D
SINTERKLAAS IN
VROEGER TIJD
Nu de vijfde December nadert
Een nuttig en mooi
AQUARIUM!
J. MUIJS
FOTO TEMPO
èlnuie. Wfyman
CADEAU
IETS APARTS
ST. NICOLAAS
VOOR DE ST. NICOLAAS
WAAR KUNT U BETER SLAGEN?
KERSTGROEPENEN -STALLEN
ST. NICOLAAS
FIRMA J. P. STAM
LUXE DOOZEN
POST EN CARDS
KLINKSPOOR
St. Nicolaas?
GESCHENKEN
VOOR KLEIN-MEUBELEN
Denken wij ook aan hendie minder dan wij
met aardsche goederen bedeeld zijn
ST. NICOLAAS-CADEAU
GROOTSTE SORTEERING
H&ancav 0&. $lox>JehiaZeji\;
Dames
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT - DINSDAG 26 NOVEMBER 1935
W, TWEEHUYSEN - ZIJLSTRAAT 77
v. Milligen, Gierstr. 42 Tel. 14228 - Haarlem
PAPIERHANDEL
TELEFOON 11723
KAMPERSINGEL
BLOEMENMAGAZIJN
GROOTE HOUTSTRAAT 185
TEL. 14952 - HAARLEM - BAAN 3-5
Foto-uitrusting!
Schemerlampjes
December
Waar de Overheid
zich mee be
moeide
Koopt U elders wel duurder
maar niet beter dan bij:
TEL. 11658, JANSSTRAAT 16
WOLLEN EN ZIJDEN
GEMAAKTE DASSEN,
SHAWLS, CACHENEZ,
VANAF 50 CT.
Effen, gebloemde en gestreepte
Dames- en Heeren-pyama's vanaf f 1.75
Steeds het nieuwste in witte en ge
kleurde Overhemden, Zelfbinders,
Kousen, Sokken, Handschoenen enz.
WOLLEN SLIPOVERS in diverse
kleuren vanaf f 1.45
TELEFOON 11290
MEVROUW,
Vooral bij gelegenheid van
weten verwende rookers de
kwaliteitssigaren zooals firma
Stam ze levert het best te
waardeeren.
ZIJLSTRAAT 45 TEL. 11635
IS EEN
GED. OUDE GRACHT 103
MEUBELMAKERIJ
STOFFEERDERIJ
JANSSTR. 16, TEL. 11658, K. JANSSTR. 2
BINNENHUIS-ARCHITECTUUR
COMPLETE MEUBILEERINC
Alle ontwerpen worden op eigen atelier vervaardigd
FIRMA
ENGELSCHE HAARD FAUTEUILS
PERZEN OUDE SJAALS
zijn altijd een blijvend geschenk
IN ENGELSCHE EN ARTISTIEKE MEUBELEN
Een fraai geschenk voor
f 7.50
f 3.00
DE HUISVLIJT, Schagchel-
straat 46, Telef. 14461,
meermalen bekroond. De
kleine verpleegsterszaak
met haar grOOte reputatie
NUTTIGE GESCHENKEN
voor de a.s. feestdagen
voor al Uw gedienstigen
DOOSJES MET EAU DE
COLOGNE EN ZEEP, IMPE
RIALE, 4711, VERITABLE
VOOR
DIE DEN GEVER TOT
EER STREKKEN
LIGFAUTEUILS - MIMITAFELTJES
e dag van
vreugde, van
echt-huiselijke
intimiteit na
dert weer met
zeer rassche schre
den. Overal kloppen
reeds de hartjes onzer
kinderen in hunke
rende spanning naar
den grooten dag, die
hen rijk maken zal
aan al wat rijkdom
beteekent voor het
kinderhart. De druk
te die de laatste da
gen voor het Sint
Nicolaasfeest kenmerkt
is reeds ingetreden.
In ieder huisgezin is
komen gaat; in ieder
in dat waar aan viering
Nicolaasfeest niet valt te
men vol van wat
huisgezinock
van het Sint
denken, waar
een vader voor de arme, ongelukkige kinderen
getoond heeft, wfj zullen er onze eigen Sinter
klaasvreugde zooveel inniger, zooveel dieper
door maken.
het feest „voor de anderen" slechts dieper doet
schrijnen de wond der armoe, slechts bitterder
doet gevoelen dat men zijn lievelingen zooveel
moet onthouden, waar ook zij met heel hun
kinderzieltje naar haken.
Denken wij deze dagen eens aan dat ver
schil, dat pijnlijke verschil in de viering van
Sint Nicolaas daar waar welstand en daar waar
armoe heerscht.
