Le Sage's wijsheid
iêmmTt
R.K. Staatspartij
bocfcï
iMis
Kerkelijk leven
ZONDAG 30 JANUARI 1938
VAN WEEK TOT WEEK
AUTOTOCHTJE VAN DE
PRINSES
Daarna een korte wandeling
in het park
EEN AMMONIAKKETEL UIT
ELKAAR GESPRONGEN
Machinist van zuivelfabriek
ernstig gewond
SIGARENMAKERS VRAGEN
HOOGER LOON
De afloopende C.A.O. opgezegd
LOKAAL VERVOER IN
FRIESLAND
Moderniseering van de N.T.M.
De gevonden zeldzame
postzegel
Delbos: „Wat geven we bij dit honderdste optreden?"
Eden: „Natuurlijk uit Beethoven's Negende: „Alle Menschen werden Brüder
Toelichting op de voordracht ter
verkiezing van een voorzitter
Beroep gedaan op
mr. Verschuur
Dagelijksch bestuur
Geld voor werkloozen
gestolen
740 gulden ontvreemd uit
een schrijfbureau
HANDEL MET ARGENTINIË
Extra belasting van 20 tot 10 pet.
teruggebracht
Pionier uit de N.S.B. getreden
Geen audiëntie
Verkeersfouten door
alcohol
Een belangrijke proefneming
ZUID-AFRIKAANDERS IN DE
MAASSTAD
Officieele ontvangst ten stadhuize
Vrouw, die hem verkocht voor
11 centheeft geen spijt
van dezen verkoop
Dierenbeul gepakt
Hij verminkte koeien in de wei
HOF JAGER SPEK THUIS
Hij ondervond Zaterdag
veel belangstelling
De begrafenis van
Mgr. Schrijnen
Ook te Venlo groote belangstelling
KAPELAAN A. C. PIELAGE f
Joachim Le Sage ten Broek leefde en streed
in een bijzonder moeilijken tijd, die met
onzen tijd merkwaardige punten van over
eenkomst vertoont. De partijdigheid der men-
schen had het objectieve oordeel vervaagd.
Sommige woorden kregen onder invloed hier
van een klank als van strijdklaroenen. Men
achtte de menscheneerlijk, talentvol, betrouw
baar, edelmoedig, naargelang zij bij het hooren
van die woorden reageerden. Wij kennen van
daag precies dezelfde omstandigheden. Le
Sage schildert ze duidelijk en neemt als voor
beeld een woord, dat vandaag weer op dezelfde
wijze in het middelpunt van de belangstelling
staat, namelijk het woord: vrijheid:
„Wij leven in eene eeuw, waarin men aan de
woorden zeer verschillende beteekenissen geeft,
al naar men die noodig heeft, om zijn doel te
bereiken; zoodat het schier naar een Babelsche
spraakverwarring gelijkt, en het bij iedere ern
stige discussie wel noodig ware te voren onder
ling den zin te bepalen, die de discussieerende
partijen aan de woorden hechten. Zoo ging
het met het woord vrijheid vroeger door de
Protestanten, vervolgens door de Jacobijnen en
tegenwoordig door zoogenaamde Liberalen, als
leus gebezigd: zoo ging het met het woord ver
draagzaamheid, 't welk niet zelden de onver-
draagzaamsten het meest in den mond heb
ben."
Vandaag is het nog juist zoo. Hoeveel wordt
er niet gedebatteerd door menschen, die el
kaar eenvoudig niet verstaan! Hoeveel woor
den worden in het gesprek niet eenvoudig als
dooddoeners gebruikt. Hoeveel begrippen zijn
niet verbasterd tot partijleuzen. Denk eens aan
hetzelfde woord vrijheid. De communisten ge
bruiken het geregeld, hoewel zij er heel iets
anders mee bedoelen dan b.v. de leden van den
Vrijheidsbond, die strijden voor een vrijheid,
voor dewelke in den Sovjet-staat niet de min
ste plaats is. Zelfs de nationaal-socialisten hul
digen altijd den vrijen Germaanschen man.
