Groenewegen zegeviert over Cor Wals Laatste Nieuws Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper1 voor 80.000 gezinnen Kind verdronken EEN SPANNEND DUEL Engelands taak in Palestina DE KERK EN DE LEER VAN HET RAS VRIJDAG 12 AUGUSTUS 1938 Spelenderwijs in het Spaarne te Haarlem geraakt ORGELBESPELING Halsemav. d. Glas ELFDE ZOMERCONCERT H.O.V. Solisten: Tina Woudt (sopraan), Eduard Biele cello VICTORIA-REGIA BLOEIT In de gemeentekweekerij Aerdenhout KALF GEDOOD Door den bliksem getroffen Haarlemsche Motorclub R. K. Wandelsport Hoofdakte Handenarbeid Examen Engelsch M. O. A. Examen Engelsch L. O. Examen Fransch L. O. Oceaanvlucht van een Duitsch vliegtuig HET BEZOEK VAN KONING LEOPOLD Vastgesteld op 21 November T eekenfilms Pierre Bourgeon te Parijs vervaar- digde Coccinelles-Ville ln het Olympisch Stadion te Amsterdam werd het baan record over 10 KM. verbeterd Ooms door v. d. Vijver en Derksen verslagen Het groote duel Sensatie Radioredevoering van Malcolm MacDonald De Osservatore weerlegt de be schuldigingen van Duitsche bladen BLIKSEMINSLAG IN FRIESLAND Ook daar een woning afgebrand Conversie Zaandam NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT it iiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiji STAD Helaas is bij de vele keeren, dat een kind spelenderwijs in het water is geraakt, thans ook een verdrinkingsgeval te boekstaven. Tot nu toe waren al de in het water gevallen kinderen dezen zomer gelukkig nog gered, doch hier mochten reddingspogingen niet meer baten. Het jongetje, de 7-jarige F. C. de Vries, wo nende in de Zocherstraat, speelde tegen half drie gisterenmiddag aan het Noorder Buiten- spaame te Haarlem aan het einde van de Ta felbergstraat. Met zijn vijfjarig broertje was het bezig een doos aan een touwtje voort te trek ken. Het zoet kinderspel werd ongelukkig be ëindigd doordat het jongetje plotseling zijn evenwicht verloor en achterover in het water viel, waar het in de diepte verdween. Toevallig stonden in de nabijheid eenige jon gelui met elkaar te praten en zij bemerkten hetgeen er gebeurd was. Een van hen, de 19- jarige scholier J. C. Kuit. wonende in de Oranje Nassaufaan te Bloemendaal, sprong onmiddellijk in het Spaarne en dook naar het ventje, dat hij echter niet vinden kon. Terstond werden de Reddingsbrigade en de politie gewaarschuwd, die spoedig ter plaatse waren. De heer Paarde- bek van de Reddingsbrigade dook eveneens in het water, doch ook hem mocht het niet ge lukken het kind te kunnen vinden. Tenslotte heeft een politie-agent het met een handdreg opgehaald. Drie kwartier lang is door leden van de Reddingsbrigade, on der leiding van een dokter, nog kunstmatige ademhaling toegepast, doch tevergeefs. Het lijkje is daarna naar de woning over gebracht. Voor de ouders een ontzettende slag! De organist der Hervormde Kerk te Bloe mendaal speelde thans ter inleiding een Bach- Suite, waarvoor het kleine orgel aldaar zich door zijn mooie, oude toonkleur zoo bijzonder goed leent. Halsema speelde de Suite gaaf- rhythmisch en met voldoende agogisch, kleur en dynamisch contrast. Verder hoorde men van den organist roman tisch werk. Van Mendelssohn de bekende, ly rische Prelude in G-dur gevolgd door de daar bij behoorende Fuga, met haar door het af gemeten rhythme weinig sprekend thema. Wat doet zulk werk tegenover Bach toch poover aan! Van Joseph Rheinberger een tamelijk slap- melodisch „Vision" en van Boëllmann de Suite Gothique. Deze Suite bestaat uit een kleine, imposante Choral-introductie ,(het or gel geleek hier wederom eenigszins „windarm"), een sterk sprekend, vlot geschreven menuet, een mooi-melodische Frière met vele interes sante harmonische wendingen en als afsluiting een levendige Toccata. Halsema gaf de Suite als een mooi gaaf ge heel, liet de verschillende karakters