LAATSTE NIEUWS Waar de filmband rolt - RJLSTMTSPARTU Zoekt gij betrouwbaar Personeel j I Plaats een „Omroeper I voor 80.000 gezinnen Charlie Chaplin Kapitein Lehmann overleden Blum verdedigt zijn politiek ARBEID VOOR ONS VOLK L'JST 1 ^luiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiHiniiiiiiiiiiiniiiiniininnmniiiiiiiiiiiinininininiiiiiiiiininiiniiiiiiiini! ïiimiiniiiiKiiniiiiiiiinniiiiiniiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiniiiinimiiiiiiH siiniinininiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiniiiiiiiniiiininniiiiiiniiniiiiiiiiiiiifniiiiiiiiiümiiiiiflg s ZATERDAG 8 MEI 1937 GEMEENTEZAKEN Onteigening bij de Jan Gijzenvaart Onbruikbaar maken van vleesch Verkoop Verbetering Damstraat R.K. VROUWENBOND IN HET BISDOM HAARLEM Jaarvergadering te Haarlem I KUNST ZIJ ONS DOEL Prachtige tentoonstelling in 't „Frans Hals" Oscar Smit's Bank N.V. te Haarlem Katholieke Kappersvakschool te Haarlem VELSEN (GedeeltelijK gecorrigeerd) Radiorede van dr. Eckener Een film van de ramp NEDERLAND EN POLEN Rede van den leider der Neder- landsche excursie FRANS HALS-THEATER De man zonder hart Johan Elsensohn, Cissy van Bennekom en Henk Speijer in de film: avond in Mei" (Cinema Palace) PALACE-BIOSCOOP Op een avond in Mei R. A. Stemmle, regisseur van de film „Onder het asphalt van een wereldstad" (Rembrandt Theater) LUXOR-THEATER Ziegfeld de revue-koning geprolongeerd Oproep om samenwerking tijdens de Kamerdebatten over het regeeringsbeleid BILJARTEN Kampioenschap van Nederland NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT SïlIII>im!Illlll!llll!!ll!Illll!l!!nil!illlllIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllll!l!!IIIIII!!llll(lfl!II!lllIIIIIIllll!IIIIIIIIUIllllllllllll!lin= STAD Ten. einde den toegang naar den weg langs de zuidzijde van de Jan Gijzenvaart, ten oosten van den Rijksstraatweg, al dadelijk meer in overeenstemming te kunnen brengen met het uitbreidingsplan is het noodzakelijk, dat de ge meente den eigendom verkrijgt van den grond met opstallen ten zuid-oosten van de brug over de Jan Gijzenvaart. Over den aankoop van dezen groi>i met op stallen is met de eigenares onderhandeld. Zij is evenwel niet bereid gevonden een en ander tegen een redelijken prijs aan de gemeente in eigendom over te dragen. In verband daarmede is het noodzakelijk, dat de gemeente door middel van onteigening de beschikking over den grond c.a. verkrijgt. B. en W. stellen daarom voor, te besluiten, tot voor- lcopige goedkeuring van het plan tot onteige ning van dien grond c.a. ten name van de ge meente Haarlem. B. en W. stellen voor toe te treden tot de gemeenschappelijke regeling inzake de stich ting en de exploitatie van een destructor te Purmerend, ingevolge de Vleeschkeuringswet 1919, door de gemeenten Zaandam, Koog aan de Zaan, Zaandijk, Wormer, Assendelft, West- zaan, Oostzaan, Jisp, Edam, Oosthuizen, Midde- lie. Warder, Kwadijk, Beets, Purmerend, Wijde- wormer, De Rijp, Graft, Broek in Waterland, Landsmeer, Monnikendam, Watwoude en Ilpen- dam, goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Noordholland bij besluit van 12 Augustus 1931 en totdat deze regeling zal zijn goedge keurd, met het bestuuf van het destructor district Purmerend een overeenkomst te sluiten, waarbij wordt bepaald, dat de destructie van afgekeurd vee en vleesch uit de gemeente Haarlem zal geschieden in den destructor, welke te Purmerend is gesticht, op de voorwaarden, neergelegd in de gemeenschappelijke regeling, zooals die is vastgesteld door de gemeenten, die het destructordistrict hebben gevormd. De heer A. Klerk, alhier, heeft B. en W. ver zocht voor een bedrag van 100 in koop te mogen ontvangen het perceel Nieuw Heiligland 10a. Het perceel is voorheen in gebruik geweest als bergplaats voor het bedrijf openbare wer ken en is thans tot wederopzeggens verhuurd. Tegen verkoop