De „Weltanschauung" van het Nationaal-Socialisme De Britsche démarche bij de Middel- landsche Zee-mogendheden Het nieuws van heden POSITIEF CHRISTENDOM ZONDER BIJBEL De oorlog in Oost- Afrika ANTWOORDEN ZIJN VRIJ GUNSTIG 4 DE ANTI-JAPANSCHE REDE VAN PITTMAN DE BAROMETER VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS BUREAUX VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIES NASSAULAAN 51 - TELEFOON 13866 ABONNEMENTEN: yoor Haarlem en Agentschappen per week 25 cent; per kwartaal f 3.25; per post, per kwartaal f 3.58 bij vooruitbetaling DACBLAD UITGEGEVEN DOOR DE N.V. DRUKKERIJ DE SPAARNESTAD, HAARLEM - TELEFOON 13866 ZONDAG 22 DECEMBER 1935 Ochtendblad EEN EN ZESTIGSTE JAARGANG No. 19710 Geert persoonlijke God, doch een Opperwezen als hoogste zinne beeld der Duitsche eenheid „Rasse, Blut u. Boden" het Evangelie Rijksbisschop Muller Het Weer Makalle in handen der Abessiniërs? „Niets bijzonders," zegt Badoglio DEMMER-GASF0RNU1ZEN GEHEIME DOCUMENTEN GESTOLEN Koning van Griekenland zal pas antwoorden na overleg met alle partijleiders Geen bijeenroeping van den Volkenbond Volledige tekst naar Tokio geseind Sir Samuel Hoare bij den Koning Wordt de naam van Hoare's op volger heden bekend gemaakt Vier Belgen te Luik gearresteerd Beschuldigd van spionnage ten gunste van Duitschland Hittegolf in Argentinië DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADZIJDEN De ster Vliegboot in zee gestort Elf personen gewond Korte berichten NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT ■-> Advertentieprijzen: Per lossen regel 50 et, Ingez. mededeelingen 50 cent; Idem op pag. één 65 cent per regel. Bij contract sterk verlaagde prijzen. Voot de kleine annonces „Omroepers" zie de rubriek Men schrijft ons van gezaghebbende zijde uit Berlijn: De strijd tusschen Kerk en Staat is geen uitvinding van vandaag of gis teren. De Katholieke Kerk voert dien strijd al eeuwen lang in bijna alle lan den ter wereld en tegen allerlei staten. Vrij wel zonder uitzondering garandeert de staat de gewetensvrijheid zijner onderhoori- gen, maar ook vrijwel zonder uitzondering probeert de staat zijn macht te vestigen in het grensgebied dat hem van de Kerk scheidt. Honderden concordaten, in een half dozijn eeuwen gesloten, zijn voor een zeer groot deel zonder al te veel overdrijving te beschouwen als wapenstilstandsverdragen tusschen Kerk en Staat. Natuurlijk is deze eeuwige strijd tusschen Kerk en Staat niet steeds een verwoede kamp om de vrijheid of de onderdrukking der Kerk. Integendeel! Gelukkig draagt hij tegenwoor dig zelfs in den regel een vreedzaam karakter. Een overeenkomst tusschen de burgerlijke en de geestelijke overheid is op het oogenblik nog het moeilijkst in den modernen autoritairen en totalen staat. De totale staat immers kan zich zonder zich-zelve te verloochenen afstand doen van uitgebreide volmachten op het gebied van jeugdopvoeding, onderwijs en cultuur, terwijl de Kerk het aan haar zending verplicht is, op dit terrein grooten invloed en in elk geval het recht om haar eigen weg te gaan, op te eischen Dat niettemin de Kerk in den autoritai ren staat haar actie voldoende ontplooien kan, daarvan is Italië het bewijs. Zeker, er blijft altijd nog wel iets te wenschen over, maar vóór den Marsch op Rome viel er on getwijfeld heel wat meer te wenschen dan nu. Helaas, kan men van Duitschland niet zeggen dat de „Umsturz" voor de Kerk de zelfde vruchten heeft opgeleverd. De oor zaak daarvan ligt in het wezenlijk verschil tusschen Mussolini's fascisme en Hitler's nationaal-socialisme. Het fascisme is een oeconomisch stelsel. Het nationaal-socialis me wil een wijsbegeerte, ja, meer nog, een „Weltanschauung" zijn. Ook de „Duce" had, evenals thans de „Führer", langen tijd te kampen met aan hangers die dikke boeken schreven. Om van 'n aantal, wetenschappelijk gesproken, onbedui dende grootschreeuwers die intusschen, vooral bij de jeugd, nog een aanhang hadden welke tot bezorgdheid