der onder - deelen sterk uitkomen, vooral door mooie toon- kleurschakeeringen, en zorgde dat ook in het vlugge Toccata-spel de toon duidelijk bleef. De Haarlemsche violist Chris van der Glas verleende solistische medewerking. In het eerste deel speelde hij de g-mineur Sonate van Loca- telli, de langzame deelen met vollen, zangrij ken, de vlugge deelen met pittigen, kernach- tigen toon. Technisch beheerschte v. d. Glas 't werk volkomen. In het tweede deel vertolkte de violist een viertal kleine nummers, waarvan Melodie van Gluck opviel door weelderige toonvorming. Een Scherzo van Dittersdorf ontliep een weinig het kader van dit kerkconcert. Halsema begeleidde het solospel voortreffe lijk. Niet te sober en toch nooit overheerschend. De opkomst van het publiek, was, zooals ge woonlijk, niet bijster groot. Halsema verdient werkelijk meer belangstelling. Is er meer pu bliciteit noodig, ook in Bloemendaal zelf? O. K. Het op dezen elfden avond der serie Zomer- concerten uitgevoerd programma was een zeer uitgebreid. De grootste meesters der Duitsche klassieke muziek kwamen voor de pauze aan het woord, enkele vertegenwoordigers der Fransche School van de vorige eeuw prijkten op de tweede programma-helft. In deze volg orde dan: Bach, Mozart en Beethoven; Bizet, Saint Saëns en Berlioz. Geopend werd ditmaal niet met 'n ouverture, doch in tijdsorde, met een fraaie Symphonia in F gr. terts van den grooten Leipziger Cantor Johann Sebastian Bach. Een symphonie in klei nen vorm voor beperkt orkest, met als solistisch naar voren tredende instrumenten clarinet en hoorn. Het geheel klonk bevredigend en ver dienstelijk, ofschoon vooral rhythmisch niet steeds de noodige homogeniteit werd betracht en vooral de beide hoorns daardoor verhinderd werden effectvol samenspel te geven. Tine Woudt trad daarna als soliste voor het voetlicht in de bekende Aria uit „II re pastore" van Mozart. De voordracht dezer nog jeugdige Haarlemsche zangeres deed nog wat schoolsch aan en de techniek was nog niet in alle deelen beheerscht. Vooral de groote vocalise deed nog wat primitief aan, al lag er een belofte in voor later, wanneer de voordracht door de beter be heerschte techniek wat vrijer zal zijn gewor den. Nochtans een zeer verdienstelijke presta tie, waarvoor de aanwezigen haar dankbaar waren en waarvoor haar bloemen werden ge offreerd. Voor Beethoven's tragisch-sombere Egmont- muziek was het orkest weer bijna op volle be zetting. Even hield een gesprongen snaar in de tweede violen het aanvangsteeken op. Dirigent Adam hield het eerste tempo zeer langzaam. Des te grooter werd het contrast met het lang- ruws zaam crescendeerende snellere tutti. Er vielen ook mooie halfgetinte passages te beluisteren: een goed geschakeerde kleurverdeeling dus, al hadden we een enkel moment wat grooter fel heid gewenscht. Doch deze kwam na het tragi sche hoogtepunt der afgebroken noot met de triomfantelijke slothymne. De prestatie van het orkest sloeg bij het wederom talrijke publiek blijkbaar sterk in, want een spontaan applaus huldigde dirigent en musici na de slotnoot: een hulde waarvoor Marinus Adam zijn musici staande liet danken. Na de pauze werd weer genoten van de gees tige zetting van Bizet's Kinderspelen: muziek welke steeds een dankbaar effect maakt op het auditorium. Fijn en markant was ook deze ver tolking en innig muzikaal. Een der bekendste cello-concerten is voor zeker dat van Saint Saëns in de A kl. terts. De heer Eduard Biele, die, zooals men weten zal, sinds eenigen tijd deel uitmaakt van het or kest, vervulde hierin de solo-partij. Fijn be schaafd is de voordracht van dezen ernstigen, hardwerkenden musicus, die zich hier geen ge makkelijke taak had gesteld, maar deze ver vulde met knappe technische vaardigheid en innige muzikaliteit. Aan een fijn