Christendom en nationale traditie D 7 AUn bcfaijft om: Kind afschuwelijk mishandeld IN HET VERRE OOSTEN Oostenrijk blijft onafhankelijk middenweg" De overeenkomst te Montreux SN'JDEN... MARINE-MANOEUVRES VRIJDAG 17 JULI 1936 Belangrijke beslissingen van den Heiligen Stoel voor Mands- joekwo en Japan Wensch der katholieken vervuld Oproep van Schuschnigg tot de Sturmscharen Maandag plechtige onderteeke- ning van het accoord Mexico zonder licht Amnestiewet in België aangenomen Polen en Danzig Rapport van Delattre toch goedgekeurd Henlein naar Londen Het Kwantoeng-leger trekt terug LAWNTENNIS ENGELAND—AMERIKA WïSI De barometer stijgt na storm achtige dagen Het zeemansleven een hondenleven De opdracht Tactisch nut van rook schermen Een ware zeeslag STADION WIELERBAAN TE UTRECHT De Belg G. Ronsse wint den stayerswedstrijd over 100 K.M. De strijd der kampioenen Treurige ontdekking te MUI (N.-Br.) Een dure klant LIJK AANGESPOELD ëttictaat om menschenlevens? Tot voor korten tijd waren de openbare plechtigheden in Mandsjoekwo en Japan zeer nauw verbonden met den heidenschen godsdienst; dit was dan ook de reden, waarom de Missionarissen hun Christenen verboden hadden, hierbij tegen woordig te zijn. De laatste 20 jaren echter verloren deze plechtigheden zeer veel van hun godsdienstig karakter en thans wor den zij nog slechts als zuiver nationale ge bruiken gehandhaafd. Moest het bijwonen van deze plechtigheden nu nog verboden blijven voor de Katholieken, die door hun afwezigheid bij deze openbare ceremoniën als vijanden van den Staat beschouwd wer den? Neen, heeft de H. Stoel geantwoord. Door deze beslissing van Rome zal men in officieele kringen in Japan een meer wel willende houding gaan aannemen tegenover de Katholieke Kerk. Er is in den laatsten tijd veel veranderd in het geestesleven van Japan. Er heeft een groote evolutie plaats gehad, waarbij de heidensche sfeer van de Japansche feesten en plechtighe den doordrongen werd van een wereldschen en nationalistischen geest. Sinds de Japansche grondwet de vrijheid van godsdienst heeft af gekondigd, heeft de Regeering meermalen ver klaard, dat deze gebruiken die vroeger uit sluitend een godsdienstig karakter droegen voortaan slechts een zuiver burgerlijke en na tionalistische beteekenis zouden hebben. De Christenen ondervonden zeer veel moei lijkheden tengevolge van het verbod der mis sionarissen om deze plechtigheden bij te wo nen. Zoo had de Japansche Minister van On derwijs b.v. bevolen, dat de scholieren geza menlijk een bezoek moesten brengen aan de nationale tempels, hetgeen voor de Katholieke leerlingen feitelijk verbaden was. In Mand sjoekwo kregen de scholen van regeeringswege order, dat in ieder lokaal een beeld van Con- fusius moest staan. Maar deze maatregelen hadden geen gods- dienstigen ondergrond; hun eenig doel was: een nationalen geest by de jeugd aan te kwee ken. Deze verandering in het geestesleven was voor de Congregatie van de Propaganda Fide te Rome een reden, om deze burgeriyke plechtig heden aan een nauwkeurig onderzoek te onder werpen. Men kan de positie van het Katholicisme in het Verre Oosten vergeleken met den stand van het Christendom in Europa, toen Constantijn in het jaar 313 de vrijheid gaf aan de jonge Kerk. Het goede in de Romeinsch-Heidensche beschaving nam de Kerk over; zü kerstende verschillende plechtigheden, door de heidensche feesten te vervangen door Christelijke liturgi sche feestdagen. Paus Gregorius de Groote schreef aan den H. Augustinus van Canterbury, den Apostel van Engeland, dat hij de heidensche tempels nier moest verwoesten, maar alleen de afgodsbeel den, om op hun plaats het Kruis te planten; op zichzelf onschuldige gebruiken, zooals feest maaltijden, behoefde hij