De Paus spreekt de Spaansche vluchtelingen toe Relgië's Katholiek Congres HITLER SPEELT HOOG SPEL m WOORDEN VAN TROOST EN BEMOEDIGING GROOTSCHE BETOOGING TE BRUSSEL FUL MINA TIES TEGEN MOSKOU Brand in de opera te Parijs De non-interventie MAANDAG 14 SEPTEMBER 1936 Z. H. zegt dat de grondslagen van orde, beschaving en cultuur zijn aangetast Christelijke leer afdoend wapen tegen revolutie i - m Z. H. Paus Pius XI De Paus tegen de maatregelen in Duitschland Verdediging van de Kerk, die te ver gaat Ook beminnen degenen die de Kerk aanvielen! De oceaanvliegers gestart Bandieten overvallen Japanschen trein 25 dooden, 65 gewonden iiili De partijdag te Neurenberg. De leid ers melden zich bij Adolf Hitler Tweehonderdduizend katholieken wonen de Kardinaalsmis voor de Basiliek bij De slotvergadering te Mechelen BUITENLANDSCH OVERZICHT Wat is zijn bedoeling? Honderd Aflaatdagen Vuur spoedig gebluschtschade geschat op een millioen franc Portugal neemt niet deel aan de bijeenkomst der commissie Jouhaux over den vrede Katholieken betoogen te Straatsburg Tegen het communisme Zeventien menschen verbrand ma Onze Romeinsche correspondent seint ons d.d. 14 September: Hedenochtend heeft in het Paleis Castel Gandolfo de plechtige audiën tie plaats gehad van de Spaansche vluchtelingen. Ongeveer vierhon derd geestelijken, kloosterlingen, on der wie vyf bisschoppen, waren hier vereenigd. Kort vóór elf uur kwam Z. H. de Paus binnen. Een groote ontroering maakte zich van allen meester, toen de Pauselijke Grijsaard tegen over de vluchtelingen stond en langs hun rijen schreed. Velen weenden en de Heilige Vader zelf was zichtbaar bewogen. Toen de Paus op den troon had plaats ge nomen, hield Z. Eminentie Kardinaal Pacelli, een toespraak, waarin hij op dezen dag van het feest van Kruisverheffing aan den Heiligen Vader degenen voorstelde, die door hun kruis door de vervolging om het Geloof door God verheven zijn. Na de vurige bede van kardinaal Pacelli nam de Heilige Vader Zelf het woord. Was de Pans eerst sterk ontroerd ge weest, na sprak Zijne Heiligheid met groeiende kracht een gewichtige rede uit, waarin de Fans de grootste oorzaken van den huidigen wereldstrijd scherp omlijnde. De Heilige Vader begon met te zeggen hoe- ve*l leed de aanblik van deze gevluchte zonen uit het dierbaar en zwaar beproefde Spanje Hem deed. Toch vervulde het Hem met een gevoel van trotsche vreugde, dat ook op hen het woord van den H. Paulus van toepassing kan zijn: Mijn vreugde en Mijn. kroon. Het lijden van zoovele goede menschen is een heerlijk eerherstel voor de Goddelijke Majes teit in deze dagen, waarin de verschrikkelijke kreten weerklinken „zonder God en tegen God". Tegenover dit beeld van heldenmoed en deugd staat echter het schouwspel van de schendingen, die den heiligen bodem van Span je in deze dagen bevlekken. En boven het rumoer van de ontketende hartstochten, boven vlammen en ruïne, weer klinkt een stem, de aan de wereld de ver schrikkelijke 'konde brengt, dat broeders elkaar vermoorden. De oorlog, aldus de Heilige Vader, is altijd verschrikkelijk, maar een treffend woord zegt, dat het bloed van één enkel mensch, vergoten door de hand van zijn broeder, te verschrikke lijker is, voor het menschdom en voor de gan se he aarde. Wat zal men dan zeggen van dit bloedblad, waarvan wij nog dagelijks vernemen? Er is echter ook een andere broederschap, heiliger en waardevoller dan die tusschen men schen en landgenooten; het is de Christelijke, de Katholieke broederschap, die