Onze Macht
De Patria-zaak
Onze jongens op
de jamboree
POLITIEKE „VERGISSINGEN39 1918 EN 1937
Kerkelijk leven
ZONDAG 30 MEI 1937
^eSfeSflw
,sUaSJé
IMte»
VAA W££X ror W££K
Meer dan driehonderdduizend
gulden verduisterd
Tweede dagvaarding
verschenen
De spoorwegtekorten
Gestegen tot 31.5 millioen gulden
NU HET WATER WEER LOKT
Bij het zwemmen verdronken
Honderdste geboortedag van
Jhr. de Savornin Lohman
De hoofdverkennersgeestelijke ziet
in het katholieke kampleven
een beeld van 't oecume
nisch karakter der Kerk
Gezamenlijk het „Onze
Vader"
Kamerverkiezingen
Dr. Vos is als Tweede Kamerlid
gekozen
Brand aan boord van
Noorsch schip
Met zeven stralen bedwongen
NIEUWE GEZANT TE PRAAG
Ir. H. Popping burgemeester
van Dordrecht?
Mgr. Lemmens dankt
zijn diocesanen
„Katholiek Limburg zal nooit
overwonnen kunnen
worden
MGR. A. HERMUS
Vijftig jaar priester
ZUSTER M. SIGEBERTA
Gouden kloosterjubileum
mmmk
WIJNKOOP
Een dagblad, dat de verkiezings-uitslagen
van jongstleden Woensdag beoordeel
de, sprak de meening uit, als zou de
groote winst voor de Katholieke Staatspartij
geenszins te danken zijn aan de politiek, door
deze partij gevoerd, maar aan de vermaningen
van het Nederlandsche Episcopaat. En dan
vervolgt dit dagblad: Het was dus meer een
religieuze dan een politieke overwinning. Dit
v/as wel bedoeld als een poging om de katho
lieken, spijts hun groote stemmenwinst, op
den achtergrond te houden in het politieke
leven der eerstvolgende jaren. Maar de wijze,
waarop het werd uitgedrukt, stemt tot na
denken. Ware het maar inderdaad zoo gesteld,
dat onze religieuze kracht aan onze po
litieke macht beantwoordde! Wat hier „een
religieuse overwinning" genoemd wordt, is in
werkelijkheid niet meer zij het dan ook niet
minder dan een politieke zegepraal. Wel
gelooven wij, dat talrijken hun stem op de
katholieke partij uitbrachten in het volle be
sef van de gevaren, waardoor het christendom
bedreigd wordt. Een religieuze overweging heeft
wel bij iedereen, die op de R. K. Staatspartij
stemde, medegewerkt. Hier is geen twijfel aan.
Maar te zeggen, dat deze zoo gunstige uitslag
een religieuze overwinning zou zijn, lijkt ons
sterk overdreven.
Jaren geleden schreef prof. Gerard Brom in
De Beiaard, dat een gunstige verkiezingsuit
slag ons niet mag verblinden en ons niet het
gevoel mag geven, als zouden wij er nu zijn.
Het katholieke leven is een gedurige zelfver
nieuwing. Dit leven berust nooit bij het oude,
het verliest zoodra het stil staat. Juist het ge
voel van succes kan dezen stilstand bevorde
ren. Daarom is het nuttig, dat wij ons, na de
politieke overwinning, bezinnen op hetgeen in
het leven eigenlijk onze macht is. Dit is niet
de sterkte van onze partij en van onze orga
nisaties. Zij dienen slechts om onze eigenlijke
macht te beschermen tegen uitwendige geva
ren, en haar te bevorderen bij haar streving
om zich te laten gelden.
De eigenlijke macht van den katholiek is de
genade Gods, waarmede hij vrijwillig kan sa
menwerken om te beantwoorden aan zijn doel.
Door deze genade kan hij het leven vervolma
ken volgens het evangelie. Niet alleen geldt dit
voor zijn eigen geestelijk leven, maar het geldt
ook voor het maatschappelijk leven, dus voor
de heele menschelijke samenleving. Hierom
pleitten wij voor een grooter kennis van het
evangelie onder katholieken.