stemde, maar te zwijgen, is het genoeg nog even er aan terug te denken hoe, bij voorbeeld, de decadentie en het platte materialisme van den „dichter-sol- daat" Gabriele d'Annunzio, het hysterisch chauvinisme van den futurist Marinetti en het „dynamisch activisme" van den filosoof Gentile en zijn school, het fascisme op een heel gevaar lijken weg dreigden te stuwen. Mussolini schud de al deze heeren met een resolute beweging van zich af. Hij decreteerde: „II fascisme un clima politico senza filosofia. Het fascisme is een politieke sfeer zonder wijsbegeerte! En hij heeft zich aan dit woord gehouden. In Duitschland lagen de zaken van meet af aan heel anders. Toen Hitier aan de regeering kwam, bracht hij een boek van maar liefst acht honderd compres gedrukte bladzijden mee. Dit boek „Mein Kampf", is de geloofsbelijdenis ge worden van het nationaal-socialisme. Hitier be looft Duitschland hierin een „positief Christen dom." Wat het onderscheid is tusschen Christen dom en positief Christendom, of wat een Chris tendom zou wezen dat niet positief is: het zijn vragen waarop het nationaal-socialisme tot he den nog geen duidelijk antwoord gegeven heeft. Vermoedelijk bedoelde de „Führer", toen hij die twee veel omstreden woorden neerschreef, al leen maar dat de Duitsche staat die goeddeels door christenen geregeerd en waarin de christe- lijke beschaving bij alle officieele gelegenheden hoog geprezen werd, en dien hij niettemin als volslagen heidensch brandmerkte, onder een na- tionaal-socialistisch bewind door een positief, door een daadwerkelijk christelijken staat ver vangen zqu worden. Er staat echter in „Mein, Kampf" nog veel meer dan die fraze over positief Christendom. Verschillende malen roert Hitier het begrip „Weltanschauung" aan. Zeer terecht zegt hij dat er tusschen meeningen, opvattingen en inzich ten altijd een compromis mogelijk is. Tusschen „Weltanschauungen" onderling bestaat echter geen enkele mogelijkheid tot een compromis. El ke „Weltanschauung" is overtuigd van haar eigen onfeilbaarheid en sluit alle andere onher roepelijk uit. En het nationaal-socialisme is, niet alleen volgens zijn meest op den voorgrond tredende vertegenwoordigers, doch ook volgens de herhaalde verzekeringen van Hitier, voor al les en bovenal een „Weltanschauung" Wat de inhoud der nationaal-socialistische „Weltanschauung" is, staat niet in „Mein Kampf" te lezen. Hitler is niet verder ge gaan dan te verzekeren dat men een volk zijn geloof, zijn overtuiging, kortom zijn „Welt anschauung" alleen ontnemen kan, wanneer men het er iets anders voor in de plaats geeft. Het waren zijn medewerkers die zich veel moeite gaven om naar dat „iets anders" te zoeken. De talrijke profeten van het Derde Rijk wier denken zich in de meest verschillende richtin gen beweegt, stellen zich op den grondslag van „Rasse, Blut und Boden". De Duitsche natie die door banden van ras, bloed en grondgebied tot een eenheid is samengesmeed, moet ook eén zijn in den dienst van het Opperwezen. Dit Opperwezen kan niet de persoonlijke God wezen dien het katholicisme of andere kerken ver eeren. Het katholicisme toch en de honderden secten waarin het protestantisme versplinterd is, zijn evenwel hooge muren die het Duitsche volk in vakjes verdeelen en waarop alle pogin gen voor de vestiging van zijn eenheid af stuiten. Hoe het Duitsche volk zijn Opperwezen die nen wil, moet het zelf maar weten. Het is vol doende dat het dit Opperwezen hetwelk tevens 't hoogste zinnebeeld der Duitsche eenheid is, erkent, en in den eeredienst er van zooveel mo gelijk afstand doet van allerlei in den loop der eeuwen aangegroeide aanhangsels als bijbel, kerkvaders, traditie enzoovoorts, welke aanhang sels toch ofwel grootendeels in den huidigen tijd als overwonnen standpunten beschouwd kunnen worden, ofwel zooals vooral het Oude Testament, wezensvreemd (artfremd) genoemd moeten worden voor het Duitsche volk. De atheïst kan, minstens officieel, niet