WINTER
u
V lltf
dekens
II
B
Dietrich von
Hildebrand
t
TOONEEL, FILM EN MUZIEK
Zelfverweer
tegen brandgevaar
en brand!
OPROEPING
KATHOLIEKEN
KERSTGESCHENKEN
IN GOEDKOPE MARKEN
GüNTHER BALLET
40
68
Familieberichten
t
VLAGGENenWIMPELS
ORANJE-ARTIKELEN
Herm. A. Willenborg
v.o.v.
Prof. Dr. Hiob Pratorius
28
28
78
15
18
28
68
38
52
85
68
98
38
48
68
38
lis
38
58
68
78
98
Advertentiën
Drukkerij 'T KASTEEL VAN AEMSTEL
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Uitgestooten
WATERPOLO
Wintercompetitie K.N.Z.B.
WIELRENNEN
R.K.W.V. Achilles
TANDARTS BREURE
Voor PIANOSTEMMEN
W. Boeree, Schagchelstr. 9
Vanaf JANUARI ook te Haarlem, in
Centrum, het „NED. INSTITUUT
voor HANDEL en ADMIN." van
1917, met Plaatsingbureau.
KOUSENFABRIEKEN HIN N.V.
door MEISJES van 1820 jaar
AUTOTRANSPORTEN
WAGENS TOT 10 TON
GEBR. H0UTK00PER
Leidschevaart 10 - Tel. 14595
IMF* VLAGGEN
STOKKEN WIMPELS
VLAGGENFABRIEK
SOPHIAPLEIN 20
VOOR PRIMA
STOFFEERWERK
GEBR. V. GEMEKT
Verkoop naar Inkoop
L. QUIST, Mr. Vleeschhouwer
Haarlemsche Werkinrichting
Weet U dat gij in 10
lessen leert Dansen
A. REQOUIN
Wilhelminastraat 45
Nieuwe Kruisstraat
3 MIN. v. h. STATION
TE HUUR
BENEDENHUIS
Bij Stamppot moet een Rookworst zijn
Neemt „Anton Hunink"! die is fijn!!
Anton Hunink, Deventer
Hofleverancier.
4000 SPECIALE MOOIE KERSTBOOMEN
GIJ MOET RENTENIER WORDEN...
bij het aanbreken van den
ouden dag.
GIJ KUNT RENTENIER WORDEN...
Wendt U tijdig tot den Raad
v. Arbeid Haarlem, afd. V.O.V.
kunt er van op aan, dat het
de beste artikelen en de beste zaken
zijn, die regelmatig in deze courant
worden geadverteerd.
HAARLEMS MUZIEK-INSTITUUT
STADSSCHOUWBURG
„BURGER - EDELMAN"
Haarlemsche
Orkest-V ereeniging
NAMIDDAGCONCERT
KWIEK EN VIEF
EEN ZEER GESCHIKTE
GELEGENHEID VOOR
UW KERST-INKOOPEN
158
B IJ ZONDER
VOORDEELIGE
HAARLEM
'ubliekeVerknopingen
Veilingen enz
openbare inschrijving
te verhuren
een perceel Teelland
OE RESIDENTIEBODE
BUIJS
Telef. 13271
Verschenen de brochure:
nm IO gehaaidf 0.10
PnlJb franco per post f 0.12
N.Z. VOORBURGWAL 65-73 - AMSTERDAM
POSTREKENINC 22884
Met de onverschilligheid aan alle gewen
ning verbonden verneemt men, zelfs in
Katholieke kringen, de berichten over
Wat dagelijks in Duitschland geschiedt als een
anzelfsprekend gevolg van een economisch
Politieke situatie, waarvoor historie, conjunc
tuur en crisisnood verantwoordelijk worden ge-
aeht. Deze denkwijze bezit een demoraliseeren-
wacht. Het kwaad en dus ook alle onrecht
w de wereld is immers uit de aonde der men
tonen en niet uit het onpersoonlijk gebeuren
wu'klaarbaar. slechts indien dit in ongebroken
Wacht in het bewustzijn behouden blijft zal de
t-h risten niet alleen het protest tegen alle on
echt levendig houden, maar zich steeds weer
ezinnen op zijn eigen medeverantwoordelijk
heid ook aan wat buiten de grenzen van het
'gen land geschiedt. De opgave van het Ka-
holicisme in onzen tijd is de opgave van elk
katholiek persoonlijk en zoo rust op elk de
Phcht te blijven inzien, dat de grootste bedrei-
8wg van het Christendom zooals in alle
HKlen niet komt van hen die zich openlijk
vijanden verklaren, maar van de wolven in
schaapsvachten, die binnensluipen.