poëtische voordracht paart hij een altijd nobelen toon, die wel niet sterk is over het algemeen, maar toch ruim voldoende draagt om overal goed door te komen. Het orkest secondeerde den solist-collega uitstekend. Een hartelijk en lang durig applaus mocht de kunstenaar oogsten voor zijn waarlijk keurige prestatie. Met een geestdriftige verklanking van het Carnaval Remain van Berlioz, een bekend nummer op het uitgebreide repertoire onzer H. O. V., werd dit zooals reeds gezegd zeer goed bezochte concert besloten. Vermelden we voor volgende week in het bijzonder het optreden van onzen jeugdigen stadgenoot-organist Albert de Klerk, die, be halve de vorig jaar met groot succes uitge voerde orgel-symphonie van Saint Saëns, ook een door hem zelf bewerkte compositie van Mozart ten gehoore zal brengen. J. S. De kassen der gemeente-kweekerij aan de Veldlaan te Aerdenhout zullen worden open gesteld op Vrijdagavond 12 Augustus van 8 10 uur en op Zaterdagavond 13 Augustus even eens van 810 uur. in verband met het bloeien der Victoria-Regia. Woensdagmiddag, tijdens een kort doch hevig onweer, is aan de Glip te Heemstede een kali door den bliksem getroffen en gedood. A,s. Zondag 14 Aug. houdt de Haarl. Motor club „Spaarnestad" een sterrit naar Tilburg, georganiseerd door de Tilburgsche Motorclub ter gelegenheid van het terrein-kampioenschap van Noord-Brabant der K.N.M.V, Ook niet-leden die willen mede rijden zfjn van harte welkom. Startplaats Houtplein om 7.45 uur. Er zijn een fraaie plaquette en zeer mooie prijzen aan dezen rit verbonden. Door de Eerste Haarlemsche R.K.W.S.V. Sportief wordt op 9 Oct. 1938 een groote Na- jaarsmarsch gehouden. Deze marschen zijn over de afstanden voor heeren en militairen 30 K.M.; dames 25 K.M.; K.J.C. 20 K.M. Men hoopt op een massale inschrijving Het parcours is zorgvuldig uitgekozen. Het gaat over Bloemendaal, langs Kraantje Lek en Kopje naar het Kolkje. Bij wijze van proef wordt er gedurende den marsch een bezoek ge bracht aan het Frans Hals Museum. De prijzen zijn te bezichtigen in de etalage van Wolf's automatiek, Spaarnwouderstraat 87. Komt U eens kijken; zeer vele prijzen zijn er te bezichtigen, o.a. aangeboden door de Am- stelbrouwerij, Z.H.B.-brouwerij, medaille fa briek van Hoorne een gouden medaille van de Nieuwe Haarl. Courant, enz.. Dus, R.K. Wandelaars (sters), allen naar de Spaarnwouderstraat 87, Haarlem. HAARLEM, 11 Aug. Geslaagd: G. F. Olthof, Amstelveen; P. Nieuwenhuis, Hoorn; A. v. d. Streek, Uithoorn; H. v. Westrienen, Heiloo; P. H. Caelers, Bennebroek. De examens zijn geëindigd. Geëxamineerd werden 104 mnl. candidaten en 53 cr. candidaten. Er slaagden 55 mnl. en 28 vr. candidaten. HAARLEM. Geslaagddames Ch. Figee, Zeist: W. H. A. van Gerwen, Utrecht; Fir. Meyer, Amsterdam; A. G. Nipperus, Amster dam; J. M. Ploeger, Amsterdam; A. P. Tol, Beverwijk; J. M. M. Tool, Wijk aan Zee; W. Witkop Urk. UTRECHT. Geslaagd: mej. A. H. Walburgh— Schmidt, Den Haag en de heeren: J. Hoge- toorn, Zaandam; G. Mulder, Soestdijk; H. Schutte, Utrecht. UTRECHT. Geslaagd de dames: G. Verschoor, Heemstede; J. P. Henzen, Haarlem; H. Rijkhoek, Den Haag; A. M. J. R. van Rutten, Twelloo; S. M. Verhorst, Almkerk (N.-Br.)j'. E. Wig- genraad, Treebeek. De heeren: A. Boogaard, Rotterdam; P. C Goedhart, Hillegersberg; L. Koornneef, Schie dam; A. Romijn, Amsterdam; D. Leenheer, Den Haag; M. Molenaar, Amsterdam; B. F. Rasker, Leiden; J. N. B. Spannenburg, Almeloo; J. H. A. van der Weyden, Ncordwijk'; F. S. de Boer, Nieuw Weerdinge; G. van der Meer Akkerwou- de (Fr.)J. Roelfsema, Stadskanaal; W. Wessel- dijk, Schoonhoven; J. J. Witsenboer; Zwolle; E. Laninga, Roodeschool; F. J. M. Royackers, St. Willebrord (N.