Bij een boek van Foerster Maandag a.s. OPENING 28 J.Th. Kort METRAGES C'V€dU4/acJfou< IC/ 20% WIL Een Tip i RECTIFICATIE 1 S. KROM N.V. Stervende Binnenzee VERPLAATST NAAR: WILHELMINASTRAAT 40 ZIJDEN EN WOLLEN STOFFEN HEERENSTOFFEN Thee doeken PALTHE ROODENBURG STEGWEE HET CENTRUM [REMBRANDT) iBelgië-Holland] Fa. A. VAN DAM WEGENS UITBREIDING 10 UUR SPECIALE AFDEELING GR. HOUTSTRAAT No. 69 Er zijn geen betere dan Reiss' Stoffen m STOFFEN-AFDELING WASSTOFFEN m m- m- ms KORTING KATHOLIEKEN PRACHT SPIEGELKAST 10.- H. W. DAMES Wij kunnen dan meer tijd en zorg aan de uitvoering besteden. DE ZOMER IS OP KOMST BERLITZ SCHOOL VAN ONZE MODERNE SPECIAALZAAK IN in Linnen LAKENS: qq WOLLEN-, ZIJDEN-, KUNSTZIJDEN- EN BELANGRIJK NIEUWS: ACCOUNTANTSKANTOOR VAN EEDENSTRAAT 9 R.K. DAGBLAD STEENWEG 37 UTRECHT TOONEEL, FILM EN MUZIEK ZATERDAG 2 MEI 1936 OUDE EN NIEUWE OPVOEDING SMOKKELAARS IN ARREST Duit8che bankbiljetten verstopt in de buizen der fietsen BETALING WEEK-ABONNEMENTEN Wij verzoeken den week-abonne's om oponthoud in de bezorging te voorkomende iceekkucitantie bij eerste aanbieding te voldoen. Administratie Nieuwe Haarl. Courant Vrouw levend begraven Schandelijke misdaad te Kartasoera NEDERLANDS GROOTSTE VRACHTSCHIP De „Amsterdam" naar Italië VERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ ALKMAAR TELEF. 4043 (3 LIJNEN) WINKEL HAARLEM: Zijlstraat 57-Tel. 16387 door Fred Thomas in katoen Q 12 - 32 - 38 6 stuks voor 2.18 gezoomd 1.80 - 1 45 - 1.18 met festonrand 2.65 - 1,98 - 1.85 met ajourrand2 30 - 1 90 - 1 65 Geborduurd. 2.40 - 1.85 - 1.45 GRASLINNEN PER EL 150 c.M. breed. 28 - 34 180 c.M. breed. 38 ct SLOOPEN Gew. overslag t 58-48 met feston 38-70 met handajour74-95 Geborduurd85 - 78 - 48 m.i idi (rtvUL tu rn- TOK W;t Nog korten tijd Ridderstraat 24 Haarlem WASCHMACHINES ACCOUNTANCÏ BEHEER EN ADMINISTRATIE MODEMAGAZIJNEN U zendt Uw advertentiën voortaan reeds daags tevoren in. Een kwestie van gewoonte, nietwaar? Smakelijk gezette advertentiën trekken het meest de aandacht, bieden de grootste kans op succes. Werk er toe mee dat ook Uw adver-J tentie een succes wordt. Zend haar zoo vroeg mogelijk inl Wij voeren naast onze geregelde artikelen ook doorloopend aangekochte partij goederen GROOTE HOUTSTRAAT 8 HAARLEM Wellicht heeft op geen geslacht een moeilijker opvoedkundige taak ge rust, dan op hen, die thans geroe pen zijn, de jeugd naar Christelijke begin- selen voor hun levenstaak voor te bereiden. Ongetwijfeld zijn onze scholen waardevolle inrichtingen, waarin het kind allerlei leert, nat hem in het latere leven vooral bij net afleggen van examens van dienst kan zijn. Maar is dit genoeg? Kan men in derdaad het „overige" d.w.z. het voor naamste n.l. de karaktervorming geheel aan de ouders overlaten? De school is z°o zegt men een inrichting voor onder lijs; ook de christelijke school. Deze laat ste wil alleen de leerstof vanuit christelijke aginselen bezien en bovendien óók gods- nientsonderwijs geven. Dit is alles zeker van Sroote waarde, maar allerwege wordt toch net bewustzijn wakker, dat de taak van de °Pvoeders meer omvattend is en de a f- pondering van de intellectueele func- ies van het geheel van het zieleleven, zoo- a s dit in de scheiding van gezin- en school- °Pvoeding verborgen ligt, een groot ge- v a a r met zich mede brengt. Niemand is hier meer van doordrongen an Friedrich Wilhelm Foerster, die in zijn nek „Alte und neue Erziehung" (Vita nova erlag Luzern 1936) in een reeks frisch en elder geschreven opstellen getuigt van de P°°dzaak in onzen tijd, zich meer dan ooit ■e voren op de grondslagen der opvoeding bezinnen. In zijn