Het Nationaal-Socialisme, dat telkens weer
betoogt Christelijke deugd te willen verdedi
gen en zelfs verklaart geen vijand van de Ka
tholieke Kerk te zijn als deze zich maar buiten
öe politiek wenscht te houden, vertegenwoordigt
een vorm van goddeloosheid, van duivelsche
s'uwheid, die menig Christen misleidt.
Dezer dagen bereikte ons de mededeeling van
het Duitsche persbureau, dat nogmaals aan 38
Personen het Duitsche staatsburgerschap ont
komen is. Tot hen behooren Thomas Mann,
he beroemde schrijver, die in 1929 den Nobelprijs
Voor literatuur ontving, de Hitler-biografen
hen en Heiden, de dramaturg Hans von Swetl
®h de katholieke wijsgeer Dietrich von Hilde-
brand.
Tot deze maatregelen is de Duitsche regee-
Dng overgegaan „omdat de betrokkenen de
Duitsche belangen hebben geschaad, hetgeen
indruischt tegen hun plicht trouw te zijn je
gens het rijk en volk".
zoo is Dietrich von Hildebrand, door her
komst, opvoeding en geesteshouding een Duit-
scher naar hart en ziel, ingeworteld in het
Duitsche cultuurleven, krachtig leider in de
groote vereeniging van Katholieke gestudeerden,
uit de gemeenschap met zijn volk uitgestooten.
Voor hem is er geen plaats meer in een Natio-
naal-Socialistischen staat en vraagt men waarom,
dan is er slechts één antwoord: omdat hij een
welbewust Christen, een vurig katholiek steeds
is geweest.
Voor een Christen is er in een Nationaal-
Socialistisch land geen plaats. Hij kan zelf de
gemeenschap met zijn volk verbreken, hetzij
door naar het buitenland te gaan of wel in
eigen land zich te isoleeren. Wie niets doet en
vooral wie zwijgt staat buiten de gemeenschap,
die immers levend is en dus door actieve wis
selwerking der deelen tot stand komt. Treedt
de Christen in een Natlonaal-Socialistische
staat niet zelf uit de gemeenschap, dan wordt
hij onherroepelijk uitgebannen, uitgestooten.
Daarvoor bestaan er vele middelen. Het leven
wordt hem onmogelijk gemaakt, de vrijheid
van spreken en beweging belemmerd, en ten
slotte „in ernstige gevallen" is daar het con
centratiekamp.
Dietrich van Hildebrand, die thans te Weenen
woont, is aan het concentratiekamp ontsnapt,
hij is alleen maar uit de Duitsche volksgemeen
schap uitgestooten door vervallen verklaring
van zjjn staatsburgerschap.
Voor eenige jaren heeft von Hildebrand in
„der Katholische Gedanke" een artikel gepu
bliceerd over de opgaven der stroomingen in
het Katholicisme in den tegenwoordigen tijd,
dat een getuigenis is van zijn liefde voor het
volk, waarvan hij nu afgesneden werd. Het is
een liefde voor volk en vaderland, die dieper
en grooter is dan die der Nationalisten, omdat
zij een Christelijke liefde is en dus vrede en
rechtvaardigheid, godsdienstigheid en naasten
liefde predikt. Voor deze Christelijke liefde tot
het eigen land is in het Derde Rijk geen plaats.
In het bovengenoemde artikel, geschreven in
1930, toen een Katholiek nog vrijheid van spre
ken in Duitschland had, maar de nadering
van het Nationalistische gevaar reeds bemerk
baar was, zijn gedachten neergelegd, die ook
voor den Nederlandschen Katholiek ernstige
overweging waard zijn.
