Voorbereiding voor Paschen
Blijde Paaschdagen
in Parijs!
WIL
Mi
HET CENTRUM
LANGZAME GROEI TOT
VEERTIG DAGEN
TWEE VIER-DAAGSCHE REIZEN
ONVOLPREZEN LICHTSTAD
CENTRAAL REIS-ADRES
29 GULDEN
GEEN SPRAKE VAN!
E
B0
JoDkoxyt? t+vcrMC€tu&
**<A>éu*vgt iotr&pe+tdt*
AUTOCAR
REIS A. PER D-TREIN
REIS B. PER LUXE-
GEEN PASSEN NOODIG
STEENWEG 37
UTRECHT
WOENSDAG 18 MAART 1936
naar de nog immer
DER VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
Genadebrood
VERZORG uw STEM!
VERZORG uw KEEL!
UTBEHT
UIT DEN OMTREK
HEEMSTEDE
ZAANDAM
HET ADRES
MARKIEZEN
M. TH. HESSELS
AI355ChDUUfiURG
EENS KOMT DE NACHT
R.K. DAGBLAD
THANS
20 voor 35 ct.
10 voor I7V2ct.
BEKEND SPECIALIST ZEGT:
Zou de meening van St. Hieronymus
en van eenige andere Kerkvaders
der eerste vijf eeuwen juist zijn, en
zou de aansporing, die St. Leo, de groote
Paus der vijfde eeuw, tot zijn toehoorders
richtte, om met hun vasten van veertig
dagen een gebod, een instelling der Apos
telen op te volgen, op waarheid berusten,
dan zou onze vastenpraktijk, wat den duur
er van betreft, zoo oud zijn als het Chris
tendom zelf en zouden de Apostelen deze,
hij de Joden als volksgewoonte onbekende
lange vasten den pasbekeerden hebben
°Pgelegd.
Gebleken is echter dat deze duidelijke
Uitspraak in geschriften voor St. Leo's
tijd geen bevestiging maar wel be
strijding vindt, zoodat het vermoede^
bevestigd is, dat deze geheel nieuwe, diep
Ingrijpende verandering in de levensge
woonten der bekeerlingen eerst langzaam
aan gemeengoed dei Christenen gewor
den is.
„Ik vast tweemaal in de week", verkon
digde de Phariseër en hij deed dit volgens
Joodsch gebruik op Maandag en Donder
dag. Bij gebrek aan een eigen vastenge-
Woonte waarom zou men ook zoo plotse
ling allerlei nieuwigheden invoeren, die
den overgang naar het Christendom
slechts konden bemoeilijken? namen de
bekeerlingen uit de Joden deze gewoonte
Van hun asceten en phariseërs over, maar
Verschoven haar naar Woensdag en Vrij
dag, omdat op Woensdag, naar men meen
de, Christus door Judas was verkocht en
°mdat op Vrijdag de Messias was ver-
hioord.
Neemt men hierbij nog in aanmerking
de gewoonte der eerste Christenen, om de
Verrijzenis eiken Zondag weer opnieuw te
Vieren, en niet slechts eens per jaar, zooals
hu gebeurt, en dat de twee wekelijksche
vastendagen al een voorbereiding voor de
Verrijzenisviering waren, dan is het begrij
pelijk, dat èn ons Paaschfeest èn onze lan-
6e voorbereiding eerst van lateren datum
2ijn, dat er voor een vasten van veertig
dagen eerst gelegenheid was, toen het
laar lij ksch Paaschfeest zich een plaats in
den kerkelijken jaarkring veroverd had.
De meest voor de hand liggende voor
bereiding voor Paschen is wel een bijzon
dere viering van de Goede Week, maar
daar zoowel Paschen als de uitbeelding van
deze heilige week zich moesten indringen
tusschen reeds bestaande kerkelijke ge
bruiken, spreekt het welhaast van zelf, dat
beide door die gewoonten beïnvloed wer
den, zoodat de gebruiken hier en daar
2eer uiteenliepen.
De eerste getuige hiervan, die tevens,
boewei impliciet, de Apostolische afkomst
°nzer veertigdaagsche vasten ten stelligste
°ntkent, is St. Irenaeus, de herder van
Lyon, op het eind der tweede eeuw.
