THEEPRIJZEN KOFFIEPRIJZEN KREMER'S Auto plaatwerk CHRISTiAANSE Alléén D.K.W. Ed. Kimman Co. DE HUIFKAR WiigeveHlOfiCt.kottiHpoft: MUZIEKFEESTEN en Vertier VRAAGT UWEN WINKELIER VRAAGT UWEN WINKELIER Alléén D.K.W. Alléén D.K.W. MATRAS f ERRES P. A. Tammer GEBR. VAN DUIVENBODEN RADIO-DISTRIBUTIE - HAARLEM BELNUMMER NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT LANGE HEERENSTRAAT 36-38 HAARLEM TELEFOON 14371 DAT DE STANDAARD uitvoering BEZOEKT ONZEN STAND LOS EMINENTES- en HUIFKAR-SIGAREN Sigarenhandel firma H. A. KROES Contant gekocht gedurende de B.E.L.week bij: Niet duurder Deze korting wordt NIET gegeven op Maatwerk Special. 40 cent per ons Goal Para 30 cent per ons Afternoon 36 cent per ons Zwartmerk 28 cent per ons Blauwmerk 34 cent per ons Bruinmerk 27 cent per ons Jaarbeurs. 32 cent per ons Reclame 25 25 cent per ons Roodmerk 32 cent per ons Reclame 24 24 cent per ons Groenmerk 30 cent per ons Reclame 23 23 cent per ons NETTO GEWICHT Door directen import van Koffie en Thee uit de pro ductielanden en vakkundige behandeling, brengen wij de beste mélanges in den handel, welke uitmunten door fijnheid van smaak en aroma. De uitstekende reputatie van onze zaak, welke sinds 1792 is gevestigd, waar borgt U 100% kwaliteit voor den prijs, welken U besteedt. Roodmerk 50 cent per XA pond Blauwmerk 45 cent per XA pond Witmerk 40 cent per Yi Bruinmerk 32 cent per Vi pond Reclame 27 cent per H pond pond Anti-Cadeau 22 ct. per M pond Groenmerk 37 cent per Yi pond Zuivere Koffie 18 ct. per Yi pond NETTO GEWICHT VERPAKTE KOFFIE- EN THEESOORTEN Wij spuiten kuilen en deuken met onze me taalspuit onzichtbaar dicht, waar men anders niet bij kan komen. Voor slechts 65 ct. per week ADVERTEER regelmatig Het zal U baten! herstelt U het evenwicht in Uw automobielbudget bij de snel stij gende benzineprijzen Heel eenvoudig Ruilt Uw wagen in tegen een D. K. W. rijdt 1 op 18 600 c.c. motor of 1 op 15 700 c.c. motor heeft een wielbasis van 2.61 M. in deze prijsklasse, dus uitstekende veering en ligging op den weg, en veel ruimte en comfort, geen vermoeiend rijden. heeft zulke lage onderdeelen- prijzen, dus ook goedkoop onder houd. Leverbaar uit voorraad v.a. 1095.- Agente voor Haarlem en Omstreken N.V. Haarlemsche Rijwiel- Automobiel Mij. HAARLEM, Zijlweg 55 —Telef. 11905-11906 A'DAM, Stadh.kade 100-101 Telef. 90964-90975 190-120, 3 DEELEN f 39.25 ZIET ONZE SPECIALE ETALAGE GED. OUDE GRACHT 108-118 Speciaal Beddenzaak No. 118 - Telefoon 17165 DE GROOTSTE ATTRACTIE DER B.E.L.-TENT00NST. ELKE 25ste INSCHRIJVING EEN GRATIS AANSLUITING PYJAMA'S NACHTHEMDEN TRICOTAGES BABY-ARTIKELEN THEE-HANDDOEKEN LAKENS -SLOOPEN TAFELGOEDEREN enz. enz. ^eter Zichtzendingen Tel. 10763 DE WAARDE VAN MUZIEK FEESTEN VOOR EEN STAD ALS HAARLEM V__ DE BAS-BLAZER GEEFT EEN SOLO HAARLEMSCHE MOTET- EN MADRIGAALVEREENIGING de beste stofzuiger der wereld in Uw huis! 99 Reeds in 18 maanden Uw eigendom (zonder vooruitbetaling). WIJ GEVEN 2 JAAR GARANTIE Vraagt juist nu demonstratie bij het bekende adres: Hoofdkantoor: KLEVERLAAN 176 tegenover 't Sportveld - Telef. 