Katholieke revolutie
DE KERK GEEN PAARDENSTAL:
Priesterfeesten
DOOR BENZOLDAMPEN
GEDOOD
ZONDAG 16. AUGUSTUS 1936
IDEEËN
De omzetbelasting op
brood
B akker svereeniging
bereikt succes
JEUGDIGE MISDADIGERS
NAAR WERKKAMPEN
In welk stadium de plannen
verkeeren
O'FFICIEEiLE CRISIS
PUBLICATIE
Aankoop Douglas-machines
it 3 W'r'M'fÊ* SA >5
Maarschalk Balbo
De viering van het jubileum van
Mgr. J. M. v. d. Tuyn
Pastoor J. C. van der Loos
Pastoor L. Beysens
60 jaar priester
CONGRES „DE JONGE
WERKMAN"
Handelsvorderingen op Duitsche
debiteuren
Postvluchten
Twee personen in scheepsruim
te Druten bedwelmd
Hernieuwd bezoek aan
Amsterdam
PILOOT SCHOLTE NAAR
SANTÉ MONICA
Om ervaring op te doen met
nieuwe toestellen
HENRI POLAK VRAAGT
Over den verkoop van K.L.M.-
vliegtuigen
PRETENDENT-SULTAN
VAN ATJEH
Verzoek door G.-G. afgewezen
De vacantiereis van de Slamat
EDUARD VAN BEINUM
Benoemd tot bestuurslid van de
int. Bruckner-Gesellschaft
Ned. Bruckner-vereeniging
JONGE HARTEN" GUNSTIG
ONTVANGEN
Nederlandsch succes op de
Biennale te Venetië
INTREKKING HUURTOESLAG
Den zeer begrijpelijken nationalistischen
opstand in Spanje hebben wij hooren ken
schetsen als een katholieke revolutie, namelijk
tegen de roode terreur van de anarcho-syndi-
calisten, die kerken verbranden, priesters ver
moorden, nonnen onteeren en gruwelijk mar
telen, bisschoppen op schandelijke wijze ter
dcod brengen en al datgene, wat onder de be
zieling van den katholieken godsdienst in vo
rige eeuwen werd opgebouwd of gesticht op
gewelddadige wijze verwoesten. Wij willen hier
in het midden laten, in hoeverre deze aandui
ding „katholieke revolutie" met de werkelijk
heid overeenstemt. Een vorige opstand tegen
het Spaansche nationalisme, n.l. de opstand
van de Nederlanden onder Philips II, ging
eveneens gepaard met een afschuwelijken beel
denstorm, en de martelaren van Gorcum, van
Alkmaar, van Delft, van Roermond, herinne
ren ons levendig aan de mogelijkheid, dat het
verzet tegen de Kerk voortkomt uit een ver
keerde vereenzelviging van den godsdienst met
de natie. De verschrikkelijke troebelen der zes
tiende eeuw schijnen zich in deze twintigste
eeuw in geheel Europa te herhalen met een
veel grooter hevigheid en met veel geweldda
diger gevolgen. Wat er uit dezen chaos aal
worden geboren, is niet blindelings te voor
spellen. Men kan niet beter doen dan er het
beste van hopen.
Maar het begrip eener „katholieke revolu
tie" is door deze feiten aan de aandacht voor
gehouden, en men vraagt zich af, hoe zulk een
katholieke revolutie, indien zij werkelijk plaats
greep in de moderne wereld, er wel uit zou
zien. Van links en van rechts wordt de chris
tenvrijheid bedreigd door twee groote wereld-
stroomingen, die sterk met elkander overeen
komen, hoewel zij zich voordoen als onverzoen
lijke vijanden van elkaar: het communisme en
het nationalisme, of juister gezegd: de klas
sen-mystiek en de rassen-mystiek.
Alle twee deze stroomingen hebben een zeer
merkwaardig karakter. Het zijn op de eerste
plaats geestesstroomingen, die een algemeene
wereldhervorming nastreven, en die zich aan
ons voordoen als omwentelingen in de levens
beschouwing van de menschheid. Zoo w'illen
zij ook beschouwd worden. Zegt men, dat het
communisme of het nationaal-socialisme alleen
maar een zaak is van staatsregeling, dan wordt
men door de aanhangers zelf van deze beide
stelsels het eerst en het felst tegengesproken.
