H.V. „CEMSTO" SCHOONMAKEN! D „OPBLOEI KOOT'S KLEINE VLEUGELS Ballero...? „Msma"-Ut$eHims siteven turn de sfUtsdetv&otuüputQ VIJFTIG GULDEN PARADE FEESTEN e bel luidt de poort gaat open Wij wachten Uw bezoek; U is welkom! PIANOHANDEL KAREL SAMSON in onze toonkamers Herman A. Roosemalen „RITSEMA"-MODELLEN 1937 HAMIT-LIED BELNUMMER NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT niet alleen een prijs maar de FIJNSTE KWALITEIT voor den LAAGSTEN PRIJS GIERSTRAAT 44 WIJ RITSEMA MET KLOP VIBRATOfe NASSAULAAN 30—32 VAN ONDER TOT BOVEN VAN BINNEN EN BUITEN Na drie maanden van ingespannen arbeid, zet de Middenstands-tentoonstelling Vrijdagmorgen omstreeks elf uur haar deuren wijd open voor de bezoekers. De Haarlemsche Middenstand verdient een woord van groote waardeering voor wat hij heeft tot stand gebracht. Hij verdient een succes, even redig aan de energie, die aan „Opbloei" werd besteed. Toen wij de organisatie op ons namen, wisten wij, dat er aan hooge eischen moest worden vol daan. Ook wij zijn er trotsch op, dat wij Haarlem de expositie kunnen aanbieden, waarmede de stad voor den dag kan komen. Wij kunnen er niet aan denken, hier een over zicht te geven van wat „Opbloei" te zien en te genieten geeft. De overal verkrijgbaar gestelde „Feestgids" bevat uitvoerige mededeelingen. Wat wij daarbij en bij het vele, dat reeds in de pers werd vermeld, nog hebben te voegen, is slechts dit: Zijlweg 57 - Telef. 11036 Haarlem in groote sorteering, in verschillende houtsoorten Lage prijzen Ook in huur of in huurkoop RITSEMA STOFZUIGERS Groote Houtstraat 132 - Telefoon 16693 Tijdens de tentoonstelling Ide modernste en nieuwste modellen eetkamers salonameublementen slaapkamers,zitkamers enz. vanaf heden etaleeren wij een geheel aparte en stijlvolle eetkamer prijs f 450. Een bezoek van U aan onze toonkamers stellen wij op hoogen prijs. Vraagt vrijblijvend offerte Baan 3-5 Telefoon 14952 Haarlem behangerij - stoffeerderij - meubelmakerij "RITJEMA KL0P-V1BRAT0R" J M DE HEER C. TEN BOOM VERTELT HILVERSUM Profiteer van fie gemakkelijke betalingcondities Anker „veerend opgesloten Hoogtesteller Hierin zijn 'n aantal nieuwe vindingen toegepast, die U in geen ander merk bijeen zult vinden. Dat een stofzuiger zuigt, wie zal dat verwonderen, maar tevens Uw tagijt kloppen, grondig reinigen, dèt kan alleen de HAARLEM - TELEF. 113G3 v.h. alg. chef Van Basten's Woninginr. N.V. commercieel talent niet zoo groot was als hy zich had voorgesteld. Misschien is het hem by al zyn moeite niet voor den wind gegaan. Zeker is, dat hy zich in 1651 met vrouw en kinderen naar de Oost inscheepte om daar zijn geluk te gaan beproeven. Hij kwam in half- officieelen dienst by de Compagnie en werd als handelsagent naar het hof van den Groot- Mogol gezonden, om daar de belangen van Heeren XVII te behartigen. Omdat Djiehaan patuuriyk niet mocht weten, wat de Compag nie eigenlijk in het schild voerde, werd Koe- dyck, „die experte kennis der schilderkunst en andere bequaemheden bezat" hem na veel be leefdheidsbetuigingen als hofschilder toege voegd. De Leidenaar heeft niet veel plezier van zyn hovelingschap beleefd. Met zyn geheele gezin moest hy den Mogol op diens talrijke reizen vergezellen, terwijl hij bovendien door een langdurige „impotentheyt" werd gekweld. En kele jaren later ontmoeten we Koedyck als op perkoopman te Ahmadabath. Later was hy zelfs