Escoriaal en Imperium FAMILIEBERICHTEN L&f STENO TYPES NORSK HYDRO-ELEKTRISK KVAELSTOFAKTIESELSKAB UITGIFTE van ƒ14.000.000.- 4 pCt. Eerste-Hypothecaire Obligatiën PROVINCIE ZUID-HOLLAND HABA STAN en OLLIE LIJNOR Spaansche actie 2.600.000.- 3 pCt. OBLIGATIËN, TOONEEL, FILM EN MUZIEK ,gtiS%Gh<ten£n- NAAR DE OVERDRACHT JOANNES NIEHUS M. C. HILBRINK AANBIEDING JACHT l E Z O E KT le HYPOTHEEK BESCHIKBAAR KANTOOR- en HANDELS- OPLEIDINGEN INSTITUUT PONT 't OPKLAPBEDDEN- De H. Eucharistie voor Religieuzen NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT J. J. LUINING BELEGGING TE KOOP PRINSES JULIANA en PRINS BERNHARD TE KOOP FIJN LAMSVLEESCH GOEDKOOPE TREIN •WEEKRECLAM^ alle lampen gratis Dames ARTS geen spreekuur tot Maandag 30 Augustus a.s. AFWEZIG: ARTS J. LEYH AFWEZIG J. H. A. M. PRINZ PRAKTIJK HERVAT TANDARTS SCHOLTEN PRAKTIJK HERVAT 'n Verpleegster zegt o.a.: „Vertelt U maar aan alle dikke menschen, dat ik in 6 weken 36 pond afnam". TE KOOP Veldloop te Vogelenzang op Koninginnedag UITGEBREIDE KANTOO ROPLE1D1NG I.T.H.O. Wilhelminastraat 11 Telefoon 16660 6 Sept. aanvang nieuwe cursussen CEBUTO REISBUREAU JAC. HEEMSKERK GEEN SPRAKE VAN (Société Norvégienne de l'Azote et de Forces Hydro-Electriques) gevestigd te NOTODDEN (Noorwegen). (waarvan 7.000.000.- reeds op inschrijvingsvoorwaarden geplaatst) elk groot lOOO.— nominaal aan toonder. Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op de resteerende f 7.000.000.4 pCt. Eerste-Hypothecaire Obligatiën ten laste van bovengenoemde Maatschappij zal zijn opengesteld ROTTERDAMSCHE BANKVEREENIGING N.V.: op VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1937 tot den koers van 96 pCt., plus opgeloopen rente van 1 September tot den dag van storting. Prospectussen en inschrijvingsbiljetten zijn bij de kantoren van inschrijving verkrijgbaar. Mendelssohn Co. Amsterdam. Nederlandsche Handel-Maatschappij, N.V. Banque de Paris et des Pays-Bas. Pierson Co. Rotterdamsche Bankvereeniging N.V. 23 Augustus 1937. ^ees Zoonen. UITGIFTE van Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op bovengenoemde uitgifte met recht van voorkeur voor houders van niet-uitgelote obligatiën der 3^ pCt. leening 1934 zal zijn opengesteld op VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1937, tot den koers van 99*4 pCt. Prospectussen en inschrijvingsformulieren zijn bij boven vermelde inschrijvingskantoren verkrijgbaar. Amsterdam, Rotterdam, 23 Augustus 1937. Utrecht, PIERSON Co. R. MEES ZOONEN VLAER KOL KENNEMERPLEIN Wasscherij „Kleverpark", Santpoorterstraat 41, vraagt BEKWAME en AANK. STRIJKSTERS IS D. SCHOUTSEN ARNHEM EN NIJMEGEN RADIO-TOESTELLEN JUIST MEVROUW! WAAROM KIJKT IEDEREEN DEZE WEEK ZOO ÏRDOUJK? GEEN WONDER: ZIJN IN PALEIS Monsterkam., Orionweg 8 H.N. 'N TROUWE KLANT EEN SCHOON GESCHENK voor religieuzen is hef lijvige boek, door Pater VAN DIJK INGENAAID f6.50; stevige schoenen, zolen-van'sterk leer of gegarandeerd goed rubber... prachtschoenen voor de school jongens! En dat voor dien prijs! 1500 paar zullen eerder weg zijn, dan U denkt, zorg dat U er bij bent... zoon aanbieding is zeldzaam 1 SOUND THEATER Men moet zich haasten als men hen nog wil zien, want zij zijn DONDERDAG voor het laatst Gymnastiek schoenen, ieder paar ge- gi^iiiisSPii garandeerd. Aladdin, onze bekende jon gensmolières. 26/27..*... 