Dit pleidooi, de vorige week in deze rubriek
gevoerd, deed eenig stof opwaaien. Het werd
r..l. gedeeltelijk ovargenomen door 't Algemeen
Handelsblad, waardoor het meer verbreid werd
onder protestantsche lezers. Van verschillende
hunner ontvingen wij brieven over de volgende
zinsneden, die den een verbaasd, den ander
verontwaardigd hadden:
„Telkens wanneer ik een vergadering van
jonge protestanten bijwoonde, vooral van
jonge protestanten want juist bij de jeugd
leek mij dit gebruik zoo waardevol, werd ik
getroffen door den diepen indruk, dien zulk
een evangelielezing maakt, en herhaaldelijk
kwamen er uit die enkele verzen van het
Boek der boeken gedachten naar den voor
grond, die op den spreker en op de vergade
ring bevruchtend werkten. Nu is het waar,
dat bij ons in de kerken dagelijks een deel
uit het evangelie wordt gelezen in de Heilige
Mis en dat de geloovigen, die deelnemen aan
de liturgische- handeling van de Heilige Ka
tholieke Kerk, dus volop in de gelegenheid
zijn, deze diepe woorden van waarheid en ver
troosting op zich te laten inwerken en er hun
leven naar te richten. De protestanten hebben
dit buitengewone voorrecht n i e t."
Tegenover die laatste uitlating wijzen de
verschillende briefschrijvers op een vroom pro-
testantsch gebruik, dat in elk rechtgeloovig ge
zin hoog in eere wordt gehouden, n.l. het ge
bruik om bij gelegenheid van de maaltijden,
Wanneer het geheele gezin bijeen is, een korte
godsdienstoefening te houden, bestaande uit
het lezen van een gedeelte der Heilige Schrift,
en gebed.
Van dit mooie gebruik is inderdaad in het
vorig artikel geen melding gemaakt. Dit was
een verzuim, hetwelk wij te liever herstellen,
omdat wij op sommige lezers den indruk wek
ten, te willen- beweren, dat de protestant, om
dat hij de liturgische Evangelie-lezing in de
Heilige Mis niet kent, heelemaal geen gelegen
heid zou hebben, deze diepe woorden van waar
heid en vertroosting op zich te laten inwerken
en er het leven naar te richten. Deze meening
lokte fel protest uit, en in zeker opzicht te
recht, want het is een algemeen bekend feit,
dat protestanten veel bijbelvaster zijn dan
katholieken. Een der kenmerken van den pro
testant is juist, dat hij het allerhoogste gezag
toekent aan de Heilige Schrift. Zijn macht is
ih het Woord des Heeren.
Ook onze macht is in het Evangelie. In dp
apologie tegen het protestantisme heeft de ka
tholiek zich gedwongen gezien, nadruk te leg
gen op de buitengewoon groote beteekenis,
Welke het kerkelijke leergezag heeft in het
heele katholieke leven. Het was goed, dat hier
op voortdurend gewezen werd. Ook het kerke
lijke leergezag is een groote genade, welke wü
dankbaar aanvaarden. Men stelt het echter
Verkeerd voor, indien men zou gaan zeggen,
dat dit leergezag voor ons de plaats inneemt
Van het evangelie, en dat het dus de evangeli
sche waarheid verdringt. Niets is verder bezij
den de waarheid. Met haar leergezag predikt
de Katholieke Kerk ons juist het Evangelie.
