STADSNIEUWS RESILON Bach's „Matthaeus Passion REGENJASSEN VOORJAARSJASSEN Kleermakerij J- VAN DAM Haarlem, 3 April ü'j/f///rc GR.HOUTSTR hoek GR MARKT HAARLEM WISSELENDE BELANG STELLING Costuums naar maat vanaf f 32.50 VRIJDAG 3 APRIL 1936 HAARLEMSCHE BACH- VEREENIGING Een circulaire aan de leden FATHER OUDENDIJK Eerste plechtige H. Mis te Haarlem HET KAPPERSBEDRIJF Over ordening en saneering STADSSCHOUWBURG Medea" in groot spel VAN ONZE RECHTBANK Onderhoud Noordhollandsch Kanaal Gebouw of wagen? Pret maken Paaschtelegrammen hebben een individueel karakter VOOR DEN POLITIERECHTER Op zoek naar brandhout E.D.O. Radio op afbetaling BURGERLIJKE STAND Centrale Tandheelkundige Kliniek Kenaupark 26a 99 99 Bach zelf heeft nooit de versprei ding van zijn werk bevorderd Loflijke critiek Naar onverkorte uitvoering In het vergeetboek Opleving in de belangstelling Ged. Oude Gracht 78 Telefoon 12236 Costuums naar maat met 2. pantalons vanaf f 40.00 Het huis voor solide kleeding naar Maat!! PASTOOR F. A. M. HERMANS Viering zilveren priesterfeest PRINCIPIEELE UITSPRAAK Vordering aan arbeider, toegewezen ■■I: AGENDA 4 April Bioscopen INSTELLINGEN PAARD OP HOL KOL's Tegelhandel - Kleine Houtweg 13 Verkoopingen Retraitehuis „St. Petrus Canisius" te Bergen (N.H.) Het bestuur der Haarlemsche Bachvereeniging heeft aan de leden een circulaire verzonden, waarin het mededeelt, dat voor het volgende seizoen de volgende besluiten zijn genomen: Met ingang van het muziekseizoen 1936-37 zullen voor de gewone leden worden uitgegeven onpersoonlijke hoofdkaarten voor den prijs van 15 plus stedelijke belasting', terwijl de houder van de hoofdkaart tevens kan verkrijgen hoog stens twee onpersoonlijke bijkaarten van 9 per stuk. plus stedelijke belasting. De leden worden verzocht aan den penning meester op te geven hoeveel en welke kaarten worden verlangd. Komt voor 1 Juni a.s. geen bericht dienaangaande binnen, dan wordt aan genomen, dat zij wenschen te ontvangen één persoonlijke hoofdkaart en één onpersoonlijke bijkaart voor den prijs van 24 plus stedelijke belasting. Tot dusverre waren leden, die van hun vaste plaatsen wenschen gebruik te maken, verplicht uiterlijk op den bespreekdag vóór 9 uur des mor gens daarvan schriftelijk aan den directeur van het Gemeentelijk Concertgebouw kennis te geven, onder bijvoeging van het bespreekgeld. Voortaan zal dit niet meer noodig zijn. Men wordt echter dringend verzocht op den Maan dag vóór het concert vóór 9 uur des morgens aan de Boekhouder^ Met en Meylink schrifte lijk of telefonisch te doen weten, indien men van de vaste paatsen geen gebruik zal maken. Daar het toezenden van het bespreekgeld voor elk concert voor vele leden bezwaren met zich schijnt te brengen, wordt bij wijze van proef de gelegenheid opengesteld, om het bespreekgeld ƒ0.15 per vaste plaats en per concert voor het geheele muziekseizoen vooruit te betalen, indien men van dien wensch vóór 1 Juni a.s. kennis geeft aan den penningmeester, die in dat geval voor de zeven concerten den prijs per kaart zal verhoogen met 1.05 voor elke vaste plaats. Op veler verzoek wordt het aanvangsuur der concerten voortaan gesteld op 8.15 uur. biertjes. Toen reden ze naar de Julianalaan, waar de twee meisjes hen zouden opwachten. Deze stonden er niet, maar wel een fiets, welke verdachte „in dronkenschap", naar hij beweerde, zou gestolen hebben. Tenminste even later reed hij op de fiets dronken in de Groote Hout straat. De vriend was ondertusschen met de taxi verder gereden. De president merkte op dat verdachte zich moest schamen over zijn gedrag. Terwijl zijn vrouw ziek was, bezocht hij café's en wilde ple zier maken met twee Duitsche meisjes! De Officier van Justitie achtte het geheele verhaal erg fantastisch en den loop van den diefstal niet waar. Spr. eischte een jaar gevangenisstraf met af trek van voorarrest. Verdachte had beter ge daan, aldus de Officier, als hij ronduit de dief stallen had bekend. Verdachte bezwoer nog