SFEER NEDERKOORN 13171 S. J. DE GOEDE Vacantieü OPRUIMING 27 barteljorisstraat 27 \W KOOT'S KLEINE VLEUGELS Bioscoop en film te Parijs MORGEN JOH. NEDERKOORN&Z00N H.H. KLEERMAKERS! DE JUISTE STOFZUIGER. OP DE JUISTE PLAATS!! Kampeerkoopjes WPORT EDEGO TANDEMS!! „EDEGO"TANDEM heeft Spotkoopjes met de Seizoen- PIANOHAHDEL DE STOFZUIGER CENTRALE HAGEMAN Jac.v.d.Noord Spaarne 60 Hoffmann ONZE ZOMER-BIJLACE NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT BRENGT U CED. OUDE GRACHT 56 - HAARLEM ZUIVERE ZIJDE 19 Ct. PER METER in alle afdeefingen speciale aanbiedingen Hoe gezellig en aangenaam voelde U zich in Uw ouderlijke woning. Hoe kwam dat? Omdat Uw Ouders in overleg met hun adviseur het behang, de gordijnen en meubelen op rustige en gemoedelijke wijze uitzochten. De vormen der meubelen zijn intusschen verbeterd, de kleuren combinaties gewijzigd, doch die gezellige SFEER brengt nog steeds U, NEDERKOORN. Laat NEDERKOORN uw adviseur zijn. Met een nieuw behang, een leuk gordijn of een smaakvol tapijt brengt hij U waarnaar U zoo verlangd heeft. TELEFOON N.V. HEEREN- en DAMESCOUP samen 50.— Inlichtingen: Hasselaersplein 25, Haarlem DIT IS ONS MOTTO EN WAAROM Laat U door ons voorlichten welk model voor Uw huis het beste is. Eerst dan heeft U 100 pCt. waarde voor Uw geld! TEL. 12762 - GED. OUDE GRACHT 52 - HAARLEM Demonstratietenten v a. f 5.- ZIJTASSCHEN BAGAGETASSCHEN VOOR BENOODIGDHEDEN NAAR A A R L E M 44SPAARNE44-TEL. 12127 GAAN NAAR BOSCH EN ZEE OF HEIDE, „EDEGO" TANDEMS zijn evenals „EDEGO" RIJWIELEN onbeperkt gegarandeerd en met gratis onderhoud Eén dezer Koopjes is EN VERDER HONDERDEN ANDERE KOOPJES TELEFOON 11770 Zijlweg 57 - Telef. 11036 Haarlem in groote sorteering, in verschillende houtsoorten Lage prijzen Ook in huur of in huurkoop DRIE ZONES Ga lachend door het leven Lubitsch en de Mille Film van West-Afrika Liffmouifl Dp verzoek wordt 1 Augustus a.s. in Haarlem 'n SNIJCURSUS gegeven door 'n bekend coupeur. Modern snijsysteem - Gemakkelijk te leeren. HEERENCOUP 30.— DAMESCOUP 25.— I EDERE STOFZUIGER, MITS VAN EEN GOED FABRIKAAT, HEEFT GOEDE EIGENSCHAPPEN, DOCH ALLEEN WANNEER DEZE MACHINE OP DE JUISTE PLAATS GEBRUIKT WORDT, KUNNEN DEZE EIGEN SCHAPPEN TOT HUN RECHT KOMEN SLEEMODELLENvan 31.— tot 125.— ZAKMODELLEN van 49.— tot 105.— KLOP-VEEG-ZUIGERS van 81.— tot 200.— GRONDZEILEN PLUNJEZAKKEN SLAAPZAKKEN RUGZAKKEN enz. enz. ZEILMAKERIJ (3 huizen vanaf Korte Veerstraat) 1.50 1.50 1.70 0.95 0.95 2.65 EINDELIJK IS HET WEER VACANTIE, EN WIJ TREKKEN ER OP UIT VER VAN 'T DRUKKE STADSGELUID WILT GE DUBBEL GOED GENIETEN, GA DAN NIET PER BUS OF SPOOR DOCH RIJDT OP 'N EENS ONS MOOIE HOLLAND DOOR (Van onzen correspondent te Parijs) Parijs behoort al weer aan de vreem delingen, het verschijnsel, dat jaar lijks met de zomermaanden weer keert, het verschijnsel, dat zonder vergis sing herkend wordt aan het groote aantal min of meer exotische verschijningen, dat de boulevards bevolkt, van den Noord- Amerikaan tot den Britsch-Indiër. Vanwe ge de Expo '37, de „Worlds Fair of Na tions", is het verschijnsel ditmaal echter bijzonder intens en zijn de exotische ver schijningen bijzonder talrijk. Het Angel-Saksische ras schijnt al met heel grooten ijver aan de uitnoodigingen van de Fransche touristenpropaganda ge hoor te hebben gegeven, maar ook het