DE DAG DES HEEREN
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel? I
i
voor 80.000 gezinnen
DAMESPYAMA
MAGERE SOEPEN
Cdrog
Cdire
C\2lJn
Het bolerootje
V
ZlV
MAANDAG 16 AUGUSTUS 1937
ELEGANT EN GOEDKOOP
t rm amimiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiinniiiniiiiiniiininiinnniiiiniiiiininiiinnMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ruches
UIT ONZE KEUKEN
Zuringsoep
Aardappelso$
X-v.
:vS:?:':r:-:¥x:
S
De h
Oieer,
gesli
Selijk; i
steenei
ïao's
®uropa
Rimma
Banst
Sing e<
aannen
Wel, d£
frotseei
Verlieze
°P anc
Sepast.
Het
hervinc
ling tri
een inl
Willig i
■Hoe i
"komen'
..De kis
fed blei
foene v
PBng,
poot e:
Niding
J>ee in h
fWeest
N kor
fUeges,
Nn he
Ns, da
•andgros
«Heeft
Een
Npatro
te
„jarige
puitbli]
perkte,
®°en da;
Heb
Als
•b ik er
jbgen m
door,
En hef
°idoenin
an zijn
ftij he.
bk, kop
'JU onve:
paltsta
ft geen
verse
^alte. 3
at het
%enlijk?
oDat
ff de sc
Nltgra
fk alleei
fdanks
fkte. Ri
St dos
Nwit t
f'angrijl
puit bl
ifs men
de kc
Nat m
V ge
drogii
f'tenluc:
ltl -.grij,
.'dg sprs
hi
kopers
Sr te
Pr gee
fnidde:
Dif- u z<
't op he
Zeke
Ndel- e
d. dat
S blijfl
farmate
S is de
Nnen i
'Net 5
.Bit ma
P chroi
JN dat
Nmaat
pft bo'
Sn is
Nn's c
d glacé
bL met
r! en sicc
S elk
<V het
tief be:
kar eige
C Ook i
Sen t<
ffdunnii
Ne rar
aal set
iN zek
.doeven
Sverfk
P en r
c ®t nood
0 altstaj
ia!?11 m<
ti ak vooj
Sr niet
dnestra
lift,
,ddden e
pa mf
Wacht
iNllicb
'd gew
paterdf
n. dieent,
5 Schc
f tehui
twaalf
VriWord
a op
j. d het
6 heer 1
FOTOREPORTAGE I i
Bovenwijdte 110 c.M. lengte blouse van
den schouder gemeten 65 c.M. schouder
breedte 13 c.M. mouwlengte 20 c.M. lengte
broek 110 c.M. benoodigd: 2 M. zijden tri
cot van 140 c.M. breed en 25 c.M. lingerie
kant, of 4.5 c.M. katoen of zijde van 80 c.M.
breed, benevens 85 c.M. elastiek.
Wanneer we de pyama van zijden tri
cot maken, garneeren we de blouse met een
kanten kraagje. Dit wordt geknipt in mo
del zooals de teekening aangeeft. Zoo ook
zetten we in de mouw een stukje kant,
zooals de teekening aangeeft. De mouw
wordt glad in het armsgat geplaatst en valt.
van onderen klokkend uit. De mouwnaad
plaatsen we op den zijnaad van de blouse.
We kunnen de naden tweemaal stikken,
zoodat het een Engelschen naad vormt.
De zoomen in blouse en broek worden,
met de hand genaaid met een flanelsteek.
Aan de lengte van jasje en broek knip
pen we 5 c.M. bij voor zoom.
Door den bovenkant van de broek rijgen
we een elastiek op taillewijdte.
C. M.
Ruches zijn in de mode en ze zijn uiter
mate geschikt om het een of ander klee-
dingstuk weer eens op te fleuren. Koopen
wij ze kant en klaar, dan zijn ze vrij duur
en meestal niet waschbaar. Daarom moe
ten we er zelf iets op verzinnen!
Nu kunnen we 'n ruche haken van fijn
haakgaren op dezelfde manier waarop ae
jabots en corsages gehaakt worden, die we
bespraken in ons nummer van 5 Juli j.l.
We haken dan 'n smal passend boordje
van stokjes of vaste steken en daarop ha
ken we lusjes, beginnend met 1 vasten, 3
losse telkens en dan in eiken volgenden
toer 1 lossen st. meer tusschen 2 vaste.
Maar we kunnen ook 'n alleraardigste
ruche breien, en daarvoor kunnen we al
lerlei materiaal gebruiken.
