De H. Eucharistie redmiddel in den nood der tijden Rustige verkiezingsdag Tsjecho-Slowakije D0BBELM|N in Kanton herhaald gebombardeerd De Nederlanders in Hongarije SLOTREDE KARD. PACELLI EEN ZELFDE UITSLAG ALS VORIGE WEEK KARD. PACELLI OPENT DB JUBILEUM-FEESTEN MAANDAG 30 MEI 1938 De naastenliefde, door de Eucha ristie gevoed, is de groote hulp in den socialen nood Niemand mag thans middelmatig zijn Tragische strijd Apostolaat van de Liefde Dr. Kurt Schuschnigg Vertoeft hij niet meer in zijn woning? uw HUID heeft de 2 oliën van CASTELU noodig OP Q GOEDE ZEEP STAAT Merkwaardig is, dat het stemmen- aantal voor Henlein in Praag sinds vorige week Zondag is achteruitgegaan Incident te Tisova Bonnet ontvangt Osoesky Concessies aan Henlein Bij de bombardementen zouden bijna 900 personen zijn gedood en talloozen gewond China zendt troepen naar het Zuiden Hongaarsche nazi's worden legaal Politiebewaking voor Szalassy opgeheven Communistenproces te Tokio Pastoor Willenborg over den religieuzen band, die beide volken verbindt Onze verkenners bij hun vrienden Het vertrek der Nederlanders Ter eere van den H. Stephant*8 Z. Em. Kardinaal Pacelli heeft de slotrede, die hy op Het Eucharistische Congres wilde houden, niet kunnen uitspreken, doordat zich vanmiddag boven Boedapest een hevig onweder ontlastte. De rede wordt thans door de pers gepubliceerd; hieronder laten wij haar volgen: Het Internationaal Eucharistisch Congres van het jaar 1938, aldus ving de Kardinaal aan, loopt ten einde. Het Heldenplein in deze dagen het middenpunt van onvergete lijke, het oog verrukkende en de harten verblijdende plechtigheden ziet de binnen de muren van Boedapest tezamengestroom- de wereldgemeenschap voor de laatste maal. Over dit wijdingsvol avonduur, over deze slot-apotheose voor den Eucharistischen Koning ligt een afscheidsstemming. Z.Em. herinnerde er vervolgens aan, dat dit afscheid zinrijk ligt tusschen de rust van He melvaartsdag en de Pinksterverwachting. Na het besluiten van deze stralende Eucharistische dagen breekt de grauwe alledaagschheid van het leven weer aan; doch juist in het volbren gen van wat het dagelijksch leven van ons vergt moet met de vormgevende daad beproefd wor den, wat hier als heilig verlangen in de zielen ontstoken werd. In deze dagen na Hemelvaart moeten wij ons het woord van den Heiland her inneren: eritis Mihi testes" (Hand. 1, 8.). „Gij zult Mijne getuigen zijn", dat is het besluit en de herautenroep aan een ieder, die deze dagen geestelijk en werkdadig beleefd heeft. „Gy zult Mijne getuigen zijn", dat is het ge leide, dat de Eucharistische Heiland elk van u, beminden in den Heer, meegeeft op dit oogen- blik, nu deze plechtigheid der plechtigheden een einde neemt, nu de geweldige stroom pelgrims den terugtocht aanvaardt. De wereld, die gij verlaten hebt, toen gij uw vaderland verliet, zult gij weer vinden zooals gij haar verlaten hebt. Gij zelf moogt echter niet terugkeeren zonder den heiligen, onvoorwaardelijken, vastbesloten wil u met deze wereld tevreden te stellen, doch haar om te vormen in den geest en naar het Hart van Hem, Wien deze dagen gewijd waren. En al moge deze apostolische taak, gemeten naar de sombere werkelijkheid, liggen boven de menschelijke hoop op welslagen: Hij, Die ons deze heilige opdracht, deze verplichte zending opdraagt, Hij zal, als in de eerste tijden van het Christendom, ook het huidige geslacht de Pinkstergenade voor het vernieuwen van de wereld niet