Dit is de allereerste taak, welke zij gedurig
Vervult. In de Evangelie-lezing gedurende de
H. Mis komt dit tot uitdrukking.
Wil de katholieke samenleving erop gericht
Zijn, de eischen van het Evangelie in te willi
gen, dan is de kennis en de bestudeering var.
dit evangelie wel uiterst gewenscht. Hier is de
hron van onze macht. Het blijft een gevaar,
dat de katholieken de macht der Kerk al te
stoffelijk of al te wereldsch zouden zien en dat
zij haar verwarren met hetgeen slechts dient
°m deze geestelijke macht te beschermen en te
helpen uitoefenen. In oogenblikken van triomf
is het nuttig op dit gevaar te wijzen. Met een
sterke partij is nog lang geen „religieuse over
winning" behaald. Eerst een sterk katholiek
leven volgens de eischen van het Evangelie zou
zulk een overwinning beteekenen en zulk een
overwinning zou ook den andersdenkende ten
goede komen.
Vaak vreest de andersdenkende voor de
„macht van Rome", omdat hij deze macht ver
keerd heeft leeren zien. De macht van het ka
tholicisme is de evangelische liefde, de hoogste
genade en het hoogtepunt van al wat wij met
onzen vrijen wil bereiken kunnen.
A. v. D.
Thans is de dagvaarding verschenen voor
het tweede dagproces, dat den hoofddirec
teur J. N. H. en den directeur dr. R. L., ter
verantwoording zal roepen wegens valsch-
heid in geschrifte met aandeelen der N. V.
„Patria"-Verzekeringsmaatschappij te Rot
terdam; wegens verduistering van 11.750
ten nadeele van deze vennootschap en we
gens bedrieglijke bankbreuk subs, poging
daartoe. De zaken tegen beide verdachten
zullen gevoegd worden behandeld, welke be
handeling, zooals wij reeds meldden, zal
aanvangen op Donderdag 10 Juni des mor
gens te half negen voor de arrondissements
rechtbank te Rotterdam. Zestien getuigen
zijn voorts gedagvaard.
De dagvaarding legt, naar de Telegraaf meldt,
den verdachten ten laste, dat zij al of niet in
samenwerking met een der commissarissen de
door middel van een stempel op de aandeelen
gestelde mededeeling „dit aandeel is volgestort"
met hun handteekening hebben bekrachtigd,
hoewel zij wisten, dat deze mededeeling in strijd
met de waarheid was; zulks met het oogmerk
deze aandeelen aldus als echt en onvervalscht
te gebruiken of te doen gebruiken. Voorts, dat
zij hun handteekeningen plaatsten onder een
op 47 der aandeelen gestelde verklaring, dat
daarop bijstortingen tot een totaal bedrag van
31.385 hadden plaats gehad, terwijl hun be
kend was, dat die bijstortingen niet waren ge
schied. Ook van deze valschheid in geschrifte
beoogden verdachten gebruik te maken of te
doen maken tot nadeel van anderen.
Vervolgens legt de dagvaarding verdachten
ten laste, dat zij, al of niet te zamen en in ver-
eeniging met de commissarissen en een of meer
andere personen, aan den boedel der op 30
October 1935 in staat van faillissement ver
klaarde vennootschap ter bedrieglijke korting
van de rechten der schuldeischers hebben ont
trokken een chèque ten bedrage van 342.500
gulden op 30 Juli 1935 te Antwerpen door den
aldaar gevestigden notaris P. Butaye aan de
order der „Patria'-Verzekeringmaatschappij op
de Westminster Foreign Bank Ltd. uitgeschre
ven.
Deze chèque endosseerde en overhandigde H.
op den zelfden datum aan dr. L., die haar op
zijn beurt endosseerde en ter hand stelde aan
dr. Arthur Albert Tester ter betaling van 36.948
volgestorte gewone aandeelen der Anglo Marine
Insurance Comp. Ltd. a 1.— per stuk en 41.025
volgestorte shares der zelfde maatschappij a 1
shilling per stuk, terwijl de verdachten wisten,
dat deze stukken waardeloos waren of een veel
geringere waarde hadden dan het bedrag der
chèque.
Ten vierde vermeldt de dagvaarding de be
schuldiging, dat verdachten al of niet te zamen
en in vereeniging met commissarissen en een
of meer andere personen aan den faillieten boe
del onttrokken of vervreemdden de vorderingen
van de „Patria" op de houders der niet-volge-
storte, doch wel als volgestort gewaarmerkte
aandeelen, door die aandeelen „op te koopen"
en daarvan no. 194 over te dragen aan T. H.