Toch onderdrukken zij de vrijheid van ieder
een, die niet door dik en dun met hen mee
gaat. Zij spreken van Duitschlands bevrijding
en bedoelen dan, dat de helft der Duitschers
moet worden onderdrukt, opgesloten, gemuil
korfd of verbannen, zulks als voorwaarde tot
de vrijheid van de andere helft, of althans
van hetgeen deze onder vrijheid verstaat. De
propagandaleuze van de fascisten luidde: „Een
vrij Italië in een vrije wereld" en ook de fas
cisten gebruiken het woord vrijheid, maar deze
vrijheid verdraagt niet, dat de democraten zul
len vrij zijn. Zoo kan men verder gaan met het
opsommen van voorbeelden;,, overal wordt het
woord vrijheid gebruikt, omdat het een aan
trekkelijk woord is voor den mensch, maar
overal wordt het gebruikt met een andere be-
teekenis en elke groep, elke partij beweert, dat
aan haar zijde de ware vrijheid wordt gevon
den en dat haar beginselen de menschheid
zullen bevrijden.
Het euvel, dat Le Sage waarnam, is in ver
hevigde mate weergekeerd en de Babelsche
spraakverwarring verduistert het oordeel. De
menschen die het luidst om vrijheid roepen,
zijn vaak de meest vastgeklonken slaven van
hun eigen vrijheidsbegrip. Ze hebben geen oog
voor de vrijheid der anderen. Ze weten niet
meer, wat vrijheid eigenlijk wel is. Ze vereen
zelvigen dit woord eenvoudig met den naam
van hun partij en denken„liberalisme is vrij
heid" of „socialisme is vrijheid" of „protes
tantisme is vrijheid", of „fascisme is vrijheid",
of „nationaal-socialisme is vrijheid".
De „bevrijdér" der Nederlandsche katholieken,
Joachim Le Sage ten Broek, "heeft zich met
dit vraagstuk uiteraard zeer levendig bezig ge
houden. Ook hij streed voor „vrijheid", maar
hij wachtte zich wel, zijn werk te verslaven
aan een leuze. Hij bleef er voor waken, dat de
waarheid van hooger waarde is dan de leuze.
Hij zet uiteen, hoe hij dezen katholieken strijd
ziet;
„De Catholyken beroepen zich niet op die
vrijheid als op een door de wapenen veroverd
regt, zooals de protestanten de hunne oor
spronkelijk verkregen hebben. Zij weten, dat
God hun die vrijheid geschonken heeft, dat zij
een Goddelijk regt is, waarvan de menschen
hun wel berooven kunnen, maar nooit zonder
zich schuldig te maken aan het weerstreven
van den Goddelijken wil en Zijne bedoelingen
met het menschdom. Inderdaad, de Catholyke
Apostolische Kerk behoeft, om hare goddelijke
taak te volbrengen en haren hemelschen last
te volvoeren, noch de onderdrukking dergenen,
die buiten haren schoot zijn, noch aardsche
bescherming, zij heeft niets noodig dan de
vrijheid."
Een artikel over Godsdienstvrijheid besluit
hij met de woorden: „Waar de Geest Gods
woont, daar is de vrijheid."
Hij gaat zelfs verder en zegt in een studie
over Protestantisme en Liberalisme:
„Als men nu door Liberalismus den overal
woelenden revolutiegeest verstaat, dan is de
aantijging, als zou het Catholicismus met het
Liberalismus samenwerken, valsch, ongerijmd
en verfoeilijke laster. Maar verstaat men door
Liberalismus afkeer van allen onwettigen
dwang, van willekeurig gezag, van onregtvaar-
dige onderdrukking, dan voorzeker was de Ca
tholyke kerk ten allen tijde zeer liberaal."
Zoo heeft hij zich met het vrijheidsvraagstuk
wel gedurig en hartstochtelijk bezig gehouden,
Hij heeft den moed gehad, dit vraagstuk te be
handelen, afgescheiden van de schittering der
leuze, die uit het woordje „vrijheid" met par
tijdig oogmerk gemaakt werd. Met den revo
lutiegeest wilde hij die toch zoo vurig recht
vaardigheid eischte, ja, die in zijn sociale
eischen soms verbazend „modern" is niets te
maken hebben, maar voor de vrijheid vocht hij
levenslang. En toch gaf hij t e, dat binnen de
Katholieke Kerk niet die vrijheid mogelijk is,
waarover de wereld zich druk maakt. Hij windt
er geen doekjes om, maar zegt:
„Hoe kan men het der Catholyke Kerk ten
kwade duiden, dat zij dezulken, die vrijheid
van godsdienst begeeren, buiten haren schoot
Bluit en er het banvonnis over uitspreekt?"