de ware groot heid van Spanje heeft uitgemaakt. En juist deze verheven broederschap lijdt nog zwaarder onder de huidige ramp. Men zou kunnen spreken van een satanische voorbereiding, die deze vlammen van haat en vervolging in het naburige Spanje heeft ontstoken, gericht tegen de Kerk en den Katho lieken godsdienst, als tegen den eenigen hinderpaal voor de zege praal van die krachten, die hun ka rakter en hun kracht reeds getoond hebben bij de pogingen om van Rus land tot China en van Mexico tot Zuid-Amerika alle orde omver te werpen. Het is een propaganda om de gansche wereld te veroveren voor zinnelooze en verwoestende ideologieën. Men wil de massa's verleiden en in gisting brengen om hun dan de wapenen in de handen te drukken tegen alle Goddelijke en mensche- lijke instellingen. En zoo, aldus riep de Heilige Vader uit, aoo zal het ook waarlijk komen, nog erger •n in nog grootere mate dan men verwacht, wanneer niet ai diegenen, die daartoe den plicht hebben, valsche berekeningen en be langen en een vernielenden naijver iaten varen en toesnellen om te verdedigen in dien dit niet reeds te laat is. Deze tragische feiten, aldus ging de Paus verder, genen ons ernstige lessen. Europa en de wereld moeten hieruit leeren. De eerste les is deze, dat de grondslagen van elke orde, beschaving en cultuur, onmiddellijk en tot het uiterste bedreigd zijn. De religieuze onwetendheid van de massa maakt, dat deze bedreigingen steeds actiever worden. Ei" moet ook gewezen worden op de arglist, waarmede de herauten van de vernieling de mogelijkheid van een toenadering en samenwer king van Katholieke zijde zoeken, door een onderscheid te maken tusschen theorie en praktijk, tusschen idee en actie, ook tusschen economie en moraal. Dit is een gevaarlijke list, uitsluitend uitgedacht en bestemd om Europa'en de wereld te misleiden en te ontwa penen tegenover hun program van haat en vernieling. L. Een tweede les ligt in het feit, dat deze strijdbare actie zich met onpersoonlijken haat tegen de Katholieke Kerk richt. De grond daarvan is duidelijk: de eenige ware en be slissende hinderpaal, vooral voor dezen revo- lutionnairen arbeid, ligt in de christelijke leer en een consequente christelijke levenshouding. Dit beteekent echter: waar men tegen de Katholieke Kerk strijdt en tegen Haar invloed, daar strijdt men in den grond ook allen strijd ten gunste van de vernielende machten en ten gunste van hun fataal doel. Het is niet de eerste maal, aldus vervolgde de Heilige Vader, dat Wij deze ernstige woor den tot alle verantwoordelijke menschen rich ten. Ook de opwerping die men in den laatsten tijd geoppeld heeft, dat de godsdienst en de Katholieke Kerk zich te zwak getoond hebben om de revolutionnaire instorting tegen te hou den, bezit geen kracht. Om de Kerk te rechtvaardigen behoeft men niet eens naar voorbeelden te grijpen, haar beginselen zijn voldoende. In een maatschappij, waarin de be ginselen van den godsdienst en van de Kerk een ongehinderde verbrei ding en een volkomen toepassing zouden vinden, zou waarlijk het heil van de individuen, van de gezinnen en van de maatschappij wel verze kerd zijn. Doch, wat kan de Katholieke Kerk doen, wanneer men gedurig Haar weldadigen in vloed op familie, op de jeugd en op het volk tegenwerkt? Wat kan de Kerk doen, wanneer de Katholieke pers op alle moge lijke wijzen gehinderd wordt, terwijl alle vrijheid gegeven wordt aan een pers, die de taak schijnt te hebben om alle begrip pen te verwarren en den godsdienst