voor genoemd bedrag bestaan bij B. en W. geen bezwaren. Ingevolge de machtiging, welke de Raad heeft verleend, hebben B. en W. den directeur van openbare werken verzocht het perceel, Spaame 32, hoek Damstraat, in openbare veiling voor de gemeente aan te koopen, ten einde na sloo ping van dit perceel den toestand daar ter plaatse te kunnen verbeteren en daardoor de mogelijkheid tot verkoop van de aangrenzende gronden der gemeente in de Damstraat te ver- grooten. Deze aankoop heeft op 22 April j.l. plaats ge vonden voor een bedrag van 7200, verhoogd met de op den aankoop gevallen kosten en nog verschuldigde belastingen ad 845.34. De totale koopsom bedraagt derhalve ƒ8045.34. De Dioc. R. K. Vrouwenbond in het bisdom Haarlem houdt op Maandag 10 Mei in het café restaurant Gebr. Brinkmann te Haarlem zijn jaarvergadering, waarop o.a. de verschillende jaarverslagen worden uitgebracht en bestuurs verkiezing aan de orde komt. De weleerw. pater A. J. Fennell O.P., geeste lijk adviseur van den bond, houdt des middags een rede over „Wezen en stuwkracht van onze actie". Een der belangrijkste werken ter tentoon stelling van de vereeniging „Kunst zij ons doel", in de expositie-zaal van het Frans Hals museum te Haarlem, is ongetwijfeld: „De He remiet" van Kees Verweij, neef van den on langs overleden dichter Albert Verweij. Wij schrijven dit hier opzettelijk bij, omdat wij ons van dien dichter een vers herinneren, getiteld: „De Wever", waarin de kunstenaar en het kunstenaarschap op schoone wijze wor den weergegeven. •Een anderen kunstenaar beeldde de schilder Verweij, maar toch in zoovele opzichten de zelfde: Een eenzame, een werker, een arme, een verlatene: een heremiet. We zien hem zitten bij een tafel met vele sehildersattributen. Alles is zeer wezenlijk ge- beeld, fascineerend mogen we wel zeggen, met een dieperen achtergrond. We weten: hier zit een kluizenaar, maar een die 't leven zéér lief heeft, omdat hij, vanuit zijn stilte, zag hoe schoon het kón zijn En als men zich dan omdraagt, ziet men, aan den anderen kant, een werkje van een ver wante van dezen „heremiet". We bedoelen het landschap van H. F. Boot, misschien het schoonste werk ter expositie. Het bloeide als een bloem uit de bleeke han den van dezen kunstenaar, bij Gods genade. Het is daarom zoo mooi, omdat het geluk- gevend is en tot het harte spreekt, véél meer dan de werken, die decoratieve elementen be vatten en meer dan geest alleen bevredigen. Toch zijn daaronder ook zeer knappe schil derijen, b.v. dat van Gerbrands. Welk een wijd heid en fijnheid, als op de oud-Hollandsche werken, hoe teer en schoon en spiritueel! Van de portretten achten wij een der beste: „Euwe, schaak spelend", van S. de Heer. Dit is knap gedaan en het onderwerp is bovendien sympathiek. Er valt voorts een overvloed van „Stillevens" op te merken. Naar onze meening moet dat van Tine Honig vooral worden geprezen, om de distinctie en originaliteit, maar vooral om de edele schilderswijze. Vele zeer goede stil levens sluiten zich hierbij aan. Jammer is het, dat de blauwe doek op 't overigens ver dienstelijk stilleven van Wesseling een te sterk accent toont. En wat nu verder te noemen uit al die prachten? We teekenden nog in 't bijzonder aan: De zeer fijne aquarel, op perkament: „Bloemen" van Van Dijk; „Zon in het bosch", om den toover van licht en schaduw, van Jos van Grieken; het fraaie „Dogenpaleis" van den knappen schilder Heuff; „Toledo" van Huysser (hij schilderde wel eens soepeler en stemmi ger); „Largo" van Lelyveld, „Dorp in de dui nen", dat sfeer en veiligheid goed weergeeft, van W. K. Rees; het verhelderend „bloemen- feest" van Maria Rompelman: „Helenium"; Leidsche Vaart (zeer stemmig) van Ma. Ver- heus; het mystieke werk van Jan Visser: „Tot den Verborgene" en niet te vergeten: „Drie- Eenheid", een oorspronkelijke teekening van God den