Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
I Plaats dan'n „Omroeper"
voor 80.000 gezinnen
STADSNIEUWS
ifydl wUif
NIEUWE
OORLOGSKAART
VAN ABESSINIE
a
LAATSTE NIEUWS
Waar de filmband rolt
zoo 'uist verschenen:
5 cent
KATHOLICKCN
VOLTOOIT
UW GIGCN
UNIVGRSITGIT
Staatsgreep in
Chili?
|ninminmnmiinmmiiiiinnnniiiiniitiiiiiiiii!iiiiii!iiiii!iiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitniiiiiiiiiig
öiiiuuiuiiiuuuiiiuiiiiiiiiiiiuiijuiuiuiuiiiiumiuuiiiiiiiiuiiiiuiiiuiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiinuiü
ZATERDAG 29 FEBRUARI 1936
TENTOONSTELLING VAN
BOEKEN
Stadsbibliotheek en Leeszaal
van Haarlem
LEDEN-CONCERT H.O.V.
Solist: Bernhard Lessmann, viool
KAMPIOENSCHAP VAN
HAARLEM
StormvogelsKinheim
AFGEHAALD AAN ONS BUREAU
Franco toezending per post na ontvangst van postwissel
of giro-storting (gironummer 22884) 15 cent.
V. S. V.
R.C.H.-terrein versierd
Weekagenda der St. Jos.-Gezellen-
ver. Afd. Haarlem I, Jansstraat 59
(Gedeeltelijk gecorrigeerd)
Door de regeering onderdrukt
ARCHITECT DUDOK TERUG
Belangrijke opdracht voor theater-
bouu) in Calcutta
DE ZAAK-VRIJMAN
Regeeringsinlichtingen in handen
van een commissie gesteld
Staking in sigaren
fabriek
Tweehonderd arbeiders erbij
betrokken
KEMA-BEDRIJF
Waarom is de Regeering van
koers veranderd?
BILJARTEN
Kampioenschappen derde klasse
klein biljart
FRANS HALSTHEATER
De student van Praag
Men kan Artur Robinson, die de film heeft
LUXOR-THEATER
Vanavond leven wij
Eenige snapshots uit de Lilian Harvey-
film „Let's Live Tonight" die deze week
in het Luxor Theater draait
REMBRANDT-THEATER
Midzomernachtdroom
ZONDAGMORGENVOOR
STELLING
Het kind en de wereld
Li lm bij. is, die zoo geslaagd is, wat betreft het
Marika Rökk speelt in Lichte Cavalerie
(Cinema Palace) de hoofdrol
PALACE-BIOSKOOP
ongedachte situaties ontstaan, terwijl er ook d6
Werkelijk een raadsell
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
aiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilis
Men schrift ons:
Het is een zeer bijzondere tentoonstelling,
die op initiatief van de directie van de Stads-
Blbliotheek en Leeszaal van Haarlem wordt in
gericht in de Raadzaal, Prinsenhof te Haar
lem.
Daarom bijzonder, omdat hier een, in ver
band met de typografische verzorging, keur van
historische en moderne werken bijeen is, groo-
tendeels uit het eigen bezit van de Bibliotheek.
De oude Haarlemsche Librye mag tot de oud
ste bibliotheken van ons land gerekend worden;
zij dateert reeds van 1581, toen door den Prins
van Oranje als vergoeding voor de geleden
schaden tijdens het beleg, eenige gilde- en
kloosterbibliotheken aan dg Gemeene Haarlem
werden overgedragen.
Deze oude verzameling, meermalen door aan
koop en schenkingen in den loop der eeuwen
aangevuld, biedt zooveel schoons, dat het mo
gelijk was een overzicht samen te stellen van
de ontwikkeling van het boek vanaf de kloos
terhandschriften tot onze eeuw. Voor de druk
ken sinds 1900 werden eenige uitgevers en boek
handelaren bereid gevonden iets uit hun fonds
af te staan.