De opgaven, waarvoor het Katholicisme ge
steld is, zijn door de bijzondere vormen der
dwalingen, die onzen tijd beheerschen, bepaald.
Juist omdat deze dwalingen niet den vorm van
meeningen, maar van afgoden verkregen, is
het de plicht deze te ontmaskeren en tegenover
hen het gelaat van Christus te onthullen, waar
in de trekken van de Goddelijke Waarheid en
goedheid te lezen zijn. Welke zijn dan de ido
len, de afgoden van onzen tijd?
Daar is zoo zegt von Hildebrand „het
idool van een onechte mannelijkheid, die
het dulden en vergeven voor zwakheid aan
ziet, het idool van een onechte vrijheid, die
alle autoritaire bindingen als boeien gevoelt,
het idool van een onechte levensvolheid, die
den geest onder het leven wil stellen en den
mensch uitsluitend als een levend wezen ziet,
het idool van de macht in al zijn vormen, ook
die van het imperialisme en nationalisme,
't idool van 't geweld en den valschen moed,
die het duel evenals den oorlog verheerlijkt.
Daar is ook het idool van de kleine burger
moraal, die voor elke heroïsche deugd angst
heeft, het idool van humanitaire welvaart,
die zonder eerbied alle levensgeheimen door
doelmatige technische maatregelen denkt op
te lossen, het idool van de gezondheid, dat
alles onder het gezichtspunt brengt of iets
ons lichaam al of niet schade doet en het
idool van de z.g. natuurlijkheid, dat de die
pere wet des geestes, de glansvolle waarheid van
het zedelijke en eerst recht de bovennatuur
lijke bestemming van den mensch voor „ver
krachting der natuur" verklaart."
In den strijd tegen deze dwalingen moet de
Kerk meer dan ooit zoo meent von Hilde
brand op vier elementen den nadruk leggen
en wel elementen, waarop het hoogste Kerke
lijke gezag reeds de aandacht der geloovigen
gericht heeft en die ook in een spontane bewe
ging onder de geloovigen allerwege doorbreken.
1. In de eerste plaats is er te herinneren aan
de groote verdieping, die van Paus Plus X uit
ging, van het bewustzijn der objectieve zjjns-
gemeenschap van elk lid der Kerk met het
mystieke lichaam van Christus door een die
pere kennis van dogma en liturgie. Door deze
liturgische beweging, bezinning op de wezen
lijke kern van het geloof en overgave aan het
theocentrische leven der Kerk kan de Chris
ten in onzen tijd de kracht vinden èn de hel
derheid van oordeel, die noodig zijn om den
afgodendienst onzer eeuw te bestrijden. Op
pervlakkigheid van godsdienst, gemis aan ver
dieping en een onvoldoende verbondenheid met
de bron van het geestelijk leven is immers
oorzaak, dat de Katholiek in onzen tijd veelal
geen weerstand kan bieden aan de stroomingen
op politiek gebied en hierdoor wordt mede
gevoerd.
2. Een tweede eisch, die in onzen tijd moet
worden gesteld, is het krachtig naar voren tre
den van de Christelijke gemeenschapsgedachte
tegenover het individualisme.
„Door de tegenwoordige menschheid gaat
een diep verlangen naar gemeenschap, die
zich echter ook in valsche vormen uitdrukt.
Ook de oude heidensche gemeenschapsidee,
die de uitzonderlijke eeuwige beteekenis van
elke onsterfelijke ziel miskent en de per
soonlijkheid tot een deel van den staat, de
natie of het ras verlaagt, ontwaakt allerwege.
In alle vormen van staatsvergoding eener-
zijds en in alle vormen van volksfanatisme
en nationalisme anderzijds zien wij de hei
densche slavernij van het individu onder de
gemeenschap hoogtij vieren-." „Werd in vroe
ger tijd de eigenwaarde van gemeenschap
miskend, thans dreigt een matelooze over
schatting van de waarde der gemeenschap
de eeuwige waarde van de persoonlijkheid
te verdringen."