niet af tè schaffen, maar wel de afgodische gebruiken, terwyi hy Christelijke feestdagen in de plaats moest stel len van de heidensche feesten. Deze woorden hebben ook ten opzichte van het huidige Japan groote beteekenis. en ontzaglijken opbloei van de Confu- sius-vereering moet men niet beschou wen als een opbloei van den heiderischen godsdienst. Confusius wordt niet meer vereerd als de stichter van het Confusianisme, dat eeuwenlang over het Verre Oosten verspreid is geweest, maar als de leermeester van de oude wijzen, als de groote wijsgeer op het gebied van de staatsinrichting. Toen Mgr. Gaspais, Apostolisch Vicaris van Kirin, dan ook in een schryven van Februari 1935 aan het Ministerie had gevraagd, of het vereeren van de beeltenis van Confusius In scholen en tempels een godsdienstige akte was, of een uiting van nationale hulde aan een groot man, antwoordde de Minister van Onder was, dat deze plechtigheden geen godsdienstig karakter droegen. Ieder goed vaderlander moest Confusius eer betuigen, omdat Mandsjoekwo volgens de wy- ze opvattingen van den wijsgeer uit de oudheid was ingericht. Na ontvangst van dit schryven kwam de geestelijkheid van Mandsjoekwo byeen, en stelde na rijp beraad de volgende bepalingen op, die door de Congregatie van de Propaganda Fide, en op 16 Mei 1.1. eveneens door den K. Vader werden goedgekeurd. Naar aanleiding van het regeeringsbevel mag ook in Katholieke scholen het beeld staan van Confusius, en dit beeld mag zelfs versierd wor den, maar men mag er niet 'n soort altaar voor oprichten, met kaarsen en bloemen of er wierook voor branden, daar dit al te veel gebjkenis vertoont met godsdienstige gebruiken, hetgeen gemakkeiyk tot misverstand aanleiding zou kunnen geven. Wanneer een Katholieke beambte of militair verplicht is, mede te werken aan een offerplech tigheid, dan mag hy hierby zuiver materieele handelingen verrichten. Maar hy mag geen hei densche hymnen zingen, of deelnemen aan cie verdeeling der offerspyzen. Het is geoorloofd fi- nancieelen steun te verleenen aan het bouwen en restaureeren van tempels en gebouwen ter eere van Confusius, maar aan het oprichten van andere heidensche tempels mag men niet me dewerken. Tegenwoordig mogen de Christenen ook deelnemen aan de traditioneele gebruiken by begrafenissen en huweiyken. Vroeger waren de ze plechtigheden een reeks van godsdienstige handelingen, maar dit religieuze karakter heeft sinds lang plaats moeten maken voor zuiver burgerlijke gewoonten. In Japan zyn de Christenen nog steeds gebon den aan de instructies, die de Missionaris sen reeds in 1659 aan hun christenen had den gegeven, en waarbij het verboden was deel te nemen aan de gebruiken, die toen in strijd waren met de Christelijke zedenleer. Maar daar deze gebruiken langzamerhand be schouwd werden als daden van vaderlands- Wr'ft was het een van de grootste moeilijk heden voor den missionaris den niet-katholie- ken duideiyk te maken, dat dit verbod niet het gevolg was van een vijandige houding der Chris tenen tegenover het Japansche Keizerrijk. Steeds meer verloren de Japansche gewoonten hun godsdienstig karakter, en zij werden door de re geering voorgeschreven, om het nationaliteits gevoel van de Japanners te ontwikkelen. Toen de Japansche regeering meermalen had verklaard, dat er een groot onderscheid be staat tusschen het nationaal Shintoïsme en het godsdienstig Shintoïsme wat wel hieruit blijkt, dat de tempels van den openbaren eere- dienst onder een ander ministerie ressorteeren, dan de tempels van den Shintoïstischen gods dienst richtte de Aartsbisschop van Tokio in September 1932 een schrijven aan den Minis ter van Onderwijs over het verplichte bezoek der Japansche scholieren aan de openbare tempels. De