m KlE KD C "b* ^oeschenken Een nuttig en mooi Kerstgeschenk G. T. NIEUWENHUIZEN KERSTMIS EN MISTLETOE 'T IS KERSTDAG D. J. VAN ELLINCKHUIJZEN- BEZOCHT KGDPJES~GEKQC NUTTIGE KERST GESCHENKEN DE HERTEKOP J. WENSING Stervende Binnenzee Voor Kerstgroepen en -stallen CUBA OVERAL m NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT DE ZAAK WAAR MEN KOOPT ÊenjJurenne" ha.wd is een AQUARIUM v. Milligen, Gierstr. 42, Tel. 14228, Haarlem KONINGSTRAAT 7 - TELEFOON 16945 mÊKÊmm Bi^iü i JUWELIER ANECANC 32 DUS OOK VOOR UW KERSTGESCHENKEN ii!iiiiiïif!!ïiS SJl ws gezellig I en uoopdeeli*^! Aliéénverkoop F. J. MARTENS door Fred Thomas vindt ge een groote sorteering in uiterst lage prijzen. In moderne groepen een mooie sorteering, ook in losse beeldjes, verschillende maten Ziet de Etalages VER BENEDEN NORMALE WAARDE.... Bovengenoemde verkoop stelt een ieder in staat'te koopen, datgene wat BEL hij o tzij noodig heeftSPECIALE PRIJZEN. lik w fa ZIET DE ETALAGES. ES ZUIVER WOLLEN CAMISOLES ZUIVER WOLLEN DIRECTOIRES Jj? MEISJES CAMISOLES DIRECTOIRES M fa LANGE VEERSTR. en GR. HOUTSTR. RAADHUISSTRAAT HEEMSTEDE N apolitaansche Kerstgroep uit de achttiende eeuw Bethlehem De Sterre van Bethlehem Kerstboomkogels in div. kleuren per doos van 6. 9 of 12 stuks 50° 25 Kerstklokken of 3 stuks 10 per stuk... 10 Kerstkransen 2 of 3 stuks 'V 'i V' Druipvrije Kaarsen in wit en rood, lange brand duur, per carton inh. 36 st., 30 stuks j of 24 stuks25° Gekleurd p.doos a 30 stuks....... 10c' Kersttafellaken met 10 gekl. servetten10 2 Tafellakens met 1 kKersttafellooper, Rin cellophaan25* 1 2 Kersttafelloopers kmet 10 servet- ^ten, kleurecht... J 0 iKerst servetten. I stuk»10° Lametta- sterren Ballen gekleurd 8 sl. per doos 50° 25° Kerstmannetjes paddestoelen, vogeltjes, trom petten en diverse sierart:.... 2 stuks... 3 stuks,.. Pieken gekleurd en wit 25c 10 Wonderkaarsen 3 pakken10° Kciarsenknijpers vasten verstelbaar 15 stuks10° 12 stuks10° 6 stuks 10e IJslametta 3 pakken10 Kerstmannetjes diverse uit voeringen 10c 2 stuks10c 3 stuks10c Kandelaar aardewerk of m. houten voet met kaars 2 st 25 c 10c 2 stuks... 10c Chocolade Kerstklokken per stuk... 10 Chocolade Kerstboomfiguren 3 stuksIQ Chocolade Kerstmannen per stuk... 10 Chocolade Kandelaar met kaars, per stuk 10 ZOEKT IETS KOMT TJ EENS BIJ ONS KIJKEN Wortelnoten Meubelen, Antieke Klokken, Porcelein, Antieke Doeken en Sjaals, Antiek Tin of Koperwerk, Verder Antieke Meubelen, Kasten, geb. Bureaux, Wortelnoten Commodes, enz. ZIJLVEST 3 HAARLEM TELEFOON 13223 voor HAARLEM en OMSTREKEN P. KIESSTR. 22 Telefoon 10408 Electr. Smederij Repar. Inrichting 4 en 6 cent sigaar Nog nimmer geëvenaard DOELSTR. 33 - TEL. 15825 Vlot geschreven en rijk geïllustreerd vorm! dit boek een blijvende herinnering a. d. oude Zuiderzee Verkrijgbaar in den Boek handel en bij Drukkerij „'t Kasteel van Aemstel" N.Z. Voorburgwal 65-73 Amsterdam a f 0.90 afge haald ot a f 1.