Prachtig geslaagde kaderdag
R.K. Arbeidersbeweging te
Amsterdam bijeen
Tienduizend afgevaardigden uit alle deelen
des lands in de Markthallen
verzameld
RADIO IN DIENST DER
MISSIE
KRACHTIGE UITING VAN
EENSGEZINDHEID
O
MAANDAG 29 JUNI 1936
De kaderdag van het R. K. Werkliedenverbond, Zondag
in de groote markthallen te Amsterdam gehouden, is prach
tig geslaagd. Onder de tienduizend, die uit alle deelen des
lands waren bijeengekomen, heerschte een stemming, die
het best kan worden gekenmerkt door de woorden: trouw,
hoop, wil en volharding.
Het contact met de jeugd Jonge Werkman en Graal
het glanspunt van den middag, was een sterke, groote en
Openingsrede A. C. de Bruyn
Rede Mgr. J. G. van Schaik
De derde Radio-missiedag Zondag
door den K.R. O. gehouden
In de overzeesche gewesten
De jeugd aan het woord
Motoriseering der missie
Rede Henri Hermans
Nieuwe koers is noodig
Eeuwfeest te Wittem
De slot plechtigheden in tegen
woordigheid van Z. H. Exc.
Mgr. Giobbe gevierd
Pontificale Hoogmis
PRINSES JULIANA BELEEDIGD
VEERDIENST ENKHUIZEN—
STAVOREN 50 JAAR
UIT EEN BOOM GEVALLEN
Aan gevolgen van val bezweken
schoone belofte voor de toekomst.
Redevoeringen van Mgr. J. Gvan
Schaik en het Tweede Kamer
lid Henri Hermans
Sterk contact met de
jeugd
Begroeting genoodigden
't Was een machtig schouwspel toen
zij allen daar gezeten waren in de
nieuwe en frissche markthal, waar
de hitte van den zomerschen dag
ternauwernood werd gevoeld.
Een schoon oogenblik was het, toen
de Jonge Werkman met fleurige ba
nieren, veerkrachtig en met den
glans van een nog ongeschonden
ideaal in de oogen, de zaal binnen
trad, terwijl allen het in woord en
muziek zoo klankrijke strijdlied zon
gen.
Met het Onze Vader, gevolgd door „Geloofd
zij Jezus Christus", opende de Verbondsvoor
zitter, de heer A. C. de Bruyn, deze massa
bijeenkomst, in een korte rede uiteenzettend
v;at de bedoeling was van dezen nationalen
kaderdag.
Er wordt in breede kringen ontzaglijk ge
leden, geestelijk en materieel. Aan dat leed
aldus spreker wil deze Kaderdag on
dubbelzinnig uiting geven, opdat het duidelijk
hoorbaar doordringe in de kabinetten van hen,
die allereerst en allermeest en doortastend te
zorgen hebben, dat alles worde gedaan om het
leed te beperken en zooveel mogelijk op te
heffen.
Er wordt geleden in geestelijk opzicht. Er
wordt als nooit te voren geparasiteerd op, er
wordt op afschuwelijke wijze misbruik gemaakt
van den materieelen nood van ons volk. Onver
antwoordelijke lieden, geïnstrueerd en gesteund
van over de grenzen, misbruiken dezen tijd ten
eigen voordeele door, met lasterlijke voorstel
lingen werkende, het vertrouwen te ondermij
nen in personen en instellingen. Dat kan in
ons land!
In Rusland en Duitschland wordt critiek be
antwoord met kogel of gevangenisstraf. Het
Nederlandsche volk duldt tot nu toe, dat onder
zijn godsdienstige, zijn geestelijke en cultureele
waarden mijnen worden gelegd.
Een groot deel van ons volk verkeert in ma
terieelen nood. Vooral de groote gezinnen heb
ben het zwaar te verantwoorden.
De werkloosheid is ontzaglijk groot, de
werkloozen ontvangen, vooral op het platteland
een steun-bedrag, hetwelk vaak nauwelijks en
in tal van gevallen niet voldoende is, indien
het in verband gebracht wordt met het ethisch
levens-minimum.