Tegenover deze gevaren van individualis
me en overschatting van volk, staat en ras is
er slechts één afweer n.l. het hooghouden van
de Christelijke gemeenschapsidee. Naar deze
idee heeft elke ziel in Christus oneindige waar
de en kan de gemeenschap alleen worden ge
diend door een versterking van de heiligheid
der enkelingen.
3. Met deze Christelijke solidariteitsidee
hangt ten nauwste het derde element samen,
dat naar het oordeel van von Hildebrand noo
dig is om de „afgoden dezer eeuw" te bestrij
den, namelijk de bewustwording van de uni
versaliteit der Kerk. Tegenover de door natio
nalisme verdeelde menschheid wordt in de en
cyclieken van Benedictus XV en Pius XI de
verheven universaliteit der Kerk gesteld. Waar
het op aankomt is de rangorde der gemeen
schapsvormen in te zien en de plaats, die elk
van hen in ons hart moet innemen „Wanneer
iemand niet in de eerste plaats Katholiek is en
eerst daarna al het andere, dan is hjj heele-
maal geen echte Katholiek". Zoo moeten wij
voor alles leden van het mystieke lichaam van
Christus zijn en moet zich elke Katholiek met
elk ander Katholiek van een andere nationali
teit of volk inniger verbonden gevoelen dan
met zijn landgenooten, die geen lid van het
Corpus christi mysticum zijn.
„Het is niet voldoende om te zeggen, dat
men zich van uit één gezichtspunt, namelijk
het religieuze enger verbonden weet, maar
dat de landgenoot toch gevoelsmatig nader
en vertrouwder is, want het religieuze is niet
Mn gezichtpunt onder vele andere, maar
het ééne noodige. Daarom moet de gemeen
schapsband, die ons met ons eeuwig vader
land verbindt ook voor ons bewustzijn kort
weg de meest werkelijke, de meest levende
en de sterkste zijn tegenover alle andere ge
bondenheid in natie, staat, volk en ras."
De Katholieke instelling eischt nog een
tweeden vorm van universaliteit.
„Staat en gemeenschap van het mystieke
lichaam van Christus ver boven alle andere,
zoo komt op de tweede plaats en wel nog
voor natie, volk of staat een tweede evenzoo
universeele gemeenschap nj. de menschheid."
„Dit universalisme, dat niet de loochening
van de door God gfwilde realiteit van den na-
tionalen band beteekent, maar de juiste ver
houding van het nationale in de door God ge
wilde orde, is een wezenlijk bestanddeel van
het Katholieke ethos."
Met deze woorden, die Dietrich von Hilde
brand ook ons Nederlanders in dezen tijd toe
roept, onderschrijft hij met klem wat een Kar
dinaal Faulhaber schreef: „Het nationalisme
is evengoed een ketterij als het rationalisme."
Men moge het begrijpelijk vinden, dat de
Nationaal-Socialistische staat in Faulhaber en
von Hildebrandt onverzoenlijke vijanden ziet,
maar daaruit kan men slechts dan ook één ge
volgtrekking maken, n.l. dat elk Katholiek een
vijand van het nationalisme moet zijn. „Het is
onmogelijk, degelijk Katholiek en nationalist te
zijn" zegt van Hildebrandt ook tot ons.
4. Ten slotte is het de vredesidce. die als
katholieke gedachte den Stedehouder Christi
den geloovigen ingeprent wordt en waarvoor
te strijden door alle Katholieken steeds meer
als een centrale plicht wordt gevoeld. Katholiek
zijn, beteekent een navolger van den Vredevorst
te zijn en wie gevoelt niet den plicht om tegen
den haat der volkeren en de vergoddelijking van
het geweld, het geloof in het zwaard te strij
den?
De vorm dien de moderne oorlog heeft aange
nomen beteekent een zelfmoord van alle daarin
betrokken naties en „daarom is het voor een
katholiek een onmiskenbare plicht denroman-
tisehen schijn, die om den oorlog en oor-
logsethos in misdadige verbinding verbreid
wordt, geheel en al te verstrooien."
„Een uitwendige wereldvrede is zeker niet
het laatste doel, maar wel de heerschappij der
liefde, de Pax Christi in Regno Christi".