2.75 VAN HET PRINSELIJK JACHT OP HET IJSELMEEff ZATERDAG 28 AUGUSTUS A& Werd in een vorig artikel over ditzelfde onderwerp getracht om aan de hand van gegevens, welke wij vonden bij den Spaanschen monarchist Eugenio Monies, uiteen te zetten, hoe moeilijk het is voor de Spanjaarden, vooral voor de echte traditiona listen onder hen, een eigen regeeringsvorm te vinden, die aan de nog steeds bestaande tegen stellingen zoo niet een geheel bevredigende op lossing, dan toch wel een aannemelijk midden geeft in dit aansluitend artikel zullen we eens nagaan, hoe andere, niet direct konings gezinde Spanjaarden zich voorstellen, dat men zou kunnen komen tot een Spaanschen Staat, die de tegenstellingen zou opheffen, niet door het aanvaarden van den voor de Spanjaarden welhaast onbegaanbaren middelweg, maar door zélf midden, koninklijk midden, te zijn, welk vermogen dan, op historisch en volkskaraktero- logisch nawijsbare gronden zou worden ont leend aan de Spaansche katholiciteit. Welke precies die tegenstellingen zijn, hoe en in welke mate zij nu nog optreden, kan hier niet wor den nagegaan; zeker is, dat haar voortbestaan onmogelijk is los te maken van iets, dat op dit oogenblik waarom juist op dit oogenblik? de geheele, zich weer voor Spanje interes- seerende menschheid, bewust of onbewust, bezig houdt en dat men het duidelijkst katho lieke zekerheid zou kunnen noemen, welke zekerheid zich, voor wie goed luistert, zelfs staatkundig laat hooren in den christelijken leefregel; doe, al strijdend tegen het kwade, het goede, maar: doe, durf actief te zijn, leef. Vroeger, toen in Spanje de gestrengheid der katholieke koningen en de onbegrepen wreed heid van Philips den Tweeden heerschten, klonk dit heel gewoon, was er samenklank. Arm en rijk erkenden elkaar; gangbaar was er voorts de meening, dat de analphabeet meer kon we ten dan de geletterde, welke laatste in deze een voudige, primaire wetenschap den juisten maat staf vond voor zijn houding jegens den eerste. Men leefde, ongeacht de tegenstellingen, op voet van christelijke gelijkheid. Sindsdien beweert men is er in Spanje veel veranderd; ja, mag men hen, die er vandaag in plaats van het „fascisme" de Kerk bestrijden, gelooven, dan is er van dat vroegere Spanje in 't geheel niets meer over en zijn het de dooden geweest, die in Juli van '36 zijn opgestaan.... De jonge Spaansche phalangist Ernesto Giménez Cabal- lero zou, meen ik, voor deze laatste, krenkend bedoelde uitspraak wel iets gevoeld hebben. Immers, voor hem zijn de groote dooden van zijn land blijven voortleven in de herinnering: volgens hem heeft Philips de Tweede, koning en zonderling, zijn tijd nagelaten en is het Es coriaal nog ongeopend testament, dat ééns, mo gelijk zelfs door een zeer nabije generatie ont sloten zal worden. In het Escoriaal, symbool van den allerhoogsten Staat (Estado supremo), acht hij Spanje geheel aanwezig en op het punt te vertrekken en opnieuw te z ij n. Giménez Caballero heeft aan „Acción Espa- nola" geregeld medegewerkt en voor de bloem lezing der beste artikelen uit dat tijdschrift en kele fragmenten afgestaan, waarboven hij „El arte y el Estado" de kunst en de Staat heeft gezet. Het is een kort, goed geschreven opstel over dat machtig bouwwerk in midden- Spanje; het werd gepubliceerd in Augustus 1935. „Het Escoriaal", schrijft Ernesto Giménez, „is niet een verhandeling of wijsgeerig essay, maar een resultaat: een Staat, die, gedurende zijn bestaan, werd geschraagd door een wil tot volheid." Hij beluistert vooral de sombere im