eens zijn onschuld. Uitspraak 16 April a.s. Onlangs meldden wij, dat op 28 October in de kathedraal te Brisbane (Australië) het H. Priesterschap werd toegediend aan father Peter Oudendijk van de Congregatie van de Missiona rissen van de H. Eucharistie. Pather Oudendijk is een zoon der parochie van de H.H. Elisabeth en Barbara aan de Paul Krugerstraat. Wij vernemen thans, dat hij te Haarlem gearriveerd is en zijn eerste plechtige H. Mis hoopt te doen in de parochiekerk op Donderdag 16 April. Des middags van 1'/,3>j uur zal de neomist ten huize van zijn moeder, Schalkburgergracht 90, recipieeren. 20 April vertrekt father Oudendijk naar Inns- brück ter voltooiing van zijn studie. In het gebouw van den Haarlemschen Kegel bond vergaderde gisteren de commissie voor samenwerking in he-t Kappersbedrijf. Op deze vergadering is gesproken over een vestigings verbod voor vreemdelingen, een vestigings regeling voor Iandgenooten, over minimumtarie ven en minimum-loonstandaard. Over den ves- tigings-eisch heeft de Regeering reeds een wetsontwerp ingediend. Aan het einde der vergadering werd een resolutie met algemeene stemmen aangenomen. Men kwam tot de conclusie, dat de voorgestelde maatregelen met spoed en kracht dienen te worden uitgevoerd teneinde te komen tot een betere regeling, saneering en ordening van het Kappersbedrijf. Aan den Raad zal een adres worden gezonden waarin ook op plaatselijke ordening gewezen zal worden. BESILON is de duurzaamste verf voor bin nen en buiten, op hout, metaal, steen, enz., voor Uw meubelen, woning, huishoudelijke artikelen, etc. Resilon loopt niet af, dekt prachtig, barst en rimpelt niet. Droogt blinkend-glanzend en streepvrij op. Klein- verpakkingen van 16, 26, 36, 62 en 90 cents en verder in grootverpakkingen. Resilon is een zuiver Nederlandsch fabrikaat, dat de buitenlandsche concurrentie „glansrijk" weerstaat Alwaar niet verkrijgbaar, wende men zich tot de VEïtFFABRIEKEN N.V. RESINK, HAARLEM Leidschevaart 574-Telefoon 26190 Vrijdag werd vanwege den Rijkswaterstaat in de directie Noord-Holland te Haarlem aan besteed: het onderhoud der werken van het Noord-Hollandsch Kanaal, gedurende de jaren 1936, 1937 en 1938, in drie perceelen Ingekomen waren 12 biljetten voor perceel I, voor perceel II 9 en voor perceel III 4. In massa 1 biljet. Laagste inschrijver van perceel I was P. Kui per te Purmerend voor f 21990; van perceel II J. Vriendjes te Kamperduin bij Schoorl voor f 13620; voor perceel III I. C. Kooiman te Har- lingen voor f 10770; in massa C. de Widt te Alkmaar voor perceel II en III f 27400. In hooger beroep stond terecht de 26-jarige bloemist v. V. uit Overveen, die door den kan tonrechter was veroordeeld tot f 10 boete subs. 5 dagen hechtenis, onqgjat hij in de maand No vember JJ. op zijn terrein aan de Julianalaan een gebouwtje had opgericht, ten verkoop van bloemen, zonder toestemming van B. en W. van Bloemendaal. Het ging hierom of dit ge bouwtje inderdaad zooiets is of een wagen (het bezat wielen), welke geplaatst mag worden zonder dat daarvoor toestemming van B. en W. noodig is. De verbalisant verklaarde, dat het gebouw tje inderdaad wielen en assen had, maar zoo danig. dat het op die wielen onmogelijk kon draaien, want het had geen draaistel. Verdachte wees er echter op, dat het „ge bouwtje" toch verrold is van de plaats, waar het vervaardigd is, naar de plek aan de Julia nalaan, waar het was opgesteld. Het is later des nachts op last van den burgemeester van Bloemendaal afgebroken. Mocht deze rechtszaak een voor verdachte gunstig verloop hebben, dan zul de burgemeester om schadevergoeding wor den aangesproken. De aannemer, die het gebouwtje mede ver vaardigd heeft, gaf deskundige inlichtingen over het samenstel. De verbalisant gaf uiting aan zijn verbazing, dat het „gebouwtje" toch toen het voortgerold werd, hoeken is kunnen omdraaien. De Officier van Justitie zette uiteen dat ver dachte door de mazen van de wet bad willen doorkruipen. Hij kreeg