0ÊN WARE BR°
van schooh
ëf
DE KERKEN VAN ROME
Zoekt gij betrouwbaar
I Personeel? I
I voor 80.000 gezinnen
STST
•«"'"Sw»"1 P
DE FICUS ELASTICA
Zijden mantelpakjes
MAANDAG 18 JULI 1938
mMÊm
S5.W
Kinderpyama, leeftijd
5-7 jaar
gnmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiTiiiiiiiiiimimiinniiiiiimiiiiiiiiMi!iiiinmiig
FOTO REPORTAG E 1»-»
b geen beter scbO oUe M. sch berer d^ uj{.
acl gevonden^a ote^oedigeboe^ Ver-
Aczc K"st-" i „MuktiV j„ «norKcnr _,or- ,^«*2
dige«>ieka°d'» Vcrf,»aie»- Uv «''""'ffcebo,.'!
di|v«»«hS0tieook cd
DSatom.a»!')'»1 „„eb~» 6 Jcr jegdmcl
schoonhei»
Start der finale van de 100 meter borstcrawl, gewonnen door Rie van Veen (links), tijdens de
nationale zwemkampioenschappen, welke Zaterdag en Zondag te Haarlem zijn gehouden
Op de Amsterdamsche Boschbaan zijn Zondag de „Holland-Beker'-roeiwedstrijden gehouden. Finish
van het nummer .oude achten", dat werd gewonnen door .Nereus" (links)
H. K. H. Prinses Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard hebben Zondag in het
Olympisch stadion te Amsterdam de wedstrijden op den laatsten dag van
het internationaal concours hippique bijgewoond. Tijdens het spelen van de
volksliederen
De Duitsche équipe, die den landenwedstrijd om den grooten Hollandschen
molen tijdens het internationaal concours hippique te Amsterdam won, werd
door Z. K. H. Prins Bernhard met haar fraaie prestatie geluk gewenscht
lVTTX r^'/PTTTi
Er zijn reeds ontelbare boeken geschre
ven en er zouden stellig nög eenige lijvige
deelen te schrijven zijn over de kerken van
Rome. Behalve over den Sint Pieter, de
H. Maria de Meerdere, den Sint Jan van
Lateranen en den Sint Paulus buiten de
Muren, die bij iedereen bekend zijn, zijn
er over elke der £00 oude kerken belang
rijke bijzonderheden te vertellen, doch
het is hier niet de plaats en de bedoe
ling om te spreken over de architectuur en
de historie. Ieder boek over kunstgeschie
denis licht u daar trouwens over in en
voor beknopte gegevens kunt u dan nog
een Baedeker opslaan. Wij willen u alleen
vertellen, welken indruk de kerken van
Rome maken op een van de vele leeken,
die er niet aan de hand van een gids in
worden rondgeleid, doch die ze dikwijls en
ernstig bezoeken:
Bij een eersten indruk is men geneigd,
om te zeggen: „Jakkes, al die barok! De
gr thiek is toch eigenlijk het ware voor een
godshuis!" Bij een volgend bezoek gaat
cok de Barok, en wélk een Barok, zijn
eigen romantische taal spreken. Als u niet
ri te verstard bent in de vormen der nieu
we zakelijkheid en u de hypermoderne ar
chitectuur niet als de eenig zaligmakende
beschouwt, wordt uw oog gevoelig voor
de schoonheid van deze kerken. U raakt er
in gevangen en kunt er niet meer van
les. Er is geen oud verweerd portaal, met
een verschoten rood gordijn, of het lokt u
aan, om binnen te gaan. U valt er neer
op een van de houten stoelen, die er non
chalant in verspreid staan en u voelt een
weemoed en tegelijk een onzegbaar welbe
hagen over u komen: „het is ons goed, hier
te zijn."
Al de mollige engeltjes, die als 't ware
van de gewelven afduikelen en al de ge
beeldhouwde guirlandes en strikken, dis
elke vrije plaats vullen, storen u niet in
uw godvruchtige meditaties. Zij zijn zoo
heel en al vergroeid met de omgeving,
dat zij geen oogenblik de aandacht voor
zichzelf vragen, doch alleen bijdragen tot
de devote stemming, die als wierookgeur
in deze kerken hangt.
Of stoort u dat helroode baldakijntje
boven een heiligenbeeld en de vuile ge
stopte communiedwaal? Ergert u zich aan
&ie tweestuivers-kandelaartjes daar tegen
de zware zuil, die zijn oorsprong vond in
het geniale brein van Michel Angelo? Dan
kunt u zich ook stellig niet vereenigen met
de goedkoope kruiswegstaties, die zelfs uit
een ouderwetsche, Hollandsche klooster
kapel verbannen zouden worden.. En dat
dilettanterige Pausportret, onmogelijk hoog
opgehangen tegen een der beroemde kruis
gewelven, vindt u helemaal niet in over
eenstemming met de verweerde, maar
toch meesterlijke fresco's van Giotto daar
onder. Ja, die houten keukenstoelen met
hun wit-groen matten zittingen zijn ook
niet in overeenstemming met de waarde
volle kunstwerken, die deze kerken vullen.