In een brief aan Paus Victor aan
bande den strijd over den Paaschdatum,
baarbij Victor alle quartodecimanen, allen
die Paschen wilden vieren op den 14den
i^isan, weekdag of Zondag, en niet alleen
°P Zondag erna, zooals de Romeinen, van
de gemeenschap met Rome wilde uitsluiten,
daartoe hij echter door bemiddeling van
^enaeus niet overging schrijft de bis
schop van Lyon, dat er niet alleen verschil
van meening is over den Paaschdatum,
Uiaar dat ook de voorbereiding tot de vie-
rihg der verrijzenis overal anders wordt
Behouden.
„Want men is het niet slechts oneens
°ver den dag, maar ook over de wijze
daarop men vasten zal. Sommigen immers
dienen dat zij slechts een dag moesten
bsten, anderen twee, weer anderen meer-
bere dagen, terwijl er ook nog menschen
2Üh die met 40 uren van dag en nacht hun
bstendag afmeten. En dit verschil bij het
Vasten is niet pas in onze dagen ontstaan,
blaar reeds lang geleden bij onze voorva
ren, die bij hun bestuur waarschijnlijk
^at al te onachtzaam zijn te werk gegaan
in hun ondoordachtzaamheid en oner-
varenheid deze gewoonte aan het nage
dacht hebben doorgegeven. Niettemin, zij
d'len hebben den vrede onderling bewaard
b ook wij bewaren dien onder elkander.
00 getuigt het verschil in het vasten voor
eenheid in het gelooven."
^len vastte dus öf de heele Goede Week,
alleen op Goeden Vrijdag, öf tevens op
^aaschzaterdag, of slechts 40 uur, maar
j.ah aan een stuk, overeenkomend met den
ijd gedurende welken het lijk van den
erlosser in het graf lag.
Het hangt er immers maar vanaf, wan
neer men de dagen liet beginnen, waarop
de bruidegom was weggenomen; Christus
toch had zelf gezegd dat op die dagen zijn
leerlingen zouden vasten. Dat men er ech
ter de geheele lijdensweek bij betrok
schijnt van Joodsche herkomst te zijn,
daar de Joden in hun Paaschweek 't panis
afflictionis, het brood der bekommernis,
moesten eten.
Deze vasten was echter bijzonder streng,
zooals de Didascalia, de leer der twaalf
Apostelen, een Oostersch geschrift uit de
3de eeuw maar met zeer oude voorschrif
ten, aangeeft: „Vanaf den tienden (dag
der maan), die een Maandag is, zult gij
vasten en niets anders eten, dan brood,
zout en water op het negende uur, tot
Donderdag; Vrijdag en Zaterdag zult gij
heelemaal vasten en niets eten."
Men begon op den Maandag omdat men
dacht dat dit de dag was, waarop de pha
riseërs besloten hadden Christus te doo-
den. Men vastte van Maandagmorgen tot
en met den nacht volgend op den Zater
dag, wat voor een volle week werd gere
kend.
Op deze soort „droge vasten", de xero-
phagiën, doelt ook Tertullianus, wanneer
hij den katholieken verwijt slechts te vas
ten op de dagen dat de bruidegom is weg
genomen, terwijl de Montanisten, zijn
sectegenooten, streng vastten en veel lan
ger, veertien dagen.
Ofschoon hij een geheel tractaat schreef
over het vasten rept hij toch met geen
woord over een vasten van 40 dagen.
De eerste vermelding van onze veertig
daagsche vasten vindt men een eeuw later
in den vijfden canon van de eerste alge-
meene kerkvergadering te Nicea in Bithy-
nië in 325, waarin bepaald werd dat er
jaarlijks twee synoden moesten worden
gehouden, en wel de eerste „voor den veer
tigsten". Zou men dit moeten verstaan zoo
als wij nu pentekoste, den vijftigsten dag,
vertalen met Pinksteren, dan zou men hier
ook een veertigsten dag moeten nemen,
b.v. Hemelvaartsdag na Paschen of Maria
Zuivering na Kerstmis. Pentekoste heeft
vroeger echter gegolden voor den geheelen
tijd tusschen Paschen en Pinksteren, zoo
dat men ook in dezen canon van Nicea met
recht een periode van 40 dagen, onze vas
ten, meent te mogen zien.