Vader, Zoon en Heiligen Geest, door C. Olff. Het doet ons goed, dat deze en verwante onderwerpen steeds de exposities sieren, als teeken van een hooger leven, waarbuiten wil niet kunnen in deze wereld. De expositie is zeer mooi. De niet-genoem- den verdienen allen lof voor hun waardevolle inzendingen. K. de H In de op 7 Mei 1937 gehouden algemeene ver gadering van aandeelhouders werden de balans en verlies en winstrekening over 1936 goedge keurd. Het dividend werd vastgesteld op 21 pet. voor de cumulatief preferente aandeelen zijnde slotdividend 1933 3 pet., dividend 1934 6 pet., dividend 1935 6 pet., dividend 1936 6 pet. Op de gewone aandeelen wordt geen dividend uitgekeerd. De aftredende commissaris de heer D. Kooi man werd herkozen. De R. K. Kappersvakschool te Haarlem, Di recteur de heer C. J. van Loenen, hield in de Kroonzaal Brinkman, Groote Markt, haar feestelijken sluitingsavond van het Wintersei zoen. Als bijzonderheid gaven leden van de Tech nische Clubs Amsterdam en Haarlem, benevens leeraren en leerlingen een demonstratie, welke een juist beeld gaf van het geen door de leerlingen in het afgeloopen seizoen was ge léérd. Hierna werd hét woord gevoërd door den heer J. L. Henskens, Bondsvoorzitter van de R. K. Kapperspatroons-organisatie. Spreker memoreerde dat vakbekwaamheid de bijzon dere aandacht had van de organisatie, gezien de komende vestigingseischen. Hierna sprak de heer Zorn, Bondsvoorzitter van de R. K. Bedienden-organisatie, eenige woorden en schetste de moeilijkheden welke de de afdeeling Haarlem met de totstandkoming van de R. K. Kappersvakschool heeft onder vonden. Spr. wenschte het Schoolbestuur geluk en sprak de hoop uit, dat de Directeur van de school met dezelfde energie het volgend sei zoen onder zijn hoede wil nemen, bijgestaan door de leeraren. Na een dankwoord door den Voorzitter van de R. K. School werd overgegaan met de uit reiking van de diploma's. De directeur memoreerde in het kort wat een einddiploma beteekenen zal in de toe komst. Eenige leerlingen waren verhinderd den avond bij te wonen. Aan een leerling werd het einddiploma toegekend voor de afdeeling Hee rencursus. Verder waren er 16 overgangsdi ploma's. Door de leerlingen van de school werden aan den directeur en leeraren bloemen overhandigd. Te ongeveer half 12 werd de ver zorging van den avond aan een groote dans- band overgedragen, welke tot 2 uur de stem ming erin hield. Jaarlijksch Congres van de Derde Orde-Fe deratie. Op Zondag 9 Mei wordt te IJmui- den-Oost het jaarlijksch Congres van de Derde Orde-Federatie „Ustica" gehouden, welke on der jurisdictie staat van den Hoogeerw. Pater Provinciaal der Paters Capucijnen. In de na middagbijeenkomst, welke om drie uur ge opend wordt, zal prof. dr. A. Steger spreken over het onderwerp „De Actie Voor God". Na het plechtig Lof wordt in de feestzaal door de St. Josephsgezellen en Graalleden van IJmui- den-Oost een opvoering gegeven van het too- neelspel „St. Lutgardis" door Anton v. d. Velde. De Fransche journalist Riess heeft Char lie Chaplin bezocht in zijn ateliers te Hollywood en vertelt van deze ontmoe ting in de Paris Soir. Onder de filmfabrieken onderscheidt zich die van Charlie door een ongewone stilte en rust die er heerschen. Niemand schijnt zich daar te haasten en men begrijpt dit natuurlijk wel, als men bedenkt, dat de films van Chaplin in een zeer rustig tempo ontstaan. De jongedame, die den bezoeker rondleidde, verklaarde trouwens, dat Charlie pas over een paar maanden a,an de opnamen van zijn nieuwe film zou begin nen. Degenen, die op dat oogenblik aanwezig waren en kalmpjes arbeidden, waren de „oude garde", zooals zij het noemde. Sinds Charlie n.l. onafhankelijk werd en in 1922 de United Artists stichtte, heeft hij om zich heen een trouwen staf verzameld van men- schen, die vrijwel alle bij hem gebleven zijn en zich als de