geen vergunning voor het plaatsen van een gebouwtje en zette daar om een wagen neer, welke echter bedoeld was als gebouwtje. Spr. zeide dat men er lang en breed over kon praten of dit een gebouw of een wagen is. Spr. vroeg bevestiging van het vonnis van den kantonrechter. De verdediger, Mr. F. v. d. Goot, zeide in zijn pleidooi dat hier niet om het doorkruipen van de mazen van de wet gaat. Verdachte wil zich echter verzetten tegen een onredelijk toepassen van de Woningwet om aan B. en W. onge- wenschte winkels te verbieden. Verdachte wil zijn brood verdienen en wordt daarin belem merd door B. en W. Spr. ging na wat de consequenties zijn voor woonwagens, omgebouwde ijsco's, rijdende kios ken enz., als de onderhavige wagen tot gebouw verklaard wordt. Dan worden al die wagens ook gebouwen I De Woningwet eischt dat iets, cm gebouw te zijn, duurzaam met den grond verbonden moet zijn. In dit geval stond de wa gen niet vast aan den grond verbonden. Men was zelfs van plan den wagen naar Aerdenhout te verrollen. Ook wat zijn bestemming betreft, was de wagen een roerend goed. Spr. conclu deerde tenslotte tot vrijspraak. Uitspraak 16 April. Een 35-jarige Haarlemmer, thans gedetineerdi stond voor de Haarlemsche rechtbank, ver dacht van diefstal van twee fietsen od ver schillende tijdstippen. Een agent van politie had verdachte onder den invloed van sterken drank in de Grcote Houtstraat op een fiets zien rij den en hem aangehouden. De fiets bleek later een gestolen fiets te zijn. Verdachte beweerde dat hij een der fietsen had gekocht in een café aan den Jansweg van een hem onbekenden man. Toen hij werk had. had hij geld gespaard en daarna de fiets ge kocht. De Officier van Justitie: „Waarom?" Verdachte: „Om te rijden van mijn kosthuis naar mijn werk en om werk te zoeken." Verdachte gaf eën omstandig verhaal van den avond, waarop hij gearresteerd was. Hoewel hij getrouwd is zijn vrouw is ziek wilde hij pret maken te zamen met een kameraad met twee Duitsche meisjes. Door een taxi lieten de twee jongemannen iich naar verschillende café's in de stad brengén en dronken daar een rits Van 6 tot en met 13 April as. wordt de ge legenheid opengesteld, in het verkeer met enkele landen Paaschtelegrammen tegen ver laagd tarief te wisselen. Deze telegrammen kunnen met een vasten tekst, waarvan aan het telegraafloket inzage kan worden genomen, verzonden worden naar Canada, New Foundland, Vereenigde Staten van Amerika, St. Pierre, Miquelon, Bahama- eilanden, Mexico en Cuba. Voorts zijn Paasch telegrammen met een vrijen inhoud toegela ten in het verkeer met Japan (Korea en For mosa daarbij inbegrepen). Ook Haarlem heeft nu kunnen genieten van de grootsche opvoering van Euripides' treurspel „Medea" door de Amsterdamsche Tooneelver- eeniging. De gure Aprildagen zijn een voor stelling van deze beteekenis wel goed gezind, maar 't is jammer, dat zij in den Vastentijd moet vallen, waardoor we verhinderd worden, een warme aansporing tot schouwburgbezoek te geven. Een klassiek drama krijgt men zelden meer te bewonderen om de eenvoudige reden, dat het publiek er nóg minder om vraagt dan om an dere serieuze kunst. Maar nu is die zeldzaam heid voor hen die het wezenlijk schoone weten te waardeeren juist een prikkel om hun belang stelling te toonen, zoodat er gisteravond velen aanwezig waren om te profiteeren van dit Grieksche meesterwerk. Er kon zelfs van een „vollen" schouwburg gesproken worden, maar dat was het gevolg van het opcommandeeren der studeerende jeugd er schouwden vele jonge gezichten naar het treurspel van de ver laten en tot waanzinnigen haat vervallen echt- genoote. Nog maar weinige dagen geleden is er - naar aanleiding van de première in de hoofd stad over deze waardevolle vertooning zoo uitvoerig geschreven in ons blad, dat een breed verslag thans overbodig is geworden. Wij kun nen ons slechts aansluiten bij die enthousiaste beoordeeling' van hetgeen regisseur Defresne en zijn schaar vol kunstzin hebben