Neen zoo beweren zij het gaat niet alleen
om de vraag, wat het meest gewenscht is als
regeeringsvormeen raden-staat of een per
soonlijke dictatuur', democratie of autocratie.
Het gaat om heel iets anders. Het gaat om de
wereldbeschouwing van den mensch. Hoe be
oordeelt hij vandaag al hetgeen hij waarneemt,
en al hetgeen de geschiedenis hem leert? Be
oordeelt hij het van klasse-standpunt, dan is
hij communist. Hij meent dan, dat de onder
drukte klasse natuurnoodzakelijk, door de ont
wikkeling van de geheele menschheid gedreven,
haar rechten zal opeischen en verwerven, om
op de puinen van de vorige klasse-maatschap
pij een nieuwe cultuur te stichten. Het gaat
niet om een regeering. Het gaat om deze nieu
we cultuur.
Zoo spreken ook de moderne nationalisten.
Hun is het niet alleen te doen om een sterk
gecentraliseerde regeering, waarin zij de kans
zien op innerlijke versterking van het volks
leven, zooals zij zeggen. Dit is maar een mid
del. In werkelijkheid w'illen zij véél meer be
reiken. Zij staan op het standpunt van den
rassenstrijd. De wereld is verdeeld in verschil
lende rassen, en één van die rassen is door de
natuur voorbestemd, om het edele, het heer-
schende ras te zijn. Het moet deze voorbestem
ming begrijpen en heel -zijn leven daarop in
richten.
Ziedaar de twee wereldstroomingen, die een
groot gedeelte van de moderne wereld mee
sleuren in een geestelijke omwenteling, waar
van de feiten en de staten alleen maar de uit
wendige verschijningsvormen of openbaringen
zijn. De linksche revolutie is niet enkel een
greep naar de staatsmacht. De rechtsche re
volutie is ook niet enkel een greep naar de
staatsmacht. Beide revoluties willen macht
krijgen over den geest. Het is hun te doen om
den geest van den mensch. Die geest moet in
geschakeld worden in den materieelen belan
genstrijd van de klasse (bij de linkschen) of in
den materieelen belangenstrijd van het ras (bij
de rechtschen).
Zóó verhouden zich de beide partijen, waar-
tusschen de moderne wereld ons wil laten kie
zen. Zij schijnt geen middenweg te verdragen.
Men moet rechts of links van de scheidslijn
gaan staan.
De katholieke leer ontkent echter de waar
achtigheid van de beide nieuwe levensbeschou
wingen, omdat beide beschouwingen materialis
tisch en in wezen goddeloos zijn. Het natio
naal-socialisme is een andere vorm van mate
rialisme dan de linksche revolutie, maar het
is een even verderfelijke, misschien nog veel
verderfelijker vorm, omdat in de rassen-
mystiek de schijn van materialisme meer
wordt vermeden, en ook de godsdienst wordt
betrokken. De ware godsdienst voor den na-
tionaal-socialist is niet de ware godsdienst,
omdat de bovennatuurlijke openbaring dit
leert, maar omdat het de godsdienst is van
het heerschende ras. Daarom, en daarom
alleen, beroept het nationaal-socialisme zich
zoo gaarne op het positieve christendom. Het
verwerpt echter de Boeken van het Oude Ver
bond, en zijn meest radicale propagandisten
ontkennen, behalve de Godheid van Jesus
Christus, ook de vaststaande waarheid, dat
Jesus, de Zoon der H. Maagd Maria, naar het
vleesch afstamt van den Joodschen koning
David. Jesus moet een Ariër zijn, een lid van
het heerschende ras. Ziedaar een stelling, die
volstrekt noodzakelijk volgt uit de wereldbe
schouwing van dit zoogenaamde „positieve
christendom", dat in wezen nog erger is dan
de platste Godloochenarij.
Wat zou nu, in zulk een wereld, de „katho
lieke revolutie" zijn? Een wapengeweld tegen
links en tegen rechts. In wezen ware dit niet
onmogelijk, evenmin als het gewapende ver
weer tegen de Saracenen, of de gewapende
Kruistochten, of de gewapende strijd tegen da
Turken. Het kan denkbaar zijn, dat de chris
telijke cultuur, de christelijke wereld, verdedigd
moeten worden met alle middelen, doch deze
toestand kan eerst intreden, indien de recht
vaardigheid het eischt en indien het christen
dom met wapengeweld wordt bedreigd. Dit is
echter een tamelijk denkbeeldige mogelijkheid.
