De Triomf F. P. van Rumpt f4. KINDERWAGENS VOUWWAGENS J. H. KORST JENS Juist nu 1.40 PETRIE Co. 1 De lente voor de lens i m. mm DAMES GROOTE WALA MODESHOW Gestoofd, Gebakken, Gekookt ONZE ADVOCAAT OP EEN VOETSTUK! „DE GULDE DRUYF EFFECTEN COUPONS ADVIEZEN VOOR BELEGGING s 4 Alle 1938 modellen voorradig Vervoert met Rossenaar TIPS VOOR DEN AMATEUR-FOTOGRAAF QNS LENTE-NUMMER NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT WOENSDAG 6 APRIL 1938 STOUTENBEEK'S MODEHUIS in 't zuur, geconserveerd of gerookt... Heden verscheen gerookte Elft voor BEHANGCENTRALE P. A. Tammer WED. v. HOUTEN pil C O R S ETTE N 'O/ice IN HOTEL-RESTAURANT BOLWERK 'S MIDDAGS 2.30 UUR KENNEMERPLEIN 'S AVONDS 8 UUR I PRECIES TELEF. 18104 - GEN. CRONJÉSTRAAT 52 Bezoekt onze moderne Showroom en Werkplaats Agent D.K.W. - Velocette - Ariël - Norton Motor rijwielen - Sub-agent D.K.W. Automobielen SHOW: Spaarnwouderstraaf 103—105 WERKPLAATS: Houtmarkt 23, Telefoon 13127 Fabrieksdiploma D.K.W. Auto's en Motorrijwielen Welke kleur Welk model PLEIN 10 HAARLEM TELEF. 15624 GIERSTRAAT 63 - TELEF. 18401 GROOTE SORTEERING Lage prijzen! Nieuwste modellen! Gen. Cronjéstraat 82 Telef. 13053 GROOTE MOGELIJKHEDEN Elec. Techn. Radio Bureau Kleverlaan 176 (t.o. het Sportveld) - Telef. 14753 Bekend door zijn 100 pCt.... service ERVEN De PAASCHFEESTDRANK BIJ UITNEMENDHEID 1 N.V. WYNHUYS Nederland'8 oudste Zaak Telef. 13870 (2 lijnen) - Haarlem LIPS' SAFE-INRICHTING mÊÈÈÈIÈÈÊÊS Zen voorJïeeid iim em -w&Mêe opgenomen WIJ TOONEN U 'N KEURCOLLECTIE VAN DE WALA- CORSETS, CORSELETS EN BUSTEHOUDERS Tijdens de demonstratie wordt NIET verkocht. In de pauze wordt U door ons een thee- complet aangeboden Kaarten gratis ver krijgbaar aan onze zaak U ook zoudt kiezen, steeds zult U een BLEYLE japon kun nen vinden, die aan al TJw persoonlijke wensen beant woordt. Brengt U eens een bezoek aan onze zaak; wij zullen U gaarne de uitge breide collectie BLEYLE japonnen, deux-pièces en man telpakjes eens tonen hoe dan ook; visch van BALM smaakt, smaakt altijd Aan de koffietafel, bij het diner en 's avonds op een stukje toast, als hors d'oeuvre, glaatje e. d. Eet meer visch beteekent: meer sma kelijke maaltijden en hapjes. Met visch van BALM wordt het een gas tronomisch genot! Wat mogen wij U bezorgen? Onze sorteering maakt het U gemakkelijk. BIOEMENDAAL L'JNEN behangt de Behang- centrale in de Gier straat EEN HEELE KA MER van 10 rol, met inbegrip van het be hang en rand Enorme sorteering worden U geboden door advertentie reclame in de rubriek „Omroepers". Laat die U niet ontglippen I De prijs kan geen bezwaar zijn, want voor slechts 50 cent per regel komt Uw Zaken-Omroeper onder de aandacht van 80.000 gezinnen. met de schoonmaak de beste stofzuiger der wereld in UW huis. ERRES SLEDE- STOFZUIGER in huurkoop van 70 cent per week af. Alle typen stofzuigers voor radig. „Erres" radio, „Inventa" gasforuis, haarden en haard kachels. Bij het wasschen en s t r ij k e n van korte en lange witte jassen is het van belang, dat het model er niet uitgestreken wordt. Wordt er verkeerd gestreken, dan staat de kraag van achteren uit, of met een punt omhoog en de mouwen draaien. Dit staat bespottelijk en zit ongemakkelijk. Wij maken speciaal werk van het wasschen en strij ken van witte jassen en garandeeren U de meest correcte behandeling. Er ontbreekt geen knoop. Bleekersvaartweg no. 45, Heemstede, Telef. 