Wij vorderen van de regeering en de ge
meentebesturen eerbied, achting, recht, chris
telijke liefde voor onze werkloozen, die ook een
ziel door de branding van het leven hebben te
dragen als de anderen, d?e geen krimp hebben,
voor den werklooze, die ook verantwoordelijk
is voor het bestaan van vrouw en kinderen, als
wie ook in ons land. Het is ons, wij verklaren
het nog eens nadrukkelijk, niet allereerst te
doen om steun, arbeid is de eisch, arbeid, so
lidariteit bij den arbeid.
Een bijzonder woord van welkom richtte
spr. tot Mr. Goseling, den jongen, krac-h-
tigen, energieken leider van de R. K.
Staatspartij.
Wij kennen, zoo zei spr., zijn liefde voor
Kerk en volk, wij kennen zijn sociale opvat
tingen, tusschen hem en ons bestaat daar
omtrent geen verschil van gevoelen.
Hem en de zijnen hebben wij noodig, wil
ons werk slagen.
Het vertrouwen van een groot deel van
ons volk is op hem gevestigd.
Indien men met een ander wil samenwer
ken, eischt het gezond verstand, dat men
in elkaar vertrouwen stelt. Welnu, dat ver
trouwen is er.
(Langdurig applaus)
De heer de Bruyn verwelkomde vervolgens op
hartelijke wijze de jongeren, welke begroeting
eveneens de luide instemming der vergaderden
verwierf.
Vervolgens werd het woord verleend aan den
Verbondsadviseur Mgr. J. G. van Schaik.
De groote, noodlottige dwaling, die groote
massa's menschen in christelijke landen heeft
aangetast, is de scheiding in den mensch van
natuur en bovennatuur, van tijdelijke en gods
dienstige belangen, van zieleven en lichamelijk
leven. Hiertegen nemen wij principieel en on
verzettelijk stelling.
Gelijk al het geschapene, zoo behoort de heele
mensch en de heele menschelijke samenleving,
met alle cultureele stroomingen, met alle aard-
sche en tijdelijke goederen, aan Gods verheer
lijking en Zijn wetten gebonden te zijn. Deze
souvereinlteit Gods, dit Koningschap Christi
mogen wij katholieken in het openbare leven
nooit prijs geven.
Wanneer werkelijk jongeren onder ons, pries
ters en leeken, ofschoon in het volle leven ge
plaatst, onverschillig en terughoudend zouden
gaan staan ten overstaan van den harden en
onverbiddelijken strijd om de souvereiniteit
Gods in het maatschappelijk en staatkundig
leven, dan zouden zij zich medeplichtig maken
aan het welslagen van den opzet dergenen, die
het christendom van den Zoon Gods terug wil
len dringen uit heel de samenleving.
Gij, katholieke arbeiders, hebt, juist op titel
van volwaardig katholiek te zijn, het breede
terrein van uw belangen-behartiging in het
maatschappelijk en staatkundig leven niet wil
len overlaten aan organisaties, die met Gods
wetten geen rekening nouden en die zich het
monopolie wilden verzekeren van cultureele op
voeding en van welstand- en welvaartbrengers.
Als heele menschen met ziel en lichaam, met
onafscheidelijk verbonden natuur en boven
natuur, hebt gij uw organisatie gesticht en uit
gebouwd met eigen kracht en eigen persoon
lijke en geldelijke offers, zóó, dat geen enkele
katholieke arbeider redelijke aanleiding kan
vinden in godsdienst-vijandige of neutrale bon
den zijn rechtmatige belangenbehartiging te
gaan nastreven.
A. C. de Bruyn
daardoor voor Christus en Zijn Kerk behouden
bleef, is uw hoogste glorie.
Het woord, gesproken voor het
wondere microfoontje in de Hilver-
sumsche K.R.O.-studio klonk Zon
dag, den derden Radio-Missiedag
door den K.R.O. gehouden, niet
alleen in de huiskamers en salons
van geheel Katholiek Nederland,
maar ook tot ver over onze lands
grenzen in de dessahut van den
missionaris in verre landen.