ontzeggen, wanneer zij, in de juiste gesteltenis en in den geest van het eerste Cenakel vurig verlangd en afgesmeekt wordt. „Gij zult Mijne getuigen zijn." Hier, op de trappen van het altaar, in den heiligen ban der Eucharistie, is ons het groote Sacrament van Goedheid, het verbonden zijn met Christus en het wederkeerig verbonden zijn in Christus, als een onverdiende genade, als een onschatbaar erfdeel, als een verplichtende levenswet op nieuw tot een gelukkig makend bewustzijn ge worden. Wat zou er al niet van de wereld en de menschheid kunnen worden, wanneer uit zulk een beleving, uit het daaruit voortsprui tende inzicht, en de gevolgtrekkingen daaruit alle geloovigen werden aangegrepen en zich overal daarheen een weg baanden, waar, in het materieele of het geestelijke, invloed wordt uit geoefend of beslist wordt door de levenshouding van den enkeling of van de massa! Wie naar de diepste en laatste oorzaken van den uiterlijken en innerlijken nood zoekt, die met steeds feller kloppen, met steeds stormach tiger koortslijnen, met steeds beklemmender symptomen de tegenwoordige menschheid kwelt, die moet erkennen, of althans vermoeden, dat de diepste en meest verzwegen bron van deze crisis zonder weerga 'n geestelijke ondervoeding, een geestelijke bloedarmoede, een sinds lang be gonnen, in duizenderlei openlijke of verborgen vormen voorkomende moreele infectie is, welker echte en afdoende genezing niet te vinden is in de boeken van menschelijke wijsheid en weten schap alleen. Wanneer het niet gelukt den huidigen mensch op een hem passende wijze, die waarachtigheid en liefde met elkaar ver bindt, terug te voeren tot de levende wate ren, waaruit gelooviger tijden gedronken hebben, hem als individu en gemeenschaps wezen de religieuze basis van zyn bestaan te doen aanvaarden, hem een vast zedelijk standpunt aan te wijzen in zijn levensom standigheden, waarover niet slechts men schelijke vormgeving en macht, maar de majesteit van de goddelijke wet waakt dan is het verder wegglijden op het hellend vlak, het inwendige vergiftigingsproces in de sfeer van het individueele zoowel als van het sociale niet meer tegen te houden. Er is geen tijd in de geschiedenis der mensch heid, die zoo groote problemen gesteld heeft, die een zoo groot aantal wegen openliet, die zoo groote tegenstellingen tusschen de overtuigingen en opvattingen toonde, die zoo vol was van met koppigen hartstocht gevoerde of dreigend smeu lende twisten, als deze tyd. En hoe meer men bemerkt, dat deze nood van den tijd niet te overwinnen is door uiterlijke machtsfactoren, des te meer verstarren de fronten, des te tragi scher wordt de babylonische spraakverwarring tusschen mensch en mensch, tusschen belang en belang, tusschen volk en volk, staat en staat, en des te verder wykt van ons de vrede, waarnaar allen tenslotte toch zo<5 vurig verlangen. De Kerk is er niet toe geroepen om zich in zuiver aardsche aangelegenheden en doel stellingen partij te stellen tusschen de ver schillende systemen en methoden, die voor een oplossing van de vraagstukken van den tegenwoordigen tijd in aanmerking komen. Haar arbei<l in dienst der Waarheid, haar wereldomvattend apostolaat van de Liefde •tuiten ieder eenzijdig partijkiezen uit, In de practische vorming van zijn lot en zijn geluk gaat ieder volk, binnen het kader van het Scheppings- en Verlossingsplan, zijn eigen weg. Voor zoover de eerbied voor Gods wet en het heil der zielen bewaard blijft, volgt de Kerk deze