Harris en de overige aan Henri Tailleur tegen
den bovengenoemden wissel van notaris Butaye.
Deze bedrieglijke bankbreuk acht de dag
vaarding subsidair niet voltooid door de van
den wil der verdachten onafhankelijke omstan
digheid, dat de curator in het faillissement op
of omstreeks 7 Juni 1936 volstorting dezer aan
deelen heeft uitgeschreven. Ten slotte legt de
dagvaarding den verdachten ten laste, dat zij
zich een bedrag van /*11.750 ten nadeele van de
„Patria" hebben toegeëigend en overhandigd aan
dr. Tester.
De Staat der Nederlanden zal, naar de Tele
graaf bericht, over 1936 rond 2 millioen meer
ter dekking van de spoorwegtekorten moeten
bijdragen dan over 1935. Het totale bedrag de
zer bijdrage zal daardoor over 1936 stijgen tot
rond 31}-.; millioen tegen ƒ2934 millioen over
1935.
Over 1935 moest de Staat voor de H. IJ. S. M.
een bedrag bijbetalen van 16.4 millioen en
voor de Staatsspoor een bedrag van ƒ13.1 mil
lioen.
Zaterdagavond te kwart voor zeven is een
vijftienjarige jongen, Kimmenade genaamd, bij
het zwemmen in de Roosendaalsche en Steen-
bergsche vliet nabij het Gastelsche veer ver
dronken.
Zaterdagmiddag omstreeks drie uur is in de
Voorburgsche bad- en zweminrichting De J. bij
het zwemmen verdronken. Na de sluiting bleef
het badhokje van het slachtoffer gesloten; in
verband hiermede is men gaan dreggen. Na
eenigen tijd werd het lijk opgehaald.
Ter gelegenheid van de herdenking van zijn
honderdsten geboortedag hebben het hoofdbe
stuur van de Christelijk-Historische Unie, com
missarissen, directie en hoofdredactie van het
dagblad De Nederlander en de Chr.-Historische
kieskringen te 's-Gravenhage, Scheveningen en
Loosduinen Zaterdagmiddag op het graf van
den grooten staatsman, jhr. mr. A. F. de Sa
vornin Lohman, op Oud Eik en Duinen te Den
Haag een drietal kransen neergelegd. Het
was een eenvoudige, sobere en indrukwekkende
plechtigheid. Verschillende vooraanstaande le
den van de Christelijk-Historische Unie waren
er bü tegenwoordig.
DEN HAAG, 28 Mei.
Zware boomstammen dragen de ta
fels; smallere omlijsten de stoe
len en de groote schilderijen van
kampen en kampvuren; een heele bank
langs den wand is uit takken aaneenge-
slagen; op een kleine console, een stuk
van een boom ook, rust een oud, een
voudig Mariabeeldje. Zoo ziet de
conferentiezaal van het Hoofdkwartier
der Katholieke Verkenners er uit.
In deze conferentie-zaal mochten wij met den
Hoofd-Verkenners-Geestelijke Dr. A. Ramse-
laar een onderhoud hebben over het godsdien
stig leven op de Jamboree.
De zorg voor het godsdienstig leven, aldus
Dr. Ramselaar, berust bij twee comité's, één
voor de katholieken en één voor de andere
eerediensten.
Voor ons valt de zorg voor het godsdienstig
leven in twee gedeelten uiteen. Wü moeten het
religieuze leven van eiken dag in de troepen
behartigen en wij moeten de godsdienstige
plechtigheden voor de Jamboree in haar geheel
organiseeren.
De groepen zelf genieten bij het organiseeren
van het godsdienstig leven in hun eigen ver
band een groote mate van zelfstandigheid. De
contingent-leiders regelen dat voor iederen troep
afzonderlijk in overleg met de centrale leiding.