Zoo zag en ziet Dietrich von Hildebrand de
opgaven van het katholicisme in onzen tijd.
Zijn uitstooting uit den Dutschen staat moge
voor allen, die zich met hem in hoogere ge
meenschapsvormen verbonden weten een her
nieuwde vermaning zijn den ernst der tijden in
te zien en te beseffen, hoe de solidariteit van
allen, die Christus als hun Heer belijden, een
ieder verantwoordelijk stelt voor den gang der
geschiedenis. Deze uitstooting van een der
voornaamste geestelijke leiders der katholieke
studeerende jeugd moge ook de overtuiging
opnieuw verlevendigen, dat de grootste vijand
van het christendom en daarom ook van alle
Europeesche beschaving het nationaal socia
lisme is, dat wij bestrijden moeten, niet alleen
om het belang van eigen volk en staat maar
meer nog omdat wij hiertoe geroepen zijn als
christen en als mensch.
Zondagavond zal voor de wintercompetitie in
het Sportfondsenbad te Haarlem wederom een
vijftal wedstrijden worden gespeeld. De Haar-
lemsche eerste klasser Haarlem bindt den
strijd aan tegen het sterke Zian uit Den Haag,
terwijl het pas in de eerste klas geplaatste H.
P. C. 2 tegen het IJ 2 speelt. In de damesaf-
deeling vindt de plaatselijke ontmoeting tus-
schen H. P. C. en D. W. R. dames plaats.
Verder worden nog gespeeld H. P. C. 3De
Ham (Krommenie) en NereusDolfijn.
De wedstrijden beginnen om acht uur.
Donderdagavond 10 Dec. reed b.g. vereeniging
haar 5den rit der Kerst-competitie, n.l. 3 K.M.
cp Hometrainers, op wegmateriaal en 92 ver
snelling.
De uitslag was als volgt:
A-klasse: I P. Gruyters 2.261/5, 2. Klinken
berg 2.38 2/5, 3. Groenendijk 2.46 3/5.
B-klasse: 1 Siebeling 2.25 1/5, 2 de Klerk 2.38,
3. Moison 2.57 4/5, 4 P. v. Leeuwen 3.56 3/5.
C-kiassc; 1. Koelemij 2.37 2/5, 2. Claarsen
2.43 4/5, 3 en 4 v. Egmond en Stet, beiden
2.47 1/5, 5 v. Sprundel 2.58.
Junioren: 1 Duijns 2.57 2/5, 2 Portegies 2.57 3/5,
3 v. Norden 3.12 4/5.
De volgende renners rijden as. Zondag te
Beverwijk op baanmateriaalGruyters, Siebe
ling, Koelemij en Claassen. Op wegmateriaal:
Klinkenberg, v. Egmond, de Klerk en Duyns.
Tot onze diepe droefheid
overleed zacht en kalm, r.a
voorzien te zijn van de H. Sa
cramenten der Stervenden,
onze geliefde Echtgenoot en
Vader, de Heer
THEODORUS BAKKER
in den ouderdom van 48 jaar.
A. A. M. J. BAKKER—
PRELLER en kinderen
Amsterdam, 10 Dec. 1936
Bloemgracht 6 huis
De Profundis Zondag a.s.
van 24 uur in 't. sterfhuis.
De Rozenkrans Zondagsavonds
te 9 uur in de kerk v. d. H.
Ignatius. De H.H. Uitvaart
diensten zullen gehouden
worden Maandag 14 Decem
ber a.s. te 7, 7.30, 8 en te 9.30
uur de gezongen H. Requiem
mis in de kerk van den H. Ig
natius, waarna de begrafenis
vanuit de kerk op de R. K.
Begraafplaats „St. Barbara" te
ongeveer 11 uur.
Gaarne H.H. Missen
De Conferentie H.H. Fran-
ciscus en Antonius, Tichel
straat, bericht door dezen het
overlijden van haar geacht
medelid, den Heer
TH. BAKKER.
Profundis: Zondag 13 Dec.
van 24 u.. Bloemgracht 6 hs.