28372. De prijzen zijn: voor korte jassen 20 cent, voor lange jassen 25 cent. (Het Specialiteitsmerk van ons Huis) Onze ADVOCAAT heeft een naam, een reputatie I Die onzen Advocaat gewoon zijn te drinken, willen geen anderen. Hier geen kwestie van geconserveerde eieren, of eipoeder, van maizena of eenige meelsoort, van wijnen of imitatie-wijnen, glucose, enz. Doch hier niets anders dan een saamstelling, zooals ORIGINEELE ADVOCAAT MOET zijn Versche eieren, Prima Brandewijn, enz. Tot en met Paasch-Zaterdag houden wij een SPECIALE ADVOCAAT-RECLAME en stellen deze weken onzen Advocaat ter beschikking voor slechts per heele flesch, een bijzonder prima Merk, dat anders 1.80 kost. WAT BEOOGEN WIJ DAARMEDE Ten eerste Om ons voortreffelijk artikel in zéér uit- gebreiden kring bekend te maken en dus nabestellingen te krijgen. Ten tweede Om onze vaste cliëntèle aangenaam te zfjn en ook haar van deze zeldzame gelegenheid te laten profiteeren. TELEFOON 10134 GROOTE MARKT 4, eng. hoek Koningstraat. Dir.: P. J. M. VAN TETERING. OPGERICHT 1911 EENIGSTE DAGEL. RECHTSTREEKSCHE DIENSTEN NAAR HOORN en OMSTREKEN - PURMEREND - AMSTERDAM (Noord) ZAANSTREEK - OOSTZAAN - LANDSMEER - KWADIJK MIDDELIE - OOSTHUIZEN en vele tusschengelegen plaatsen. BILLIJKE TARIEVEN. Vlugge uitbetaling remboursementen. Bestelhuis: LET WEL! ALLEEN BEGIJNHOF 29 zwart, Tel. H570. Bestelhuis te Purmerend: alleen Ged. Singelgracht No. 17. Beleefd aanbevelend. De camera heeft zich in de laatste jaren een voorname plaats in het leven weten te veroveren. Foto's sieren niet alleen onze maandbladen, tijdschriften en weekbladen, maar ons lijfblad, onze krant, welke we dagelijks uit onze brievenbus opduiken, bevat de meest ac- tueele gebeurtenissen vereeuwigd op haar foto pagina's en op de foto's, welke haar verder illustreeren. En bij het zien van deze kieken, vaak in groote haast door reporters en persfotografen genomen, die geen tijd vonden om hun model „stil te laten staan", zijn we niet zelden geneigd onze kritiek daarop uit te oefenen. Nu het mooie weer aankomt en de zon, die de natuur doet herleven en de bloemen, parken en vijvers, duinen en heide in een feestelijken, lichten glans zet, voelen we ook in ons den drang opkomen met ons fototoestel erop uit te trekken. De tegenwoordig zoo praktisch ingerichte „kastjes" en de zeer gevoelige filmstrooken stel len den amateur in staat zonder veel moeite aardige kieken te maken. Hoeveel vierkante meters glas en hoevele meters film zouden wel niet op een zonnigen lente-Zondag belicht en doorgedraaid worden? Want het moderne ama teurstoestel vraagt niet meer dan wat zon en een heldere lucht van de natuur. Van den amateurfotograaf zelf vraagt de ca mera slechts wat gevoel en smaak voor het object, dat hij vereeuwigen wil. De amateur, die hoogere aspiraties in zich voelt ontwaken, die vogels en vlinders onder de lens wil nemen, moet niet alleen op pad gaan met zijn toestel en statief, noch met de zucht om heel veel kieken te nemen op één middag, maar hij dient zich te voorzien van een enorme dosis geduld. En weet hij deze deugd in rijke mate te beoefenen, eerst dan zal hij er in slagen, wellicht na lang, geduldig wachten, het begeerde vlindertje, dat zich nestelt, heel even maar, op een bloem, op