VOOR GOD Waar de filmband rolt Haarlem, 18 Febr. TREKT MAANDAG 7 MAART LOTIS ICO-AGENTSCHAPPEN Kort en volledig VRIJDAG 18 FEBRUARI 1938 Een vrijmoedig standpunt VERKOOPINGEN R.K. VOLKSBOND Commissie voor Arbeiders ontwikkeling ZUSTER HERMANA f liSlSlf In school D te Zandvoort is voor het geven van aanschouwelijk verkeerson derwijs een verkeerstafel in ge bruik genomen, welke door den heer W. E. J. Bollée, inspecteur van politie te Zandvoort, is vervaardigd. De heer Bollée bij de verkeerstafel Mr. Diepenbrock en pastoor Bosch Katholiek Overveen" voor Ken uw godsdienst KOOPT TIJDIG UW KANS BIJ DE BEKENDE Een volk in de Alpen Een fraaie serie cultuurfilms in het Rem brand t-theater De Actie Voor God" T wij fel Veel leven om. Reconstructie van een ongeluk OUDERAVOND BIJ DE BROEDERS Intiem feestje in de par. St. Jan AGENDA Bioscopen 19 Februari Bioscopen HAARLEMSCHE HULPBANK Borgstellingsfonds voorziet in behoefte Eerw. Broeder Raphaël Bankers t Programma Radio-Centrale BURGERLIJKE STAND STAD Onze aandacht wordt gevestigd op de vol gende mededeelingen in de Zandvoortsche Courant van Zaterdag, 12 Februari j.l., welke Bericht zyn tot de katholieken onder de lezers Van dat blad: In de rubriek Godsdienstoefeningen zult U niet meer aantreffen de diensten in Uw kerk. Dit is niet onze schuld, doch wordt veroorzaakt door de beslissing van Uw pas toor, waardoor ons die gegevens niet meer worden verstrekt. Natuurlijk wilt ge nu gaarne weten, wat aanleiding heeft gegeven tot dezen boycot maatregel van Uw pastoor. Welnu, wij zullen U volledig inlichten, op dat gij in staat zult zijn de kwestie te be- oordeelen. Woensdag j.l. ontvingen we den volgenden brief Zandvoort, 8 Februari 1938 WelEdl. Heer Gertenbach, In uw blad „de Zandvoortsche Courant" lees ik reeds een paar keer een advertentie van den Nieuw- Malthusiaanschen Bond. Mag ik U om wille van de goede zeden de natuurlijke zeden wet geldt toch alle menschen verzoeken om deze advertentie niet meer te plaatsen? U zult misschien daardoor een kleine winst moeten derven. Doch ik vertrouw, dat U voor de instandhouding van de openbare zeden gaarne zulk een geldelijk offer over hebt. Ik dank U bij voorbaat voor uw wel willendheid en verblijf Met de meeste hoogachting Uw dw. dienaar P. van Diepen pr. Pastoor. Daarop antwoordden wij als volgt: Zeereerwaarde Heer, In antwoord op uw schreven van 8 Febr. jJ. moet ik U mee- deelen, dat ik aan Uw verzoek waarmee U invloed wenscht uit te oefenen op inhoud en exploitatie van de Zandv. Courant uiteraard niet kan voldoen. Trouwens elke niet bij de wet verboden vereeniging heeft in ons land de vrijheid om te adverteeren, behoudens verantwoordelijkheid voor de strafwet, En wie de strekking van een bepaalde ad vertentie niet bevalt om welke reden dan ook kan overgaan tot plaatsing van een advertentie met tegengestelde strekking. Aan een zoodanige advertentie zal evenmin plaatsing geweigerd worden als aan de door U bedoelde. Alleen een blad van een bepaalde rich ting en dat is de Z. Ct. juist niet kan zich op een min of meer exclusief stand punt plaatsen. Vertrouwende, dat U mijn opvatting bij nader inzien volkomen juist zult achten, ben ik, Hoogachtend, W. J. Gertenbach. Hierop volgde Donderdag het niet willen afgeven van de godsdienstberichten. Desge vraagd verklaarde de Pastoor door de tele foon met mij over de kwestie te willen spre ken, op welke uitnoodiging ik meende niet te moeten ingaan. Mijnerzijds was n.l. in m'n brief reeds ge zegd, wat gezegd moest worden en wat kort weg hierop neerkomt, dat de Pastoor zich evenmin als iemand anders met mijn zaken heeft te bemoeien. Ik bemoei me toch ook niet met de zaken van den