vaak zoo uiteenloopende wegen der vol keren naar hun doel met de groothartigheid en de liefde van een moeder, die de ontwikkeling, den groei en den vooruitgang van haar kinde ren begeleidt. De Kerk weet zich vrij van voor- cordeelen en gebrek aan begrip voor nieuwe doelstellingen en door den tijd geëischte nood zakelijkheden. Zij wantrouwt het nieuwe niet óm het nieuwe; zij houdt niet vast aan het oude óm het oude. Zij heeft aan haar eigen geschie denis maar al te vaak ervaren, dat tijden van ingrijpende revoluties meestal onbewust de voorloopers werden van nieuwen groei, nieu wen bloei en nieuwe vruchtbaarheid. Dienovereenkomstig is de houding van de Kerk en van de geloovige Christenen niet die van een versaagd worden tegenover de storm achtige gebeurtenissen van dezen tijd, niet die van een steriel terugzien naar datgene, wat was. Maar wanneer vele woordvoerders van het oogenblik vroegere dwalingen voortzet tend en opdrijvend het individueele en collectieve geluk zonder Christus of zelfs tegen Christus willen opbouwen, dan is het uur gekomen, om „getuigenis af te leg gen" Dan is het de heilige plicht van hen, die bij Christus staan en in Hem Gods be slissende Woord tot de menschheid zien, zich teweer te stellen tegen dezen verkeer den loop der dingen, en het „instaurare om nia in Christo" met onverschrokkenheid en liefde te verdedigen. Zy, die zoo handelen, en zich daarbij niet door menschelijke mo tieven en belangen laten leiden, maar door den geest van Christus, zijn niet de vijan den van hun volk, niet de tegenstanders van zijn aardsche grootheid, geen belemme ring voor zijn natuurlijke ontwikkeling, of verstoorders van zijn nationale eenheid. Er is geen grooter geschenk aan de volksge meenschap en aan den staat, die daarop ge bouwd wordt, geen kostbaarder gave voor het volbrengen van de geweldige taak, waarvoor de volkeren van dezen tijd staan, dan de verwerke lijking van een eerlijke en ernstig gemeende harmonie tusschen het aardsche en het eeuwige doel, minstens in zooverre, dat het aardsche niet willens en wetens strijdig is met het eeu wige. Dit Eucharistisch Congres heeft wederom getoond, met welke innige en sterke banden van bovennatuurlijke broederschap de belijders van den Eucharistischen Koning in alle vijf wereld- deelen onderling verbonden zijn. Dragen wij de boodschap van dit venculum a mor is naar buiten in de verscheurde, geestelijk gespleten, in broe derstrijd bloedende wereld, die misschien voor nog meer broederstrijd en haat komt te staan. En niet slechts de boodschap van deze liefde, maar ook, en op de eerste plaats haar voor beeld. „Gij zult Mijne getuigen zijn" dit woord van den Heiland geldt vóór alles het Apostolaat van de zoekende, opofferende, blij moedige, onverdroten en feillooze liefde. Deze liefde moet zeer zeker een gezindheid zijn, doch uit dezen stillen, alleen vor God zichtbaren wil, moet iederen dag en elk uur de liefdevolle daad voortkomen, die in de kleine en groote gemeen schappen van de menschelijke samenleving de tegenstellingen, vijandigheden en ikzucht be- heer.scht en overwint. En wie zal meer in staat zijn tot deze gezindheid en deze daad dan de leerling van Dengene, Wiens „Ik heb medelijden met de schare" de leidende gedachte was van de zielenarbeid van Zijn leven, het leven van een Verlosser, waarboven het „Hy ging wel doende rond" in stralende, nooit geëvenaarde grootte geschreven staat! Deze op liefde tot God berustende, door haar ontwikkelde, door