Wanneer wij ons in dezen tijd afvragen, al
dus zeide Mgr. Th. M. P. Bekkers in zijn rede,
of de zuivere naastenliefde nog wordt nageleefd,
dan durven wij ons troosten met de gedachte
dat steeds weer missionarissen uit onze gelede
ren voortkomen.
Spr. zette daarop de moeilijkheden, vooral
die van financieelen aard, uiteen, waarmede de
missionarissen te kampen hebben.
Bij de opening van de tentoonstelling van de
Katholieke Pers te Rome zeide de Heilige Vader
echter, dat met een minimum aan missiesteun
van gebed en bijdragen in matigen omvang
moet worden bijgedragen, in elk klooster, in
elke gemeenschap en in elk huisgezin.
Wij Nederlanders zien in dit woord een
krachtige aansporing.
Hierna kondigde spr. een actie aan, welke
over Nederland ontplooid zal worden, om ge
heel Katholiek Nederland daarin te betrekken,
opdat het èn in gebed èn in periodieke, kleine
offers voor de missie, zal kunnen bijdragen en
zich aan zal sluiten bij de pauselijke missiege
nootschappen.
Een groote klacht klinkt uit de missie om
middelen. Maar óók een verblijdende roep over
een wonderen groei van het bekeeringswerk!
Dat is de zegen Gods, Die aan kleine dingen
groote kracht geeft.
In het koloniaal programma voor Oost- en
West-Indië sprak Mgr prof. P. G. Groenen
over onze missie in de beide Indiën.
arbeider leeren te blijven knielen voor den
hemelschen Vader, den Schepper en Beheer-
scher van alle stof en alle elementen.
En als men ons zou willen neerbuigen in
aanbidding voor een stamboek van ras en
bloed, spannen wij den fieren nek en zeggen,
dat wij den nek alleen zullen krommen voor
het reinigende en verlossende Bloed, dat eens
van het Kruishout vloeide op Calvarië.
In naam van het christendom zullen wij maar
één voorkeur hebben bij onzen arbeid: de
voorkeur, die de Goddelijke Meester Zelf had,
voor armen en ongelukkigen, en in onzen tijd
voor werkloozen en jeugdige werkloozen. Doet
voor hen wat gij doen kunt met uw invloed
en met uw eigen middelen.
De kracht en de toekomst van onzen ge-
organiseerden arbeidersstand ligt in het
katholiek gehalte van ons en onze leden.
De dure plicht van éénheid in en tusschen al
onze organen, moet al onzen leiders en advi
seurs voor oogen staan. Eén gezamenlijk doel
moet ons allen bezielen.
Met alle kracht wil spr. aan zijn hoorders vra
gen de bijwoning van een jaarlijksche en twee-
jaarlijksche gezamenlijke retraite.
De groote dr. Schaepman had dezen Kaderdag
eens moeten beleven. Hij, die heelemaal nog geen
kader heeft gekend, doch slechts een handvol
geschoolde arbeiders om zich heen had, dit kader
van 10.000 man aanschouwende, zou dan met
meer recht de profetische woorden kunnen spre
ken, die hij in 1891, nu 45 jaar geleden te Vlis-
singen sprak in zijn Rerum Novarum-rede,
woorden, die ik thans te zijner nagedachtenis
met een kleine wijziging, tot de mijne maak:
„Vader der Christenheid in Rome, hier staat de
georganiseerde katholieke arbeidersstand van
Nederland voor u met het zweet van den heeten
arbeid en den harden strijd op 't voorhoofd; wij
kunnen u naar waarheid getuigen, dat wij naar
best vermogen in Nederland de vrijheid hielpen
verzekeren, het recht handhaven, en vrede be
vorderen om boven alles de liefde te doen triom
feeren."
Op de meermalen door applaus onderbroken
rede van den algemeenen Verbondsadviseur
volgden weer luide toejuichingen.