Pastoor of van de R. K. kerk? We zijn beiden op eigen terrein ons eigen baas. Aan dat recht zal de Pastoor niet laten tornen, en ik evenmin. Overigens volsta ik op dit oogenblik met te verwijzen naar de m.i. van een juiste op vatting getuigende woorden van Priester Dr. Poels, aan den kop van dit blad afgedrukt en onthoud me dus momenteel van een uit gewerkt oordeel over het optreden van den Pastoor in deze kwestie. De Uitgever, W. J. Gertenbach. Pastoor v. Diepen heeft groot gelijk; de heer Gertenbach volkomen ongelijk. De heer Gertenbach mag van oordeel wezen, "Jat het hem vrijstaat de gewraakte adverten ties op te nemen,, hij kan er van verzekerd z(jn, dat de publieke opinie vrijwel algemeen z(jn handelwijze afkeurt. Als uitgever van een weekblad heeft hij een Wicht te vervullen tegenover de gemeenschap en aan dien plicht komt hij tekort als hij ge legenheid geeft in zijn blad propaganda te ma ken voor handelingen, welke in strijd zijn met öe natuurlijke zedenwet# Hij is er naast als hij meent, dat de pastoor öch bemoeit met zaken welke hem niet aan- Saan, want de pastoor heeft te waken over üe goede zeden van hen, die aan zijn zielzorg zÜn toevertrouwd en zich te verzetten tegen ken, die deze in gevaar brengen. Aan dr. Poels Wag de heer Gertenbach vragen of het door kem te onpas gebruikte citaat ook slaat op pro paganda voor ongeoorloofde handelingen. En kjj zal goed doen het eventueel verkregen ant woord in zijn blad af te drukken. In ,,'t Notarishuis" te Haarlem zijn gisteren avond de volgende huizen geveild: de stoomwas- scherij „Garenvreugd" met woonhuis, erf, etc. ^an de dr. Schaepmanlaan 34 te Bloemendaal, f4500.—, A. P. C. Papot q.q. Woon- en winkelhuis met erf en grond, Rijks straatweg 93, Haarlem, f 6850.A. Th. Joos- ten. Huis met erf aan de Houtmarkt 59, te Haar- lem, f 1540.—, H. I. van Goor q.q. Woonhuis met erf aan de Lange Annastraat 4, te Haarlem, f 1840.A. van Meel. .Woonhuis met erf aan de Teslastraat 36 te Haarlem f3500.—, H. Th. Van Klink. Villa aan de Molenstraat 13 te Santpoort voor 13510.W. Blankevoort q.q. Een kapitaal winkelpand met bovenwoning aan de Gr. Houtstraat 155, f30975.H. Visser i-q. Winkelhuis met bovenwoning aan de Van Ma- ohmstraat 17 te Haarlem, f2730.B. Bü'nsdorp iq. Huis met erf aan de Zoetestraat 16 te Haar- 'em, f370 N. N. q.q. Een woon- en winkelhuis, waarin slagerij aan a® Eikenlaan 41 te Heemstede, f 6000.H. Sta bel q.q. Twee woonhuizen te Heemstede aan den Meer- eg 25a en 25b, samen f 6810.F. Jansen. Woonhuis aan de Tetterodestraat 49 te Haar- f3805.mr. D. de Jong. EUWS Aan den Nieuw Malthusiaanschen Eiond is door de Nederlandsche Regeering goedkeuring van zijn statuten onthouden om zijn doel en streven. Het aantal bladen, dat desondanks ad vertenties als in De Zandvoortsche Courant voorkomen, opneemt, is gelukkig uiterst be perkt. Het staat den heer Gertenbach vrij daar toe te willen behooren, maar hij levert daar mede een bewijs te meer, dat de zoogenaamde neutraliteit een groot gevaar is en allen, die het wel meenen met het welzijn van onze maat schappij, zullen zich tegen hem keeren. Is de heer Gertenbach van plan nu voortaan zijn weekblad niet meer naar katholieken te zen den nu hij weet, dat de pastoor van Zandvoort een dergelijke inmenging in zijn werk op zijn arbeidsterrein het waken over de goede ze den niet wenscht? Mocht hij dat niet be grijpen, dan dienen de katholieken van Zand voort hem dat aan het verstand te brengen door zijn krant te weigeren. Zij hebben hier een taak en kunnen verzekerd zijn van den steun hunner geloofsgenooten in het geheele land. Voor de commissie voor arbeidersontwikkeling, onder voorzitterschap van den heer