Hoewel de geschiedenis van het boek terug
grijpt tot de Dodenboeken van de oude Egyp-
tenaren zijn de schitterende folianten, door de
nijvere monniken gecalligrafeerd in de door het
jonge Christendom gestichte kloosters, de oud
ste producten van boekkunst in onze lage lan
den. De hier getoonde Codices dateeren van het
tegin der 15e eeuw. Curieus is het groote Mis
saal, dat voor de Kerkhervorming dienst deed
in de St. Bavokerk. Welk een prachtige ar
beid, wat een schoonheid van letter, decoratie
en miniaturen!
In chronologische volgorde komt hierna een
beknopte keuze uit de beschikbare werken. We
vinden een facsimile van een blokboek (Can-
ticum Canticorum)eenige aan Coster toege
schreven drukfragmenten (Costeriana), om
daarna een groep Incunabelen en Postincuna
belen aan te treffen, die verschillende merk
waardige en zeldzame uitgaven bevat. Het be
roemde „Van den propereteyten der Dinghen"
van den Haarlemschen drukker Jacob Bellaert
mag genoemd worden. Plantijn is vertegenwoor
digd door den grooten vijftalige Polyglotten
bijbel (1568), terwijl uit de 17e eeuw vele pracht
werken aanwezig- zijn. De groote folianten, die
getuigen van den durf en ondernemingsgeest,
niaar niet minder van het meesterschap van
den drukker, met schitterende gracuren verlucht,
dwingen bewondering af. Het is de tijd van ste
debeschrijvingen, atlassen (we zien hier den
kostbaren Atlas van Joan Blaeu) en reisbeschrij
vingen. Ook de 18e eeuw heeft nog vele schoone
werken met fraaie gravuren en titelprenten.
Merkwaardige werken zijn de geschiedenis van
Amsterdam (1765) van Wagenaar, het Leven en
Bedrijf van Michiel de Ruijter van Gerard
Brandt en vele andere. Tegen het einde van de
18e eeuw zet de vervalperiode in, sterk doorge
zet in de 19e eeuw, mede door de veranderde
maatschappij-structuur, de machinatie van in
dustrie en nijverheid en eerst de verfrisschen-
de arbeid van Wiliam Morris, den grooten
kunstenaar en dichter, vermag opnieuw de
belangstelling voor het goed verzorgde boek te
wekken. Omstreeks 1900 worden ook in ons
land pogingen gedaan, uit welke periode o.m.
getuigen de Vos Reinaerde met litho's van
Wierink, J. G. Veldheer en Nieuwenkamp's
Oude Steden aan de Zuiderzee en de groote
Rembrandt-Bijbel.
De groep moderne boeken geeft een greep
uit de goed verzorgde uitgeversboeken en daar
naast een kleine, fijne, verzameling eigen-,
pers- en luxe-boeken. Opvallend mooi zijn de
werken die werden afgestaan door de oude
Haarlemsche fa. Joh. Enschede en Zonen. Ti
tels noemen zou te vér voeren, er zijn vele su
blieme drukken bij.
Door het beperkte aantal uitgelegde boeken is
een overzicht van de ontwikkeling van de boek
kunst verkregen, dat vooral voor den belang
stellenden leek bezienswaardig zal zijn.
De tentoonstelling is vrij toegankelijk op Za
terdag 29 Pebr. van 710 uur, Zondag 1 Maart
van 25 uur. Maandag 2, Dinsdag 3 en Woens
dag 4 Maart van 25 en van 710 uur.
M. H. G. Jr.
Zooals we begin dezer week schreven zou
ook dit laatste ledenconcert door Mannus
Adam worden geleid. We meldden reeds eer
gisteren, dat de soliste. Maria Neusz. die vooi
dezen avond was aangekondigd, wegens ziek-e
onverwacht verhinderd was op te treden, in
haar plaats was evenwel de concertmeester van
het Deutsches Opernhaus, waarvan nog kor
telings de dirigent, Karl Dammer, voor de H.