Het podium werd dan ontruimd om aan
„de Brug", afdeeling van de Jonge Werk
man te Nijmegen, een pittige, vlotte, fris
sche, met vurig ideaal bezielde ploeg onder
leiding van Theo van Steen, gelegenheid
te geven haar jeugdspel en zang te zien en
te hooren te geven.
't Werd één groot succes en het trok het con
tact met de jongeren, reeds in den aanvang
der bijeenkomst ontstaan bij den opmarsch der
„groenbaadjes" aan tot een heel sterke en
heel innige harmonie.
Was hun optreden voor de Amsterdammers
een verrassing, hier toch kennen we de Jonge
Werkman niet, de duizenden van buiten de
hoofdstad, van buiten het Haarlemsch Diocees
zullen dankbaar verrast zijn door den groet,
dien de Graal aan al de duizenden werkers uit
den lande brengen kwam na van vier kanten
de hal te zijn binnen gemarcheerd.
Dit waren heel, heel mooie oogenblikken. Zoo
één te zijn, zoo zich één te voelen is een zoete
vreugd, een weldaad voor het door leed en ver
deeldheid verharde hart.
Gul en hartelijk was dan ook het ap
plaus, niet een beleefdheidsbedankje dit
maal voor een geboden schouwspel, maar
uiting van innerlijk-beleefden, heel innig-
gevoelden dank voor zóó veel schoons, zóó
veel goeds, zóó veel belovends in zoo korte
stonde.
,,Gaat en onderwijst alle volkeren," heeft de
Zaligmaker gezegd en dien plicht heeft de
Kerk steeds opgevolgd en zal zij ook steeds
blijven vervullen.
Spr. ging de geschiedenis na van de missies
in Ned. Oost- en West-Indië, waaruit bleek,
dat de missie, zooals wij die thans kennen, zeer
groote moeilijkheden, zoowel in Oost-Indië als
in de West, te overwinnen had, maar ook hoe
de eerste Ned. missionarissen de Paters Nelis-
sen en Prins kwamen in 1808 te Batavia en de
paters Franciscanen zetten in 1683 voet aan
wal in Suriname den zegen Gods hebben
mogen gevoelen.
Het geheele leger van Christus, werkzaam in
onze overzeesche gewesten, omvat 2844 reli
gieuzen-missionarissen, 509 priesters, 55 scho
lastieken, 498 broeders en 1782 zusters.
Mgr. prof. Groenen eindigde zijn interes
sante toespraak met alle luisteraars op te wek
ken tot gebed en niet minder tot het brengen
van offers ter uitbreiding van het Rijk Gods,
waartoe wij allen, onverdiend en om-niet, be-
hooren.
Het wereld- en koloniaal programma, waarin
de heer P. DE WAART nog een politiek bui-
tenlandsch overzicht hield, werd afgewisseld
door nationale liederen, gezongen door het
K.R.O.-koor en was hiermede beëindigd.
Als actualiteit kon nog in de rubriek „Van en
voor den missiepost", de aankondiging geschie
den van de bisschopswijding van den Apost. Vic.
van Kasumu, Z. H. Exc. Mgr. N. Stam, welke
heden in St. Bavo te Haarlem plaats heeft.
In het voortgezette K.R.O.-programma sprak
vervolgens de heer P. CTJYPERS over het doel
en de werkwijze van de Miva, n.l. den missio
narissen den missie-arbeid te verlichten door
hun vervoermiddelen te verschaffen, waardoor
onnoodig tijdverlies voorkomen wordt.
Spr. deed een beroep op alle katholieken, om
door hun bijdragen aan de Miva het mogelijk
te maken, dat zij spoedig aan de talrijke aan
vragen uit de missie om motorfietsen, auto's,
vrachtauto'» en zelfs vliegtuigen, kan voldoen.
Het gironummer der Miva is Nr. 272249, Ca-
tharijnesingel 42 te Utrecht; het secretariaat
der Miva is: Keizersgracht 65 te Amsterdam.