-B.). UTRECHT. Geslaagd de dames: G. C. M. Andriessen, Utrecht; W. H. de Koning, Utrecht; A-. M. P. Kijne, Bussum; A. M. Lammers, Am sterdam; C. J. van Lent, Amsterdam; H. M Lamsvelt, Apeldoorn; H. A. j. Loogman, Utrecht; M. F. H. Brouwers, Heerlen; G. M. Dieteren, Holtum; A. A. A. Klein, Harlingen; P. A. E. Koek, Oosterhout; G. A. Krist, Gro ningen; A. L. H. M. Lacroix, Gronsveld; M. J. I. A. Waterval, Maastricht; A. M. E. Willems, Born. (Berichten reeds geplaatst in een deel onzer vorige oplaag) BERLIJN, 11 Aug. (DNP) Het viermotorige Focke-Wulf-vliegtuig F.W. 200 .Condor" is gis teravond van het vliegveld Staaken opgestegen voor een vlucht zonder tusschenlanding naar de Vereenigde Staten. De bemanning bestaat uit vier personen. Het officieele bezoek, dat Koning Leopold aan H. M. de Koningin zal brengen, is naar het Handelsblad uit Brussel verneemt, op 21 No vember vastgesteld. Het programma van dit verblijf is evenwel nog niet vastgesteld. Zooals maar zeer weinigen veronderstellen, en nog minder zullen weten, bestond de teekenfilm eigenlijk veel eerder dan de normale speelfilm. De eerste lichtbeelden-vertooning, die op 't principe „bioscoop" berust, werd heel veel ja ren geleden te Parijs gegeven. Als „entre-acte" van eer. voorstelling gaf een theater in 1888 een schouwspel van bewegende lichtbeelden. De uitvinder, Reynaud, liet achter het doek op het podium door één lantaarn een décor op een doek projecteeren en voor een andere langs schoof hij een celluloid band, die horizontaal op rollen rond een tafel liep. Hij had poppetjes op de strook geteekend, en schoof ze eigenhan dig zéér snel één voor één door, zoodat men in de zaal den indruk kreeg, dat het figuurtje werkelijk bewoog. Het was een evenement...., de film was vijf meter lang en duurde twintig seconden. Reynaud verbeterde zijn systeem later, maak te de strook langer en smaller, teekende ook het décor op de strook, gebruikte meer beelden per beweging en mechaniseerde het „door- schuif-systeem" van de prentjes voor de lens, zoodat de beeldjes minder trilden in hun be wegingen. (Voor zoover men toen al van „be weging" spreken kon). Maanden en maanden van moeizamen arbeid brachten een product van twee minuten projectie-duur te voorschijn, „Pauvre Pierrot", de eerste teekenfilm, die in de Parijsche filmarchieven nog bewaard is ge bleven als herinnering aan den eersten mijl paal in de filmgeschiedenis. Tegelijkertijd ging ook de techniek van de fotographische film zich ontwikkelen, en het was Emile Cole, eveneens een Franschman, die in 1907 het eerst op het idee kwam, een tee kenfilm van afzonderlijk gemaakte teekeningen te photographeeren, inplaats van ze op het celluloid te teekenen. Deze methode stond natuurlijk direct op een technisch „hooger" peil dan de geteekende smal kon zijn en een veel grootere lengte kon hebben. Het belangrijkste echter was, dat men meerdere copieën vervaardigen kon. 't Feit, dat men de vele copieën op 'n aantal plaatsen te gelijk kon vertoonen kwam de populariteit van het teekenfilmproduct ten goede. Zelfs was de teekerifilm in dien tijd te prefereeren boven 't normaal filmproduct, daar zij door hun dui delijkheid beter voldeden. Immers, men kon toen nog niet zoo snel photografeeren als nu. Daardoor kwam het, dat de oude films een snelheid van slechts zestien beeldjes per seconde hebben, en dat dus de bewegingen nogal hortend en stootend wa ren. In het begin van die periode was de fo tografie nog slecht, ongelijkmatig van belich ting en vaak korrelig en ruw van afdruk. De teekenfilms echter waren duidelijk, contrastrijk wit zwart en voldeden veel beter als massa amusement. De Amerikanen, die in menig geval niet de uitvinders zijn, van iets waarvoor het groote publiek hen laat doorgaan, doch wel de exploi tanten ervan maakten natuurlijk direct veel betere producten dan de Europeanen. Men- schen, die in Europa zeer verdienstelijk werk hadden