Moet de ruche dienen voor de afwerking
van 'n gebreide of gehaakte jumper langs
hals en mouwtjes, dan nemen we er het
materiaal van de jumper voor. Verder is er
tegenwoordig allerlei mooi brei-materiaal
dat in aanmerking kan komen als we de
ruche voor 'n gewone jurk of blouse willen
gebruiken; we zouden er zelfs gewoon wit
of crème haakgaren voor kunnen nemen.
Het patroontje is doodeenvoudig en
maakt 'n alleraardigst effect.
We zetten 7 steken op, breien 1 toer r.,
1 toer aver., 1 toer r. Deze drie toeren blij
ven we herhalen tot de ruche lang genoeg
is. We krijgen dan telkens 3 toeren r.,
boven 3 toeren aver. De randjes worden
het mooist, wanneer wij steeds den eersten
steek van de naald afhaken en niet
breien.
Probeer het eens! CARLA
Men rekent bij 1 liter water: 1 ons zu
ring, 'n bosje kervel, A kropje sla, 3 afge
streken lepels boter, 3 afgestreken lepels
bloem, 1 ei, H afgestreken lepel zout en
'n weinig peper.
De schoongemaakte en goed gewasschen
groente hakt men met elkaar fijn en laat
ze, met zout en peper, in de helft van de
boter 10 minuten zachtjes smoren. Nu en
dan roert men om aanbranden te voorko
men. Men strooit er dan de bloem bij, laat
die ook even mee smoren en giet er dan,
voortdurend roerende, het water bij.
Alles tezamen laat men zachtjes nog
geveer 20 minuten koken. Onderwijl
men het ei in de soepterrien, voegt er de.
kleine klontjes verdeelde, overgehoud^
boter bij en giet de heete soep, als de gr^11,
te gaar is, onder voortdurend roeren p
bij.
Men geeft er liefst knappend gebai
reepjes of dobbelsteentjes brood bij.
Bij VA liter water rekent men hiervö°r'
fi!1*
1 pond aardappelen, 'n bosje prei, wat ïU
gehakte peterselie, 1 d. L. melk of r°<:
rlÉ^#
40 gram boter, 1 eierdooier, zout en Pep^
De schoon gemaakte en gewasschen V*
W
snippert men fijn en fruit ze zachtjes
de helft van de boter, zonder dat ze
wordt. Dan voegt men er het water bü
de aardappelen. Als de aardappelen doof
door gaar zijn, wrijft men ze door een
voegt de puree weer bij het kooknat en
de soep koken tot ze wat gebonden is.
De dooier wordt, met boter, zout en
per, in de soepterrien geroerd en langz®9
bil'
steeds roerende, voegt men hier de soep
De peterselie roert men er het laatste
0
Ook bij deze soep kan men soldaatje®
dobbelsteentjes van gebakken brood v t
senteeren, A. K.-"?-'
Deltaliaansche
Acht na de
eindoverwin
ning tijdens de
Europeesche
roeikampioen-
schaooen
De prijsuitreiking voor de Europeesche roeikampioenschappen welke op de
Amsterdamsche Boschbaan zijn gehouden, geschiedde Zondagavond in „Kras"
te Amsterdam
Op ietwat vreemde wijze uitten de
Italiaansche roeiers die deelnamen aan
de wedstrijden om het Europeesch
kampioenschap hun vreugde over een
overwinning. Of hun stuurman dit
kleine luchtreisje erg prettig vond
H. K. H. Prinses Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard tijdens de plechtigheid van de te water-
lating van het Prinselijk jacht .Piet Hein" van de werf der firma G. de Vries Lentsch Jr.
te Amsterdam
Het Prinselijk jacht .Piet Hein' is Zaterdag in tegenwoordigheid van H. K. H. Prinses Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard van
de werf der firma G. de Vries Lentsch Jr. te Amsterdam te water gelaten. Het schip in zijn element
Z. K. H. Prins Bernhard, die Zondag
een gedeelte der roeiwedstrijden
om het Europeesch kampioenschap
op de Amsterdamsche Boschbaan
bijwoonde, feliciteert de Duitsche
p oeg, die de zege behaalde in de
♦•na'e .vier zonder stuurman'
Volgens de tegenwoordig in de R.K. Kerk
gebruikelijke terminologie zouden we mis
schien moeten zeggen: „De Dag van den
Heer", maar ons lijkt de oude term wel zoo
aantrekkelijk, omdat ze plechtiger klinkt,
meer in overeenstemming met de be teeke
nis. De dag des Heeren was eens de dag die
men wijdde aan den Schepper van alle din
gen en waarop men den arbeid van heel 'n
week achter zich liet en er van uitrustte.
Hoe is dit veranderd.
Van een vereeniging met God, d.w.z. van
een innig opgaan tot den Almachtige is
voor velen g,een sprake meer. Het stille Mis-
je wordt nog bijgewoond „omdat het moet",
maar daarmee is het dan ook afgeloopen
en verder wordt van de Zondags rust „ge
noten", door ontspanning te zoeken in din
gen, die vaak vermoeiender zijn dan het
werk van de heele week bij elkaar.