voor een goeden nationaal-socialist doorgaan. Het Duitsche volk moet vast en overtuigd schouder aan schouder staan in een geloof dat al zijn hoop, al zijn vertrouwen, heel zijn weten en heel zijn kunnen, en al zijn innerlijkste nooden en aspiraties omvat. Het Duitsche volk moet Duitsch-geioovig wezen, zooals de Arabieren Ma- homedanen zijn, zooals de Oriënt Boeddhistisch is, zooals de negers van Midden-Afrika en de Eskimo's der Poolzee de natuur aanbidden aan wier grillen zij zijn overgeleverd. Aldus de profeten van het Derde Rijk waar van er tot heden geen enkele officieel tot apostel werd aangesteld. Wat precies de houding der Duitsche regeering tegenover dit alles is, valt niet precies te zeggen. Slechts is het mogelijk eenige feiten vast te stellen. Ten eerste. Hitier heeft getracht, dadelijk na dat hij de macht in handen had gekregen, tot een overeenkomst te komen met de Katholieke Kerk in Duitschland. Hij sloot een Concordaat met den H. Stoel waardoor de belichaming der politieke macht van het Duitsche katholicisme, de Centrumspartij, verdween, en de katholieke geestelijke dien de nazi's minder als zieleher- der dan als politieken redenaar beschouwden en duchtten, van het podium der vergaderzalen werd teruggewezen naar den preekstoel van zijn kerk. Het nationaal-socialisme was klaarblijkelijk de meening toegedaan dat den Duitschen Katho lieken niets meer te wenschen overbleef, wan neer zij maar hun eigen kerk en hun eigen geestelijken hadden en hun eeredienst onge stoord konden uitoefenen. De meeste nazi's be grepen niet en begrijpen vandaag aan den dag nóg niet dat de Katholieke Kerk, zoodra het nationaal-socialisme minder een politiek stelsel dan wel een „Weltanschauung" propa geerde, het aan haar eigen „Weltanschauung" verplicht was om protest aan te teekenen. Het nationaal-socialisme dat het Concordaat als een zeer soepele methode van gelijkschakeling be schouwde, en de Kerk die in het zelfde Concor daat niet meer dan een omschrijving harer plichten tegenover den staat, alsmede de erken ning harer onvervreemdbare rechten door den staat kon zien, kwamen ook na langdurige on derhandelingen niet tot overeenstemming. Sindsdien heeft het Derde Rijk alle relaties met de Katholieke Kerk practisch verbroken. Alles wat de Kerk onderneemt buiten het ver kondigen van de geloofsleer en het toedienen der sacramenten om, wordt gebrandmerkt als politiek en op dien grond met alle machtsmid delen onderdrukt. Van boven af kan men, bij voorbeeld door ambtenaren of rijkscommissies, de Kerk die haar eigen Hiërarchie heeft, geen bepaald regiem opleggen. Men tracht daarom haar invloed te fnuiken en het vertrouwen dat door de geloovigen in haar gesteld wordt, op allerlei wijzen te ondermijnen. Ten tweede. Met het protestantisme dacht het nationaal-socialisme minder moeite te hebben dan met het katholicisme. De Duitsche Evange lische Kerk was als staatskerk zeer nauw met de regeering verbonden, zij bezat geen wereld wijde vertakking of een in het buitenland ge- vestigden, niet gelijk te schakelen Paus, en ten slotte waren er sterke stroomingen merkbaar die het Duitsch protestantisme wilden aanpassen bij de nationaal-socialistische „Weltanschau ung". Zonder dat de Duitsche Christenen ooit door de machthebbers van het Derde Rijk officieel erkend werden, genoten zij toch hooge bescher ming, en den Rijksbisschop dr. Müller die aanvankelijk geroepen was om orde te brengen in de Duitsche Evangelische Kerk, konden zij gedurende geruimen tijd een der hunnen noe men. Hun toeleg slaagde echter niet. Rechts van de Duitsche Christenen formeerde zich het breede front der Belijdeniskerk welke zich tegen elke „Massregelung" door den staat verzette. Links van hen stond de inerte masa van pro- i testanten die er niet aan dachten het Oude Verwachting: Meest matige Westelijke tot Zuidelijken wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklaringen, enkele sneeuw- of hagelbuien, temperatuur om