14753 Filiaal Bloemendaal: BLOEMENDAALSCHEWEG 119 hoek Dr. D. Bakkerlaan - Tel. 23937 Hoe Gedragen door een groot aantal veertjes, die zich aan het lichaam aanpassen, voelt U zich eiken morgen frisch. De SOUPLESSE MATRAS wordt onder garantie gele verd. Leverbaar in alle maten en zeer mooie collectie Da masten. het „veevende wonder" wordt genoemd is zeker niet zonder reden. Nog te veel menschen slapen onnoodig op matrassen die hun niet de juiste nachtrust geven. De SOUPLESSE MATRAS verschaft U niet alleen de aangename ligging, maar ook de verkwikkende rust <üe men noodig heeft. op het attractieterrein der tentoonstelling „O.pbloei" Speciaal geëxposeerd met ons merk Alle bestellingen aan onzen Verkoopstand worden onder garantie franco verzonden door heel Nederland. Z. B. SPAARNE 2, hoek Kampersingel - TELEF. 13138 BEZOEKT OP ATTRACTIE-TERREIN DE HUIFKAR BIEDT U Is U nog geen abonné van de RADIO CENTRALE Laat ons dan Uw naam en adres noteeren aan onzen Stand op de B.E.L.-Tentoonstelling en U krijgt een pracht kans op een GRATIS AANSLUITING ter waarde van 7.50 en 50 korting op een bij ons te koopen luidspreker Deze kans kost U niets en is dusDE KANS VAN UW LEVEN WANT.... RADIO-DISTRIBUTIE IS NIET TE OVERTREFFEN Hoofdkantoor Nieuwe Gracht 5 - Tel. 10010 iiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiiti Naar aanleiding van onze nieuwe Stich ting „Haarlems Bloei", die tot doel heeft het vertier in en h^t vreemdelingenbe- zoek aan Noord-Hollands hoofdstad te bevor deren, is het van belang te wijzen op het nut van het organiseeren van groote, jaarlijks te- rugkeerende muziekfeesten. Hebben niet vele steden in het buitenland al leen reeds een gunstige reputatie door hun „Festspiele"? Welk een vermaardheid bezit b.v. Bayreuth door de jaarlijksche Wagneruitvoe- ringen? Wie zou er bij de instelling van deze Spelen hebben durven verwachten, dat er ten slotte ieder jaar tienduizenden vreemdelingen, waaronder zelfs een groot aantal Amerikanen, zouden komen? Trekt niet Weenen nog immer door zijn Opera- en Operettegezelschappen? Het is en blijft daar het onbekommerde Weenen van Strauss. Salzburg wordt ook al een middelpunt der muziekwereld. En om nu eens dichter bij huis te blijven, op de Twentenaren oefent de Ope ra te Münster een geweldige aantrekkings kracht uit en de Ned. Spoorwegen hebben goed gezien met regelmatig extra treinen te doen loopen naar Düsseldorf vanwege de uit muntend verzorgde opera-voorstellingen al daar. Waarlijk, uitvoeringen van kunstwerken alleen reeds kunnen aan een stad een reputa tie verschaffen. Wij bedoelen echter niet uitsluitend derge lijke uitvoeringen, daar deze in hoofdzaak het „groote" publiek trekken. Neen, stedeling en dorpeling van eiken rang en stand moeten zich er thuis gevoelen, dientengevolge moet er zijn muziek in allerlei vorm, dus ook goede plein- en parkmuziek. Dat muziekfeesten van belang zijn, werd in Nederland al in de eerste helft der vorige eeuw ingezien. De oprichting van „De Maat schappij tot bevordering der Toonkunst" ge schiedde juist door het verlangen om in ons land in navolging van Keulen en andere plaat sen meerdaagsche Muziekfeesten te organisee ren. Bij de oprichting dezer Maatschappij in 1829 dacht men nog niet aan muziekonderwijs, aan het stichten van Muziekscholen en Conserva toria, maar wel aan uitvoeringen met orkest,: o.a. van Oratoria