O V optrad, de Duitsche violist Bernhard Less
mann. onmiddellijk bereid gevonden, voor de
vereeniging te spelen.
Maria Neusz had het vioolconcert van Dvorak
op haar programma. Doch er schijnt een fa
tum te rusten op de uitvoering van dit werk.
Immers ook verleden jaar werd het aange
kondigd' als "door Vittorio Brero te spelen. Doch
ook déze was toen verhinderd, en in zijn plaats
stond toen Ria Schmitzgohr, die ons vergastte
op het virtuoos gespeelde vioolconcert van
Beethoven. Het is opmerkelijk dat de violist,
die nu de violiste vervangt, optreedt met dat
zelfde vioolconcert. Nu is dat vioolconcert van
Beethoven een dier werken, die altijd blijven
boeien, en waarin men telkens opnieuw schoone
details vermag te ontdekken. De ouverture
„Prometheus" van Beethoven, die in de plaats
van de Tragische Ouverture van Brahms werd
gespeeld als openingsnummer vormde hiervoor
een uitstekende voorbereiding. In een frisch
tempo en goed genuanceerd liet Marinus Adam
ze door zijn musici uitvoeren.
Wat ons in het spel van den heer Bernhard
Lessmann in de eerste plaats opviel, was de
zuiverheid, waarmee hij van het eerste mo
ment af Beethoven's schepping vertolkte, en
de buitengewoon fijne detailleering van de par
tituur. Doch niet alleen was technisch zijn
interpretatie volkomen beheerscht, doch deze
violist legde in zijn spel een groote warmte en
frischheid, een levendig temperament aan den
dag, welke het een genot maakten om naar
zijn herschepping te luisteren.
De cadens in het eerste deel met het fraaie
dubbelsnel en tegenmelodie klonk bijzonder
fraai. Terecht volgde hier dan ook een spon
taan applaus op, onmiddellijk na de laatste
noot van dit eerste deel. Zeer poëtisch was
ook het Larghetto, waarvan vooral weer de
smaakvolle schakeering trof, laten we er on
middellijk bijvoegen, prachtig door het orkest
gesecondeerd.
Het werd één boeiende weergave van dit
droomerig-blijde middendeel.
Het opgewekte Rondo sloot er zich prachtig
bij aan en maakte de geheele auditie tot een
groot en welverdiend succes, zoowel voor den
solist ais voor dirigent Adam ëh zijn goed spe
lend orkest. Er waren bloemen m de Haar
lemsche kleuren voor den solist, die een da
verende ovatie ontving en als toegift het Pre
ludium van Reger speelde, waarmee hij na
tuurlijk zijn succes slechts bevestigde.
Na de pauze voerde het orkest de Eerste
Symphonie van Robert Schumann uit. ook wel
de Lente-Symphonie genoemd van dezen ro
manticus uit de eerste helft der vorige eeuw.
Blijde, vroolijke muziek, waarin de componist
in de beide hoekdeelen zijn vreugde uitzingt
over den terugkeer van het voorjaar, terwijl
in de beide middendeelen en vooral in het
Larghetto de poëtische stemming hoogtij viert.
Het was geruimen tijd geleden dat we deze
muziek gehoord hebben. In de goedverzorgde
interpretatie, die Marinus Adam met het en
semble ervan gaf hebben we nochtans weer ge
noten van deze mooie partituur, die hier en
daar vol originaliteit is en vol leven.
Het was een mooi besluit van de serie Vrij
dagavondconcerten waarmee tevens het H. O
V.-seizoen werd beëindigd.
Zondag wordt deze wedstrijd voor het kam
pioenschap van Haarlem gespeeld. Stormvogels
verschijnt als volgt:
Kollenberg
Haak Sr., Haak Jr.
Tol, Fijen, Weij
v. d. Steen, Jacobs, Jochems, v. Pel, v. d. Laan
waarop duidelijk is aangegeven het resultaat van de
krijgsverrichtingen tot op 1 Februari j.l.