Wat dus voor pentekoste weer verloren
ging, bleef voor tessarakoste, quadragesima:
een periode aangeduid door een telwoord.
Te Nicea waren echter weinig Vaders uit
het Westen, zoodat deze vermelding vooral
voor het Oosten geldt. Duidelijker en be
slissend voor het Westen is St. Athanasius,
de verjaagde herder van Alexandrië, die
om zijn streng optreden tegen de Arianen
vervolgd en verbannen rondzwierf in het
Westen, maar het contact met zijn kudde
onderhield, vooral door zijn feestbrieven.
In den eersten brief in 329 wordt nog ge
sproken van een vasten van zes dagen, ge
durende de goede week. In 330 spreekt
Athanasius van een 40-daagsche vasten,
welke zes weken beslaat, maar welke voor
afgaat aan de goede week. Daar echter de
Egyptenaren het hielden bij de goede week
alleen, en men er Athanasius over lastig
viel in Rome, schreef hij in 341 aan Sera-
pion, bisschop van Thmuis, die met de
zorg'voor de Kerk in Egypte was belast
tijdens Athanasius' afwezigheid, dat hij
het volk moest voorhouden 40 dagen te
vasten „opdat wij in Egypte niet belache
lijk worden, omdat wij niet vasten, maar
ons te goed doen, terwijl heel de wereld
vast". In 347 voegt hij er de bedreiging bij,
dat wie aan de 40-daagsche vasten niet
meedoet, van de Paaschviering dan ook
maar moet worden uitgesloten. Een reden
voor het groote verschil tusschen zijn aan
wijzingen van 329 en 330 geeft hij echter
niet.
Men bemerke, dat de 40 dagen hier aan
de Goede Week vooraf gaan wat echter in
het Westen niet, althans al spoedig niet
meer het geval was.
Maar moest men nu 40 volle dagen vas
ten, of alleen vasten op bepaalde dagen in
die periode? Christus, Mozes en Elias had
den toch 40 volle dagen gevast!
De Zondag, de dag des Heeren, is een
vreugdedag en komt dus voor vasten niet
in aanmerking, bovendien viel in het Oos
ten de Zaterdag er nog uitonder invloed
van den ouden Sabbath? zoodat men in
Jeruzalem in de 4de eeuw, volgens Aethe-
ria, de pelgrim uit Bordeau naar het H.
Land, er al 8 weken van gemaakt had, wat
zonder Zaterdag en Zondag weer 40 dagen
geeft; in werkelijkheid 41, daar Paasch-
Zaterdag zelfs in het Oosten een vasten
dag was.
Onze twee- en drie-daagsche reizen naar Parijs bij gelegenheid van den jongsten
FrankrijkHolland voetbalwedstrijd hebben bewezen, dat een dergelijk uitstapje
buitengewoon groote voldoening kan schenken voor ongeloofelijk weinig geld.
Het succes dezer reizen en de erkentelijkheid, welke wij van alle deelnemers mochten
ondervinden, hebben ons ertoe doen besluiten bij gelegenheid van het komende Paaschfeest
te organiseeren. De bekende reis-service der V. K. P. staat er borg voor, dat deze
reizen door haar verzorgdheid tot in alle finesses een maximum van reisgenot bieden
zullen tegen een minimum van kosten. HET WORDT WEER IETS BIJZONDERS!
BEGIN- EN EINDPUNT ROOSENDAAL
PROGRAMMA
Vrijdag, 10 April: Te 16.04 vertrek van
Roosendaal; te Brussel (N.) 17.31; diner;
avondwandeling door Brussel; logies.
Zaterdag, 11 April: Ontbijt; per auto naar
Zuid-station en vandaar per vroegtrein
naar Parijs; per auto naar hotel; lunch:
rustige wandeling door de Tuilerieën-tuinen
naar de Place de la Concorde en de Champs
Elysées naar de Alma-brug en verder naar
de Jena-brug; bezichtiging van den Eifel-
toren, welke men per lift „bestijgen" kan
om een bezoek te brengen aan het „lucht-
restaurant"; per metro ondergrond
naar het wereldberoemde warenhuis „Du
Louvre"; diner; avondwandeling; logies.
