HET JODENVRAAGSTUK
exottd
Uw kinderen
Thorn U de coffeMtM^o koffie Ui UdeMpeAetk
SAN KA TWIC
FAMILIEBERICHTEN
KUNST- G E BITTEN
De Bekende
Kousenwinkel
FIRMA
G.NIELEN&Zn.
ROODENBURG
STEGWEE
VERHUIZINGEN
COR VINK-KRIJGSMAN
GEDIPL.VERPLEEGJTER
Geef
TERUGKEER?
t
HEEREN-
COSTUUMS
STOOMEN
LEIPZIGER VOORJAARS-MESSE 1936
KATHOLIEKEN
hun eigen
Week h lad
Kleuterblaadje
Roomse Jeugd
VOOR EEN BEHOORLIJKE LAMP
D. S. LEEFLANG - L. VEERSTR. 23-25
ZANDBLAASBEDRIJF
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1936
SOPHIE WEDDIGGE
JOHANNA BISPINCK
NOG KORTEN TIJD
STOFFEN - ZIJDE
VERKOOPSTER
C. H. V. DIJK
N.V. AMSTERDAMSCHE
RIJTUIGMAATSCHAPPIJ
WAGENWEG 2
HAARLEM- TEL 15694
SCHAKEN
H.S.G. 3—Kijk Uit 3
DAMMEN
HAARL. R.K. DAMBOND
Haarl. R.K. Damgenootschap
UIT DEN OMTREK
HEEMSTEDE
ALS GRIEP
DREIGT!
Neem reeds
WYBERT, als
Uw buurman
griep heeft.
H1BERT
KWIEK EN VIEF
PRIMA HONDENBROOD!
To^ïl420%K0RTING
Hulp verkoper ster)
UITZENDING VAN DINERS
BUREAU „ARGUS
Beste Breikatoen
100 Gram, 13 cent
Prima Indanthren Katoen
100 Gram, 20 cent
Everlasting ongebleekt
100 Gram, 19 cent
Steeds in voorraad 20
kleuren der beroemde
Everlasting Breikatoen
Eenig adres
ZIJLSTRAAT 43
ACCOUNTANTSKANTOOR
VAN EEDENSTRAAT 9
Aanmeldingen voor het bezoek worden ten spoedigste ingewacht
IN EXTRATREIN EN VAN 29 FEBRUARI NOC ENKELE
PLAATSEN BESCHIKBAAR. Alle inlichtingen verstrekt het:
Leipziger Messamt - Singel 98 - Amsterdam (C) ~^[gjijl2365
Aanvang
1 MAART
OPLEIDING RADIO-TELEGRAFIST
RADIO-MONTEUR EN RADIO-TECHNICUS
EN (CHOONHEIDi-iPEC IALIJTE
wit...
W blinkend wit kun-
J nen Uw tanden zijn
Poets ze slechts met
PASTOL, Hollands onge
ëvenaarde tandpasta.
L Krast niet... reinigt al-
k leen. En neemt tand
steen en -aanslag
weg
Boldoots
maakt Uw tanden blank
NEDERLANDSCH FABRIKAAT
HAARLEM
A. KUIJPERS
Essenstraat 25-35
Telefoon 13460 Haarlem
Verricht alle voorkomende
ZANDSTRAALBEWERKINGEN VOOR ELK BEDRIJF
voordeelen van gegarandeerd coffeïnevxüe koffie volop Ie genieten.