Veel belangrijker en veel noodzakelijker is de
„katholieke revolutie" tegen de overrompeling
van den geest door de nieuwe materialistische
wereldbeschouwingen van heidensche klasse-
vergoding en ras-vergoding.
De katholieke revolutie, die in de twintigste
eeuw niet kan uitblijven, zal een geestelijke re
volutie zijn, een omwenteling van de gees
ten. Het gaat, zooals wij reeds zeiden, niet
om de staatsmacht, het gaat om de macht
over den geest. Het katholicisme moet zijn ze
genrijken invloed op den geest der menschheid
handhaven en behoeden. Dit kan en zal niet
geschieden door mitrailleurs en bommenwer
pers, dit kan en zal alleen geschieden door de
groote geestelijke macht, die een kenmerk van
de Ware Kerk is: de heiligheid.
De heiligheid, alleen is in staat, de wereld
w'erkelijk óm te wentelen; haar af te wentelen
van haar materialistische afgoden, de klasse
en het ras, en haar toe te wentelen naar der.
waren God, die een zuivere Geest is.
De oude heidenen aanbaden afgoden van zil
ver en steen. Heiligen hebben deze afgods
beelden omvergeworpen en het geloof in den
waren God gevestigd, spijts kerker en dood.
De nieuwe heidenen aanbidden afgoden van
krantenpapier en partijpropaganda. Ze heeten
niet meer Wodan, Venus, Mars, Neptunus,
Mercurius, doch ze heeten Vooruitgang, Natie,
Ras, Bloed, Bodem, Proletariaat. Deze afgoden
trekken den modernen mensch. Men kan er
tegen prediken, maar dit is niet genoeg. Dit
zaï de „katholieke revolutie" niet bewerken.
Die revolutie is afhankelijk van de heiligheid.
Niet alleen van de heiligheid van een of an
der uitzonderlijk groot heilige, die komt en die
misschien reeds in ons midden leeft. Neen, de
katholieke revolutie is afhankelijk van het
heilige leven van iederen katholiek afzonder
lijk.
AD INT.
De Ned. Ver. van Werkgevers in het Bakkers
bedrijf deelt mede, dat de requesten, door haar
tot den minister van Financiën gericht, waarin
geprotesteerd werd tegen de aan de bakkerij
opgelegde verplichtingen om over het tevoren
van omzetbelasting vrijgestelde brood deze be
lasting voortaan te betalen, alsmede de be
sprekingen, door haar ten departemente ge
voerd, in zooverre resultaat gehad hebben, dat
de minister heeft bepaald, dat vrij blijft van
omzetbelasting
fa) Al dat brood, dat gemaakt is uit deeg,
vervaardigd uit geen andere grondstoffen dan
meel en bloem, zemelen; zout, melkpoeder, wa
ter. moutextract, crème en bakkersvet,
b) Krentenbrood (geen krentenbollen), voor
welks vervaardiging ten hoogste 10 pet. van
het gewicht van het gebezigde deegbeslag
krenten en/of rozijnen zijn gebezigd,
c) Dat brood, vervaardigd uit gewoon brood
deeg, waaraan bijvoorbeeld een weinig suiker
is toegevoegd, zooals in sommige streken van
het land te doen gebruikelijk is.
De aan de hand van het bovenstaande teveel
geheven belasting zal worden verrekend met de
nog op te leggen aanslagen.
In verband met de plannen, om een gedeelte
der jeugdige misdadigers onder te brengen in
werkkampen, meldt de N.R.C. nog, dat het
stadium, waarin de verwezenlijking van het
denkbeeld verkeert, thans dit is: Het comité
heeft van de Ned. Spoorwegen de beschikking
gekregen over de spoorweg-emplacementen* te
Weert, met een groote hoeveelheid te sioopen
spoorwegmateriaal, en de gebouwen, welke als
verblijven en als werkplaatsen in te richten
zijn.
De uitgewerkte plannen voor deze eerste
proef, welke het comité om te beginnen met
ongeveer 50 jongelieden wil nemen, liggen reeds
geruimen tijd bij de departementen van Sociale
Zaken en van Justitie, ter bestudeering. Het
comité wacht nog op antwoord op zijn verzoek
om regeeringssubsidie.
