K.V.T GEBR. BRAAKMAN SPECIAAL ADRES VOOR PIANO WELF A. J. CHRISTIAANSE S.J. DE GOEDE FOLKLORE IN DEN PINKSTERTIJD Hemelvaart s W. KNOOP ZONEN BINDWERKEN VAKKUNDIG J. WENSING RUIM HONDERD VIJFTIG JAAR A. J. VAN DER PIGGE, GIERSTR. 3 DROOGTE - DROOGTE - DROOGTE SttÉÉlE^üa»i«gW' 1 F 195 gulden Flexible Zomerschoenen vanaf f 5.90 DROOGTE DROOGTE HOESBERGEN K0GKMANN WATER-SYSTEMEN f 19.50 Alléén Zijlstraat bij de brug DE GEBRUIKEN ZIJN TALLOOS m NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT DINSDAG 19 MEI 1936 merk Kuhse W.ALPHENAAR N.V. HEES Co. - HAARLEM DE SLIJMP1LLEN VAN DE ERVEN G. METS CARROSSERIEFABRIEK H NIEUWBOUW IN HOUT EN STAAL, ELECTRISCH CELASCHT COMPLETE REPARATIE-INRICHTING OUD PINKSTERLIEDEKEN Vroolijke gebruiken TAPIJTEN EN LOPERS VOOR IEDER INKOMEN KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN ROTTERDAM AMSTERDAM DEVENTER BOEKBINDERS - HAARLEM - OPGERICHT 1890 KANTOOR: ANTHONIESTR. 4 b. d. HOOGSTR, TELEFOON 11368 INGERICHT VOOR ALLE VOORKOMENDE LANCASTER- EN VITRACECORDIJNEN KARPETTEN EN VLOERBEDEKKING HAARDEN KACHELS en FORNUIZEN PIETER KIESSTRAAT 22 De Hoogzomercollecties in alle afdeelingen zijn gereed. Beleefd noodigen wij U tot een bezoek uit. HAARLEM JAC. VAN MARIS (Specialist) - Barrevoetestr. 19 - Tel. 15051 Duizenden tevredenheidsbetuigingen Prijzen vanaf 75.— (betaling naar keuze) Kruisstraat 33 Telefoon 15507 Fabr. van Muziekinstrumenten DEN HAAG - DELFT - GOUDA worden in Haarlem verkocht ZIJ ZIJN BEKEND ALS EEN ZACHT EN UITSTEKEND WERKEND LAXEERMIDDEL. In doosjes van 40 stuks 35 cent Denk om Uw Tuintje! Besproei Uw Planten en Bloemen op t ij d KRUISSTRAAT 34-36 TELEFOON 12485 CENTRAAL IJZERMAGAZIJN LANGE HEERENSTRAAT 36 - TEL. 14371 4sb Pinksterviering in een zeventiende-eeuwsche herberg mÊ Pinksterdisch in een oud-Hollandsch gezin Van der Sinxenbloeme sermoene KLEINE HOUTSTRAAT 49A HAARLEM KASTANJEPLEIN 37 ZWANENBURG TELEFOON 11030 SCHOONMAKEN, REPAREEREN, PAS MAKEN EN POETSEN VAN ALLE SOORTEN HAARLEM - TELEF. 10408 ELECTRISCHE SMEDERIJ moderne zwarte kast, van nieuw niet te onderscheiden, volle toon, voor slechts met 5 jaar garantie KRUISWEG 49 - HAARLEM OPGERICHT 1886 ITSfcMA van JUBAL-ORGELSPELERS liggen bij ons ter inzage Het JUBAL-ORGEL heeft een geheel eigen klankkarakter, met prachtige, mooi gedifferentieerde registers, door zijn bijzonder tongwerk en acoustischen bouw. Bespeelt óók een JUBAL-ORGEL en U verrijkt het leven van Uzelf en Uw huisgenooten. Het JUBAL-ORGEL is trots dit alles het laagst geprijsde kwaliteitsinstrument. Occasions steeds voorradig, w.o. Mannborg, Liebig, Stock, Muller, American Organ, Packard, enz. enz Vraagt catalogus en prijslijst Franco levering door geheel Nederland per auto, desgewenscht ook op zicht. Prinsestraat 36-38 Peperstraat 8-10 Kleiweg 54 BESTEL NOG HEDEN EEN COMPLETE TUINSLANG Prijs is geen bezwaar meer. Wij leveren U Complete tuinslangen met Prima Straalpijp en Kraanaansluiter per 5 meter 1.60; per 10 meter 2.50. Amerikaansche hoogdrukslangen met 2 in lagen, gegarandeerd voor 20 Atmosfeer druk, 45 cent per meter Slangenwagens vanaf 2.50 met wielen 4.50 Prachtsorteering Gazonbesproeiers vanaf 0.90 Zware Gegalvaniseerde Gieters, die niet lekken 4 liter 6 liter 8 liter 10 liter 12 liter inhoud 0.75 0.85 0A5 11.00 1.10 Grasmachines met verbeterde Snelloopinrichting 7.50 Compleet garnituur tuingereedschap Spade, Schoffel en Hark 1.75 Voorzie Uzelf van WATER met onze zo juist uit AMERIKA ontvangen voor Huis, Tuin en Bedrijf met zelf aanzuigende electrische