te be lasteren, ja zelfs nieuwe Christendommen te prediken? Wat kan de Kerk doen, wanneer zulke hindemissen, vooral wat de jeugd betreft, het bijna onmogelijk maken om de gods dienstige plichten te vervullen, die de Kerk ter bescherming en tot opvoeding van het geestelijk leven heeft opgesteld? Zonder in 'verdere beschouwingen te treden, wilde de Paus nu den aanwezigen Zijn zegen geven, die zich zal uitstrekken met Zijn gebed over al hun broeders, over gansch het ridder lijke en trouwe Spaansche volk. Verre boven alle politieke en wereldlijke overwegingen richt deze zegen zich in het bij zonder tot hen, die de zware en gevaarvolle taak hebben de rechten en de eer van God en van den godsdienst te verdedigen en te her stellen. Het is een taak, die zwaar en gevaarvol is, ook hierom, omdat het vuur en de moeilijkhe den van de verdediging hen gemakkelijk te ver kunnen doen gaan en niet volkomen recht vaardige daden daarvan het gevolg zullen zijn, terwijl even gemakkelijk onzuivere bedoelingen en egoïstische of partijbelangen daarbij kun nen komen om de gansche zedelijkheid van de actie te vertroebelen. Ons Vaderlijk hart kan ook niet. vergeten, aldus de Paus en herdenkt daarbij met halte lij ke dankbaarheid al degenen, die met zuivere bedoelingen getracht hebben in naam der menschelijkheid tusschenbeide te komen. Onze dankbaarheid is niet minder, al zijn hun edele pogingen niet geslaagd. En wat te zeggen, zoo vervolgde de Heilige Vader, van alle anderen, die toch altijd ook enze zonen zijn en blijven, hoewel zij onze za ken en personen zoo wreed vervolgen en ook Ons Zelf zoo diep hebben beleedigd. Zij hebben Ons behandeld, niet als zonen van één vader, maar als vijanden, bitter gehate vijanden. Een goddelijk bevel, dierbare zonen, maakt, dat Wij geen oogenblik kunnen twijfelen over hetgeen ons hier te doen staat. Wij moeten hen beminnen. Wij beminnen hen met een bijzondere liefde, vol medelijden en barmhartigheid, en Wij bid den voor hen. Wij bidden, opdat in hun geest het schitte rende beeld der waarheid moge terugkeeren en hun harten weer opengaan voor het verlan gen en het broederlijk streven naar het ware gemeene welzijn. Wij bidden, opdat zij terug kceren tot hun Vader, die hen vol verlangen verwacht. Wij bidden, opdat zij met Ons mogen zijn wanneer binnenkort, zooals wij vertrouwen, de gezegende God den regenboog van den vrede weer zal doen opstijgen aan den schoonen hemel van Spanje en aan gansch uw groot en prach tig land de blijde boodschap zal brengen van den vrede, den rustigen en veiligen vrede, die zwakken zal troosten, die schade herstelt, die wijze en rechtvaardige strevingen bevorderen zal tot heil van het gemeenebest, die de bood schap brengt van een toekomst van rust en orde, van eer en roem in welvaart. Daarna gaf de Heilige Vader allen aanwe zigen den Pauselijken Zegen. LONDEN, 14 Sept. (Reuter). De oceaanvliegers 1 ichman en Merrill zijn om 3.23 uur (Amst. tijd) voor hun retourvlucht naar Amerika gestart. De beide vliegers Richman en Merrill vlogen om 4 uur 55 (kwart over vijf Amsterd. tijd) boven de Aran-eilanden. Zij zetten toen koers naar den Oceaan. Om 9 uur 07 (9 uur 27 Amsterd. tijd) had den de vliegers contact tot stand gebracht met een Amerikaansch radio-station. Zij bevonden zich op dat oogenblik op 1158 mijl van het punt van vertrek. TOKIO, 14 Sept. (Reuter). Bij een nachte lijken aanval van Koreaansche bandieten op een Japanschen troepentrein in de nabijheid der steenkolenmijn van Moelentsjeng (Oost. Mandsjoekwo) zijn 25 Japansche officieren en minderen gedood en 65 gewond. 