De Nederlandsche Meelcentrale maakt be
kend:
Het gedeelte van het prijsverschil per 100
K.G. voor den invoer van tot veevoeder ver
werkte oliehoudende zaden, pitten en noten,
bedoeld in artikel 8 b. onder 2o van de Crisis-
Akkerbouw beschikking' 1934 I, is als volgt
vastgesteld:
Inklaring van Inklaring van
17 Aug. af 1 Jan. 1937 af
t/m31 Dec.'36 t/m 30 Apr.'37
voor lijnkoeken f 0.75 f 0.75
voor soyaschroot 0.45 0.45
voor soyakoeken 0.45 0.45
voor grondnootkoeken 0.90 0.90
voor grondnootschilfers 1.35 „1.35
voor grondnootmeel 1.35 „1.35
voor coooskoeken 0.85 „0.85
voor Ned. Oost-Indische
cocoskoeken 1.10 1.10
voor tot andere niet ge
noemde soorten veevoe-
voeder verwerkte olie
houdende zaden, pitten
en noten 0.60 0.60
Vóór de goede orde wordt opgemerkt, dat in
deze bedragen niet is begrepen het in artikel
8, b, onder lo. van voornoemde beschikking be
doelde gedeelte van het prijsverschil.
Indien men zijn import op vérderen termijn
nu reeds wenscht vast te leggen tot bovenge
noemde prijsverschillen, gelieve men zich daar
over met dé Nederlandsche Meelcentrale te
's-Gravenhage in verbinding te stellen.
De Regeering heeft haar goedkeuring ge
hecht aan den aankoop van acht Douglas-
machines.
v
9.
99
99
Ter gelegenheid van zijn zilveren priester
feest droeg' Zaterdagmorgen Mgr. J. M, van
der Tuyn, Deken van 's Gravenhage, een plech
tige Hoogmis op in de rijk met bloemen ver
sierde kapel van St. Antoniushove te Voor
burg. Bij deze plechtigheid, waarbij assistentie
verleend werd door pastoor J. C Schiphorst
als diaken en pastoor B. H. C. Hosman, beiden
uit Amsterdam, als subdiaken, waren o.m. te
genwoordig de oud-Vicaris-Generaal van het
Bisdom Haarlem, Mgr. M. P, J. Möllmann, de
Vicaris-Generaal Mgr. Th. W. Pichot, Kanun
nik L, A. A. M. Westerwoudt, deken H. C J.
Sondaal, van Haarlem, eere-Kanunnik J. F. L.
Dankelman, deken van Delft, prof. J. Tli. Bey-
sens, pastoor J. B. Möller, pastoor J. Nuyen,
allen te Voorburg en verschillende geestelijken
uit Den Haag en omgeving. De feestpredikatie
werd gehouden door pastoor Schiphorst, die
ook 25 jaar geleden de feestpreek hield bij de
eerste H. Mis van Mgr. van der Tuyn. Evenals
toen wilde Zijne Eerwaarde allereerst weder
spraken over de hooge beteekenis van het
priesterschap met de zware lasten, die het aan
zijn dragers oplegt, doch ook met de heerlijk
heid, waarmee zij erin door God bekleed zijn.
Vervolgens richtte pastoor Schiphorst zich tot
den jubilaris, wiens priesterlijke vrdiensten hij
in het kort schetste als secretaris van het Bis
dom, als pastoor van Heemstede en nu sedert
eenige jaren als Deken van den Haag, waarbij
hij speciaal de hooge opvatting van het pries
terschap van den jubilaris roemde. De H. Mis
werd verder bijgewoond door familieleden, de
eerwaarde zusters van St. Antoniushove, in-
wonenden en verpleegden Des avonds bracht
de Harmonie St. Gregorius aan Mgr. van der
Tuyn een serenade.
In de kapel van de St. Raphaëlstichting aan
het Ingenhouszplein te 's-Gravenhage werd
Zaterdag door pastoor J. C. van der Loos van
Uitgeest, ridder van het Heilig Graf van Jeru
zalem, een plechtige H. Mis van dankbaarheid
opgedragen bij gelegenheid van zijn veertig
jarig priesterfeest. Bij deze plechtigheid was
alleen een kleine kring- van familieleden tegen
woordig. Zangers van de St. Gerardus Majella-
parochie voerden de liturgische gezangen uit.