Minister antwoordde, dat dit bezoek geen enkel godsdienstig karakter had, maar uitslui tend verplichtend was gesteld vanwege de op voedkundige waarde die hieraan werd toege kend. Hierdoor immers wilde men de trouw en de vaderlandsliefde van de jeugd bevor deren. Zoo is het ook gesteld met de nationale feest dagen. Het is waar, dat men den Keizer vroe ger goddelijke eer bewees, en dat het bijwonen van dergelijke feesten daarom voor de Christe nen verboden was, maar van deze eerbewyzen is nu alleen het nationale karakter bewaard gebleven. Op verzoek van het Japansche Episcopaat werd de toestand langdurig bestudeerd door de Con gregatie van de Propaganda Fide, die even eens moest constateeren, dat vele Japansche gebruiken in wezen veranderd zyn. Daarom is er in het geheel geen reden meer, cm den Katholieken in Japan te verbieden hun Keizer en den weldoeners van 't land nationa le eer te bewyzen. Om den Keizer en de helden van het vaderland te huldigen, mogen de Ka tholieken ook de nationale tempels bezoeken, zooals dit by nationale feesten door den Staat is voorgeschreven. De geloovigen mogen voortaan tegenwoordig zyn bij de huwelijken en begra fenissen volgens de oude Japansche gewoonten, die hun oorspronkeiyk godsdienstig karakter verloren hebben, en die men nu moet beschou wen als een soort „folklore". Met deze nieuwe regeling is de Katholieke Kerk in Japan ten zeerste gebaat, en is hier mede een lang verhoopte wensch der Japan sche Katholieken in vervulling gegaan. (Nadruk verboden). Dollfuss wenschte de normalisatie van de Oostenryzsch-Duitsche betrekkingen. Ik heb er enkele jaren geleden op zyn bevel, zonder sue ces, naar gestreefd. Wat toen aanvaardbaar of onaanvaardbaar voor Oostenryk was, is dat vandaag gebleven. Onze oriëntatie wordt nog altyd gevormd door de iyn van Dollfuss. Deze leidt ons naar de bekroning van ons program: een onafhankeiyk en christelük Oostenryk." Tüdens een persconferentie voor de buiten- landsche journalisten heeft de staatssecretaris voor Buitenlandsche Zaken, dr. Guido Schmidt o. a. verkxaard, dat de publicatie van het ac- coord met Duitschland zoo plotseling was ge komen, omdat de onderhandelingen streng in het geheim moesten worden gevoerd. Gezant Eduard Ludwig besprak vervolgens een aantal détailkwesties, waarbij hij o. a. ont kende, dat er geheime clausules in het verdrag waren opgenomen. Ook wordt geen nieuw blok gevormd. Het Duitsche Rijk heeft er volledig recht op by een eventueele reorganisatie van het Donaubekken mee te spreken. De amnestie- kwestie is op het oogenblik in voorbereiding. LONDEN, 16 Juli. (Reuter.) De commissie voor Buitenlandsche Zaken van de regeenngs- partyen is in het Lagerhuis bijeengekomen, ter bespreking van den toestand, ontstaan door de sluiting van het Duitsch-Oostenrijksche ac- coord. De commissie was het algemeen er over eens, dat de Britsche verplichtingen beperkt moeten olijven tot die, welke duidelijk goedge keurd worden door de openbare meening in Engeland en de Dominions. Voorts bleek de commissie van meening, dat de veiligheid van de grenzen van Frankrijk, België en Nederland duidelijk een Britsch belang vormt. WEENEN, 16 Juli. (Reuter.) In een op roep tot de Sturmscharen zegt Schuschnigg o. m.: „Er is één offer, dat Oostenryk nooit gebracht heeft of zal brengen: het afstaan van zijn onafhankelijkheid en van het recht over zich zelf te beschikken. Onderweg is 't mid den van den weg niet de gulden midden weg, maar juist de „foute middenweg"! (Op wegen met vier rijbanen moet men steeds zoovee! moge lijk rechts houden en alleen op de midden- baan komen bij het inhalen. En op de lin kerweghelft? Daar... nooit!) MONTREUX, 16 Juli. (D.N.B.) De Darda- nellen-conferentie heeft heden de