getuigenis, gegrond op een lang en rijk leven van waarneming en adenken, beluisteren wij eey diepe bewo genheid met het lot van de moderne jeugd en de onwrikbare zekerheid, dat alleen ®°dsdienstig werkelijkheidsbesef den weg ad wijzen naar een betere toekomst. Na eeuwen van individualistische ver wording klinkt thans een roep naar ge meenschap, naar solidariteit en vindt ge- °°r ook onder de jeugd. Hoe waardevol dit Pleuwe geluid moge zijn, toch dient men !ch een heldere voorstelling van de ver ging tot een nieuw heidendom te ma- ,eh. die in dezen oproep tot de moderne •Npgd besloten ligt, n.l. wanneer gemeen schapszin vereenzelvigd wordt met onder werping aan staatsgezag. Allerwege en wel het sterkst waar de verwording het verste voortschreed wor den de laatste consequenties van de staats macht getrokken en de eisch gesteld, dat de jeugd zich zonder reserve aan de auto riteit van een „leider" onderwerpt, zelfs met opoffering van de beslissingen van het persoonlijk geweten. „Al deze pogingen zijn zonder twijfel tot mislukking gedoemd, hoe groot ook het succes van het oogenblik moge zijn, waarop de machtwellustige heerschers kunnen wijzen want ten slotte leeft ook de staat slechts van de krachten van het persoonlijk geweten. Onder de staatsalmacht stort de staat zelf ineen, die in den waan van zijn almacht ver dwaalt en deze door terreur en gewetens dwang verdedigt; want alle offer, alle trouw ook in het kleinste en meest verborgene, alle discipline en eenzaamheid in het dienen en regeeren, alle zin voor rangorde, gehoorzaam heid en gezag kan op den duur alleen uit dc aanbidding van een hooger goed dan het de staat is, voortkomen." „Plato had voor altijd gelijk, toen hij zeide, dat een gezonde rangschikking van de func ties van de staat de triumf van de ordening der functies in de ziel vooronderstelt. De ver lossing van den enkeling uit de greep der zelfzucht, waarop de orde in den staat berust, kan slechts schijnbaar en voorbijgaand door de roes van machtparades en door het opzwe pen vah massa-hartstochten verkregen wor den; it. werkelijkheid is die verlossing alleen het werk van de godsdienst; en daarom is het de godsdienst de diepste Wortel van alle duurzame plicht die de staat fundeert...." In deze uitspraak is de positie geteekend, die Foerster tegenover de moderne tijd in neemt en tevens de grondslag aangegeven van de synthese tusschen oude en nieuwe opvoeding, die het doel van zijn levensar beid is. Verwaarloozing van de godsdien stige opvoeding beteekent ook staatkun dige corruptie en desorganisatie, waartegen op den duur geen machtsysteem opgewas sen is. De opvoeders in onzen tijd, die met een generatie te doen hebben, die gefoepen is om in een keerpunt van de geschiedenis in te grijpen, zullen diep doordrongen moe ten zijn, dat de jeugd dewerkelijkheid van de onzichtbare wereld voor oogen moet hebben, wil zij de eigen ziel en daarmede ook het vaderland voor den ondergang behoeden. Om dit werkelijkheids karakter van de onzichtbare wereld, van menschelijke verlorenheid en het uitsluiten de heil dat in Christus is, gaat het, d.w.z. om de realiteit der zonde en van Gods genade, want zonder kennis van deze wer kelijkheid is er geen redding. Strijd tegen modern heidendom kan alleen gevoerd worden in het inzicht van de onwerkelijk heid der subjectieve religieusiteit, der uto pie van de zelfverlossing, van de onmacht van uitwendige godsdienstigheid evenals van alle geloof, dat geen objectief gezag geen Kerk van Christus, erkent. De roep om „leiding", om „vitaliteit", om „gezond verstand", om „recht en orde" en zooveel meer, waar de jeugd