P. Dekker, sprak gisteravond dr. Olieroook, geestelijk advi seur van den Nederlandschen R.K. Volksbond, die het onderwerp behandelde: „Cultuur en beschaving". In het begin van zijn rede schetste spr. den huidigen wereldtoestand, waarin de politiek als een electrische vonk van Oost naar West over springt. De zedelijke toestand verlaagde, de economische welvaart wisselt. Zeker zal God alles weer in orde brengen, als Hij meent dat de menschheid genoeg geboet heeft. Laten wij Godsvertrouwen hebben. Hoe staat het met het godsdienstig leven? Er is veel en dieDe geloofsafval. Wij moeten nu kleur beken nen, den Christus belijden, wij moeten tegen over de stroomingen in de wereld, het nationaal socialisme en communisme, een godsdienstig leven stellen. Als het Christendom 20 eeuwen lang goed be leefd was, dan zou de wereld er nu een zijn van melk en honing. Vervolgens behandelde spr. de waarde van de cultuur en in het tweede gedeeelte van zijn rede de beschaving. De cultuur is het innerlijke, de beschaving het uiterlijke. De laatste wordt hoo- ger als de cultuur opleeft. De R.K. Volksbond gaat zijn 50-jarig bestaan vieren. 50 Jaar cultuur. Moge hij blijven bloeien De voorzitter dankte voor de mooie rede. Het St. Veronicagesticht aan het Spaame is thans in rouw gedompeld, doordat de eerw. Zuster Hermana (in de wereld mej. A. Schnier), die daar 45 jaar lang hard gewerkt heeft, is overleden. Verleden jaar was ze in stilte vertrokken naar het Rusthuis te Moergestel, waar zij op 75-jarigen leeftijd te overleden. 56 jaar lang is Zuster Hermana lid van de Congregatie van de Zusters van Liefde geweest en een halve eeuw verbonden aan het onder wijs. Menig kind heeft dus van haar de eerste beginselen in de verschillende vakken, die het in zijn later leven zoo onmisbaar zijn, ontvan gen. Om haar vriendelijkheid en eenvoud was Zuster Hermana zeer bemind. Dat bleek wel op haar gouden professiefeest, dat met algemeene instemming en deelneming is gevierd. Zij ruste in vrede. Het comité „Katholiek Overveen" had gis terenavond een „Voor God"-avond georganiseerd, waarvoor groote belangstelling bestond; de groote zaal van „Domi" was flink gevuld. Daar waren o>.m. pater rector Vlaar O.E.S.A., pater Distel O.E.S.A. van het Triniteitslyceum en kapelaan F. F. van Buuren van de Overveen- sche parochie. Na eem welkomstwoord van den voorzitter van „Katholiek Overveen" den heer J. M. B. van Vlijmen, werd de avond muzikaal ingezet door het dames-zangkoor „Cantabile" uit Hillegom, dat onder leiding van mej. Agaath van der Meij eenige schoone liederen deed weerklinken. Het Ave Maria van Elbert Franssen vooral bewees, dat er toekomstmuziek in dit koortje zit. De directeur van het comité „Actie voor God", mr. Alph. Diepenbrock pr., sprak dan over het werk dier actie, welke rede wij reeds eerder in ons blad afdrukten, zoodat wij thans kunnen volstaan met eenige groote trekken. Wij zijn geneigd om van grooten bloei te spre ken, wanneer wij den toestand van het katholi cisme in ons land overdenken. Toch is het per centage katholieken in honderd jaar met 3 pCt. gedaald, zijn er velen, zeer velen, die hun Paaschplicht niet vervullen, waren er in 1930 bijna 2.000.000 Nederlanders, die zwart op wit te kennen gaven tot geen enkele kerkelijke ge zindheid te behooren. De geloofsafval over de geheele wereld is ont zettend en er zijn zelfs millioenen menschen de communisten die zich door een belofte verbonden, dat God van de wereld verbannen moet worden. Het communisme volgt op het oogenblik de tactiek van de toegereikte hand, het maskeert zich, hef tracht overal binnen te dringen. Spr. liet lange lijsten zien van oogenschijnlijk on schuldige organisaties