en bijzonder aan het houden van Muziekfeesten. Tot genoemd jaar was er in Holland geen sprake van uitvoeringen op groote schaal. Groote orkesten en groote gemengde koren, in staat Oratoria uit te voeren, bestonden toen maals niet. Als orkest wordt alleen genoemd de Hofkapel in Den Haag, ongeveer 30 vak musici tellende, en wat koren betreft, er be stonden alleen eenige liedertafels. Deze lieder tafels, de naam zegt het duidelijk, waren in tieme gezelschappen. Het geven van openbare uitvoeringen behoorde toenmaals niet tot hun werkkring. Als openbaar golden in hoofdzaak de muziekuitvoeringen in kerken. De kerken, gewoonlijk eigendom der stad, waren reeds in de 17de eeuw tevens een wan del- en verzamelplaats. Dit niet het minst „bij den wintertijd, wanneer de luyden door onstuimigheyd des lochts weynichs mogende buyten wandelen, meest haer toevlught na de kercke nemen", aldus lezen we omtrent Haar lem in die eeuw. Op last van de overheid speelde de stadsor- ganist iederen dag op vastgestelde tijden, soms met medewerking van de stads-„speellieden". Deze lieden bespeelden „scalmeyen, trompet ten en andere instrumenten". Die medewerking zal wel zijn vervallen met de opheffing van het instituut Stadsspeellieden", het orgelcon cert van stadswege heeft zich hier en daar ge handhaafd. Daar één der eer ste muziekfeesten te Haarlem werd ge houden en aan dit feest een zangwed strijd was verbonden, geven we over deze feesten enkele bij zonderheden, waar- in alle Haarlemmers, vooral de ontelbare zangeressen en zan gers, wel belang zul len stellen. Het eerste groote Muziekfeest werd ge geven te Den Haag op 16 en 17 October 1834. Daar men niet over een groote zaal beschikte, had dit „feest" met toestem ming van den Kerke- raad in de Groote of Sint Jacobuskerk plaats. Het voor dit doel samengestelde koor bestond uit 231 leden, de Hofkaj^l breidde men met ama teurs en enkele vak musici tot een or kest van 112 strijkers, 34 balzers en 2 pau- kenisten uit. Feestdirigent was J. H. Lubeck. Het pro gramma van den eer sten avond bevatte: Beethovens Zevende Symphonie en het Oratorium „Die letzten Dinge" van L. Spohr. Dat van den twee den avond: Beethovens Egmont-Ouverture en het Requiem van Mozart (dit werk onder den titel „Hymne" en met Duitschen tekst, als concessie aan het kerkelijk bezwaar tegen ka tholiek-liturgische teksten); na de pauze: Ju bel-ouverture van v. Bree, het tweede deel van het Oratorium „Das Ende des Gerechten" van Schicht en het Halleluja uit de Messias van Handel. De Koning woonde met zijn gezin het feest van het begin tot het einde bij. Het geheele corps-diplomatique en de hooge ambtenaren waren aanwezig. Het getal luisteraars werd op 5000 per uitvoering geschat. De Koning schonk o.a. den dirigent een herinneringsmedaille ter waarde van 25 gouden ducaten. Gaf men de groote muziekfeesten in navol ging van Duitschland, een zangwedstrijd zal vermoedelijk geheel op eigen initatief zijn uit geschreven. Althans de eerste „Deutsche Ge- sang-Wettstreit" had plaats te Düsseldorf op 19 en 20 Mei 1850 en de eerste in Nederland ter gelegenheid van het Muziekfeest te Haar lem op 13, 14 en 15 Juni van hetzelfde jaar. Reeds eerder was er over wedstrijden gespro ken. In