H.H. Uitvaartdiensten Maan
dag 14 Dec. om 7, 7.30", 8 en
9.30 de gezongen H. Requiem
mis. Begrafenis vanuit de
kerk om ongeveer 11 uur op
de Begraafplaats St. Barbara.
Namens de Conf.:
HET BESTUUR
Wagenweg 23
VERANDERDE SPREEKUREN:
Dagelijks 13, behalve Dinsdag en
Zaterdag; bovendien Di. en Do. 78.
VER. TANDHEELK. PRAKTIJKEN
FRANS HALSPLEIN 8
voorheen Oude Gracht 84,
Kennemerplcin 5 en Jansweg 6.
Spreekuren
1012 en 1—3 Ma. en Dond.av. 7—9.
KUNSTGEBITTEN
Tarieven lager dan Zieken fondsprijzen
ADVIES KOSTELOOS
PUnJoos trekken van tand of kies 1.-
Allen die iets te vorderen hebben
van, verschuldigd zijn aan of borg
tochten bezitten ten laste van wij
len Mejuffrouw JOHANNA CHRIS
TINA RITTINGHAUZEN, zonder
beroep, onhertrouwde weduwe van
den Heer WILHELMUS BORST, in
leven zonder beroep, gewoond heb
bende te Haarlem, Generaal Botha-
straat 83, overleden te Haarlem 13
November 1936, wordt verzocht
daarvan uiterlijk 1 Januari 1937
opgave of betaling te doen ten
kantore van Notaris G. F, M. ROO-
ZEN te Haarlem, Spaame 14.
GEMEENTELIJKE BANK VAN
LEENING HAARLEM
Gedurende de maand December,
dagelijks op de gewone kantooruren,
verkoop van opgehouden panden,
best. uit GoUd, Zilver, Juweel en
Meubilair, w.o. modern eiken Har
monium.
Vastgestelde prijzen, geen opgeld.
Handen- en -voetenzalf 20 ct.
Gummi bedkruik v. a. 45 3t.
Vaseline Wit per ons 15 ct.
Urbanus pillendoos 25 ct.
Levertraan flacon 25 ct.
Hoest-griepp. 6 voor 25 ct.
DE OUWE GAPER, Ass. Apotb
Lange Veerstraat 20 - Tel. 16625
Elast. Kousen 1.95
A. Diploma-Opleiding STENO (Schoevers-methode in 8
lessen), idem MACHINESCHRIJVEN (volledig 10.—),
idem „VOLLEDIGE KANTOOR-OPLEIDING" 20.—).
„Efficiency" is en blijft de Schoevers-methode voor Typen
en Steno in 8 lessen!
Diploma-Opleiding ALGEM. en PARTIC. SECRETARESSE.
Ouders wijzen wij op deze bijzondere Opleiding! Volledige
Opleiding is onmisbaar voor hen die H.B.S. en U.L.O. enz.
hebben gevolgd! Prospectus wordt kosteloos toegezonden.
B. Deze af deelingen: Opleiding PRAKTIJKDIPL. BOEK
HOUDEN (7 mnd.). PRAKT. DIPL. NED., FR., D. of ENG.
H. CORRESP. (311 mnd., al naar voor-ontwikk.).
STAATSPRAKT. D. en M.O. BOEKHOUDEN staan onder
leiding van EXAMIN. en oud-EXAMINATOREN PRAKT.
EXAMENS en gaan recht op het doel af.
VRAAGT .DE adressen der duizenden
ELDERS GESLAAGDEN v. h. INSTITUUT!
Kostelooze toezending van Prosp. op schr. aanvrage of
mondelinge inl. (101 en 69) aan het tijdelijk Bureau
adres: Tetterodestraat 23, Haarlem.
Inschrijvingen zijn begonnen. De Opleidingen beginnen
Januari in modern geïnstalleerd pand.
EFFICIENCY in Onberispelijk Milieu.