pomp en aangebouwde tank en automatische in- en uitschakelaar, zodat het water altijd onder druk staat. TUINSLANG, per meter 0.16 STRAALPIJPEN 0.45 KOPPELINGEN 0.29 HARKEN 0.39 SCHOFFELS 0.45 SPADEN 0.75 GRASMACHINES, orig. Brill 6.45 GRASSCHAREN 0.48 SNOEISCHAREN 0.28 BLOEMSPUITEN 0.55 GIETERS, gegalvaniseerd 0.70 GIETERS, gelakt 0.32 IN STOFZUIGERS KUNNEN WIJ IEDER MERK WEERSTAAN! onze prima werkende zuiger. ALLE SOORTEN GLOEILAMPEN Steeds grote voorraad van alle soorten ETNA GASFORNUIZEN, GASCOMFOREN en KOLENFORNUIZEN en alle andere ETNA-producten (Hollands fabrikaat). Alle ETNA-producten zijn goedgekeurd door de betreffende autoriteiten. ELECTR. WASMACHINES (Holl. fabrik.) volle garantie 27.50 Prima AMERIKAANSE WASMACHINES in div. kleuren, met electrische wringer, voorzien van de nieuwste tech nische verbeteringen, keuze uit 30 verschill. modellen 98.50 WRINGERS, 5 jaar garantie 2.98 DUBBELE WRINGERBOKKEN 1.40 GEëMAÏLLEERDE KOLENFORNUIZEN 27,50 MODERNE GASFORNUIZEN 29.50 BAKOVENS 0.48 LOEWE RADIOTOESTELLEN49.50 ZWARE BADKUIPEN4.95 KINDERBADEN 2.75 ZITBADEN 4.75 GROENTE- en VLEESMOLENS 1.25 HALLER SPIRITUS SNELKOKER 2.50 PRIMA GLANSVERF van de Tielse verffabriek, per kilo 0.45 ZWEEDSE SCHEERMESJES, 10 stuks voor 0.06 TEILEN 0.39 ASKETELS 0.49 WASKETELS 0.39 ORIGIN. HALLER PETROLEUMTOESTELLEN 1.58 GROENE GASCOMFOREN 0.75 ZWAAR KIPPENGAAS, per meter 0.03 ZWAAR ASPHALTPAPIER, per rol 1.35 GEGALVANISEERDE GEGOLFDE DAKPLATEN 0.60 GUMMI WATERLAARZEN 1.98 Onze groote feesten, zoo schreef eens Lau rillard, beginnen in de sneeuw en loopen uit in de rozen. En zoo is het. Immers de kerkelijke cyclus vangt aan met Kerstmis, als de sneeuw de aarde bedekt en eindigt met Pinksteren ais de natuur in vollen bloementooi steekt. Pinksteren beteekent vijftigste en ontleent zijn naam aan de omstandigheid, dat het zeven weken na Paschen gevierd wordt, reden waar om ook de Israëlieten van Schebocooth of We. kenfeest spreken. Maar ook noemen zij het „Katsier", d.w.z. Oogstfeest, welke benaming wijst op de oorspronkelijke beteekenis van Pink steren, hetwelk bij de Joden gevierd wordt ter herinnering aan de Wetgeving op Sinai en bij de Christenen de gedachtenis levendig houdt aan de uitstorting van den Heiligen Geest over de Apostelen. Deze gebeurtenis wordt nog in zekere landen in de katholieke kerken sym bolisch herdacht door op het feest een duif neer te laten uit een opening boven het hoofdkoor, terwijl soms ook rozebladeren van de pioenroos als vlammende tongen over de hoofden der aan wezigen worden uitgestrooid. De oude beteekenis van Pinkster als oogst- of zomerfeest openbaart zich duidelijk in de wijze waarop men het vroeger algemeen vierde. Van deze nog niet geheel uitgestorven gebruiken, is zeker niet het minst kenmerkend de worsteling, zooals deze in de Rijnstreek hier en daar nog vertoond wordt en waarbij een als grijsaard ver momde en met dorre takken getooide zich in het strijdperk begeeft met een met veldbloemen omkransten jongeling, tegen wien de oude het al spoedig moet afleggen als zinnebeeld van de overwinning van den zomer op den winter. Dan zingen de menschen: De winter heeft het verloren, De winter is gevangen I Het Pinksterfeest werd van ouds ingeluid met Luilak. De bakkers zorgden dan op den Zaterdag voor de feestdagen voor een grooten voorraad warme bollen en degene, die 's morgens te laat aan te ontbijttafel ver scheen, moest tracteeren op het dampende brood. Erger maakte het de straatjeugd, die er plei- zier in schiep allerlei viezigheden