zijn plaat of film vast te leggen. Geduld en voorzichtigheid moeten dus den goeden amateur, die de natuur wil „nemen", sieren. Hoe zal hij er anders ooit in slagen een broedenden vogel op het nest heel dicht te be naderen, wanneer hij niet van voorzichtig, voetje voor voetje, geruischloos voortgaan weet? Maar voor den beginneling, die voor den eer sten keer een camera hanteert, duiken er nog verschillende moeilijkheden op, voor wat betreft het „zien" van het beeld en het hanteeren van het kiekstoestel. Tafereelen, waarop men meende zoo prachtig ingesteld te zijn, verschijnen later maar voor de helft op het negatief: bij het gunstigste licht ontstaan foutieve opnamen, om van te zwakke negatieven en slechte afdrukken maar te zwijgen. Daarom willen we nog enkele tips geven voor hen, die in den komenden tijd bloeiende boom gaarden, hyacinten- en tulpenvelden op de filmstrook willen vastleggen. Denk er daarbij steeds aan, dat u zelf twee en de camera slechts één oog heeft. Prachtige vergezichten, diepe dalen verliezen hierdoor niet zelden hun perspectief en diepte! Wenscht u bloeiende bollenvelden te fotogra feeren, ga dan niet op een duintop of hoogen wegkant zitten. Wanneer de foto klaar is, zal ze u een teleurstelling brengen, welke u zich had kunnen besparen. Veel meer dan een stuk gevlekt weiland zult u niet te zien krijgen. Evenmin zal de foto u toonen of u tulpen of hyacinten genomen hebt! Een goed détail van een hyacinten- en tulpenveld, tegen een vaag vervloeienden achtergrond van bloemen, zegt oneindig veel meer! Maar dan moet u ook met geduld en nog grootere toewijding aan den rand van het bollenveld een plekje zoeken, met gun stige belichting en een niet te groote lensopening. En merkwaardig is het, dat juist vaak de meest eenvoudige opnamen van enkele rijtjes of een paar bedden hyacinten de aardigste aspecten opleveren. Zoo zal ook één vol-witte tak van een pere boom tegen een mstigen achtergrond, die sug gereert, dat er nog een heele bloeiende boom gaard achter ligt, het ontzaglijk veel beter doen, dan wanneer gij den heelen boomgaard hoe voller hoe liever op uw klein negatiefje wilt vastleggen. Letten we ook op de schaduw van ons zelf en van het toestel bij elke opname, welke we maken, want vaak veroorzaakt hij spookver schijningen op uw plaatje. Een blik op het matglas of in het zoekertje van het kastje wijst onmiddellijk uit, of het toestel in het objectief staat. Bij eenige oplet tendheid wordt die fout gemakkelijk voorkomen. Ook het fotografeeren van dieren heeft zijn bekoring. Maar zij bezitten nu eenmaal de eigenaardigheid, dat ze nooit behoorlijk stil zitten, zooals de menschen, die dat zoo .heerlijk stijf" kunnen doen! We stellen in, drukken af, maar wat is er gebeurd? ,De dieren, die er in werkelijkheid zoo aardig uitzagen, zijn een vlekkige massa ge worden. Een volgenden keer neme men dus de belichting korter en het diafragma grooter. Eveneens zorge men ervoor, wanneer men op namen in het felle zonlicht maakt, dat het objectief beschaduwd wordt. Komt een licht- Een stemmingsvol plekje in het bosch bij het optrekken van den mist straal in de lens, dan worden de opnamen on scherp. Om dit te voorkomen beschaduwe men de lens met een hoed of ander voorwerp. Op letten is dan echter weer geboden, opdat het beschermingsmiddel niet hier