EENIGE RAADGEVINGEN rn H „WERELDREIS" IN VERSCHIET HET WIJ LEEREN SCHAKEN f Grietje en Pietje RECEPTEN Zeventien tweetallen in een kolom Voor de Theetafel ZONDAG 5 APRIL 1936 Hoe maakt de gastvrouw het zich niet druk? De verzorging van een kanarie Aangeregen boterhammetjes Kaassoep ONS PRIJSRAADSEL Een lettergreep-kruis-puzzle a n t t u s Twee bekroonde lekkernijen Carmelcake Custardsoesjes De cavalerie als aanvals wapen fj i GASTEN MET DE PAASCHDAGEN Wat de kleeding betreft, wij i knappen het bestaande zoo op, dat jj het weer frisch en fleurig wordt, i dat het Paaschbest lijkt. Logeergasten met de Paaschdagen en geen hulp! Is er erger schrikbeeld denkbaar voor de huisvrouw, die aan de schoon maak is en gehoopt had op een paar rustige dagen? Er zijn huisvrouwen, voor wie logeergasten onder alle omstandigheden een schrikbeeld zijn. Dat zijn zij, voor wie een logé beteekent: extra kosten, drukte, beslommering, inspanning, an dere kleeren, andere manieren, ander humeur, andere uren, andere gewoonten, kortom: het huishouden ondersteboven. Is het wonder dat dezulken opzien tegen het vragen van een logé al is het maar voor het weekend? Juist onder die categorie van gastvrouwen vinden wij vaak hartelijke, goed bedoelende lieve zielen, die zich zóó inspan nen, het hun gasten vooral goed te geven, omdat zij ervan over tuigd zijn, dat de gewone gang van zaken bij lange na niet goed genoeg is voor hun gasten. Maar er is nog een andere cate gorie: daartoe behooren zij, die het logeergeval beschouwen niet vanuit het standpunt van het gemak van de(n) gast, maai vanuit het standpunt van het ongerief voor de huisvrouw! Dat zijn zij, die niets liever doen dan martelares spelen, vooral in de kleine dingen van het dagelijksche leven. Dan is er nog een laat-maar- V'aaien-categorie van hen, die alles aan het toeval overlaten en die zich nooit om iets druk maken. Tenslotte zijn er ook hog de rustige, prettige, zorg zame gastvrouwen, bij wie het goed is te zijn. Eigenlijk zijn er net zooveel gastvrouwen als er verschillen de vrouwentypen zijn, want ieder zal naar eigen aard en aanleg handelen. Geen gast, die bemerkt en dit kan nooit verborgen blijven dat het huishouden onderste boven ligt door zijn toedoen Zal zich op zijn gemak gevoelen. Een zware druk op een be scheiden budget een te uit voerig dagelijksch program een gedwongen vriendelijke stemming of een valsch vertoon Van groote opgewektheid dat alles blijft niet zonder invloed op de stemming in huis. Daarom doen wij het verstandigst als wü het kalm aanleggen. De huisvrouw, die gasten krijgt, welke gewend zijn aan veel extra bediening, aan een fijne keuken en allerlei com fort, zal verstandig doen, tevo ren eerlijk ronduit te zeggen, dat men het een voudige voor lief dient te nemen en niet moet Verwachten, wat zij nu eenmaal niet geven kan. Het is heel grappig en heel aardig om de fijne schoentjes van 'n verwende gaste te poet sen, haar kamer, waar allerlei beeldige dingen rondslingeren, op te ruimen en het uitvoerige ombijt, waaraan zij thuis gewend is, klaar te tm'-.en. Misschien kibbelen de huisgenooten er den eersten dag wel om, wie het mag doen, maar na een week heeft niemand! er zin in en wor den al die bijzonderheden als een grooten last ondervonden, dien men tenslotte de gaste, welke men eerst als om strijd verwende, kwalijk gaat hemen. De huisvrouw zonder bediening is een ge- Woon verschijnsel in onze dagen en het is een oud gezegde, dat nog niets van zijn waarheid heeft ingeboet: wie niet sterk is, moet slim zijn. Hoe moeten wij nu slim zijn als wij gasten