VOLHEID DER TIJDEN
KERSTTOESPRAAK VAN
DEN H. VADER
SP
Waardig protest
Arrestaties te
Tokio
WMm
Z. H. de Paus verklaart, dat in
Duitschland een ware geloofs
vervolging heerscht en weerlegt
de beschuldiging dat de H. Kerk
zich bezig houdt met politiek
Het nieuws van heden
DE BAROMETER
VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
ZATERDAG 25 DECEMBER 1937 - OCHTENDBLAD
BUREAUX VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIE
NASSAULAAN 51 - TELEFOON 13866
Abonnementsprijs (bij vooruitbetaling) voor
Haarlem 25 cent per week t per kwartaal
f3.25. Bij onze Agenten 27H ct. per week,
per kwartaal f3.58
DAGBLAD MET OCHTEND- EN AVOND-EDITIE, UITGEGEVEN DOOR DE N.V. DRUKKERIJ DE SPAARNESTAD HAARLEM
DRIE EN ZESTIGSTE JAARGANG No. 20938
KERSTMIS
De hoogvlakte bij
Hangtsjau bezet
Japy maakt een nood
landing
GENERAAL W. RÖELL BIJ
KONING LEOPOLD
- h: - -
Wegens het Hoogfeest van
Kerstmis zal ons blad heden
avond en morgenochtend niet
verschijnen. - Het eerstvolgend
nummer verschijnt dus Maan
dagavond.
DE DIRECTIE
DIT NUMMER BESTAAT UIT
ACHT BLADZIJDEN
.^"rirïl,T MAYONNAISE
TACK enSaladesauj
Weer een gezant der
Sovjets spoorloos
WAAROM NOG ELDERS ERGERNIS
WANNEER DE ROEMER PRIMA IS?
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Advertentieprijzen: Per lossen regel 50 ct., Ingez.
mededeelingen 50 cent; idem op pag. één 65 cent
per regel. Bij contract sterk verlaagde prijzen. Voor
de kleine annonces „Omroepers" zie de rubriek.
De viering van Christus' geboorte is
niet te vergelijken met een of ander
historisch herdenkingsfeest, waarop
wij ons een gebeurtenis uit het verleden
herinneren teneinde ons te bezinnen op de
beteekenis ervan en op hetgeen er nog uit
nawerkt tot den dag van vandaag. Voor
zeker was de komst van den Zaligmaker
een historisch feit, maar ze was meer dan
enkel een historisch feit. Ze was een ge
beurtenis in den tijd, maar ze kenmerkte
meteen de volheid der tijden. Ze wordt dan
ook niet herdacht, ze wordt gevierd. Ieder
geheim uit het leven van Christus is een
levend geheim, ten nauwste verbonden met
het leven van het mystieke Lichaam van
Christus, dat de Heilige Katholieke Kerk
is. Hierin ligt het groote verschil. Christus,
de geborene van Bethlehem, lééft en wan
neer de Kerk Zijne geboorte viert, dan wijst
ze ons op het altijddurende wonder van de
genade, dat ons leven onderhoudt en ver
nieuwt, in zooverre dit leven niet alleen
een stoffelijk en verstandelijk bestaan is,
maar een werkelijke geestelijke bewogen
heid in de orde van de tallooze verhou
dingen, welke er bestaan tusschen den
Schepper en al Zijn schepselen. „God met
ons" Emmanuël zoo wordt het Kerst
kind genoemd, en deze benaming open
baart ons den zin van de Kerstviering,
omdat ze uitdrukt, hoe door de komst van
Christus de verzoening werd bewerkt tus
schen God en de wereld.
Het ware mogelijk geweest, dat God, na
de schepping van het heelal, waarin Hij de
kracht tot voortbestaan legde, Zich hadde
teruggetrokken van Zijn maaksel om het
gedurende zekere tijden zelfstandig te
laten bestaan en het vervolgens te doen
verdwijnen naar Zijn willekeur. Ook in dat
geval zou het schepsel den Schepper heb
ben erkend door gehoorzaam te zijn aan
de wetten, die het universum in stand hou
den. De ware verhouding tusschen God en
de schepping is echter veel inniger, want
naar Zijn eigen beeld en gelijkenis schiep
God den vrijen mensch, die het vermogen
bezit, zich aan de wet te onttrekken. Mis
bruik makende van deze vrijheid, zondigde
de mensch en verstoorde de innige harmo
nie. Na dien zondeval bracht Christus het
herstel. Deze verzoening nu voltrekt zich
altijddoor in de genade. Zij is het levens
sap van dat geestelijke leven, waardoor de
mensch naar Gods beeld geschapen
mag deelhebben aan het goddelijke. Hoe
kon die verzoening waardiger worden be
werk dan door de Menschwording van
het Woord?