peratief, welke dit klooster maar niet schijnt' te kunnen verzwijgen: „Spanje! Kom er toe, te zijn, hetgeen je bent! Ziedaar het Escoriaal." De schrijver neemt hier stelling tegen den Spaanschen filosoof José Ortega y Gasset, die (in 1915) over het Escoriaal merkwaardige din gen heeft gezegd, welke niet alle steekhoudend zijn, vooral niet waar bij de Spanjaarden het denken vaak plaats heeft te maken voor het doen, maar toch belangrijker zijn dan Ernesto Giménez ons wil doen gelooven. Ortega y Gas set behoort tot de generatie van '98, waartoe ook de romanschrijver Pio Baroja en Ramón del Valle Inclan gerekend moeten worden. In ander werk („La Nueva Catolicidad" de nieuwe katholiciteit) maakt Giménez den men- schen van '98 het verwijt de eigenlijke oorzaak te zijn geweest van Spanje's verval in z'n laat ste phase. Dit gaat niet heelemaal op; men mag, integendeel, aannemen, dat, als de Spaansche katholieken wat meer Baroja en minder Peman (formalisme in topvorm) gelezen hadden, de gang van zaken in Spanje een andere en gun stiger geweest zou zijn; zelfs al blijft iedere vorm van anticlericalisme om z'n funesten in vloed verwerpelijk, dan nog ware 't beter geweest te zoeken, tijdig te zoeken naar de mogelijke oor zaken ervan; welnu: Pio Baroja wees al heel vroeg bepaalde fouten aan, welke de katholieken van andere landen, naar wij hopen, niet te laat hebben ingezien. Ramón del Valle Inclan stond groot bewonderaar als hij was van Sint Ig natius Baroja niet steeds terzijde, maar ver koos, evenals deze, de eigen eenzaamheid boven de onvruchtbare afzondering der formalisten, wier isolement (in een katholiek land!) moei lijk anders dan met leven naar de letter al leen kan worden gekwalificeerd en zeker ner gens goed te praten is. Giménez Caballero echter toont zich aller minst een formalist en dit heeft hij, meen ik, gemeen met de meeste zijner tegenwoordige geestverwanten, de phalangisten, die zich heb ben afgewend van den vorm als onbezield, le venloos ding, waartegen Sint Ignatius altijd fel gevochten heeft en welk gevecht door zijn vol gelingen, de Jezuïeten, voortdurend wordt on derhouden. Giménez' conflict met Ortega y Gasset vindt zijn oorzaak dan ook in iets anders, n.l. in het principe: volgens hem is de Spaansche wijs geer niet onvoorwaardelijk voor God, en is diens Escoriaal een ding waarover slechts te medi- teeren valt. De dwaling van het Escoriaal, zegt Ortega, bestond hierin, dat het slechts was „een verhandeling over de zuivere poging," dat het niet meer is geweest dan alleen maar „aan drift, moed, woede." Het Escoriaal mist een ideëelen inhoud, zijn schepper heeft niet geweten waarom noch waartoe hij zijn poging deed, bracht het niet verder dan tot donquichotterie. Het Escoriaal, concludeert Ortega, ging ten on der aan analphabetisme. „Maar," vraagt nu Giménez Caballero, „weet men dan niet, dat de eerste zorg van Philips den Tweeden is ge weest: den dooden van zijn dynastie het hoog altaar als midden te geven, nadat aan den eer sten eisch om, voor 'tkoninklijk bevel, in Cen- traal-Spanje, dat tusschen Europa en Amerika ligt en wereldcentrum is, het middel- en uit gangspunt te zoeken, was voldaan?" Is voor Ortega y Gasset het Escoriaal „de lyrische steen, die wacht op het groote moment, dat een ge neratie, de taak waardig, er de geestelijke vonk aan ontrukken zal" en meent hij, dat die ge neratie de zijne is, Giménez Caballero ziet in dit kunstwerk, dat paleis