'iV 1'. A 4 ",x W - - - '.tl K'i Honderdduizenden Katholieke Belgen hebben Zondag te Brussel, voorgegaan door al hun geestelijke en vele van hun bur gerlijke overheden, in een demon stratie, overweldigend door haar enorme massaliteit, van hun trouw aan Christus en Zijn Kerk getuigd. Gistermorgen begon al vroeg de groote trek naar den Koekelberg. Jeugdgroepen in unifor men van allerlei kleur stappen in marschtempo achter hun vaandels. Mannen en vrouwen van de organisaties, vergezeld door de parochie priesters volgen in langzaam tempo. Autobussen uit alle deelen van België brengen alsmaar nieuwe menschen aan. Op den Koekelberg zelf begint zich op het voorplein van de nog niet geheel voltooide ba siliek een onafzienbare menigte te verzamelen. Het weer werkt nog niet mee. Ieder oogenblik dreigt regen. En alsmaar naderen drommen menschen. Tegen den muur van de basiliek is een reusachtig wit kruis aangebracht, waarvan de omtrekken met neon-licht zijn getrokken. Daarvóór op het hoogste punt van den berg Op den verbijsterend massalen partijdag te Nürnberg hebben de nationaal-so- cialistische leiders zich uitgeput in striemende, giftige, sarcastische, woedende en ook hoogst gevaarlijke aanvallen op het bolsje wisme in het algemeen en op de Sovjet-Unie in het bijzonder. En zooals altijd heeft de Führer zelf alle andere sprekers in felheid en misschien ook in onbeheerschtheid over troffen. Immers de te Nürnberg verzamelde en paradeerende honderdduizenden gloeien van geestdrift en overtuigdheid, zij vormen een blindelings gehoorzame, machtige kern, een nagenoeg willoos instrument in de hand van den Führer, die als de van God gezonden lei der wordt vereerd en door velen, zeer velen getrouwer gediend wordt dan God zelf. Voor deze honderdduizenden, die slechts de verte genwoordigers vormen van het over geheel het Duitsche Rijk verspreide millioenen-leger var. militaire en para-militaire organisaties heeft Hitler woorden gesproken, die als scheuten petroleum zijn gevallen in het laaiende vuur van anti-semietische en anti-bolsjewistische gezindheid. Hij heeft hun, die zonder veel his torische kennis en met nog minder zin voor critiek elk woord van den Führer indrinken als een evangelie, voorgehouden, dat zij in een paradijs van welvaart en geluk zouden leven, indien Duitschland de beschikking zou hebben over de rijkdommen van den Oeral, de graan schuren van de Oekraïne en de wouden van Siberië. Tegenover deze paradijselijke illusie stelde hij de harde Duitsche werkelijkheid van een nijpende overbevolking, die met hard zwoe gen slechts een bescheiden bestaan kan ver overen. ZooWel psychologisch als politiek is het spelen met deze tegenstelling door een man met het buitensporige gezag van een Hitier uitermate gevaarlijk. Is het niet den hongeren den, op rantsoen gestelden kater een schotel volle dikke roommelk voorhouden? Wil Hitier dat de kater alleen maar woedend blaast of dat hij springt? Het nationaal-socialistische Derde Rijk, doordrenkt met de ideeën vaïï „M»in Kampf", bezit een sterken „Drang nach dem Osten". Het heeft zich nimmer willen bin den TEin een vredessysteem, waarbij het zich moest verplicTiten dien drang op te geven. Het acht zich door Sovjet-Rusland bedreigd, en, blijkens de uitlatingen van Hitier, zou het niets liever willen dan het bolsjewisme ir. Europa uitroeien. Dit is echter niet mogelijk, vóórdat het Sovjet-régime in Rusland ten