oude garde voelen. De meesten van hen traden reeds op in de eerste films van Charlie en komen ook voor in zijn jongste oeuvre. Maar ook het administratieve perso neel houdt nog stand. Daar is b.v. Mr. Reeves, de algemeene directeur der onderneming, die Charlie sinds zijn jeugd kent. Vroeger was Reevesclown, daarna leider van den acro- batentroep, waarin ook Chaplin een nummer vervulde. Nauwelijks had Chaplin in Holly wood een contract veroverd, of hü liet Reeves op stel en sprong overkomen om hem een plaats te geven naast zichzelf. Dan is er de secretaresse van Reeves, Katha rine Pryor, die sedert twaalf jaren in dienst is en verder Lois Runcer, Jack Wilson, William Bogdanoff, die resp. sinds vele jaren adminis- tratice, productieleider en constructiechef zijn. Bollie Tothero is de cameraman, die alle groote films van Charlie heeft opgenomen. Dit ié dus het groote verschil tusschen den werk gever Chaplin en alle andere, dat de men- schen, die hij in dienst heeft met zekerheid weten, dat ze veilig zijn, terwijl de medewer kers aan andere fabrieken niet eens zeker zijn van den dag van morgen. Er gaan soms maanden voorbij, dat er geen werk is voor de employé's van Chaplin, maar zij kunnen er zeker van zijn, dat hun salarissen worden uit betaald. Elders komt het vaak voor, dat be paalde krachten slechts voor een of meer films worden geëngageerd. Bij Chaplin bestaat deze economische methode niet. De menschelijke methode echter wel. En de verstandige metho de tevens, want het lijdt geen wijfel, of Cha plin ziet in 'n voortdurende samenwerking van krachten een bijzonder heil voor het welslagen van zijn films. Bedoelde methode past dan ook in het kader van Chaplin's geheele wezen. Maar op een gegeven oogenblik komt Cha- Charlie Chaplin plin binnen en neemt den bezoeker mee om hem voor te stellen aan andere groote mede werkers, als daar zijn de vette hond, dien men in menige Chaplinfilm heeft gezien en die luistert naar den naam Teddy; en verder de kat, die Topaze heet. Beide hebben nog den tijd gekend van A dogs life, een van die da verende twee-acters, die den roem van Chaplin zijn waarde hebben gegeven. Ook Charlie als soldaat, Het Jochie, en Pay Day werden in him tegenwoordigheid gedraaid. Al deze films 2ajn opgenomen in de gebouwtjes, die thans nog bestaan. De eerste was in 1918, dus vóór de stichting van United Artists. Het gesprek komt dan op het gerucht, dat in Hollywood loopt, als zou Chaplin zijn einde bereikt hebben. Wat Chaplin gaat doen, vraagt de bezoeker, maar Charlie weet het nog niet. Hü heeft duizend plannen, die hij overi gens stuk voor stuk verwerpt. Een ding is zeker: hij zal geen Napoleonfilm maken. En ook zijn zwerversbestaan op de film heeft een einde genomen. Dit is te wijten aan de ge luidsfilm. De zwerver is altijd stom geweest, werd stom geboren en Chaplin heeft niet het. voornemen hem plotseling van een stem te voorzien. Hij heeft duizenden brieven gekregen met het verzoek om nooit op de film te spreken. Het publiek wil blijkbaar de illusie behouden en geen sprekenden Chaplin hooren. Weliswaar kan Charlie moeilijk afscheid nemen van zijn zwerver, maar het zal toch moeten: Charlie de zwerver is dood! Maar Chaplin werkt nog steeds. Hü zoekt naar ideeën, zet een film op, draait scènes, tien-, honderdmaal en werpt ze weg. Geheel alleen in zijn werkkamer snüdt hij de strooken celluloid tot er nauwelijks iets van over blijft en als er eindelijk een film voor den dag zal komen, zullen de menschen misschien zeggen: Charlie wordt oud. De interviewer is het niet met zijn gast heer eens. Enkele menschen in Hollywood zul len zich misschien op die wijze uitlaten, maar het publiek van Chaplin woont over de heele wereld verspreid. Dat geeft Chaplin dan ook moed, want hij heeft met zijn films geen ander doel dan de menschen te verstrooien, te vermaken. Men heeft hem