is en klooster tegelijk en welks geringste onderdeelen beantwoorden aan den wil van een kunstenaar, gehoorzaam aan den Koning aller Koningen, Giménez ziet in het Escoriaal, behalve een Staat die werke lijk bestaan heeft, „het resultaat van een kunst: de kunst om een Staat te bereiken," en wel, voegt hij er aan toe, „den supremen Staat van ons volk, van onzen genius." Ortega's meening, dat diens generatie de eer, een „Escoriaal" te be ginnen te beurt zou vallen (hoe vaak heeft Ma nuel Azana hierop niet gezinspeeld!) kan hij geenszins deelen, want „het was juist deze ge neratie (van '98), welke in haar ijver voor de mocratie en pacifisme, voor francofilie en ket terij, zou uitmonden in het tegendeel van het Escoriaal: 14 April 1931," vestiging der repu bliek, datum waarop, volgens hem, het Esco riaal werd verraden. Voor dezen phalangist is 't paleis van Philips den Tweeden d e Staat van Spanje of wel gemeenschapsding, ongeveer zoo- als; voor ons, katholieken der wereld, ieder hei ligenbeeld een gemeenschapsding is. Men voelt het uit dit alles: hier, vlak bij het Escoriaal, moet de geestelijke oorzaak van het Spaansche conflict, dat, ondanks alles, zoo geheel een strijd tusschen Spanjaarden is, gezocht worden. De actieve Spanjaard is den denkenden Spanjaard vaak te vlug af, en de verzoeningstheorie van denken-en-doen tegelijkertijd, welke door som migen onder hen wordt gepropageerd, berust op een verkeerd of gewild-verkeerd begrijpen van het Spaansche volkskarakter, dat uiteindelijk zoo graag de verzoeningsp r a k t ij k weer zou willen aanvaarden, zonder welke de geschiedenis van het Escoriaal nooit geschreven had kunnen worden. Welnu: het „sterve Spanje" eenerzijds en het „leve Spanje" anderzijds, zij hebben bei de éénzelfde echo, die in de fluisterkamer van het Escoriaal weer een duidelijk hoorbaar Spanje" zou kunnen zijn. Werd voor Ernesto Giménez Caballero 't Escoriaal uitgangspunt naar een toekomstig, nieuw Spanje, voor den Nicaraguaanschen schrijver Pablo Antonio Cua- dra bezit het paleis in den Guadarrama alle ge gevens voor het Imperium, zooals hij denkt, dat het moet zijn: „de overwinning op onszelf, de vereeniging van ons allen." Het uitstekend ge schreven artikel, dat van hem in deze antho logie werd opgenomen, dateert van Januari- Februari 1936; het heet „Naar het Zuiderkruis" en is samengesteld uit een aantal reisschetsen opgeteekend in deze volgorde: Nicaragua, Ecu ador, Bolivia, Argentina en Rio de la Plata. Cuadra is in al deze Centraal- en Zuid-Ameri- kaansche of, juister samengevat, Iberisch- Amerikaansche staten op zoek geweest naar de resten van een christelijk Imperium, dat moet hebben bestaan en, ontdekte hij, kans heeft ge zien om hier en daar in katholiek Amerika te blijven voortleven. Hij schrijft „de veroveraars van Amerika en hun nakomelingen zien in de katholieke his- paniteit hun integralen horizon, hun volkomen vreugde: de blijheid der opnieuw vereenigde christenen en hispaniërs. Zij weten, dat vaneen middeleeuwsche levensopvatting alleen nog levende wortels gevonden worden in de onmete lijke, christelijke cultuur der Spanjes (de las Espanas) en dat alléén zij een basis van eeuwig heid en universaliteit kunnen bieden, bij een nieuwe poging tot imperium der katholiciteit." Voordat we gaan zien, wat de schrijver Cuadra eigenlijk precies met „Imperium" bedoelt, meen ik te moeten wijzen op het zeker niet denk beeldig gevaar van