Zondag. 12 April: Bijwoning van de plech
tige Paasehmis in de Kathedraal Notre
Dame; ontbijt (voor of na een vroegere H
Mis): na een korte wandeling over het
Seine-eiland: lunch: 's' middags een „uit
gezochte" groote autotoer door Parijs met
een devoot bezoek aan de St. Madeleine;
diner; avondwandeling langs de verlichte
boulevards; logies.
Maandag. 13 April: Onbijt (voor of na een
vroege H. Mis); per auto naar de hooggele
gen Sacré-Coeur-kerk op Montmartre,
alwaar bijwoning der H. Mis; bezoek aan
Louvre-museum of Bois de Boulogne (naar
keuze)diner; 's middags per electrische
uitstapje naar Versailles', waar een bezoek
gebracht wordt aan de groote paleizen, klein
en groot Trianon; diner te Parijs; avond
vermaak: per nachttrein terug naar Hol
land- vertrek van Noord-station te 0.15 u.
Dinsdag. 14 April: Te 8.34 uur aankomst
te Roosendaal.
Wie heeft óóit gedroomd, dat men voor zulk een bedrag zulk een schitterende reis
naar Parijs zou kunnen genieten!
Wie van deze gelegenheid wil profiteeren, melde zich zoo spoedig mogelijk aan het
bureau van zijn blad of aan onderstaand adres. SLUITING VAN DEN INSCHRIJF
TERMIJN 30 MAART A.S.
99
BEGIN- EN EINDPUNT AMSTERDAM
(ook Haarlem, Utrecht en Breda)
PROGRAMMA
Zaterdag, 11 April: Te 7 uur vertrek van
Amsterdam (Kasteel van Aemstel), te 6.30
van Haarlem (De Spaarnestad). te 8.15 van
Utrecht (Stationsplein), te 10.15 van Breda
(Groote Markt), lunch te Brussel; diner te
Parijs; avondwandeling; logies.
Zondag 12 April: Program geheel gelijk aan
dat van Reis A.
Maandag. 13 April: Program vóór den mid
dag weer geheel gelijk aan dat van Reis A'
na den middag bezoek aan den Eifeltoren
en andere merkwaardigheden, waarna ver
trek naar Brussel; diner onderweg: logies
te Brussel.
Dinsdag, 14 April: Ontbijt groote autotoer
door Brussel: afscheidslunch te Antwerpen;
in den namiddag thuis.
nn| IQ, (zoowel voor Reis A als
X 13 voor Reis B)
verhoogd met f 2.50 voor administratie.
Voor lie klasse trein wordt 6.50
méér in rekening gebracht.
N.Z. VOORBURGWAL 65—73
TELEFOON 46878 GIRO 22884
AMSTERDAM
Erich Waschneck heeft nooit behoord tot de
sterke broeders in het filmvak, maar hij heeft
ook nooit veel pretenties aan den dag gelegd
en rangschikte zich zelf na zijn „Acht Madel
im Boot" (mislukt epigonenwerk van niet ver
heffend gehalte) onder de regisseurs die trach
ten zoo verstaanbaar maar ook zoo onpersoon
lijk mogelijk een filmverhaal aan het publiek
voor te zetten. En zoo kwam hij tot de makelij
van een film als „Genadebrood," waarin vol
gens het beproefde recept een publiekfilm ver
scholen ligt.
Het gaat Waschnepk slechts om het verhaal
zelf en hoogstens maakt hij van de gelegen
heid gjebruik om in zijn film wijde vergezich
ten van het Duitsche boerenland op te nemen.
Daartoe krijgt hij hier alle kans, aangezien de
film zich afspeelt op een uitgebreid landgoed,
om welks bestaan tenslotte de helden van de
film na bange scheiding weer bij elkaar komen.
Daar is een meisje, dat met een troep emi
granten uit Canada naar de Heimat terug
komt en toevalligerwijs den jongen baron
Goren ontmoet, zoon van den eigenaar van
het landgoed. Hij, Herman, neemt het meisje,
Dorothea, mee om haar een betrekking te be
zorgen. Liefdj is het gevolg. Maar de oude
baron is daar niet al te best over te spreken en
tengevolge van den slechten gang van zaken
op het goed en een dreigend faillissement, is
zijn humeur van dien aard, dat er niet met
hem te praten valt. Dorothea gaat, maar Her
man gaat mee.
