mmmÈmmwmm. i) mm $i'0 DROSTE luidt den feest-tijd in! „Hiemand ztutdee vtOQ 51REINOLDUSHU1S J. P. MAAS Zn- FLEISSIG EEN KERSTKRIBBE 111 ROND HET FEEST VAN CHRISTUS' GEBOORTE LITURGIE DER KERK AAN UW KERSTMISDISCH V we©@®®ee®®<>®@®«e<»eeeee J VOOR DE A.S. FEESTDAGEN 1 EERST EVEN KIJKEN BIJ: ANGORA B. H. STEFFENS NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT - VRIJDAG 18 DECEMBER 1936 kW""' (W\\ï<SSX^ ÊsWM&MlË! §§sfê iai« loop der eeuwen D R OSTE VE RPLEEG S TER CACAO EEN KERSTGROEP HOTEL - Amsterdam - RESTAURANT KERSTDINERS 1.55 - 2.50 - 3.J0 ONZE PRACHTIGE COLLECTIE KERSTKAARTEN VOOR UW KERSTGESCHENKEN TOCH J. M. WILS- BOTTELIER PAARLAARSTEEC v\VNVVs^\V 1 !p*#V Zooals het Kerstfeest nog alleen in verhalen en boeken voorkomt en zooals het ook inderdaad het sterkst tot de verbeelding spreekt. Spaart plaatjes voor onze albums. HAARLEM HOTELXENTRAAL LEI DSCHElJjf BOSCHJE HET MOOISTE PUNT IN HET CENTRUM EMMASTRAAT 16 BEELDHOUWERS OESTERS, KREEFT, CAVIAAR OF VISCH BIEDT U KEUS BEZORGING OVERAL ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo HET WOLMAGAZIJN VESTIGEN WIJ UW AANDACHT OP ONS EN ALLE FIJN GEBAK Hoogachtend, Fa. J. H. DE HEUS G. SCHAVEMAKER KONINGSTRAAT 37 - TELEFOON 11179 nnnnnnnnnr ZONDAGS geopend van 10—2 uur QsnDDnnDDQ van bijzonderen smaak, zoowel in hout, ceramiek en plastiek, vindt U bij ZIJLSTR. 65, HAARLEM - TEL. 14340 Tevens maak ik U opmerkzaam op KERSTLAKENS EN DEKSERVETTEN O0C0O0OOOOOO0OO0CX5000OOO0O00OOOOOOOOO0OOOO0O0 I -TM IS,,r v.d.Boogaard Een engel verkondigde Christus' geboorte aan de herders. Het Teest der geboorte van Christus is voor de Katholieke Kerk een der meest plech tige herdehkingen. Zij bereidt de géloo- vigen daartoe voor in den Adventstijd, een pe riode van afzondering en overdenking, welke daarom vroeger ook met strenge vasten gepaard ging. De Kerk viert in het Kerstfeest de blijde verwachting van de Moeder Maagd, die om haar vlekkelooze zuiverheid werd uitverkoren de Moeder Gods te worden. In de allereerste eeuwen der Kerk werd het feest der geboorte van Christus niet op den 25en December gevierd; dit feest was niet aan een bepaalden dag verbonden. De Grieken vier den het aanvankelijk op den 6en Januari en noemden het „Epiphania" ofwel „Theophania", hetgeen zeggen wil openbarings- of verschij- ningsfeest. De Latljnsche Kerk stelde evenwel de vie ring van het Kerstfeest vast op 25 December, welk voorbeeld in het jaar 376 door de Grieken werd opgevolgd. Ofschoon de Kerk bij andere Vigiliën de nachtelijke samenkomsten heeft afgeschaft, houdt zij die op Kerstnacht gehandhaafd, waar om de priesterlijke getijden „Kerstmetten" wor den genoemd. Deze Kerstmetten worden des nachts gezongen en op vele plaatsen wordt de eerste H. Mis te middernacht gehouden. Op den Eersten Kerstdag heeft de Kerk den geloovigen toegestaan vleesch te. eten, ook al valt deze Kerstdag op Vrijdag en zelfs den kloosterlingen der strengste orde is het op dien dag vergund vleeschhoudende spijzen te nuttigen. Het kerke lijk gebruik om op den Eersten Kerstdag drie H. H. Missen te lezen stamt reeds uit de vijfde eeuw. Het is vanaf dien tijd, dat de Pausen drie Missen opdragen: de nachtmis in de kerk van de H. Maria de Meerdere ofwel Ter Kribbe, de tweede in de kerk van de H. Anastatia, die. in het jaar 300 voor haar geloof stierf, en de derde in het Vaticaan. Dit heilig gebruik werd al spoedig nagevolgd door alle Katholieke ker ken, evenwel met uitzondering van Spanje, al waar men in de 14e eeuw en de kerk van Milaan, waar men in de 15e eeuw eerst hiertoe overging. In de Middeleeuwen werd het Kerstfeest te vens een familiefeest. In die dagen, als de win ter zijn kouden adem over de aarde blies, ver zamelde men zich rond de vroolijk brandende vuurblokken en vertelde men elkaar legenden omtrent het