zelfoverschatting in geeste lijk zoowel als staatkundig opzicht bij Cuadra, Giménez Caballero en vele andere Spaansche phalangisten. Tegen dit gevaar hebben mannen als Calvo Sotelo en Eugenio Montes herhaaldelijk ge waarschuwd en het is daarom, dat zij steeds weer en telkens met meer klem aandringen op het volledig herstel van het kerkelijk gezag in Spanje. Talrijk zijn in de geschriften der jong- sten onder hen de markante voorbeelden van een te ver gedreven oecumenischen ijver: „méér papist willen zijn dan de Paus zelf, het eigen ras beschouwen als eenig-uitverkoren om de wereld te hervormen naar de normen der Spaansche katholiciteit." Ware het slechts een grensloos optimisme, het gevaar zou worden bezworen door de harde rea liteit van het leven zelf, maar het is dat niet geheel. Het schijnt voort te komen uit Spanje's tragiek, welke hierin bestaat, dat de Spanjaar den, die de eeuwen door onvermoeid vechten voor de uitbreiding van Christus' rijk op aarde, zelf niet toekwamen aan een beschaving, zooals wij die kennen. Het is duidelijk: bij de beoor deeling der nieuwe Spaansche katholiciteit heeft men met deze historische feiten rekening te houden. In wezen is deze katholiciteit niet on-kerkelijk, zooals door sommigen al is be weerd. Kardinaal Goma y Tomas is het blijkt uit de woorden waarmee de in dit boek afge drukte autographie eindigt hieromtrent nogal hoopvol gestemd: „God en Spanje- De geest van ras en Religie vereenigd tot één geheel, het is de essentie van onze geschiedenis- Ziedaar het eenig ideaal voor de verwerkelijking der toekomst van het vaderland." Merkwaardig nu is het, dat deze zuiverheid in geen der hier verzamelde artikelen zoo sterk wordt aangetrof fen als in de prachtige bladzijden van den Ni caraguaan Pablo Antonio Cuadra. Deze hispa- niër verlangt terug naar den eenvoud van nft Christelijk Imperium. Niet omdat het in zü" land zóó onrustig zou zijn, maar omdat, meent hij terecht, zijn land- en geloofsgenooten aan één enkelen cultus, kostbaarsten schat dien Co lumbus achterliet, genoeg hebben, en „de oude halve maan komt nu in handen van moskovieten den horizon verduisteren. Zij brengen den sik kel, die snijdt en ontbindt en groot gevaar op levert voor de broederschap (hermandad) der naties. De rassen worden verontrust door den haat, het vaderland verscheurd door de lafheid, God, de onmetelijke God der christenen!, be dreigd door de sla venhand van den Aziaat. Een horizon van raven snijdt het licht van de imperiale zon." Nu heel de wereld terugdenkt aan vroeger, en het terugdenken in wezen niets anders is dan het verlangen den zoeten naam weer te hooren van Hem, Dien Columbus bU zich aan boord had, nu, op dit oogenblik, zegt Cuadra, is het uur van het imperiaal herstel aangebroken. Ziehier zijn opvattingen over het Imperium: ,„het Imperium was steeds gegrond vest op God, Hiërarchie en Charitas, het im perialisme is gebaseerd op Vrijheid, Gelijkheid en Fraterniteit. Het Imperium komt door God tot de vrijheden, door de Hiërarchie tot de orde en rechtvaardigheid, door de Charitas tot de liefde, de dienstbaarheid en de broederschap (hermandad) Heden verloren wij nog onverwachts, tot ons aller ontsteltenis, onzen zeer beminden en toegewijden Zielenherder Pastoor Namens alle Parochianen Het Kerkbestuur: P. EVERARD H. HAGEMEIJER A. BAR F. SCHUURMANS J. EVERTS, waarn. Past. Aerdenhout-Bentveld, 21 Augustus 1937 Sparrenlaan 9 A Wegens verhuizing van