Des middags van twee tot vier uur recipieerde
ten huize Haagweg 135 te Rijswijk de jubilaris,
van welke gelegenheid velen gebruik maakten
om hem hun gelukwenschen aan te bieden. Tot
besluit van zijn feest zal pastoor van der Loos
19 Augustus a.s. in de Basiliek te Kevelaer de
plechtige Hoogmis voor de Haagsche pelgrims
opdragen.
Een derde jubileum in Den Haag werd ge
vierd door pastoor L. Beysens, van de St. Wil-
librordus-parochie, die voor veertig jaar priester
werd gewijd. Zijn eerwaarde droeg Zaterdag
morgen om negen uur een H. Mis van dank
baarheid op, waaraan in het bijzonder de school
kinderen deelnamen, die de elfde Gregoriaan-
sche Mis voor het eerst uitvoerden. Het jongens-
en zangerskoor der parochie, onder leiding van
kapelaan Buyvens, zong de wisselende gezan
gen. Na den dienst had een huldiging door
schoolkinderen plaats. Hedenmorgen zal de ju
bilaris een plechtige Hoogmis opdragen.
De weleerw. Pater G. Blootje., S.J. herdacht
Zaterdag te Rotterdam, in de kerk van O. L.
Vrouw Onbevlekt Ontvangen, zijn diamanten
priesterfeest
Des morgens droeg de jubilaris een plechtige
Hoogmis op. Na het Evangelie deed pastoor
Jansen mededeeling van het volgende hulde-
telegram van Z. H. den Paus:
Bij gelegenheid van het zestigjarig Priester-
jubilé van pater Gangulphus Bloetjes, kapelaan
in de parochie van O. L. Vrouw Onbevlekt Ont
vangen, te Rotterdam, wil Zijne Heiligheid een
blijk geven van Zijn Vaderlijke vreugde over
den langdurigen, onafgebroken arbeid van dezen
stichtenden religieus en 2. H. zendt hem, van
ganscher harte, tegelijk met Zijn felicitaties en
beste wenschen, ook Zijn bijzonderen Apostoli-
schen Zegen, als onderpand, dat God dezen
waardigen Dienaar der Kerk rijkelijk moge
loonen.
(w.g.) Kardinaal Pacelli.
Na de H. Mis is de jubilaris op hartelijke wijze
in de pastorie door het daartoe gevórmde co
mité gehuldigd. Heni werd zijn portret, geschil
derd door Adrianus van der Plas, aangeboden.
Zaterdag kwamen uit verschillende deelen
van het land tal van deelnemers aan het Con
gres van „De Jonge Werkman" naar Nijmegen,
om aan het voorbereidende feest van het groote
congres van heden deel te nemen. Rector D. v.
d. Berg, algemeen voorzitter van „De Jonge
Werkman", celebreerde 's avonds in de Coe-
nakelkerk der H. Landstichting het Lof, waar
bij honderden J.W.'ers de gezangen zongen.
Hedennacht kampeerden ongeveer 600 op het
groote terrein voor den Sionsberg. De repetitie
voor het openluchtspel „De bonte tocht", on
der leiding van Sweers, trok groote belangstel
ling en belooft veel voor heden. In het kamp
heerschte reeds een opgewekte stemming en
overal waaiden de vlaggen.
In de v/eek van 10 tot 15 Augustus 1936 is
door de Ned. Bank in totaal een bedrag van
omstreeks R.M. 400.000 van de op haar Son-
derkonto bij de Deutsche Verrechnungskasse
uitstaande vorderingen met de begunstigden
afgerekend. De nummers van deze posten lie
pen van 89893—90203.
Het totale bedrag van de op het Sonderkonto
uitstaande posten, die nog niet tot uitbetaling
zijn gekomen, beloopt op het oogenblik om
streeks R.M. 8.5 millioen. De Sonderkonto-pos-
ten, waarvoor koersfixeering is verkregen, zijn
hieronder begrepen.
Aan Treuhaenderkonto-posten is door de
Ned. Bank gedurende dezelfde periode in to
taal een bedrag van ongeveer R.M. 16.000 met
de begunstigden afgerekend. Het hoogste af
gerekende volgordenummer was 28047.
Het totale bedrag van de op het Treuhaen-
derkonto Niederlande uitstaande vorderingen,
die nog niet tot uitbetaling zijn gekomen, be
loopt op het oogenblik omstreeks R.M. 8.9 mil
lioen. De Treuhaenderkonto-posten, waarvoor
koersfixeering is verkregen, zijn hieronder be
grepen.
De Djalak is op de thuisreis te Medan aan
gekomen.