Ontspanning! Natuurlijk, die is geoor
loofd, zelfs gewenscht op den Zondag, maar
niet wanneer die wordt verkregen ten kos
te van de heiliging van den dag.
's Morgens gauw-gauw even een mis je
waaronder misschien zelfs al genoten wordt
van de voorpret van wat de verdere dag
geven zal en daarmee denkt men dan aan
zijn plicht tegenover God voldaan te heb
ben. Aan het bijwonen van het Zondagslof
wordt niet eens meer gedacht dat is uit
den tijd!
Hoe dat komt! Ik weet het wel, voetbal
en padvinderij en dergelijke dingen zijn
verlokkende middelen om de kerk te doen
vergeten, maar kunnen die ontspanning,
die ze|er geoorloofde ontspanning en de
viering van den dag des Heeren niet samen
gaan? Ligt het in hoofdzaak niet aan vader
en moeder zelf, als hun kinderen des Zon
dags vroeg al de deur uitvliegen, om er niet
voor tegen den avond weer in te komen?
Hoe brengen die ouders zelf den Zondag
door? Ze gaan misschien naar de Hoogmis,
mogelijk ook nog wel naar het Lof, maar
overigens verluieren ze den dag met luste
loos in een luien stoel te hangen en de kin
deren maar hun gang te laten gaan, zonder
zich veel met hen te bemoeien, zoodat die
kinderen zich vervelen en er al gauw toe
komen hun toevlucht buitenshuis te zoeken
„Heeft u nog geen bolerootje?" Dit is een
vraag zooals: „Speelt u geen bridge?" of
„Gaat u niet naar buiten?"
Het bolerootje is eigenlijk pas na de ope
ning van het seizoen op komen duiken, en
men mag met 'n kleine woordspeling wel
zeggen: „het kwam, werd gezien en over
won", want de dames hebben er naar ge
grepen, als naar Iets onontbeerlijks. Zij
hebben een lapje stof gekocht en een pa
troon van zoo'n modelletje of zij hebben
op hun japon een bolerojasje gemaakt.
Van dezelfde stof natuurlijk, want dat is
nu eenmaal de mode. Wij kunnen den rand
van zoo'n bolerootje op verschillende wijze
knippen en afwerken. Op bijgaande teeke
ning is die rond geknipt en met 'n puntje
afgewerkt. Deze versiering is ook aange
bracht op de mouwen, langs de zakjes op
den rok en desgewenscht ook langs den
zoom.
'n Geestige versiering zien we aan den
hals ^n de ceintuur. De rok heeft een mid
denvoornaad en is maar heel eventjes
klokkend. We hebben er 3.75 meter stof
voor noodig van 130 c.M. breed.
Fig. 483a. is gemaakt van gewerkte zijde,
heeft een sjaalkraag, die met lichte zijde
gevoerd is, mouwen met kleine ronde epau-
letjes en een rok met geplooide voorbaan.
De ceintuurs blijven nog de aandacht vra
gen. Dat zien we ook weer hier. De kleur
van het leer contrasteert sterk met de tint
van de japon. Zoo'n plooirok vraagt zeer
veel stof, want we hebben voor dit model
5.70 meter noodig.
De patronen van beide modellen zijn te
verkrijgen in de maten 40, 42, 44 en 46.
POLA
A. T.
bij niet altijd even gewenschte kameraad
jes.
Hadden de ouders het den kinderen thuis
gezellig gemaakt, hen niet gedwongen, al
tijd maar weer naar de Hoogmis te gaan.
die voor jonge beweeglijke kinderen dikwijls
werkelijk te lang duurt, ze zouden er niet
aan denken, elders verstrooiing te zoeken
en ook niet een tegenzin hebben gekregen
in het „naar de kerk gaan", waaruit ten
slotte maar al te vaak een algeheele onver
schilligheid voor den Godsdienst voortkomt.
De Zondag moet voor de kinderen zijn
een dag van ontspanning, zeker, maar dan
van goed geleide ontspanning, waarbij het
hoogere niet wordt vergeten, en liefst van
ontspanning in het gezin heel zijn ver
dere leven zal het kind er zijn ouders dank
baar voor zijn en op zijn beurt ook weer
aan z ij n kinderen trachten te geven, wat
het zelf in zijn jeugd zoo gewaardeerd heeft.
En die dankbaarheid jegens de ouders zal
gepaard gaan met een dankbaarheid je
gens God, die daardoor ook niet zoo gemak
kelijk verwaarloosd zal worden, als dat he
laas tegenwoordig zoo dikwijls gebeurt.