In Berlijn wordt het tobben en ploeteren, tot
op een kwaden dag Dorothea verdwenen is. Zij
gaat den ouden baron opzoeken, vertelt hem,
dat zij zijn zoon verlaten heeft en dat niets
meer een verzoening tusschen vader en zoon
in den weg' staat. Zij verdwijnt en Herman
wordt door een tante naar huis gehaald, om
het landgoed van den ondergang te redden. Hij
gaat aan het werk, laat intusschen nasporin
gen naar zijn vrouw verrichten, vecht eenige
misverstanden met Pa uit, ontdekt een dief en
jaagt hem weg, kortom; doet alles wat een
redder in den nood verondersteld wordt te
moeten deen.
Dan ziet eindelijk de vader in, dat er nog
een en ander ontbreekt om den toestand ideaal
te maken en zoo trekt hij naar den akker om
onder de werkvrouwen iemand op te diepen,
die naar den naam Dorothea luistert. Na
eenige verwijten wederzijds sleurt de oude heer
zijn aanstaande dochter naar huis, valt bij zijn
zoon binnen en werpt de gelieven in eikaars
armen In de veronderstelling, dat het land
goed thans voor enkele eeuwen goed is nemer,
we afscheid van de film.
Waschneck, die zijn best doet den Duitschen
grond en de sociale gemoedelijkheid tusschen
patroon en arbeiders een brave beurt te geven,
had met niet veel moeite een pakkender ver
haal kunnen vertellen, dat volledig beant
woordde aan den nogal navranten titel „Ge
nadebrood." Hij bepaalde zich tot het vervaar
digden van een verhaaltje, dat ieder naar zijn
smaak zal waardeeren. De film is voor achttien
jaar.
WYBERT-TABLET-
TENhet pracht-
middel voor regel
matige verzorging
van keel en stem
organen
WYBERT-SIROOP
.tegen verkoud
heid, griep, bron
chitis, kinkhoest
Flacons a f 1.50 en 90 cL
Henate Muller en Gustav Froelich in Genadebroodvan Erich Waschneck
Spaart tijdig voor Uw reizen bij de
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDS-SPAARBANK
190 AGENTSCHAPPEN IN DEN LANDE, O. A. TE:
AMSTERDAM:
Heerengracht 580
Oosterpark 89
J. P. Heystraat 79
ALKMAAR:
Huigbrouwerstraat
ARNHEM:
Bakkerstraat 62
'S-GRAVENHAGE
Diergaardelaan 18
HAARLEM:
Gierstraat 14
HENGELO:
Enschedeschestr. 17
ROTTERDAM:
Noordeinde 35
UTRECHT:
Achter St. Pieter 8
VRAAGT ONS AARDIG SPAARBUSJE
HET BEVORDERT HET REGELMATIG SPAREN!
ENSCHEDE:
Langestraat 56
In Rome had men zes weken zonder de
Zondagen en dus slechts 36 dagen, een
aantal, waartoe men ook in verschillende
Oostersche kerken wel kwam maar dan
met zeven weken.
Voor deze 36 dagen had Joannes Cassia-
nus de abt van St. Victor te Marseille, al
gauw een klinkende toepassing.
Met de uren die er nog overbleven tot
aan het hanengekraai op Paaschmorgen,
het einde der vasten, had men om en nabij
een tiende van het geheele jaar, zoodat de
mensch met deze vastenperiode een bij
zonder loffelijk werk deed door de tiend
van het jaar speciaal door boete en ver
sterving God toe te wijden. Met zijn be
roemde 24 Collationes Patrum verspreidde
zich deze uitleg over Oost en West. Grego-
rius de Groote vermeldt haar en houdt ze
zijn volk voor.