met Christelijke leuzen soms, die communistisch beïtwloed worden, fei telijk niet anders zijn dan mantel-organisaties. Wat moeten wfj nu doen? Wij, die leden zijn van het mystieke lichaam van Christus, moeten het werk van Christus voortzetten, LOTISICO 99 Voor hen, die Zondags geregeld gebruik ma ken van de gelegenheid om zich door het zien van fraai verzorgde rolprenten op allerlei ge bied te ontwikkelen, heeft de directie van het Rembrandt-theater voor de komende week be slag weten te leggen op een serie kleine film werken van de Zwitsersche Filmcentrale te Zürich, welke deze onder den titel „Een volk in de Alpen" heeft samengebracht. En we moeten eerlijk zeggen, dat, indien ons kleine, maar toch in menig opzicht zoo pit toreske Nederland, met een in dezen zin en op deze frissche, nieuwe wijze, opgevatte film, naar buiten zou getuigen van het vele interessante dat in de Lage Landen bü de Noordzee te vin den is, een uitstekende propaganda zou kun nen worden gemaakt. Aanzien immers doet ge denken. De uitgebreide filmserie, die ruim vijf kwar tier in beslag neemt, opent met een aantal keurig opgenomen momenten uit de ski wereld. Zooals eenige jaren geleden een ieder, die zich deel voelde van de moderne samenleving, aan golf en aan bridge ging doen, zoo staat vandaag de skisport in het middelpunt van de algemeene belangstelling. De skisport is niet te beschouwen als een luxe- of modegril; een ieder, die er mee be gonnen is, weet, welk een verjongingskuur voor lichaam en geest deze heerlijke, gezonde sport biedt voor den gejaagden mensch van onzen tijd. Weet u, dat in verschillende landen de kinderen op de volksscholen skiloopen lee- ren, zooals wij er naar streven, het zwemmen tot een leervak voor elk Nederlandsch kind te maken? In Zwitserland bijvoorbeeld is het niet ongewoon, peuters van een paar turven hoog, die bij ons nog pas behoorlijk zouden hebben leeren loopen, zoo handig te zien manoeuvree ren op hun kleine ski's, dat een volwassen be ginneling er jaloersch van zou kunnen worden. Om het echter zóó ver te brengen, als de Zwit sersche berggidsen, die wij op de film voor het eerst op ski's den altijddurend-besneeuwden top van de „Jungfrau" zien bestijgen, moet men héél wat getraind hebben! En uit het witte gebied van de „eeuwige sneeuw" dalen wij graag neer in de bloeiende dalen, waar in uitbundige levensblijheid mensch, dier en plantenwereld de pittige berg lucht genieten. De „Blausee" draagt haar naam met eere: dit meertje is wérkelijk azuurblauw en dus niet, zooals de veelbezongen Donau, al leen maar in de fantasie van den dichter. Het water, waarmee de „Blausee" gevoed wordt, is sterk kalkhoudend; het is helder als kristal en elke tak, elke steen op den bodem, is duidelijk te zien. Doordat ze overtrokken zijn met een kalklaag, maken ze den indruk van fossielen. De visschen kunnen in dit meertje hun bewe gingen niet verbergen. Van de eigenschap, dat dit water ook in den winter niet bevriest, heb ben de bewoners van het dal gebruikt gemaakt om er een forellenteelt aan te leggen. Verder geeft dit gedeelte van de film zeer ty- peerende beelden, waardoor wij een indruk krijgen van het ontstaan van de Alpen en den oorsprong van het rolgesteente in de dalen, dat uit de laatste, groote ijsperiode stamt, toen reuzen-gletschers bijna geheel Europa bedek ten.... Het interessante deel van de film is mis schien wel dat, waarbij ons een beeld gegeven innerlijk zoowel als uiterlijk zijn, zooals ons geloof dat voorhoudt. Wij moeten ons eigen geloof ook voldoende kennen en dat laat heel dikwijls veel te wenschen over. Spr. zette dan uiteen hoe de Actie „Voor God" door pamfletten, brochures, lichtreclames