aantal Hollanders, dat grachten en polders heeft verlaten om, individueel of in reis gezelschappen, kennismaking aan te knoo- pen of te vernieuwen met Cosmopoiis, is eerbiedwekkend. En den Hollander, die in Parijs woont, wordt overvloedige gelegen heid geboden, in café, een of andere in richting van vermaak, of zoo maar op een willekeurig plekje asfalt, met behulp van opgevangen brokstukken malsche conver satie, de herinneringen aan de rijk-ver scheidene beoefening van zijn moedertaal op te frisschen. Deze invasie door landgenooten van de Lichtstad zal gedurende deze zomermaan den zeker nog aanhouden, waarschijnlijk zelfs in versterkte mate. Het ware een dwaze pretentie om voor diegenen onder de lezers, die nog een be doek aan Parijs op hun vacantieprogram hebben staan, te willen opteekenen, hoe zij er hun verblijf nuttig kunnen beste den. Parijs biedt immers zooveel beziens- en belevenswaardigs, dat al wie er min der dan een maand voor neemt, het aan zich en aan de stad verplicht is iedere mi nuut van de etmalen, dat zijn bezoek duurt, uit te buiten en zich slechts de hoog noo- dige rust mag gunnen. Men moest er niet naar bed behoeven te gaan, rjiaar zich op het bezoek kunnen voorbereiden, door thuis .eenige dagen achtereen te slapen, zoodat men uitgeslapen voor tenminste een week te Parijs aankomt. De ontspanningen, die het avondlijke Parijs den toerist biedt, na een dag van inspannend „sightseeing" zijn vele en veelsoortig. Een groote plaats neemt hier onder de film in, en daar niet aanneme lijk is, dat de toerist, die een modern mensch is, verscheidene dagen kan laten voorbijgaan, zonder over den drempel van een bioscoopzaal te komen bovendien zijn de.bioscopen een belangrijk toevluchts oord bij leelijk weer is dit voor ons een gereede aanleiding om onder deze rubriek een en ander mede te deelen over film- en bioscoopleven te Parijs. Bioscoopzalen vindt men verspreid over de geheele uitgestrektheid van de millioe- nenstad. In geen stad van ons vasteland wordt meer naar de bioscoop gegaan dan hier. Hoewel wij niet met zekerheid weten of van alle vastelandhoofdsteden Parijs naar verhouding van het bevolkingsaantal de grootste bioscoopdichtheid heeft, lijkt het ons toch wel waarschijnlijk. Het aantal tempels van het witte doek, die vermelding waardig gekeurd worden in de agenda's van de groote boulevard-bladen, bedraagt tusschen de honderddertig en honderd veertig. En er zijn er nog vele meer, die de standing van een vermeld te mogen worden niet hebben bereikt, en goeddeels waarschijnlijk ook wel beneden alle stan ding zijn. Er vallen niettemin toch drie bioscoop centra of -zones in het bijzonder te onder scheiden, ieder met hun eigen karakter en hun eigen publiek. Daar is op de eerste plaats de zone van de „Champs-Elysées" en de „Etoile". In de bioscopen van deze zóne worden o.m, de premières gegeven, die tot de evenementen van het Parijsche society-leven worden gerekend, zooals die van de filmproducten van een Sacha Guitry. den bekenden, geestigen Franschen tooneelschrijver en -speler, die den laat- sten tijd ook is gaan optreden als scena rioschrijver, regisseur en hoofdrolvertolker in films, naar het schijnt ten voordeele van eigen materieel welvaren, maar in ieder geval tot schade van de kunst; zijn films zijn „sprekende" voorbeelden