besprekingen over de ontwerp-overeenkomst besloten, de tekst zal morgen cloor een redactie-commissie worden opgesteld en Zaterdag in een openbare zitting definitief worden goedgekeurd. Maan dag zal dan de plechtige oncterteekening plaats hebben in het Palace-hotel. In bijzondere protokollen zal worden vastge legd, dat de overeenkomst in werking treedt, zoodra deze door zes mogendheden is onder teekend en dat de versterking van de Darda- nellen vanaf 1 Augustus wederom is toege staan. Dat wil zeggen: inhalen, terwijl uit tegengestelde richting ver keer nadert en de weg te smal is voor drie auto's naast elkaar, 'n Manoeuvre, die bijna zeker naar hospitaal of huis-van-be- waring voert! MEXICO, 16 Juli (Reuter) Hedenmiddag om twaalf uur is onder de arbeiders in de electriciteitsbedrijven een staking uitgebroken. De electriciens van de acht belangrijkste sta ten van Mexico hebben zich bij de staking aan gesloten, De trams kunnen niet rijden; er is geen licht. BRUSSEL, 16 Juli (Reuter) De Kamer heeft met 126 tegen 42 stemmen en 8 stemmen blanco de wet op de amnestie voor personen, die zich schuldig hebben gemaakt aan over tredingen tijdens de laatste stakingen, aan genomen. Met 94 stemmen tegen 29 stemmen en 24 stemmen blanco werd het vertrouwen in de regeering uitgesproken naar aanleiding van het voor een maximum van drie maanden 'in dienst houden van zekere troependeelen. WARSCHAU, 16 Juli. (Reuter). In afwach ting van de onderteekening van een Poolsch- Danzigsch accoord hebben 200 regeeringsgezin- de organisaties een oproep tot de bevolking gericht, welke in alle steden zal worden aan geplakt. In dén oproep wordt o.m. gezegd, dat een herziening van het statuut van Danzig slechts uitbreiding van de Foolsche rechten tengevolge kan hebben. Polen alleen kan de bevolking van Danzig een vrije cultureele en economische ontwikkeling verzekeren. PARIJS, 16 Juli. (Reuter). De luchtvaart commissie der Kamer heeft vanmorgen, het verslag van Delattre ten gunste van nationa lisatie der oorlogsproduotie met 24 tegen 2 stemmen aangenomen, waarby zij dus terugge komen is op haar beslissing van gisteren. PRAAG, 16 Juli. (D. N. B.) Naar „Die Zelt" het blad van de Sudeten-Duitschers bericht, is de leider van de Sudeten-Duitsche party. Konrad Henlein hedenmiddag naar Londen vertrokken om een bezoek te brengen aan zyn Britsche vrienden. SJANGHAI, 16 Juli. (D.N.B.) Het Kwan- toengleger heeft den Noordelijken driehoek van cte provincie ontruimd, teneinde de lijn van verdediging te verkorten. De troepen zijn teruggetrokken tot achter de Ying Tak. De troepen van Joe Han Moe zijn het ontruimde gebied binnengedrongen en hebben de stad Tsjau Kwam bezet, welke tot nu toe het hoofd kwartier van de Noordelijke legers van de Kwantoeng-weermacht herbergde. Tot dusver hebben nog geen gevechten plaats gehad. Donderdag is te Eastbourne een tenniswed strijd aangevangen tusschen Engeland en Ame rika. De wedstrijd is bedoeld als oefening voor Engeland, dat in cis challenge round den Da- vis-beker zal moeten verdedigen. Perry kwam eerst tegen Grant uit en nadat hij de eerste set slechts na grooten tegenstand met 7—5 won, was de tweede set voor Grant. Perry maakte hierin zelfs geen enkele game] zoodat de Amerikaan met 6—0 won. De volgende twee sets echter waren weer voor clen Wimbledon- kampioen, die de partij tenslotte won met 7—5, 0—6, 6—4, 6—3. De tweede partij ging tusschen Budge en Austin. De eerste set was voor den Engelsch- man met 26, doch in de volgende set her stelde Budge zich zoo schitterend, dat Austin, evenals Perry in de tweede set, geen enkele game won. De laatste sets won de Amerikaan slechts na een uiterst spannend verloop. En met 26, 6—0, 75, 97 moest Austin in Budge zijn meerdere