haar geregelde, door haar veredelde, door haar tot zelfs heroïsche daden aange- De Eucharistische Dag op Houtrust in Den Haag. Kerkelijke en wereldlijke autoriteiten op de tribune. Op den voc grond Z.Exc. Mgr. P. Giobbe in gesprek met min. Goseling. Naast dezen min. Welter dreven naastenliefde, is de geweldige, niet in cijfers en getallen uit te druk ken, doch alomtegenwoordige hulp van het Christendom voor de oplos sing van de groote en brandende vraagstukken van den socialen nood. Hoe verdienstelijk en onontbeerlijk de maat regelen ook zijn, die door de staatsmachten ge troffen worden ter verwerkelijking van de so ciale rechtvaardigheid en een ware volksge meenschap, het ontbreekt hun aan motorische kracht uit het diepste en het laatste, wanneer het niet gelukt een vernieuwing van gemoed en hart te bewerkstelligen, die op het altaar van Christelijke broederliefde de verderfelijke stre vingen van liefdelooze ikzucht ten offer brengt. „Gij zult Myne getuigen zijn Deze af scheidswoorden van den Heiland aan Zijn leer lingen is bok Zijn afscheidswoord aan ons, die Hy als apostelen, als verkondigers, als zend boden van Zijn Liefdegebod in de wereld zendt, die arm is aan liefde en vervuld van haat Te vergeefs zouden wij den pelgrimstocht naar Zijn tabernakel ondernomen hebben, wanneer ons dit woord niet als een heilig en onschendbaar tes tament bijbleef. Slechts dan zijn wij Hem waar dig, wanneer het apostolaat van de Liefde in het vervolg het alpha en omega van ons leven en ons werken zal zijn. Met deze voornemens in het hart en de beloften van den Heiland in het geheugen verliezen wij den angst voor een wereld, die zoo ver van Christus staat, ja die zoo vaak Christus en Zijn Kerk vervolgt. Be zield door den Geest van Christus, gedreven door Zijn Liefde, Hem en niets dan Hem en Zijn eer zoekend, de uitbreiding van Zijn Rijk en de redding van onze broeders en zusters, het zij in Of buiten de Kerk, hebben wij dezen, onzen tijd lief, ondanks alle gevaren en nooden, heb ben wij hem lief, juist om deze gevaren en de moeilijkheid van de taak, waarvoor hij ons stelt, bereid tot die volkomen, onvoorwaarde lijke en onzelfzuchtige opoffering, zonder welke niets grootsch en beslissends geschieden kan. Eucharistische zielen zijn sterke zielen, Eucha ristische zielen zijn heroïsche zielen. Eucharis tische zielen loochenen niet, doch begrijpen hun tijd, en aanvaarden daarom al het goede en wasdom belovende, wat in hem verborgen ligt: beminnend en door hun liefde ontwapenende en overtuigende overwinnaars van het onechte en ziekelijke, dat vaak onder bedriegelijken schijn in hem werkt. Geen vlucht voor de wereld, doch overwinning op de wereld, dat is de ziel van het Apostolaat van de Liefde, ge voed door de Eucharistie, in de getrouwe toe passing van Jezus' Hoogepriesterlijk afscheids- gebed: „Vader, Ik vraag U niet, dat gij hen van de wereld wegneemt, doch dat Gij hen bewaart voor het kwaad (Joh. 17, 18). Hij, in wiens hart deze woorden van den Heiland leven, is altijd innerlijk voorbereid op alles, wat aan uiterlijke gebeurlijkheden in staat zou kunnen zijn verwarring, ontmoe diging, verbittering te veroorzaken; hij zingt zijn „Magnificat" in storm en leed; hij is zoo gelukkig de verheven, elke kleinmoedigheid be schamende woorden tot zijn richtsnoer te kun nen maken, die de roemrijk regeerende Paus Pius XI in vertrouwelijk gesprek met een lid van het H. College sprak: „Ik dank God eiken dag, dat Hy My