— franco per post Giro 22884 Groote sorteering Aquaria vanaf 50 ct. in alle maten en prijzen. Verder alle hulpmiddelen o.a. Electrische Luchtpompjes, met een jaar garantie vanaf 6.Filters. De grootste keuze in TROPI SCHE en KOUDWATERVISSCHEN en PLANTEN! Tubifex 7 ct. per doosje. ExM iVixlet tdim ver beneden normalen A QB Goede modellen en warm A CfcCZ H» iM prijs 1.45 - 1.25 - 1.10 - v.33 1.80 - 1.48 - 1.25 - 1.05 - V.57© J» zuiver wol 58 - 48 Voor DameS; woi met 93 MEISJES DIRECTOIRES Fil met zijde 38 zuiver wol 48 Gemoltonn. Meisjes Directoires 10 Zijde 38 en 28 CAMISOLES ONDERJURKEN flinke damesmaat, prima wol 74-32 wol met zijde Q 98 Winter Flatlock, soepel en zacht 58 - 48 charmeUse 78 NACHTHEMDEN x Charm. Directoires 53 Prima flanel in en A CQ PYJAMA'S lange mouw 1.20 - 0 ZIET DE ETALAGES. zeer yoordeelig 1.95 - 1 A9 Ook in Kindermaten voordeelige prijzen. Ook voor Heeren 'n mooie collectie BORSTROKKEN 1-95 - 2.25 Gemengde wol, lange A QO mouw1.20 - 1.10 - UbCTÖ PANTALONS Zuiver wol 2.48 - 1.78 Gemengde wol 1.48 - 1.18 f\ AQ JAEGER HEMDEN, zuiver wol 2.45 Zeer voordeelig ZIET DE ETALAGES. Zuiver wol, pracht kwaliteiten 2.95 LAKENS Alle breedten. Speciale QQ SCHORTEN PIÏ^«BCMaf ME1" EN ZONDER MOUW. SLOOPEN Prima 38 - 48 Laatste stuks, uitzoeken "fQ THEEDOEKEN 128 98 Per 6 stuks2.18 - 1.95 - 1.65 - 1.25 WITTE JASSEN, Iets vuil, vanaf 98 J. TH. KORT Wit waren begin dezer dagen de boomen en wit de velden. Een groot, vlekkeloos laken lag gespreid over de rustende moederaarde, die nieuwe kracht gaat verzamelen voor het kiemende leven van planten en bloe men. Het zonnetje was uiterst spaarzaam met haar stralen. De natuur ligt dor en doodsch. Geen vogel sloeg geluid, geen vroolyk sjielpen of sjirren Veraf, als komende uit een andere wereld, blije kinderstemmen over de vreugde van het wintervermaak, dat de versch gevallen sneeuw hun bracht. Kerstgedachten en sneeuw zijn nauw ineen geweven, maar al zouden wij deze Kerstmis de ongerepte blankheid der sneeuw moeten mis sen, door de Kerststemming slingert zich de mistletoe. Kunnen wij ons geen christelijk Kerstfeest denken zonder Kerstkribbe, wij kunnen ons evenmin een Kerstmis voorstellen zonder Kerstbloemen, hulsttakken en mistletoe. Vooral in de jongste jaren spelen de mistletoe en de hulst met zijn frissche roode besjes wel een hoofdrol in de Kerstviering. Voornamelijk in Engeland is de mistletoe te gen Kersttijd zeer gezocht. Het is trouwens een aloud gebruik. Reeds bij de druïden, de pries ters der oude Kelten in Gallicië en Brittannië, die naast het rechtersambt, dat zij uitoefenden, zich ook toelegden op heel- en sterrenkunde, had de mistletoe een bijzondere beteekenis en werd haar een geheime kracht toegekend. De mistletoe of maretak, ook wel vogellijm genoemd, vanwege haar kleverige witte bessen, is een half parasiet, omdat ze een andere plant behoeft om op te woekeren en waaruit ze de noodige zouten en eiwitten trekt. Voor het overige vormt zij zelf haar voedsel uit het lucht- koolzuur der groene bladeren. Het vogellijm woekert gemakkelijk op boomen met zacht hout, zooals de Canadeesche en de zwarte populier, op linden-, maar ook op appel en pereboomen. De maretak, die op den eikeboom groeide, was in de oudheid bijzonder heilig, zoodat hij door de Keltische Druïden met een gouden sik kel van den boom werd gehakt en door de pries teressen moest worden opgevangen op een wit laken. Geplukt in Augustus, als de zon in den Leeuw staat, bezat de mistel magische kracht. Allerhande tooverkracht werd hem toegewezen. Zoo men een in zilver gevatte bes om den hals