Zaterdagmorgen te 6.02 uur is de Kwak van
Schiphol vertrokken voor den tocht naar Indië.
Zaterdagmorgen omstreeks half zeven heeft
op de Waal, tegenover de steenfabrieken van
Gebr. Mijnlief te Druten, een tragisch ongeval
plaats gehad.
Wegens den mist lagen daar eenige schepen
gemeerd, waaronder ook de benzire-aak „De
Brug", schipper Joren, afkomstig uit Rotter
dam. De benzine-aak, welke gewoonlijk door
een motor voortgedreven wordt, was leeg en
de beide schippers waren bezig het schip te
reinigen.
Bij dit werk is de knecht van schipper
J. bewusteloos geworden tengevolge van de
benzol-dampen. Toen schipper J. dit be
merkte, is hij onmiddellijk in het ruim af
gedaald, om zijn knecht te helpen. Hij bracht
hem boven en begaf zich dadelijk daarop
weer naar beneden. Dit is hem noodlottig
geworden, aangezien hij door de benzol-
dampen bevangen is geraakt. Mei zijn hoofd
viel hij tegen de ijzeren binten en bleef
bloedend liggen. De knecht, die inmiddels
was bijgekomen, schoot zijn baas direct te
hulp, doch ook hij werd onmiddellijk weer
door de dampen bevangen.
De schipper van een naburige kleine boot, die
iets van het onheil bemerkt had, begaf zich
aan boord van de aak en vond in het ruim de
beide bewustelooze mannen. De knecht was
spoedig bijgebracht, doch schippe: Joren bleek
te zijn overleden.
Het onderzoek werd geleid door den rijks
veldwachter en den gemeente-veldwachter uit
Druten, terwijl ook de rivier-politie uit Tiel
een onderzoek instelde.
Het stoffelijk overschot van schipper Joren
is naar Rotterdam overgebracht. Het slacht
offer was van middelbaren leeftijd en gehuwd.
Van het Amstelhotel wapperde de Italiaan,
sche vlag; in het „Gouden boek" prijkt de
handteekening van maarschalk Nito Balbo, den
gouverneur van Lybië, die ditmaal niet met een
eskader watervliegtuigen, doch in een eenvou
dige open Lancia een bezoek aan ons land
bracht.
Vrijdagmiddag arriveerde hij in het hotel
en Zaterdagmorgen te ruim negen uur stapte de
vlieger-gouverneur weer in zijn wagen om zijn
vacantiereis te vervolgen.
Wij hebben voor zijn vertrek nog een kort
onderhoud met maarschalk Balbo gehad, zoo
als we hem ook den vorigen keer spraken. Hij
is sedert' zijn bezoek aan Amsterdam, in den
zomer van 1933, toen de zorg van tientallen
vliegtuigen aan hem was toevertrouwd, die hij
veilig over den oceaan loodste, weinig veran
derd. Hij is nog dezelfde levendige en charmante
figuur, zjjn verblijf in het warme en eenzame
Lybië heeft hem geen kwaad gedaan. Tusschen
een paar telefoongesprekken, het opgeven van
een telegram, het afscheid nemen van de di
rectie van het hotel, had Zijne Excellentie tijd
voor een gesprek, waarin hij ons vol enthousi
asme over zijn prachtige vacantietrip vertelde.
Ik kom nu van Parijs en ben via Brussel naar
Amsterdam gereden, op weg naar Duitsch-
land
Een omweg?
Maar u begrijpt toch, dat ik Holland en
Amsterdam, waar ik een paar jaar geleden zoo
enthousiast ontvangen werd, niet wilde over
slaan, glimlachte de maarschalk.
Hij tikt met zijn buigzamen wandelstok,
waarmee we hem ok zagen, toen hij op dien
vroegen Zondagochtend op de Oranjesluizen
verscheen om zich weer aan boord van zijn
vliegtuig te begeven, op tafel, denkt even aan
dien tocht en aan den kameraad, die toen
viel
Holland is een prachtig land en ik denk er
vandaag nog veel van te genieten We gaan van
hier over Alkmaar en dan over den afsluitdijk.
Voor die geweldige inpoldering hebben we in
Italië veel belangstelling, 't Is een prachtig
werk. Via Groningen en Noord-Duitschland
denk ik naar Berlijn te gaan. Ook alweer zui
ver privé. Ik wil van m'n vacantie genieten
en meer niet.