Kerstfeest. In vele landen maak te men er een traditie van om in elk dorpje een z.g. Kerstflambouw te hebben. Bij deze Kerstflambouwen werden door de jongemeisjes uit het plaatsje eenvoudige liederen gezongen en in den Kerstnacht verzamelden zich groot en klein rond de flambouw en vierde men de komst' van dén ZSligmakér onder het zingen van blijde Kerkgezangen en het bidden van den rozenkrans. De viering vali het Kerstfeest werd tijdens de Middeleeuwen steeds grootscher en uitge breider. Ieder plaatsje had weer zijn aparte manier van Kerstviering. De indrukwekkendste en belangrijkste was wel die, waarbij op den dag vóór Kerstmis, dus op Vigilie, alle onderhoorigen en vazallen van den kasteelheer zich uitdosten in hun beste ge waden met versierde paarden en gevolgd door een groote groep z.g. Advent-blazers, welke mu zikanten zoo werden genoemd, omdat zij tus- schen negen uur des avonds en twaalf uur middernacht er met doedelzak of hobo op uit trokken door de straten van stad of dorp. Meestal liep de kasteelheer aan den kop van den indrukwekkenden stoet, welke vanaf het plein van het slot tot de z.g. misdadigersplaats trok. Nabij deze plaats bevond zich gewoonlijk een omheind stuk grond, waarin het vee, dat in de uitgestrektheid van het landgoed eenige schade had veroorzaakt, was opgesloten. Na een kort gebed gaf de schout onder het uitspreken van een driemaal herhaald „De Vrede zij onder U" de dieren aan de eigenaars terug, zulks met vrijstelling van boete of straffen, welke anders werden toegepast. Ossen en ezels, welke in deze afscheiding ver bleven, genoten in het bijzonder een goede be handeling, dit ter eerbiediging aan de gedachte, dat de menschgeworden Zoon Gods door deze dieren in den stal van Bethlehem werd ver warmd. Na afloop van de plechtigheid van de teruggave der dieren aan de eigenaars en na een gezamenlijk dankgebed, doofden alle inwo ners het vuur van den huiselijken haard en begaven zich in een eindelooze rij met fakkels en flambouwen naar de kerk, alwaar een groote lamp ter eere van de Moeder Gods werd ont stoken. De priester zegende hierop het z.g. nieuwe vuur en vervolgens ging men processie- gewijs door de akkers, nog immer vergezeld van duizenden twinkelende lichtjes, welke uit de flambouwen sprongen. Met dit door den priester gezegend vuur stak men bij thuiskomst de haar den aan. Wanneer het hoofd van het gezin met zijn familieleden in de woning was teruggekeerd, ging men naar de plaats, waar men het vorig jaar op hetzelfde tijdstip het uitgedoofd over schot van het Kerstblok had geborgen. Dit blok werd met veel plechtigheid opnieuw in den haard gelegd, waarna allen neerknielden, ter wijl twee bedienden het nieuwe Kerstblok bin nen brachten. Dit Kerstblok moest van het zwaarste hout zijn, dat men in de bosschen kon m vinden en teveng moest... het het dik^t, .,ged.eeltg van den stam èijn. Na de plechtigheden volgde meestal een kin derfeestje, hetwelk bestond uit het geven van geschenken en lekkernijen, welke tijdens afwe zigheid van de kleinen op het blok werden ge legd. In dezen indrukwekkenden nacht bleven velen waken en bidden om tegen den morgen naar de kerk te gaan, na beëindiging waarvan bij de gegoede families een rijke maaltijd volgde. Tij dens, dezen maaltijd moesten twee waskaarsen op tafel branden. Gedurende de Reformatie hebben deze vrome gebruiken ter viering van het Kerstfeest veel aan populariteit moeten inboeten, hetgeen nog verergerde, toen men later op alle moge lijke manieren van de Kerstviering een feest wilde maken zonder eenigen godsdienstzin. 