Voor het zoogenaamde opsteken van geminderde fijne dameskousen kan
een bijzonder flink loon verdiend worden. Leerzame personen gelieven
zich aan te melden voor 6 uur n.m., behalve Zaterdagmiddag.
in alle maten alsmede diverse
bij
FRANS HALSSTRAAT 29
Telef. 12484
'GROOTE EN KLEINE ZALEN
TE HUUR
Centraal verwarmd
WILHELMINASTRAAT 45
Telef. 15915
RUIME KEUZE
van 2 8 M. lengte
BETER en GOEDKOOPER
Telef. 11609
KOMT U EENS KIJKEN
MEUBELSTOFFEERDERIJ
OVERTREKKEN VAN STOELEN
met leer 1.50 met moquette 2.00
Werkplaatsen: N. GRACHT
bij de Jansbrug
Winkels: RIDDERSTRAAT 34
KLEINE HOUTSTRAAT 48
Vraag, vrijblijvende prijsopgaaf
voor het nieuw stoffeeren en
overtrekken van uw meubelen.
HEDEN:
Lamslappen 20 ct. p. p.
Varkenskarbonade 35 ct. p. p.
Prima Runderlappen 40 ct. p. p.
DIK NIERVET 35 ct. p. p.
HARDE REUZEL 35 ct. p. p.
ANTHONIESTRAAT 81
BOTERMARKT TELEF 13340
Cocosmatten - Rietmatten Bezems
Boenders - Mandenwerk, enz. Stoelen
matten - Reparatiewerk vlug en
billijk
We houden 55 personen aan het werk
Bezoekt onze toonkamer
Aanvang nieuwen cursus voor
R.K. 18 19 December.
Lesgeld 6.
Inlichting en Inschrijving
dagelijks bij
Telef. 15915
Je adres voor privé dansles.
Billijke condities.
Te koop of te huur
WINKELHUIS met WONING
Te bevr. Santpoorterstraat 57 rd.
Haarlem, Kleverpark.
Keurig vrij BOVENHUIS te huur
Geheel gemoderniseerd 6. p.w.
Inl. Makelaar P.H.BORGHOUTS
Kruisweg 38 Telefoon 17130
TE HUUR geheel gemoderniseerd
VRIJ BOVENHUIS, bev.: groote
suite, balcon, zijkamer, keuken, 2
slaapk., zolder. Huurprijs 27.
per maand.
Inl. Makelaar P- H. BORG-
HOUTS, Kruisweg 38. Tel. 17130.
aan een der singels geriefelijk
bev.: groote suite, 2 slaapk., keuken.
Te aanv. per 1 Januari. Huurprijs
480.per jaar. - Inl.: Makelaar
P. H. BORGHOUTS, Kruisweg 38,
Tel. 17130.
koopt niet in winkels
waar onzedelijke of
N. Malthusiaansche
artikelen worden ver
kocht of voorhanden
zijn.
Koopt aan Stationsboekenkasten
MJ.EBr. DIE LECTUUR, WELKE
GEEN GEVAAR OPLEVERT
Van 50 c.M. tot 8 M. zijn alle regelmatig van vorm. Hulstboomen,
rijk bezet met bessen, van 1 tot 3 M„ pracht partij lange hulsttakken,
rijk bezet met groote bessen, voor versiering los groen in vele soorten
en in elke hoeveelheid verkrijgbaar, enz., enz., kamer- en tuinplanten,
losse bloemen, tuingrond, rots- en stapelsteenen, enz., enz. U slaagt
altijd, alles franco huis. P- MAKKELIE, Burgwal 36, Haarlem, Tel. 12584.
Kwaliteit hoog, prijzen laag. (Heeren wederverkoopers reductie)
Tot 200 Mark zonder formaliteiten voor de ontvangers.
Koers heden 0.39
EFF.KANTOOR v. HALEM CO. N V. - SCHOTERWEG 3, HAARLEM
Telefoon 13370. Tot 8 uur nam. geopend-
Pr. excl. bespr.
70, 1.05, 1.50,
2.20, 2.70
C O U P O N 9
GELDIG
WOENSDAG
16 DEC., 8.15 u.
Prijzen gewoon
COUPONS
GELDIG
Bespr. v. Maand.