droeg, was dit een amulet tegen betoovering, die tevens de kracht bezat alle sloten te openen. In heidensche tijden bereidde men den mis teldrank het liefst met gewijd offerbloed, omdat dit dan, naar men meende, groote kracht bezat, tegen vergiftiging, tooverij, pest, jicht, epilepsie en welke andere ziekten of lichaamsgebreken ook. De bessen van den maretak bewezen vooral dan bijzondere diensten, wanneer ze onder moei lijke omstandigheden waren verkregen. De kracht die van haar uitging, was evenredig aan de offers, die zij ter verkrijging gekost had. Men geloofde, dat ook de Viscum-bes vooral genees krachtig was, wanneer deze, evenals de mare tak, geplukt werd in den tijd, dat de zon in den Leeuw staat, terwijl men angstvallig zorg droeg, dat de bessen de aarde niet raakten; daarom werden ook deze, evenals de maretakken, bij de Druïden op een blank laken verzameld. Had men in boomgaard of op den akker last van vogels, die de laatste kersen van den boom of 't laatste zaadje oppikten, dan was het vol doende een zwaluwenvleugeltje over een mis telbes te leggen, dan had men de zekerheid geen kersenpikkers of kersendieven in zijn boom gaard te ontmoetenWel een radicaal en vooral ideaal middel voor de bezitters van groote kersenboomgaarden en Ik zou zeggen een nog prettiger voor den liefhebberenden tuinier en gelukkigen bezitter van enkele kersenboomp jes. Legio zijn de gevallen, waarin de maretak en zijn bessen beide voor verschillende doeleinden werden gebruikt, terwijl het geloof in hun ge nees- of magische kracht aan het ongeloofelijke grensde. Vrouwen droegen vingerringen en armbanden, vervaardigd van mistelhout. Zij verwachtten daarvan alle voorspoed en geluk. In Worces tershire gaf men zelfs de plant aan het vee, b.v. aan de eerste koe, die in het nieuwe jaar moest kalven, men verwachtte dan daarvan, dat de vruchtbaarheid zich zou uitstrekken over den geheelen veestapel. Zooals reeds gezegd, vereerden de Galliërs den maretak op bijzondere wijze. Het in de donkere eikenwouden, hoog in de woudreuzen groeiende viscum had voor de almachtige priesters der oude volkeren een bijzondere beteekenis. Zij za gen daarin de incarnatie van den dondergod, en menig offer is voor dergelijke heilige boomen gebracht. Wanneer het dan ook gebeurde, dat een pries ter op zijn tocht door het eenzame woud zoo'n heiligen boom ontdekte, werden in allerijl alle druïden uit den omtrek opgeroepen. Op de plaats van het wondergewas aangekomen, leg den zij hun zeskleurige kleederen af, om zich te tooien met witte gewaden ten teeken van die pen ootmoed en nederigheid. Dan spreidden priesteressen het onontbeerlijke, groote witte laken want geen bes mocht door den grond bezoedeld worden terwijl langzaam en plech tig een met twee blanke stieren bespannen wa gen naar voren werd gebracht. Deze stieren mochten voordien nooit eenig juk gedragen heb ben en men bekransde hun hoornen met fris sche veldbloemen. Daarna knielde de priester schaar, mannen zoowel als vrouwen, voor den heiligen eik, die woon verschafte aan de toover- plant, terwijl de opperpriester den boom beklom om met een gouden sikkel de machtige maretak ken los te snijden. In een witten doek gewikkeld werden de takken vervoerd met de grootste zorg, om toch