om vraagt, moet wor den gehoord en verstaan en worden be antwoordt in een taal, die begrepen wordt. „Maar al te vele vertegenwoordigers van godsdienstige traditie spreken thans tot de moderne jeugd als iemand die zich tot een Engelsch auditorium zou willen richten, zon der Engelsch te verstaan. Er ontbreekt elk idee van datgene, wat de moderne verwording in de ziel van de jonge generatie bewerkt heeft." De belangrijkste oorzaak van het anti christendom onder de jeugd ligt in de ver vreemding door formalisme en boekenwijs heid van een dieper realistisch inzicht in het leven. De synthese tusschen oude en nieuwe opvoeding wordt voltrokken, door dat de oude en eenige waarheid getoond wordt in het levende beeld der werkelijk heid van de menschelijke natuur. Er wordt geklaagd, dat het moderne intellectualisme reeds vroeg de gevoeligheid voor religieuze ervaring bij de jeugd vernietigt; maar men vergeet, dat een opvoeder, die den werkelij- ken toegang tot de ziel van het kind niet meer kan vinden, reeds zelf een slachtoffer van het intellectualisme geworden is. „Men citeert: „Anima naturaliter Christiana" zonder zich duidelijk te maken, in welke mate het natuurlijke leven der ziel, haar normale in- en uitademen, haar bewustzijn van zich zelf, hare rekenschap over zich zelf, hare verhouding tot de wereld, thans door de over macht van de leerstof en alle soorten van abstracte hersengymnastiek verstikt en ver lamd is. Het kind wordt door een massa vreemde gedachten bestormd en verdrukt; zijn eigen ervaringen en gedachten blijven ongebruikt en onverwerkt in de diepte liggen ais de wouden van den oertijd. Eerst als een mijnwerker afdaalt om de door den druk sa mengeperste kolen op te heilen om de daarin opgespaarde zonnestralen weer in levens energie om te zetten, eerst dan bemerkt men. wat daar bedolven Werd." Dit is het bijzondere in de paedagogiek van Foerster, dat hij werkelijkheidszin als basis van godsdienstige opvoeding wenseht, dat hij het kind wil terugvoeren naar de concrete levende eigen ervaring, om deze te leeren aanschouwen in het licht der eeuwige'waarheid, naar het voorbeeld van den heiligen Augustinus, die op het keer punt van zijn leven sprak: „Toen schouwde ik voor de eerste maal in mijn eigen bin nenste." Dit beginsel mits met verstand, d.w.z. met de juiste gematigdheid toegepast beteekent niet een subjectivistische gods dienstigheid, een ondermijning van het kerkgezag of een ontkenning van de waarde der dogma's. Het wil slechts op één zijde van de opvoeding opmerkzaam maken, een belangrijke, en wat meer zegt, een schro melijk verwaarloosde, zijde. Foerster wil het kind met vragen terug voeren naar werkelijke ervaring. „Heb je wel eens gezien, hoe....? Herinner je wel, hoeZijn er leugens, die nooit uitkc men? Waarvoor heeft men zelfbeheersching noodig? enz., zijn vragen, die eerst zwijgend worden aangehoord, dan weifelend worden beantwoord, totdat er een vrijmoedigheid ontstaat en ten slotte in de gemeenschap van gezin of klasse over deze werkelijke dingen gesproken wordt, zóó, dat de op voeder uit deze bedolven ervaringen nieuwe levensenergie kan wekken. Met enkele voor beelden geeft de schrijver aan, hoq hij, in navolging van Plato, de herinnering aan net doorleefde en aanschouwde bij het kind wil wekken, om alle organen van kennis verwerving te oefenen, met name zelfken nis, zelfcritiek, eerbied voor het werkelijke, beschrijving van het aanschouwde enz. Godosdienstige opvoeding eischt, zoo meent hij, een voorbereiding, die zich met het lot en het verborgen zieleleven van het kind inlaat, met concrete ervaringen (b.v. huiselijke of