Aan het hoofd van ieder subkamp komt een
Centraal Aalmoezenier, die iederen morgen de
H. Mis opdraagt. Er zijn ook groepen, die hun
eigen geestelijke meebrengen en hun eigen
kapelletje bouwen. Anderen gaan naar het cen
trale altaar van het subkamp. Er zijn ook enkele
subkampleiders, die zich onderling aaneengeslo
ten hebben en een gezamenlijk altaar bouwen.
U ziet, op dat punt heerscht verscheidenheid
genoeg.
Wat dan de godsdienstige plechtigheden voor
de Jamboree in haar geheel betreft, daarover is
reeds een en ander meegedeeld. Den eersten Zon
dagmorgen draagt, zooals bekend, Zijne
Exc. Mgr. Paolo Giobbe, Pauselijk Internuntius,
een plechtige Hoogmis op voor de meer dan
tienduizend katholieke jongens, die in het kamp
bijeen zijn. Het altaar daartoe wordt opgesteld
op een open terrein, geheel door hooge boomen
omgeven. De jongens hebben dit terrein spon
taan den naam van Openlucht-kathedraal ge
geven.
's Middags trekken dezelfde tienduizend pad
vinders naar Haarlem, waar zij in de Kathe
draal hulde zullen brengen aan Christus-Ko
ning. Z. Hoogw. Exc. Mgr. Huybers zal daarbij
een Pontificaal Lof opdragen.
De eerste Vrijdag zal meer intiem, maar toch
zeer indrukwekkend gevierd worden. Dan zal een
stille H. Mis worden opgedragen, waaronder
alle Katholieke Padvinders ter H. Tafel zullen
naderen. Iedere groep zal daarbij een of ander
religieus lied zingen in haarei gen taal.
Dr. A. Ramselaar, de
Hoofd-Verkenners-Geestelijke
Op den laatsten Zondag zal er waarschijnlijk
óók een plechtige Hoogmis worden opgedragen
en den laatsten nacht van het kamp zullen de
padvindersgroepen elkaar aflossen in een nach
telijke aanbidding voor het H. Sacrament.
Zoo zal in groote trekken het katholieke leven
op de Jamboree zich afspelen.
Het komt mij voor, dat dit alles onschatbaar
veel kan beteekenen voor het leven van de jon
gens zelf, die er deel aan hebben.
Wat zij hier voor hun oogen te zien krijgen
is hetzelfde, wat de pelgrims in Rome vinden:
een demonstratie van het oecumenisch karak
ter, van den wereld-omspannenden omvang der
ééne Moederkerk. De jongens hebben zelfs méér
dan de Romeinsche pelgrims: zij leven hier
in een dubbele eenheid die van hun geloof en
die van hun beweging. In dubbelen zin voelen
de katholieke verkenners van de heele wereld
zich hier broeders onder elkaar.
Daarbij komt op de Jamboree ook sterk
tot uiting datgene, wat ons met de niet-
katholieken verbindt. De christelijke grond
slag met name van de beweging in haar ge
heel. De kampvuren bijvoorbeeld, die voor
alle jongens zijn, worden alle geopend met
het „Onze Vader", te bidden door den Lee-
kenleider. Wat kan daar niet van uitgaan!
Of de B.V.N. dat zoo maar goedvindt, de af
gescheiden beweging, die in de padvindersbe
lofte de trouw aan God facultatief wilde stel
len?
Tja, de B. V. N. gaat nu, vlak voor de Jam
boree met de N. P. V., die de oude trouw-be-
lofte van Baden Powell onveranderd handhaaft,
samen. Maar met die ongodsdienstigheid in die
beweging liep het zoo'n vaart niet. En lóAt er
een paar honderd jongens tusschen zitten, die
het „Onze Vader" niet meebidden er zullen
misschien ook wel enkele Mohammedanen bij
zijn, wie weet maar dat stoort den totaal-in
druk niet, die een dergelijke manifestatie van
Christendom geeft.