Door het Woord was alles gemaakt, en
zonder het Woord was niets gemaakt
van al hetgeen gemaakt is. In het
Woord zoo schrijft de evangelist Sint Jan
was het leven. En het leven was het
licht der menschen. Zóó innig was dus het
verband tusschen het Woord Gods en de
schepping, in het bijzonder de schepping
van den mensch. Het Boek der Spreuken
schildert ons de Wijsheid Gods, zooals Die
aanwezig was bij de schepping en dan zegt
de Wijsheid, dat is de Tweede Persoon van
de Heilige Drievuldigheid: „Toen Hij de
hemelen spande, was Ik daartoen Hij
de grondvesten der aarde legde, was Ik
aanwezig, dagelijks Zijn vreugde, en ten
allen tijde spelende voor Zijn aange
zichtHet is mijn vermaak, bij de kin
deren der menschen te zijn".
Deze diepzinnige woorden geven ons te
kennen, hoe bij de schepping van wereld
en mensch het Woord Gods deelnam in die
grootsche scheppingsbeweging van den
Vader, en ook hier, evenals in het evange
lie van Sint Jan. wordt gewezen op de bij
zondere beteekenis van deze aanwezigheid
Voor de menschen. In het Woord was het
leven, dat het licht der menschen is. Het
Woord vond er behagen in, te zijn bij de
kinderen der menschen.
Welnu: dit leven werd verstoord door de
zonde, dit licht in de menschen werd glans
loos en dof. Toen de menschen zich hadden
afgekeerd van dit licht, werden zij tot een
gruwel in Gods oog. Het behagen werd niet
meer gegeven. Totdat de tijden vervuld
waren en de verzoening aanbrak. Toen is
het onbegrijpelijke wonder geschied, dat
het Woord Gods zich keerde tot de ellendige
menschen. Het Woord is Vleesch geworden
en Het heeft onder ons gewoond.
Geen intelligentie kan doordringen tot
de diepste werking van deze goddelijke ver
zoeningskracht, slechts het geloof geeft
licht in deze duisternissen. De duisternis
sen hebben het niet begrepen. Maar de
herders kwamen naar den stal en aanba
den Hem. Tot de Zijnen kwam Hij en de
Zijnen verwierpen Hem. Maar uit het Oos
ten, door een ster geleid, trokken de drie
Wijzen naar het gehucht Bethlehem en ze
knielden neder, geschenken biedende aan
den Pasgeborene.
Hoe meer men deze geheimzinnige tegen-
Stellingen overdenkt, hoe dieper men door
dringt tot het wezen van het Christendom,
dat één en al genade is en liefde.
„O, onuitsprekelijke ruil" zoo zingt de
Heilige Kerk „De Schepper van het men-
schelijk geslacht, lichaam en ziel aanne
mend, heeft Zich verwaardigd uit eene
Maagd te worden geboren en hier beneden
als Mensch verschijnend, maakt Hij ons
deelgenoot in Zijn Godheid."
Dit vieren wij op den Kerstdag, wanneer
Vrij nederknielen bij de arme kribbe en ons
Verslagen voelen door de tegenstelling tus
schen de heerlijkheden der hemelen en de
armoede van den stal. In de geschiedenis
van de menschheid stroomt opeens als een
golf van eindeloos licht, de eeuwigheid bin
nen. Dat licht, hetwelk het leven van de
menschen is, overrompelt de duisternissen
en de schaduwen des doods. En Klit meta-
physische wonder, door geen engelen te
doorgronden, openbaart zich in de nederige
geboorte van Jezus een feit, dat door den
tijdgenoot in Rome, Antiochië of Alexan-
drië niet eens werd opgemerkt, ja,
dat nauwelijks beroering bracht in de on
middellijke omgeving. Slechts het krank
zinnige misverstand van koning Herodes,
die uit nijd den kindermoord gelast, omdat
hij in den pasgeboren afstammeling uit het
Huis van David een lateren rivaal vreest,
wekt historisch gesproken beroering
rond de plaats, waar de kribbe gestaan had.