erkennen. -rv:r "V Aan boord van Hr. Ms. „Gelderland", 16 Juli: Gisteravond hebben wü voor de tweede maal op de reede van Vlissingen het anker uitgeworpen, daartoe genoodzaakt door het stormachtige weer. De leiding oordeelde toen het uitzenden van een sloep naar den wal, met de post aan boord, niet verantwoord. Eerst heden ochtend om zes uur is er een sloep gestre ken en de verbinding met den wal tot stand gebracht. Sinds vanochtend stijgt de barometer tot groote verbazing van de officieren, die ,zich niet kunnen voorstellen, dat deze manoeuvres by goed weer zouden kunnen eindigen. Manoeuvres met een kalme zee: das 1st noch nie dagewesen. In welk jaargetijde de oefenin gen ook gehouden worden, het weer zal altyd tegenwerken. Gisteren was werkelijk de zwaar ste dag, dien wij tot nog toe gedurende deze week hebben medegemaakt. Dë ras-zeelui hebben hun hart opgehaald aan het „aardige stormpje", zoo sprak gisteravond een jong zee-officier, met wien ik op het dek een praatje maakte„Natuuriyk zyn wy na een week varen wel biy weer eens op een comfor tabele manier aan land te leven. Maar dat moet toch niet te lang duren, want dan trekt ons hart toch naar zee." Vandaag beleven we de „nadeining" van gis teren, Dat komt hierop neer, dat de schuit nog vry aardig schommelt en de niet-zeewaardigen als dronken lieden over het dek loopen. Overi gens is het byna den geheelen dag mooi en zonnig weer geweest. Vanochtend vroeg stoomden wij langs de Bel gische kust en zagen Ostende, Zeebrugge, Knocke en Le Zoute liggen. Hr. Ms. Gelderland bereik te omstreeks twaalf uur het lichtschip Noord- Hinder. tegelijk met de Hertog Hendrik. De beide G- en Z-booten, die langs een andere geul zee hebben gekozen. De formatie van het roode verband was dus om twaalf uur aange nomen, waarna de oefeningen van heden een aanvang konden nemen. De opdracht luidt: het forceeren van liet zeegat van de Westerschelde door het roode verband. Blauw, die by gevolg, met de verdediging van de drie vaargeulen (Oostgat, Deurlo en Wie lingen), die van zee naar de reede van Vlis singen voeren, belast is, bestaat uit de Friso, de Douwe, Aukes en de Hydra, die pantser booten voorstellen, een divisie mijnenvegers, drie militaire kustwachtposten en twee land- machtbatteryen (Dishoeck en Vlissingen). Eer. rood mijnenveld bevindt zich tusschen de brul boei van Thorntonbank en het lichtschip Wan delaar en dient om het uitloopen van blauw te bemoeilijken. De tegenpartij heeft de toegangs wegen van Vlissingen met mijnen afgesloten. Rood is althans van deze onderstelling uit gegaan, Een kardinaal punt in den aanval van rood was het passeeren van het onder commando Zeeland staande fort Dishoeck zonder bloot gesteld te worden aan een aanval van de daar opgestelde batterij. Een der Z-booten heeft, toen de kust van Walcheren in het zicht kwam, een nevelgordijn gelegd voor de plaats, waar de bat tery is opgesteld. De doeltreffendheid van dezen maatregel is op het oogenblik nog niet te be- oordeelen. De commandant der Marine, schout bij-nacht Kruys, heeft langs radiografischen weg den commandant van de battery Dishoeck om rapport gevraagd. Nu aile gegevens binnen zijn, is bekend ge worden, dat blauw stelling had genomen by de verkenningston van de Deurlo en er in geslaagd is met behulp van nevelschermen Vlissingen te bereiken. Voorafgegaan door torpedobooten met para vanes, heeft de roode scheepsmacht getracht Wielingen te forceeren. Het is een van de roode torpedobooten inder daad gelukt een nevelscherm voor de battery van het fort Dishoeck te leggen. Een blauwe pantserboot heeft succes gehad met een aan val op de roode torpedoboot en deze vernietigd. De Hertog Hendrik is volkomen vernietigd bij het passeeren van de door blauw