Als laatste in de rij der sprekers kwam voor
de microfoon Prof. Dr. J. SASSEN O.P., met
als onderwerp „Doel en werken van het RJC.
Adviesbureau voor landbouwkundige missie
actie".
Het bureau wil zoo veel mogelijk voorlichting
geven aan de missie over agrarische toestanden
en den missionarissen een onontbeerlijke agra
rische kennis bijbrengen en hun de noodige
adviezen geven.
Des avonds werd de radio-missie-wedstrijd
gehouden.
Tot slot van het gevarieerde en uitgebreide
programma, werd een hoorspel van Toon Ram
melt opgevoerd, getiteld: „Het vaderland tege
moet".
Als oud en jong van ons katholieke volk
elkander zóó begrijpen, nu, dan behoeft er
voor de toekomst van Katholiek Nederland
nog geen vrees te zijn!
Tweede spreker van den middag was de heer
Henri Hermans, lid van het dagelijksch bestuur
van het Verbond, die zich tot onderwerp geko
zen had: „Onze godsdienstig-zedelijke taak in
dezen tijd"
Met duizenden en in naam van honderd
duizenden, aldus spr., zijn wü samengekomen
in een critieken tijd, waarin de christelijke
grondslagen onzer beschaving worden onder
mijnd, waarin de eene dwaling de andere op
roept en waarin satanische stelsels reeds en
kele volken regeeren.
Wanneer men zich den ernst van zulk een
tijd bewust wordt, kan men er toch ook het
groote van inzien:
De geweldige strijd van deze dagen gaat om
de beginselen van het leven zelf, gaat vóór of
tegen het christendom als grondslag der heele
beschaving, als beginsel van iedere orde. Om
in dien strijd te getuigen van ons ongeschokt
geloof, kwam het kader der katholieke arbei
ders hier bijeen.
Op de tweede plaats beoogt deze samenkomst
een hernieuwd wijzen op den zorg vollen toe
stand des lands, vooral op de nooden van den
arbeid en een hernieuwden aandrang op een
noodzakelijke hervorming. Uit de kracht van
dit nieuwe getuigenis blijke, dat onze katho
lieke arbeidersbeweging nog over een gezonde
weerstandskracht en een gezond verantwoorde
lijkheidsbesef beschikt.
Voorop sta dit: wij kiezen tot hervor
ming niet den weg der wanorde, doch be
schouwen de maatschappelijke orde als de
eerste voorwaarde van vrede en welvaart,
van vrijheid en democratie.
In dat kader vragen wjj op de eerste
plaats arbeid, voor ieder, die werken wil
en werken kan.
Men moet aanvoelen wat door het kwaad der
werkloosheid in mensch en maatschappij wordt
kapotgeslagen, wat er geleden wordt, wanneer
de aalmoes van den steun in de plaats is ge
komen voor het loon van den arbeid. Dan eerst
kan men er diep genoeg van overtuigd zijn, dat
een politiek, die niet allereerst en allermeest is
gericht op de bestrijding van dit kwaad, moet
worden veroordeeld als een onverantwoordelijke
verkeerde politiek als een devaluatie van
onze volkskracht.
Ter bestrijding van de werkloosheid moet
eerst en vooral een algemeen rendabele grond
slag voor de productie worden gevestigd. Niet
door maar steeds nieuwe verlaging der loonen.
Op dit punt zijn reeds genoeg zware offers ge
bracht. Ook niet door de prijzen in het bin
nenland terwille van den buitenlandschen af
nemer te doen stijgen dat is devaluatie met
een blinddoek.
Er moet een nieuwe koers worden ingesla
gen, die nieuwe bronnen van bestaan aanboort,
het arbeidsintensieve kleinbedrijf bevordert,
beter samenwerkt met Indië, de werkgelegen
heid beter over de beschikbare arbeidskrachten
verdeelt en niet meer duldt dat de machine als
guillotine van den menschelijken arbeid worde
gebruikt.
Niet alleen meer privaat-economisch,
doch ook in maatschappelijken zin moet
de toekomst rationaliseeren.