Michel
Snoek, Van der Griendt
Van Os, De Koning, De Vries
De Wolf Sr., De Wolf jr., Döhring, Sterk,
Hillekamp
Dank zij het initiatief van eenige R.C.H.-
letien, alsmede terreinknecht v. d. Aar, is het
R.C.H.-home in een feestelijk gewaad ge
stoken.
Vooral de toegangsweg naar de onoverdekte
tribunes, ziet er met de versierde masten, waar
aan slingers van dennegroen zijn aangebracht,
en die met blauw-zWart-witte cocardes getooid
zijn met bovenop de afbeelding van een voetbal,
bijzonder aardig uit.
Aan het eind van dezen weg prijken links en
rechts de wapenschilden van Haarlem en Heem
stede, terwijl middenin een groot R.C.H.-schiló
hangt.
Aan de havenzijde is bovendien een eerepoort
aangebracht, terwijl voor de tribune het schil-
cerij van de spelers van het kampioenselftal,
doet herinneren aan roemrijker dagen.
Ook het restaurant is zoowel van binnen, als
buiten op aardige wijze met dennegroen ver
sierd.
De toeschouwers, die in de komende weken
het R.C.H.-terrein met een bezoek zullen ver
eeren, zullen dan ook zeer zeker het lofwaardig
streven van de initiatiefnemers op prijs weten
te stellen.
Zondag: 12.1513.00 spreekuur Paul Kru-
gerstraat 43; 7.30—10.30 ontspanning (voorza
len): tafeltennis O. Z.
Maandag: 8.00 damclub T. E. P.; repetitie
tooneel St. Genesius.
Dinsdag: 9.00 Schola Cantorum; 9.25 Espe-
rantocursus.
Woensdag: 8.30 Maria-congregatie in de ver
schillende parochies.
Donderdag: 8.00 repetitie Harmonie U. D.;
8.45 ontwikkelingsclub; 8.45 zelatricenverga-
dering.
Vrijdag: 8.00 zesdaagsche van Biljartcl.
Haarlem I.
Zaterdag 8.00 Tafeltennis O. Z.
District Haarlem: Vrijdag 8.15 cursus voor
adspirant opleiding door commissarissen.
Woensdag 11 Maart districtsavond om 8.15
in St. Bavo-gebouw. Spreker: Het gemeente
raadslid de heer J- Kuiper.
BUENOS AIRES, 28 Febr. (Reuter). In
Chili zou een staatsgreep hebben plaats ge
had. Volgens berichten uit Santiago zou de be
weging, welke van ex-offieieren van het Chi-
leensche leger uitging door de regeering on
derdrukt zijn. Il/m vijftiental personen zou
den gearresteerd zijn.
Met het Indië-vliegtuig der K.L.M., de Sper
wer, is Vrijdagmiddag tegen 6 uur op Schiphol
teruggekeerd de bekende Hilversum,sche archi
tect W. M. Dudok, van een bezoek van onge
veer zes weken aan Calcutta, wgar hij de be
langrijke opdracht heeft verkregen voor den
'douw van een groot theatercomplex.
De heer Dudok kon ons mededeelen, dat hij
tijdens zijn verblijf in Calcutta, na de situatie
te hebben bestudeerd, een ontwerp heeft ge
maakt dat door de onderneming is goedgekeurd
en aanvaard en met welks uitvoering thans be
gonnen zal worden.
De opdrachtgeefster was de Humayan Pro
perties Ltd. en het nieuwe gebouw, waar onder
door een belangrijke verkeersweg loopt en dat
is gelegen op een der drukste punten van Cal
cutta, zal o.a. twee bioscopen bevatten, n.l. de
Garden House Cinema en de Light House Ci
nema, voorts een groot restaurant, nog andere
zalen en een daktuin.