opgeworpen mijnenversperring. De Gelderland werd by deze gelegenheid zwaar beschadigd en heeft de onderneming toen stop gezet. Morgenochtend vroeg gaan wy terug naar het lichtschip Noord-Hinder. Vannacht blijven wy weer op de reede van yiissingen, De wedstrijden, die gisteravond in het Sta dion te CJtrecht werden gehouden, waren be gunstigd door zeer goed weer. Arie van Vliet, den algemeen sprintkampioen van Nederland, opende den avond met een eere rondje ter gelegenheid van het behalen van zyn kampioenschap. Het programma begon met den eersten sprintwedstrijd voor Olympische amateurs. Aan den start v. Vliet, J. C. Peperkamp en F. Her bershaff. waarby v. Vliet op fraaie wijze won met den tijd van 12.4 sec. over de laatste 200 meter. Den tandemwedstrijd H. Ooms—Duyn en M. BrizeeLodewijks wonnen eerstgenoemden. Tijd 12 sec. laatste 200 meter. Een Olympische ploegachtervolging tusschen B. v. d. Voort. A. Zwartepoorte, G. J. v. Wees en Chr. Kropman en A. Hellemons- en J. West broek, verjoor 'veel van de spanning, doordat aan de achtervolging slechts twee personen deelnamen Even voor het eindpunt van de tien ronden werden de twee gelapt. Tyd 4 min. 50.8 sec. Den tandemwedstrijd voor amateurs en on- afhankelijken tusschen H. Ooms—Duyn en Bri zeeLodewijks wonnen Ooms en Duyn met een tyd van 12 sec Een aardig nummer was wederom de afval wedstrijd voor nieuwelingen. Er waren drie prijzen, die werden gewonnen door: 1. B. Wou denberg, Utrecht; 2. G. J. van Berkel, Utrecht 3. J. Jansen, Utrecht. In den tweeden sprintwedstrijd voor Olym pische amateurs (tweede rit) zegevierde thans J. C. Peperkamp met een tijd van 12.4 sec. over de laatste 200 meter; 2. Busley; 3. A. v. Vliet; 4. T. Herbershaff. De tweede rit van den tandemwedstrijd ama teurs en onafhankelijken was voor H. OomsB, Leene, met een tijd van precies 12 sec.; 2. M BrizeeR. Lodewyks. Het tandempaar OomsLeene was dus over de twee ritten winnaar. De derde sprintrit bracht opnieuw v. Vliet Busley, Herbershaff en Peperkamp aan den start. Met een formidabele spurt won van Vliet, tyd 12.4 sec. De einduitslag van de drie sprintritten was: A, v. Vliet 5 punten; J. C. Peperkamp, 6 pun ten; Busley, 8 punten en Herbershaff, 11 pun ten (Busley was in de twee laatste ritten in valler voor van Duyn.) Aan den strijd der kampioenen achter den motor werd deelgenomen door: Lacquehaye, wereldkampioenRonsse, kampioen van Bel gië; Manera, kampioen van Italië; Alkema, kampioen van Nederland, en Snoek Jr., die de tweede plaats bezette bij de kampioenswedstrij den van Dinsdagavond te Amsterdam. De eerste manche ging over 30 K.M. Er werd zeer snel gereden, waardoor wellicht miryler strijd werd geleverd dan men bij zwakkere stayers te zien kry'gt. De Belg Ronsse, die achter Pasquier reed, wist zich na eenige ronden van de tweede op de eerste plaats te werken en deze te behouden. De Fransche wereldkampioen kwam van de derde in de tweede positie en behield deze. De Italiaan Manera, die van de vierde op de derde plaats kwam, deed diverse aanvallen op Lacque haye, doch slaagde niet. De uitslag werd: 1. Ronsse, België; 2. Lacque haye, Frankrijk, op 30 meter; 3. Manera, Ita lië, op 100 meter; 4. Snoek, Nederland, op 300 meter, en 5. Alkema, Nederland, op 650 meter. De tijden waren: 10 K.M. 8 min. 8.6 sec.; 20 K.M. 15 min. 26.4 sec.; 30 K.M. 22 min. 47.4 sec. (recordtijden voor 20 en 30 K.M.) De tweede 30 K.M. werd iets minder snel ge reden, n.l. 23 min. 29.8 sec. De volgorde van start was nu: 1. Alkema, 2. Manera, 3. Lacquehaye, 4. Ronsse en 5. Snoek. De wereldkampioen wist vrij spoedig den kop te nemen, en deze, ondanks enkele aanvallen van den Belg Ronsse, die even spoedig op de tweede plaats was gekomen, te behouden. Snoek, die een