U bent voor Berlijn wat laat, merken we op.
Jammer genoeg, ik had graag wat van de
Olympische spelen gezien, maar daar is nu een
maal niets aan te veranderen
't Is langzamerhand tijd geworden om te ver.
trekken. De bagage is in de dicky seat gestuwd
en maarschalk Balbo steekt zijn laatste sigaret
op in de. hall van het Amstelhotel.
De Italiaansche consul doet hem uitgeleide.
De gouverneur van Lybië zet zich achter het
stuur, naast hem zijn secretaris.een korte
groet en de reis naar Berlijn heeft een aan
vang genomen.
Naar ons door de K. L. M. wordt medege
deeld, zal de piloot J. B. Scholte binnenkort
naar Santé Monica vertrekken, om daar eeni
ge ervaring op te doen met de nieuwe door de
K. L.. M. bestelde D. C. 3-toestellen.
Het Eerste Kamerlid H. Polak heeft aan den
minister van Staat, minister van Koloniën en
van Defensie a.i. gevraagd, of deze wil mecte-
deelen, of het bericht betreffende den verkoop
van twee Nederlandsche vliegtuigen naar En
geland juist is, en of hij wil mededeelen. op
welke wijze aannemelijk was gemaakt, dat deze
machines niet aan Spanje of aan Spanjaarden
geleverd zouden worden.
Verder vraagt hij, of de minister de verze
kering wil geven, dat zoo lang de opstand in
Spanje voortduurt, met de grootste zorg zal
worden gewaakt- tegen alle transacties en han
delingen, die de positie der opstandelingen ten
goede zouden kunnen komen, en dat o.a. nauw
lettend acht zal worden geslagen op de be
wegingen van het stoomschip Lodewijk, thans
liggende in de haven van Terneuzen.
BATAVIA, 15 Aug. (Aneta) De „Java-Bocie"
meldt, dat de Gouverneur-Generaal het ver
zoek van de familie van den destijds naar Java
verbannen vroegeren pretendent-sultan Toeang-
koe Daot van Atjeh, om hem toe te staan zijn
laatste levensjaren in zijn geboorteland door
te brengen, heeft afgewezen. De motieven voor
deze weigering zijn, dat de huidige Gouverneur-
Generaal geen maatregelen wil nemen, waar
van het risico door zijn opvolger moet worden
gedragen.
De kapitein van het stoomschip „Slamat"
van den Rotterdamschen Lloyd seinde heden:
„De „Slamat" is hedenmorgen te 10.30 uur het
eiland Wight gepasseerd. Frachtig weer. vroo.
lijke stemming aan boord."
Morgen acht uur wordt de „Slamat' aan de
Lloydkade te Rotterdam verwacht.
Op de laatste algemeene vergadering van de
Int. Bruckner Gesellschaft, gehouden te Zürich,
is de Nederlandsche dirigent Eduard van Bei-
num benoemd tot lid van het bestuur van de
Int. Bruckner-Gesellschaft. Als medebestuur
ders vindt hij o.a. naast zich Furtwaengler,
Abendroth, Franz Moissl, Robert Haas, Fritz
Grueninger, Oskar Lang en Jan Goverts, on
der het presidium van Max Auer, Siegmund
von Hausegger en Ernst Kurth.
Tot voorzitter van de Ned. Bruckner Ver-
eeniging te Amsterdam is benoemd de heer Jhr.
mr. dr. E. A. van Beresteyn te Den Haag, die
o.a. ook algemeen voorzitter is van de Mij. tot
Bevordering der Toonkunst. Waarnemend voor
zitter is de heer Herman Rutters.
Voor een publiek van enkele duizenden per
sonen is Vrijdag, in het kader van de Biennale
te VenetiëLido, in de reusachtige openlucht
bioscoop de Nederlandsche film Jonge Harten"
vertoond.
Het is verheugend voor de Nederlandsche film
industrie, dat dit frissche Nederlandsche pro
duct door de directie der Biennale waardig ge
acht werd, om in de serie belangrijke buitcn-
landsche films in een avondvoorstelling ver
toond te worden, een voorrecht, dat niet aan
alle door de leiding geaccepteerde inzendingen
te beurt valt.
Het N. V. V. heeft een manifest uitgevaar
digd, waarin het zich verzet tegen de af
schaffing van den huurtoeslag en tegen de
wijzigingen van de steunregeling.