of daar in het gezichtsveld terecht komt, want dan is de op name, ondanks de getroffen voorzorgen, nog be dorven. Wellicht zullen velen met de hierboven ge geven tips hun voordeel kunnen doen, en de ervaring leert ontzaglijk veel meer dan in een artikeltje aangevoerd kan worden. Kies uw onderwerpen in het begin niet te moeilijk, het succes zal des te grooter zijn. Zijt ge eenmaal wat bedreven, waag u eerst dan aan meer inge wikkelde objecten. Aldus bespaart men zich veel teleurstelling en niet mindergeld. Ten slotte willen we nog enkele tips geven voor hen, die niet alleen aardigheid hebben in het fotografeeren zelf, maar die zich bij hun thuiskomst afzonderen in de donkere kamer, om in die geheimzinnig duistere omgeving bij het schijnsel van een roode lamp het beeld op het negatief te voorschijn te roepen en als het ware bij do geboorte van hun kiek getuige te zijn. Voor den amateur, die zelf ontwikkelt, is het werk in de donkere kamer misschien nog wel zoo interessant als de opname zelf. De spanning hoe elke foto uitvalt, een verwachting, die ruim schoots wordt beantwoord, dat zijn naast on- Dapper strijen de musschen tusschen H 't hout, dat op de boomen staat; j§ eer ze, legschgezinden, vinden Ij elke mussche heur medemaat. i| Neerstig dan aan 't nesten vesten h s zijn ze, en, met hun vogelteen, doen ze haarkes, hooikes, strooikes s tot een keurig nestje ineen. 5= 't Wiegske klaar, zoo vallen ze allen stille; en, na geen lang verbei, ij thuisgebrocht van aver taver, j= H ligt in eiken nest een ei. Nog een, nog een, nog een.... och een H musschennest half vol, zoo 'k zie; j| en, dat worden musschen, tusschen hier en nog een weke of drie. GUIDO GEZELLE. j§ illllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll vermijdelijke teleurstellingen de stille genoegens van de donkere kamer. Het ontwikkelen, af drukken en verdere verzorging van de opnamen is een mooi, maar ook een moeilijk werk. Het afdrukken is een der belangrijkste onder- deelen der fotografie, waarvoor groote vaardig heid vereischt wordt, ten minste zoover het het maken betreft van de z.g. kunstlicht-afdrukjes, want de gewone daglicht-afdrukjes brengen veel minder werk en dus ook minder moeilijkheden met zich mede, waarbij nog komt dat gevaar van fouten maken hierbij minder groot is. Het maken van de welbekende blauw-zwarte kunst licht-afdrukjes bestaat in hoofdzaak in het vol gende: het inleggen van het papier in het druk- raampje; het belichten onder de lamp (dus niet ■in het zonlicht); het ontwikkelen; het fixeeren en tenslotte, als men van glimmende foto's houdt, het glanzen. De fouten, die hierbij ge makkelijk kunnen voorkomen, en de oorzaak zijn van een gebrekkigen of mislukten afdruk, zullen we stuk voor stuk behandelen, alsmede hoe we ze kunnen verhelpen. 1. De afdruk is op sommige plaatsen onscherp. Dit komt doordat de foto niet voldoende tegen het negatief was aangedrukt, wat o. a. kan ge beuren als de beugels van het drukraam niet voldoende klemmen; als het negatief (dit alleen bij films) of het afdrukje te groot waren voor het afdrukraampje. 2. De foto's worden grauw, in plaats van mooi blauw-zwart. De oorzaak hiervan is te zoeken in het te sterk belichten. De lamp is dus te sterk, of men heeft er het afdrukraampje te dicht bijgehouden. 