Wanneer u nu naast deze dingen al datgene
stelt, wat de katholieke leiders uit alle deelen
der wereld uit onderlinge besprekingen, uit con
tact over en weer, putten voor de organisatie
van hun eigen troepen, al datgene, wat de min
der goed georganiseerden leeren van hen, die
beter aanpakten enz. enz., dan begrijpt u, dat
ik de Jamboree als óók voor onze katholieke
Padvindersbeweging van gróóte beteekenis be
schouw.
Naar uit officieele gegevens van de hoofd-
stembureaux uit de verschillende kieskringen
blijkt, zijn in totaal 4.058.077 geldige stemmen
uitgebracht, zoodat de kiesdeeler heeft bedragen
40.580 77/100.
Hoewel deze kiesdeeler bijna 15 lager is
dan die, welke volgens de voorloopige cijfers
was berekend, wordt daardoor geen wijzi
ging gebracht in de toekenning der zetels
aan de daarvoor in aanmerking komende
partijen, zooals deze toekenning is bekend
gemaakt door den verkiezingsdienst van het
A. N. P.
Bij de bekendmaking van de namen der ge
kozenen was door den verkiezingsdienst eenig
voorbehoud gemaakt ten aanzien van de ver
kiezing van den Vrijheidsbonder, dr. Vos, aan
gezien het overschot van diens lijst slechts een
zeer gering verschil aanwees met dat van een
der andere lijsten van den Vrijheidsbond.
Thans is gebleken, dat het overschot van
de lijst-Vos inderdaad het grootste was, zoo
dat naast de heeren Bierema, Van Lidth de
Jeude en Wendelaar de heer Vos voor den
Vrijheidsbond tot lid der Kamer benoemd
zal worden verklaard.
Zaterdagmorgen tegen twaalf uur is brand
uitgebroken aan boord van het Noorsche
stoomschip August liggend aan de Maas
haven-Noordzijde bij de Rotterdamsche Stu
wadoorsmaatschappij te Rotterdam.
De brand is ontstaan bij den donkey-ketel,
waar de houten beschotting vlam vatte. Aan
gezien het ruim drie, waarin de brand woedde,
leeg was, kon de brandweer, die direct met veel
materiaal ter plaatse arriveerde, het vuur spoe
dig meester worden. Gewerkt is met een straal
van het schip zelf, drie stralen van het terrein,
twee stralen van slangenwagens en een straal
van den havendienst twee. Met deze zeven
stralen had men het vuur weldra onder de
knie. Het blusschingswerk stond onder opper-
leiding van hoofdman Keeman.
Naar wij vernemen zal mr. dr. L. Carsten,
thans H. Ms. gezant te Warschau, in gelijke hoe-
dangheid benoemd worden te Praag.
Volgens De Standaard komt de burgemeester
van Sliedrecht, ir. H. Popping, ernstig in aan
merking om te worden benoemd tot burgemeester
van Dordrecht,
Nu de verkiezingen voorbij zijn, richt Mgr.
Lemmens, bisschop van Roermond, zich met het
volgende schrijven tot zijn diocesanen:
Aan mijn dierbaar Katholiek volk van
Limburg.
De zege is bevochten. Na den biddag en
triomphdag voor Christus Koning op 6 Sep
tember van verleden jaar verwachtte ik niet
anders. Het was immers geen zuiver politieke
strijd, het ging tevens om onze hoogste gees
telijke goederen. Als Uw Bisschop, als Vader
en Herder Uwer zielen voel ik mij gedrongen
nog een enkel woord tot U te richten. Het is
een woord van oprechten dank aan U allen
voor Uw trouw aan Christus en voor Uw volg
zaamheid aan Uwen Bisschop. Ik dank U allen.
Vooral ook hen, die door zooveel actie en pro
paganda voor onze overwinning hebben gestre
den. Maar toch ook evenzeer dank aan de
stille werkers, aan al die offerzielen, die maan
denlang door vurig gebed en stille offers ons
de onmisbare hulp van O. L. Heer in dezen
strijd hebben verzekerd.