Doch na den dood van de heilige onnoozele
kinderen schijnt zich de geschiedenis weer
te sluiten, als een water, dat zich sluit over
een steen. Alles gaat verder. Jozef en Ma
ria vluchten met hun kind voor den tyran.
Het verborgen leven begint.
En toch, alles is veranderd in de schep
ping. Het geestelijk heelal heeft een wen
ding genomen, het wordt door nieuwe
krachten gestuwd in een tegenovergestelde
richting. In dit geestelijke leven, geboren
uit het Licht, hebben wij onze plaats. Wij
worden mede gestuwd in die grootsche be-
weegkracht van de verlossing. Het tijdelijke
verliest zijn waarde. De volheid der tijden
is daar.
In dagen als de onze, doorvlaagd van de
razernij eener onbeheerschte wereld,
schijnbaar uitzichtloos en vol van de meest
angstwekkende bedreiging, is Kerstmis nog
het feest van de volheid der tijden. Wij
staan aan de kribbe en buigen ons voor het
geheim, dat ons ontheft aan de geschiede
nis en ons de eeuwigheid leert kennen.
Zooals wij reeds in een deel van onze
oplaag publiceerden, heeft de H. Vader de
te Rome aanwezige Kardinalen ontvangen,
die aan Zijne Heiligheid hun gelukwen-
schen kwamen aanbieden ter gelegenheid
van het vreugdevolle Kerstfeest.
In Zijn antwoord op de Kerstwenschen der
Kardinalen sprak de H. Vader in het bijzonder
over de geloofsvervolging in Duitschland.
Wij moeten, aldus de H. Vader,
aan ons woord van dank enkele op
merkingen toevoegen, en wel een op
merking over feiten en een over be
ginselen, en tenslotte moeten wij een
woord van protest laten hooren, van
ernstig protest.
Wat de feiten betreft: dit bestaat
allereerst in het vaststellen, dat er in
Duitschland een werkelijke geloofs
vervolging bestaat, niettegenstaande
sommigen het tegendeel beweren.
Wat de beginselen betreft: Ons
woord hierover bestaat in de ontken
ning van de beschuldiging, welke door
sommigen tegen de Kerk wordt ge
uit, dat zij zich niet bezig houdt met
den godsdienst, doch met de politiek.
De Heilige Vader protesteert krachtig
tegen deze beschuldiging, Hij beves
tigt, dat de actie van de Kerk geen
politieke actie is, dat zij niets met
politiek te maken heeft en uitsluitend
godsdienstig is.
„Wü moeten hieraan toevoegen een woord
van krachtig protest. Sedert langer! tijd houdt
men niet op de feiten te ontkennen en te ver
draaien. Er is wel degelijk sprake van feiten en
vooral van een treurig feit, wat betreft de
moreele beteekenis. Wij spreken hier over het
smartelijke feit van de geloofsvervolging in
Duitschland, want wij willen de dingen bij him
naam noemen. Wij willen niet dgt men van
ons kan zeggen wat de geschiedkundige zegt,
dat in een oogenblik van groote decadentie
„Vera etiam rerum perdidimus nomina." („Wij
hebben de zaken zelfs niet bij haar waren naam
genoemd.")
Wij zullen dus de dingen bü hun naam noe
men. Er bestaat in Duitschland een vervolging,
een vervolging, zooals er nog zelden is geweest,
zoo verschrikkelijk, zoo ernstig en zoo vrucht
baar in haar kwade gevolgen. Er is een vervol
ging en het is treurig te moeten zeggen, dat
hierbij noch geweld noch hinderlaag en leugen
ontbreken.
Wij willen niet langer stilstaan bij deze treu
rige zaken, Wij willen er alleen aan toevoegen
en wel voor hen, die twijfelen, dat wanneer
Hij spreekt over zoo ernstige zaken, welke zoo
nauw betrekking hebben op zijn verantwoorde
lijkheid als plaatsvervanger van Christus, de
Paus wel goed ingelicht moet zijn.