krijgen? De huisvrouw, die al over haar zenuwen heen is, als zij aan de telefoon hoort, dat de gasten een trein eerder komen, zal verstandig doen deze raadgevingen aandachtig te lezen (en op te volgen!) Wij beginnen met de maaltijden voor drie dagen op te schrijven. Dit behoort altijd eerst te gebeuren, want de leveranciers moeten met d„ feestdagen wat extra tijd hebben om de be stellingen te verzorgen. Koffie-extract maken en bouillon trekken kunnen wij van tevoren doen. Evenals mayonnaise maken (die kan zeker Wel een week bewaard blijven in een gesloten jampotje). Hier volgen eenige menu's voor vijf personen, die de huisvrouw zonder personeel niet al te Veel zorg zullen baren. Ie Paaschdag: gerookte paling met brood!, kippenragout in rijstrand, fruit. 2e Paaschdag: Kopje bouillon, gerookte ham (comestibles) met sla en gebakken aardappelen, appeltaartje. Zoowel de kippenragout als de bouillon wordt tevoren gereed gemaakt en alleen maar opge warmd. Bij den rijstrand! kunnen de aardappelen vervallen. Als groente worden in de eiersaus van de ragout eenige worteltjes meegekookt. Zoowel den eersten als den tweeden dag heeft men slechts twee pannen nooö'ig: een voor de ragout en een voor de rijst een voor de houil- lon en een voor de aardappelen. Desgewenscht kan ook het voorgerecht ver vallen. Het is een algemeen erkende kwaal, dat de huisvrouw teveel hooi op haar volk neemt. Zij bedenke, dat een sober maal verre ver kieselijk is boven een uitgezochte lekkernij als d'e laatste, zooals onvermijdelijk het geval pleegt te zijn, de huisvrouw die het toch al volhandig heeft, moe en prikkelbaar maakt. Wie logé's krijgt en geen of weinig hulp heeft, stelle als regel vast, dat ieder zelf zijn bed opmaakt en zijn slaapkamer in orde brengt en er is niets tegen, dat het afwasschen en opruimen gezamenlijk geschiedt, zooals dat in Amerika waar het houden van personeel een groote luxe beteekent altijd vanzelfsprekend gebeurt. De tijden, dat moeder de vrouw met een hoog opgestapeld blad afwaschboel naar de Daar voor de meesten onzer het opknappen wel eerder aan de beurt zal zijn dan het nieuw aanschaffen geven wij hierbij twee wenken, die van pas kunnen komen. Bij een bestaande complet japon van blauw of zwart en wit gedrukte foulard zijde maken wij een driekwart ruimvallend manteltje van dunne blauwe of zwarte effen stof. Het gebloemde completmanteltje wordt als voering hierin gezet, echter zóó, dat wij het ook binnenste buiten kunnen dragen op een effen zwarte of effen blauwe japon, hetgeen zeer nieuw is. Aan te raden is het manteltje van doffe stof te kiezen, bijv. wol georgette bij foulard of crêpe de chine, daar een geheel ander weefsel altijd iets in kleur mag afwijken. Van de overgescho ten effen stof van het manteltje maken wij een handtasch en wij hebben twee geheel nieuwe combinaties. De andere raad is de volgende: kleurencom binaties wisselen bij ieder seizoen. Een Parij- sche vrouw met weinig geld en veel smaak be zat drie standaard japonnen: een beige, een donkerblauwe en een zwar'.e. Met behulp van een telkens wisselende kleu- rengarneering (knoopen. ceintuur, kraag enz.) wist zij steeds in de mode te zijn. Was verleden jaar bruin, of marineblauw zeer gewild bij beige en ook dofzwart, thans geldt oranje of groen als de kleur, die bij beige wordt gedragen. Een doorgestoken das, een paar ferme knoo pen, een ceintuur met he dje in de kleur en de nieuwe combinatie is gereed. Werd verleden jaar kanariegeel bij bruin gedragen, de nieuwste kleurencombinatie van het oogenblik is licht grijsblauw met warm- bruin. Wie