Zijlweg 56 naar ZIJLWEG 64 Waarnemers: Dr. v. Beers, v. d. Belt, v. d. Breggen, Herdink, Verveen en de Vries. Waarn.: Drs.: Anholt, van Beek (na 15 Sept.) van Eekelen, S. J. de Jongh, Jonkhoff, Lindenbergh. (tot 15 Sept.), Peerboom, Reus, van Schuij- lenburch, Sorgdrager (tot 18 Sept.) v. Tetering, Wolterson. Arts HAARLEM AERDENHQUT WEGGELOOPEN twee Bouviers. Tegen bel. terug bezorgen bij H. A. v. Son, Kruis weg 1853, b/d Cruquius H'meer. TE HUUR Benedenwoning, Delftstraat 39, Haarlem, 2.50 per week. Nieuwe, gemakkelijke, prettige vermagerings kuur in vloeibaren vorm Veilig en gezond Mevr. Fr. R. Is ge diplomeerd verpleeg ster. Nadat zij 36 pond lichter was geworden, heeft zij BonKoraaan dikke patiënten aan bevolen. Zij schrijft:Andere middelen hielpen mij niet van mijn dikte af. Maar BonKora maak te mij in 6 weken 36 pond lichter. Ik nam zooveel af, dat ik pre cies het juiste gewicht tot mijn lengte had. Mijn te dikke pa tiënten hebben nu ook hetzelfde succes", BonKora. de veilige, prettige verma- geringskuurneemt af volgens de nieuwe „2-graden"-methode. Drievoudige -wer king. drievoudige snelheid. Neem dage lijks een weinig BonKora. EET FLINK van alle spijzen, die U smaken, vermeld op de BonKora-verpakking. Geen scha delijke bestanddeelen. Deze kuur bouwt gezondheid, terwijl Uw dikte op de snelste manier verdwijnt. Velen verkla ren. dat zij nu jonger lijken. Koop van daag nog een flesch BonKora a f. 2.25. alom verkrijgbaar bij apothekers en erkende drogisten, of inlichtingen bij het BonKora-Depot, Singel 115, Adam-C. TE HUUR Groot vrij achterhuis Huurprijs f3.- per week. Te bevr. BINNENWEG 13, Heemstede TE HUUR Een Net Bovenhuis voor werkmans gezin. Huurprijs f 3.75 p. w. Te be vragen: Scheepmakersdijk 5 a. wegens ziekte, een beste zaak in aardappelen, groente en fruit, op goeden stand te Haarlem. Alleen zij, die over eenig kapit. beschikken, gelieven te schrij ven. Br. No. 75148, bur. v. d. bl. Vijf goed verhuurde MIDDEN STANDSWONINGEN op zeer goeden stand. Koops. f 34.000. Inl. Atjehstraat 93. half vier s namiddags. Parcours pl.m. 3 K.M. Uitgeschreven door het Centraal Oranje Comité te Bloemen- daal, uitsluitend voor ingezetenen van Bloemendaal boven de 16 jaar. Enkele bekers en andere prijzen be schikbaar gesteld, OA. door Bloemen- daals Bloei. Aanmelding t/m 26 Aug. en na dere inlichtingen: G. Vries, Zijlweg 1, Overveen, Tel. 10380: D. C. v. d Heuvel, Bentveldweg 106, Bentveld, Tel. 26941: H. J. Heuterman, Leid- schevaart 30, Vogelenzang, Tel. 382. Vertrek 10.30 vanuit HAARLEM per Luxe-Touringcar. Prijs met inbegrip van plaats op de boot, van waaruit men alles kan zien, f 4.—. Geeft U tijdig op, daar de plaats ruimte beperkt is. TELEF. 16448 - HOUTPLEIN 34 Een advertentie behoeft geen „kapitalen" te kosten. Plaats maar eens een omroeper! Rubriceering en gelijkvormige zetwijze. BlUjjk han delstarief. te AMSTERDAM ten kantore van de Heeren MENDELSSOHN Co. AMSTERDAM, NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, N.V., BANQUE DE PARIS ET DES PAYS-BAS, Heeren P1ERSON Co., te ROTTERDAM ten kantore van de Heeren R. MEES ZOONEN, NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, N.V., ROTTERDAMSCHE BANKVEREENIGING N.V.; te 's-GRAVENHAGE ten kantore van de NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, N.V., ROTTERDAMSCHE BANKVEREENIGING N.V„ Heeren R. MEES <S ZOONEN. DE BAS Co. van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur, AMSTERDAM, ROTTERDAM, DERDE CONVERSIELEENING 1937, in stukken van f lOOO.