PINKSTEREN HET FEEST DER VREUGDE k STAMENZO f 0.35 GIEBELS' ...WAT MOET IK AANTREKKEN aQunpe SPECIALE PINKSTERREIZEN W.A.C.O. 1 STOFZUIGERS MOTVRIJ MAKEN DUIJN-KLOES HEEFT ONTVANGEN WINDT'S WONINGINRICHTING Nieuwe haarlemsche courant PINKSTERZANG DE WERELDKERK Fa. J. P. STAM ik A voor f 49.- a contant EASY waschmachine GASFORNUIZEN J. G. KAASENBROOD DINSDAG 19 MEI 1936 ËÊÈm 18SI De Heilige Drievuldigheid, groot schilderij van Jan van Bijlert uit de oude kerk van Huissen VOORHEEN EN THANS Pinkstergedach ten HAARLEM IJZERHANDEL Wim komt verheugd thuis. „De directeur verwacht ons Vrijdag ten eten! Dat beteekent mijn promotie!" En inplaats van te juichen en hem om den hals te vallen, klaagt Mary: „O jé, wat moet ik aantrekken!" Weg enthousiasme, humeur, toekomst en huwelijksgeluk. Verstandige vrouwen hebben voorraad. Die komen bij ons kijken, rekenen zorgvuldig na en hebben het dubbele in de kast, dank zij onze unieke collectie, waarvan men zegt: „Met eiken gulden doe je er wonderen!" Morgen kan Uw man U dezelfde vraag stellen als Wim. Wat zult. ge antwoorden? £blecla &alcon Plq-Pen AMSTERDAM - ROTTERDAM - UTRECHT Ons magazijn is tot Pinkster des avonds tot 8 uur geopend, des Zaterdags tot 10 uur N. Z. VOORBURGWAL 232 TELEF. 37575 OF in huur voor 50 cent per week, waarbij na twee jaar de stofzuiger Uw eigendom wordt en al het onderhoud, zelfs aan snoer,slang en borstels, voor onze rekening is. TECHNISCH INSTALLATIE-BUREAU GR. HOUTSTRAAT 131, h. Comelissteeg, Tel. 10271 van Uw Meubelen, Gor dijnen en Tapijten, is mogelijk en afdoende Vraagt daarom nog heden prijsopgave bij Wagenweg 146 - Haarlem - Telefoon 14951 DE NIEUWSTE COLLECTIES IN DAMES ZIJDEN EN INTERLOCK CAMISOLES, DIRECTOIRES EN ONDERJURKEN IN DIVERSE KLEUREN GROOTE SORTEERINC IN DAMES- EN KINDER KOUSEN, BABYJURKJES, PAKJES ENZ. IN WOL EN ZIJDE HEEREN OVERHEMDEN, DASSEN, SOKKEN, PYAMA'S ENZ. RUIME KEUZE IN DAMES- EN KINDERPYAMA'S EN NACHTHEMDEN, WELKE OOK ZONDER PRIJSVERHOOGINC OP MAAT WORDEN GELEVERD Telefoon 11658 Jansstraat 16 eo DE NIEUWE I M >1 .-J Pinksteren is het feest der vreugde. De Kerk als wijze moeder, gunde haar kinderen feesten en vreugde. En waar het volk gekerstend werd, daar werd het feest dat daarvóór werd gevierd, eveneens een Christe lijk feest gemaakt. En de folkloristen speuren nu nog in ver schillende eigenaardige gebruiken vroegere ge woonten van het Christendom. Dit heaft bijvoorbeeld Professor Schrijnen betoogd in zijn Nederlandsche Volkskunde, waar hij schrijft: „Attributen van heidensche goden werden door het volk op Christenheiligen overge bracht, heidensche legenden werden met chris telijke persoonlijkheden verbonden. Anderzijds putte het Kerkgeloof uit het volksgeloof, of steunde daarop, waar het gold heidensche ge bruiken te kerstenen of met volksgebruiken haar feestkring en liturgie te verrijken." Waar het Pinksterfeest valt in den tijd, dat de zomer over den winter zegeviert, daar ligt het trouwens voor de hand, dat met het Pink sterfeest der Christen geworden Germanen, zich vermengden de oude, toen al bestaande ge woonten van het natuurfeest, dat hun voor ouders vierden. Oude gebruiken hebben een bij zonder taai leven ook als de oorspronkelijke beteekenis er van den menschen niet meer dui delijk is. Maar nauwkeurige studie van zulke