Terwille van de werkgelegenheid zullen ook
geleidelijk en volgens redelijkheid vrouwen,
meisjes en ouden van dagen in het bedrijfs
leven plaats moeten maken voor huisvaders en
jonge mannen.
By alles bedenke men echter dit: veel
van deze dingen een betere verdeeling
van den arbeid met name kan niet
met wetten en voorschriften worden be
reikt, doch alleen in onderlinge solidari
teit, uit offervaardigheid in de eigen levens-
practijk onzer arbeiders, uit welke daden
moet blijken of wij een volk, een gemeen
schap vormen.
Naast het scheppen van 'n rendabelen grond
slag voor het bedrijfsleven, staat het scheppen
van werkverruiming. Daartoe moet meer dan
tot dusver het stil-liggend kapitaal mobiel
worden gemaakt. De geblokkeerde millioenen
moeten in beweging worden gebracht.
Wij willen nog meer dan arbeid alleen: in
de toekomst vragen wij ook een redelijke
zekerheid van bestaan, een duurzaam econo
misch herstel door een ordening der maat
schappij.
De kapitalistische dictatuur, waarover Qua-
dragesimo Anno zoo scherp den staf breekt,
moet verdwijnen om plaats te maken voor een
samenleving, waarin de arbeid weer zijn recht
matige plaats inneemt en de productie meer
ingesteld is op een zuivere, redelijke voorzie
ning in de behoeften van allen.
In de verwezenlijking van deze orde moeten
de bedrijfsgenooten met de overheid samen
werken. De overheid heeft dus ook te dezen
opzichte een taak.
Zij geve er zich rekenschap van, dat in
deze eerste vijf jaren na Qnadragesimo
Anno veel goed zaad is uitgestrooid en be
gint te ontkiemen. Zij late dit goede zaad
niet verstikken door woekerplanten, die er
zich omheen slingeren. Zij bevordere den
groei van de vruchten. Dat is een levens
belang van ons volk.
Het Nederlandsche volk bezit nog weer
standskracht. Doch wél beseffe de overheid:
wanneer stakingsgolven zooals nu door duis
tere machten in Spanje, Frankrijk en België
worden voortgestuwd, hier nog breken op de
rotsen eener ordelievende, vrije en zelfstandige
vakbeweging, dan is dit omdat de arbeiders
nog vertrouwen, dat de overheid oor en oog
en hart heeft voor hun nooden en behoeften in
de barensweeën van een nieuwen tijd.
Ook het Nederlandsche volk heeft in dezen
tijd zijn taak, en strijde mee voor een christe
lijke ordening, voor een maatschappelijk her
stel, waarin de christenmensch zich in volle
grootheid kan ontplooien.
Ook op deze rede, eveneens eenige malen door
applaus onderbroken, volgden luide teekenen
van instemming.
In zijn slotwoord mocht de heer de Bruyn
met recht getuigen, dat deze Kaderdag in alle
opzichten was geslaagd, omdat opnieuw duide
lijk is gemaakt, dat onze Katholieke georgani-
seerden invloed hadden op het verleden en
invloed zullen hebben op de toekomst.
Deze Kaderdag, zoo zei hij, richt een
dringende uitnoodiging in he^ bijzonder tot
de jongeren, om het strijdende leger der
arbeidersbeweging te komen versterken en
actief mee op te trekken.
En hiermee was deze praehtig-geslaagde
Kaderdag ten einde.
Mgr. J. G. van Schaik
Zaterdagavond om zes uur arriveerde te Wit
tem per auto Z. H. Exc. Mgr. P. Giobbe, de
Pauselijke Internuntius, vergezeld door zijn se
cretaris en de zeereerw. paters van Grinsven en
van Nimwegen, resp. rector te 's Hertogenbosch
en Nijmegen. Heel de communiteit van het
jubileerende Redemptoristenklooster in super-
pli met de vele gasten haalde Z. H. Exc. af.