Stellen wij ons een oogenblik uit beide cate
gorieën een huisgezin voor oogen.
't Is Sinterklaasavond. De kinderen
zijn reeds vroeg naar bed. Vader en
moeder zijn voor de groote tafel aan
het exposeeren en het bedisselen
of het nu zoo wel heel eerlijk is, of
de mallemolen van Jan wel opweegt
tegen de stoommachine van Frans
en of Jan nu eigenlijk niet dat dikkere
prentenboek moest hebben, dat toch
ook weer beter was voor den oudste,
omdat hij juist begon te lezen. En
fluisterend deelen zij hun bewondering
mee voor het poppenwiegje van
Marietje, dat nog geen twee jaar oud,
al zoo wijs moedertje spelen kan en in
gedachten zien zij reeds de glinsteren
de oogjes van kleine zus en beleven zij de
zenuwachtige opgetogenheid van him drie
lieve kleuters bij al dat moois en al dat
lekkers. En boven, warm ondergestopt in
hun kraakheldere bedjes voeren de twee
oudsten, ook al op fluistertoon, een zwaar
wichtig gesprek over de komende heerlijk
heid en zusje,die ook al iets begrijpt, van wat
er staat te gebeuren, neuriet van Sinnie
klaas kapoentie. En later dan anders val
len de kleinen in slaap, onrustig, droo-
mend van den Bisschop, wien vader en
moeder vertellen, dat zij braaf zijn ge
weest, omdat zij beloofd hebben, dat
zij nu altijd gehoorzaam zullen zijn
en altijd lief met elkaar zullen
spelen
Gelukkige ouders, die door
God gezegend in hun ar
beid, aan hun kinderen
de weelde kunnen geven
van een heerlijken Sin
terklaasdag. Hoe geluk
kig en blij voelen zich
vader en moeder, wan
neer zij die bewonderende
en dankbare blikken van
hun kinderen zien; hoe
schijnen hun dan weer
licht de offers die zij zich
voor die kinderen, hun
rijkste schatt» i, getroos
ten.
Ook bij den werklooze
is het Sinterklaasavond.
Hier in plaats van stra
lende vreugde doffe neer
slachtigheid in 't koude
vertrek. Moeder zit stil
voor zich heen te schreien
terwijl ze naarstig als al
tijd de naald hanteerend
het buisje lapt van Karei,
die naar school gaat en
die het ook niet helpen
kan, dat zijn versleten
kleeren keer op keer aan
't rafelen slaan. In de kil
le slaapstee huilen de
kinderen van de kou.
Met somber gelaat zit
de man te peinzen; 't is
of hij suffig wordt, nu
hij zijn stoere kracht
ni.t meer gebruiken mag om den zwaren
hamer neer te laten suizen op het wit-gloeien-
de ijzer, dat de vonkenregen in het rond spat
als een brillantstuk bij het vuurwerk. En wat
hij vorig jaar met lachenden knik beantwoord
de, toen de kinderen hem vroegen of Sint Nico
laas zeker ook bij hen zou rijden, klinkt hem nu
als drenzerig zeuren in de ooren, nu hij zoo
vaak reeds met een zucht het antwoord geven
moest, dat Sinterklaas dit jaar te arm was. Te
armen met afgunst bedenkt hij, hoe in
zoovele gezinnen overvloedig, overmatig de kin
deren worden bedacht en hij zou het wel wil
len uitsnikken, omdat voor zijn lieveli igen de
dag van morgen er een zal zijn van droefheid,
van kinderwee waarin hij geen troost brengen
kan.
Lezers, gedenkt in deze dagen, dat de tijden
voor velen donkerder en troosteloozer zijn dan
ooit. Wij, voor wie het „geef ons heden ons
dagelijksch brood" een rijkelijk verhoe de bede
is, wij die zooal niet voor overvloed, dan toch
voor een betrekkelijken welstand den Gever
aller gaven dagelijks danken, wij die volop Sint
Nicolaas vieren, onbezorgd om den dag van
morgen, laa„ onze hand mild zijn om het leed
van minder gelukkigen dan wij. te verzachten,
laten wij het Sint Nicolaasfeest vieren in den
echt-christelijken geest van mededeelzaamheid
en offerzin.
Het Sint Nicolaasfeest is de feestdag van den
H. Nicolaas. Laten wij dien feestdag niet enkel
maken tot een dag van laat het zijn onschul
dige genoegens, maar laten wij de viering van
Sint Heer Klaas opvoeren tot hoogere sfeer,
door in den geest der kerk in practijk te bren
gen wat de glcrie van den Heilige uitmaakt.