gewoonten heeft dikwijls licht gegeven omtrent den oorsprong van die eigenaardige gebruiken. Zoo wordt ook verklaard de voorname rol, die de berketakken hier en daar op het Pink sterfeest spelen. Dit behoeft ons daarom niet te verwonderen, wijl de berk gewijd was aan Thor den zomergod en beschermer van den landbouw, die de wintermachten bestrijdt en overwint. In sommige streken van Duitsch- land bestaat nog de gewoonte de huizen nadat zj; met Pinksterbezems van bremstruiken ge reinigd zijn, met berketakken te versieren, Waarmee men ook torens en kerken tooit, ter- Wijl men er elders mee rond de akkers loopt en ook het vee mee naar de weide drijft. Berketakken golden van ouds als symbool der vruchtbaarheid, reden waarom kinderen in sommige streken in het voorjaar er mee langs de huizen van familie en kennissen loo- pen om er mee op de ruiten te tikken ter be vordering van een goeden oogst. Het ligt trouwens wel voor de hand, dat om dezen tijd als de velden zoo heerlijk er uit zien, de landbouwers den wensch koesteren, dat hun oogst nu verder zich zal ontwikkelen en geen ongelukkige omstandigheden deze ten slotte toch zouden doen mislukken. In het dorpje Kilder, onder de gemeente 's Heerenberg, bestaat in verband hiermee een zeer merk waardig Pinkstergebruik. Daar komen teiken jare de boeren op Pinksteren met roggebrooden bijeen onder het z.g. „Hagelkruis". De naam „Hagelkruis" zegt de bedoeling reeds van dit kruis; het heeft tegen onweer en hagelslag te beschermen. De pastoor der parochie voegt zich op Pinksteren bij de boeren onder het genoemde „Hagelkruis" waar hij dan een korte preek houdt en Gods zegen afsmeekt over het te velde staande gewas. In Ootmarsum doet men iets dergelijks, daar Is brooduitdeeling op den Agekeresch. Ze vindt pJaats op den tweeden Pinksterdag. Om twee uur des namiddags komen de ar men samen op het zoogenaamde „Boaken" mid den op den Esch, het bouwland om het stadje. Ook de boeren trekken er heen, ieder met een roggebrood van ongeveer dertig pond, dat zij aan een stok over den schouder dragen. De oudste doet een gebed, door allen in knielende houding aangehoord. Daarna verdeelen de boe ren de brooden onder de armen, waarna de hemelsche zegen op den roggeoogst afge smeekt wordt. We zouden zoo nog verschillende Pinkster- gebruiken kunnen noemen, die wel uit zeer ouden tijd moeten stammen, daar zü met de beteekenis van het Pinksterfeest der Christe nen geen aanwijsbaar verband houden. We zullen het hierbij laten wat deze ge bruiken betreft, die met het Christen-Pink sterfeest eigenlijk geen verband houden. Voor de Christenen is Pinksteren immers het feest dat herinnert aan de nederdaling van den Heiligen Geest over de Apostelen, onder de gedaante van vurige tongen. Waar de Kerk in de middeleeuwen, de waar heden van den godsdienst aan het toen zoo eenvoudige volk zooveel mogelijk aanschouwe lijk voorstelde, deed men dit ook met de waar heid van het Pinksterfeest. En het naïeve mid- deleeuwsche volk had in die duidelijke en zin rijke verbeeldingen groot genoegen. Er zijn menschen, die het verdwijnen van oude gebruiken betreuren. Maar we gelooven niet, dat het juist gezien is, hoe merkwaardig die dan ook zijn mogen. De menschen van nu zijn zoo naïef niet meer als de geloovigen van vele eeuwen geleden, en wat in