geleverd. Ook hier maakte „Medea" een diepen indruk, 't Is lichtvaardig, in dezen tijd van .onverge telijk" te spreken, maar wie de geweldig sterke uitbeelding van Charlotte Kohier in de titelrol heeft bijgewoond, zal nog dikwijls moeten te rugdenken aan die ontstellend tragische figuur. Dat is een vorm van tooneelspelen, door zoo veel innerlijke kracht bezield en door zooveel begrip en vermogen naar het toppunt opge voerd, dat we er eerbied voor moeten hebben. Het streven om het Grieksch-klassieke al thans zóó naar het moderne te wenden, dat het stuk ook den mensch van dezen tijd nog zal overtuigen een streven, dat in het prach tige acteeren van Ben Royaards als den manne lijken hoofdpersoon Jason tot uiting kwam treft het meeste doel in het eerste bedrijf. Eu ripides' hooge gedachte van de liefde tusschen man en vrouw is aan geen tijd gebonden. In het tweede bedrijf is alles actie en deze tragiek sleept meer uiterlijk dan innerlijk mee. Als Medea haar beide kinderen dooden gaat om den ontrouwen Jason onheelbaar te wonden, dan zien wij nog alleen het onmenschelijke, den waarzin, en dat maakt ons los van het ziels conflict. Maar voor onze verbeelding blijft die aan grijpend-treurige gestalte van de bezeten vrouw staan nu eens te midden van het fijn gesty- leerde koor als de ontroerende klaagster van het felste liefdeleed, dan weer tegenover den kleinzieligen man in de felle beschuldigingen, die haar trots doen verbleeken, eindelijk en over weldigend wild op het hooge tooneel tusschen de machtige zuilen als de uitzinnige wreekster, het smartelijk werktuig der verbolgen goden. Dit is groot. Hoezeer het auditorium deze uitvoering waar deerde bleek wel aan het slot." Het was geen applaus meer, maar een daverende ovatie, die lang bleef aanhouden. En zij was, op de eerste plaats door de hoofdpersonen en den regisseur, maar zeker ook door het geheele optredende gezelschap ruimschoots verdiend. H. B. v. d* S. Een 30-jarige huismoeder uit de Haarlemmer meer, had zich voor den politierechter te ver antwoorden voor het feit, dat zij in het huur huis, dat zij bewoonde, een vatenkast had ge sloopt en de planken van dit nuttig' instituut als brandhout had opgestookt. Enkele weken geleden was haar echtgenoot als verdacht van hetzelfde feit voor den Politierechter versche nen. Bij die gelegenheid bleek echter, dat de man uit edele overwegingen de schuld van het misdrijf op zich had geladen, terwijl hij er part nog deel aan had. De Officier van Justitie was echter verplicht het recht zijn loop te doen hebben en deswege daagde hij de huismoeder voor den Politierechter, waar zij zich heden morgen voor het gewraakte feit te veranwoor- den had. „Heusch, mijnheer, het was uit armoe. Mijn man was ziek en ik kon niets vinden om de kachel aan te maken," leidde het verweer van de verdachte. De Politierechter informeerde nog naar een en ander en kwam dan tot de goedmoedige conclusie, dat het nu niet loo'n heel ernstig misdrijf was geweest. Maar het huis was ge huurd, de vatenkast was het eigendom van den huisheer en dus had het echtpaar niet het rcht gehad de kast te sloopen. De Officier van Justitie vond geen termen aanwezig om een geldboete te eischen. Hij vroeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van 2' maanden met 3 jaar proeftijd en voegde aan zijn eisch de niet zeer juridische, maar hoogst paedagogische vermaning toe, dat de op te leg gen straf ook voor den echtgenoot zou gelden. Dat moest de vrouw haar man maar eens goed zeggen, vond hij. Terwijl de vrouw nogmaals haar spijt be tuigde over het gebeurde, veroordeelde de Politierechter haar tot een voorwaardelijke straf van 14 dagen met een proeftijd van 2 jaar. v. Roon Kuyl Boeree Schalie Koppen Oomen S. Spek Schijvenaar v. d. Putten Perukel P. Spek Hij had het niet zoo kwaad bedoeld. Hij wist wel, dat het niet mocht, al verwonderde hij zich er 'dan ook over, dat zijn misdrijf door den politierechter als „huisvredebreuk" werd ge