Het is voor de eerste maal, dat de heer Du
dok een opdracht voor de Tropen heeft gekre
gen en voor eenige nieuwe problemen heeft hij
zich dus wel geplaatst gezien, al was de oplos
sing niet zoo moeilijk. Eén dezer nieuwe din
gen was bijv. het probleem van het zonlicht,
dat men in Holland zooveel mogelijk toegang
moet verleunen, in Indië echter zooveel moge
lijk moet trachten buiten te sluiten, dus bijv.
veel schaduw door het voorbouwen van breede
veranda's enz. Het nieuwe gebouw zal worden
opgetrokken uit gewapend beton en worden
bepleisterd. In het algemeen was de heer Dudok
over het materiaal in Indië niet zoo goed te
spreken. Trouwens, de geheele architectuur, die
h(j in Calcutta gezien heeft, vond hij vrij ach
terlijk.
De Engelschen zijn er hier niet in geslaagd
hun stempel in zoo sterke mate op de stad te
drukken als de Nederlanders dat in Neder-
landsch Indië hebben gedaan. Voor het overige
loofde de' heer Dudok echter de wijze, waarop
de Engelschen in Indië het leven opvatten en
verklaarde hij van zijn reis zeer veel genoten
te hebben.
De Tweede Kamer heeft besloten de nadere
inlichtingen van de regeering inzake het adres
van J. A. W. Vrijman, oud-rijksbouwmeester
te Den Haag, om te bevorderen, dat het hem
gegeven ontslag uit 's rijks dienst alsnog eer
vol worde verklaard en hem een billijke schade
vergoeding wordt gegeven subs, een enquête over
deze zaak worde ingesteld te stellen in han
den eener commissie, bestaande uit de heeren
Van Dijk, Joekes, Teulings, Drees en mej. Katz.
Vrijdagmorgen is te Amersfoort een staking
u'tgebroken in de Nederlandsche sigarenfabrie
ken v.h. Spaan en Bertram. Van het personeel,
dat ongeveer 300 arbeiders omvat, heeft 200
man het werk neergelegd. De Katholieke en
Christelijke arbeiders zijn aan het werk geble
ven, aangezien zij de staking ongemotiveerd
vonden.
De oorzaak van het conflict is het volgende:
Wegens overproductie had de directie zes ar
beiders ontslagen. De Federatie en de Moderne
Bond verlangden verkorting van den werktijd
en stelden voorts den eisch, dat de ontslagenen
weer aan het werk zouden worden gesteld,
welke eischen niet door de directie werden in
gewilligd.
Het Tweede Kamerlid van der Waerden heeft
den ministers van Waterstaat en van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen gevraagd,
welke redenen de Regeering hebben bewogen
om, in tegenstelling met de na moeizame on
derhandelingen verkregen overeenstemming'
met de K. E. M. A., en in afwijking van haar
onlangs verdedigde, scherp geformuleerde mee
ning, haar poging op te geven om zeggenscnap
te verkrijgen in de K. E. M. A.; haar eisch van
verplaatsing naar Delft in te trekken.
Op welke wijze denkt de Regeering te voor
zien in de behoefte aan een Rijkskeur van elec
tro-technische materialen, welke een algemeen
erkenden en bevredigenden waarborg biedt, dat
met de verschillende uiteenloopende en tegen
gestelde belangen rekening wordt gehouden, en
het algemeen belang domineert? Denkt de lïe-
geering hiertoe zelfstandig een orgaan op te
bouwen, dat de keuring verzorgt en toezicht
oefent?
Op welke wijze denkt de Regeering tegemoet
te komen aan de reeds jaren gevoelde behoefte
van de Technische Hoogeschool, zoowel voor
onderwijs als voor research-bevordering, aan
een hocgspanningslaboratorium, zóó, dat een
levend contact verkregen wordt tusschen on
derwijs en practijk, tusschen wetenschap en
maatschappij
HAARLEM, 28 Febr. Onder leiding van de
afdeeling' „Door Eendracht Sterk" zijn Vrijdag
inhet clublokaal van deze afdeeling ,,'t Hof
van Hólland" te Haarlem de wedstrijden om
het kampioenschap van Nederland derde klasse
klein biljart cadre aangevangen.