enz. de idee van God weer in het dagelijksche leven tracht te brengen. En hij besloot met den wensch, dat allen zouden bidden, minstens een ziel voor God te winnen. Na de pauze was het mej. Anny Leegwater uit Hillegom, die op de viool het Adagio van M'ozart en het Allegro resoluto van Dvorak ten gehoore bracht. Een luid applaus bewees wel hoe de aanwezigen haar kunnen op prijs stel den. En dan was het woord aan pastoor W. M. Bosch uit Aardenhout, die sprak over God en Godsdienst. Bestaat er een God, zoo ving spr. aan. Een vraag, die gelukkig nog door millioenen met een volmondig „ja" wordt beantwoord, doch ook helaas met schouderophalen en zelfs door millioenen met een resoluut „neen". Als er geen God bestaat, wat doen wij dan eigenlijk op de ze wereld; gelooven wij in een God, dan immers heeft de wereld een veel hoogere beteekenis, dan is het ondanks droefheid en lijden grootsch en schoon, dan streven wij naar het doel: God kennen, beminnen en Hem eenmaal in eeuwig heid bezitten. Dat een God bestaat bewees spr. door het theologisch Godsbewijs, de doelmatig heid in de natuur, welke orde ondenkbaar zou zijn zonder ordenaar en door het feit, dat al tijd, zoolang er menschen bestaan, deze in een hoogere macht geloofd hebben. Gelooven wij in een God, dan zijn wij van hem afhankelijk en hebben Zijn wenschen op te volgen, Hem te dienen, moeten wij gods dienstig zijn. God dienen, dat is een natuurlijke plicht, dat geldt ook voor dier en plant, doch die doen het zonder bewustzijn. De mensch is de koning der schepping, zijn verstand stelt hem in staat ver boven het aardsche uit te stijgen en de kroon te bereiken, die de Schepper hem maak te. De mensch is dan alleen groot, wanneer hij neerligt op zijn knieën, want dan blijkt het koningschap van zijn verstand. De godsdienst is in de menschennatuur. Werpt men dien opzij, dan voelt men zich een zaam en verlaten of men zoekt zich een ver- vangenden godsdienst, z'ooals spiritisme en theo sofie. De mensch kan nu eenmaal niet buiten iets, dat boven het aardsche gaat. En als het ongeluk of de dood aan de deur komen kloppen, dan wordt hij wel godsdien stig. Het lijden telt vele bekeeringen en de ge schiedenis is vol van bewijzen, dat godlooche naars God in de laatste oogenblikken om ver geving smeeken. Door omgang met ongeloovigen, door het le zen van verkeerde boeken gaan velen twijfelen en de twijfel heeft ook in ons land veel ver woest. Soms toont zij een deerniswaardig ka rakter; men heeft de waarheid lief, doch meent haar niet te kunnen vinden. Een wilde strijd woedt dan in het binnenste, doch twijfelaars zijn niet vrij van schuld. Eerst zien en begrij pen en dan gelooven, zeggen ze. Maar ons eindig verstand is niet bij machte den Oneindige te begrijpen. En dan is de mensch nu eenmaal ten kwade geneigd, zijn hart moet bewaakt worden. In zijn jarenlangen Amsterdamschen pries- wordt van een zeer merkwaardigen regeerings- vorm, die nog heden ten dage in Zwitserland geldig is, namelijk dien van de „Landsgemein- den". Deze regeeringsvor mis oeroud; wij vin den hem terug bij de „tings" van de oude Ger manen. Hij dateert dus van lang vóór den tijd, dat het Zwitsersche Eedgenootschap gesticht werd. Door de verandering der kantons werd het aantal „landgemeenten" geringer, doch bijvoorbeeld in Appenzell, Glarus en in de bei de „Unterwalden" is dit nog steeds de hoogste regeeringsvorm. Het essentieele van deze wijze van regeeren is, dat elke stemgerechtigde man het recht, zelfs den plicht heeft, eenmaal per jaar persoonlijk zijn meening te kennen te ge ven, niet alleen wat betreft het kiezen van de personen, die zijn regeering zullen vormen, maar ook over de