kwalificeerd, maar hij was ook zoo kwaad ge weest, dat het gebeurd was, voor dat hij er erg in had. Verdachte was een 30-jarige kistenmaker uit Uitgeest. Hij was al lang werkloos, maar hielp zoo nu en dan een vriend, die er een radio- handel op na hield. Hij ijverder voor de belan gen van zijn vriend als waren het de zijne en zoo was het te begrijpen, dat hij zeer veront waardigd was op de familie uit Beverwijk die op afbetaling een radio-toestel had gekocht en maar steeds naliet de termijnen te betalen. Op zekeren dag was het hem te erg geworden. Hij bemerkte dat de familie niet thuis was, zag kans de gesloten deur van het achterhuis bin nen te dringen en nam zonder verder protest het radio-toestel mee naar Uitgeest. Verdachte bekende nogmaals, dat het dom van hem geweest was. Hoe onaangenaam de onwillige afbetalers ook waren opgetreden, hij had toch niet hun huis mogen binnendringen. De officier van justitie kon zich de toedracht van het gebeurde indenken. Maar het was en bleef „huisvredebreuk" en daarom eischte hij een geldboete van 15, te vervangen door 8 dagen hechtenis. De politierechter maakte er 10 of 6 dagen van. Geboren: 31 Maart: C. G. A. Gronertvan Doorn, z.; 2 April: H. Keulen—v. Beusekom, z.; 3 April: J. J. v. PuttenAppelman, d.; 2 April: M. A. H. Goedemansde Rooij, z.; 2 April: E. Buskermolende Jong, z. Overleden: 1 April: C. J. v. RoonUilen broek, 75 j., Teding van Berkhoutstraat: 1 April J. G. JansenEekhout, 79 j., Byzantiumstraat 2 April: D. F. de Wilde, 56 j., Hazepaterslaan 2 April: J. J. v. d. Bogaerde, 76 j., Hagestraat. Haarlem Tel. 12644 Spreekuren: iederen werkdag 9-11, 1-2 Dinsdagsavonds 6.30-8.30 Zaterdagsmiddags geen spreekuur en elf jaren later heeft hij het werk herzien en I omgewerkt. De weken, die aan het Paaschfeest vooraf gaan, zou men ook op muzikaal gebied den Passie-tijd kunnen noemen. Gaan we kran tenberichten en concert-agenda na, dan zien we hoe overal de koorvereenigingen zich be ijveren het Lijdensverhaal van Christus muzi kaal weer te geven. Onder die uitvoeringen neemt die der Matthaus-Passion van Johan Sebastiaan Each de erste plaats in. Profes sor Dr. Willem Mengelberg heeft het tot een traditie gemaakt dit heerlijke werk oo Palm zondag uit te voeren in het Concertgebouw te Amsterdam, met medewerking van het Toon kunstkoor aldaar en het Concertgebouw-orkest. En sinds een reeks jaren geeft de Nederland- sche Bachvereeniging de Matthaus Passion op Goeden Vrijdag' in de Groote Kerk te Naarden. Niet altijd was het enthousiasme zoo groot als we in onze dagen constateeren Na haar ontstaan is de Matthaus-Passion gedurende 100 jaren vergeten geworden; niemand dacht er aan, dit werk ter bestudeering op te nemen. Maar niet alleen de Matthaus-Passion trof dit lot: alle werken van Bach raakten in het ver geetboek. Wij, die deze werken hebben leeren kennen en beschouwen als de hoogste uitingen op muzikaal gebied, kunnen zich dat moeilijk indenken. Maar verschillende oorzaken waren er de reden van. De meest voor de hand lig gende zijn de volgende: Bach werd tijdens zijn leven meer geëerd als virtuoos, orgel- en kla vierspeler, dan als componist; z'n spel trok meer de aandacht dan zijn werken. En Bach zelf heeft nooit de verspreiding van zijn werken be vorderd. Dat strookte niet met zijn eenvoud en diepen godsdienstzin. Bach schiep uitslui tend God ter eere; het kwam niet bij em op, belangstelling van de wereld te vragen. Dan stak in dien tijd het rationalisme het hoofd op, een beweging, die afgerekend had met het oude; nieuwe vormen wenschte het, een vrijere kunst dan die der polyphonic. En Bach's oeuvre is zooals Albert Schweitzer zegt, de vervolmaking, het hoogtepunt van de kunst vóór hem. Nog een reden, waarom zijne scheppingen in die vergetelheid raakten, was, dat over het al gemeen de koren in Duitschland niet op m hoogte waren, om zijn ingewikkelde werken uit te voeren. Maar: al mochten zij het willen, dan was de uitvoering practisch gesproken