De resultaten waren:
Petit 102 21 28 4.85
Eenenga 200 22 32 9.52
Buiskool 173 43 18 4.02
Dubois 200 43 21 4.65
Van Someren 200 31 40 6.45
Blog 162 31 22 5.22
Box 172 25 27 6.88
Brink 200 25 '22 8.—
Dubois 200 28 29 7.14
Benenga 172 28 67 6.14
Buiskool 200 22 35 9.09
Petit 140 22 22 6.36
Box 200 29 32 6.89
Blog 153 29 24 5.27
Brink '200 27 41 7.40
Van Someren 197 27 48 7.29
iiiimiiiiMiiMiiimiiMiiiimiiiuiiiiiiiiiiiiMniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiMiiiiiiiiiiiitiimiiiimiimiimiiiiiiuiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiimiiiiiiiiii
Adolph Wohlbrück als de Student van
Praag en zijn spiegelbeeld
De ietwat fantastische roman van Hanns
Heinz Ewers, „De student van Praag", heeft
thans voor de tweede maal een verfilming ge
vonden. Men herinnert zich een film van
denzelfden naam in de periode van de stomme
film, toen Conrad Veidt de hoofdrol in dit
drama speelde. Een vergelijking tusschen beide
uitingen heeft weinig zin en hangt voor een
goed deel samen met de verandering in stijl,
die de films van heden vertoonen.
gemaakt, het compliment niet onthouden, dat
hij een film tot stand heeft gebracht, die de
moeite loont. Er is een praegnantere vorm
denkbaar, een sterkere atmosfeerwerking, die
minder geforceerd voor den dag wordt getoo-
verd, naarmate zij machtiger door het gegeven
wordt geïnspireerd, doch in het algemeen kan
men zeggen, dat deze „Student van Praag" een
boeiend schouwspel is, onder andere omdat
Robinson zijn figuren met verstand en vooral
met soberheid in zijn film opneemt.
Op een studentenfuif verschynt een be
roemde zangeres (Dorothea Wieck), die een
lied zingt voor de verzamelde menigte. Vooral
Baldwin (Wohlbrück) is onder den indruk van
de schoone vrouw en duelleert om haar met
een zijner vrienden. Onmiddellijk ontstaan een
verstandhouding tusschen beiden, doch een
mysterieus personnage verschijnt ten tooneele
in den persoon van dr. Carpis (Theodor Loos),
die meent rechten te hebben op deze vrouw.
Hij heeft haar gemaakt, haar stem dankt zij
hem en iedereen, die hem in den weg treedt
ruimt hij op door zijn slachtoffers zoolang te
achtervolgen, tot zij zelfmoord plegen. Ook
hier grijpt hij in. Als de student door de vrouw
wordt afgewezen, omdat zij weet welk gevaar
hem wacht, legt hij deze houding uit als een
gevolg van zijn armoede. Carpis is onmiddellijk
ter plaatse om den jongeman op zijn manier
te helpen. Hij spreekt hem van zijn tweede
ik, zijn spiegelbeeld, ontneemt hem het be
wustzijn daarvan, laat hem winnen in de
speelzaal en ziedaar de student, die, rijk ge
worden, zijn geliefde naar het bal kan voeren.
Carpis heeft echter nog andere plannen, zet
den student en diens concurrent tegen elkaar
op, weet hun afspraak om slechts een schijn-
duel te leveren te niet te doen, zoodat de
student zijn tegenstander doodt. Hij moet
vluchten, komt tenslotte op zijn kamer terecht,
na overal door zijn spiegelbeeld achtervolgd
te zijn en schiet zijn andere „Ik" neer. Hij is
thans bevrijd van zijn spiegelbeeld en van zijn
droom, maar op de plaats van zijn hart ver
toont zijn hemd een roode vlek, die voor im
mer getuige zal zijn van zijn gebroken hart.