door hen te nemen, belang rijke besluiten. In de lente, twee weken vooruit, worden de uitnoodigingen rondgebracht, tot hoog op den eenzamen berg, waar 'n boer woont. In Zondagskleeding, sommigen getooid met het oude familiezwaard, dat vroeger als bewijs van eere- en stemrecht gold, trekken de bergbewo ners naar de dalen. Alleen de mannen mogen deze bijeenkomsten bijwonen. In Glarus mogen de knapen in het midden van den ring plaats nemen, om op deze wijze vroegtijdig vertrouwd te raken met de regeering van hun land. De vergadering wordt geopend met een algemeen gebed. Na het zingen van het volkslied wordt de agenda behandeld; door handopsteken wordt gestemd. Behalve de politieke „landsgemeenten" be staan er ook nog de „Allmend-landsgemeen- ten", bijvoorbeeld in het Wallis en in het En- gadin. Deze hebben een meer economische be teekenis, doch voor de bergbewoners steeds een zeer bijzondere waarde; door het gemeenschap pelijk bezit van bosschen, weiden en kapitalen heeft menige bergboer het hoofd boven water kunnen houden! De film eindigt met een fantastische vlucht in het land der droomen; een kleine stad, Seldwyla genaamd, die niet bestaatdie men toch overal in Zwitserland kan vinden, en waarvan menig hoekje bij degenen, die ooit in Zwitserland waren, aangename en schoone her inneringen zal oproepen. Het leek heel ernstig te zijn. Een klein leger tje agenten, onder bevel van een inspecteur, had den Verspronckweg, den Schotersingel en de Schoterbrug afgezet en op het afgezette ge deelte laveerde een autobus van de Brockway en een kleine auto stond geduldig te wachten Veel publiek, dat met groote verwondering de manipulaties gadesloeg. Men dacht op z'n minst dat er een ernstig ongeluk met een dozijn doo den en gewonden gebeurd was. Doch de Brock- waybus en de kleine auto waren gansch on schuldig en dienden om wél schuldige voertui gen te vervangen. Op 3 September om kwart over zes des avonds is op den hoek Schotersin gelVerspronckweg een ernstig ongeluk ont staan, doordat een Rotterdamsche autocar, ko mende van den Verspronckweg, de bocht te groot nam. Daardoor moest een auto, komende van de Schoterbrug, schielijk naar rechts uit wijken, terwijl hij juist twee wielrijdsters aan het passeeren was. De wielrijdsters werden aan gereden en bekwamen min of meer zware ver wondingen, die haar een aantal weken bed legerig maakten. De ontstane schade moet ver goed worden. Maar door wie? Daarover wordt een civiele procedure gevoerd en de rechter commissaris bij de Haarlemsche rechtbank, Mr. Bijleveld, achtte het noodig, dat het ongeluk nog eens aanschouwelijk werd voorgesteld. Al- zoo werd een en ander opnieuw in elkaar gezet en gereconstrueerd. De Brockwaybus leende een autocar en luitenant v. *d. Hulst van den Mo- tordienst kwam met zijn eigen wagen. Ook de beide wielrijdsters waren weer present. De po litie zorgde dat men ongestoord kon meten en passen, delibereeren en rijden, al gaf dit voor de N.Z.H.-bussen en de andere voertuigen eenige oponthoud, want die moesten een anderen dan hun gewoilen weg zoeken. terarbeid had spr. met vele twijfelaars ge sproken en dikwijls was het verlangen, dat er geen God zou bestaan, die hun de zonde verbood, de oorzaak van hun afval. Onwetendheid op godsdienstig gebied is ook dikwijls de oorzaak. Wilt gij vrij blijven van twijfelzucht, blijf dan rein, wees ootmoedig en leer uw godsdienst. De machtige, suggestieve redevoering werd met een luid applaus beloond, waarna het zang koor voor de laatste maal optrad met een groet aan de lente. Mej. v. d. Weij en mej. Leegwa ter werden bloemen overhandigd. De heer van Vlijmen sloot met een kort woord dezen avond, waarop „Katholiek