Voor het hoogaltaar in de kloosterkerk hield
deze een adoratie, waarna een grootsche huldi
ging plaats had. Verschillende sprekers voerden
hierbij het woord. In de Fransche taal heeft
tenslotte de Pauselijke Internuntius de menigte
toegesproken, welke hij zijn Bisschoppelijken
Zegen schonk.
Zondagochtend om 9 uur droeg Mgr. Giobbe
aan het hoofdaltaar in de kloosterkerk 'n pon
tificale Hoogmis op, met assistentie van den
zeereerw. pater A. Strijbos, presbyter-assistens,
de zeereerw. paters Grijpink en dr. Leidsman,
troondiakens, en Zengers en Lampe, diakeus
ad missarc. De andere bedieningen werden dooi
de studenten waargenomen. Het studentenkoor
zong den Internuntius het Ecce Sacerdos van
Fielke too. Onder den pontificalen Hoogdienst
werd gezongen de driestemmige Mis met orgel
begeleiding, door den heer Phons Dusch te Rot
terdam, van L. de Voght.
Na de kerkelijke plechtigheden werd door ve
len gebruik gemaakt van de gelegenheid om
het jubileerende klooster te komen gelukwen-
schen.
Het sluitingslof om 5 uur werd gecelebreerd
door Z. Exc. Mgr. P. Giobbe. De zeereerw. pater
rector Strijbos sprak een ontroerend dankr!
woord. Met het Te Deum en den Pauselijken
Zegen door Mgr. Giobbe namen de kerkelijke
plechtigheden en de schitterende viering van
het eeuwfeest een einde.
Flacon.90 cL.Tube 60 cl. Doos 50 en 25 ct
De politie te Vaals heeft geverbaliseerd den
communist Leenders, wegens beleediging van
Prinses Juliana.
Op 15 Juli as. zal de veerdienst Enkhuizen
Stavoren vijftig jaar bestaan.
Zondagmorgen beging het 12-jarig zoontje
van den landbouwer v. d. Heuvel op het ge
hucht Vorstenbosch onder de gemeente
Dinther, de onvoorzichtigheid in een hoogen
kersenboom te klimmen, teneinde eenige vruch
ten te bemachtigen. Op een gegeven moment
gleed de knaap uit en viel naar beneden.
Hij kwam op een haag terecht, welke aan den
bovenkant van prikkeldraad is voorzien. Toe
gesnelde familieleden vonden den knaap hevig
bloedend en bewusteloos liggen. Dr. Lebeau uit
Dinther verscheen spoedig ter plaatse en ver
leende hulp. De jongen bleek een zware her
senschudding te hebben bekomen, terwijl hü
behalve bloedende verwondingen, tengevolge van
den val in het prikkeldraad, nog een polsbreuk
had opgeloopen. Zijn toestand is zorglijk.
Het slachtoffer van het ongeval tijdens het
Zondag 21 Juni jJ. gehouden concours-hippique
te Berlicum (N.B.), de heer A. v. Uden, is na
voorzien te zijn van de genademiddelen der
H. Kerk Zaterdagavond aan zijn bekomen ver
wondingen bezweken.
En hoe is de positie van hen, die nog werken?
Terwijl de prijzen der levensbenoodigdheden
niet noemenswaard daalden verschillende in
Dat ge In Nederland na ruim 40 jaren harden
arbeid en strijd het zoover gebracht hebt, is
uw glorie. En dat onze arbeidersstand mede
Hoe prachtig is alles verloopen, hoe
goed was alles geregeld, hoe wel
dadig was de stemming die er
heerschte op den schoonen zomer-
Zondagmiddag in de groote Amster-
damsche markthallen.
Het is goed geweest dat de R.K. arbeiders
beweging, wier bestaan we allen kennen en
waardeeren, op deze wijze eens in de volle
openbaarheid is getreden om innerlijk den
band te versterken en naar buiten een krachtig
getuigenis af te leggen van haar willen en
streven.