eenigen tijd directeur van den belangrijken handelspost Soeratta in Voor-Indië. Door moei- lykheden met de bewindhebbers in het moe derland was de Gouverneur-Generaal echter verplicht hem van dien post terug te roepen. Ofschoon Koedyck zich als vry man te Ba tavia kon vestigen, verkoos hy toch naar Hol land terug te keeren. Als bevelhebber van de retourvloot arriveerde hij in 1659 te Amster dam. Hy ging als koopman te Haarlem wo nen en schijnt daar tot grooten welstand te zyn gekomen. Omstreeks het jaar 1667 is hy gestorven. Over Koedycks koopmanschap in Haarlem zal onze romanschryver aan het fantaseeren moeten slaan. Wy weten er werkelyk niet meer van dan het feit, dat hij enkele malen voor overigens hoogst onbelangryke menschen als borg of geldschieter is opgetreden en dat hy by zyn overlyden een voor dien tijd zeer be- geerenswaardig testament naliet, dat zyn we duwe en dochter toestond een goeden staat te blyven voeren. Met welke zaken heeft de goede man zich in de stad aan het Spaarne bezig gehouden? Welke belangrijke plaatsen heeft hy in het Haarlemsche middenstandsleven ingenomen? Wy weten het niet en zullen het ook wel nooit weten. We moeten ons troosten met de we tenschap, dat Koedyck met zyn ondervindin gen ongetwijfeld een der vooraanstaande orga nisatoren van de B. E. L.-week Van 1665 ge weest zou zijn, als er in dat jaar maar een B. E. L.-week was gehouden. Zou hij niet een reclame-optocht op touw hebben gezet in den trant van de plechtige ommegangen van den Groot-Mogol, welke hy zoo dikwyls had byge- woond....? Laten we niet gaan fantaseeen en ons lie ver nog een oogenblik bezig houden met het enkele restant, dat ons van Koedycks artistie ke werkzaamheid uit zyn Haarlemschen tyd is overgebleven. Langen tyd heeft men gemeend, dat Isaack na zyn verblyf in Oost-Indië de schoone kun sten vaarwel had gezegd. In 1909 ontdekte dr. Martin in de parochiekerk aan den Bezuiden- hout te 's-Gravenhage echter een schildery, dat den volledigen naam van onzen schilder plus het jaartal 1662 vertoont. Het schildery dat thans in het Bisschoppelyke Museum aan de Jansstraat prijkt, stelt Tobias en den Engel voor, een Bijbelsch onderwerp dus, zooals Koe dyck in zijn tot dan toe bekende stukken nooit had behandeld. Omdat ook de schildertrant ge heel verschilt van de manier, waarop de Lei denaar zijn Dou-achtige genrestukken schil derde, verwekte het nieuwgevonden doek in vakkringen veel opzien. Algemeen neemt men nu aan, dat Koedyck tijdens zijn verblijf in Haarlem den meer academischen trant der Haar lemsche grootschilders heeft bestudeerd en zich hun techniek zoo eigen heeft gemaakt, dat hij dezen Tobias heeft kunnen schilderen, welke in voorstelling en behandeling zoo geheel en al verschilt van zijn vroeger werk. Ook door zyn eigen kwaliteiten is het groo te doek zeer merkwaardig. De personen zijn nauwkeurig geobserveerd en ongedwongen in het schemerige landschap geplaatst. De kleu ren zijn frisch en levendig, hier en daar ver levendigd door klare lichtplekjes, die aan het geheel zonder het onrustig te maken, een by- zondere charme verleenen. Het is zeer waarschijnlijk, dat Koedyck in zyn laatste levensjaren te Haarlem nog meer van dergelyke stukken heeft geschilderd. Men heeft ze tot nu toe echter niet terug kunnen vinden. Het kapitale doek in het Bisschoppe lijke Museum is de eenige getuige van de ar tistieke