Voor hem staat het vast, dat de vrijheid een
goddelijke gave is, maar ook dat de mensch
deze gave niet in onbeperkte mate en niet in
elk opzicht heeft ontvangen. De mensch is
gebonden. Alleen reeds door zijn geboortedag
en door zijn sterfdag is buiten 's menschen
eigen wil het menschelijke leven vastgescha-
keld in een onvrije reeks van lotgevallen. Wij
kiezen niet onzen eigen tijd, noch onze eigen
tijdgenooten. Wij waren het ook niet, die deze
aarde tot onze tijdelijke verblijfplaats kozen.
Wy zijn aan de aarde gebonden buiten onzen
vrijen wil om.
Hoe zal men dan van algeheele vrijheid spre
ken, wanneer onze allereerste bestaansvoor
waarden ontglippen aan de beheersching door
onzen wil? Het menschelijke vrijheidsverlan
gen kan nooit anders dan op het betrekkelijke
gericht zijn. Tegenover het volstrekte is de
mensch afhankelijk. Wanneer God beslist, is het
met ons leven en dus ook met onzen vrijheids
strijd gedaan. Wij zijn ingeschakeld in de wet
ten, waaraan de geheele zichtbare schepping
van nature gehoorzamen moet. Wij beantwoor
den aan de wet der zwaartekracht. Hiervan
kunnen wij ons niet bevrijden.
Zoo is het ook met de geestelijke vrijheid. Le
Sage zegt het: „waar de Geest Gods woont,
daar is de vrijheid." Onze geest beantwoordt
immers ook aan wetten? Alleen reeds het feit,
dat het verstand van den een buiten diens
wil veel meer omvattend is dan het ver
stand van den ander, maakt algeheele vrijheid
van geest onmogelijk. De geest is gebonden
aan de grenzen van het bevattingsvermogen.
Zijn wij dan slaven van God?
Als God wilde, zouden wij slaven zijn van
het volstrekte, maar God heeft dit niet gewild.
„Wij zijn bevrijd uit de knechtschap der vreeze
en hebben den geest van het kindschap Gods
ontvangen, waarin wij mogen zeggen: Abba"
dit beteekent: Vader zoo schrijft de Heilige
Paulus.
Er is wel degelijk een vrijheid van den chris
ten, er is wel degelijk een recht van den katho
liek tegenover de betrekkelijke dingen, zooals
de Staat er een is.
Wanneer de Staat zich vergoddelijkt en zich
tegenover het geweten plaatst in de rechten van
God, den Volstrekte, zooals dat thans overal
het geval is, waar kerkvervolging heerscht, dan
treedt die toestand in, door Le Sage geken
schetst als een weerstreven van den godde
lijken wil.
De vrijheidsstrijd van Le Sage heeft dus
niet alleen de practische waarde, dat de ka
tholieken werden verlost en cultureel mondig
gemaakt, hij heeft ook de theoretische waarde,
dat onze verhouding tot de heerschende leuzen
duidelijk werd bepaald. Hier toonde Le Sage
zijn wijsheid, die voor ons nog vol beteekenis
is.
A. v. D.
Zaterdagmiddag even na half drie is Prinses
Juliana, vergezeld van Prinses Armgard, per
auto uitgereden, om een tochtje door de om
geving van Soestdijk te maken.
Te half vier keerde H. K. H. in het park
terug en heeft daar nog eenige oogenblikken
gewandeld.
Zaterdagmorgen is in de Coöperatieve Stoom-
zuivelfabriek „Hollandia" te Valkenswaard een
ammoniak-ketel gesprongen, waarbij de machi
nist Versantvoort zoodanige ernstige brandwon
den opliep, dat hij levensgevaarlijk gewond in
een nabij gelegen woonhuis moest worden bin
nen gedragen, waar hem geneeskundige bijstand
verleend werd.
Het slachtoffer is ongehuwd,
Dezer dagen hebben de arbeidersorganisaties
het collectieve arbeidscontract in de sigaren-
industrie, dat per 31 Maart afloopt, opgezegd.