Het getal 40 had echter zijn aantrek
kingskracht niet verloren en in plaats
van op Maandag begon men dan toch ten
slotte maar op Woensdag voor den zesden
Zondag voor Paschen, op onzen Asch-
Woensdag. Wanneer deze verandering in
gevoerd werd is een twistpunt: voor of na
Gregorius. Tomassi, een Italiaansch onder
zoeker uit de 17de eeuw, heeft een midden
positie ingenomen, door aanwijzingen bij
te brengen dat men wel van af den Zondag
de 40 dagen begon te tellen, maar dat men
reeds lang, volgens wet of gewoonte, al
thans te Rome, begon te vasten op den
Woensdag ervoor. De Woensdag zou dan
het caput jejunïi, het begin der vasten
zijn, terwijl de Zondag het begin was der
40 dagen, zooals nu nog de Secreta van
dezen eersten Zondag van de vasten aan
geeft; het offer van het begin der 40 da
gen brengen wij plechtig.
Het Aschkruisje op Aschwoensdag is af
komstig van de publieke boete van de
openbare zondaars, welk uiterlijk teeken
voor alle geloovigen in gebruik kwam, toen
de publieke boete haar bijzonder karakter
verloor. Mogelijk heeft deze boetepraktijk
hier een groote rol gespeeld, evenals de
vasten en de voorbereiding met de publie
ke scrutinia, onderzoekingen naar handel
en wandel der cathechumenen, voor hun
doopsel aan den groei der 40 dagen het
hunne hebben bijgedragen, al is ons niet
bekend hoe.
Te Milaan, in den Ambrosiaanschen
ritus, begint men echter nog heden op
Maandag na den eersten Zondag. Behou
dens het princiep van slechts één vollen
maaltijd daags heeft men bijna alle moge
lijkheden uitgeput wat de spijzen betreft.
Gregorius de Groote schreef aan St.
Augustinus van Canterbury: „Wij onthou
den ons van vleesch en van alles wat van
vleesch afkomstig is, als melk, kaas, en
eieren". Deze regel kwam in het Corpus
Juris terecht, en werd langzaam aan de
geldende vastenregel. De nieuwe Kerkelijke
wet van 1918 heeft echter, na reeds lang
ingevoerde verzachtingen, de vastenwet
zeer soepel geregeld, waarbij van de eeu
wen en eeuwen oude, strenge goede week
ook niets meer overbleef.
J. R.
Hecmsteedsche Reddingsbrigade Dinsdag
avond hield de Heemsteedsche reddingsbrigade
een druk bezochte ledenvergadering in hotel
„Lommeroord".
Eenige interessante brigadefilms, werden nog
eens vertoond. De vervaardiger, de heer Ta
verne, oogstte ook nu weer veel succes.
In zijn openingswoord dankte de voorzitter,
de heer L. Band, B. en W, voor het weder
toegestane subsidie, en de Vereeniging „Het
Witte Kruis", welke eveneens voor drie achter
eenvolgende jaren een subsidie had toegezegd.
Mede herinnerde de voorzitter aan de korte
ijsperiode, waarbij de brigade zich actief heeft
getoond door hulp bij enkele kleine ijsongeval-
len te verleenen.
Op uitnoodiging van de Reddingsbrigade te
Arnhem tot deelneming aan het Nationaal
Zwemfeest, gaven zich erfkele leden op.
In de vacature van mej. Tilly Steihoff, werd
als bestuurslid gekozen mej. L. Langeveld.
Medegedeeld werd, dat tijdens de zomer-
campagne in den Zwemvijver in Groenendaal des
Maandagsavonds door de heeren en Vrijdags
avonds door de dames geoefend zal worden,
terwijl des Woensdagsavonds doorgeoefend zal
worden in het Sportfondsenbad.
Verder is het de bedoeling om na afloop van
den wintercursus E. H. B. O., die zeer goed
bezocht is, door te oefenen op de terreinen
van de Amsterdamsche Waterleiding, waarvoor
toestemming zal worden gevraagd.
Vervolgens staat er weer een zwemfeest op
het programma, waarvoor het bestuur bijzon
dere oefeningen vraagt.
Over het punt „beleid bestuur" werden geen
besprekingen gevoerd, waaruit de voorzitter
meende te mogen afleiden, dat de leden over
het werk van het bestuur tevreden zijn.