van hoe het niet moet. Tot het publiek, dat deze bioscopen bezoekt, behoort, wat men noemt de room van het tout-Paris. Dan is er de langgerekte zóne van de „groote boulevards", vanaf de Madeleine tot voorbij de Rue Montmartre. Uit het oogpunt van de prestaties is deze zóne de belangrijkste; hier wordt het meeren- deel der goede films van de binnen- zoo zoowel als de buitenlandsche productie in première vertoond, zoo op het oogenblik o.a. Renoir's „La Grande Illusion", een succes van den eersten rang, niet op de laatste plaats voor de kas, maar het is ver diend. De prachtigste en grootste zaal in deze zóne is het heiligdom van de Fransche Pa ramount, maar het splijt ons het te moeten zeggen: wat wij daar op het witte doek zagen projecteeren was meestal onbenul lig en flauw als het huis prachtig en groot is, en de fauteuils weidsch. Het publiek, dat zich in deze zóne be weegt, is de gezellige, genoeglijk uitgaan de burgerij, waarvan een groot deel ver hooging van de uitgaansstemming zoekt bij het kauwen van diverse versnaperin gen en het bestrooien van den grond met den afval daarvan, „tout comme chez nous." Op de derde plaats is er de zóne van Montmartre, de zóne van de buiten-bou levards, van de beroemde Place Clichy tot den boulevard de Magenta. Hier verrijzen twee van Europa's meest bekende en po pulaire bioscoopzalen, het Gaumont-Pala- ce, het grootste bioscooptheater van het vasteland, en de zaal van de Moulin Rouge; maar ook deze zalen danken hun reputatie zeker niet aan de klasse van de vertoonde films. Het publiek van deze zóne is wel het meest Parijsche, dat denkbaar is; niet het verfijnde, maar het publiek, waartoe de helden behoorden van zoo menige Fran sche film, die over de grenzen groote po pulariteit verwierf; wij noemen slechts „Sous les toits de Paris" en „Le Million." In de zalen van deze zóne worden vaak films vertoond, die reeds jaren oud zijn en wie aan een of andere film uit b.v. het begin van de sprekende periode goede her inneringen heeft bewaard en ze nog wel eens zou willen overzien, wandele den bou levard Clichy maar eens op; hij maakt een goede kans ze te vinden. Maar ook in de „betere" zönes worden thans heel wat reprises gegeven van films, die het bij hun uitkomen „deden." Het zomerseizoen is ook hier niet rijk aan pre mières. De exploitatie van het Parijsche bios coopbedrijf is zeer intens. De meeste zalen op de boulevards openen hun deuren reeds in den voormiddag omstreeks elf uur, om eerst te sluiten na het einde van de laat ste, de nachtvoorstelling, die gewoonlijk tusschen elf en half twaalf een aanvang neemt en rond half twee geëindigd is. Evenals voor de eerste dagvoorstellingen gelden voor de nachtvoorstelling in veel zalen sterk verlaagde prijzen, maar ook overigens zijn de entrées geenszins over dreven. De meeste plaatsen, heel goede plaatsen, doen niet meer dan 10 a 15 francs. De gewoonte, stammend uit den ouden tijd, toen de fiim alléén niet voldoende werd geacht (of te veel!) om er een heelen avond mee te vullen, variété-nummers in het program te lasschen, is in Parijs nage noeg geheel verdwenen, hoogstwaarschijn lijk wel als gevolg van de vlucht, welke journaal, documentaire en teekenfilm hebben genomen, waarmede een program met zoo veel meer succes kan worden afge rond. Laten we er dankbaar voor