Voorstellen tot gewijzigde vaststelling van een
nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst zullen
met enkele dagen worden ingediend, waarbij aan
de patroonsorganisaties zal worden gevraagd, op
die nieuwe C.A.O. de verbindendverklaring aan
te vragen. De voorstellen houden o.m. in een
belangrijke loonsverhooging, zulks in verband
met de zeer lage weekloenen in de sigaren-
industrie en regeling voor verplicht lidmaat
schap, verleening van 6 vacantiedagen in plaats
van 4 en het instellen van een fonds voor het
betalen van de vacantiedagen.
Naar wij vernemen, zal ook de Nederlandsche
Tramweg Mij. de noodige stappen doen om met
haar tijd mee te gaan. Zijn wij wel ingelicht,
dan ligt het in het voornemen om het vervoer
op de lijnen BolswardSneekJoureHeeren
veen, LeeuwardenDrachten en Groningen—
Drachten te moderniseeren en te versnellen, ter
wijl men in onderhandeling is over het medege
bruik van de spoorlijn LeeuwardenSneek, die
met meer motortractie zal worden bereden.
Overigens ligt het in de bedoeling om de tram
als vervoermiddel te handhaven, in verband
met den toestand der wegen, die zich niet lee-
nen voor autotractie, terwijl de nieuw-ontwor-
pen wegen parallel loopen aan de bestaande
tramlijnen en geen bestaansmogelijkheden op
leveren voor nieuwe autobusdiensten.
Het goederenvervoer zal, zooals bekend is,
gezamenlijk met de N. S. worden uitgevoerd,
behalve dat in het Noorden, hetwelk in han
den blijft van de A. T. O. Men verwacht, dat de
moderniseering reeds voor den a.s. zomerdienst
zal ziin tot stand gebracht.
Op de thans verschenen agenda van den
25 en 26 Februari te Utrecht te houden Partij
raad van de R.K. Staatsparty komt als punt
4 voor de verkiezing van een voorzitter der
R.K. Staatspartij. De voordracht luidde, zoo
als gemeld: 1. mr. dr. T. J. Verschuur, 2 mr
dr. P. J. Witteman.
Het Partijbestuur geeft ter zake deze voor
dracht de volgende toelichting:
Reeds in de vergadering van 18 December is
gebleken, dat de bereidheid van prof. dr. J. de
Quay om op de aanvankelijke aanbeveling van
het P. B. de tweede plaats in te nemen, een
aarzeling inhield, welke ten slotte, zij het
schoorvoetend, kon worden overwonnen door
overwegingen, welke het P. B. op dat tijdstip
aan het belang der Partij heeft ontleend. Se
dert dien heeft prof. de Quay te kennen ge
geven, dat het hem om verschillende ernstige
redenen alsnog aangenaam zou zijn, indien an
dermaal werd beproefd, tot een aanbeveling te
komen, waarop zijn naam niet zou voorkomen
Het P. B. heeft dit verlangen geëerbiedigd, ten
gevolge waarvan het de reglementair verlang
de aanbeveling opnieuw had onder de oogen
te zien. Daarbij heeft het P. B. zich nog eens
zorgvuldig rekenschap gegeven van de gewich
tige Partijbelangen, welke het bij de aanbeve
ling van den len secretaris, tevens politiek se
cretaris der Partij, voor het voorzitterschap
opnieuw had af te wegen. Het standpunt, door
mr. Teulings na het verloop van de Partij
raadsvergadering van 18 December ingenomen,
dat h;j die zich op verzoek van het P.B.
beschikbaar stelde zich volkomen passief
wenschte te houden en aan de Partij-instan
ties de mogelijkheid, maar óók de verantwoor
delijkheid wild,e laten, om datgene te bereiken,
wat door deze in het belang der Party zou
worden geacht, maakte het ook in dit geval
voor het P.B. minder moeilijk om de vervul
ling van het Partijvoorzitterschap opnieuw en
los van de aanvankelijke aanbeveling te be
schouwen. Daarbij is wel duidelijk gebleken,
dat het P.B. in de omstandigheden, zooals die
zich thans voordoen, welhaast in ieder opzicht
de voorkeur gaf aan een oplossing, waardoor
mr. Teulings als politiek secretaris der Partij
kon worden behouden en waardoor juist in zijn
persoon de kundige en ervaren vervulling van
het politiek secretariaat der Partij verzekerd
kon blijven.