de Circulaire, verzonden voor de Al- gemeene Vergadering in 1841, lezen we onder de nieuw-voorgestelde middelen: „het uitloven van prijzen voor een wedstrijd van gezelschap pen voor harmonymuziek en mannenzang in verschillende provincies, tegelijk, of bij afwis seling jaarlijks te houden". Maar de notulen der afdeelingen wijzen niet op een eerder ge houden wedstrijd dan die in 1850 te Haarlem. Omtrent dit muziekfeest (inclusief wed strijd) vond J. D. C. van Dokkum in jaarver slagen, notulen e. d. de volgende, interessante gegevens; deze zijn door hem vastgelegd in zijn „Bijdrage tot de Ned. Muziekgeschiede nis". Het Feest vond des avonds plaats in de Groo te Bavokerk, waar men vóór het orgel een groot podium had opgeslagen. De wedstrijd werd voorafgegaan door een optocht met banie ren, een ontvangst op het stadhuis, een repe titie (blijkbaar van den samenzang), en nog maals een optocht, nu naar het „feestlokaal". De jury werd gevormd door de heeren: A. ten Cate J.Azn., J. H. Lübeck en W. Hutschen- ruyter. Hieraan waren toegevoegd gecommit teerden van de mededingende liedertafels, Eu- fonia te Amsterdam, Wega te Haarlem, Am- phion te Rotterdam, De Rotterdamsche Lieder tafel, Frisia en Het Doel te Haarlem. Een gecommitteerde mocht echter over zijn eigen koor niet meestemmen! De eischen, die gesteld waren, luidden; a. zuivere intonatie; b. nette nuanceering met Inachtneming te dynamiek; c. opvatting van den geest der compositie d. het rein doorvoeren en volhouden van den eenmaal begonnen toonaard; e. het meest beantwoorden aan den eisch van goede zangmethode. Over de praestaties staat niet veel vermeld, wel dat er in de jury nogal verschil van mee ning bestond! De uitslag luidde: eerste prijs, een verguld zilveren Apollo-lier met een lauwerkrans aan Eufonia; tweede prijs, een zilveren lier, aan de Rot terdamsche Liedertafel; derde prijs, een zilveren medaille, aan Am- phion; troostprijs (opidat ze van zoo verre gekomen was) aan Frisia. Voor den aanvang speelde de Stadsorganist, de heer J. H. Schumann, de Mozart-Ouverture „Cosi fan tutti", iets wat critiek uitlokte. Vervolgens zongen de gezamenlijke lieder tafels „Liedes Freiheit" van Marschner onder leiding van J. B. van Bree. In het eerste deel van het concert op den tweeden avond trad weder het gezamenlijke koor van 500 man op. In het tweede deel zong een gemengd koor gewijde werken. Na afloop brak er een „bataille des fleurs" over den di rigent van Bree los. De dames bestrooiden hem met bloemen. Op den derden avond werd het Oratorium Elias van Mendelssohn onder leiding van Joh. Verhulst uitgevoerd. Het orkest telde 150 leden, het koor 418 leden. Koristen van 6 an dere afdeelingen verleenden hunne medewer king. De beide feestdirigenten ontvingen een zilveren herinneringsbeker. Heye, die toen maals secretaris van de Maatschappij was, ge tuigde aan het slot van „echte geestdrift en bezieling." Niet alleen artistiek, maar ook fi nancieel was dit feest een succes. Haarlem had het zoo zuinig beheerd dat niet de geheele toe gestane som door de hoofdkas f 2000.be hoefde gebruikt te worden (het deficit van een later gehouden Feest te Rotterdam be droeg f 6000.totale uitgaven f 60.000.het Haagsche Feest in 1834 kostte de Maatschappij f 640.