geleverd, als een Benjamin Rabier in Frankrijk en Max Fleischer en Léon Schlei- rringen in Duitschland, kwamen naar Hollywood en stelden daar hun kunnen ter beschikking van de Amerikaansche ondernemers, die er dankbaar gebruik van maakten. Doch ook Amerika zelf heeft groote krachten voortge bracht en de zoo beroemde Walt Disney staat wat artistieke prestaties betreft op het oogen- blik aan de spits. Echter, hoe 'n groot genie Disney ook is, maar weinig menschen weten dat lang niet al le „sterren" van het teekenfilmfirmament ori gineel uit zijn brein voortgesproten zijn. Het is Disney's Amerikaansche zakelijkheid, en zijn gave om een idee „waar wat inzit" te exploi- teeren", waardoor een figuur tot beroemdheid is gekomen en waardoor zij beschouwd wordt „zijn" ster te zijn. „Felix de Kat" was eigenlijk het eerst ge teekend door een Australiër genaamd Pat Sul livan, en werd beroemd na zijn debuut in de teekenfilmstudios. Zoo ook heeft een zekere Ub Iwerks het eerst op een totaal onbeduiden de reclame-plaat het figuurtje van Mickey Mouse geschapen in 1928. Totaal door nie mand gewaardeerd, zijn duizenden er achteloos langs geloopen of hebben het bekeken met den zelfden blik, waarmede zoovele andere reclame's nonchalant beschouwd worden. Zou het Mickey Mouse figuurtje ooit gedacht hebben, dat er ééns onder de vele voorbijgangers, die het zoo smeekend aankeek om een beetje belangstel ling, een man zou zijn, die het tot een groote ster zou maken, zoodat hij, Walt Disney's Mickey Mouse dagelijksch duizenden en dui zenden en duizenden enthousiaste menschen zou kunnen aankijken met een brutaal en zelfs overmoedig gezicht, en dat zijn persoon zóó gemonopoliseerd zou zijn, dat het ten streng ste verboden was, om hém in welke uithoek ter wereld ook te imiteeren? Andere sterren als Betty Boop", „Three Litt le Pigs" en „Popeye" zijn sterren, die wél oor spronkelijk voor het witte doek bedacht en ge lanceerd zijn. Het eigenaardige feit nu, dat vrijwel alleen in Amerika teekenfilms gemaakt worden, vindt allerminst zijn oorzaak daarin, dat de Ameri kanen dat werk beter kunnen. Maar, zooals men in deze wereld zoo vaak ziet; wie een maal ergens of met iets de baas is, en zich een monopolie-positie heeft opgebouwd, is opper machtig en onaanvechtbaar. Zoo ook valt met de Amerikaansche teeken film-industrie niet te concurreeren. Immers, zoodra een Amerikaansche teekenfilm-maat schappij last zou krijgen van de concurrentie van een Europeesche, zou hij zijn producten verkoopen voor de netto kosten per meter; d. w. z. dat de afnemer de invoerrechten en de kosten van de copie en de vracht betaalt, zoo dat de producent eigenlijk gratis zijn filmwerk ter beschikking stelt. Dit kan een Amerikaan sche firma gemakkelijk doen, daar hij zijn markt over vrijwel alle landen der aarde heeft. Zoodoende concurreert hij in een bepaald land een firma in verloop van slechts zeer korten tijd totaal dood, zonder zelf het minste gevaar te loopen. In Amerika maakt de industrie van Max Fleischer een 50-tal films per jaar en heeft een 380 man personeel aan het werk. De industrie van Disney maakt er een dertig tal en hij heeft zelfs 650 menschen onder zich. Met de productie van Léon Schlesinger, Car toon enz. is het al eender.en men kan zich dan voorstellen, dat de weinige Europeanen, die getracht hebben zich met de Amerikanen te meten op teekenfilmgebied, al gauw het loodje hebben moeten leggen. Toch heeft in Parijs iemand het aangedurfd een „echte" teekenfilm te vervaardigen. Het is de nog zoo jonge Pierre Bourgeon, die niet langer dan een vijftal jaren in het vak werk zaam is, en al reeds een merkwaardig resultaat bereikt heeft. Het voordeel, dat Bourgeon heeft op diege nen, die in Amerika teekenfilms maken, is, dat hij als alleenstaande figuur in zijn land alle