Zoo heeft het P.B. na rijp beraad besloten
om in het welbegrepen belang der Partij °P
den heer Verschuur een beroep te doen, om
zich met de functie van voorzitter der Party-
te willen belasten. Een beroep op den heer
Teulings, om zich met het politiek secretariaat
te blijven belasten, indien de heer Verschuur
tot voorzitter der Party zou worden gekozen,
behoefde van de zijde van het P.B. daarbij
niet aan de orde te komen. De heer Teulings
vervult immers de functie van Partij-secretaris
De Partijraad zal hot echter begrijpen, dat
het P.B. er aan hecht om ook op deze plaats
zijn in de P. B.-vergadering op ondubbelzinnige
wijze tot uiting gekomen erkenning uit te spre
ken voor het uitnemende werk en de toege
wijde gezindheid van den heer Teulings, en
dat het P.B. zijnerzijds ervan overtuigd is, dat
de eenstemmig en zeer gewaardeerde samen
werking met den heer Teulings de leiding en
het werk der Partij ten goede zal blijven- komen.
Ten slotte spreekt het P.B. zijn waardeering
uit voor het feit, dat de heer Witteman zich
bereid heeft verklaard, als no. 2 op de aanbe
veling te worden geplaatst.
Voor de verkiezing van 4 leden van het Da-
gelyksch Bestuur der R. K. Staatspartij zyn
de volgende voordrachten opgemaakt:
Mr. dr. P. J. Witteman, subs. Th. P. J. Eisen.
Mr. J. J. A. H. Houben, subs. J. L. H.
Claessen.
A. C. de Bruyn, subs. Jos. Maenen.
Mr. E. H. J. baron van Voorst tot Voorst,
subs. mr. H. W. de Vink.
Ten nadeele van de moderne Leidsche werk-
loozsnvereeniging, welke haar zetel heeft in
het Volksgebouw te Leiden, is Vrijdagmiddag
tusschen 4 en 7 uur uit een gesloten schrijf
bureau. staande in een afgesloten lokaal, een
bedrag van ƒ740 ontvreemd, dat Vrijdagavond
aan de leden zou worden uitgekeerd.
Het geld was afkomstig van den gemeente
lijken dienst voor sociale zaken, die dus voor
deze som aansprakelijk was. De L. B. B. is
echter tegen inbraak verzekerd. Zaterdagmid
dag is hetzelfde bedrag van den gemeentelij
ken dienst ontvangen, zoodat de uitkeering toch
kon worden verleend.
De Hollandsche Bank-Unie N.V. te Amster
dam verneemt telegrafisch van haar kantoor te
Buenos-Aires, dat de extra-belasting van 20 pro
cent boven den officieelen importkoers, welke
moest worden betaald voor alle in Argentinië
ingevoerde goederen, waarvoor geen deviezen-
vóórvergunning is verkregen, is teruggebracht
tot 10 procent.
Een der eerste strijders voor de N.S.B. in het
Noorden, de heer G. R. Bouman, groepsleider te
Oterdum, tevens lid van den raad van disci
pline, heeft thans, naar de N. R. C. meedeelt,
ook bedankt als lid van de N.S.B.
De gewone audiëntie van den minister van
Sociale Zaken zal Woensdag 2 Februari niet
doorgaan.
By proeven om vast te stellen, in hoeverre
het gebruik van alcohol van invloed is op de
stuurvastheid van de autobestuurders, is in
Amerika gebleken, dat zij gemiddeld meer dan
21 van hun stuurvastheid verliezen, als zij een
paar glaasjes op hebben.
De proefnemingen vonden plaats in een
groote zaal. Op het podium stond, aldus ont
leent „De Veiligheid" aan het .Nieuwsblad v. h.
Zuiden", een vernuftig apparaat opgesteld, dat
de afwijkingen der bestuurders registreerde.