zeer modieus wil zijn, kieze het lichtblauw met een bruinen draad doorweven. Een sportief beige pakje, bestaande uit twee- deelige japon met effen mantel voor 's mid dags en 's avonds en wij zijn klaar voor alle gelegenheden. Ten overvloed'e kunnen wij nog een zelf ge breid truitje meenemen als we uit logeeren gaan en een bont en een regenmantel om op alles voorbereid te zijn, maar dan zijn we ook volle dig toegerust en het eenige dat wij dan nog te doen hebben is: hopen op mooi weer! Complet van een combinatie bedrukte zijde, met effen mantel keuken wankelt, terwijl haar heer en meester zich met het avondblad in een gemakkelijken stoel voor den haard posteert, zijn voorbij. (Dat hopen we tenminste!) Tenslotte nog een woordje over onze klee ding met de Paaschdagen. Iedere vrouw wil met de Paschen iets nieuws hebben ah is het maar een nieuw kraagje of een nieuw lintje om haar hoed! Wij koopen iets nieuws of wij knappen het bestaande op zoo dat het weer fleurig en frisch lijkt, maar een beetje anders dan het tot dusver gedragene moet het altijd zijn. Hoe komt het toch, dat sommige menschen altijd vroolijk zingende, tierende kanarie pietjes hebben en bij anderen die lieve beestjes altijd erg ruien, de „pip" hebben of met andere nare kwalen behept zijn en een voudig weigeren, lieve trillertjes te doen hoo- ren, hoewel ze toch beslist voor den goeden prijs van zangers gekocht zijn. Ja hoe? Hoe komt het, dat de kinderen van de eene moeder schraaltjes en bleek zien en die van de andere bloeien en groeien als kool? Hoe komt hetdat bloemen bij den een veel langer goed blijven dan bij den ander? Een geheimzinnige uitstraling van den mensch, die de levende wezens om hem heen doet bloeien of kwijnen? Misschien v/el, ja, hoogstwaarschijnlijk wel, kan ik zeggen. Maar er is toch óók iets dat minder geheimzinnig, minder onbegrijpelijk is: een factor, dien we allemaal in onze handen hebben, bij de be handeling van onze huisgenooten, tot welk rijk der natuur ze ook mogen behooren. Die factor is: een degelijke, liefdevolle ver zorging. Daardoor gedijen kind, plant en kana rie; dat kan niet anders! Wilt u eens weten, hoe m'n nicht Grietje haar Pietje verzorgt? Dat is een lust om te zien. Ze begint iederen morgen met in de keuken, waar 't nog schemerdonker is, het licht aan te knippen en spreidt dan een krant op tafel. Op die krant komt het badje van den vogel te staan en zijn tsjilpende geluidjes mel den dan reeds, dat hij zit te hunkeren naar een frisch bad. Gewoonte is een tweede na tuur: vandaar dat Grietje altijd het glinste rende watervlak onder het licht zet om haar Pietje op de verkwikking opmerkzaam te ma kenOok in den zomer als het kunstlicht eigenlijk niet noodig is. Nu neemt Grietje het voeder- en het water bakje uit de kooi, trekt de pennen uit den bodem en neemt deze met een sneile beweging weg, terwijl ze de kooi met Pietje er in over het badje heen zet. Grietje maakt nu vlug den bodem van de kooi schoon het oprollen van het papier, waarop het zand of vogelgrint is gestrooid, is het werk van een oogenblik! Met een borsteltje worden de bakjes schoongemaakt en opnieuw gevuld. Daarna, terwijl de vogel naar hartelust in het badje spartelt, neemt Grietje de kooi op, reinigt haar met een vochtigen doek en plaatst de kooi weer over Pietje heen. Tenslotte wordt de bodem bestrooid met schoon zand, weer ingeschoven, de drinkbakj°s aangebracht en een versch blaadje sla, een wei nig tuinkers of een schijfje appel tusschen de tralies geschoven. Pietje beloont dan meestal Grietje's goede zorgen met een lustig deuntje. Voor drie dingen zorgt Grietje altijd: le. Dat ze bij de verzorging van haar vogel geen wilde of plotselinge bewegingen maakt, die hem zouden doen schrikken. 