schoolconflicten) om in aan sluiting daaraan de volle werkelijkheid van het evangelie te laten herkennen en erken nen. Wat Foerster wil is ernst maken met karakteropvoeding in het gezin en in de school en hoezeer hij daarbij van de macnt van het objectieve overtuigd is, moge uit de volgende regels blijken: „Heine zeide in herinnering aan de kathe dralen van Antwerpen: „Die tijden hadden dogma's wij hebben slechts meeningen met meeningeri bouwt men echter geen ka thedralen". Dat geldt ook voor de karakter vorming. Ook het gelouterde karakter is als een dom, die de ziel uit de enge sloppen van de zelfzucht in rechte lijn naar boven voert ook deze dom wordt niet door louter sub jectieve meeningen en mode-denkbeelden ge bouwd, maar slechts uit groote onvergankelijke waarheden, die alleen in staat zijn om tegen den aandrang van den tijdgeest als ook tegen de verward sprekende natuur stand te hou den en „doelbewuste" menschen vermogen te vormen". Talrijk zijn de uitspraken en gedachten, die de grijze paedagoog in zijn verzameling korte essays ons ter overdenking voorlegt en vele ervan zijn een ernstige vermaning tot bezinning. In het geheele gebied dei opvoeding, ook in de universiteit wil Foer ster de kern leggen in de zedelijk-gods- dienstige vorming, waaraan al het andere ondergeschikt moet zijn. Men leze het hoofdstuk over „de van God verlaten uni versiteit", waarin hij zooveel treffends zegt over het „geestelijk hongerrantsoen" dat de naar universeele kennis dorstende jeugd wordt voortgezet. Hij wijst er op, hoe in de groote Mohamedaansche Universiteit in Kaïro geschreven staat: „Chemie is belang rijk God is belangrijker" en hoe Plato reeds zeide: „Zonder de wetenschap van het goede is alle andere wetenschap nut teloos". Men leze o.a. het hoofdstuk ovei „opvoeding zonder opvoedingsdoel" en dat over „autoriteit en zelfbestuur in de leiding der jeugd" en men zal getroffen wordeti door den geest van godsdienstigen ernst en het klare besef van den modernen tijd, die uit dit werk spreekt. Na langdurige nasporingen hebben Duitsche commiezen aan de grens bij Venlo twee wiel rijders aangehouden, die reeds je ruimen tijd van geldsmokkelarij werden verdacht. Toen de beide mannen werden uitgenoodigd om binnen het kantoor te komen, om aan den lijve gevisiteerd te worden, werd niets verdachts op hen gevonden. De beide ambtenaren be sloten toen de rijwielen der mannen eens gron dig te onderzoeken. In de buizen van het frame van elk der fietsen hebben de beambten toen een bedrag van vijftienhonderd Rijksmark aan Duitsche bankbiljetten gevonden. Een der smokkelaars, die tijdens het onder zoek der rijwielen had staan toekijken, sloeg bij de ontdekking der bankbiljetten eensklaps op de vlucht. Voordat hij de grens echter kon bereiken, kon hij worden gegrepen. De smokkelaars zijn gearresteerd en de rij wielen in beslag genomen. DJOCJA. 1 Mei (Aneta) De politie te Solo arresteerde te Kartasoera een vader en zoon, die een hulpbehoevend familielid, een 50-jari- ge inlandsche vrouw, levend begroeven. Naar wij vernemen is het grootste vrachtschip van ons land, de ruim 14.500 bruto registerton metende „Amsterdam" van de Koninklijke Ne- derlandsche Stoomboot Maatschappij, onder voorbehoud van inspectie, verkocht aan een Italiaansche reederij, welke te Napels geves tigd is. De „Amsterdam" is in 1921 te Glasgow ge bouwd voor de vaart op Chili in welke bestem ming het schip tal van reizen in dienst van de K.N.S.M. heeft gemaakt. Na 't in scherpe mate optreden van de crisis was er voor dit schip met zijn groote tonnenmaat weinig of geen emplooi te vinden, zoodat het de