val wordt gebracht. De voorspiegeling, hoe schoon de toestand op economisch gebied voor Duitschland zou worden, indien de door de Sovjet verwaarloos de otf slecht beheerde welvaailsbronnen en -gebieden door de Nazi's zouden kunnen wor den beheerd, is eigenlijk een directe aansporing tot een Duitschen veroveringsoorlog tegen Sov jet-Rusland, want men bedenke wel, dat het Duitsche volk onder hooge lasten zucht ter- wille van weermacht en partij, lasten, die ten gevolge van de verlenging van den diensttijd en de daardoor noodzakelijk geworden uitbrei ding der militaire outillage nóg zwaarder en drukkender zullen moeten worden. Wat zou Hitier er wel van zeggen, wanneer Stalin aan zijn even volgzame partij een voorstelling gaf van de heerlijkheden, welke de Russen deel achtig zouden worden, wanneer zij Westfalen en het Roergebied in hun macht hadden? Men kan deze uitlatingen van den Führer schuiven op een zuiver oratorisch gebrek aan maathou den, dat uitsluitend ten doel heeft de bruine en zwarte massa's te verzoenen met de offers, welke Hitier haar oplegt. Men kan ze beschou wen als een dreigend antwoord zonder meer op de anti-Duitsche en anti-nationaal-socialis- tische radio-campagnes van Moskou. Men kan ze echter ook opvatten als een oorlogsverkla ring op termijn aan Sovjet-Rusland, als een voorbode van het verbreken der diplomatieke betrekkingen met Moskou, betrekkingen, waar toe b.v. het .democratische Nederland zich tot nu toe nimmer heeft laten verleiden of als de Inleiding tot een poging om één groot anti communistisch, fascistisch of nationaal-socia- listisch blok te vormen in Europa. Wanneer Sovjet-Rusland, welks militaire machts-appa- raat tot een angstaanjagende perfectie en om vang wordt ontwikkeld, thans zou verklaren, dat het in zijn bestaan direct door Duitschland wordt bedreigd, zal het een beroep kunnen doen op de woorden van den in Duitschland opper - machtigen Führer zelf. Na de woorden, welke Hitier gesproken heeft, zal het moeilijk, zoo niet onmogelijk voor Duitschland zijn zich nog te laten vinden voor een vredesorganisatie waaraan Sovjet-Rusland deelneemt. Hitier moge nóg zoo luid verzekeren, dat hij slechts vrede wil, zoolang anderen den vrede één en ondeel baar achten en Sovjet-Rusland niet in de vre desorganisatie willen missen, heeft hij met de te Nürnberg gevoerde taal niet den vrede, maar den oorlog gediend. Hitier schijnt zich blind te staren op het bolsjewistische gevaar en ver geet bewust of onbewust daarbij, dat het „Duit sche gevaar", voor verschillende machtige mo gendheden vooral na een succesvollen aanval op Sovjet-Rusland even verderfelijk en tot be strijding prikkelend zou worden als het Russi sche gevaar thans in de oogen van den oratori- schen Führer blijkbaar geworden is. staat het altaar met brandende kaarsen; opzij de troon voor de kardinalen en de bidstoelen der bisschoppen en prelaten. De massa groeit nog steeds. Het heele plein staat vol. Precies om tien uur verstomt 'het gonzen van de massa. Door een breed pad, in het mid den vrijgehouden, schrijden de hoogwaardig heidsbekleders naar. het altaar, allen in vol ornaat, evenals de Nuntius, Mgr. Micara en de vijf kardinalen, die met groot gevolg den stoet sluiten. Kardinaal Van Roey schrijdt voorop; hem volgen Kardinaal Suhard van Reims, Kar dinaal Verdier van Parijs en Kardinaal Seredi van Hongarije; Kardinaal Hlond, primaat van Polen, die de H. Mis zal opdragen, bestijgt als laatste de trappen van den purperen troon. Na de H. Mis