Gedenken wij den arme en gedenken wij in
het bijzonder in deze dagen het arme kind.
Daarmee blijven we in de atmosfeer waarin de
Sint Nicolaasviering zich in den loop der
eeuwen heeft ontwikkeld, wij eeren er den
Heilige mee, die tijdens en na zijn leven zich
Zooveel goeds vindt onze hand te doen, als
wij slechts even rondom ons zien. Wij weten
het, ook aan onze milddadigheid komt een
grens, maar dit is wel zeker: wanneer wij in
den geest der Kerk het Sint Nicolaasfeest vie
ren, wanneer wij God en Zijn grooten Heilige
te eere van het onze wat afzonde-en om ook
anderen een blijden dag te bezorgen, dan zal
die viering ons veel meer echte voldoening
schenken, dan zullen wij met veel meer inner
lijke tevredenheid de vreugde genieten van dit
feest van hartelijkheid, gezelligheid, vriend
schap, huiselijkheid. En over ons en onze kin
deren zal zulk een viering Gods rijksten zegen
afroepen.
5 December! Een datum, die in deze lage
landen bij de zee niet gemakkelijk onopge
merkt voorbij gaat. Oud en jong, arm en rijk,
wij allen maken dezen dag in meerdere of in
mindere mate tot een feestdag, een dag van
geven en blij maken, een dag, waarnaar vooral
de jeugd al dagen van te voren vol verwach
ting verlangt. Een dag van traditie. Onze ouders
en grootouders vierden het al, maar.... al véél,
héél veel vroeger was „Nyclaesdagh", zooals het
in een Dordtshe rekening van 1360 werd ge
noemd, een dag van dezelfde importantie als nu.
Dr. G .D. J. Schotel geeft aardige bijzonder
heden over Sint Nicolaas in lang vervlogen da
gen. In 1363, zoo vertelde hij, was Jan van Blois,
heer van Gouda en pair van Frankrijk, op Sint
Nicolaasdag te Dordrecht. Spoedig was hij om
ringd door „scoelnaers" (schooljongems), die
hem „om gelt tot haeren hoechtijt van Sint Ni
colaas" vroegen.
In de 15e eeuw ontmoet m^n ook het be
kende St. Nicolaasbrood, dat de Grieken in zee
wierpen, om het slechte weer te stillen. St.
Nicolaas toch was de patroon der zeevaren
den en de groote schutsheilige van handel
drijvende steden, zooals in Holland van
Amsterdam, Stavoren en Kampen. Zoo
deelde men in 1403 te Dordrecht „co-
ninc, claescoeck en taert aan die kyn-
ders op hun patroon St. Nyelaes" uit.
Het schoenzetten dateert al uit de 16e
eeuw, het was toen als nu: 's morgens
werden de kinderen met de goede ga
ven van den grooten kindervriend ver
rast. In de gouden eeuw werd het St. Ni
colaasfeest veel „tumultueuser" gevierd
dan nu. het werd zelfs.... zóó erg, dat de
overheid er zich mee ging bemoeien en het
ten strengste verbood. De vroede vaderen
van Delft b.v. vaardigden reeds in 1607 een
keur we zouden nu spreken van een
politieverordening uit, waarin het verbo
den werd op 5 December kramen op het
marktterrein we vertalen het 17de eeuwsch
voor het gemak maar in modern Nederlandsch
op te slaan, waarin goederen verkocht wor
den, waarvan men dan later de kinderen weer
wijs maakt, dat Sint Nicolaas ze hun geschon
ken had.
De vroedschap gaat schter nog verder, ze ver
klaart omstandig hoe ze er toe gekomen is,
dit verbod uit te vaardigen: het Sinter-
klaasvieren strijdt niet alleen tegen de
goede orde en de zeden, maar het leidt
de menschen van den waren gods
dienst af en brengt wangeloof en af
godendienst, wat in een welgeor
dende en Christelijke stad niet
getolereerd kan worden. Veel
zorgen baarden den kerkeraad
de vooravonden van het St.
Nicolaasfeest, dan toch
gingen „vrijers" en „vrij
sters" zich bij den bak
ker vereenigen, om het
goud en zilver op de Sin
terklaaskoeken te plirk-
ken. Nog lange, lange ja
ren is ook dit gebruik in
zwang gebleven.
Op het platteland werd
St. Nicolaas niet alleen
etende en drinkende en
dansende gevierd, maar
in sommige streken had
den nog andere feeste
lijkheden plaats. In
Rijnland b.v. waren de
boeren gewoon, indien
hun het geluk te beurt
viel, op dezen dag hun
koeien in het land te
mogen melken, al hun
volk te onthalen op melk
en beschuit. In 1777 be
stond dit gebruik nog te
Leimuiden.