den ouden tijd ze ker dienstig kon zijn om het volk de beteekenis van het Pinksterfeest duidelijk te maken, dat zou men nu meer als een aardige grap be schouwen en het zou ons twintigste-eeuwers niet stichten. Maar zij het dan op andere wijze dan onze eenvoudige voorouders deden, we moeten ons de beteekenis van het hoogfeest van Pinksteren levendig voor oogen houden. Het is een feest van vreugde, een vervulling. Vervuld werd op den schoonen Pinkstermorgen de belofte van Christus dat hij den Heiligen Geest zou zenden, den Geest, die van onwe tende en bange mannen Apostelen maakte, die Zijn levendmakenden adem stortte in het li chaam der Kerk en het aanschijn der aarde vernieuwde. En wat nietig scheen groeide nu tot een or ganisatie voor alle tijden en alle hemelstreken. Pinksteren is een feest van groote vreugde, en dat de bloeiende natuur hiermede in over eenstemming is, het kan niet anders, het maakt voor ons het Pinksterfeest zooveel schoo ner om te vieren in groote dankbaarheid voor Kom, kom, o driemaal Heilige Geest 1 Ei, zegen dit ons Pinksterfeest I E Kom, Tortelduif van 's hemels dak, 1 En breng ons den olijventak. Vertrooster, breng ons Christus' vree, En neem in ons geweten stee O Geest, maak onzen geest gewis, Dat God ons aller Vader is. i God's Vinger, Die het steenen hert 1 Vermorzelt, dat het weeker werd, I En Christus' wet, die eeuwig blijft, In ons gemoed en zinnen schrijft. O Gij, Die onbegrijpelijk zijt, Die 't hart tot Uwen Tempel wijdt, 1 Die onze inwendigheid herschept, En lust bij ons te wonen hebt. 1 Kom Hemeldauw, en overstort 't Gemoed, onvruchtbaar en verdord. O, stroom des levens, o Fontein, 1 Bevochtig ons en maak ons rein. 1 Kom Goddelijk vuur, en steek voortaan Ons koude ziel met ijver aan, 1 Kom, Heilig Vuur, verteer, verslind Al wat in ons nog 't vleesch bemint! I Gij, Wind des Heeren, leid toch mee Der Zielen schip in 's werelds zee I Opdat ze, vrij van klip en strand, I Bereiken 't eeuwig vaderland. VONDEL I ^felllllllllllUllllllllllllllJllllil'IIHIIIIIlltlllllllllllllllllllllllililllll^^ alle gaven naar de natuur en de genade, die de goede God zijn kinderen schenkt. Paschen is de hoop, de belofte van een ont wakend nieuw leven. Pinksteren is de vervul ling, de voltooiing, de beginnende rijpheid. Als licht, als storm, als vuur daalde de H. Geest met Pinksteren neer. Licht is waarheid, storm be- teekent kracht, vuur verzinnebeeldt de liefde. Verstand, kracht en liefde waren de gaven waarmede de H. Geest op Pinksteren de Apos telen tot helden maakte. Die geschenken zijn ook geschenken voor ons, de genade van het Pinksterfeest ontvangen wij allen. Kom, Heilige Geest, geest van waarheid, ver vul de harten uwer geloovigen, wek in ons op de „kracht uit den Hooge" en het vuur Uwer liefde. Grootsch, verheven en glanzend wordt het Pinksterfeest ieder jaar in de H. Kerk gevierd. Alleen reeds de hernieuwde pracht en schoonheid der natuur, die het groot geheim van Pinksteren omlijst, het jaarlijksch herdenken van het geheimzinnig en krachtig gedruisch, dat eens Sion vervulde en het Chris telijk gemoed met een feestvreugde doorstroomt, stemt ons tot innige dankbaarheid. We staan in onzen geest weer een oogenblik stil om na te denken over de groote beteekenis van dit feest, de voltooiing van het verlossingswerk, waardoor