25 December: Kerstmis Hij is gekomen: laat ons Hem aanbidden! Hij, Wiens komst de Kerk gedurende den Advent afbad met steeds grooter wor dende vurigheid. Hij, de Heer en Verlosser, is ten laatste gekomen. In woorden van heilige ontroering geeft de „Nachtmis" ons het eerste verhaal van het blijde gebeuren de geschiede nis van de geboorte van Christus. „En zij baarde haren eerstgeboren Zoon, en Wikkelde Hem in doeken en legde Hem neder in een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg" en ook door de Engelenboodschap „Zie, ik verkondig u een groote vreugde, die voor geheel het volk zijn zal: dat u een Zalig maker is geboren, die Christus de Heer is in de stad van David". „De Dageraadsmis" verhaalt ons de aanbid ding van het Goddelijk Kindje door de herders en verklaart dat ditzelfde Kindje is: De Vader der toekomende Eeuwen, aan Wiens Rijk geen einde zal wezen (Introitus). In de Collecte wordt aangegeven wat het practisch resultaat moet zijn van de kennis van het ontzaglijk feit der Menschwording. Het gebed is kort maar zeer beteekenisvol: „Almachtige God, wij smee- ken het U, geef ons, die overstroomd worden van het nieuwe licht van het Menschgeworden Wloord, dat in onze werken verschijne, wat in onzen geest door het geloof schittert". In de 3e Mis van den Kerstdag treden even eens de eigen gebeden en gedachten naar vo ren. In het Eerste Evangelie houdt de Kerk ons de beroemde passage: „In het begin was het Woord" enz. van den H. Johannes voor, niets anders dan het Evangelie, dat bijna ge heel het jaar door op het einde der verschil lende Missen gebeden wordt. In de 3e Mis van den Kerstdag is dit Evangelie uiterst geschikt om ons te doen inzien, de Waardigheid, de eeuwige geboorte van den pas geboren Zalig maker. De Kerk verheugt zich met al haai' leden in Zijn Komst en aanbidt Hem in den jubelzang: U behooren de hemelen en U be hoort de aarde: het wereldrond en zijne vol heid, Gij hebt ze gegrondvest (Offertorium). Deze juichende klank wordt gehoord door den geheelen Kersttijd. De feesten, die onmiddellijk het Kerstfeest volgen, vestigen steeds weer op nieuw onze aandacht op Bethlehem en het Kindje, daar geboren. Het feest van den H. Stephanus, den eersten martelaar, die voor Chris tus zijn leven liet, herinnert er ons aan, dat het Goddelijk Kindje op aarde kwam om voor onze verlossing een wreeden dood te sterven. Het feest van den H. Johannes, den Apostel der Liefde, vestigt er onze aandacht op, dat Christus niet mensch werd, omdat Hij daartoe verplicht werd, maar dat Hij dit slechts deed uit liefde voor ons. Op het feest van de H.H. Onnoozele Kinderen legt de Kerk er den na druk op, dat wij in Christus leven en sterven moeten. IZij dwingt ons te treden in de ware Kerststemming en wel zoodanig dat „ons leven uw geloof, dat onze tong belijdt, ook door da den verkondige." DOM AMBROSIUS WITTMANN Maak het gezellig met de feestdagen. Laat Droste's tractatie-mannetje voor wat lekkers zorgen! Kerstklokjes en Kerstkransjes, Hulst blaadjes en de bekende Pastilles. Wat Droste maakt is heerlijk en ALTIJD WELKOM! met de a.s Feestda ger Standaardvlag 100x150 c.m. com pleet met stok en houder Zuiver Woilei Standaard vf at 100x150 c.m. com pleet met stok ei houder Verder alie maten Vlaggen en Stokken VOORRADIG Lange Veerstraa en Gr. Houtstraa Raadbs-r. .H'stede BRENGT UW KERSTVACANTIE DOOR IN AMSTERDAM LOGIES MET ONTBIJT 3.3?. BIJZONDER VERZORGDE KERSTMENU'S afkomstig uit het ST. REINOLDUSHUIS, kan niet anders dan een MOOIE GROEP zijn, welken prijs of U ook besteed hebt. 1^, 8LOEMENDAAL VQi TELEF 23280 (3 LVNEN) (V achter Effectenbeurs 3 Dagen volledig pension 13.50 nnnnnnnnnnaBnannamaciaBC]CiElEIDCiai3GI3ElhiLllbLlKliuzEIEiaEII3a KERSTBROOD a ƒ0.60 ƒ0.90 ƒ1.20 FIJN KRENTENBROOD ƒ0.40 ƒ0.80 ƒ1.20 DUITSCH KRENTENBROOD 0.40 0.80 KERSTKRANSJES per 5 ons 1.00 KERSTKRANSJESper half pond 0.35 SCHUIMKRANSJES per ons ƒ0.20 II heeft 'n groote sorteering SCHAGCHELSTRAAT 20 bij de Anegang

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1936 | | pagina 9