het vries- punt tot lichte vorst. Verdere vooruitzichten: lichte vorst, Testament als een joodsch maaksel te verloo chenen en zich-zelve tot de volgelingen van een arischen Christus uit te roepen. Het resul taat was ten slotte dat er geen protestantsche eenheid onstond, doch dat integendeel drie onverzoenlijke legers het Duitsche volk meer dan te voren verdeelden. Thans heeft de nationaal-socialistische staat machtiger dan ooit ingegrepen in het Duitsch protestantisme. Staatscommissies zijn met uit gebreide volmachten toegerust en over de hoof den dezer commissies heen bestuurt een mi- nistér de Duitsche Evangelische Kerk. De Be lijdeniskerk is onder censuur gesteld en wette lijke verordeningen bepaalden met mathemati sche zekerheid dat zij binnen enkele tientallen jaren uitgestorven zou moeten wezen. De Duit sche Christenen hebben afgedaan. Degenen die hen tot voor korten tijd nog op alle mogelijke manieren steunden, halen er thans de schou ders voor op. Hoogstens geeft men toe dat zij het goed bedoelden. Ten derde. Staat de nationaal-socialistische regeering dan aan de zijde der voorvechters van het nieuw-heidendom der Noordsche bewe ging? Immers, op het laatste congres der N. S. D. A. P. te Neurenberg was er in de officieele redevoeringen voor het eerst geen sprake meer van positief Christendom en werd er zelfs uit drukkelijk gezegd dat de staat zich begrijpend wil toonen tegenover bepaalde stroomingen waar mee klaarblijkelijk de nieuwe heidenen bedoeld werden. Voorts zeide Goering onlangs wel dat het nationaal-socialisme slechts één „leer" slechts één „belijdenis" kent, namelijk Hitler's „Mein Kampf", en dat alles wat verder, ook door de meest aanzienlijke leden der regeering, geschreven is, slechts als de uiting van een per soonlijke meening of overtuiging kan worden opgevat, doch intusschen heeft het nationaal- socialisme een standaard-cataloog van honderd boeken uitgegeven die den volke toch eigenlijk als een soort „eenig ware leer" worden voor gesteld en die voor een belangrijk deel de voor naamste nieuw-heidensche litteratuur om vatten. Het is, helaas, een feit dat het nieuw- heidendom der Noordsche beweging op het oogenblik sterk gepropageerd wordt in Duitschland en van officieele zijde geen enkele belemmering in zijn actie onder vindt. Maar ongetwijfeld zou men de zaken te donker inzien, wanneer men reeds nu beweerde dat het nationaal-socialisme het nieuw-heidendom als zijn geloofsbelijdenis erkent. Om te begrijpen wat er op het oogenblik in het Derde Rijk gebeurt, is het noodzakelijk dat men het vraagstuk van den godsdienst ook eens door een nationaal- socialistischen bril bekijkt. Wij komen daar nader op terug. De Negus bezoekt in gezelschap van een Amerikaanschen arts de gewonde Abes siniërs, die te Dessie worden verpleegd ABDIS ABEBA, 21 Dec. (D. N. B.) Van Abessinische zijde wordt medegedeeld, dat de troepen van Ras Seyoem Makalle en omliggend gebied hebben heroverd. Be vestiging van dit bericht is evenwel nog niet ontvangen. De strijd, die geleid heeft tot de bezetting van Edaslasi en Degaishai door de Abessiniërs, heeft, naar thans vernomen wordt, plaats ge had op 15 dezer. Het betreft hier den strijd in den Dembeguina-pas, die vermeld werd in het Italiaansche communiqué, waarin toegegeven werd, dat 200 Italianen werden gedood, o. a. verscheidene officieren en Europeesche sol daten. ROME. 21 Dec. (N. A. P.) Maarschalk Ba doglio seint het volgende, 77ste, legerbericht: „Er is niets bijzonders te vermelden van het front in Eritrea en Somaliland." ASMARA, 21 Dec. (Reuter). Tusschen Kwo- ram en het Asjangimeer hebben Italiaansche Goedgekeurd door de Gasstichtlng Verkrijgb. bij Uw winkelier. Pr. reeds v.a. 60 Imp. N/V. Techn. Handelsbur. G. de Boer, A'dam De Hongaarsche politie zoekt naar de dieven van de geheime documenten, welke zich in de bagage bevonden van Lady Mountbatten, een bloedverwante van de Engelsche koninklijke familie. Deze diefstal is te