STAVEREN TEEKENBEHOEFTEN PAPIERHANDEL J. MUI JS GEWELDIGE AANBIEDING WED. H. v. ALPHEN n PHILIPS? FnMQRRINGfl! HUIZING's N.V. DRUKKERIJ „DE TIJD" INVENTA W10 f HAARDEN ANTHRACIET TEGEN ZOMERPRIJZEN TEEUWEN'S KOLENHANDEL DIJIVENBODEN VETOT EN SPORTIEF JONGENS- COSTUUMS REGEN JASSEN T,7vERPARK NATWASlf\ DROOGWASO|\ STRIJKWASOfi SANTPOORTERSTRAAT 7 1%T ~D JANSWEG 17 EN Ci 11 KRUISSTRAAT 22 Dal des doods W*I Gebrs. v, Schoppen Vrouw [32 ZELFVERWEER TEGEN PRIJS AFGEHAALDf. O.IO J. MÜLLER Een veilig gevoel: Beter een goed hoofdkussen dan dure medicijnen Haarlem ONS' NAJAARSNUMMER NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT WOLLEN of GESTIKTE DEKEN 'mm/ /m WASSENAAR. HET BESTE EN GEWONE PRIJS BINDSTOFFEN PRIMA VANa kwaliteit BRANDGEVAAR EN BRAND! A Mijn advertentie staat vandaag in de Nieuwe Haarlemsche Courant EEN GOED VEEREN OF DONZEN KUSSEN Telef. 17165 Plan van een Engelsch arehaeo- loog om een expeditie naar Wadi Lot te zenden Troostelooze omgeving Ozep verfilmt Poesjkin Over bioscopen De Mille De Kruisvaartfilm Corse tten Buikgordels Elast. Kousen Lastexkousen Breukbanden W. C. Bergisch bandagist TELEFOON ICX497 Ged. Oude Gracht 103 - Tel. 11723 De nieuwste DANS-COSTUUMS ontvangen vanaf f 19.50 BREESTRAAT 9 HAARLEM LAN simli ZUthlu£ 16823 GRANITO- AANRECHTEN Queen Mercery UTRECHT SCHOENENMAGAZIJNEN N.Z. VOORBURGWAL 65-73 AMSTERDAM POSTREKENING 22884 VAN Fl. 69.50 AF, HAARDKACHELS P. A. TAMMER NOG SLECHTS DEZE MAAND TELEFOON 28037 VRAAGT ONZE PRIJSCOURANT HEEFT U STOF? Haarlem, Gr. Houtstraat 42-44 qetailleerd- met breede forsche schouders en hi wijde behaqelijke plusfour Echte deqelijke sporh costuums voop echte hollandsche jonqens. Sterk van stof. Degelijk in afwerking Welke prijs U ook wilt bestedenbij ons slaagt U GR. HOUTSTRAAT 3$, HAARLEM en goedkoop pER K.G. ^0 Ct per kg. éÊKÊ ^*0ct' per kg. ^^ct. Min. per zending 5 K.G. TELEFOON 10131 HAAR tja HEERLIJK IS HET, TE SLAPEN ONDER EEN WARME MAAR DAN MOET U ZOO'N DEGELIJKE, MOOIE WARME «V DAN HEEFT U EEN DEKEN OM TROTS OP TE ZUN. ELKE DEKEN VAN WASSENAAR GEEFT VOLDOENING. SPECIAAL IN DEKENS VINDT U BIJ De Engelsche archeoloog P. Mallon, die reeds in het jaar 1929 ten Noord-Oosten der Jordaan een oer-oude nederzetting vond, wil thans een expeditie naar het Dal des Doods van Lot uitrusten. Volgens den Bybel ontstond het bekken van de Doode Zee, waarop eens de vruchtbare vlak te van Siddim met de steden Sodom en Go- morrha lag, door den zwavelregen van een vulcanische eruptie. Deze vlakte zonk inder daad vele duizenden jaren geleden bijna 400 meter onder den zeespiegel en sinds dien tyd ligt ook de Doode Zee 400 meter onder den spiegel van de zee, terwijl b.v. Jeruzalem, dat toch niet zoo heel ver van de Doode Zee ver wijderd ligt, 800 meter boven den zeespiegel ligt. Het verschil in hoogte bedraagt dus over een korten afstand ongeveer 1200 meter. De „Zoutzee der Woestijn", zooals de Doode Zee ook genoemd wordt, of de „Asphaltzee" der oude Grieken en Romeinen, is 76 kilometer lang en tusschen 3 en 16 kilometer breed. In het Oosten en het Westen verheft zich een hoog tafelland met vele kloven en dalen, wadi's geheeten. Op den weg van Jericho naar de Doode Zee ligt het Dal des Doods of het „Wadi Lot", een