—). Den vierden dag was het nog feest: vauxhall, vuurwerk en illuminatie! Of dit feest slaagde en in den geest viel? We lezen nader hieromtrent: „dat de Haarlemsche Meistersinger naar het klassieke voorbeeld van die te Nürnberg onder de Gotische gewelven van den St. Bavo hun Singstreit hielden, was een romantisch getin te bijomstandigheid, die aan het feest karak ter en décor gaf en welke den dichterlijken va derlander lang niet onverschillig geweest zal zijn (hiermede werd bedoeld Heye, die reeds enkele jaren te voren de bevordering van den mannenzang onder de middelen had genoemd tot bloei van de Maatschappij); „wat het feest voóral charme gaf was het kleine milieu (tegenover Den Haag en Rotter- am) waarin het gevierd werd. De stad Haar lem was in feesttooi en geheel onder indruk ervan", en „de deelneming werd onvoldoende ge acht, hoewel de belangstelling groot was, want ofschoon slechts 6 vereenigingen concurreerden, waren er 18 banieren in den optocht, in welke ook nog andere liedertafels meeliepen, die geen banier hadden." Nu zult ge, geachte lezer, wellicht opmerken: maar we hebben in Haarlem toch een Sym- phonie-orkest, uit vakmusici bestaande, de H. O. V., groote Oratoriumvereenigingen, zeer goede Mannenkoren benevens kleinere koren en vele uitstekende Harmonie- en Fanfarecorp sen, die regelmatig uitvoeringen ook op pleinen geven, bovendien muzikale rondgangen ma ken, serenades brengen, enz. enz. Dan is er toch al een proef genomen met een groot- sche, veelomvattende pleinuitvoering door da gezamenlijke koren en corpsen. Dit is allemaal juist, doch lo. het grootste en een zeer belangrijk deel dezer werkzaam heden (orkest- en oratoriumuitvoeringen) ge schiedt in het winterseizoen, 2o. wat er des zomers plaats vindt, gaat niet volgens een ge ordend plan en 3o. veel wat er gegeven wordt is niet Hollandsch van karakter. Ook des zomers moeten er groote gecombi neerde orkest- en kooruitvoeringen en deze met al het overige volgens een vastgesteld plan worden gegeven. En wat eveneens van groot belang is, uit alles moet een echt-Hollandsch karakter spreken. Wij mogen nog zoo verdienstelijk werken van buitenlandsche componisten, werken in ande re talen geschreven kunnen uitvoeren, een vreemdeling, althans een buitenlander, die in Haarlem komt om van Hollandsche Schilder en Beeldhouwkunst, van Hollandsche Archi tectuur enz. te genieten, dienen wij ook op het gebied van de Toonkunst onze eigen voort brengselen te toonen. Nu hebben we een Haarlems Bloei en tot haar taak zal zeker behooren, die gewenschte ordening aan te brengen. Een ordening, waar door het mogelijk is, dat Haarlem het geheele zomerseizoen door in stemming verkeert. Dan zal Haarlem, wijd en zijd, bekend en ge liefd worden, geen onvoldoend bekende pro vincieplaats tusschen Hoofd- en Hofstad blij ven, ja, wellicht juist door haar intimiteit en recht gezelligen aard tot de meer uitverko ren steden gaan behooren. Muziekvereenigingen zijn er in groote getal len aanwezig, aan medewerking hunnerzijds zal het niet ontbreken en Haarlems Bloei telt mannen met organisatietalent. ~Nu nog de ordening! O.K. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1937 | | pagina 24