dikwijls gevraagd naar zijn politieke en sociale inzichten, maar Charlie meent, dat een man als hij geen andere ambities mag hebben dan den menschen prettige films voor zetten. Charlie is dus dood, maar hij werkt nog. Wat hij te voorschijn zal brengen, kan niemand zeggen. Hij was zijn filmleven lang regisseur, acteur, scenario-schrijver. Als de acteur vervalt, verliezen we veel, maar als de regisseur blijft, winnen we misschien alles.... LAKEHURST, 7 MeL (Reuter.) Kapitein Lehmann, die bij de ramp van de „Hinden burg" gewond werd, is in den loop van den dag overleden. Dr. Eckener heeft vanavond een radiorede gehouden, waarin hij onder meer zei, dat men een uitvoerig onderzoek zal kunnen vaststellen, welke oorzaken tot den ondergang van het luchtschip „Hindenburg" hebben geleid. Het spreekt vanzelf, dat ook de kwestie van een mo gelijke sabotage, waaraan hü reeds in de eerste oogenblikken gedacht had, ernstig moet wor den onderzocht. Met het oog op de uitstekende organisatiemaatregelen der Amerikaansche re geering is sabotage echter weinig waarschijn lijk. Meer grond is er voor het vermoeden, dat electrische verschijnselen wellicht een rol heb ben gespeeld. Duitschland houdt vast aan den bouw van luchtschepen en aan de gedachte van het luchtscheepvaartverkeer. Generaal Goering heeft bepaald, dat de bouw van het op de werf te Friedrichshafen op stapel staande luchtschip zoo spoedig mogelijk moet worden voltooid. Op 't congres van de „Deutscher Verein fuer Weltwirtschaft", dat te Frankfort werd gehou den, heeft de Ministerialrat Thomas van het ministerie van Posterijen medegedeeld, dat het nieuwe luchtschip L. Z. 130 in het najaar voor den dienst op Noord-Amerika zal worden ge bruikt. Toen in een bioscoop op de Times Square te New-York een film vertoond werd, die van de ramp opgenomen was, werden door enkele vrou wen kreten van ontzetting geslaakt; sommigen verloren het bewustzijn. Uit de film blijkt, dat het eerste teeken van brand was een kleine bolle rookwolk onder het luchtschip, ongeveer op de plaats waar de ailerons bij het omhulsel komen. De film zou een zoo volledig beeld geven van de ramp, dat zij waarschijnlijk gebruikt zal worden bij het officieele onderzoek. Uit Washington wordt gemeld, dat de leger- commïssie van den Senaat goedkeuring heeft gehecht aan een wetsontwerp, waarin machti ging verleend wordt tot uitvoer van hoeveel heden heliumgas, die niet van militair belang Het is; niét duidelpk, of ,dit in staat zal stéllen tot'verkoop van voldoend groote hoe veelheden gas voor het vullen van luchtschepen van het formaat van de „Hindenburg". Tijdens een lunch, aangeboden door Klarner, voorzitter van de Vereenigde Kamers van Koop handel en Industrie in Polen, ter eere van mi nister Gelissen, heeft de leider van de excursie van Nederlandsche zakenlieden, Jan Nikerk, een De film „Een man zonder hart" is een film met Nederlandsche spelers, ontleend aan een film met Fransche spelers. In beide gevallen was Leo Joannin de regisseur. Of, om het met andere woorden te zeggen: dit is een Nederlandsche versie van een Fransche film. Louis de Bree, Molly Dollinger, Ank van der Moer, Elias van Praag, John Gobau en vele anderen spelen hier een tragische geschiedenis, die ongeveer eindigt als lang geleden de film „Vader" met Emil Jannings. De geschiedenis komt hierop neer, dat we kennis maken met een ouden zwerver, die uiterst karig is met woorden, doch die zich op een ge geven moment ontpopt als een moordenaar. Hü heeft eertijds zijn compagnon gedood omdat deze zün vrouw van ontrouw had beschuldigd. Ver oordeeld tot vijftien jaar dwangarbeid, is Sour- dier, de zwerver, ontvlucht en nu is hij dan in Parüs teruggekomen om wraak te nemen op zijn vrouw. Vrouwlief is inmiddels weer getrouwd en leeft met man en kind rustig. Maar Sourdier zal dat kind vermoorden en zoekt een kamer tegenover