uiterst smalle pias, die aan alle zijden door steile rotsen omgeven wordt. In dit dal groeit geen boom, geen heester en zelfs geen grashalm. Slechts slangen, duizendpooten en schorpioenen leven hier.weshalve deze streek dan ook door alle menschen gemeden wordt. Het is een troos telooze omgeving en het dal vormt een gru welijke herinnering aan een van de grootste catastrophen in de ontwikkelingsgeschiedenis der aarde. De eenige menschen, die in deze hel leven, zijn twaalf monniken. De „Kluizenaars van Lot" noemt de volks mond hen. Om de twee weken worden hun le vensmiddelen gebracht. Deze monniken leggen een eigenaardige gelofte af en leven geheel als in de tijden Christi. Verder woont er geen mensch in het dal. Maar de kluizenaars hou den het uit. Zij brengen hun tijd door met bidden envasten. Men voelt zich in dit een zame dal teruggezet in een tijd, die reeds dui zenden jaren achter ons ligt en meent ook he den nog visionair de vluchtenden te zien, die jammerend om hulp smeeken. De natuur heeft in dit gebied opmerkelijke tegenstellingen geschapen. Slechts tien kilo meter van het „Wadi Lot" verwijderd, achter de bruggen over den Jordaan, ligt Jericho te midden van bloeiende tuinen, wijnbergen, si naasappelplantages en citrusaanplantingen. Een geur van balsem hangt boven dit gebied, terwijl in het Dal des Doods zelfs de lucht schijnt te branden. Eigenaardig zijn ook de witte vlekken, waar mede de bodem in het „Wadi Lót" bedekt is. Hier zweet de aarde letterlijk zout. Ook het water van de Doode Zee is zóó verzadigd van mineralen, dat er visschen noch schaaldieren in kunnen leven. De zoute bestanddeelen van het water in de Doode Zee ongeveer 25 pet. zijn chloormagnesium, chloorcalsium en chloornatrium Zij geven aan het water een specifiek gewicht van 1.666 zoodat ook het menschelijk lichaam er niet in zinkt. De Doode Zee was van oudsher de schrik van alle karavanen, die van de kust kwamen en over den Jordaan wilden trekken. In duizen den jaren tijds is in deze streek zoo goed als niets veranderd. Slechts een kalifabriek vindt men op het oogenblik aan den oever van de Doode Zee. Verder heeft men er nog een mo dern restaurant voor de toeristen gebouwd en op de terrassen kan men onder het genot van een glas ijskoude limonade over de wonderen der natuur nadenken. Het „Wadi Lot", waarin Mallon thans wil gaan zoeken naar de overblijfselen van een grijs verleden, is een waar dorado voor roo- vers, die zich tusschen de rotsen kunnen ver bergen. Aan de grens tusschen Palestina en Transjordanië, onmiddellijk achter Jericho, staat een gewapende grenswacht. Maar veel kunnen deze mannen niet uitrichten. Zoodra 's nachts de lichten van een auto te zien zijn, knallen de geweren. En voordat men met de vervolging van de onzichtbare schutters kan beginnen, zijn deze reeds lang weer verdwenen tusschen de rotswanden. Zoo gaat er nauwe lijks een nacht voorbij, waarop geen overval in de nabijheid van de grens plaats vindt. Het is de natuur zelf, die hier een ideaal terrein voor een bendenoorlog ge'schapen heeft. (Autersrecht V. P.B.) (Nadruk verboden) (Van onzen Parijschen correspondent) De Fransche productie van dit jaar heeft na La Grande Illusion weer een film op het witte