zijn. Alléén in het Paramount-palace heeft, voor zoover wij weten, de oude gewoonte zich nog gehandhaafd. En tenslotte dit om het hart van den Hollander te verblijden: in alle bioscoop zalen van Parijs mag hij rooken. Iets wat. niet algemeen internationaal is geoorloofd, want te Berlijn b.v. mag het, vergissen wij ons niet, in veel bioscopen niet. Een aanstekelijke film met Maurice Chevalier Maurice Tourneur is een old-timer in de Fransche film. Hü maakte een serie speelfilms van ouderwetsche allure en lijkt niet de man, die in staat is een pittige, vlotte, geestige comedie in elkaar te zetten, waarin een ondeugd als Chevalier op zijn plaats is. Toch heeft Tourneur het klaar gespeeld in zijn film Avec le sourire, in het Nederlandsch genaamd: Ga lachend door het leven, een pret tige satire te vervaardigen, waarmede men zich uitstekend amuseeren kan en die bovendien een lachende les inhoudt over het slagen in de maatschappij. De tendenz van' de film bestaat n.l. in een betoog, dat men met strikte eerlijk heid en rechtvaardigheid geen maatschappe lijke successen behalen kan. Deze zijn veeleer weggelegd voor de bedriegers, de kleine en de groote, die hun slinksche streken uithalen met een glimlach om den mond, den glimlach, die vertrouwen wekt. Dit betoog wordt voornamelijk geleverd door Maurice Chevalier, die platzak naar Parijs komt en in een klein restaurant aan den rand der stad, onder de groene platanen een aardig meisje ziet zitten. Het lieve kind wacht op een vriend, die niet komt opdagen en diede rekening zou betalen. Maurice, hier genaamd Victor knoopt een gespek aan, doch moet be kennen, dat ook hij geen sous meer bezit. Da» valt hem zijn eerste ondeugende daad in. Hi) steelt den hazewind van een huisknecht, die 'c dier omwille van een dienstmeisje vergeet, brengt den hond thuis en ontvangt 500 fr. En men gaat eten, men gaat wandelen en Victor neemt zijn intrek in het hotelletje, waar het meisje woont. Zij is figurante in een revue k1 de buurt en Victor brengt haar den eersteo avond weg, ziet den chasseur van het theater hoopen geld verdienen door automobilisten >n en uit hun wagen te helpen en ziedaar zü» tweede oneerlijkheid. Hij lokt den man op eeO gemeene manier naar zijn huis, neemt zijO plaats in, verdient flink geld, glimlacht e» maakt den patroon murw. Even later verzinf Victor weer nieuwe gemeene dingen en zijn ster begint steeds hooger te schijnen. Het merkwaardige van de situatie is, dat de patroon, monsieur Villardy, een door en door eerlijk man is, die herhaaldelijk oneenigheid heeft met zijn verdachte compagnons, die UÜ dan ook stuk voor stuk verliest. Na eenigen tijd is Victor zijn rechterhand en hij wordt het met den onsterfelijken glimlach op het gelaat- Met den zelfden glimlach gaat hij naar school om schrijfles te nemen, waaruit we mogen con- cludeeren, dat de glimlach in het leven soms meer waard is dan de geleerdheid en de ont" wikkeling. Victor heeft inmiddels het meisje niet ver geten. Zij wordt de ster van het theater. Be spoedig zijn ze getrouwd, maar dan is Victor nog niet tevreden, of liever het vrouwtje niet- Die neemt n.l. zijn gemeene streken over eb gaat nog verder: zij compromitteert den direc teur, die geprest wordt zich uit de zaken terug te trekken. Dit is Victor al te bar, maar hi) neemt tenslotte