mysterieuzer, daar de dieven de juweelen onaangeroerd hebben ge laten. LONDEN, 21 Dec. (Reuter) Gemeld wordt, dat Engeland reeds den 8sten December j.l. tot de Middellandsche Zee-mogendheden (Turkije, Griekenland, Joego-Slavië en Spanje) de vraag heeft gericht of zij bereid waren de Britsche vloot onmiddellijk steun te verleenen, indien deze eventueel zou wor den aangevallen tengevolge van de toepas sing der sancties. Men voegt hieraan toe, dat de antwoor den een bemoedigend karakter dragen. Er bestaat alle reden om aan te nemen, dat de gedachtenwisselingen zullen worden voort gezet teneinde het effect van de wederzijds be oogde maatregelen te vergrooten en onmiddellijk weerstand te bieden aan iederen aanval, waar van de Britsche vloot het slachtoffer zou kun nen worden. Men heeft ook Roemenië van de démarche op de hoogte gesteld, daar dit land onderteekenaar is van het Balkan-pact. ATHENE, 21 Dec. (A.N.P.) Van betrouwbare zijde wordt vernomen, dat zoowel koning George als de Grieksche minister-president besloten zouden hebben, op het Britsche verzoek om in lichtingen omtrent de bereidheid van Grieken land om in geval van een aanval op de Brit sche vloot militairen bijstand te verleenen, pas te antwoorden na overleg met alle partijleiders. Men noemt o.a. de namen van Sofoelis, Tsalda- ris, Theorokis, Kondylis en Venizelos. Er zou in Grieksche kringen een zekere aarzeling be staan inzake den inhoud van het antwoord, en wel omdat Griekenland niet is ingesteld op een Koning George van Griekenland oorlog, doch ook in verband met de onwilligheid van Engeland om Cyprus aan Griekenland af te staan. NEW YORK, 21 Dec. (Reuter) De bladen be spreken voornamelijk de berichten inzake het verzoek der Britsche regeering aan de Middel landsche Zee-mogendheden. Algemeen is men van gevoelens, dat indien de Volkenbond in staat blijkt een doeltreffenden vorm van we- derkeerigen steun op te stellen, waarbij het ri sico gelijk wordt verdeeld, het Amerikaansche volk met meer respect naar Genève zal zien. LONDEN, 21 Dec. (D.N.B.) Een aantal bla den hebben gemeld, dat men voornemens is een buitengewone zitting van den Volkenbond te houden ter bespreking van collectieve verdedi gingsmaatregelen voor het geval Mussolini tot een wanhoopsdaad zijn toevlucht zou nemen. Uit welingelichte kringen wordt echter verno men, dat te Londen hiervan niets bekend is. vliegtuigen een Abessinisch kampgebombar deerd, tengevolge waarvan tal van tenten in vlammen opgingen. Ongeveer 3.000 Abessiniërs, die op de vlucht sloegen, werden verscheidene malen achter el kaar gebombardeerd. Er zijn, zoo verklaart men, talrijke slacht offers. WASHINGTON, 21 Dec. (Reuter.) De Japan- sche ambassadeur te Washington, Saito, heeft aan zijn regeering den volledigen tekst geseind van de redevoering, welke senator Pittman Donderdagavond te Las Vegas (Nevada) heeft gehouden met betrekking tot de mogelijkheid van een oorlog met Japan. De ambassadeur verklaarde, dat hij van zijn regeering nog geen opdracht had ontvangen, tegen de door senator Pittman gehouden rede te protesteeren. Hij geloofde, dat de Japansche regeering niet nader op het gebeurde zou in gaan, om den minister van buitenlandsche za ken, Huil, pijnlijke verontschuldigingen te be sparen. De ambassadeur wees er verder op, dat het volkomen onzinnig was, te spreken over Ja pansche veroveringsplannen met betrekking tot het Amerikaansche continent. Japan en de V.S. waren wederzijdsche goede afnemers en der halve op elkander aangewezen. LONDEN, 21 Dec. Sir Samuel Hoare is vanochtend ten paleize Buckingham door den Koning ontvangen. De audiëntie, waarin Sir Samuel de teekenen zijner waardigheid van mi nister heeft overhandigd, duurde ongeveer een uur. Maandag zal Hoare naar Zwitserland ver trekken. Zijn geneesheer heeft hem drie maan den rust voorgeschreven. De naam van Hoare's opvolger zal vandaag nog niet worden bekend gemaakt. Dit zal op zijn vroegst Zondagavond geschieden. Baldwin