Eerst volbrachten alle twaalf deelnemers de
proeven, toen zy nog in volkomen nuchteren
toestand waren. Dat was om twee uur 's mid
dags. Om half acht werden de proefnemingen
herhaald, doch nu hadden negen van de twaalf
een minimum van vier glazen sterken drank ge
nuttigd.
De drie alcoholvrijen bewezen de tweede
maal grootere vaardigheid te hebben dan de
eersten. Bij de negen anderen was juist het om
gekeerde het geval. Het verlies aan stuurvast
heid was evenwel individueel zeer verschillend.
De grootste reactie deed zich voor by de beoor
deeling van den juisten afstand. In dat opzicht
waren de prestaties der drinkers van 20 tot 80
slechter met een gemiddelde van 45
De reactie ten opzichte van den tijdsfactor
werd 10 tot 30 slechter, de stuurbeheersching
van 10 tot 20 en het observatievermogen van
0 tot 30
Geboeid zagen de aanwezigen toe, hoe de be
stuurders verschillende fouten begingen, die in
het werkelijke verkeer ernstige ongelukken zou
den hebben veroorzaakt. Na afloop van de
proefnemingen werd nog door een toxicoloog een
nieuw toestel beproefd, waarmede het percen
tage alcohol in den adem kon worden vastge
steld. De experimenten stonden onder leiding
van prof. Lauer, van de universiteit van Iowa.
De proeven zullen voortgezet worden, totdat
voldoende gegevens zijn verzameld om wette-
lyke normen vast te stellen betreffende de
grens van het alcoholgebruik, waarop den be
stuurder het besturen van een auto kan wor
den verboden.
„Naarmate de snelheid op de wegen toe
neemt en de verkeersdichtheid grooter wordt,"
zeide prof. Lauer, „wordt het gevaar van het
drinken door autobestuurders steeds meer
acuut."
Zaterdagmorgen hebben de 70 Zuid-Afri-
kaansche studenten, die een studiereis door
Europa maken, een bezoek aan Rotterdam ge
bracht. Het gezelschap arriveerde in twee auto
bussen uit Leiden en werd te ongeveer twaalf
uur ten stadhuize ontvangen door den bur
gemeester, mr. F. Droogleever Fortuyn.
Zaterdag zijn ze in Rotterdam gebleven. Ben
gedeelte zal heden een tocht door de Rotter-
damsche havens maken, terwijl anderen dien
dag te 'sGravenhage zullen doorbrengen.
Hedenavond vertrekt het gezelschap naar
Londen, vanwaar het de thuisreis naar „dia
oü Transvaal" onderneemt.
Betreffende den te Nijkerk ontdekten Mauri-
tiuszegel, meldt men ons nog het volgende:
Het stille stadje Nijkerk is in rep en roer ge
bracht naar aanleiding van de ontdekking van
den Mauritiuszegel.
Deze postzegel was op korton geplakt met
nog meer waardevolle zegels en ingelijst, zoo
dat het geheel een schilderijtje vormde. Dit
schilderijtje was jaren geleden door den heer
Lubbers van Slooten ten geschenke gegeven
aan Ds. Melle, wonende te Utrecht, toen deze
als predikant in Nijkerk zyn standplaats had.
Vijf en twintig jaar geleden werd het schil
derijtje met de groote schoonmaak opgeruimd
en aan de werkvrouw gegeven. Deze werkvrouw
Alberta Bokhoven, woonde met een zuster en
broer samen aan de Doomsteeg onder Nijkerk.
De slechte tijden waren mede oorzaak, dat zij
met haar broer, de zuster was inmiddels over
leden, naar het „Tehuis voor Ouden van da
gen" ging. Om echter alles te kunnen betalen
hebben zij hun boeltje op de veiling verkoch*
Hier werd het schilderytje door een werz-
looze gekocht voor 11 cent en deze verkocht het
's avonds in een café aan den heer Luttmer
die in Nijkerk een slagerij heeft, voor 1.25
Deze kwam te weten, dat de postzegels wel
waarde konden hebben. Handelaren kregen er
de lucht van en dezen hadden het speciaal op
den middelsten zegel, den Mauritiuszegel, ge
munt.
Luttmer verkocht dezen voor 8000 plus 25
pCt. van de winst, als de zegel op de veiling
te Londen verkocht was.