Over veen" met trots kan terugblikken en waar van de aanwezigen ongetwijfeld veel tot over denken hebben meegekregen. i In de parochie van St. Joannes den Dooper is men steeds actief. Zoo ook nu. Op Dinsdag-, Woensdag- en Donderdagavond werd in het gymnastieklokaal der Broeders- scholen aan het Teylerplein een zeer geslaagde ouderavond gehouden. Op het tooneel had men Chineesche huisjes geplaatst, met het oog op het groote operette-spel „De Mandarijn ver jaart", natuurlijk gedecoreerd met de noodige drakenkoppen en Chineesche letterteekens. De opening geschiedde door Br. Overste, die de hoop uitsprak, dat de aanwezigen zich zou den amuseeren, en allen hartelijk welkom heet te, in het bijzonder de leiders van Kruisvaart en Verkennersbeweging en Welpenleidsters. Allereerst traden nu de Oranjeklantjes (het zangkoortje van de St. Theresiaschool) op, die de blijde gebeurtenis in het Prinselijk Gezin herdachten met het liedje „Geboorteklank", aan de piano begeleid door mevr. v. d. Heqe. Het was opvallend, hoe zuiver en gelijk er gezon gen werd. Nog andere liedjes werden ten ge hoore gebracht. Br.-Overste hield daarna een korte lezing over „Hoe kunnen huisgezin en school nauwer sa menwerken", waarbij hij enkele humoristische voorbeelden aanhaalde. Hij besloot met den wensch, dat de ouders met de hulp van God en van de school karaktervolle menschen van hun kinderen zouden maken. De meisjes van de St. Josephschool aan den Heerensingel zongen hierna tweestemmig enkele liedjes, onder de deskundige leiding van juf frouw Stavenuiter, met juffrouw Kraak aan de piano. Ook nu weer een woord van lof aan de leidsters voor de keurige uitvoering. In de pauze werd een druk gebruik gemaakt van de gelegenheid om de scholen te bezichti gen en om met de onderwijzers te praten. Na de pauze werd een dans uitgevoerd door de meisjes, voor deze gelegenheid in een Chi- neesch costuum gestoken en geel gegrimeerd Juffrouw Kraak aan de piano bleek haar dan seresjes goed in de hand te hebben (figuurlijk dan), op het pianospel werd goed gereageerd. Als kroon op dezen weiverzorgden avond mocht zeker wel gelden het operette-spel „De verjaar dag van den Mandarijn", uitgevoerd door de jongens van de Broederscholen met Br. Angeli- cus aan de piano. Uiterst komisch waren de buigingen, die door de Chineesjes voor het pu bliek werden gemaakt en by het aanbieden van geschenken aan den mandarijn, die een ernstig man bleek te zijn, en die het stuk sloot met een preek voor zijn onderdanen. Pastoor Roovers bracht in zijn slotwoord groote hulde aan de onderwijzers en onderwij zeressen en beaamde de woorden van den Broe der-Overste in diens lezing. Alles bij elkaar zeer geslaagde ouderavonden. In St. Jan weet men het wel!! Gebouw St. Bavo: Spaarkas St. Nicolaas, 8 uurr; R. K. Bevolkingsbureau, 8 uur; H. G. K., 8 uur; Best. Spoorwegpersoneel, 8 uur; Feestcom missie Metaalbewerkers, 8 uur. Sociëteit „Vereeniging". Mij. voor Nijverheid en Handel, kwart over 8. Stadsschouwburg: Koekoek, voor de Groning- sche vereeniging „Gruno", kwart over 8. Gerzon, Groote Houtstraat: Dickensmarkt 2.30 5.30 en van 7.0010.30. Frans Halsmuseum: Tentoonstelling werken van den heer Nieuwenkamp, 105 uur. Teylermuseum: Oranje-tentoonstelling, 114 uur. Rembrandttheater: „Moederlied", 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: Palace Filmac 115 uur; „Uitstel van executie", 7 en 9. 