haast onmogelijk, want waar moest men de partituren vandaan halen? Emmanuel en Friedemann, de beide zoons uit 's meesters eerste huwelijk, had den de cantates geërfd en onder elkaar ver deeld. Wat Friedemann in handen kreeg, was spoedig verkwist en voor kleine winst verkocht. Emmanuel had meer piëteit voor zijn deel maar vanwege de kosten kon hij er niet aan denken het uit te geven, en de vraag blijft, of hij er koopers voor gevonden zou hebben. En wat de specifiek kerkelijke werken van den meester betrofverscheidene gemecten schaften de muziek tijdens den dienst af, of minstens wendden haar spaarzamer aan. Eerst in het begin der 19e eeuw constateert men een opleving in de belangstelling voor Bach's kunst. In 1801 verscheen de eerste bio grafie over deze meester van de hand van For- kel. Interesse voor Bach en zijn werk nam van dier stonde af ook toe, tot in 1829 de bekende toonkunstenaar' Mendelssohn Bartholdy het waagde de Mathaus Passion uit te voeren in Berlijn. Het was de eerste, historische opvoe ring, honderd jaren na haar ontstaan, een daad van vérstrekkende beteekenis die den roem van Bach als eminent componist gevestigd heeft Zij gaf den stoot tot grootere belangstelling voor al zijne werken. Folianen werden opgeslagen bibliotheken doorzocht. Uitvoerende kunste naars en dirigenten brachten zijn werken aan het publiek. Langzaam aan heeft het geleid tot een Bach-cultus, die in onze dagen wellicht het hoogtepunt heeft bereikt. Bach schreef zijn Matthaus-Passinon in 1729; Wij brengen een uitgebreide keuze en garandeeren ieder stuk dat geleverd wordt. Zie onze etalages. RECOMMANDATIE IS ONZE LEUZEÜ Onder zeer groote belangstelling heeft de Zeereerw. heer F. A. M. Hermans, pastoor te Zwaagdijk, zijn zilveren priesterfeest gevierd. Om tien uur droeg de jubilaris Woensdag aan het- smaakvol versierde altaar de plechtige Hoogmis op. Voorafgegaan door talrijke bruid jes en misdienaars schreed de pastoor met zijn assistenten en familie door een eerewacht van de pastorie naar het altaar. Een feestlied weer klonk door het kerkgebouw. Z. E. werd geas sisteerd door pastoor G. van Zuijlen uit Noord- Zijpe, als presbyter-assistens; pastoor P. van Kampen uit Zuid-Zijpe als diaken en kapelaan H Brandehof uit Amsterdam als sub-diaken. In het kerkgebouw hadden nog plaats geno men de oud-pastoor P. Verwer uit Wormer, burgemeester J. Wiering, Pastoor Ratti met kapelaan uit Grootebroek en Pastoor L. Th. Mulder uit Westwoud. Het kerkkoor voerde uit het Veni Creator van Eppink, de Missa „St. Mathildae" van Hub. Cuypers en na de mis „Priesterglorie" van L. A. Dobbelsteen. Na de Hoogmis werd in de pastorie een druk bezochte receptie gehouden. Een prachtige kinderhulde in het R.K. Vereenigingsgebouw was naast het Kerkelijke gedeelte ongetwijfeld een der hoogtepunten van het feest. Des avonds celebreerde de jubilaris een plech tig Lof waarna „Te Deum". De Matthaus Passion diende ter opluistering van de kerkelijke plechtigheid op Goeden Vrij den Vrijdag, wel te verstaan in de Protestant- sche kerk. Uit hoofde van zijn ambt als cantor moest Bach voor de twee voornaamste kerken van Leipzig, de Thomas- en de Nicolai-kerk, muziek schrijven voor de godsdienstoefeningen. Zoo ontstonden de Cantaten en de Oratoria, die nog ieder muzikaal-voelend mensch in ver rukking brengen. Bach heeft zich in de Matthaus Passion streng aan den tekst gehou den; zijn diep religieus gemoed volgens Al- bert Schweitzer was hij Luthersch heeft zich in de muziek uitgesproken. Hoe ontroeren ons die bovenaardsche klanken, die regelma tige „golvingen" der muziek. Er is in de toon kunst niets mooiers dan dat. Alleen de innig vrome godsdienstovertuiging van den kunste naar kon dit heerlijke werk scheppen. „Ner gens", heeft Jacques Hartog gezegd, „was Bach grooter." En zoo schoon is het woord van Cy- riel Verschaeve: „Het lijden van God moest in de muziek zijn schoonste want het is de meest natuurlijke kunstuitdrukking krijgen. Voor zulk