aan de deur te hangen, welke onprettige verrassing oor spronkelijk bedoeld was als een bestraffing voor de langslapers. Wee ook den jongen of het meisje, die in vroeger dagen 's morgens als laatste op de ge meenschappelijke wei verscheen. De Nussekoek (van het werkwoord „nusselen" of talmen af geleid), zooals de langslaper in Drente heet of de Pinksterbloed, moest het geducht ontgel den. Soms met klissen (klitten) overdekt vandaar ook de naam klisseboer voor „bloed of luilak" gegeven en met brandnetels gestriemd wordt hij in optocht door het dorp gevoerd, onder het zingen van een liedje als: Nussekoek, zitst dou zoo diep in de vaerren, Kanst het geroep niet heuren, Hast dou geen geen oogies van kiekerdekiek, Komst ja te laat met de koe'n op den diek! De antipode voor den „Nussekoek" was de „Vroegrijp" of „Dauwworm" die het eerst op de Weide kwam en de beste plaats kreeg in den stoet die door het dorp trok. Ook thans nog treft men in de groote ste den uitvloeisels van Luilak aan. Dan wordt het door de jeugd als een recht beschouwd 's mor gens heel in de vroegte belletje te trekken of met de tegenwoordige electrische schellen, bel- istje te drukken. Dan wordt op de deuren der langslapers met krijt „Luilak." geschreven. Duidelijk is hier het verband te zien tusschen dit gebruik en het oude feest van den oogst, bij welken het vooral aankomt op het „voor dag en dauw" uit de veeren zijn. Een soort vrijstersmarkt was het die te Ecaussines in Henegouwen op Zondag na Pinkster werd gehouden, waar de meisjes van de Congregatie der H. Maagd de jongelin gen uit den omtrek, op een koffiemaal" noo digen. Een koffiekopje aan het knoopsgat han gen is insigne van ieder, die hier een verloofde komt zoeken. In Engeland gaat de Pinksterbloem op Mei dag rond en heet dan „May Queen", gelijk wij ons herinneren uit Tennyson's gedicht van dien naam, waarin hij de uitverkorene aan den vooravond van 't feest laat zeggen: O, roep mij morgen, moederlief, bij de eerste schemering op, want morgen is het een blijde dag, dan stijgt mijn vreugd ten top, geen schoo ner dag ik immer zag, want morgen ben ik Koningin van 't feest. Jammer genoeg gaf de pret vaak aanleiding tot al te groote uitgelatenheid. Ook hier geldt het spreekwoord: „Zooals de ouden zongen, zoo piepen de jongen," in die beteekenis dan, dat de ouderen hun feestvreug de nog wat meer aandikten, zooals eens de tee kenaar en dichter Frans Freenwood het in zijn Boere Pinxter Vreugt" heeft vastgelegd: Zij werpen testen, vuur en bekers, kruik en pul Den anderen naar den kop. Een wordt de bek te schanden Geworpen door een hout, tenkoste van zijn tanden, Hier treft de bierkan een gevoelig voor het hooft Terwijl een ander wordt de hersenpan geklooft. Op Schiermonnikoog wordt nog altijd daags voor Pinksteren de „Calemey" opgericht, zijn de een hooge staak waarop een boomstruik en iets lager een dwarsstok er aan, met aan weers zijden een flesch, de een gevuld met alcohol, de ander met water. Daaronder een mand, waar in tot Dinsdagavond een haan zit opgesloten. Het oprichten en neerhalen van de Calemey gaat met veel plezier gepaard. Wij zullen ook hier wel te doen hebben met een overblijfsel van een oud oogstfeest. Het woord „Calemey" heeft men in verband willen brengen met het Engelsche „to call" en ons „Mei". De haan zou dan „Meiroeper" zijn. Tot - de meest eigenaardige Pinkstergebrui- ken behoort zeker dat, hetwelk in zwang ic in "Rvofo rvrro QM OlldGI is in Bretagne en bekend staat den naam Grenouille. De oorsprong