15 uur. Luxortheater: „Saratoga", 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Halstheater: „Het monument van een groote liefde", 2.30, 7 en 9.15 uur. Gebouw St. Bavo: Geel Wit 6 uur; Gewone zittingen, 4 en 7 uur. Stadsschouwburg: Louis Davids Revue, kwart over 8. Frans Halsmuseum: Schildierijenexpositie 105 uur. Teyltermuseum: Oranje-tentoonstelling 114 uur. R.K. Leeszaal: Opening Dantebibliotheek, 4 uur. Kunstzaal Recker: Exposities, 35 uur. Rembrandttheater: „Moederlied", 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: Palace Filmac 115 uur; „Uitstel van executie", 7 en 9.15 uur. Luxortheater: „Saratoga", 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Halstheater: „Monument eener groote liefde", 2.30, 7 en 9.15 uur. De afd. Haarlem van de Josephine Butler- vereeniging houdt haar jaarvergadering op Woensdag 2 Maart des middags om 3 uur in het bijgebouw van het Kennemer Lyceum. De ge bruikelijke punten staan op de agenda. Kunstzaal Reeker, Wagenweg 102, exposeert van 19 Februari tot 12 Maart dageiyks van 105 uur en des Zondags van 24 uur werken van Dirk Hartinger en Herman Heuff. Zater dag 19 Februari zullen de beide tentoonstellin gen worden geopend; de eerste door den heer H. F. Boot om half 4. In de R.K. Leeszaal en Bibliotheek aan de Nieuwe Gracht houdt Dom A. Beekman O.S.B. op Dinsdag 32 Februari om 8 uur een voor dracht met lichtbeelden over „De voormalige abdij van Egmond en de heropbouw in onze dagen". Verschenen is het verslag van het wel en wee van de Haarl. Hulpbank in '37. De rente bleef on- gewyzigd 4 pet. voor alle leeners. 't Aantal lee- ners bedroeg 693 (655) het uitgeleende bedrag was f148.980 (f143.890). Van alle voorschotten lagen er 495 tusschen f 100.en f 300.slechts één werd boven de f 500.geleend. In 490 ge vallen bleef het geld in Haarlem en Spaarndam, 97 menschen werden in Zandvoort geholpen, 61 in Velsen, 24 in Heemstede, rest verdeeld. De credieten werden hoofdzakelyk aan kleine ne ringdoenden en ambachtslieden verleend. Het gemeente-personeel werd in 11 gevallen totaal f 1940.voorgeschoten. Door tusschenkomst en op aanbeveling van het Haarlemsche Borgstellingsfonds werd aan 52 personen een voorschot verleend tot een bedrag van f 5270.Deze credieten lagen tusschen f 50.en f 200.In 1936 trokken slechts 13 klei ne neringdoenden van het borgstellingsfonds profyt, zoodat men mag aannemen, dat het fonds in een dringende behoefte voorziet. Uit de winst van f 2808.13 zal 4% pet. divi dend aan de leden-aandeelhouders worden uit gekeerd. Het reserve-fonds bedraagt 18 pet. van het kapitaal. In den ouderdom van 63 jaar, in het 35ste jaar zijner Professie, is in het Triniteitslyceum van de paters Augustijnen te Haarlem over leden de eerw. Broeder Raphaël Bankers O. E. S. A. De plechtige uitvaartdiensten, gevolgd door de begrafenis op het Kloosterkerkhof te Eindhoven, zyn op Maandag 21 Februari. Zaterdag 19 Februari Progr. 1: Hilversum II. Progr. 2: Hilversum I. Progr. 3: 8.00 Keulen; 9.20 Parijs Radio; 9.40 Radio P.T.T.; 10.35 Parijs Radio; 11.05 London Regional; 12.35 Keulen; 1.20 Ned. Brussel; 2.20 Keulen; 5.20 Ned. Brussel; 5.50 Radio P.T.T.; 6.20 Keulen; 9.20 Motala; 9.50 Keulen. Progr. 4: 8.00 Ned. Brussel; 9.20 Diversen; 10.35 Droitwich; 9.55 Boedapest; 11.20 Droit- wich. Progr. 5: 8.007.00 Diversen; 7.00 Eigen gra- mofoonplatenconcert: Verzoekprogramma; 8.00 12.00 Diversen. Geboren: A. Glas-van Neste, z. P. H. Wild- schut-Bytenhoorn, z. A. van Soest-Wildeboer, d. C. J. L. Hugtenburg-Gosen, d. C. H. van Kordelaar-Mefjers, z. P. Gerrits-Niessing, z. M. J. Paesie-Mann, d. H. J. A. C. Wester- man-v. Slooten, z. Overleden: J. van de Reep 89 j., Gasthuis- vest J. van Bankers 63 j., Zijlweg M. Smit- - Krijgsman, 49 j., Oostvest T. W. van Dort, 4 maanden, Hazepaterslaan A. C. H. Vergers- Beksvoort, 65 j., Hazepaterslaan A. Chr. Brui nier-Vossen, 84 j., Ruijsdaelstraat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1938 | | pagina 5