3. De afdruk vertoont wazige vlekken. De af drukken zijn in dit geval niet voldoende door ontwikkeld. 4. Het afdrukje is geelachtig van kleur. Dit is het gevolg van te oud afdrukpapler. 5. De foto's vertoonen na het fixeeren oranje gele vlekken. De foto is niet geheel met 't fixeer in aanraking geweest, wat o. a. kan ontstaan als de afdrukjes op elkaar kleven of als ze ge deeltelijk boven het fixeer hebben gelegen. Dit kan men voorkomen door een ruimen fixeerbak te nemen en er een voldoende hoeveelheid fixeer in te gieten. Deze vlekken kunnen ook ontstaan doordat men de afdrukjes voor het fixeeren met klamme of vettige vingers heeft aangepakt. Daarom verdient het wel aanbeveling, ze na het ontwikkelen eerst in water af te spoelen, ai- vorens men gaat fixeeren. 6. De foto's vergelen na korten tijd. In dit geval heeft men te kort gefixeerd of was het ge bruikte fixeer te oud. 7. De afdrukjes vertoonen zwarte vlekken. Dit vindt daarin zijn oorzaak dat de ontwikkelaar reeds te veel broomzilver bevatte, wat nu op de afdrukjes neerslaat. Met behulp van een watje, gedrenkt in een weinig sterken alcohol, kan men ze zeer dikwijls nog verwijderen. Over het belichten van de afdrukjes valt wei nig of niets te zeggen, want den juisten belich tingstijd en den goeden afstand van de lamp vindt men bij ondervinding. Bij voorkeur ge- bruike men echter altijd dezelfde lamp, want het is anders zeer moeilijk een goed resultaat te bereiken. Nu zullen we nog iets over het glanzen ver tellen. Dit is weer eens iets wat niet zoo mak kelijk is als men geneigd is te denken. Hiervoor gebruikt men een plaat goed spiegelglas zonder krassen of blaasjes; deze plaat wordt eerst zorg vuldig gereinigd met spiritus of aceton, en dan goed ingewreven met een weinig talkpoeder. De afdrukjes legt men nu, na ze voldoende gespoeld te hebben, met de beeldzijde op den gereinigden kant; dan vloeit men ze eerst heel goed af en drukt ze met een gummi-roller stevig aan, zoo dat er zich onder de afdrukjes geen luchtblaasjes meer bevinden; iets wat natuurlijk zeer goed te zien is aan de andere zijde van de glasplaat. Daar de afdrukjes na het drogen wel eens aan de glasplaat blijven kleven, verdient het aanbe veling, ze na het fixeeren te harden in een aluin- of formaline-oplossing, waarna men ze spoelt. Wil men de afdrukjes spoedig droog heb ben, dan vloeit men ze na het spoelen ter dege af, en legt ze in een bakje met spiritus. Dan brenge men ze vlug op de glansplaat en de af drukjes zijn binnen eenige minuten kant en klaar. Tenslotte zorge men er ook voor de af drukjes zorgvuldig te spoelen. Een zeer goede controle of het fixeer voldoende is uitgewas- schen, krijgt men door van tijd tot tijd eenige druppels van 'n kalium- permanganaatoplossing in het spoelwater te mengen. Zoodra de vio lette kleur van 't spoel water niet meer weg trekt, zijn de afdrukjes voldoende gespoeld. Mogen deze aanwij zingen, opgedaan door ervaring, den amateurs voordeel brengen en hen helpen het beoogde doel te bereiken: het maken van aardige opnamen, en scherpe afdrukken van die beelden uit hun le ven, welke ze als een schat voor de toe komst wenschen te bewaren om soms vele jaren later het eens gemaakte materiaal te toonen en dan nog eens de sensatie van het voorbijgesnelde leven te beleven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1938 | | pagina 14