ervan ligt in 't ver verleden. Eens op een Pinksterdag stonden in de weide van Cesson aan het riviertje de Vilaine twee groote ketels te dampen, in een van welke zich, ouder gewoonte, haverdegortbrij bevond, terwijl de andere boekweitbrij bevatte, welke lekkernijen onmisbaar waren bij de feestviering op Pink stermaandag. „Wat ruikt dat lekker," zei een der liefheb bers der haverdegort, terwijl een met dezelfde woorden den lof van den inhoud van den an deren ketel verkondigde. Het zou echter bij deze uitroepen niet blijven. De op de weide samen- gestroomde menigte koos deels party voor da eene, deels voor de andere lekkernij, van woorden kwam het tot daden, een paar boekweitlief hebbers ontzagen zich niet gras en aarde in den havergortketel te werpen, waarna de kookvrouw, die de haverdegort stond te roeren, met een grooten potlepel zich op den deugrtiet wreekte, waarna de andere kookster opdaagde met haar lepel en dien van haar mededingster in tweeën sloeg. Nu trachtte deze het wapen aan de hand van de andere te ontrukken, terwyi aanstonds allen zich in den stryd wierpen. De strijd, die niet onbloedig eindigde, wordt elk jaar her haald, maar dan natuuriyk op meer vreedzame wbze. Twee boerenzoons, de een in Cessen, de ander in Acigne thuishoorend klimmen op de schouders van hun kameraden en nadat hun een lange stok is toegestoken begint het schouw spel. Wie is zoo sterk dat „hy aan het langste eind trekt?" De dragers van de kampioenen hebben het veel zwaarder te verantwoorden dan de stry- ders zelf, want wanneer het spel eenmaal aan den gang Is, voelen zy zich spoedig omstren geld door de armen van hun helpers, die op hun beurt weer worden vastgehouden door de anderen achter hen, zooals dit vaak by kinder spel nog gebruikeiyk is. Hieruit ontstaan na tuuriyk de kluchtigste tooneelen, die de toe schouwers tot niet weinig vermaak dienen. De trekkers, die stevig worden aangevuurd, doen door hun rood opgezwollen gelaat en hun uit puilende oogen dan eenigszins denken aan dsn Grenouille of Kikker, aan welken het spel zijn naam ontleent. In het Schwaszwald wordt het Pinksterfeest op meer ingetogen wyze gevierd. Het wordt het klokkenfeest genoemd, waaraan de herders en herderinnen in hun feestkleedy deelnemen en waarby het luiden der klokken In verschil lende tonen te midden van de natuur een won- deriyke bekoring uitoefent. In het Thuringerwoud trekt de jeugd er op den vooravond van Pinksteren op uit, om met guirlandes van denneloof en kettingen van ge kleurd papier, alsmede met vlaggetjes en strik jes de bronnen te versieren, terwijl de klokken plechtig luiden. Hier hebben we nog te doen met een over- biyfsel van de oude bronvereering. De Pinkstergebruiken zijn talloos. In elk land, in elke streek van het land kent men weer andere. Toch wyzen alle op een zeer oude afkomst. wy willen dit overzicht van Pinkstergebrui ken, waarby we ook een zeer dankbaar gebruik maakten van het aardige boekje „Mozaiek" van F. W. Dryver, besluiten met de vermelding, dat de Pioenroos, waarover we in het begin van dit stuk iets memoreerden, de Paensia officinalis, algemeen bekend is als de Pinksterbloem of Cinxenroos. Eensdeels symboliseert deze bloem den herbloei in de natuur, maar tegelükertyd wordt de herinnering bewaard aan de vurige tongen uit het Pinksterverhaal. Claes Wyncruuc minde het groene cruut, Op Sinxen-dach so troc hy uut En quam int velt gheganghen, Daer sach hy een bloemekyn, scoon ontdaen, Met ten bladerkyns, fyn, ontploken staen, Dat sonnevuer ontfanghen. Hy