vooral de zachtgroene bladeren en de natte doorschijnende besjes niet te beschadigen of te besmeuren. Daarna werden de stieren ge offerd, terwijl de menigte uren lang lag te bid den, om den goden te smeeken de heilige gaven tot zegen der menschheid te laten strekken. Aan het einde der heilige handeling ontving ieder der aanwezigen een maretakje. In Engeland vindt men nog heden bijgeloovige menschen, die den maretak bijzondere macht en tooverkracht toekennen. Daar ook ontstond de sage, dat een meisje, wanneer dit ongekust on- der den misteltak doorliep, ongetrouwd bleef. Vandaar dan zeker nog het gebruik in Enge land, dat bij familiefeesten een jonge man een jong meisje onder den mistletoe vrij mag kussen. De vlucht naar Egypte t Is Kerstdag! Neen, 't en kraakt geen snee, 't en rijmt, 't en vriest, 't en ijzelt; Toch lijden de arme menschen wee en wordt hun hert verbrijzeld! Ze willen werken, maar 't en valt geen werk, geen loon, geen eten; Wiens hert, van ijzer, zal 't nu 't Kerstdag is, vergeten? Geeft milde, geeft, die hebt en houdt van God zoo milde gaven; 't Wordt anders al, uv geld en goud naast U in 't graf gegraven. Geeft milde, gij, die Christen zijt en Kerstdag komt te vieren; Geeft milde, alzoo men VTOeger tijd aan menschen gaf en dieren; want Hij, Die mensch en dier bemint, Die u, u mensch, verheven, vergodlijkt heeft. Hij zal 't Zijn kind, o mensch, eens wedergeven! guido GEZELLE Zooals de koorknapen van de Parijsche Notre Dame hun Kerstliederen repeteeren Bethlehem, het kleine dorpje in Palestina, is beroemd als geboorteplaats van Chris tus. De plaats ligt twee uur ten Zuid- Oosten van Jeruzalem. Bethlehem was ook de geboorteplaats van David en is in dat opzicht ook belangrijk voor de Joden. De stal, waarin Christus is geboren, was eigenlijk niet binnen, maar even buiten de stad gelegen. Deze grot Is niet kunstmatig aangelegd, maar is een echte door de natuur gevormde bergholte. Reeds in de eerste tijden van het Christendom werd deze grot vereerd, evenals het Heilig Graf te Jeruzalem. Deze vereering trok de aandacht van Keizer Adrianus, die in het jaar 136 d'e heilige plaats liet onteeren, door er een bosch te planten voor den eeredienst van Adonis. Deze ontheiliging heeft toch ook haar goede zijde gehad, daar hierdoor de herinnering be waard bleef aan de juiste plaats van Christus' geboorte. Met den afgodendienst was het ech ter spoedig gedaan en het bosch werd geheel verlaten. Keizerin Helena, Moeder van Con- stantijn, liet het bapch vernietigen en bouwde boven de grot een prachtige kerk. Constantijn liet deze kerk nog bijzonder verfraaien. Koning Boudewijn 1 werd op Kerstmis 1100 in deze kerk gekroond. Door het bouwen boven de grot heeft deze een heel andere gedaante verkregen en is veranderd ln een crypte onder het priesterkoor. Lucht en licht moeten hier binnenkomen door twee openingen in den vloer der kerk. Het is be grijpelijk dat hier nooit een frissche tempera tuur heerscht en iemand, die zwak is, houdt het hier niet lang uit. De crypte is twaalf en een halve meter lang en ruim drie meter breed; voor stoelen en banken is hier geen plaats. De kerk zelf is van Grieksche bouworde en heeft den vorm van een kruis. De groote beuk bevat 48 roodmarmeren zuilen. Dit