koffiepot, 'n voordeel, dal elke fijnproever zo! weten te waardeeren,
Het blijft altijd een heel merkwaardig
feit in de geschiedenis der vóór-Chris
telijke eeuwen, dat midden tusschen
de groote rijken Ethiopië, Egypte, Syrië, Ba-
bylonië, Assyrië, Medië en Perzië, ja zelfs
onder de wereldmacht van Alexander den
Grooten, het Joodsche Palestina bleef be
staan, en zelfs de Romeinsche overheer-
sching vermocht niet, dan met een krach
tige machtsontplooiing onder Titus en Ver-
pasiaan, dit energieke volk te verjagen van
zijn „Home". Zelfs de Galoeth, of versprei
ding over de wereld, heeft de liefde van
Israël voor het land van zijn voorvaderen
nog sterker gemaakt. Nergens immers voelt
men den trek naar zijn land inniger dan in
den vreemde. De kracht van het oude Is
raël lag niet in zijn kuituur; kultureel
stond het beneden de groote volkeren, die
het omringden.
Politiek had het weinig te beteekenen:
het was een nietig bufferstaatje tusschen
machtige wereldrijken, van wier politiek
het niet zelden afhankelijk was. Maar
ethisch en godsdienstig stak het vèr bo
ven alle andere uit, ook al was zijn ethiek
en zijn godsdienst nog betrekkelijk onvol
maakt. Deze vrij zuivere ethiek, en deze
edele religie, in zoover ze kuituur en kunst
inspireerden, gaven aan deze laatste inner
lijk een hooge waarde, zooals o.a. blijkt uit
de Joodsche literatuur van vóór Christus,
de profetieën en de psalmen.
Zoolang deze hooge ethiek en deze reli
gie het Jodendom bezielden, vond Israël
daarin een krachtige basis voor zijn volks
bestaan, omdat dit volksbestaan door deze
twee gegrond was op blijvende waarden.
We zien dan ook, hoe de Jood zich in deze
twee, eeuwenlang, hecht verankerde, hoe
eeuwenlang de Tempel en de Synagoge met
daarnaast het leerhuis, en vervolgens, hoe
de Thora, de Misjna, de Talmoed met zijn
praktische populaire bewerkingen als b.v,
de Sjoelchan Aroech het centrum waren
voor Joodsch leven, Joodsch geloof, Jood
sche praktijk. Al moest men dan zwerven
onder vreemden en teruggetrokken leven
in de vaak onooglijke Ghetto's, zoolang
men een Synagoog, of Sjoel, ofwel de Tho
ra, Talmoed of iets dergelijks bezat en dit
bezit waardeerde, zoolang bleef de Jood
sche ziel in haar innerlijke kracht onge
schokt.
Niet de jaren van hoogsten stoffelijken
of politieken bloei zijn voor Israël de beste
jaren geweest, maar de jaren, waarin deze
bloei bezield was door een diep religieus
leven, zooals b.v. in Salomon's eersten tijd,
of later onder sommige edele Hoogepries-
ters. En 't is juist dit historisch verloop uit
het „verleden", dat ook immer, zelfs
in „de verre toekomst" een kenmerkende
trek wezen zal van Israëls geschiedenis.
Ik meen, dat dit de idee is, welke uit het
markante boek van Joachim Prinz „Wir Ju-
den" naar voren springt. Het werk heeft
in Joodsche kringen veel stof opgejaagd
een bewijs, dat het rake dingen zegt
maar het is in zijn grond, zijn kern zoo
„waar".
De Joden, zegt hij, zijn van een volk van
helden, van heiligen, van strijders, een
volk geworden van („nur") handelaars,
professoren, sjacheraars, oude-kleeren-
koopers, tooneelspelers, dokters en
advokaten. En zelf moet ik uit
een treurige ervaring constateeren, dat in
de verdediging van het Jodendom tegen
Nazi-terreur en Anti-Semietisme doorgaans
„uitsluitend" gewezen wordt op het goede,
dat de Jood op een dezer gebieden verricht
te, en dat men zoo bitter zelden wijst op
het eene groote dat de Jood voor het
menschdom deed door zijn ethiek en zijn
religie. Vandaar blijft nog immer de mooi
ste Apologie voor 't Jodendom het boekje
van Kardinaal M. Faulhaber, die juist op
deze onvergankelijke waarden van het Jo
dendom wees.