Men kan zich eenige vragen stellen, die de
schrijver van het oorspronkelijke boek, Hanns
Heinz Ewers, moeilijk zal kunnen beantwoor
den: met name, waarom de droomer van zijn
spiegelbeeld bevrijd moest worden, wanneer de
film ons suggereert, dat de satanische heer
Carpis of voor altijd verdwijnt, of door den
student wordt neergestoken, doch anderzijds
accepteert men enkel onwaarschijnlijkheden
omdat het gansche gegeven fantastisch is en
in de symboliek gevat ligt. Dit eenmaal aan
genomen, geeft men zich gemakkeiyk over aan
de suggestie die van de beelden uitgaat en die.
zooal niet door meesterhand ontstaan, toch
verschillende pakkende en ernstig gemaakte
tafreelen bevat.
De aard van het onderwerp en de sugges
tieve werking van het geheel maakt voorbe
houd voor volwassenen noodzakelijk.
Uit het voorprogramma kunnen prijsschie-
ters heel wat leeren door de gebruikelijke twee-
acter; de gekleurde teekenfilm „In Droom
land" is, zooals die Paramountjes altijd zijn,
weer kostelijk.
De directie van het Luxor-theater presen
teert deze week de laatste Amerikaansche film
van Lilian Harvey, „Let's live tonight", vertaald
als „Vanavond leven wij." Als we een uitzon
dering maken voor het City-theater in Den
Haag, waar de film reeds draaide, werd deze
rolprent nog niet in het openbaar in Neder
land vertoond.
Kay Routledge (de hoofdrol, welke gespeeld
wordt door Lilian Harvey) is de dochter van
uitbundig vermogende ouders. Tijdens een
snoepreisje van een jaar maakt zij in Monte
Carlo kennis met een sympathieken jongeman
Nick Kerry (vertolkt door Tullio Canninato)
en verliest voor altijd haar hart, als zij met
den plotseling opgedoken aanbidder een zo
meravond op diens jacht doorbrengt. Nog voor
dat zij in de gelegenheid geweest is uit te zoe
ken, wie „hij" eigenlijk is, heeft hij, zonder
dat ons precies duidelijk wordt waarom, de wijk
genomen naar de Golf van Bengalen. Weer
thuis bij haar mama, maakt Kay kennis met
Brian Kerry (Hugh Williams), die haai ten
huwelijk vraagt. Ofschoon nog steeds gepijnigd
dcor de herinnering aan den onbekende uit
Monte Carlo, stemt zij toe in de verloving. Op
het verlovingsfeest duikt echter plotseling Nick
Kerry weer op en Kay ervaart, dat de onbe
kende de broer van haar verloofde is.
Na veel verwikkelingen en psychologische
worstelingen komt de jongedame tot de ont
dekking, dat zij alleen met Nick trouwen kan,
hetgeen, als de edele Brian zich opoffert en
als ingenieur naar Britsch-Indlë vertrekt, ook
inderdaad geschiedt.
Op een Zondag in de Vasten bestaat er geen
bezwaar naar deze romantische huwelijkspro
blematiek te gaan zien. Het voorprogramma
maakt op deze waardeering geen uitzondering.
Het voorprogramma bij de door ons reeds
uitvoerig besproken film „Midzomernacht
droom" bevat naast de gebruikelijke journalen.
Wereld-nieuws en Holland-nieuws van Poly
goon, een gekleurde teekenfilm „Merry Melo
dies".
Verschillende malen heeft men reeds films
vervaardigd, die het kind tot onderwerp had-
len, maar we twijfelen eraan of er wel een
weergeven van de kinderpsyche als deze, die
a.s. Zondagmorgen in het Rembrandt Theater
wordt vertoond.