in den tegenwoordigen tijd leven laat. Deze zoo ingrijpende, alomvattende crisis is eenig in de geschiedenis der menschheid. Men moet er trotsch op zijn, getuige, en, in zekere mate, medewerker in dit geweldige drama te zijn; goed en kwaad bestrijden elkaar in een gigantischen strijd Niemand heeft het recht middelmatig te lijn in dit huidige uur." WEENEN, 30 Mei (Havas). Oud-bondskan selier Schuschnigg schijnt zijn verblijfplaats sedert 24 uur te hebben verlaten, daar de wacht voor het huis, waarin hij verbleef, niet meer wordt betrokken. PRAAG, 30 Mei (Havas). De verkiezingen zijn Zondag in geheel Tsjecho-Slowakije in de grootste kalmte en zonder noemens waardige incidenten verloopen. Men heeft den indruk, dat het resultaat van de ver kiezingen dat van de vorige week slechts bevestigt. Terwijl de vorige week de Praagsche gemeen teraad werd gekozen, hebben de inwoners dezer stad thans gestemd voor de arrondissements raden. Het resultaat is in zekeren zin verrassend. De vorige week heeft Henlein 15.556 stemmen verkregen: de stemmen, die hy ook in 1931 had verworven en die, welke van de Duitsche chris ten-socialisten en Duitsche boeren naar de Sudeten-Duische pary waren overgegaan. Gis teren behaalde Henlein echter niet meer dan 10.879 stemmen. In de meer belangrijke Sudeten-plaatsen bieden de Duitsche sociaal-democraten echter tegenstand. Over het algemeen kan men zeggen, dat de Sudeten niet alleen in het groote Sudeten- Duitsche gebied, maar ook in de Duitsch spre kende „enclaven" in het Tsjechische gebied een overwegende meerderheid hebben behaald. Merkwaardig is echter de uitslag van Steeken in de Duitsch-sprekende „enclave" van Iglau, in het Zuidoostelijke centrum van Bohemer.. De Tsjechen hebben daar tien zetels veroverd tegen acht in 1931, de Duitschers kregen er echter nu slechts acht in plaats van tien in 1931. In de stad Jablonec (Gablonz), bekend om haar glasindustrie, hebben de Henleinisten 18.566 van de 23.141 stemmen verworven, het geen 79 pCt. beteekent tegen 77 pCt. bij de vorige verkiezingen. De communisten kregen 805 stemmen tegen 1192 bij de vorige verkiezin gen, de Tsjechen 3193 tegen 2441, de Duitsche sociaal-democraten 566 tegen 959. In het industriecentrum Vejbert in Noord- BOhemen behaalden de Henleinisten 6549 van de 7581 stemmen, tegen 3871 in 1931. De com munisten kregen 574 tegen 1497, de Duitsche sociaal-democraten 253 tegen 1356, de Tsjechi sche partijen 205 tegen 511 stemmen. Stemmen van communisten en Duitsche sociaal-democraten gingen dus in groote massa naar de Sudeten-Duitsche partij. Hetzelfde valt waar te nemen in de industriestreek Liberec (Reichenberg)waar Henlein by na twee derden van de stemmen der communisten kreeg In Zuid-Moravië wonnen de Henleinisten stemmen van de Duitsche sociaal-democraten. In Silezië was het percentage voor Henlein hooger: te Cervenavoda bedroeg het 93 pCt. Op het Tsjechische platteland is bijna geen stemmenverschuiving waar te nemen. In belang rijke plaatsen zijn de nationaal-geörienteerde socialisten vooruitgegaan, in kleine plaatsen de boeren. Bijna overal hebben de communisten een gevoelige nederlaag geleden. Slechts uit Tisova op de Noordwestelijke grens van Bohemen wordt melding ge maakt van een incident. In den nacht van Zaterdag op Zon dag om twee uur is daar een botsing ontstaan tusschen leden van de party van Henlein en democratische Sudeten-Duitschers. Er volgde een vuurgevecht, waarin een aanhan ger van Henlein ernstig