In die richting van die eeuwige waarden
wijst ook Prinz, als hij de Joden heenstuurt
naar den éénen weg ter redding: „Terug
naar het Jodendom!"
„De uittocht van de Joden uit het ghet
to in de Europeesche maatschappij is hun
niet bijster goed bekomen". Het is de con
stateering van een droevig feit. Ook wij zijn
van meening, dat hier de rauwe wondeplek
wordt aangeraakt, en dat daarom menige
Jood pijnlijk wordt opgeschrikt. Hij meene
niet, dat wij, als Katholiek, hem weer in
de afzondering van het ghetto willen te
rugduwen. Dat zou zeer onmenschelijk
on-Katholiek zijn. Maar één ding willen
we wel; De Jood, die bij zijn uittocht uit
het ghetto veelal ook zijn hooge ethiek
en edele religie prijsgaf, moet min
stens weer terug naar deze twee, die hij in
zijn ghetto zoo trouw bewaarde.
Daarheen wees ook het Joodsche tijd
schrift „Der Ruf" (1 Mrt '34): „Groote
groepen van ons volk hebben zich lang ge
noeg aan een lichte, wufte levensopvatting
overgegeven. Nu is het tijd, om ons te bezin
nen, de godsdienstige gaafheid weer te her
stellen en heel Israël weer terug te geven
aan zijn God."
Noch de vere afdwaling, noch het inzicht
van den eindelijken terugkeer kunnen ons
verwonderen. De werkelijk groote waarden,
die het Jodendom eeuwenlang bezat in
ethiek en religie, kunnen niet worden prijs
gegeven, zonder dat er een zielehonger
blijft naar iets, dat, minstens in schijn, de
prijsgegeven waarden kan vervangen.
Dit is trouwens de onomstootelijke waar
heid bij iedere afdwaling van geloof en ze
den, en bij elke zonde, hetzij van individu
of van groep. Waar nu de ethische en re
ligieuze goederen van Israël zoo onschat
baar groot waren, heeft men, naarmate men
ze prijsgaf, in de Joodsche ziel en in het
Joodsche volk een geestelijken honger ge
schapen, dien men nu op alle mogelijke
wijzen tracht te stillen. Het is hier niet de
plaats, de geleidelijke wegzinking in haar
verschillende stadiën aan te geven. Zooals
ik in mijn boekje (G. G. G. No. 457) „Af
zondering of Aanpassing" aangaf, ligt de
diepste grond ervan in de verheffing van
het Talmoedisch menschelijk leergezag
naast en, volgens Joodsche getuigenis zelf.
boven de Thora. Daarmee was eenzelfde
zonde geschied als feitelijk met „het vrije
onderzoek" binnen het Protestantisme, n.l.
de verheffing der menschelijke rede boven
het Geloof. Hierdoor kwam men van Theo-
centrisch-georiënteerd zijn tot het mensch-
centrische, werd de grondslag gelegd voor
het Rationalisme, dat zoowel in Joodsche
als Reformatorische Protestantsche krin
gen zooveel verwoestingen aanrichtte en
tenslotte uitmondde in een impliciet of
expliciet Materialisme, Atheïsme.
Waar Vader Cats nog sprak van „Godza
lig èn ook rijk te mogen zijn", verviel lang
zamerhand, onder invloed van dit Rationa
lisme, het eerste, en bleef alleen het „rijk
te mogen zijn" als levensdoel over. Het Jo
dendom heeft in breede lagen dezen afval
gekend van het Theocratische en Theocen-
trische, via het Rationalisme, naar de
„Sakularisierte Religion", waarin volgens
Rabbijn Max Wiener „de moderne Jood 't
Rationalisme binnen de wet trachtte door
te voeren." Er bleef ongetwijfeld in den
Jood over: de brandende, heete daadbe-
zieling van zijn Semietische psyche, maar
nu niet meer naar God gekeerd, maar naar
zichzelf, ego-centrisch, vooral Jood-cen
trisch, een Joodsche daadsontplooiing, niet
meer religieus, ethisch, maar oeconomisch,
sociaal, sociaal-wetenschappelijk, kultureel,
politiek m.a.w. in alle richtingen, die een
surrogaat konden zijn of schijnen voor de
prijsgegeven eeuwige waarden.