Geheel onopvallend en voor het kind niet
waarneembaar is veelal het opname-toestel ge
plaatst, zoodat men het kind in al zijn doen
en laten kan bespieden. Daarbij zijn zeer in
teressante opnamen, die voor onderwijzers,
ouders en paedagogen ongetwijfeld van groot
belang zijn, daar men het kind ziet handelen,
zonder dat het zich er van bewust is, dat groote
menschen het gadeslaan. De film behandelt
de kinderwereld ongeveer vanaf de geboorte,
totdat het ruimschoots tot de jaren des ondec-
scheids gekomen is. Het is de periode, waarin
het dus van niet denkend wezen overgaat tot
een menschje, dat langzamerhand van de din
gen en de gebeurtenissen om hem heen notitie
gaat nemen en voor het eerst bewust of onbe
wust met de groote menschen om zich heen in
conflict komt. Ook de kleine, voor volwassenen
onbenullige probleempjes, die het kind voor
zichzelf tracht op te lossen, zijn soms voor
treffelijk raak en aardig weergegeven. Zoo bij
voorbeeld waar een kleine peuter met een bal,
die herhaaldelijk wegrolt een trap poogt te be
klimmen. Dat is werkelijk een kostelijke ver
tooning en het doet zien, hoe hardnekkig kin
deren kunnen zijn, wanneer zij op een of ande
re manier hun doel wenschen te bereiken.
Ook heeft men er verschillende opnamen in-
gelascht, die ongeveer doen zien, welke indruk
ken een kind in de dagen dat hij de dingen
begint te onderscheiden, krijgt, als hij zoo op
zijn rugje in het wiegje ligt. Het is vreemd en
eigenaardig, doch bij even nadenken komt men
zeer zeker tot de conclusie dat een en ander
juist gezien is.
Volwassenen, die eenig belang In het kinder
wereldje stellen, zouden we dan ook eker wil
len aanraden van deze film, die reeds eenige
jaren geleden het levenslicht aanschouwde,
nota te nemen. Men zal zich voor de moeite
ruimschoots beloond achten.
Nog zij vermeld, dat de wetenschappelijke
leiding van deze film berustte bij prof. dr.
Kurt Lewin, ex-hoogleeraar aan het psycholo
gisch instituut der Berlijnsche Universiteit.
Lichte Cavalerie
Dit is eerst eens een kijkfilm!
Het geval speelt in circuskringen. Het onder
werp is, als gewoonlijk, een liefdesgeschiedenis
met de gebruikelijke misverstanden, waardoor
gebruikelijke derde in het spel komt, die hier
evenwel absoluut geen kans heeft.
Maar dat alles is in deze film maar bijzaak
hoofdzaak zijn, naast het goede spel der artis-
ten. de grootsche tooneelen, die ons circusvoor
stellingen te zien geven, zooals we die hier niet
kennen en balletten van zulk 'n overweldigen
de pracht, dat we daarvoor alleen reeds „Lichte
Cavalerie" zouden willen zien.
Maar dan ook om de hoofdpersoon Marika
Rökk, die we zoowel om haar danskunst als om
haar paardrijden kunnen bewonderen en dio
bovendien weet wat spelen is, zoodat we in haar
Iemand ontmoeten die voor een film als deze.
waarin ze van alles te doen krijgt, wel de aan
gewezen vertolkster is.
Vooraf, in het Profilti-nieuws een overzicht
van de Carnavalsviering in verschillende steden:
Maastricht, Venlo en Bergen op Zoom en daar
na een gekleurde teekenfilm: „Humpty Dumpty",
waarin, zooals uit den titel wel blijkt, alleen
eieren optreden.
Dan ten slotte nog op het tooneel iets bijzon
ders; een muzikaal raadsel. Een Wienerin, die
zocals ze vooraf zegt zich ,,bemüht" heeft Hol-
landsch te leeren, en dat aller-charmantst ge
broken spreekt, brengt een pop mee op het too
neel, die ze op een stoel zet en dan een harmo-
nika in handen geeft. En.... de pop speelt u.
zonder eenige hulp, terwijl de Wieper in haar op
de piano begeleidt.
Ook cither speelt de pop uitstekend en dat
het werkelijk een pop is wordt aan het slot ge
demonstreerd, door hem handen en hoofd uit te
trekken.