werd gewond en drie anderen lichte verwondingen opliepen. De gendarmerie en de leden van den douanepost kwamen onmiddellijk tusschenbeide Vijf en zeventig personen werden aangehouden voor het instellen van een onderzoek. Tisova is een plaatsje met 1800 inwoners, waarvan er slechts vijf Tsjechen zijn. Zondag morgen was de rust in het plaatsje weer geheel ingetreden, Over het algemen kan men zeggen dat de spanning in Tsjecho-Slowakije sterk is nin- derd. In een onderhoud, dat Hodza Zaterdagavond heeft gehad met de Sudeten-Duitsche afgevaar digden Kundt en Peters, is deze ontspanning op nieuw gebleken. Het schijnt, dat nu de sokols en de nationale garde ontwapend zijn, de garanties, welke de re geering heeft gegeven, voldoende zijn voor de Sudeten. Blijkbaar heeft Hitier den leiders van de Sudeten-Duitschers bevel gegeven zich te ma tigen. De Fransche minister Bonnet heeft Zondag een langdurige bespreking gehad met den Tsje- cho-Slowaakschen gezant Osoesky, die uit Praag is teruggekeerd. De indruk van binnenlandsche en internationale ontspanning is bevestigd. Afgezien van den twist tusschen de Henleinisten en Duitsche sociaal democraten, hebben zich bij de verkiezingen geen incidenten voorgedaan. Volgens de eerste indruk ken te Parijs heeft de Sudeten-Duitsche partij, evenals verleden week, meer dan 80 pet. der stemmen in het Sudeten-Duitsche gebied be haald. Osoesky vertelde, dat de Henleinisten in de plaatsen, waar ze geen overwinning konden ver wachten, opdracht hadden op de communistische lyst te stemmen. Dit verklaart het succes der communisten op sommige plaatsen. Osoesky verklaarde opnieuw, dat zijn regeering bereid is tot de meest verstrekkende concessies, opdat 'n minnelijke regeling verkregen kan wor den. Terwijl het de regeering onmogelijk is toe te laten, dat de Duitsche minderheid de buiten- landsche en de militaire politiek van het land voorschrijft, is zij bereid de minderheid een zeer vrijgevig statuut te verschaffen, vrijgevig vooral op het gebied van taal, beschaving en gemeen telijke administratie. Volgens de „Matin" zou de regeering te Praag aan de party van Henlein de volgende conces sies kunnen aanbieden: 1. Gebruik der Duitsche taal in het verkeer met de bestuursautoriteiten, alsook een eigen rechterlijke macht. 2. Controle op de begrooting van het school bestuur voor de Duitsche scholen en instellin gen. 3. De mogelijkheid voor Sudeten-Duitschers nieuwe verkiezingen te houden voor den ge meenteraad in streken, waar zij de meerderheid van stemmen hebben behaald. 4. Een onderzoek naar de verhouding van het aantal Duitsche ambtenaren, welke in de staats organen zouden kunnen worden opgenomen. KANTON, 30 Mei. Tot drie maal toe hebben een zeventigtal Japansche vlieg tuigen Zaterdag tusschen 9 uur 's morgens en 4 uur in den middag de stad Kanton gebombardeerd. Volgens de laatste gegevens, aldus meldt het Chineesche telegraafagentschap, zijn bij deze drie aanvallen ruim 600 burgers gedood en bijna 1000 gewond. Tweehonderd gebouwen stortten in en vier honderd werden in de asch gelegd. De Japan ners wierpen 150 bommen, die zoowel in de za kenwijk als in de woonbuurten terechtkwamen. Op de rivier zonken ruim twintig booten. Zondagmorgen om elf uur verschenen op nieuw ruim 40 Japansche vliegtuigen boven de stad. Bommen vielen in groot aantal op het station Wongsja, dat een knooppunt vormt van de spoorlijnen KantonKauloen en Kanton Hankau De aangerichte schade is nog niet te schatten. By