komen weer bijna twee honderdduizend menschen bijeen in het Heysel-stadion ter gezamenlijke geloofsbe lijdenis. I-"=>! ',vmu i. mi esi,iuk/I. Wanneer de kardinalen en de prelaten waaronder evenals vanmorgen onze Aartsbis schop Z. H. Exc. Mgr. Dr. J. de Jong de voor hen bestemde eerezetels nnemen, bereikt het gejuich, door allen staande aangeheven, zijn hoogtepunt. Na de plechtigheid in het stadion sprak Z. Eminentie Kardinaal van Roey het slotwoord voor het Katholiek congres. Omtrent het verloop van de groote vergade ring te Mechelen, Zaterdag gehouden, nog het volgende: Onder den roodfluweelen troon op de karmo zijnen zetels hebben drie Kardinalen plaats ge nomen. Kardinaal van Roey in net midden; naast Hem Kardinaal Hlond van Polen en Kar dinaal Verdier van Parijs. Bisschoppen en prela ten zitten aan weerskanten om hen heen op het hooge podium. Onder hen vlak bij de Kardina len, Z. H. Exc. Mgr. J. de Jong, Aartsbisschop van Utrecht, een krachtige gestalte, opvallend tusschen de kleinere Belgische figuren om hem heen. Onder luid gejuich beklom minister-pre sident Van Zeeland het spreekgestoelte om een rede te houden over de christelijke begin selen en de burgerplichten. De crisis van dezen tijd, aldus minister van Zeeland, is universeel, geen land en geen volk wordt er door gespaard. Vervolgens .tast zij de beginselen der orde aan: den eerbied voor de verbintenissen, voor de menschelijke persoon lijkheid, voor de moraal en het goddelijk woord Tenslotte kenmerkt zij zich door de overheer- schende plaats, die zij den economisch-socialen vraagstukken verschaft. Merkwaardig over deze drie grondtrekken van de hedendaagsche crisis heeft de Ka tholieke Kerk haar woord te zeggenzij biedt de helpende hand ook universeel aan alle landen en alle volken; zij houdt bij uitstek de beginselen hoog; zij heeft de meest doordachte richtlijnen gegeven in de vraagstukken van sociaal-economischen aard. Het bezit dezer groote redmiddelen van de Kerk, laadt op de Katholieken een zware ver antwoordelijkheid én als geloovigen én als burgers. Als geloovigen omdat slechts op den grondslag der orde, het geloof diep wortel kan schieten. Als burgers hebben zü te bedenken, dat de strijd tusschen hen die opbouwen en hen die willen afbreken steeds ongelijk is. Af breken is nu eenmaal gemakkelijker. In België hebben de katholieken, immer, in het openbaar leven een vooraanstaande plaats bekleed: de allereerste. Zij hebben er ruim toe bijgedragen om van dit land te maken wat het vandaag is, en wat velen over de wereld ons be nijden. Wat minister Van Zeeland echter voor de ka tholieken wenscht, wat hij hun vraagt, dat is dat zij op het nationaal plan zouden overbren gen, de zucht naar eendracht die, zooals zij het wel zullen begrepen hebben, hun door hun ge loof en door den ernst van het oogenblik als een plicht wordt voorgehouden. Ik wensch aldus spr. dat zij, zonder uit zondering, zouden staan in de eerste rangen van die dicht aaneengesloten groep, welke hier ten lande zou moeten gevormd worden door hen die vast besloten zijn wanorde, avontuur, verdrukking te vermijden. Na de rede van minister van Zeeland sprak Kardinaal Verdier nog een slotwoord. Voor eiken gedood en Marxist Wij lezen onder den titel „Naar het Front van Arragon" in de liberale Nieuwe Rott. Ct. een correspon dentie uit Spanje, aan welke wij ont- leenen; Albert Helman schrijft ons uit Albalate del Arzobispo: Al heet Albalate ook „van den Aarts bisschop", het is afgezien van de drie of