gedeelte van de kerk wordt door de Armeniërs gebruikt. De Grieken hebben het eigenlijke kruis en het koor in bezit genomen; het Grieksche gedeelte is door een muur van het Armeensche gescheiden. In het Grieksche gedeelte staat een altaar, het welk Is toegewijd aan de drie Wijzen, die Christus kwamen aanbidden. Ter zijde van het koor vindt men twee wenteltrappen, welke naar de crypte voeren, die zich onder het koor be vindt. De plaats, waar de Zaligmaker werd ge boren, wordt aangeduid door een marmeren plaat met een verguld zilveren ster in het mid den, waarom heen de woorden staan: „Hic de Virgine Maria natus est Jesus", (Hier werd Jesus geboren uit de maagd Maria). Boven deze ster bevindt zich een marmeren plaat, welke tot altaar dient. Door de intriges der schisma- tieken mag op dit altaar echter de H. Mis niet meer worden opgedragen. De kerk is rijk versierd met schilderijen en beelden en bezit een zeer fraai orgel. De H. Hieronymus vertoefde de laatste 36 jaar van zijn leven te Bethlehem in de onmiddellijke nabijheid van de grot. Den Kerstnacht bracht hij steeds door in de grot, waar hij steeds op nieuw getroffen werd door de armoede en on gerieflijkheid, welke er heerschten. Aan den anderen kant betreurde hij het echter, dat men die armoede trachtte te verminderen door aller lei kostbare versierselen. Ten tijde van den H. Hieronymus stond er in de grot een zilveren kribbe, welke echter verdwenen is. Omstreeks 1157 trof men deze kribbe in Constantinopel aan. Het tegenwoordige Bethlehem zal waar schijnlijk niet veel verschillen van dat uit den tijd van Christus, daar de bouwtrant der hui zen in den loop der eeuwen niet veel verande ring heeft ondergaan. Ook het aantal inwoners heeft zich niet bijzonder gewijzigd. De meeste inwoners der stad zijn Christenen. Zij houden zich voornamelijk met den landbouw bezig, gerst, druiven, vijgen en olijven worden het meest verbouwd. Ook doen zij veel aan in dustrie; zij maken verschillende werktuigen en beoefenen het 'timmer-, metsel- en weversvak. Een van de hoofdtakken van hun industrie is de vervaardiging van paarlemoeren voorwer pen. De tapijten voor den tempel van Salomon te Jeruzalem werden volgens de overlevering te Bethlehem vervaardigd. Een ieder kent natuurlijk de geschiedenis van het bezoek van de Drie Koningen aan het kleine Kindje in de kribbe te Bethlehem. Zij kwamen uit verre landen met als eenigen gids een ster, welke voor hen uit ging naar het kleine stadje in Judea. Het is wel van zelf sprekend, dat de sterrenkundigen het hemelrijk afzochten, om deze ster weer terug te vinden. Eerst Tycho Brahe, een van de beroemdste sterrenkundigen uit de zestiende eeuw, meende ln 1572 de ster te hebben ontdekt. Zij scheen 17 maanden achtereen en wel in het sterrenbeeld „Cassiopea" (de W-vormlge sterrengroep)In de eerste maand van haar verschijnen moet deze ster zoo geschitterd hebben, dat zij in lichtsterk te zelfs de sterren van de eerste grootte over trof. Tycho Brahe meende uit den loop van deze ster te kunnen berekenen, dat deze na onge veer drie eeuwen weer aan het firmament zou verschijnen. Tot nu toe wachten wij echter nog steeds op de verschijning van deze ster.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1935 | | pagina 14