doek gebracht, die, om het maar niet te uitbundig te zeggen, haar zeker geen oneer aandoet. Deze film is vervaardigd naar een novelle van den Russischen dichter Poesjkin. En hoewel we hier in Parijs het laatste jaar overstroomd zyn met een waren vloed van films, waarin Petersburgsche en andere Nachten, Kremlin, sneeuwvelden, troïkas, berenmutsen, caviar, wodka, balalaika's, hooghartige officieren, ko zakken en andere Russische eigenaardigheden de voornaamste ingrediënten zijn, behoeft zulks niemand af te schrikken, daar dit alles, be halve de officieren, in Schoppen Vrouw hoege naamd geen rol speelt. In Schoppen Vrouw is de hoofdpersoon genie luitenant Herman van het Keizerlijke leger, aanvankelijk lichtelijk, maar op het einde zwaar uit het lood geslagen door de passie voor de speeltafel. Wanneer hij door deze passie, zooals de eerste episode van de film te zien geeft, er toe gebracht is dienstgeld, dat hij bij zich droeg, te verspelen, zweert hij een duren soldateneed, dat hjj in zijn leven geen kaart meer zal aan raken. In de stad blijkt zijn hartstocht echter alle eeden te machtig te zijn. Hy vangt het ver haal op van gravin Tomski, die in het bezit zou zyn van een geheime combinatie, welke haar eertijds in Frankrijk fabelachtige sommen met wiskunstige zekerheid in handen had ge speeld. Niemand, aldus het slot van het ver haal, was er echter nog in geslaagd de oude dame, die in spelerskringen met den bijnaam van Schoppen Vrouw genoemd werd, haar ge heim te ontfutselen. Van luitenant Herman maakt zich een vreemde onrust meester. Hy zoekt en vindt kennismaking met Schoppen Vrouw en is vast besloten haar het geheim uit den gravinnelijken boezem te rukken. Het wordt 'n obsedeerende idee, die geleidelik alle andere ideeën in zijn geest verduistert. Langzaam maar fataal dryft hy naar de duistere regionen der krankzinnig heid. Tegeiyk met de gravin heeft hy kennis ge maakt met derzelver jonge en bekoorlijke ka menierster, op wie hy verliefd wordt en die zyn liefde beantwoordt; maar tevens vindt hy in deze verliefdheid het middel om in den nacht by de gravin binnen te dringen. Een be zoek aan de geliefde dient hem tot voorwend sel. De oude gravin, die in haar particuüere vertrekken den bezeten luitenant aantreft, sterft van schrik. Stamelend heeft zy er nog weten uit te brengen, dat zy in het geheel geen geheim bezit, dat het verhaal slechts was uit gevonden om te amuseeren. Voor luitenant Herman staat het bestaan van het geheim ech ter vast. In drie kaarten, die de gravin in haar doodsstrijd van 'n tafeltje heeft gestooten en die nu by elkaar op den vloer liggen, ziet hy die onfeilbare winkaarten: het geheim. Na een scène met de geliefde vlucht de bezetene uit de grafelijke woning. Thuis gekomen treft hy de secondanten en getuigen aan van een vriend, kapitein bij het leger, met wien hy een duel heeft uit te vechten, omdat het ongeluk gewild had, dat de schoone kamenierster, op wie hij zich zoo verbeten verliefde, ook reeds lang de uitverkorene van den ander was. De ontmoeting der duelleerenden, die in den grijzen ochtend plaats heeft, verloopt echter zonder bloedver gieten. Luitenant Herman verklaart, dat hy van alle aanspraken op de gemeenschappeiyke geliefde