Hiermede wil niet gezegd zijn, dat elke
Jood die zich op een van die vele gebieden
beweegt, atheïst, materialist is; maar wel,
dat bij een ontzaglijk groote groep voor
aanstaande politici, geleerden, kunstenaars,
sociale werkers onder de Joden de politiek,
de wetenschap, de kunst, de oeconomie, het
sociale vraagstuk de religie vervangen heb
ben, of beter, religie geworden zijn.
Verwonderen moet het ons niet, dat met
deze mentaliteit bij velen onder hen een
hooggestemd, niet zelden een overspan
nen bewustzijn kwam van de voortreffe
lijkheden van het eigen ras als „Jood-Se-
mietisch ras" en niet als een, oorspronke
lijk door God begunstigd ras, zoodat menige
Jood niet vreemd was aan wat hij nu zelf
afkeurt in de ras-theorie van het Derde
Rijk.
Al te zeer wordt vergeten, hoe hier een
zonde zichzelf wreken kan, al keuren wij
zoowel het Duitsche als Joodsche ras-supe
rioriteitsgevoel ten sterkste af.
De Katholiek staat vol medelijden tegen
over deze Joodsche afdwaling en haar fu
neste gevolgen, zoowel voor zeer veel Joden
ais voor ontzaglijk veel niet-Joden. En met
Joachim Prinz ziet ook hij voor den Jood
maar één weg: „Terug tot het Jodendom".
Maar dit „terug" omvat een vaarwel aan
Rationalisme, aan Jood-centrische, ras-
centrische wereldbeschouwing, aan politiek,
wetenschap, kuituur, kunst, oeconomie,
handel enz. „als religie". Deze terugkeer
sluit ook in, een toekeer naar de eeuwige
ethische, godsdienstige waarden van Is
raël.
't Is onnoodig erbij te voegen, dat dit „Te
rug naar het Jodendom" voor den Katho
liek de beteekenis in zich sluit van een
terug naar die religie, die de troostvolle
vervulling werd van den Joodschen gods
dienst, het Katholicisme, waar de mooiste
waarden der Joodsche religie en der Jood
sche ethiek als kostbare schatten gewaar
deerd worden.
P. CONSTANTINUS, O.M.Cap.
(Voorz. v. d. C. v. Isr.).
Bovenstaande wedstrijd heeft Dinsdagavond
plaats gehad. Het resultaat was een 6»/2—3}4
overwinning voor H. S. G. 3.
Voor de eerste klasse van bovengenoemden
bond werd te Heemstede gespeeld St. Bavo 1
Gez. Samenzijn 1. Laatstgenoemde had bij
een eventueele overwinning nog goede kansen
op de bovenste plaats. De Heemstedenaren
dachten er anders over en verloren zelfs niet
één partij. De uitslagen luiden:
St. Bavo—Gezellig Samenzijn
B. H. Stevens—P. van Buuren
J. DraijerJ. Gomes
J. WarmerdamP. Balm
P. VeenG. Haver
J. StevensP. Heilig
J. v. d. ZwanJ. Speet
L. v. d. Voort—L. Haver
J. WeijersG. Melissen
A. MastelingS. Nanne
G. Hesselman—J. Jasperse
2—0
1—1
1—1
2—0
1—1
2—0
2—0
2—0
1—1
2—0
Totaal 164
Te Noordwijkerhout werd gespeeld „Ons Ge
noegen" H. R. K. D. Eerstgenoemde haalde
het kunststukje uit om de kampioenen te slaan,
die daardoor thans uitgeschakeld zijn.