— aan toonder, waarvan reeds 900.000.- op inschrijvingsvoorwaarden werden geplaatst. van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur te Amsterdam: ten kantore van de Heeren PIERSON Co., te "s-Gravenhage: ten kantore van de Heeren R. MEES ZOONET en van de Heeren DE BAS Co., te Rotterdam: ten kantore van de Heeren R.MEES& ZOONEN te Utrecht: ten kantore van de Heeren VLAER KOL, CONSUMPTIE -KIOSK naast de Autobussen Pr. consumptie - Billijke prijzen ad 4 pCt. Inlichtingen Makelaar J. P. VAN VELSEN Kleverlaan 174 Tel. 12840 Citroen 7, 4-d. Sedan 1936, demonstratie. Citroën 7, 4-d. Sedan 1935 Citroën c. 6, 4-d. Sedan 1932 Nash Cabriolet, in z. g. staat. PARKLAAN 26 - TELEF. 14163 Citroën-Agent. HET ADRES VOOR ook voor rund- en varkensvleesch SCHAGCHELSTR. 4 TEL. 13474 PEKELVLEESCII 20 ct. per ons van Haarlem, Zaandam, Am sterdam, N.-Bussum en Hilver sum naar ap de DINSDAGEN t/m 31 Aug. Zie aanplak- en strooibiljetten Voor PRIMA STOFFEERWERK MEUBELSTOFFEERDERIJ GEBR. VAN GEMERT Overtrekken van stoelen met leer f 1.50, met moquette f 2. Vraagt vrijblijvend prijsopgaaf voor het overtrekken van uw ameublement, divan, crapauds en andere zitmeubelen. Winkels: Ridderstraat 34 - KI. Houtstr. 48 Werkpl.: N. Gracht, b. d. Jansbr. Gedurende deze week bij de door U bij ons gekochte Ornamenten. LANGE VEEBSTRAAT 15 Groote sorteering in nieuwe, over jarige en gebruikte Philips, Tele- funken, Kolster Brandes Wij ruilen Uw oude toestel in. Volle ga rantie. Let op! Zijlstraat 96 A, Tel. 16362, Haarlem Spec, reparatie-inrichting Uw adres voor in- en verkoop van gebruikte meubelen, enz. is het huis met den Oranjegevel, t/o de Gr. Kerk. T. Kroon, T. 14911 Geen grijs haar meer! Laat U behandelen door specialiste Volledige behandeling f 3.5 Bijwerken vanaf. f 1.50 Gezichtsharen worden door ons b 1 v e n d verwijderd MEVR. J. VAN DER WERFF/ Kenaupark 25 - Telefoon 14084 TYPIST (E)duur 1—2 maanden; lesgeld f 10,totaal STENO-TYPIST (E); avondcursus, 6 mnd., 6.50 p. m. dagcursus, 4 mnd., 10.p. m. CORRESP. STENO-TYPIST(E); 6 mnd., 10— p. m. SECRETARESSE; 8 mnd., 15.— p. m. 1-jar. HANDELSSCHOOL, aansl. op 34 jaar H.B.S., U.L.O., e.d.; opleid, pr. exam. Talen en Boekh. VOORBER. KLASSE v. 1-jar. HANDELSSCHOOL, aansluit, op 2—3 jaar H.B.S., U.L.O. e.d. Aanvang September. Prosp. gratis. OUDE GRACHT 71 HAARLEM Inlichtingen dag®1* Grootste sorteering in de nieuwste modellen Opklapbedden, Ombouwen met boven- en zij kasten, ook verti caal en afwijkende maten, alles voor radig. Eerste klas, 15 jaar gar. Java- kapok Bedstellen, Dekens, alles prima waar voor weinig geld. GESLOTEN HUIS TELEF. 23932 Nietwaar, U bent 'n trouw lezer van onze rubriek „Omroepers", U moogt er graag eens in grasduinen. De zakenman weet van Uw speurlust te profiteeren, hij plaatst Zaken-Om roepers, die onze rubriek juist zoo veelzijdig doen zijn en die Uwe regel matige belangstelling inderdaad mo- tiveeren. Verkrijgbaar op het Bureau van den Ned. Euch. Bond Begijnhof 32, Amsterdam-C Giro 103939 24/26 0.49 27/30 0.55 31/35 0.59 36/41 0.69 42/46 0.79 28/312.95 32/35.3.50 36/40.3.95 28/29 1.25, 30/31 1.45 32/35 1.65 36/39' 1.85 40/47 1.95 DREESMANN VROOM ZOOLANG NOG PLAATSEN BESCHIKBA^ ztjn per s.s. „Trio" 3.en per s.s. „P. v. d. Hoog" VERTREK KOUDENHORN 9.30 uur. H. J. FEYE TELEF.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1937 | | pagina 8