heeft afgezien. Hij gaat nu met zijn geheim het geluk beproeven. Hij speelt, zet op zet weer, en verliest weer. Dit is de laatste stoot, dien zijn geest noodig heeft om geheel uit het spoor te raken. Speeltafel, spelers, de wer kelijke wereld verdwijnt en voor zijn oogen ver schijnt het lijkbleeke, grenzende spookbeeld van Schoppen Vrouw. Hij trekt zijn revolver en lost op haar ettelijke schoten, in werkelijkheid op zijn medespelers, die hem na veel moeite overweldigen. In de laatste scène zien wy luitenant Her man in het gekkenhuis, waar de geliefde hem komt opzoeken. Hij herkent haar en hij herkent zichzelve. Zyn vriend, de kapitein, trekt zich terug Langs deze ontwikkelingslijn spelen zich de voornaamste episodes van Schoppen Vrouw af, waarnaast dan nog plaats is voor vele neven episodes. Hoe zeer het onderwerp óns ook als uit den tijd en irreëel voorkomt, het is de groot ste verdienste van deze film, dat haar maker er een sterk gesloten, psychologisch volkomen verantwoord geheel van wist te maken, wy za gen den laatsten tyd maar zelden een zoo lo gisch opgebouwde speelfilm, waar met zoo sobere middelen zooveel kracht werd bereikt. Van zuiver filmtechnisch standpunt bezien vallen in dit werk vooral te prijzen: rustige cameravoering en origineele maar juiste belich ting. Het geheel geeft den indruk, dat de regis seur en z«n medewerkers schoonheid hebben f willen scheppen, vóór alles, ook vóór iedere commercieele overweging.Zuivere film is het echter met dat alles niet geworden, het gegeven is er te litterair voor. Maar het filmische ele ment verstoort tenminste de atmosfeer van het gegeven niet; integendeel, het doet deze ten volle tot haar recht komen; er is tusschen de beide harmonie. De atmosfeer van Schoppen Vrouw is de atmosfeer van bizarre grootheid en van het elegant-phantastische, die kenmerkend waren voor de werken der romantiek. Maar bovendien hangt over Schoppen Vrouw* nog iets, dat moeilijk te definieeren is, iets als een diep gevoel van wanhoop en van voorkennis van het onontkoombaar noodlot, aan welks voltrekking de hoofdfiguur zelf fataal mede werkt. Pierre Blanchard speelt deze hoofdfiguur, den luitenant Herman, die plotseling wordt aange grepen door den demon van het spél en zich erdoor laat medesleuren in een helschen ronde dans van verdwazing, hebzucht en dood, op voortreffeiyke wijze, met de bleeke romantische schoonheid, de ingehouden geladenheid, die hem eigen zijn. De onafhankeiyke Fransche filmcritiek mag met recht verklaren in Schoppen Vrouw een werk te hebben gevonden, dat haar troosten kan over veel banaals, dat zoowel de Fransche als de andere producties in het afgeloopen half jaar op het publiek, hebben losgelaten. Het Katholicisme kan zyn goddeiyke zending in deze wereld niet vol ledig ontplooien zonder Universi teiten. Het is daarom plicht van lederen katholiek zyn eigen Universiteit naar ver mogen te steunen. Volgens de jongste statistieken bezit Duitsch- land meer bioscopen dan eenig ander land i® Europa en wel 185 theaters meer dan Engeland, dat tweedens op de ïy'st staat. Alles by elkaai bezit Europa 32454 bioscopen, welke regelmatig in gebruik zijn in 32 landen. Duitschland heef' er 5243, Groot Brittannië 5058 en Frankrijk 