2e. Dat de stokjes in de kooi van zacht hout zijn en dat ze één stel in reserve heeft voor het afschrobben, dat van tijd tot tijd moet ge beuren. 3e. Dat Pietje bij warm weer tweemaal per dag versch drinkwater krijgt. Grietje's Pietje is niet voor niets zoo tierig! ieronder volgen enkele recepten uit het buitenland, die ook de Hollandsche huis vrouw van d'ienst kunnen zijn. Snijd zachte, vette kaas („roomkaas" b.v.) in gelijke stukjes van 1 c.M. dikte en 3 c.M. lengte en breedte; snijd van een stuk oud brood zonder korst vierkantjes van dezelfde afmetin gen (eenige meer dan het aantal kaasplakjes). Rijg nu aan telkens twee dunne houten pen netjes (één onder en één boven) afwisselend brood- en kaasplakjes, zoo, dat de beide uitein den door brood .worden gevormd en alle stukjes stevig elkaar raken: reken b.v. voor één aan- rijgsel 3 a 4 plakjes kaas met resp. 4 a 5 plakjes brood en gebruik een soort lange tandenstokers (15 c.M. lengte) als pennetjes. Bevochtig vlug het heele bundeltje met wat bouillon (om het kruimelen van het brood tegen te gaan), haal het dan door geklopt ei, wentel het door paneermeel en bak het goudbruin, het zij in de koekenpan met wat boter, hetzij in de frituurpan in heete olie. 2 a 3 uien, 50 G. (2 y, afgestreken eetlepel) boter, 40 G. (4 afgestreken eetlepels) bloem, 1'/, L. kokend water, 1 afgestreken eetlepel zout, laurierblad, 1 bolletje knoflook (niet bepaald noodig), 6 dunne sneetjes geroosterd brood, 5 le Paaschdag: (blikje) zalm met mayonnaise: kalf'borst met raapsteeltjes en gekookte aard appelen, vruchtensla. 2e Paaschdag: Vermicelli soep, koud kalfs- vieesch met doperwten uit blik en aardappelen (gebakken), Moccataartje. Voor de lunch: le Paaschdag: Ragoutbroodjes, halve eieren biet mayonnaise en gesnipperde ham, brood met kaas en radijsjes, Paaschbrood. 2e Paaschdag: Macaroni met- tornatenpurée (uit blik) en vleesch (uit de soep), brood, boter, radijsjes en eieren. Wie het nog beknopter wil hebben kieze bijv. Voor het middagmaal: Aardrijkskundige puzzles zijn dikwijls zeer interessant en onze le zers vonden dit blijkbaar ook het geval met de reuzenkolom, die zij vorige week te zien kregen. Dat in zoo'n reuzenkolom enkele „lastige snuiters" verscholen zaten, sprak wel haast vanzelf. Het mocht een bijzondere verrasssing heeten, dat men hier en daar met een ander exemplaar dan de hierboven gegevene kon uit komen, om toch aan de beide voorwaarden te voldoen: voor het nijlpaard de luipaard, voor zoover deze ook wel een dikke huid heeft voor „wat lekker smaakt" het woord smakelijk voor den drie- de viermasterHet was voor ons nog een extra-„verrassing", dat zoo'n groot aantal inzenders dien hersteller van no. 2 een reperateur noemde! Wat ten slotte onze „leuke vinding" betreft inzake die aardrijkskundige namen, waarvan alle lettergrepen uit twee letters bestaan, zullen wij te gelegener tijd eens laten zien, dat er een flink getal van zulke geografische namen be staat, door eens een „wereldreis" te organisee- ren, waarin we alvast met een paar dozijntjes van die letterparigen zullen kennismaken. De oplossing Voor een juiste oplossing moest men naar de gegeven omschrijvingen de kolom vullen met het volgende zeven tiental: n ij 1 P a a r d r e p a r a t e u r kom m a n d o t a r i e f g e b 0 u w zee a 1 pen lek k e r n ij drie m a s t e r b e o o r e e 1 i n g Over b e t u w e M ij d r e c h t m o n s i e u r b a n a a n A