een kunst staat men stil, zcoaïa men stil staat voor de zee." Mooi ook zijn de woorden die Mr. H. P. Marchant in „Hoe kwam ik er toe?" aan de Matthaus Passion wijdt. Kunt ge u iets mooiers denken dan die klaagtonen uit het eerste koor, op de woorden: „Kommt ihr Töchter, helft mir klagen", en daarboven uit dat onvergetelijke mooie enge lenkoor met het oude koraal: „O Lamm Gottes unschuldig", door zilveren kinderstemmen aan geheven? Is er iets aangrijpenders dan het koraal: „O Haupt voll Blut und Wunden, voll Schmerz und voller Hohn", welke melodie vijf maal in de Matthaus Passion voorkomt, maar alleen hier, in de volle macht van den oor- spronkelijken toonaard. Kent ge angstiger be klemming in tonen weergegeven dan in de\i zang: „Ach Golgatha, ünseliges Goigatha' Spreekt er ooit verhevener vrede uit klanken dan uit het: „Am Abend da es kühle Ward". Het was gewoonte geworden de Matthaus Passion uit te voeren met verschillende cou pures; maar de laatste jaren komt men daar van terug. Het is de eminente toonkunstenaa: Evert Cornells geweest, die in een onbegrens, de liefde en diepe vereering voor het werk de kracht vond, alle hinderpalen uit den weg te ruimn, die naar een onverkorte uitvoering leid den. De aard en de bestemming van het tferk brengt mee, dat een uitvoering in de kerk ontegenzeggelijk de allerschoonste is. SUZE PROOT. Een aannemer uit Haarlem had een werk in uitvoering, waarbij volgens eenroleersysteem telkens andere arbeiders door het gemeentebe stuur aangewezen, te werk gesteld werden. Een der arbeiders meldde zich op zekeren dag niet on meende recht te hebben op veertien dagen ziektegeld volgens de bepalingen van art. 1638c van het B. W. De aannemer beriep zich echter op een mi- nisterieele circulaire, waarbij bepaald werd, dat voor arbeiders in werkverschaffing deze bepa lingen niet gelden, omdat de gemeente een en ander regelt. Deze kwestie werd voor den kantonrechter, mr. Raadt, gebracht. Mr. Drilsma, optredende voor den arbeider, hield een lang pleidooi, waarbij hij de vraag op wierp of het hier een arbeidsovereenkomst of een vorm van steunverleening betrof. Als het hier een arbeidsovereenkomst betreft dan kan de minister de wet niet opzij zetten. eHt gevolg is, dat de ministerieele circulaire voor de gehee le werkverschaffing ongeldig zal zijn. Mr. Drilsma meend dan ook, dat de vordering zal moeten worden toegewezen. De kantonrechter, die deze zaak principieel stelde, wees hedenmorgen vonnis. Hierin werd overwogen, dat de arbeider indien er sprake is van een arbeidsovereenkomst, zijn vrijen wil moet hebben en dat de kantonrechter van mee ning is, dat deze vrije wil hier wel bestaat, on danks het feit, dat, als de arbeider weigert hij geen steun krijgt, en dat door de economische omstandigheden het wei heel moeilijk is voor een arbeider te weigeren, maar hij staat nu noch onder geweld, noch is hier sprake van bedrog, noch handelt hij in dwaling, dus is de vrije wil, die de wet eischt, aanwezig. Vergelijkingen met den militairen dienst gaan niet op; daar is geen vrije wil. Wat het beroep van van den gedaagde (den aannemer) betreft op de ongevallenwet en de ziektewet, merkt de kantonrechter op, dat art. 3 der ongevallenwet tot stand is gekomen door een amendement- Schaper en Hiemstra, omdat de centrale raad meende, dat arbeiders in werkverschaffing niet onder de ongevallenwet zouden vallen, welke meening de voorstanders van het amendement onjuist achtten. Verder overwoog de kantonrechter, dat de aanmelding bij den werkgever, waarbij arbeid verricht wordt, die loon betaalt, die gezag uit oefent en kan ontslaan, ,zij het onder toezicht van de gemeente, een arbeidsovereenkomst op levert, dat daarom tusschen den aannemer en de gemeente een arbeidsovereenkomst bestaat, die niet in den weg staat aan een overeen komst tusschen den arbeider en den aannemer, al geschiedt dit in werkverschaffing; dat dus de bepalingen van art. 1636 B W. wel toepas selijk zijn en de ministerieele