ZATERDAG en ZONDAG A.S., 8.15 UUR
HET VOORTREFFELIJKE TOONEELSTUK
van Curt Götz
De Haarl. Pers schreef o.a.: een stuk, dat perfect
gespeeld wordt; een volmaakte opvoering; stuk
en spel beide flonkerend van geest; een knap stuk
tooneel; een geheel zoo zuiver afgestemd; een
zeer groot succes.
MET EIGEN ORKEST, BEKROOND 1936 OP DE
OLYMPIADE TE BERLIJN
Dir. NICO HOOGERWERF
op MAANDAG 14 DECEMBER, 8.15 uur opvoering van
Ballet-comedie van MOLIèRE met muziek van J. B. LULLY.
Door de groote bezetting: Comedie, Koor, Orkest, Solisten en
Ballet is deze opvoering een zeldzaam voorkomende gelegenheid.
Prijzen der plaatsen: van 1.20 tot 0.50 plus rechten. Verkrijg
baar Concertbureau Alphenaar en Stadsschouwburg.
Dirigent: FRITS SCHUURMAN
Solist: WILLEM EGGINK, Piano
op Zondag 13 December 1936 te 2 30
in de Gemeentelijke Concertzaal.
Toegangsprijs 0.25
ls onze „Omroeper". Eiken avPné
weer opnieuw spreekt hi) In 80.00C
gezinnen, waar hij steeds een trouw
gehoor vindt. Zaken-Omroepers 50
ct. per regel. Particuliere Omroepers
20 ct. per regel. Be rek.-Jngen (ge
vraagd en aangeboden) M ct. per
regeL
Interlock Dames
directoires. 48, 38,
Zijden Dames
directoires 48, 38,
Wollen Dames
directoires.95, 88,
Interlock kinder
directoires.22, 18,
Gemoltonn. kinder
directoires 28, 24,
Prima Dames-
camisoles 48, 38,
Wollen Dames-
camisoles85, 78,
Wollen kinder-
camisoles58, 48,
Woll. Dames-onder
blouses z. m65,
Woll. Onderblouses
met mouwen 120, 98,
Jaeger Heeren
pantalons. 98, 78,
Jaeger Heeren-
borstrokk. 1.48, 1.28
Interlock Heeren-
sportbroeken 68, 48,
Interlock Pantalons
m. 1. pijpen 68, 58,
Interlock Heeren
borstrokken 98, 78,
Jaeger en Interlock
jongensbr..68, 48,
Flanellen Dames
pyjama's 1.58, 1.35,
Flanellen kinder
pyjama's vanaf
Zijden Dames On
derjurken.. 98, 78,
Charmeuse Onder
jurken met ronde
hals98, 78,
Interlock Dames
Onderjurken vanaf
Pracht Onderjurken
fil m. zijde vanaf
Wollen Dames-
Onderjurken 1.78,
Kinder Onderjurken
vanaf
Flanellen D. nacht
hemden 1.18, 98,
Lange Veerstraat
en Gr. Houtstraat
Raadhuisstr. H'stede
Burgemeester en Wethouders van
NOORDWTJK zijn voornemens bij
groot 0.74.20 H.A., gelegen aan den
Schulpweg, kad. bekend gemeente
Noordwijk, Sectie C no. 64, in massa
en in twee gedeelten, zooals ter
plaatse is aangegeven.
Huurtijd 1 Jan. 1937 tot 1 October
1938.
Inschrijvingen vóór 19 Dec- a.s.
des v.m. lo uur in te leveren.
Voorwaarden liggen ter secretarie
ter inzage.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
VAN DE MORTEL
De Secretaris, B. IKE
bestemd voor Den Haag en
omliggende gemeenten, als
ook voor Schevenlngen, het
Westland. enz., plaatst men
bet best in
Rlvlervtschmarkt 2
'■-GRAVEN HAGE
EXPEDITEUR - TRANSPORTEN - VERHUIZINGEN
GOEDERENVERVOER MET AUTO'S EN TRACTORS
Onze populaire brandbestrijdings-
artikelen zijn gebundeld tot een mooi
gebonden, geïllustreerd boekje; een
practische handleiding, onmisbaar in
elke woning in de stad en op het land
Verkrijgbaar bij den Boekhandel en den Uitgever