onze Christelijke hope wordt bevestigd. „Toen zij nu het gedruisch vernamen," ver haalt ons het Epistel van Pinksteren, stroom den de menschen tezamen. Zij stonden verwon derd, dat iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken. Zij raakten buiten zich zelf van verba zing en zeiden: „Zie, zijn allen die daar spreken geen Gallileeërs? En hoe hooren wij allen ze dan in de eigen taal van ons geboorteland? Par then, Meden en Elamieten, bewoners van Meso- pothamië, Judea en Capadocië, van Pontus en Azië, van Phrygië en Pamphylië, van Egypte en de streken van Lybië bij Cyrene: Wij hooren ze in onze eigen taal Gods groote werken verkon digen." Wanneer Petrus' opvolger vandaag boven het hoofdportaal van den St. Pieter verschijnt om zijn zegen „Urbi et Orbi" aan stad en wereld te schenken, dan is dat een herinnering aan de gebeurtenis op dien eersten Pinksterdag, toen de wereldkerk voor de eerste maal zichtbaar en hoorbaar werd. Voor het oog en het oor van den geloovigen mensch echter klinken de La- tijnsche woorden van den zegen als ware het in zijn eigen moedertaal. Wanneer men op zeke ren dag zou zeggen, dat de Paus, die den zegen over de wereld uitspreekt, een Chinees is, dan zouden zij, die „uit het bloed zijn geboren" schrikken en er zich over schamen. De kinderen van de eene familie Gods op aarde zouden geen angst, geen afkeer, geen toom toonen. Hoe ver achtten de Romeinen eens de Joden, hoe de Grieken de barbaren, doch zie, in Christus wer den zij spoedig één in den Heiligen Geest. De genade heft weliswaar de natuur niet op; slechts zelden trekt zij de natuur mee in den storm, doch ook dan blijft de natuur nog vast- geworteld staan. Het kan ons daarom geenszins verwonderen, dat de Apostelen de grootte van de verlossingsgedachte slechts met moeite kon den omvatten en daarom den heidenen, die zich lieten doopen, al te gaarne de oude Joodsche ge bruiken opdrongen. Daardoor begrijpen wij ook, dat in de Grieksche Kerk niet alleen de uiter lijke vormen, de ritus, zich anders ontwikkelden, doch ook dat naijver en eigenzinnigheid lang zaam de kloof tusschen het Avond- en het Mor genland, tusschen het Westen en het Oosten steeds grooter maakten. Daarom kunnen thans nog velen van onze Katholieken zich niet ver eenigen met den hartstochtelijken aard van onze Katholieke geloofsbroeders in de Zuidelijke stre ken, terwijl dezen weer bnze orde en nauwkeu righeid bewonderen, doch onze koele afgemeten heid niet begrijpen. Onder de katholieken van alle rangen en standen, van 'alle rassen en naties moet één groote wedijver bestaan: het dienen van Chris tus in Zijn Kerk. Dat alleen moet onze zorg zijn, anders zou de Engel ook ons den brief kunnen schrijven, dien hij volgens het Boek der Open baring aan de Kerk van Ephese schreef„Ik ken Uwe werken, Uw arbeid en Uw geduld en dat gij U ophoudt met den booze. Gij hebt hen be proefd, die zich Apostelen noemden zonder het te zijn en gij hebt het bedrog ontdekt. En gij hebt veel geduld en hebt veel verdragen in mijnen naam en gij zijt niet afvallig geworden. Doch dit heb ik tegen U, dat gij mijn eerste liefde hebt versmaad. Bedenk hoever gij zijt afgezonken en doet boete en doet de eerste werken; zoo niet, dan zal ik zelf komen en Uw lichten van hun plaats wegnemen, wanneer gij geen