Nauwelijks was de koop gesloten of Luttmer
kon een veel hooger bedrag krijgen en deze
heeft nu spijt, dat hij niet wat langer gewacht
heeft.
Wij besloten de oude werkvrouw in het Te
huis op te zoeken en werden door den vader
van het huis zeer welwillend ontvangen. Deze
vertelde ons, dat de menschen een paar jaar
geleden met heel veel moeite de kosten heb
ben gedragen van de ziekte en dood van hun
zuster, terwijl er voor een waarde van 50.000
aan de wand hing.
Wij werden gebracht in een bijkeuken, waai
Alberta Bokhoven, een flinke vrouw van on
geveer 60 jaar, aan het werk was.
Toen wy haar vroegen of zij het niet jam
mer vond, dat alles zoo geloopen was, ant
woordde zij: „Ik heb er in 't geheel geen hart
zeer van, want ik heb het hier goed en ben te
vreden." Men kon het haar aanzien, dat zij het
meende.
Het zou zeer te prijzen zijn, wanneer bij d»
verdeeling van de winst ook aan de beide oude
menschen in het Tehuis voor Ouden van dagen
werd gedacht.
De marechaussee te Raalte heeft een zeke
ren R. gearresteerd, die verdacht wordt de vele
gevallen van dierenmishandeling, die zich in
deze gemeente hadden voorgedaan, gepleegd te
hebben.
In den vorigen zomer werden tot laat in het
najaar toe, herhaaldelijk koeien die 's nachts
in de wei bleven, ernstig mishandeld. In het
begin van den winter had de dader zelfs de
brutaliteit tweemaal in een stal in de kom
van het dorp binnen te dringen en daar de
afschuwelijke mishandeling te plegen.
Het lange zoeken van de politie heeft ten
slotte resultaat gehad. R. die reeds bekend
heeft, bevindt zich te Raalte in arrest, omdat
hy nog van meer misdrijven verdacht wordt.
Hofjager W. Spek is, zooals gemeld, Zaterdag
in den huiselijken kring teruggekeerd. Zijn kin
deren hadden den ingang van zijn huis, „Ja
gershof" in het Koninklijk park Het Loo, fleu
rig met vlaggen versierd. Binnen stonden veel
bloemstukken, hem ter begroeting door vrienden
gezonden.
Hofjager Spek deelde ons mede, dat, hoewel
hij al een paar weken af en toe buiten was ge
weest, de treinreis hem toch wel wat vermoeid
had. Zijn knie kon hy nog niet geheel door
buigen. De dokter heeft hem echter verzekerd,
dat bij geregelde voorgeschreven oefening op den
duur dit been zijn normale lenigheid zal her
winnen.
De heer Spek zal voorloopig zijn werk nog
niet kunnen hervatten. Hij blijft nu onder be
handeling van den hofarts, dokter W. C. Ha
verkamp. te Apeldoorn, die hem ook te Amster
dam geregeld heeft bezocht.
De zenuwen van den heer Spek zijn ook nog
niet geheel van den schok bekomen.
Van veel zijden heeft de heer Spek in den loep
van Zaterdag belangstelling ondervonden.
Zaterdagmiddag is te Venlo het stoffelijk
overschot vari Mgr. prof. dr. Jos. Schrijnen aan
den schoot der aarde toevertrouwd.
Velen, die de plechtige Requiemmis in de
St. Petrus Canisiuskerk te Nijmegen hadden
bijgewoond, vergezelden den droeven stoet op
zijn tocht naar de geboorteplaats van den ont
slapene.
In de stad woeien van vele gebouwen de
vlaggen halfstok ten teeken van rouw. Toen
de lijkwagen met zijn gevolg van vele auto's
op het kerkhof aankwam, hadden zich daar,
met het college van B. en W. van Venlo, vele
vooraanstaande persoonlijkheden uit stad en
streek opgesteld.
De plechtigheden bij het graf werden ver
richt door den hoogeerwaarden heer J. van
Oppen, Deken van Venlo, waarna een broeder
van den overledene, oud-wethouder D. Schrij
nen, dankte voor de bewezen eer.
Op 25-jarigen leeftijd is overleden de wel-
eerw. heer A. C. Pielage, sinds het vorige jaar
kapelaan in de parochie van den H. Nicolaas
-te Muiden.