de flat van zijn vrouw. Op een be paald oogenblik, als het kind bij hem is, zal hij het wurgen, maar het meisje en haar vriendin netjes overladen den ouden man met zooveel ontroerende bewijzen van vriendelijkheid, dat zelfs een stuk steen gehuild zou hebben. Hü moordt dus niet, maar gaat zijn ex-vrouw op zoeken om haar zijn verwijten in het gelaat te slingeren. Wat blijkt echter? Zü is onschuldig als een baby. Alles, wat de compagnon van de onschuldige vrouw gezegd heeft, blükt thans een afschuwelük misverstand te zijn. Maar ja, de situatie is nu eenmaal treurig en er is volgens „Op een de vrouw niet veel aan te doen. Het liefst zou Sourdier het kind willen meenemen en een oogenblik denkt hij er ook aan dit te doen, maar dan winnen de edele gevoelens den strüd en hü bepaalt zich tot een genereuze daad door het kind met cadeautjes te overladen op voor waarde, dat ze „Dag pappie" tegen hem zeggen zal. En de oude keert terug naar het Leger des Heils, waar hü vroeger eens onderdak had ge vonden en waar hü tüdens het gebed was weg- geloopen, doch waar hij nu in tranen uitbarst, als de heilsoldate bidt: „En vergeef ons onze schuldenEn hiermede eindigt de geschie denis, die voor volwassenen aanvaardbaar is. In het voorprogramma brengt een klucht, die (weer!) de schoonmoeder tot lijdend en mede werkend voorwerp heeft, de lachspieren danig in beweging. De journaals, vooral die over het groeien en bloeien van bloemen en het Hol- landsche, dat reeds alerlei flitsen van Hemel vaartsdag geeft, zijn alleen al een gang naar het theater waard! Palace komt weer eens met een Hollandsche film, een echte zoogenaamde amusementsfilm ditmaal, die nu wel geen Pygmalion is, maar toch onder de Hollandsche films lang niet een van de minste. Vooral het spel van Johan Elsensohn en Adolf Engers draagt zeer veel bij tot het succes van deze film, waarvan de muziek, naar mo tieven van Johann Strauss, prettig aandoet. Henk Speyer, die de mannelijke hoofdrolver- vult, heeft een aangenaam geluid; zijn spel moge dan niet zün wat men zou mogen ver langen, om zijn zang vergeet men wat daar aan ontbreekt. De vrouwelijke hoofdrol is voor Cissy van Bennekom. Wel is ze een aardige verschijning, maar ze speelt te veel „tooneel" en te weinig „film". Er zijn er onder onze Nederlandsche acteurs en actrices nog te veel, die schijnen te denken, dat filmen is: tooneelspelen voor een opnametoestel, zooals ze gewoon zün te spelen voor een publiek en dat mag het toch heele- maal niet zün, zelfs niet in een luchtige amuse mentsfilm, of misschien juist daarin niet. Maar ja, de film-industrie is in ons land nog jong en op den duur zullen ook zij die er voor spelen het klappen van de zweep wel te pakken krijgen. Er zün er, die er al aardig ver in zün. Neem in deze film bijvoorbeeld Marie van Wester hoven, een van de oude garde, ja, maar als filmactrice toch ook nog jong, die haar kleine rolletje zoo echt natuurlijk speelt, zoo geheel zonder tooneeltrucjes heelemaal echt zich geeft. Dat zijn nu wel enkele aanmerkingen, maar I dat neemt niet weg, dat we deze film toch wel kunnen aanbevelen, omdat ze een avond van onschuldig genoegen en echt amusement biedt. In het voorprogramma een aardig filmpje van baby-gymnastiek: „Een Olympiade van onze kleintjes" en een goed eenactertje: „De straatmuzikant" en verder de gebruikelijke journaals, die o.a. den voetbalwedstrijd Holland —België in het Rotterdamsch Stadion laten zien. Evenals Ziegfeld, de revue-koning, in zijn leven veel succes ondervonden heeft, zoo is het ook met de film, aan zijn nagedachtenis gewijd. Zooals te verwachten was heeft het Luxor- theater de film nog een week moeten prolon- geeren. De geweldige revuescènes zijn voor liefheb bers een aanbeveling voor de film op zichzelf. En ook de lotgevallen van den Revuekoning, zijn reclame-trucs, zijn opgang, huwelijken