ontving vanmorgen wederom Eden en vanmid dag Austin Chamberlain. LUIK, 21 Dec. (Reuter.) De politie heeft vier Belgen gearresteerd, die beschuldigd worden van spionnage ten gunste eener buitenlandsche mo gendheid. De aangehoudenen hebben reeds be kend. Naar Havas meldt, is hier sprake van spion nage ten gunste van Duitschland. AKEN, 21 Dec. (A.N.P.) De vier beschul digde bewoners van Malmedy, die op grond van hun tegen den Belgischen staat gerichte actie het Belgische staatsburgerschap hebben verlo ren en uit België zijn uitgewezen, zijn te Aken feestelijk ingehaald. Zij werden door den re- geeringscommissaris van Aken officieel ontvan gen en verwelkomd. BUENOS AIRES, 21 Dec. (Reuter). In geheel Argentinië heerscht op het oogenblik een hit tegolf. Te Buenos Aires steeg de temperatuur tot 36 gr. C., te San Juan tot 41Y, gr. en te Santiago Estero tot 43 gr. De Britsche démarche bij de Middellandsche Zee-mogendheden; tot dusver ontvangen ant woorden zijn bemoedigend; geen buitengewone zitting van den Volkenbond. De oorlog in Oost-Afrika; Makalle door de Abessiniërs heroverd? Sir Samuel Hoare is Zaterdag door den koning in audiëntie ontvangen; de naam van Hoare's opvolger zal waarschijnlijk Zondagavond wor den bekend gemaakt. Japansche ambassadeur te Washington heeft den volledigen tekst van de rede van senator Pittman naar Tokio geseind. Een Fransche leening aan Rusland van een milliard franc? Vier Belgen te Luik gearresteerd, beschuldigd van spionnage ten gunste van Duitschland. Hittegolf in Argentinië. Vele Duitsche boeren plegen lijdelijk verzet tegen de voorschriften der Rijksregeering. Vliegboot te Port of Spain (Trinidad) in zee gestort; elf gewonden. Te 's-Gravenhage is de acte van oprichting van de Nozema gepasseerd; minister De Wilde heeft den Raad van Beheer geïnstalleerd. Een der grootste hotels te Oostvoorne afgebrand. Te Amsterdam zijn drie kinderen door'het üs gezakt; zij konden met moeite gered worden. Voor hen, die zien willen en zoeken willen, voor hen die het hoofd willen buigen voor ontegensprekelijke teeke nen, gaat de ster van Bethlehem op. Voor Herodes zal zij niet lichten, maar de drie Wijzen worden door de ster geleid onmiddellijk tot God. Voor de menschen van goeden wil heeft de engelenzang over de velden geklon ken en de eenvoudige herders met hun kinderlijk gelooven en hun groote overgave werden de eerst geroepenen. Gloria in excelsis Deo! Kersttijd is de vereeniging van allen rond God. De koningen en de armen, de wijzen ent de simpelen, de grootmachtigen en' de kleinen zijn in één gemeenschap geroepen rond de armoede die de rijkdom van Gods Zoon werd. Gloria in excelsis Deo. Of we met goud, wie rook en myrrhe komen dan wel met een eenvoudig gebed alleen op den goeden wil wordt gelet; vrede op aar de aan de menschen die van goeden wille zijn! De ster is voor ons allen opgegaan. Laten we haar zoeken en willen zien! PORT OF SPAIN (Trinidad), 21 Dec. (Reu ter) Vannacht is in de hier gevestigde lucht basis plotseling een vliegboot in zee gestort, tengevolge waarvan 11 personen werden ge wond, waarvan 5 zwaar. De passagiers en de bemanning slaagden er in, zich uit het wrak te bevrijden, waarna zij door motorbooten in veiligheid gebracht wer den. De oorzaak van het ongeluk is nog niet be kend. De vliegers Génin en Robert zijn te Tananarivo (Madagascar) aangekomen na den afstand van Parijs, zijnde 10.000 KM., te hebben afgelegd in 2 dagen en 9M> uur. Dit beteekent een ver betering van het bestaande record ParijsTana narivo met 1 dag en 3 uur. Het Amerikaansche ministerie van handel deelt mede, dat de uitvoer naar Italië in No vember 1935 steeg tot meer dan 9 millioen dol lar, waarvan bijna 4 millioen dollar aan katoen, tegen 6.800.000 dollar in October jJ- en 8.400 000 dollar in November 1934. lN-> i vvhvumhiiiihhuim;///; Stand op Zondag 1 uur v.m. 75L4 Vorige stand: 756.4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1935 | | pagina 1