activiteit, welke de koopman-Zondags schilder na zijn Indisch avontuur zal hebben ontplooid. De hoop op nieuwe vondsten be hoeft men nochtans niet op te geven. De lotgevallen van het Haarlemsche schilderij liggen geheel in het duister. Voorstelling en De Groote Houtstraat, toen de dobbel steentjes er nog waren afmetingen van het doek maken het niet aan- nemelyk, dat het ooit als altaarstuk zou heb ben gediend. Wellicht heeft het in een van onze patriciërshuizen als schoorsteenstuk ge fungeerd. Toch behoeven we de mogelykheid, dat de schilder voor een katholieke kerk heeft gewerkt, niet geheel uit te sluiten. Er zyn voorbeelden genoeg aan te wyzen, dat katholieken ook aan andersdenkende kunstenaars opdracht gaven hun schuilkerkjes te versieren. En van een breeddenkend cosmopoliet, als Koedyck was, kunnen we moeilyk verwachten, dat hy zoo'n verzoek zou hebben geweigerd. GAB. voor Uw oude machine bij aanschaffing van een RITSEMA Klop Vibrator, alléén gedurende de B.E.L-WEEK. - Bezoekt in deze week onze showroom, een pracht sorteering van „RITSEMA" stofzuigers wacht U. Een merkartikel met 15 jaar ervaring geeft groote voordeelen boven een fantasie-merk, dat spoedig geen verhaal meer kan bieden. Vraagt U eens inlichtingen over Eeuwigdurende Garantie. Machines in alle prijzen: f 32.50, f37.75, f46-, f56-, f65.-, f78.-, f94.-, f98.-, f110.-, f118.-, f185.-. VRAAGT VRIDBUIVEND DEMON STRATIE. 100 PROCENT NEDERLANDSCH FABRIKAAT. De Groote Houtstraat, zooals de schilder Dirc Hals haar in de 17e eeuw kende veel bijzonders. Achter de muziek reed de ko lonel der schuttery. Dit was in den tijd, dien ik nu beschrijf, heelemaal geen martiale fi guur. Hij zat meestal scheef in het zadel en de sjako met groene vederpluim zat gewoon- lyk ook niet geheel recht op zijn hoofd. Trou wens, de geheele schutterij was een ongeor dende troep. Men liep slecht in den pas en de officieren waren ook weinig geoefend. Geheel anders waren de soldaten en de huzaren. Die waren „model". Als de troep voor de inspectie aangetreden was en de kolonel der huzaren op het exercitieterrein aankwam, blies een muzikant, die bij den ingang van het exerci tieterrein opgesteld was, het sein van aan komst en terstond daarop reed in vliegenden galop de officier, die alles commandeerde, den kolonel tegemoet. De geweren en de sabels werden gepresenteerd en de muziekcorpsen speelden het volkslied. Als de inspectie afge- loopen was, werden de exercities uitgevoerd en na het vertrek van den kolonel werd er af gemarcheerd. Doch dan was de pret nog niet uit. Als de troepen teruggekeerd waren, moes ten de vaandels nog terug gebracht worden naar de resp. woningen van de beide kolonels De eene woonde in de Groote Houtstraat en de andere in de Zijlstraat. Die vaandels wer den met muziek daarheen gebracht en als ze binnen werden gebracht werden de wapens gepresenteerd, waarna de wacht vertrok. Des middags was er in de manege der hu zaren een groot wapenfeest, „assaut" genaamd. Daar werden door soldaten en huzaren aller lei kunststukjes vertoond, reden de huzaren „carroussel" en werd een schermconcours ge houden. Na afloop ontvingen de deelnemers een geldelijke bêlooning, gevolgd door een houterige toespraak van den bevelvoerenden hoofdofficier. Hieronder volgt het Hamit-lied van J. H. Speenhoff, dat iedereen zong en dat de meeste Haarlemmers ook nu nog niet vergeten