d V e cap s u les ring V i n g e r Aug u s Zoodat de beide middenkolommen als het gevraagde viertal geven: Paramaribo Alkemade Beresina— en Vesuvius De vier uitgeloofde prijzen werden door het lot toegewezen aan: Mej. M. Huis in 't Veld, Langezandstraat 121, Deventer. J. Klein, Ben Viljoenstraat 26, Haarlem. Mej. M. van Tol, Lumeystraat 39, Amster dam (W.) J. J. Senden, St. Peterlaan 69, Arnhem. Het nieuwe raadsel Als April-nummer leggen wij onzen puzzelaars een lettergreep-kruispuzzle voor volgens het hierbij gepubliceerde schema. Zooals bekend, wordt hier elk vakje niet met een letter, doch met een lettergreep gevuld, en men vormt dus in horizontale en vertikale richtingen eenige 2, 3, 4 en 5 lettergrepige woorden. Deze woorden moeten voldoen aan de volgende omschrijvingen: Horizontaal 1 weerspannig, 3 stopplaats van treinen, 6 rangtelwoord, 7 bloedvat, 8 een der Vereenig- de Staten van Noord-Amerika, 10 storm, 11 zwerver, 13 hoofdofficier, 16 overeenkomst, ver drag, 18 tezamen, 20 aanwijzend voornaam woord, 21 woede, 22 contradictie, 24 zeldzaam, vreemd, 25 artist op de ijsbaan, 27 verdicht ver haal van Vrome strekking, 30 bedevaartplaats der Mohammedanen, 32 gevolg, stoet, 34 afkor ting van meisjesnaam, 35 dril, gestold nat, 36 zangvogel, 37 datumwijzer, almanak. Vertikaal: 1 expeditie, 2 wild, woelig kind, 4 pauskroon, 5 in dienstbaarheid, inferieur, 9 vaartuig, 10 lofdicht, 12 zeemacht, 13a in blijvende herin nering, 13 egaal, effen. 14 plaats in Overijsel, 15 naar oude zede, 17 gunstig gezind, 19 auto bergplaats, 23 grammatica, 24 voorzetsel, 26 wagens, koetsen, enz., 27a werelddeel, 27 af korting meisjesnaam. 28 versiering, 29 conduc teur op de treinen, 31 godin van de jacht, 33 plaats in Limburg. Onder de inzenders van een goede oplossing worden ook nu natuurlijk weer vier aardige prijzen verloot. Oplossingen tot Donderdag 12 uur aan den heer G. M. A. Jansen, Ruysdaelstraat 60, Utrecht. afgestreken eetlepels geraspte oude kaas, wat peper en nootmuskaat. Laat in d'e soeppan de fijngesnipperde uien in de boter lichtbruin worden, voortdurend roeren de om aanbranden te voorkomen. Strooi er de bloem in en laat die even mee kleur aannemen; giet er langzamerhand het kokende water bij (steeds roerende), strooi er het zout, het lau rierblad en de knoflook in en laat de soep in de gesloten pan zachtjes een klein half uur door koken. Leg intusschen in de soepterrine de sneetjes geroosterd brood, elk sneetje bestrooid met ge raspte kaas, wat peper en wat nootmuskaat. Giet daarover de heete soep (desverkiezende door een zeef, om de uien achter te houden). MARTINE WITTOP KONING Het is niet zoo eenvoudig om als gast vrouw een reputatie op te houden van altijd iets elegants en iets nieuws op de theetafel te hebben. Sommige dames bezitten die gave van nature. Wie echter niet uit zich zelf zoo vindingrijk is, zal gaarne haar voor deel doen met inspiratie van buitenaf, vooral wanneer deze van ervaren zijde afkomstig is. In dit opzicht heeft de Londensche „Daily Mail" de goede gedachte gehad om een prijs vraag uit te schrijven, waaraan door duizen den lezeressen is deelgenomen. Uit de bekroon de inzendingen verdienen de volgende vrij een voudig uit te voeren recepten in het bijzonder de aandacht. (Een lekkere cake gemaakt met erg zure melk of melk speciaal gestremd met rennet- essence) Benoodigdheden: ruim 3-j L. melk met 1 theelepel rennet-essence of ruim Vi L. erg zure melk, 60 gram witte suiker voor de caramel, 450 gram meel, 225 gram bruine suiker, 2 eie ren, 340 gram gedroogde gemengde vruchten (krenten, rozijnen, sucade), 2 groote thee lepels bakpoeder. Filtreer de gestremde melk door een fijne zeef. Neem 2 eetlepels wei en doe deze in een steelpan met de witte suiker en laat dit samen zachtjes koken tot het caramel geworden is. Roer de boter met de suiker luchtig tot room. meng hierin de eieren en de caramel, voeg het meel toe en klop flink, doe er vervolgens het bakpoeder en ten slotte de gemengde ge droogde vruchten (krenten, rozijnen en suca de) door. Doe het deeg in een met boter be smeerden cakevorm en 20 c.M. middellijn en bestrooi het met poedersuiker. Bak de cake in een matig warmen oven 1 uur, het laat ste uur zachtjes doorbakken. Benoodigdheden: 4'A ons meel, 14 gram bak poeder, 70 gram boter of vet, 70 gram poeder suiker, Yt theelepeltje zout, 1 ei, 3 deciliter melk. 'n paar druppels muscatel-essence. Voor het vulsel: 1 pakje custardpoeder (ruim Y L. inhoud) ruim Y L. melk, 1 ons boter, aardbeienjam en suikerglazuur. Voor de soesjes: Zeef het meel, zout en bak poeder, doe hierin de boter of het vet en voeg het ei, suiker en de essence toe. Roer het geheel met de melk tot een glad deeg, laat dit eenige minuten staan en rol het tot ruim 1 c.M. dikte uit en snijd hiervan rondjes van 6 c.M. mid dellijn. Bestrijk den bovenkant met wat ge klopt ei en melk en bak ze in een heeten oven gedurende 10 a 15 minuten. Custardvulsel: Roer de custardpoeder met wat koude melk tot een glad mengsel; breng de rest van de melk aan de kook en voeg deze er vlug, onder voörtdurend roeren, bij. Laat het mengsel koud worden, klop er de boter in en doe in elk der soesjes een beetje van het vulsel met aardbeienjam. Bedek den boven kant met suikerglazuur. Dat men met deze sierlijke versnaperingen eer zal inleggen bij damesbezoek, Hjdt geen twijfel. Wat de planeet Saturnus met haar myste rieuze ringen is temidden der astrono mische symbolen, dat is het paard op het schaakbord, n.l. de meest decoratieve en ook de meest geheimzinnige figuur. De wijsgeer, d'ie in het oeroude Indië het schaakspel samen stelde, moet wel een zeer fijn gevoel voor be weging gehad hebben. Wij hebben reeds gezien, hoe de koning vol majesteit voortschrijdt, zich telkens maar één veld verplaatsend. Voorts zagen wij hoe het kakeel, als zwaar geschut de verticale en ho rizontale lijnen bestrijkt. Dan volgen wij den raadsheer op zijn listige diagonale wegen. Vol ontzag bewonderden wij de Koningin, die de macht en kracht van het kasteel aan de snel heid en élégance van den raadsheer paarde en wier Invloed alleen al tegen drie kleine offi cieren opweegt. Maar nu krijgen wij het paard en wij staan verbaasd' over de geestige verbeeldingskracht van den ontwerper, die deze figuur bewegingen laat uitvoeren, welke inderdaad iets doen den ken aan de sprongen van den trouwen cultu- reelen gezel van den mensch. Een levend paard beweegt zich voort op vier beenen. En de rui ter, die het aan zijn wil tracht te onderwerpen, spreekt van de achter- en de voorhand, waar mede hij de beide achter- en voorbe°nen be doelt. Een vurig paard, dat met sterk rondge bogen hals door den ruiter in bedwang gehouden word't, zoodat het op zijn bit knabbelt, trippelt vaak in een diagonaal, waarbij de beide voor- beenen een spoor volgen, dat parallel loopt aan het spoor, dat de achterbeenen maken. Aan deze houding doet het springende paard op het schaakbord denken. Het wordt telkens twee velden verzet en wel, Complet van beige wollen stof, met bruine shawl, ceintuur en knoopgarney ring van gevlochten koord één verticaal of horizontaal en onmiddellijk daarop één diagonaal. Of om het