boete doet." Hiervoor heeft het geheele Avondland, ja zelfs geheel het blanke ras zorg te dragen. In den loop der Kerkgeschiedenis zien wij een vreemde wisseling onder de volken: toen de Romeinen het geloof hadden aangenomen, werden de eerstverkorenen van het Rijk Gods, de Joden, verworpen. Toen de Germanen het H. Doopsel ontvingen, leverde God het verstarde Morgen land over de macht der Halve Maan. Toen Noord-Europa Christus verliet ging een blij licht op in Indië, in West-Indië, in het Oos ten. En terwijl thans de liefde in de oude be schaafde landen van Europa de liefde verkoelt, neemt het woord Gods stormenderhand bezit van Afrika "en Azië. Onder geen pontificaat heb ben zoovele kleurlingen zich onder de wit-gele banier geschaard als onder de roemrijke regee ring van Pius XI. Christus de Heer kent slechts één waarheid, één genade, één kudde voor alle menschen van alle tijden en uit alle streken der aarde. De kinderen Gods zijn even verschillend als twee kinderen van één vader en moeder en toch ieder met een eigen karakter. Zoo blijft ook de verscheidenheid onder de volken bestaan en de eenheid der wereldkerk, terwijl iedere plaats haar eigen heerlijkheid bezit als de ver heerlijkte stad, die de H. Joannes schildert in zijn openbaring Alle schapen der groote kudde trekken eens gezind onder denzelfden genadehemel voort en de Herder kent ze allemaal, onverschillig van welk land of uit welke windstreek ze afkomstig zijn. Er is niets, geen liefde of dood, noch welke aardsche macht ook, dat in staat is om hen van de liefde van Christus te scheiden. SUMATRA en VORSTENLANDEN per doos van 10 stuks per kist van 50 stuks ƒ1.75 De prijs en de kwaliteit spreken voor zich zelf als U deze sigaar rookt. ZIJLSTRAAT 45 - TEL. No. 11635 Zendingen franco d. geh. Nederland vindt U GED. OUDE GRACHT 5-7 t.o. Postkantoor Telefoon 11304 Wanneer onze solide en zeer lichte loopende Grasmaaimachines eens geprobeerd heeft, zult U zeg gen: „Grasmaaien is toch wel een prettig werkje". En dit is niet te verwonderen, want grasmaaien met een machine van goedkoope, min derwaardige uitvoering, is ook werkelijk geen pretje. Wij leveren beste lichtloopende Grasmachines van prima uitvoe ring vanaf 13.waarvan U" jaren pleizier hebt. Naar DÜSSELDORF en KEULEN: enkele reis 3.00 en 4. retour 4.50 en 5.00 Naar ANTWERPEN en BRUSSEL: enkele reis 2.50 en 3.00 retour 4.50 en 5.00 Vertrek Zaterdag 30 Mei vanaf N.Z. Voorburgwal 232 - 2.30 uur. Terug Dinsdag 2 Juni. 2 >4 dag BRUSSEL, NAMEN, MAASDAL, ARDENNEN en ZUID-LIMBURG m M C Vertrek 30 Mei, 2 uur, N.Z. Voorburgwal 232, alle ver-T JfL Jj zorging inbegrepen. 214 dag AKEN, EIFEL, KÖNIGSWINTER, ZEVEN GEBERGTE en KEULEN AP TC Vertrek 30 Mei, 2 uur, N.Z. Voorburgwal 232, alle ver- T M jj Jl zorging inbegrepen. VRAAGT ONS NIEUWE ZOMERPROGRAMMA 1 Deze geheel uit staal vervaardigde Amerikaansche machine is voorzien van 'n prima keiharde emaille kuip. Al het drijfwerk is ondergebracht in een oliebad. Ook in huurkoop vanaf 1.50 per week. De vrouw, die met een Easy wascht, kan trotsch zijn op haar linnenkast. in alle merken. Wij vestigen vooral Uw aandacht op het HOMANN gasfornuis, het nieuwste op dit gebied; met veiligheidsoven, enorme gasbesparing. In huurkoop vanaf 1.per week.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 9