Wij moeten tot Duitschland terugkeeren, tot
Duitschland, dat Ons zoo dierbaar is, zooals
iedereen weet". De Paus voegde hieraan toe, dat
hij weinig landen zoo goed kent als Duitschland
in alle uitingen van zijn geestelijk en sociaal
leven. Daarom is het voor Hem dubbel treurig,
dat men hier voortgaat met fouten tegen de
waarheid te maken.
„Het is de waarheid, die Ons niet alleen per
soonlijk aangaat, doch welke betrekking heeft
op alles wat voor Ons heilig is, dat een zoo
groote plaats inneemt in Onze zorg en Onze
verantwoordelijkheid tegenover God en de men
schen. Wij bedoelen de Katholieke hiërarchie,
het Katholiek geloof, de Heilige Kerk Gods,
welke de Goddelijke goedheid ons heeft willen
toevertrouwen.
Geen politiek in de Kerk
Men heeft gezegd, dat de katholieke gods
dienst niet meer is, wat hij is geweest, doch dat
hij politiek is geworden en zich niet meer bezig
houdt met godsdienst, doch met politiek. Met
deze politiek wil men de vervolging rechtvaar
digen, alsof dit een middel van verdediging is.
Geliefde zonen, Onze Heer Jezus Christus wilde
dezelfde beschuldiging ondergaan toen Hij voor
Pilatus werd gevoerd als volksopruier en vijand
van den Keizer. Pilatus heeft de kern van de
zaak goed begrepen, hoewel hij haar eerst niet
scheen fe begrijpen of deed alsof hij ze niet
begreep: De vraag „Zijt gij koning?" beteeken-
de voor Pilatus „Gij zijt dus een politiek leider,
een politiek agitator?"
Onze Zaligmaker antwoordde met de kalmte
van Zijn Goddelijk woord met eén bevestiging
en een ontkenning: „Mijn koninkrijk is niet
van deze wereld. Mijn koninkrijk is niet, wat
gij denkt. Indien dit zoo was, dan zouden zij,
die aan mijn zijde staan, mij te hulp komen."
Wij zouden hetzelfde kunnen zeggen van Ons.
Indien Wij politiek bedreven, zooals men Ons
verwijt, dan zou op het oogenblik, nu men
spreekt over bewapening en oorlog, in eenig
deel van de wereld een kleine, belachelijk kleine
poging worden gedaan fn Ons te hulp te komen.
Wij hebben dit niet noodig en Wij herhalen
met Jezus Christus „Mijn koninkrijk is niet
van deze wereld".
Wij denken niet aan politiek, dit zeide. Chris
tus, bevestigend, dat hij niet op de wereld was
gekomen om politiek te voeren, doch om ge
tuigenis af te leggen van de Waarheid, van de
Waarheid, welke de wereld zoo weinig waar
deert. Pilatus zelf heeft gevraagd „Wat is waar
heid?" en ging heen.
Wü willen voor de geheele wereld her
halen en protesteeren: Wij doen niet aan
politiek. Integendeel, Wü kunnen de woor
den van Christus herhalen: „Indien dit zoo
was, dan zouden zü, die met Ons zijn, Ons
te hulp komen." Overal ter wereld zijn
Onze lieden, hebben wij toegewijde zonen,
geloovigen, die God aanbidden.
Niemand van hen gelooft, dat Wij Ons
bezig houden met politiek, want allen kun
nen zien, dat Wü ons bezig houden met
godsdienst en niets anders.
Zeker, Wij moeten zeggen, dat zelfs de een
voudigste burger in zijn burgerlijk leven moet
leven overeenkomstig de wetten van God, de
wetten van Christus. Doch is dit politiek of
godsdienst? Wij willen alleen dat ook in het
burgerlijk, in het gemeenschappelijk en in het
sociale leven de rechten van God, die tege
lijkertijd de rechten van den mensch zijn, ge
ëerbiedigd worden.
Dit doen Wij en zullen wij altijd doen en
indien sommigen het tegendeel beweren, dan is
dat tegen de waarheid. Dit is juist wat Ons
het meest smart, dat men Ons beschuldigt den
godsdienst te verwaarloozen en het is een van
de ergste gedachten, dat men zooveel Eerbied
waardige Broeders in het episcopaat en kar
dinalaat beschuldigt, den godsdienst' te misbrui
ken voor politieke doeleinden. Ook is het een
van de ergste gedachten, dat deze beschuldi
ging wordt geuit tegen zooveel priesters en zoo
veel goede geloovigen, die steeds bereid zijn
de wetten van God te gehoorzamen en het leven
van een goed Christen te leiden en zelfs het
leven van een goed burger, want zij zijn over
tuigd, dat zij hun burgerlijke en sociale plich
ten moeten vervullen, niet alleen tegenover God,
doch ook tegenover de menschen.