vier caciques, die ongeveer alles hier en in de omstreek hun eigendom noemden, en die natuurlijk mee-gevlucht zijn met de oproerlingen, een stadje van niets dan arme ploeteraars, en dus anti-fascisten Burgos is een zeer clericale plaats, en de bisschop daar heeft net als zijn collega in Pamplona zelfs een aflaat van honderd dagen afgekondigd voor eiken marxist, dien men ombrengt En ik wilde, dat ik wat meer kon be grijpen van dat wonderlijke wezen dat mensch heet. Albert Helman is een afvallige. Als ka tholiek heeft hij vroeger het Zuiden bereisd en hij schreef in katholieke bladen wel eens frissche litteratuur over landen, waar ci troenen bloeien. Uit het Roomsche Spanje verkoopt hij thans aan een liberaal blad knollen voor citroenen. Honderd dagen aflaat voor eiken ge- dooden Marxist! Men moet een afvallige zijn om dien" knol naar Holland te expor teeren, en een liberaal blad om hem te slikken De liberale partij is een verzamelpartij van brave burgers, die liever Turken dan papen zijn. Zooals de hoofdkrant in haar kolommen den communistisch doorgewin- terden publicist Huyts de Sovjet-sympa thieën liet infiltreeren, zoo laat zij zich thans uit een vervalschten Spaanschen Katechismus een aflaat van honderd dagen in handen spelen. PARIJS, 13 Sept. (Reuter) Kort na middernacht is brand uitgebroken in het „Theatre de l'Opera" te Parijs. De brand weer was evenwel spoedig gewaarschuwd en uit negen kazernes verscheen groot mate riaal Tegen drie uur was het blussbhings- werk ten einde. Een var. de bouwkundigen, die de schade, welke door den brand aan de opera is aange- - richt moet schatten, verklaarde, dat ,de brana, welke ontstaan is in de gewelven aan den tuin kant onder het tooneel, evenveel schade heeft aangericht als het water, dat weliswaar het ge bouw voor algeheele vernietiging heeft behou den. De zichtbare schade kan worden geschat op een millioen franc. Voor het schatten van de onzichtbare schade, aangericht aan de electri- sche geleidingen enz. is een beter diepgaand onderzoek noodig. LONDEN, 14 Sept. (D. N. B.) De internatio nale controle-commissie inzake de niet-inmen- ging in de Spaansche binnenlandsche aange legenheden zal vanmiddag voor den tweeden keer bijeenkomen. Ondanks de aanhoudende en dringer.de stappen van den Britsehen en den Fran- schen ambassadeur te Lissabon heeft de Portugeesche regeering zich tot nu toe niet bereid verklaard deel te nemen aan de bij eenkomsten der commissie. PARIJS, 14 Sept. (D. N. B.) De secretaris generaal van het vakvereenigingsverbond, Léon Jouhaux, heeft gisteren in een bijeenkomst der vakvereeniging van bouwvakarbeiders o. m. ver klaard, dat de algemeene vrede en vooral de vrede van Frankrijk afhangen van een over winning der Spaansche regeering op de op standelingen. Indien Franco de overwinning zou behalen, zou de veiligheid van Frankrijk daarmede in gevaar worden gebracht. Onder de tegenwoordige omstandigheden moest den Spaanschen kameraden, aldus Jouhaux, zooveel mogelijk hulp worden geboden. -STRAATSBURG, (D. N. B.). De katholieken uit Elzas-Lotharingen hebben Zondag een be tooging tegen het communisme gehouden, waaraan 40:000 personen hebben deelgenomen. YAKOETSK, 13 September (A. N. P.) Zater dag zijn zeventien personen om het leven geko men bij een brand, welke twee slaapzalen, in gebruik bij leden van een districtscommissie der partij en ambtenaren van het Volkscommissa riaat van landbouw, in de asch heeft gelegd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 2