De gedetailleerde uitslag is als volgt:
Ons GenoegenH. R. K. D.
J. SchilderW. Hopstaken
C. ZuiderduinG. Elzing
W. v. d. OetelaarG. Zeeuwe
P. de HaasJ. Lucas
J. SmitC. Heesakkers
Th. Jansen—M. Herben
C. BorstH. van Gastel
P. KapteinW. Besselink
J. van GijlswijkJ. Bosse
C. WarmerdamA. van Rossum
2—0
1—1
2—0
1—1
2—0
1—1
0—2
1—1
2—0
0—2
Beide blijven DDO op den voet volgen, doch
dat zij de Velzenaren van de wtfs zullen bren
gen, meenen wij te moeten betwijfelen.
De s|and van de kopgroep voor de top-
scoreprijs is als volgt:
lste klas: G. Elzing, 13 punten, M. Herben
12 punten, C. Heesakkers 10 punten.
2e klas: C. Leenders 13 punten, J. Bosse 11
punten, F. van Rossum 11 punten.
Kinder-operette Zondagmiddag om half
drie zal het zangkoortje van mej. R. Kruijden-
berg opvoeren de kinderoperette „De fee van
de bron". In deze operette zijn talrijke soli,
koren, dwergen- en elfendansen.
De opvoering vindt plaats in het R.K. Vereeni-
gingsgebouw aan den Heerenweg.
Over de Zuiderzeewerken Vanwege het al
gemeen comité tot het verleenen van ontwik
keling en ontspanning aan de werkloozen te
Heemstede zal op Maandag 24 Februari, des
middags om 2 uur in het R.K. Verenigingsge
bouw voor de werkloozen een lezing met licht
beelden worden gehouden over De Zuiderzee
werken.
Het comité vertrouwt, dat zeer vele werk
loozen deze nuttige en belangrijke lezing, die
gehouden wordt door dén heer W. Verkerk uit
Bergen (N.-H.) zullen bijwonen.
Jaarvergadering R.K. Volksbond Woensdag
avond hield de afd. Heemstede van den Nederl.
R.K. Volksbond haar jaarvergadering. Medege
deeld werd dat het uitzenden van jeugdige
werkloozen naar de werkkampen plaatselijk zal
geschieden in overleg met de St. Jozefs-gezel-
len-vereeniging. Er is hier een contact-commis
sie en eventueele deelnemers kunnen zich ver
voegen bij den heer H. J. Kokkelkoren, Res
Novaplein 17.
De retraite, speciaal voor katholieke werk
loozen, die gehouden zal worden in het R.K.
Jeugd-en Graalhuis, zal aanvangen Zondag
avond 1 Maart en eindigen Woensdagmorgen
4 Maart. De deelname is geheel gratis. Deelne
mers kunnen zich aanmelden tot Zaterdag 21
Februari, aan onderstaande adressen: Banka-
straat 94, Jan v. d. Bergstraat 21, Haemstede-
plein 13, Vijf heerenstraat 28 en aan de Pastorie
Heerenweg 88.
Door de K.S.A. is een commissie gevormd om
te komen tot de samenstelling van een hand
boekje, genaamd „Katholiek Heemstede". Doel
daarvan is dat daarin worden opgenomen al de
besturen van Katholieke vereenigingen, Comi-
té's, enz.
Het volgend voorstel zal ter behandeling op
de centrale raadsvergadering ingediend worden:
„De Centrale raad draagt het Centraal be-
stur op, maatregelen te treffen dat het Ver
bondsblad voor elk lid der bij den Centralen
bond aangesloten afdeelingen verplichtend
wordt gesteld".