anders uit te drukken: het beweegt zich telkens een veld volgens de wijze van het kasteel, gevolgd dooi een veld-verplaatsing volgens de bewegings- methode van den looper. Het is dus een echte sprong, welk deze figuur maakt. En het sprin gende karakter dezer beweging wordt nog ge accentueerd door de omstandigheid, dat het paard zich steeds e en veld recht een veld schuin mag bewegen, mits het te bezetten veld vrij is, ook al staat er een figuur tusschen. Hei- paar-' springt dus letterlijk over de tusschen- geplaatste eigen en vijandelijke figuren heen. Is het veld, dat het enscht in te nemen, bezet door een figuur der eigen partij, dan mag het er natuurlijk niet gaan staan. Is dit veld bezet door een vijandelijke figuur, dan mag het paard dit van het bord verwijderen (hel „slaan") en zelf op die plaats gaan staan. Om het gemakkelijk te onthouden, repeteert men in gedachten: „het paard verplaatst zich een veld schuin-een recht, of een veld recht- een schuin." In het onderstaande diagram, waarin het paard staat op e4 kan men duidelijk de machts sfeer zien van deze figuur. Het beheerscht acht velden, die rondom hem gelegen zijn in een cirkel. Als men goed oplet, ziet men tevens, dat het paard zich steeds verplaatst naar een veld dat een andere kleur draagt dan waarop het staat. wm m bede f g h Het witte paard op e4 beheerscht de 8 zwarte velden: c3, c5, d2, d6, f2, f6, g3 en g5. Het paard is dus een echte aanvalsfiguur. Zooals vroeger met de cavalerie, pleegt men er mede te attaqueeren en tb chargeeren. Het maakt ook den moreelen indruk op het slag veld, die de cavallerie steds pleegt achter te laten. Juist die eigenaardige sprongen zijn oor zaak dat men er haast geen oog op kan houden. Op het minst verwachte oogenblL. springt het tusschen je legerscharen en brengt er dood en verderf. Omdat het zonder eenig bezwaar over de linie pionnen heenspringt, kan het zich onmid dellijk na de opening van het spel laten gelden. Men dient dus van den eersten tot den laat- sten zet, zoolang er nog vijandelijke cavalerie in leven is, er op bedacht te zijn, dat ze kan char geeren. Het is een figuur, die ruimte noodig heeft, wil ze haar maximalen druk geven op den vijand. Reken maar eens uit, welke velden een paard beheerscht, dat verzeild raakt op h8, of op het randveld a6. Bij eiken sprong verandert het paard van veldenkleur. Hij springt steeds van zwart op wit en vice versa. Alle velden zijn dus voor het paard' bereikbaar; alle figuren kunnen dus door hem bedreigd worden! Om dat te bewijzen, is het aardig, om met een paard het geheele bord eens rond te springen, zoodat elk veld betreden wordt, maar ook niqt meer dan één keer. Men late daarvoor het paard de volgende cross-country springen over het bord: b6 a8 c7 d5 b4 a2 cl d3 c5 a6 b8 d7 e5 f7 h8 g6 h4 g2 el f3 d2 bl a3 c4 e3 £1 h2 g4 f6 e8 g7 h5 g3 hl f2 e4 g5 h7 f8 e6 f4 h3 gl e2 d4 c2 al b3 a5 b7 d8 c6 e7 g8 h6 f5 d6 c8 a7 b5 c3 dl b2 a4. Dit kunststukje is de eigenlijke volledige „paardensprong". Men heeft er wel puzzles op gecomponeerd. De som der getallen (1, 2, 3, 4, enz. tot 64) van dezen sprong na de volgorde is loodrecht en waterpas dezelfde (260) en de afbeelding van dezen sprong door lijnen doet een symmetrische figuur ontstaan. Maar het laatste kunststukje uit deze schaak- les is slechts bedoeld al hersengymnastiek, om ons vertrouwd te maken met de eigenaardige beweging van het paard, het heeft met den schaakstrijd zeiven niets van doen. OOM MAX n. i Kijk mammie, dat luipaard draagt de zelfde mantel ate

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 7