Wij willen hieraan niets toevoegen, doch al
leen Ons protest herhalen, dat niet nadrukke
lijker' en niet plechtiger kan zijn voor de ge
heele wereld. Wij houden Ons bezig met gods
dienst en niet met politiek, Wij willen dit niet
doen, iedereen die wil kan dit zien en dit ge
tuigenis van de waarheid moet zooveel van
Onze broeders in het bisschopsambt, zooveel
priesters en broeders, die zoo te lijden hebben
van deze vervolging en van dezen laster, ver
troosten".
De H. Vader voegde hieraan toe, dat Hij hun
moeilijkheden en lijden kent en Zijn grootste
smart is hen getroffen te zien in het meest
gevoelig deel van hun nobele ziel.
„Ons blijft slechts over God te bidden, Onze
oogen en Onze ziel tot Kern te keeren, opdat
Hij Ons te hulp kome, Hij, die alles kan in
Zijn oneindige barmhartigheid en goedheid, op
dat Hij zooveel geloovigen, die lijden, niet al
leen in het land dat Wij genoemd hebben, doch
ook in andere landen, helpe, dat Hij kome en
een einde make aan zooveel kwaad, dat Hij
zooveel menschen op den weg der waarheid
terugvoere, die Hem alleen schijnen te kennen
om Hem te beleedigen, een verschrikkelijke zaak,
welke Ons doet denken en dit is troostend
voor Ons aan de oneindige barmhartigheid
van God, die alles duldt en lijdt, zoodat wij
weten, dat, wanneer Wij het geduld verliezen,
Wij vurig bidden moeten voor hen, die de oor
zaak zijn van zooveel lijden, alsook voor hen,
die het slachtoffer hiervan zijn."
Tenslotte gaf de H. Vader Zijn apostolischen
zegen.
Men verwacht geen oppositie meer
in het Japansche Kabinet tegen
de Chineesche politiek
der regeering
TOKIO, 24 Dec. (Havas) Van welinge
lichte zijde wordt vernomen, dat nog een
aantal aanhangers van de linksche par
tijen zijn gearresteerd, hoewel niet meer
zooveel als in het begin.
De minister van Binnenlandsche Zaken
heeft den prefekt van Tokio van zijn func
tie ontheven en den directeur van de vei
ligheid benoemd tot zijn opvolger.
Het parlement is voor 26 December a.s. bij
eengeroepen. De zitting zal beginnen met een
plechtigheid in het Hoogerhuis in tegenwoor
digheid van den keizer.
Nu het nationalistische programma door de
partij van de sociale massa is goedgekeurd en
de twee afgevaardigden van de linksche partij
zijn gearresteerd, verwacht men geen oppositie-
tegen de politiek van de regeering ten aan
zien van China.
Na den geheelen nacht over gevaarlijke berg
paden te hebben gemarcheerd, heeft een Ja
pansche afdeeling vanochtend de hoogvlakte,
welke het Westermeer en Hangtsjau be-
heerscht, bezet.
Tegelijk hebben twee andere afdeelingen, die
uit het Noorden en Noordwesten oprukken,
punten op acht kilometer afstand van Hang
tsjau bereikt. Een vierde Japansche afdeeling,
welke den terugtocht van de Chineesche troepen
wil afsnijden, heeft Foejang aan de Tsjentang
ongeveer 25 kilometer ten Zuidwesten van
Hangtsjau bezet.
Uit Hongkong bericht het D.N.B., dat de
meeste Japansche oorlogsbodems, welke voor
de kust van Kwantoeng lagen, hedenochtend
naar het Noorden zijn gestoomd, vermoedelijk
in de richting van Sjantoeng. Onder de sche
pen bevinden zich een vliegtuigmoederschip en
twee kruisers.
Aanslag op een Rus in
Sjanghai
Een onbekende heeft vandaag een handgra
naat geworpen in de woning van den vroegeren
employé van den Oost-Chineeschen spoorweg
Drury, een Sovjet-Russisch onderdaan. Drury
werd licht gewond en de materieele schade is
van geringe beteekenis.