4100. Italië volgt dan met 3900, Spanje met 2500 en Tsjecho-Slowakije met 2024. Over Rusland wordt niet gerept, zijnde een land, dat grooten- deels buiten Europa ligt. Maar Lichtenstein, San Marino en Andorra, die de kleinste landen van Europa zyn, bezitten iederéén bios coop, waarvan de directeuren door lederen Ne- derlandschen exploitant als de gelukkigste ster velingen ter wereld worden beschouwd. Dezer dagen begon Cecil B. de Mille met d£ opnamen voor zyn nieuwe Paramount-film „TM Buccaneer". Zooals' gewooniyk had er een feestelijke bij eenkomst, gevolgd door een lunch, plaats, voor dat de eerste meter film door de camera liep Maar dezen keer was er extra feest, want Mille viert zyn 56en verjaardag, zyn 35en trouw dag en begon aan zijn 64e film! Aan de opnamen voor de Kruisvaartfilm, die gedurende de laatste maanden door een werk groep van de „Kafilgro" o.l.v. den smalfilmer Piet van der Ham zün gemaakt, wordt momen teel de laatste hand gelegd. Met de vertooning van deze geluidsfilm, die een overzichtelijk beeld geeft van het moderne katholieke jeugdwerk, zooals dit door de „Kruisvaart" onder jongens wordt verricht, zp begin November een begin worden gemaakt. NAAR MAAT NAAR MAAT JL DIVERSE SOORTEN WASCHBAAR DIVERSE MODELLEN JL NIEUWE GRACHT 3 3 Haarlem Telef. 11288 J U LIA N A K A D E 32 IJmuiden Telef. 5261 VOOR BIJ TUSSCHEN GROOTE EN KLEINE HOUTSTRAAT HAARLEM lOOOden Ccstuums in alle kleuren, vanaf 7.50 lOOden Regenjassen in gabardine en gummi, vanaf 2.45 lOOOden Pantalons, in alle dessins, vanaf 0.86 GEEN ONKOSTEN U KOOPT BESLIST GOEDKOOP \H££MT U MOFLEVER ANCIERS PLEIN 35 7o TEMPELIERSTRAAT met zuurvasten gootsteenbodem. Granitovloeren ln badkamers, keukens, gangen, portieken, winkels etc. KELDERS GRAFMONUMENTEN NIMIS BETONBOUW N.V. - Pres. Steinstraat 7 - Telefoon 11703 Choorstr.32 VERSCHENEN DE BROCHURE! VERKRIJGBAAR BIJ DE BOEKHANDEL EN DEN UITGEVER ONZE POPULAIRE BRANDBESTRIJDINGS- ARTIKELEN ZIJN GEBUNDELD TOT EEN MOOI GEB., GEÏLLUSTREERD BOEKJE; 'N PRACTISCH HANDLEIDING, ONMISBAAR IN ELKE WONING, STAD EN OP 'T LAND 1 FRANCO PER POST f. 0.12 (Drukkerij ,,'t Kasteel van Aemstel") vanaf 49.— COMPLEET GEPLAATST (Betaling in overleg) KLEVERLAAN 176 (tegenover sportveld) TELEFOON 14753 Damesmantel naar maat. Weense coupe 10.zonder fournit. Overjas keren 8. Colbertcostuum naar maat met prima fournituren 18. Nieuwste Dames- en Heren- stalen aanwezig. Joh. de Breukstr. 1 - Tel. 16077 Wat heeft men in dezen gejaagden tyd met z'n vele zorgen, meer noodig dan een gezonden slaap, welke ons den volgenden dag weer frissche kracht schenkt!!! Nu, deze goede nachtrust en gezonden slaap vindt een ieder die slaapt op een welk kussen door ons wordt verkocht onder MERK. jIDEAAL" Ook een bedstel, dat geheel veerend is, kunnen wjj U in vele dessins en kwaliteiten toonen, dit alles om U te overtuigen dat dit de gezond ste slaapmiddelen zyn. SPECIALE BEDDENZAAK: GED. OUDE GRACHT 118 SPECIALE MEUBEL- EN TAPIJTZAAK: GED. OUDE GRACHT 108 7HI Zeer groote voorraad met plus-four en lange pantalon ALLE SOORTEN K {jU VU* prima werk MET 24 UUR TERUG HUISHOUDGOED GEMANGELD M. M _x. MACHINAAL GESTREKEN r „.«DlÉ#

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1937 | | pagina 14