Voor hem echter, die in de machtige be
koring van de kerken van Rome gevangen
is, hebben al deze tegenstellingen geen
waarde of.... misschien juist de waarde
van het eenvoudige, ongekunstelde, dat het
Italiaansche volk van huis uit kenmerkt.
C. P.—D.
Fig. 12. Complet, bestaande uit los jasje
met blouse en rok. Met dit patroon zijn
verschillende aardige combinaties te ma
ken, bijvoorbeeld: dwars gestreept pakje
met witte blouse en witte revers; of impri-
mé japon en revers met donker zijden jas
je. Ook zal de combinatie: gebloemd pak
je met effen zijden blouse zeer chique
staan.
Het patroon is te verkrijgen in de maten
40, 42, 44 en 46.
Fig. 10. Mantelcostume van crêpe de
chine imprimé met getailleerden rug en
gladde lange mouw. De revers bestaan uit
drie groote schulpen aan iederen kant. De
rok heeft twee banen, die met ronde hoe
ken aan elkaar gezet zijn. Dit patroon is
ook te gebruiken voor linnen en voor
iedere zwaardere stof en is te verkrijgen
in de maten 40, 42, 44 en 46. POLA.
Bovenwijdte 75 c.M. Schouderbreedte
9 c.M., lengte jasje 35- c.M., lengte broek
vanaf taille gemeten 70 c.M., mouwenleng
te 42 c.M.
Benoodigd: 3 meter pyamastof van 70
c.M. breed, 1 el elastiek en 5 knoopen.
Wanneer de stof dubbel gevouwen is,
worden alle panden onder elkander op de
stof gelegd, naast de broek, biezen en
zakken.
Jasje: Het jasje heeft midden voor
een overslag van 3 c.M. en een terugslag
van 6 c.M. Het jasje wordt gesloten met 5
knoopen. De kraag wordt van dubbel stof
gemaakt en kan open en gesloten gedragen
worden. De zak wordt op het voorpand ge
stikt. Voor zoom knippen we bij de leng
te 4 c.M. aan.
Mouw: De mouw wordt glad in het
armsgat gezet. De mouwnaad valt op den
Zijnaad van het jasje. Op den onderkant
stikken we een bies voor afwerking.
Broek: Wanneer we-de broek dicht
stikken, worden eerst de panden midden
vóór en midden achter aan elkaar gestikt
en we maken hiervan platte naden, daar
na stikken we de pijpen dicht. Aan den
bovenkant van de broek knippen we 3
c.M. voor zoom aan, waardoor het elastiek
wordt geregen. Aan denonderkant zetten
we voor afwerking een bies. C. M.
De Ficus is een zeer moderne plant; ze
heeft groote, glanzende, leerachtige blade
ren, die iets naar omlaag hangen. De top is
een roodachtig schutblad, waaruit de bla
deren zich ontwikkelen.
Gelukkig is deze alom gekochte plant niet
veeleischend. Ze houdt van een vochtige
omgeving, zoodat men de bladeren zoo nu
en dan eens moet besproeien, vooral als er
gestookt wordt. Men kan dit heel goed ver
richten met een klein handsproeiertje. Of
schoon de plant nogal wat zon kan verdra
gen, moet ze toch niet te warm staan, want
anders gaan de bladeren hangen of afval
len. In den winter is dus een matig warme
omgeving de geschiktste plaats.
De Ficus kan evenals een palm niet tegen
tocht. Veel last kan de plant van de wolluis
hebben. Omdat de bladeren nogal groot en
leerachtig zijn, kunnen ze gemakkelijk wor-
Samuel Insull, bekende figuur in de
internationale zakenwereld, is te Parijs
Over gebrek aan wind hadden de deelnemers aan de Kaagweek-wedslrijden
Zondag niet te klagen. Eenige booten waren tegen de stevige bries niet
opgewassen en kapseisden
op 79-jarigen leeftijd overleden
den afgesponst. Men neemt alzoo stof en
mogelijke wolluis gemakkelijk weg. Hoe
vaker het gebeurt, hoe beter het is.
's Zomers mag de plant gerust naar bui
ten van Juni tot October. Men kan ze in
den vollen grond zonder pot plaatsen, mits
men den bodem afdekt met paardemest,
want de plant houdt van een warmen voet.
Heeft men genoeg planten om een geheel
perk te vullen, dan vormen ze inderdaad 'n
prachtig geheel. Is de tijd weer gekomen,
dat de planten moeten worden opgepot, dan
moeten ze daarna op een schaduwrijke
plaats staan, opdat ze weer heel gauw kun
nen wortelen. Ook die planten, welke steeds
binnen blijven, moeten verpot worden, maar
.in het voorjaar.
Min of meer vervelend is het, dat de plant
maar één stam 'maakt met geen zijtakken
en daardoor zoo hoog kan opschieten. Om
dit eenigszins te temperen, neemt men den
kop weg, zoodat ze gedwongen wordt zij
takken te maken. Zij krijgt daardoor een
volleren vorm.