circulaire, die bepalingen geeft over de arbeidsovereenkomst in werkverschaffing, niet kan derogeeren aan het Burg. Wetboek. De vordering ten bedrage van f 28.65 is dus Gebouw „St. Bayo" Haarlems Gemengd Koor 8 uur. R. K. Bevolkingsbureau 8 uur. Gem. Concertgebouw Weldadigheidscon cert Joh. Steenman's Orkest, 8.15. Stadsschouwburg Leerlingen Uitvoering Nico Hoogerwerf, 7.30 uur. Bloemendaal: Jeugdhuis Ned. Kunstver bond, lezing van den heer H. C. Verkruijsen, 8 uur. Gebouw „St. Bavo" Gewone zittingen, 4 en 7 uur. Geel-Wit, 6 uur. R. K. Raadsleden half 3. Bestuur Provinciale Kieskring, half 2. Stadsschouwburg Ruth Tobi, Kinderuit voering 2.30. Frans Halsmuseum Tentoonstelling „Oude Kunst", 2.30—4 uur. Ilembrandt-thater Nederl. film „Het le ven is niet zoo kwaad" met Lou Bandy en Fientje de la Mar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace „Episode" met Paula Wessely. Op het tooneel Alex de Haas, liedjes aan den vleugel 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Halstheater „De Melkboer" met Ha rold Lloyd (geprolongeerd), 2.30, 7 en 9.15 u. St. Elisabethsvereenïgïng Jansstrant 49 Spreekuur: 's Maandags van 2 tot 3 uur; vergadering van 3 tot 5 uur. Spreekuur Donderdag van 3 tot 4 uur. R.K. Leeszaal en Bibliotheek, Nieuwe Graoht 70 Geopend dagelijks van 10 tot 12.30, van 2 tot 5 en van 7 tot 9 uur. Bisschoppelijk Museum Geopend op werk dagen van 104 uur en op Zondagen van 12 tot 2 uur. tVit-Gele Kruis (R. K. Kraamhulp, Wijkver pleging en Magazijn Parklaan 75 (tel. 16391) Spreekuren: R. K. Wijkverpleging, Magazijn verplegingsartikelen, inschrijven lidmaatschap, inlichtingen alle werkdagen van 10 tot 6 uur. Een moderne knol Sloeg van morgen op hol Met een karrevracht vol Puike tegels van Kol. 't Is heusch niet mal, Dit vroolijk geval, De knol wenschte hal In een betegelde stal!! HAARLEM TEL. 16572 toegewezen; bovendien werd de aannemer ver oordeeld in de kosten van het geding. Op dit vonnis bestaat geen recht van beroep of cassatie. (Ongecorrigeerd) Uitslag van de verkooping in het notari - huis te Haarlem op Donderdag 2 April 1936. Een heerenhuis met schuurtje, erf en tuin te Heemstede aan den Bronsteeweg no. 39, f7600, A. Koppelman q.q. 3 Heerenhuizen nagenoeg voltooid met 2 garages, erven en tuinen te Heemstede aan de Berliozlaan, totaal f 20.005 J. A. Schouten q.q. Een winkel- en woonhuis met werkplaats te Haarlem aan de Gasthuisvest 21, f 7700 E. E. Stoel q.q. Opgehouden werden de perceelen aan de Reigerstraat no. 65 tot en met no. 81, de per ceelen Zwaluwstraat 55, 57 en 59, Ooievaar- straat 18, 20 en 22, Iepenstraat 3. Een winkel met woonhuis met bergplaats en erf te Haarlem aan de Borskistraat 23, f5150 J. A. Schouten q.q. Een woonhuis enz. aan de Zaanenlaan 67, f5575, A. T. Joosten q.q. Een woonhuis aan Brouwerstraat 40, f 1800, W. Heersma q.q. Het pakhuis en erf aan de Beeksteeg 23 te Haarlem f 3150, D. Barends. Werkplaats en erf aan de Noorderschool steeg 13 en 15 te Haarlem f2300, D. Barends. Huis en erf aan de Lange Lakenstraat 17, f280, Ch. J. J. Jacques q.q. Huis en erf aan de Gasthuislaan 144 te Haarlem f2000, J. Th. Kerkvliet, Een huis aan de Oranje Nassaulaan 18 te Bloemendaal, f3130, Mok. Eerstvolgende retraiten APRlLr. Zaterdag 47 gehuwde mannen, verg. f 650. Woensdag 811 heeren onderwijzers, verg. f 8.—. Zaterdag 11—14 Mannen en jongelingen, verg. f 6.50. Woensdag 15—18 ongeh. dames middenstand (20 tot 40 jaar) f 8. Dinsdag 21—24 Meisjes boven 17 jaar, verg. f 6.50. Zondag 26—5 Mei gereserveerd. MEI: Dinsdag 58 gehuwde vrouwen, verg. f 6.50. Zaterdag 912 gereserveerd. Dinsdag van 1215 meisjes boven 17 jaar, verg. f 6.50. Zaterdag 1619 gereserveerd. Zaterdag 23—26 Militieplichtigen, verg. f 6.50. Dinsdag 26—29 dames (geh. en ongeh.) verg. f 6.50. Zaterdag 30—2 Juni mannen en jongelingen, verg. f 6.50. Inlichtingen en aanvragen: Directie Retrai tehuis Bergen N.H., telef. 148, giro 45537.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 2