Mt eenige toepasselijke woorden reikte de
voorzitter aan mej. Tilly Steinhoff het diploma
A en aan den heer R. Abrahams het diploma
B uit, terwijl de heer Taverne een fraai uitge
voerd diploma ontving als lid van verdienste
Met het oog op de groote onkosten bij het
aanschaffen van verbandtrommels voor de ge
slaagden van den cursus E. H. B. O., werd be
sloten, voor hen, die de cursussen E. H. B. O.
volgen, de contributie te verhoogen.
Ook dit jaar zal weer een autotocht ge
organiseerd worden naar Bilthoven om daar
propaganda te maken voor de stichting van een
reddingsbrigade.
Mede kreeg het bestuur de toestemming om
een houten tent te bouwen, ten dienste van de
(jswacht, welke tent dienst zal doen als ge
legenheid om eventueelen slachtoffers van ijs-
ongelukken de eerste hulp te verleenen.
Bsloten werd in Mei toestemming te vragen
voor een wandeling door de terreinen der Am
sterdamsche Waterleiding.
24
Burgerlijke Stand Geboren: Antje. d. van
A. van der Veen en J. J. van Duyker; Frangote,
z. van H. F. L. Grootveldt en T. de Boer; Hii-
gonda Reini, d. van W. Schepers en A. J. H.
Riet; Grieje, d. van A. Westra en M. Smit;
Geertruida Maria, d. van J. M. Poel en M.
Kramer (wonende te Assendelft)Cornelia, d.
van C. Gerritse en G. Bakker; Pietertje, d. van
A. Gruys en J. Hendrikse; Jurjen Geert, z. van
J. Olthof en G. A. Zuiderweg.
Ondertrouwd: B. van der Horst en M. H.
Decker; A. Huisman en E. van Poelgeest: J. E.
van der Wal en H. de Vries.
Getrouwd: W. Kat en A. Scholtens; S. Wit-
teveen en J. F. Ulbrich; J. Melling' en C. A.
Snaas.
Overleden: Trijntje Gijzen, oud 87 j., wed.
van C. Rijs; Catharina kerkhoven, oud 73 j„
wed. van W. van Ederen; Willempje Klok, oud
18 j., ongeh.; Nicolaas Hin, oud 43 j., geh. met
M. de Groen; Jacobus Heinrich van de Plasse,
oud 64 j„ geh. met G. Vrieze; Geesjen Postj?
ou 63 j„ geh. met H. de Vries (wonende te
Warmer); Elisabeth Cornelia Melief, oud 56 j*,
geh. met G. F. Happe; Adriana Johanna in
't Hol, oud 51 j., geh. met R. van Santé:
Grietje Hakvoort, oud 63 j., geh. met J. van
Urk (wonende te Krommenie)Sijtje Hof
meester, oud 53 j., wed. van A. de Boer; Gemt
Buijs, oud 57 j., geh. met S. Oosterling.
Een advertentie behoeft geen „kapitalen" te
kosten. Plaats maar eens een Omroeper I Rubrl-
ceering en gelijkvormige zetwijze. Billijk han-
ielstaripf
om voordeelig Uw
te bestellen of te laten over
trekken
p. m
Levering door geheel Nederland
EERSTE HEEMSTEEDSCHE
MARKIEZENFABRIEK
Havenstraat 39 Heemstede
Telef. 28702 Opgericht 1924
DONDERDAG 19 MAART, 8.15 U.
INVITATIE-VOORSTELLING
NIE.UW-SCHOUWTOONEEL
Prijzen: Zaal 80 ct„ Amphitheater
en Gaanderij 40 ct. Alles Inbegr
Op vertoon van (leze advertentie
zullen U ten hoogste 4 plaatsen
worden verstrekt.
men In Utrecht en breede
omgeving, in Twente enz.
met succes adverteeren,
dan is 't aangewezen blad
daarvoor
Bureaux:
TELEFOON 10084
De kurken tip van Craven „A" is het droge,
het ideale mondstuk. Kleeft niet aan de lip en
houdt de tabak droog. Nu blijft de fijne smaak
der gouden Virginia-tabak onveranderd. Welk
een verschil I Gij oude en nieuwe Virginia-lief-
hebbers, nu is er volmaakt engelsch rookgenot
voor U I Rookt de zachte, geurige Craven „A".
CRAVEN A