sprac: „Ey! myn lief bloemekyn soet, Dat sonnekyn doet jou also goet, En comt er jou herteken stoven, Maer, ach! wat is er je leven cort! Je light hier spoedigh al verdort, En comt niet mer naer boven!" „Och, christensiel! die bloem die sei Bedroefde niet te seer om my, Myn saedekens bliven leven! Te Lenten rys ic wederop, Dan springht myn swangher bloemecnop En comt van bliscap beven! „Dan sal de soete Sinxenzon Volmaecken, dat myn saed begon En stooft weer nieuwe saeden. Soo blivet gaen. Ic sterf er noyt! Al comt er myn cledeken swaer beroyt! Je hebt er slechgt gheraeden! „Maer nu ic soo aent sprecken sy, Nu hoort oeck nogh een woort van my Het con je nuttigh wezen. Jou edel sieltjen, christenbloedt! Es lijck alsic een bloemeken zoet Haer Maecker moet gepresen. „Te lentetijt, op paescen-dach, Ic hope sy is utet sonden-graf Met Jhesus opgestanden. Sy ghinc doen groeyen en werd groet, Sy heeft gherust in Jhesus-soet, En heeft haer rust ghevanden. „Nu sciet dat vrughtbar Sinxenvuer Syn gracyën in jou sieltjen neer, Syn gaven uut-vercoren! Sorgh je nu niet dat tsaed ghedyt Dan sterft jou siel voor de eewickeit, Jou sieltjen gaet verloren!" De bloem sweegh stilClaes Wyncruuc ghinc, Hy vant haer wel een scerp dinc, Maer tsieltjen bleef behouen. Hy dronck met maeten dat wynken soet, Hy leefde braef en stierf er goet En quam tot goeten vrouden. In Engeland waren vroeger op Hemelvaarts dag tal van vroolijke gebruiken in zwang. Te Newbum, bü Newcastle, werd nog in het begin der negentiende eeuw een merkwaardige wedren door vrouwen gehouden, „smoc-race", genaamd, waarby de prijs een „smoc", een hemdi was en wel een hemd vervaardigd van het al- lerfynste Hollandsche linnen, wy Nederlanders kunnen daar dus groot op gaan! Vóór den wed ren werd deze prijs, met bonte strikken ver sierd, tentoongesteld. De wedloop zelf verliep zooals aan volksvermaken doorgaans eigen is. onder allerlei vrooiyke gebeurtenissen. Een ander vrooiyk gebruik op Hemelvaartsdag was onder de jeugd van Exter, eveneens in En geland, gewoonte. Reeds gedurende de geheel» week vóór Hemelvaart hield zy er zich mes zig: in de straat werd een goot door steenen afgedamd. Met dit water worden de voetgan gers onder algemeen gejuich, volgespat. Een soortgelUk twijfelachtig vermaak werd door de jeugd te Rome langen tyd in eere ge houden. Op den vooravond van Hemelvaart maakten de kinderen van de Eeuwige Stad in onderscheidene groepen jacht opkakkerlak ken. Als de deugnieten er eentje ontdekt had den plakten zy het arme slachtoffer een was licht je op den rug en hieven dan een versje aan, dat tot tekst had: „Oorri, corri bagarone, Che domani e l'ascensione." Ook in sommige Duitsche streken heerschen eigenaardige Hemelvaart-gewoonten. In het Hanausche worden op Hemelvaart de zooge naamde „Kugelhoppen" gebakken. In Marköbel heet Hemelvaart zelfs „Kugelhoppen-Fest' Tusschen meisjes en jongens wordt dan een wedloop om dit gebak gehouden. Trouwens oo» in ons land zyn Hemelvaart-bollen bekend. Men doet hier ook aan „dauwtrappen." „Hemelvaart-broodjes" kwamen vroeger in de kloosterkerk van Priim, in den Eifel, uit den hemel geregend. Aan het einde van een lange processie, welke in de omgeving werd gehou den, en in de kloosterkerk werd ontbonden, werden door eene opening in het gewelf kleine witte-broodjes geworpen. De pelgrims raapten ze op en namen ze mee naar huis. Deze oeroude processie werd in 1777 door de» Keurvorst Wenzeslaus opgeheven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 10