Uit het jaarverslag van den secretaris blijkt,
WYBERT
TABLETTEN
WYBERT-SIROOP
Totaal 128
Voor de tweede klasse behaalde „St. Joseph"
een 16—4 overwinning op SDO, terwijl HRKD
2 met 146 van Ontspanning 2 won.
dat het ledental thans bedraagt 412. Het finan
cieel verslag gaf aan inkomsten f 2315,18; aan
uitgaven f 2181,67.
Hierna volgden de jaarverslagen van niet
minder dan 19 onderafdeelingen. Die der vakaf-
deelingen gaven een treurig beeld van de ellen
de der werkloosheid, wat vooral bleek uit de ge
weldige cijfers van den werkloozensteun. Overi
gens ademden de verslagen een opgewekt ver-
eenigingsleven.
Alle bestuursleden werden herkozen: de heeren
H. A. Meeuwenoord, voorzitter; N. J. v. d. Lin
den, le penningmeester; H. Kokkelkoren, 2e
secretaris en S. J. Smit en L. Roest, commis
sarissen.
Burgerlijke Stand Ondertrouwd: J. H.
Welnink-A. J. M. Mulder.
Getrouwd: G. J. Proosma-C. J. Veldhoven,
P. M. van Bakel-E. J. Diependaal. M. F.
Schobbing-J. M. Verboten.
Geboren: z. van H. Stijnman-Gruissen.
d. van F. Marselje-Bernhardt. z. van A. M.
Nan-v. d. Linden. d. van M. P. Floris-Smit.
d. van J. L. van der Eem-Doeswijk.
Overleden: J. Mol, 72 j., echt. van F. Söder-
land. M. A. Verdel, 24 j„ ongeh.
HENGELAARS-REISVEREENIGING
De Heemsteedsche Hengelaars Reisvereeniging
„Naar Buiten", gevestigd te Heemstede, is opge
richt.
De oprichting vond plaats in een openbare
vergadering, gehouden op den 14 Februari 1.1.,
waarvoor veel belangstelling betoond is. Het
doel dezer vereeniging, welke in haar soort
geheel nieuw is, is in hoofdzaak het vormen van
een reiskas uit lage contributiekosten, waardoor
het mogelijk is, diverse malen per jaar hengel-
excursies te ondernemen naar „de Noord" en
andere streken waar goed vischwater aanwezig
is.
Voorloopig bestuur en reglement zijn in ge
noemde vergadering vastgesteld, alsmede de
contributie, zijnde 10 ets per week. Het ledental
bedraagt thans 40.
Heden, 20 Febr-, herdenkt
den dag, dat zij 1214 jaar als Ver
koopster werkzaam is in de Kiosk
Stationsplein, Haarlem.
is onze „Omroeper". Eiken avond
weer opnieuw spreekt hij in 80.000
gezinnen, waar hij steeds een trouw
gehoor vindt. Zaken-Omroepers 50
ct. per regel. Particuliere Omroepers
20 ct. per regel. Betrekkingen (ge
vraagd en aangeboden) 10 ot. per
regel.
Houdt Uw HOND in goede conditie door hem te voederen VAN
MILLIGEN'S HONDENBROOD.
Per pond 12 cent per K.G. 20 cent.
VAN MILLIGEN GIERSTRAAT 42 TELEF. 14228
Eenige en volstrekt algemeene kennisgeving
Hiermede vervullen wij den treurigen plicht, U mede te
deelen, dat onze innig geliefde Tante en oud-Tante, Mej,
in den gezegenden ouderdom van bijna 80 jaar, voorzien van
de H.H. Sacramenten der Stervenden, zacht en kalm is over
leden. Overtuigd van Uwe deelneming, bevelen wij de dierbare
overledene in Uwe gebeden aan.
Uit aller naam:
EWALD VERVOORT
Bloemendaal, „Sparrenheuvel"
19 Februari 1936
De H.H. Uitvaartdiensten zullen plaats hebben op Zaterdag
22 Fctaruari in de parochiekerk van de H. Drieëenheid te
Bloemendaal om 7.30, 8 uur en om 10 uur de plechtige ge
zongen Requiem waarna de begrafenis op het St. Adalberts-
kerkhof te Bloemendaal.