dezen nieuwen luchtaanval zouden 250 personen zijn gedood en 450 gewond. Groote troepenafdeelingen uit Joennan en Kwantoeng die op weg naar het Loenghaifront waren, hebben order gekregen onmiddellijk naar Zuid-China terug te keeren en op alles voorbereid te zijn. Ten gevolge van de luchtaanvallen op Kan ton is opnieuw de vrees voor een Japansclien inval in het Zuiden gerezen. Tsjang Kai Sjek heeft een samenhangend plan tot verdediging van Zuid China uitgewerkt. Aan de grens tus schen Poekien en Kwantoeng worden verster kingen opgericht, die vrijwel onneembaar ge noemd worden. De Chineesche regeering is vastbesloten alles te doen om Kanton te ver dedigen, daar bezetting door de Japanners practisch zou beteekenen, dat de eenige ver bindingsweg tusschen China en het buitenland verbroken zou zijn. Uit Peiping wordt gemeld, dat de Japannee- zen thans toegeven dat de divisie van Doihara in Noordelijke richting uit Lanfeng terugtrekt en aan vernietiging tracht te ontkomen. BOEDAPEST 30 Mei (Havas> De Hongaarsche minister van Binnenlandsche Zaken heeft de politiebewaking /oor ma joor Szalassy en zijn 62 luitenants opgehe ven. Sedert eenigen tyd schijnen de Hon gaarsche nationaal-socialisten den wettigen weg te willen bewandelen. Afgevaardigde Hubay, een der nationaal so cialistische leiders onder Szalassy. .veeft in de Magyarsag, waarvan hij thans hoofdredacteur is, een uiteenzetting gegeven van de nieuwe richtlijnen der nationaal socialistische partij. De nationaal socialisten van Szalassy kondigen den strijd af tegen den Joodschen invloed. Voorts erkennen zij de noodzakelijkheid vac een onverwijlde oplossing der dringendste so ciale problemen. Het Hongaarsche nationaal socialistische re gime zal tot stand gebracht worden door legaie methoden. Onze moraal is gegrond /est op hei evangelie. De Hongaren alleen zijn ertoe be stemd een overheerschende rol te spillen m het koninkrijk van den H Stefanus TOKIO, 3 Mei (Reuter) Naar eerst thans wordt onthuld, werden in 1936 in Japan 1500 personen gearresteerd onder verdenking com munisten te zijn. Er staan nu 235 hunner terecht wegens com munistische activiteit. Hun zaak wordt met gesloten deuren behandeld. Omtrent den Nederlandsch-Hongaarschen feestavond in de Redoute-zaal, hebben wij reeds eerder een relaas gegeven. Wij kun nen hier nog aan toevoegen, dat na de rede van Z. H. Exc. Mgr. A. F. Diepen pastoor Willenborg sprak over den band, die Neder land en Hongarije bindt. Spreker wees daarbij o.m. op den H. Adalber- tus, die den eersten Hongaarschen koning doop te, en de H. Elisabeth van Hongarije, wier lief dadigheid Nederland een voorbeeld is. Hiervan getuigen onze vele Elisabethsvereenigingen en gasthuizen. Het had spreker diep getroffen, dat de Hongaren vóór en tijdens het Congres zoo veel zorg besteed hadden aan de zieken, om dezen te doen deelnemen aan de algemeene ver eering van den Christus Eucharisticus. Mgr- Knebel heeft in het fraaie Nederlandsch, dat hij gedurende zijn verblijf in Nederland leerde, toen hij zich zoozeer beijverde voor de Hongaar sche kinderen en het R. K. Huisvestingscomité, den dank vertolkt van het helaas zoo zeer ge schonden Hongarije. Nederland blijft voor de Hongaren, aldus spreker, altijd een sprookje. Het heeft de kinderen van dit volk voor Chris tus opgevoed. Nimmer zal Hongarije zijn dank baarheid ten volle kunnen toonen. Mgr. Knebel huldigde vooral de vaderlijke goedheid van Z. H. Exc. Mgr. A. F. Diepen. Toen de