De. groote strijd gaat nu door. De satanische
machten, die de wereld belagen, zullen ook ons
blijven bestoken. Daarom blijven wij waken en
bidden. Ons schoon katholiek Limburg zal
nooit, door welke vijanden dan ook, overwonnen
kunnen worden. Het zal altijd een onoverwin
nelijk bolwerk blijven voor Christus, wanneer
wij allen één blijven in Christus en gehoor
zaam zijn aan Zijn Kerk; wanneer wij allen
meer dan ooit onze katholieke plichten doen,
a's wij werkelijk leven uit ons geloof en de wet
ten van het H. Evangelie, vooral van rechtvaar
digheid en naastenliefde trouw blijven nako
men, zoodat onze tegenstanders getroffen wor
den door den geest van Christus, die van ons
uitstraalt.
Als iemand een aaneengesloten front moet
vormen, dan zijn wij het, een front van belij
ders en strijders voor Christus. Eenheid en
apostolaat in onze vereenigingen, zoowel gods
dienstige als sociale.
Dan gaan wij, steunend op de goddelijke
krachten van Jesus in de H. Eucharistie en de
voorspraak van Maria, veilig door in den strijd
voor ons ideaal: Limburg aan Christus door
Maria. Ja, door Maria! Meer dan ooit zal Zij
Haar Limburg verdedigen. Reeds verschillende
Dekenaten hebben zich aan Haar toegewijd. De
organisaties stelden zich onder Haar moederlijke
bescherming. Morgen 30 Mei zullen al onze op-
voedings-instituten de bijzondere Toewijding
aan O. L. Vrouw doen, en op 15 Augustus zal
van alle vaandels der katholieke organisaties
van Limburg de blauwe Mariawimpel wapperen
ten teeken, dat allen zich bij hun Koningin in
den strijd voor Christus onzen Koning heb
ben aangesloten.
Tot hen, die dwaalden en voor wie Wij bijzon
dere zorg hebben, richten Wij thans nog een
dringende en vaderlijke vermaning, toch terug
te keeren tot het vaderhuis om met ons weer
te komen strijden tegen onze vijanden, vooral
tegen Socialisme en Communisme. Met liefde
zullen Wij hen opnemen. Wij zullen daarvoor
blijven bidden.
Nogmaals zweren wij allen Christus trouw
voor heel ons leven, trouw tot in den dood.
Limburg aan Christus door Maria, God wil het!
Ik zegen U allen.
U aller Vader en Herder,
t GULIELMUS.
Roermond, Sacramentsdag 1937.
Op Vrijdag 4 Juni herdenkt Mgr. Hermus, de
hooggewaardeerde directeur van het zoo be
kende Doofstommen-Instituut te St. Michiels-
Gestel (N.-Br.) zijn vijftigjarig priesterjubilé.
De Hoogeerw. Jubilaris zal alsdan.in de in
richting receptie houden van 1 tot 2 uur.
Woensdag 9 Juni a.s. hoopt de eerwaarde
zuster Maria Sigcberta (in de wereld mej. C.
Eerkhout) in het pensionaat „Mariëngaarde"
te Aarle-Rixel haar gouden kloosterjubileum te
herdenken.
Zij werd 1 September 1870 te Den Haag ge
boren en deed 9 Juni 1887 haar intrede in de
Congregatie van de Zusters van Liefde te Til
burg.
Zij begon haar loopbaan bij het onderwijs en
is daarna belast geweest met de verzorging van
weezen, om later weer tot het onderwijs terug
te keeren.
Achtereenvolgens was zij werkzaam in Leiden,
in het weeshuis Groenesteyn te Den Haag,
Amsterdam, Stratum, om tenslotte verplaatst
te worden naar Aarle-Rixel, waar zij nog steeds
verblijft.
Aan de opvoeding van het kind heeft zij
steeds haar beste krachten gegeven en zij mag
zich in de sympathie van velen verheugen.