De Profundis Vrijdag 21 Februari 1936 van 2.30—4.30 op
„Sparrenheuvel."
Op verzoek van de overledene geen bloemen
Bezoeken van rouwbeklag kunnen niet worden afgewacht
van f 3.00 tijdelijk voor 2.40
Tarief A a aa
van f 2.50 J Mil
tijdelijk voor fc W W
ANDERE STOOM- EN VERFORDERS.'
TANDEN
Lage tarieven
LEIDSCHEVAART 82, Tel. 15634
Kan geplaatst worden een be
kwame vakkundige
voor bovengenoemde afdeling;
alsmede een
afd. tapijten.
Aanb. met opgaaf van leeftijd,
ref. enz. onder No. 36471, bur.
van dit blad.
teg. zeer concurreerende prijzen.
Vraagt prijsopgaaf
Kinderhuissingel 24 - Tel. 14372
99
Advies in rechtszaken, Innen achter,
stallige vorderingen. KLEVERPARR-
VVEG 225. Advies 1.—. Spreekuren
1012, 24. 79 uur.
Leden v. h. Ned. Inst. v. Ace
ACCOUNTANCY
BEHEER EN ADMINISTRAT IE
VAN VERMOGENS
BELASTINGZAKEN
60°fc REDUCTIE op de Duitsche en
25 °fo op de Nederlandsche Spoorwegen
uitsluitend voor
retourbiljetten
(ONDER GARANTIE)
PLEIN 21 HAARLEM
TELEFOON 10338 1H98
2e Maart vangen aan de nieuwe avondcursussen.
Opgave 's Maandags en Donderdags van 7 u. tot 10 u. n.m Rijks-
str.weg 101, Haarlem. Br.J.P. Coenstr. 69, IJmuiden. Vr. prospectus.
Gezichtsmassage, Maskers
Stoombaden.
Lich. massage tegen Rheumatiek
v enz.
Vermageringsmassage ook Electr.
Hoogtezon- en Sollux bestralingen.
Hand- en Voetverzorging.
Verwijdering van overtollig haar,
wratten etc.
Speciale Hoofdbehandeling tegen
Haaruitval.
3ehandelingen ook op advies van
Geneesheer.
Alle behandelingen volgens
afspraak.
koopt niet in winkels
waar onzedelijke of
N. Malthusiaansche
artikelen worden
verkocht of voorhan
den zijn.
Koopt aan statioiisboekenkasten
ALLEEN DIE LECTUUR, WELKE
GEEN GEVAAR OPLEVERT
Een weekblad, dat speciaal
voor hen wordt uitgegeven.
Voor kinderen van 6 tot
10 jaar
12 bladz., 3% ct. per week.
Voor kinderen van W tot
14 jaar
24 bladz., 5 cent per week.
Bevat niet alleen verhalen,
doch ook rubrieken voor
godsdienstleer, nuttige
handwerken, huisvlijt, ge
schiedenis en aardrijkskunde
Jtesiol
moet U zich wenden tot de SPECIAALZAAK van de Firma
De zaak met reputatie. Eig.: D. S. LEEFLANG
I
de goedkoope en voordeelige coffeïnevrije koffie, maakt het thans
iedereen mogelijk, Hart en zenuwen te sparen en van de onvolprezen
SANKA TWEE kost slechts 40 ct. per pakje. In de super-vacuum-
verpakking wordt thans geleverd: Sanka-W, de heerlijke Wiener-
Mocca-melange, prijs 60 ct., en Hag, de van ouds bekende superieure
kwaliteit, prijs 70 ct. Deze luchtledige en luchtdichte super-vacuum-
verpakking brengt 100% koffiegeur kersversch uit de branderij in Uw
HAG