Uit de drieduizend plaatsen waar afdeelingen
van de Centrale der R.K. Arbeidersbeweging
zijn gevestigd, waren de tienduizend bestuurs
leden, tezamen het kader vormend van het
Katholieke Werkliedenverbond, naar Neerlands
hoofdstad gekomen.
prijs stegen zijn de loonen met 1/51/4, zelfs
met 1/3 en meer verminderd. Wij zijn geneigd
te zeggen: dat gaat zoo niet langer; er is overal
een einde aan, óók aan loonsverlaging, óók aan
de duldzaamheid der arbeiders en bedienden.
Ook in dit opzicht leeft Nederland niet op een
eiland, los van het overige deel der wereld.
Met voldoening constateeren we: ondanks,
misschien juist tengevolge van de crisis, mar
cheert de sociaal-economische toekomst-ge
dachte, waarvoor de Katholieke Arbeidersbe
weging, gesteund door de Kerk, zich eiken dag
uitermate sterk interesseert.
Een' belangrijke stap vooruit kan zijn het
rapport van de Staatscommissie tot herziening
van de grondwet, waarin wordt voorgesteld in
de grondwet op te nemen: „De wet kan voor
bepaalde beroepen en bedrijven lichamen in
stellen ten einde regelend op te treden. De wet
kan aan deze lichamen verordenende bevoegd
heid geven".
De wereld, ook Nederland roept om orde en
ordening.
Dat zij er komen!
Deze Kaderdag wil opnieuw een forschen
stoot geven en bij ons, met ruim tienduizend
katholiek georganiseerde mannen en vrouwen
uit heel het land bijeen, versterken het ver
trouwen in hetgeen we willen en hetgeen we
zullen.
Na een korte pauze trad de heer de Bruyn
weer naar voren ter begroeting van de genoo
digden, van wie hij allereerst Mgr. Dr. G. C.
van Noort, den Deken der hoofdstad, verwel
komde. Voorts de vertegenwoordigers der Alg.
R.K. Werkgeversvereeniging, van den R. k!
Boeren- en Tuindersbond, van den R.K. Mid
denstandsbond en van de St. Adelbertsveree-
niging. Daarna de vertegenwoordigers van de
R.K. Staatspartij, waarvan aanwezig waren de
Eerste Kamerleden Blcmjous, Kropman en
Ruiter en de Tweede Kamerleden Goseling,
Engels en Kortenhorst.
Want de ondervinding overal elders in Euro
pa, met name in katholieke landen en gewes
ten, beeft nu toch wel overduidelijk geleerd,
dat' ook de ijverigste kerkelijke zielzorg van
priesters en religieuzen en helpende leeken, en
de ijverigste congregaties en godsdienstige ver-
eenigingen den arbeidersstand niet voor Chris
tus en Zijn Kerk kunnen behouden, als onze
arbeiders aan marxistische en neutrale organi
saties hun tijdelijke belangen moeten toever
trouwen, bij gebreke aan een volkomen gelijk
waardige en actieve eigen katholieke arbeiders
organisatie.
Met aanhankelijke liefde hebt gij uw or
ganisatie laten inschakelen in de kerkelijke
hiërarchie.
Mochten er, wat God verhoede, in ons
vrije Nederland dagen komen van onder
drukking, dan moeten bisschoppen en
priesters kunnen rekenen op het katholieke
volk, maar ook onze katholieke voor
mannen, die op hun terrein de slagen
moeten opvangen, moeten evenzeer kunnen
rekenen op de trouw van onze bisschop
pen en priesters. Ziedaar de diepere be-
teekenis van uw inschakeling in de
hiërachie.
In volkomen eenheid en met trouwen hand
slag verklaren wij, dat de aan het geopen
baarde christendom vijandige machten, voor
zoover het van ons kan afhangen, er niet in
zullen slagen onzen strijd voor de christelijke
levensbeschouwing te breken.
Tegenover het rampzalig Marxisme, dat de
volksmassa wil opvoeden tot stofvergoding en
bijgevolg tot practische godsdienstloosheid,
zullen wij met al onze hulpmiddelen den