Evenals de Wilde Ja
ger en Sint Maarten
„rijdt" Sinterklaas door
den schoorsteen. En in
derdaad, de schoorsteen
is de koker der gees
tenwereld, de verbindingsweg tusschen hoogere
wezens en de gewone wereld, de ruime, ouder-
wetsche schoorsteen boven den haard, het gezel
lige middelpunt van het intieme, huiselijke le
ven.
Onder den schoorsteen wordt de schoen ge
plaatst, vandaar dat de uitdrukking „een schoen
zetten bij iemand'* synoniem is met iemand
iets afbedelen.
Sinterklaas, zoo merkt Van der Ven in zijn
„Nederlandsch Volksleven" op, was, en is mis
schien nog, een huwelijksmakelaar, een afgezant
van Amor! Het wordt daarom begrijpelijk
waarom de „mèrsepeinen herten" met de
„Vrijsters en vrijers" reeds in Bredero's dagen
de plompe „duivekaters" en „Varkenskoeken"
vervingen, het oude Sinterklaasliedje van
„Hansje die wil trouwen" werpt een duidelijker
licht op de beeltenis van den Sint. Ook met het
bakken van de „Vrijsters en vrijers", zooals wij
ze nu nog in hun oude primitieve vormen ken
nen, bemoeide de overheid zich; in Arnhem werd
in 1622 een keur uitgevaardigd, waarbij het bak
ken van Sinterklaaskoeken werd verboden, om
dat deze ,,'t facoen van eenige beelden hadden."
Zooals dit meer gaat, trok de Amhemsche bur
gerij zich van dit overheidsverbod niets aan en
bakte er lustig op los. Ook op ander gebied gaf
de oude Bisschop van Myrte aanleiding tot bot
singen. In 1782 was de verhouding tusschen
Patriotten en Pruisgezinden uiterst gespannen.
In Den Haag tooiden de laatstgenoemden zich
met oranjelinten, zingend trokken zij door de
straten en op de huisdeuren van patriotten
slaand, werd „Oranje boven" geroepen. Hoewel
de heele geschiedenis vrij onschuldig is, grepen
de patriotten, hevig verontwaardigd, het ge
beurde aan om het op te blazen tot een oproer,
dat „Sint Nicolaas had aangekweekt", zooals ze
zich uitdrukten.
Zoo zien we dus, dat Sint Nicolaas, de eeuwen
lange vriend van volwassenen en kinderen, in
vroeger dagen dikwijls aanleiding tot wrijvingen
gaf.
JC&o&s
indien U een H. Hartbeeld of andere artikelen
op religieus gebied wenscht, dan bij
Matige prijzen, nergens grooter keuze.
Ook in
enormen voorraad. Prijzen aanmerkelijk lager
dan vorig jaar.
iMiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiHiiMiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiimiiiiiiimimimmiiiiiHiiMiiiiiiiiiiHmiiiiiiiimiiimmiiiiiiiiiimimiiiiimiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiii
Kunt U zich iets natuurlijkens indenken dan een mooi beplant AQUA
RIUM? Maar dan moet U het ook laten inrichten door een vakman
Groote sorteering Aquaria vanaf 55 ct. in alle maten en prijzen. Verder
alle hulpmiddelen o.a. Electrische Luchtpompjes, met een jaar garantie
vanaf f 6.00. De grootste keuze in TROPISCHE en KOUDWATER-
VISSCHEN en PLANTEN!!
Erkend handelaar van den Nederlandschen Bond van Aquariumhouders
HOEK KAMPERSTRAAT,
Telejfoon 1 6 0 7 4.
BREESTRAAT 6 TELEFOON 14365
F.DUIJN
f
(V/H. ALG. CHEF v. BASTEN'S WONINGINRICHT. N.V.)
Geeft een
Wij leveren U een complete
uitrusting, bestaande uit:
CAMERA, TASCH, STATIEF
en donkere-kamer-benoodigd-
heden reeds voor
met Uw eigen opnamen op
een transparante kap. Iets
geheel nieuws. Fraai model
kunt TT in diezen slechten
tijd met Sint het beste
geven:
Aardig en niet duur.
Ruime sorteering bij:
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!
Dat moet het zijn. Zóó moet
U Uw cadeaux uitzoeken.
Loopt U gerust bij ons bin
nen. Er is daar veel meer
moois dan wij wel in onze
etalages ten toon kannen
stellen!
Zien wij U spoedig bij ons?