buitengewoon fraaie kans kreeg om den Nederlandschen kampioen Alkema te passeeren, werd door veel te hoog rijden van Wiersma daarin dusdanig gehinderd, dat laatst genoemde een waarschuwing opliep. De Italiaan Manera zakte van de tweede positie naar de derde, en Alkema, die bepaald nog niet vol doende uitgerust was van zijn kampioensrit van Dinsdag, moest zich met de vierde plaats-tevre den stellen. De uitslag werd: 1. Lacquehaye; 2. Ronsse, op 30 meter; 3. Manera op 50 meter; 4. Alkema, op 150 meter en 5 Snoek, op 300 meter. Tijd, zoo als reeds gezegd: 23 min. 29.8 sec. De beslissende laatste 40 K.M. bracht den Franschman en den Belg elk met 3 punten aan den start, waarna de volgorde was: 1. Snoek, 2. Manera, 3. Alkema, 4. Ronsse en 5. Lacque haye. De Belg nam vanaf den start de tweede positie en de Franschman de derde. Laatstge noemde begon al terstond met felle aanvallen, die voorloopig allen fraai werden afgeslagen. Snoek reed nu zeer goed en bleef aan kop. De Italiaan nam iets van zijn achterstand terug door over Alkema heen te gaan. Op de helft van den strijd, na 50 ronden, lag Snoek nog steeds aan den kop, gevolgd door Ronsse, Lac quehaye, Manera en Alkema. De Italiaan deed eenige pogingen om den wereldkampioen te passeeren, doch moest het spoedig opgeven en werd door Alkema gepas seerd, doch Manera kwam terug en ging Alke ma weer voorbij. De felle strijd tusschen het leidende trio Snoek, Ronsse, Lacquehaye was zeer interes sant. Het drietal gaf elkaar echter niets toe en vooral Snoek reed nu uitstekend. Inmiddels had in de achterhoede Manera aan Alkema weder zijn rug ;aten zien. De laatste ronden werd nog fel gestreden, doch verandering bracht dit niet, zoodat Snoes won. Tweede Ronsse, derde Lacquehaye, vierde Manera en vijf Alkema. Tijd 33 min. 16 sec. De totaal-uitslag werd dus: 1. G. Ronsse, kampioen van België; 2. Ch. Lacquehaye, Frankrijk, wereldkampioen; 3. Snoek, Neder land; 4. J. Manera, kampioen van Italië; 5. H. Alkema, kampioen van Nederland. Op de St. Hubertusheide in de gemeen te Mill en St. Hubert (N.-Br.) is door om wonenden een geval van ernstige kinder mishandeling ontdekt, waarby een 3J^-jarig kind het hulpelooze slachtoffer was van een ontaarde moeder. Uit het onderzoek, dat de gemeente-veld wachter van Mill en de marechaussee te Grave instelden, bleek, dat het 3 -jarig zoontje Henk van de familie v. G. sedert geruimen tijd bloot stond aan de gruwelijkste mishandelingen door zyn moeder. Zoover ging de wreedheid van de vrouw, dat zy haar andere kinderen dwong aan die kwellingen mee te doen. Zoo preste zü een 14-jarigen jongen, om met een gloeienden pook de nandjes van den kleine te bewerken. Het kind werd in een ontzettend vervuilden toestand aangetroffen. Den geheelen dag weer of geen weer moest het kind buiten 'rond zwerven. Te drinken kreeg het niet. Met water uit slooten en plassen moest het zijn dorst les- schen. Eten kreeg het kind slechts weinig: het voedde zich met veldvruchten en rauwe aardappelen, die het buiten vond. De vader, die in de werkverschaffing ver bleef, heeft van dit alles nooit iets gemerkt. Wanneer hij thuis was, deed de vrouw tegen over dit kind normaal. De justitie is in deze zaak gemengd, die een vervolging tegen de vrouw zal instellen. Vraag het den winkelbediende, vraag het de juffrouw uit het modemagazijn, vraag het den kapper, ja vraag hetonzen eerlijken lezeressen zelf, en allen zullen U zeggen, dat de lastigste klanten nog steeds de dames zijn. Niet zonder reden schreven we in onze lange opsomming, „vraag het den kapper", want dat ook deze man hierover weieens te klagen heeft, bewijst hetgeen onlangs gebeurde in Engeland. (Let wel geachte lezer en beminde lezeres, we schreven: Engeland en