laatste jaren, behoudens een aantal reizen, vrij geregeld op gelegd is geweest. Thans echter is de „Amsterdam" weer in de vaart, hetgeen een gevolg is van het feit, dat het s.s. „Bennekom" van dezelfde maatschappij gecharterd is door de Oost-Afrikalijn en de .Amsterdam" in dit verband moest invallen. De pogingen om de „Amsterdam" te verkoc- pen zijn reeds geruimen tijd gaande. Enkele maanden geleden is ook met Duitsche belang hebbenden onderhandeld, die het schip wilden inrichten als moederschip voor de walvisch- vaart, doch deze onderhandelingen zfjn afge sprongen omdat geen overeenstemming bereikt kon worden over de betalingsvoorwaarden. Kijkt nu Uw garderobe na en zendt het ONS ter be handeling. Alles komt dan keurig ver zorgd terug. Onze naam staat U daarvoor borg. Vlot geschreven en rijk geïllustreerd vormt dit boek een blijvende herinnering a. d. oude Zuiderzee Verkrijgbaar tn den boek handel en by Drukkerij „t Kasteel van Aemstel" N.Z. Voorburgwal 65-73 Amsterdam A f 0.90 afge haald of A 1.— Iran et, P«r post Giro 22834 REISS Slaem** Lange Veerstr. en Broote Houtstr., Haarlem en Raadhuisstraat - Heemstede in' KLEINE ->*• Behalve het verlaagde tarief voor Heeren- kleeding en Japonnen thans desgewenscht ook tarief A voor che misch reinigen van Mantels. Normale Mantels F 2.75 tarief A op alle verfprijzen. ALMELO koopt niet in winkels waar onzedelijke of N. Malthu- siaansche artikelen worden verkocht of voorhanden zijn. Koopt aan Stationsboekenkasten ALLEEN DIE LECTUUR, WELKE GEEN GEVAAR OPLEVERT 6 mahonie stoelen 3.50. 6 mahonie stoelen 6.Eiken buffet 10. Eiken boekenkast 9.50. Divan 0.98. Dito op singels 4.50. Oud-Hol- landsch dressoir 5.50. Prima gas fornuis, merk Junker en Ruh 15.-. Emaille kolenfornuis f 5.Dito 15.Hangkast t 8.Eiken lits- jumeaux 20.Kapokmatras 5.Tuin-ameublement 9.95. Nieuw eiken Vitrinekastje 6. Groote spiegels vanaf 0.98. Bureau, ministre 17.50. Mangel 5.Antiek ladekastje 9.95. Turfkist t 7.50. Pracht schilderstuk 7.50, 2 Fau teuils, 6 stoelen met leer 10. Singer trapnaaimachine 7.50. Eiken Slaapkamer-ameublement, best. uit: lits-jumeaux, 3-deurs spiegelkast, tafel, 2 nachtkastjes, spiegel, toilet tafel, slechts 85.Eiken tafel 3.50. Schrijftafel 3.50. Eiken cabi. net, dubbel gebogen f 37.50. Bad en prima geiser t 17.50. Een-persoons ledikanten vanaf 1.49. Twee-pers. v.a. 2.50. Geschilderde lits-jumeaux 10.IJslcastje 7.50. Waschtafel met marmer 2.Waschstellen f 0.98. Pracht Jaarsmahaard 30. Bureau-ministre 6.—. Rolschuler 1.29. Tafelmangel f 3.50. Pendule- stel 4.Gasstel 1.49. Ronde tafel mahonie f 5.Orgel 10.Zieken- tafel 1.29. Pracht Duitsche piano f 85.Radiokast 4.Vleesch- .snijmachine van Berkel ln prima staat 40.Bakkerstrog f 7.50. Zonneschermen 2.-Hondenhok f 1.50. Grondbascule 3.Wasch- machine 2.Koffers vanaf 1. Zitbad 0.98. Krljnmachine 7.50. Veerenbed 2.50. Bloemenbak 2. Strooma.trassen 0.50 per stuk. 3 ÏJscowagens 10.per stuk. Rol gordijnen o.5o per stuk. Zoo U ziet, zijn wij ln alles ge porteerd. Zoekt U iets. kom naar het van ouds bekende adres: TELEFOON 16910 ook reparaties DIVENDAL, Anthoniestraat 3 Leden v. h. Ned. Inst. v. Acc VAN VERMOGENS BELASTINGZAKEN men in Utrecht en breede omgeving, In Twente enz. met succes adverteeren. dan is 't aangewezen blad daarvoor Bureaux: TELEFOON 10064 liiiiiiimiiiiiiiiiitimiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiimiiiiiimi brengt reeds Maandag- middag de Polygoon- f reportage van TmiimmmmimmmmmmmmmmmmmmiiiiT Onderstaand gedeelte van de gisteren geplaatste advertentie gelieve men als volgt te lezen:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 11