zyn: Naar de Hamit, naar de Hamit! Waar het hart van Haarlem slaat, Waar het om de stadsbelangen En de breede welvaart gaat. Aller arbeid vast vereenigd, Aller voorspoed hand in hand, Samen één en voor elkander, Elk naar eigen werk en stand. Naar de Hamit, naar de Hamit! Voor den ernst en voor plezier, Want, wanneer de zaken lukken, Lacht ook graag de winkelier. Waarom kniezen, waarom zuchten? Op zijn tyd hoort wat verzet, Haarlem toont ook op de Hamit, Dat het houdt van lach en pret. Naar de Hamit, naar de Hamit! Midden in ons Tulpenland, Waar de Kenncmers regeeren, Kwam weer iets voornaams tot stand, Stadgenooten, vreemdelingen Saamgestroomd uit Oost en West, Naai' de Hamit, naar de Hamit! Daar is Haarlem op zyn best! MODEL 1937 Verbeteringen: veerend achter wiel); geen hinder van oneffen vloer); veerend anker, geïso leerde koolborsteibrug, hefboom hoogtesteller met frictie, geheel gepolijst motorhuis met afneem baren motorkap, ingebouwde achterwielen en beschermde koolborsteldoppen, verlengde wielbasis, radio-storingvrlj. In vroeger tyden was het garnizoen vry groot en droegen de militairen veel bij om het aanzien der stad fleurig te maken. Vooral de parades op 19 Februari, den ver jaardag van Koning Willem III en op 13 Juni den verjaardag van Koningin Sophie, waren feestelyk. Ik heb die parades bijgewoond op de Groote Markt, op het Drilveld, waar nu het Frans Halsplein is en de mooiste op het veld vóór het Paviljoen in Den Hout. Toen daar de pa rade eens was, werd er een charge door de huzaren uitgevoerd. Toen zij een hoek om moesten slaan, ging dit in vollen galop, waar- by de rijders geweldig snel reden. ,,Ventre a terre", noemde men dat. In dien tijd was het geheele volk één in liefde voor het Vorsten huis van Oranje. Opmerkelijk is, dat toen als volkslied het ,,Wien Neerlands bloed" gold, het „Wilhelmus van Nassauwe" werd betrek- kelyk weinig gespeeld. De parades waren op zichzelf een schouwspel, waarin wy als jonge menschen een groot ple zier hadden. Al van te voren was er leven digheid en groot vertier in de stad. De schut ters moesten aantreden in de Stadsdoelen. Als de tyd daar was om naar het paradeveld te gaan, trokken zy de poort van de Doelen uit. Vooruit de tamboers, tóen nog voorzien van hooge trommels, daar voorop ging de Tam boer-majoor. Hy heette A. van Waalwyk, in het gewone leven hield hy een kroegje in de Gierstraat. Op des Konings verjaardag was hij de mooiste man van de stad. Het was een lange kerel met een zeer bleek gezicht en een pikzwarten knevel. Met een hooge berenmuts op, geleek hy een reus. Op zijn broek had hy een breeden galon. Zijn tuniek was ook, in onze oogen, meer dan prachtig. Als hy voor den troep uitging en zijn staf met dikken zilveren knop zwaaide, was het een grandioos schouwspel. Achter de tamboers kwamen dan de muzikan ten. Aan den buitenkant van de muziek droe gen een paar schutters een muziekinstrument, dat niet goed te beschryven is. Op een stok waren verschillende dwarshouten, waaraan al lerlei blinkende belletjes en schellen waren, terwijl aan het uiterste een paar lange paar- destaarten hingen. De muziek zelf was, voor dat de heer Kriens kapelmeester werd, niet Hieronder: De Groote Houtstraat in den tijd van Napoleon Anker dynamisch uit gebalanceerd Waaier met Borstel- stelschroef

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1937 | | pagina 23