Nederlandsche gezant Mgr. KnebeJ het eerekruis van de Oranje-Nassau Orde eigenhandig op de borst speldde, had Mgr. Kne bel een jubelende ovatie in ontvangst te nemen. De avond werd verder opgeluisterd door zang, onder leiding van Béla Endré, door een sym- phonie-orkest o.l.v. Béla Ellés, door een knapen koor o.l.v. Laslov Preisinger en schitterend pianospel van mevr. Clara dementis. Bijzonder groot succes oogstten nog Hongaarsche en Ne derlandsche dansen in fraaie costuums door meisjes, leerlingen van de Engelsche zusters o.l.v. Alice Turlay uitgevoerd, waarbij een zustei op het klavier accompagneerde. Vanzelfsprekend hebben de Hollandsche verkenners een bezoek aan het secretariaat van hun Hongaarsche vrienden te Boedapest gebracht. Zij werden in het gebouw ontvan gen door Graaf Teléks, lid van het hoofd bestuur. Zaterdagavond bezochten de commissaris van Boedapest, Kleineisen, vergezeld van den vice- president der Hongaarsche padvinders, Férene Farkas, het kamp. De heer Kleineisen herinner de de Hongaren aan de schitterende Jamboree in Vogelenzang en sprak er zijn spijt over uit, dat de Hongaren hun Nederlandsche vrienden niet zoo'n schoon kamp hadden kunnen aan bieden, als de Hollanders indertijd den Hon garen hadden bereid. Hij noemde de Nederland sche verkenners niet alleen goede vrienden, maar vooral uitstekende voorbeelden. Férene Farkas, die tevens een der organisatoren van het Congres is, sprak hierna een woord van wel kom, waarna de Hongaren en Nederlanders te zamen in het kamp het avondmaal gebruikten- Zaterdagmorgen zijn de Nederlandsche ver kenners ontvangen door den Nederlandschen consul-generaal^ die zich gedurende een halt uur op ongedwongen wijze met allen onderhield' De stemming in het kamp was uitstekend. De Nederlandsche bisschoppen zullen Dins dag vertrekken. De Nederlandsche pelgrim® zullen tevens op verschillende tijdstippen U1 Boedapest vertrekken. Zondagavond om ach^ uur vertrok reeds de eerste groep. Dinsdagmor gen om half acht vertrekt de tweede Neder landsche groep, waaronder ook de Bisschopp®^ Woensdag om half tien vertrekt tenslotte d derde groep in auto's. (Van onzen eigen redacteur) BOEDAPEST, 30 Me' Heden-, Maandagmorgen te negen uur, heeft de Kardinaal-Legaat, na de sluiting van het Internationaal Eucharistisch Con gres, de jubileum-feesten ter eere van den H. Stcphanus, den eersten christen-vors* van Hongarije, plechtig geopend. In de open lucht was voor het Parlement^ gebouw een altaar opgericht voor de minis* en voor de kerkelijke en wereldlijke hoogwa» digheidsbekleeders. _9. Om negen uur droeg Z.Em. Kardinaal T, celli een plechtige H. Mis op, terwijl de It® bare reliek van Hongarije's eersten Katholle»^ koning, n.l. diens ongeschonden rechterhand, groote praal en plechtigheid was uitgesteld. Na de H. Mis werd een plechtige processie 8 houden naar het Heldenplein, waar antiph01 werden gezongen. eP Dinsdag en Woensdag worden extra omga11® met het reliek gehouden per specialen PyJjg naar de ruïnes van de voormalige residentie Konings te Esztergóm en naar Stuhlweissenb ,t Dit is het begin van den omgang door kop land met den zoogenaamden „Pronktrein". 11 eJi garije besluit het Congres met een plechtige eerbiedige viering van zijn nationalen hen1» held. De arm van fletser Is geen t®0" verstaf: vóór he veranderen richting moet zich ervan ove tuigen of de*, noeuvre vc' volvoerd zal non worden'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1938 | | pagina 12