de consequenties van zijn eigd1 slechte voorbeeld. Dan stijgt de hoogmoed weer en hij wil directeur van de Opéra worden. Si) wordt het, dank zij 'n nieuwen gemeenen streeK n.l. grove chantage van een minister. En a15 hij dan eindelijk zoover is en op een avond m zijn duren wagen naar huis rijdt, ontmoet hü een ouden haveloozen man, die zich in de buurt van autoparken ophoudt. Het is monsieur Villary, eens de directeur van het revue-theater, thans volkomen aan lager wal. Maar Victor gaa' nu zijn eerste goede daad stellen, vermaant deU ouden man, dat hij zijn ongeluk te danken heeft aan zijn gemis aan goed humeur, bezorgt hei® een betrekking als secretaris en leert hem glim" lachen, zoodat de brave Villary ook in zijh somt>erste oogenblikken, als de belasting mach tiger blijkt dan zijn kapitaal, ieder oogenbH15 uitroept: Laten we optimist blijven! Het gaat in deze film dus voornamelijk om deze twee figuren: Victor den optimist met ee» minimum aan geweten en Villary den gewetens volle met een minimum aan optimisme. B* deze twee figuren ligt de moraal van de film besloten en nu is de verdienste van Tourneur, dat hij deze comedie op het niveau van de satire weet te brengen. Hadde hij dit niet ge' daan, men zou bezwaren moeten maken tegen de film, die een pleidooi houdt voor de ge" wetenloosheid, doch de satirische vorm, waarih de gebeurtenissen zich afspelen, houdt tevens critiek in op het schurkje, dat geen middel on beproefd laat om carrière te maken. Met an dere woorden: wat Chevalier hier uitvoert, wordt niet bepaald als voorbeeldig voorgesteld en de sympathie gaat uit naar den braven Villary, die steeds dieper wegzakt in de maat schappelijke modder, zonder echter iets van zijh eerlijkheid prijs te geven. Zijn pathetische uitval tegen een politieagent, die hem moet opsluiten, doch hem uit sympathie wil laten loopen, Is ontwapenend. Hij eischt van hem, dat hü hem naar de cel zal brengen, omdat het zijn plicht is. Eerlijkheid vóór alles! De film vertoont zeer vele accenten van deze soort, die in een plezierig tempo verschieten en soms een ongewoon genoegen verschaffen. Vol wassenen zullen de film dan ook zeker waal' i' deeren als een amusant geval met pittige dia* logen en geestige wendingen. De derde Ernst Lubitsch-film gedurende drie jaren is „Angel". De hoofdrollen worden vei" vuld door Mariene Dietrich, Herbert Marshall' Melvyn Douglas, Edward Everett Horton, Misch» Auer. Ernest Cossart en Laura Hope Crews. D*' is de eerste maal dat Lubitsch als Mariene'5 regisseur optreedt. Van haar film „Desire" ha^ hij de productie-leiding. Van Cecil B. de Mille is de film „The BUC" caneer" met Fredric March, Franciska Gaal e° Olympe Bradna. Het is de geschiedenis van JeaI1 La Fitte, zeeroover, dandy van Louisiana en m1' litair bondgenoot van Andrew Jackson. Gary Cooper zal de hoofdrol vervullen in de film „What ho!" Een buitenlandsch consortium heeft opdracb6 verstrekt aan den Maastrichtenaar Louis S°1 om onder de inboorlingen van Fransch en E®' gelsch West-Afrika een groote film samen stellen en daarnaast eenige korte documentair2 films. De expeditie naar Afrika zal 2 September be' ginnen en een half jaar onderweg blijven. Maurice Chevalier in de film ..Ga lachend door het leven"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1937 | | pagina 20