De dader wist te ontkomen. Dit is in eenige
weken tijds de vierde aanslag op Sovjet-Rus
sische organisaties of persoonlijkheden te
Sjanghai.
TRIPOLIS, 24 Dec. (Havas). André Japy en
Morizot, die gistermorgen uit Cairo waren ver
trokken, en waarvan men sedertdien niets meer
had gehoord, hebben gistermiddag tengevolge
van een defect aan de benzinepomp op drie
kilometer ten Z.O. van Mellaha een noodlanding
moeten maken. Zij verwachten het defect ter
plaatse te kunnen herstellen en hopen morgen
hun vlucht voort te zetten.
Koning Leopold van België heeft Vrijdag
ochtend, naar ons uit Brussel wordt gemeld,
luitenant-generaal jhr. W. Röell, van het Ne-
derlandsche leger, in audiëntie ontvangen.
Het Weer iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiii|
Verwachting: Matige tot zwakken, Zui- s
delijke tot Westelijken wind, nevelig tot
zwaar bewolkt, tijdelijk opklarend, weinig j|
of geen neerslag, weinig verandering in EE
temperatuur.
Verdere vooruitzichten: Weinig verau-
dering.
illllllllllllllUllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUillllllllHIHli
Af
i - 'U'
x "Ijk
■■■Hl
De beëediging van Bulgaarsche marine
mijnenveger plaats vond. Hierbij
soldaten, welke aan "boord van
kusten de soldaten den Bijbel
een
DE KERSTTOESPRAAK VAN DEN H. VADER
OVER DE GELOOFSVERVOLGING IN
DUITSCHLAND.
Mededeeling van de regeering over de bü de
Oslo-staten ondernomen stappen inzake erken
ning van de Italiaansche souvereiniteit over
Abessinië.
Tokio's antwoord op de Amerikaansche nota
inzake het Panay-incident overhandigd.
Bü de staking te Parüs kwam het op verschei
dene plaatsen tot een handgemeen met de politie.
Tusschen politie en terroristen in Palestina
worden ware veldslagen geleverd.
Voorloopig verslag der Eerste Kamer over de
Rijksbegrooting (Algemeene beschouwingen).
De Eerste Kamer dringt aan op definitieve re
geling van het vaccinatie-vraagstuk.
Voornaamste bepalingen van de collectieve ar
beidsovereenkomsten voor de schoenindustrie,
die thans algemeen verbindend is verklaard.
Frof. Vening Meinesz, die in ons land is terug
gekeerd, vertelt van zün reis met de O 12.
Beurs van New York: Stemming prijshoudend,
weinig handel.
Vredefeest
De waarde van het Kerstfeest als
feest des vredes wordt te dikwerf
onderschat. Men smaalt op den in
vloed ervan door te wijzen op de
oorlogen en de twisten in de wereld.
Maar zoolang er menschen zijn zullen
er twisterijen blijven, omdat de
mensch hier op aarde het land der
beproeving vindt. Hij heeft met zijn
vrijen wil het goede te kiezen en te
doen. Daarom de roep van dezen
nacht: „vrede op aarde aan de men
schen van goeden will" Op den goe
den wil komt het aan. Allereerst is dan
ook de vrede van den Kerstnacht een
vrede van de ziel, van het hart, van
het gemoed. In dit opzicht is het
Kerstfeest van onberekenbaren in
vloed op de menschheid. En ook de
vrede van de wereld heeft heel, heel
vaak zijn oorsprong gevonden in de
Kerstgedachte, wanneer Christen-
heerschers den wil tot den vrede wis
ten om te zetten in de daad. De waar
de van het Kerstfeest als feest des
vredes wordt te zeer onderschat. Tel
ken fare is Christus' geboortefeest een
maanroep tot heel de wereld.
MOSKOU, 24 Dec. (D.N.B.). Volgens offi-
cieele mededeeling is Michailof benoemd tot am
bassadeur van de Sovjet Unie in Afghanistan.
Skwiski, die tot nu toe ambassadeur te Kaboel
was, is teruggeroepen. Omtrent het lot van
Skwiski is niets bekend.
Heiligeweg 39-45, A'dam. A. J. v. d. MADE
Stand op Zaterdag 1 uur v.m. 779.
Vorige stand 772.