er. menschenkennis en ten slotte zijn dood zijn boeiend en met humor of tragiek weergege ven. Verschillende prominente filmsterren too- nen hierin al hun kunnen en spelkracht. rede gehouden, waarin hü o.a. het volgende zeide: Hoewel Polen en Nederlandsch-Indië veel over komst vertoonen door het feit, dat beide han delen in hun kwaliteit van leveranciers van landbouwproducten en halfafgewerkte mijnbouw- producten, verschilt het karakter van de pro ducten toch zooveel, dat beide landen elkaar aanvullen en er geen sprake is van concurren tie. De afgewerkte producten komen grooten- deels van Nederland zelf, omdat dit land arm is aan grondstoffen. Daarom kan het handels verkeer tusschen beide landen beschouwd wor den als een driehoeksverkeer, waarin de Pool- sche uitvoer naar Nederland en Nederlandsch- Indië ongeveer opweegt tegen den gezamen- lijken invoer van beide landen. Een toenemende ontwikkeling moet worden gezocht in de rich ting, waarin Polen o.a. een belangrijker rol kan spelen als leverancier van afgewerkte producten aan Nederlandsch Indië. PARIJS, 7 Mei. (Havas). De Fransche Kamer is vanmiddag büeengekomen voor de debatten over de algemeene politiek der regeering, waarbij verschillende afgevaar digden critiek uitoefenden. Na de pauze betuigde Blum de deelneming der Fransche regeering met de tragische on gelukken van de „Hindenburg" en de kruit fabriek te Ankara, die in de lucht is gevlogen. Minister-president Blum betrad na de de batten het spreekgestoelte en zette de redenen uiteen, die de „pauze" en de politiek van finan cieel evenwicht rechtvaardigden. Het program van het Volksfront is het eenige, dat de meerderheid en de regeering bindt. Buiten dit gemeenschappelijk pro gram zal geen enkele maatregel onder oogen gezien worden. De regeering wil geen nieuwe leeningen aangaan voor de uitvoering van groote wer ken, waarvoor de C. G. T. 10 milliard be schikbaar gesteld zou willen zien. In het Parüsche gebied zal voor een milliard gebouwd worden, gebouwen, scholen en wegen. Maar ook de particuliere bouw moet op gang gebracht worden en het particuliere initiatief moet worden aangemoedigd. Het systeem van pensioenen voor oude arbeiders moet in over eenstemming worden gebracht met dat der sociale verzekeringen. Men moet de leden der regeering niet be schouwen als avonturiers der macht, maar als lasthebbers der groote partüen. Het is abnormaal voor een staat, bijna ieder jaar bedragen op te nemen, die bijna gelijk zij» aan de begrootingsopbrengsten. 'Er moet ab soluut een poging gedaan worden geleidelijk de moeilijkheden uit den weg te ruimen. De re geering zal te dien einde voorstellen indienen. Alle partijen moeten tot overeenstemming ko men om overdreven eischen te vermijden. Het succes van de tentoonstelling mag niet door politieke en sociale conflicten verminderd worden. Aanstellen en ontslaan van arbeiders kan tot geen enkel monopolie, voor wien ook, aanleiding geven. De premier eindigde met een oproep tot de arbeiders en een tot de werkgevers. De Fransche democratie wil haar wil tot socialen vooruitgang combineeren met haar zorg voor de orde, haar geest van tucht en haar aanhankelijkheid jegens republikeinsche instellingen, met haar vurige liefde voor de re publikeinsche vrijheden. Na de rede van Blum werden de debatten verdaagd tot Zaterdagmorgen. Deputaties der linksche afgevaardigden kwamen bijeen, en men verwacht alge meen, dat zij zullen besluiten het vertrou wen in de regeering niet op te geven. De uitslagen van de avondpartijen luiden: pnt. brt. fe.S. gem- Jacobs 300 12 148 25.00 Kooien 211 12 50 1758 Hendriks 300 8 166 37.50 Poyck 155 8 78 19.31 Koehler 192 28 35 6.85 Nordhausen 300 28 39 10.71 Jacobs 154 13 103 11.85 Hendriks 300 13 61 23.08 Van Deventer 90 15 23 6.00 Van Loon 300 15 80 20.00

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1937 | | pagina 4