nietAmerika). Kort geleden had een Londensche kapper namelijk het ongeluk, een zijner vrouwelijke klanten zij heette Miss Lucy Julia Roberts, schreef de Daily Telegraph met zijn warme onduleertang een lidteeken op het voorhoofd toe te brengen, waardoor zij zich geplaatst zag voor een, voor haar o zoo onaangenaam feit, en zij het derhalve noodig achtte een fünken eisch tot schadevergoeding in te dienen. Want, om dit onschuldig opgeloopen brand merk te kunnen maskeeren, zou deze juffrouw heur haar voortaan in een ander model moe ten dragen en zou zij zich onmogelijk kunnen aanpassen bij de veranderingen in de mode, die ieder weet dat! eenmaal niet even. tueel, maar zeker zijn. Ook de rechter oor deelde er niet licht over, want hij moet gezegd hebben: „deze jongedame zal het bij het ver. anderen van de mode, steeds weer als nadeel voelen, daar zij zelf aan één mode gebonden is!" Ruim 41 bedroeg dan ook de boete, die ons kappertje had te betalen als straf voor zijn onvoorzichtige daad. En wij zyn van meening, dat dames, die geen natuurgolven hebben, en dus van tijc tot tijd „gewaved" moeten worden, tot de lastigste en duurste klanten eens kappers behooren. Wat zegt U Op 8 Juli 1936 is aan den zuidelijken Rijn oever onder de gemeente Renkum aangespoeld het lijk van een onbekenden man, vermoedelijk een der personen, die zich in de gemeente He- tehen aan inbraak schuldig maakten. Het signalement luidt: 25 a 30 jaar, lang don ker haar, vermoedelijk over het hoofd hangend, lang 1.73 M„ breed geschouderd, gekleed met donkere gestreepte lange broek, donkerbouwe colbertjas, geen boord, das of overhemd, zoogoed als nieuwe z.g. bruine bergschoenen met Jumbo- rubberhakken. Op het lijk zijn bevonden een cylinderrevolver met 6 scherpe patronen en 'n vermoedelijk gou den damesarmbandhorloge aan een smallen zwartlederen riem. De Commissaris van Politie van Renkum te Oosterbeek, verzoekt ieder, die omtrent de identiteit van het lijk eenige aan wijzing kan geven, dit kenbaar te maken aan de politie te Oosterbeek (tel. No, 5542) of aan de politie van zijn woonplaats. over; Sportbeoefening op Zondag .Sportliefhebbers, neemt het mij niet kwalijk, dat ik het zeg: de sport heeft zich helaas groo- tendeels ten dienste gesteld van de vrijmet selarij, de gezworen vijandin van God en Kerk. Ziehier, welke aansporing de Hooge Raad der vrijmetselarij tot de loges van de geheele wereld heeft gericht: Om de katholieken langzamerhand maar zeker van het kerkbezoek te vervreemden, zult ge zorgen feesten uit te vinden, gelegenheden tot vermaak in het leven te- roepen, welke gij geregeld op Zondag zult stellen. Op Zondag ook verkoopingen, kermissen, wedstrijden, die het volk moeten lokken van de broeinesten van het bijgeloof (dit zijn onze kerken!)Laten wij den Zondag verbreken, hun den godsaienst onttrekken en hem wijden aan het vermaak." Aan deze woorden uit de „Handleiding voor Ouderavonden", door G. P. J. van der Burg, Pk. denken wij dikwijls 's Zondags, als we zien dat de Hoogmis niet zoo druk meer bijgewoond wordt als in vroegere dagen; als wij zien, dat aan de godsdienstoefeningen in den namiddag niet goed wordt deelgenomen. Gaan wij, Katholieken, op dit punt niet achteruit en wint de Loge hier niet aan veld? Haar opwekking: „Laten wij den Zondag ver breken, hun den godsdienst onttrekken en hem wijden aan het vermaak" heeft doel getroffen. We zien leden van onze Katholieke Jeugdver. eenigingen 's Zondagsmorgens zoo nu en dan ook al vroeg uittrekken en verder dus den ge heelen Zondag Wat zal daarvan het gevolg zijn? We hopen het beste, maar vreezen OW 'oSPe,end eeo«9e"V,99^; KfOffi""9,. menscben- T^-D nden.dank°mi k o(vier«^elers bet op

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 10