belangstelling op zich gevestigd ziet, zoo dat de reclame niet zóó kostbaar behoeft te zijn. Evenmin kent men in Europa de speciale belastingheffingen, die in Amerika zoo zwaar op de producenten drukken; integendeel, eer der zijn de regeeringen geneigd te steunen dan pressie uit te oefenen. Dit feit zal men niet onderschatten, wanneer men bedenkt, dat de filmfabrieken te Hollywood bijna de helft van hun winsten aan den fiscus moeten afdragen, buiten de heffingen op materiaal en personeel om Bourgeon maakte zijn teekenfilm geheel al leen. 4000 uren werk voor het vervaardigen van 5000 teekeningen met 50 décors, 200 figuren, waaronder vijf „sterren", die hij wil lanceeren. Anderhalf jaar werken bracht als resultaat een film van ternauwernood 10 minuten lengte tot stand, die als scherpe satyre bedoeld is op veel, wat door het modern publiek vereerd wordt; op sociale en economische misstanden. „Coccinelles-Ville is de uitbeelding van mo dern Parijs,, echter teekenfilmisch weérgegêVeö door een dierenstad, waar groote paddestoelen koppen de daken van fabrieks-gebouwen of opslagplaatsen zijn, de werklieden allerlei mie ren en krekels, de producten allerhande noten, zaden en vruchten. Bovendien heeft Bourgeon nog twee vernieu wingen in de teekenfilm-techniek aangebracht. Wanneer een voorwerp of persoon dichterbij komt of verderaf gaat, verandert de intensiteit van de kleur. Zoo neemt van een appel, die van den „loopenden band" in de dieren-fabriek naderbij rolt, de intensiteit van het rood ge leidelijk toe, men krijgt zelfs de illusie, dat hij de zaal zal inrollen. Ook door de donkere voorwerpen op den voorgrond tegen een lich- teren achtergrond te stellen, heeft Bourgeon een grootere diepte in de beelden willen be reiken dan tot nu toe nog in de teekenfilm te bespeuren was. Ook heeft hij, om de aandacht van het pu bliek steeds geboeid te houden, het punt van handeling in het beeld -niet voortdurend in 't midden gehouden. Het springt van links naar rechts naarmate het décor of de scène wis selt. „Coccinelles-Ville", die reeds voor de pers gedraaid heeft, zal binnenkort in omloop wor den gebracht. Na deze film maakt Bourgeon „Les Sabots Hollandais", „La Legende du Pacifique", en „La Rivalité de Père Noël et de Saint-Nico las. De spannende strijd dien de stayers Wals en Groenewegen hebben gevoerd om den ti tel van kampioen van Nederland, een strijd, die tenslotte door den meer geroutineerden Wals gewonnen werd, had de Amsterdam- sche stadiondirectie aanleiding gegeven den jongen Dirk Groenewegen een kans te bie den op revanche. En om den strijd zich zui ver te doen afspelen tusschen de twee con currenten had men besloten geen andere stayers te laten uitkomen. Het was dus als in den roemruchten tijd van Stórm en Linart., de twee snelheidsduivels, die ook zonder verdere tegenstanders in de baan kwamen en een gevecht leverden dat meer dan een uur de gemoederen in spanning hield. Maar er was toch een verbazingwekkend verschil tus schen die dagen en nu, want zoo vol als de tribunes van het oude stadion waren, zoo leeg waren de tribunes Donderdagavond. Zelfs dit duel, dat voor de hoofdstedelingen toch interes sant moest zijn, kon dus het publiek niet meer naar de stadionbaan trekken. Er is dus inderdaad iets veranderd sinds de Ujden van Storm en Linart. Overigens mag men gerust zeggen om maar eens een traditioneele uitdrukking te bezigen dat de thuisblijvers Donderdag ongelijk hebben gehad. Want er is op dezen avond goede sport geboden en de strijd die zich ontwikkelde in de verschillende nummers hield de toeschouwers danig gevangen. Er waren ook verrassingen en vooral de sprint wedstrijd bracht sensatie, doordat de Neder- landsche kampioen Henk Ooms het niet kon bolwerken tegen zijn concurrenten en vóór den Limburger Piet Smits op de derde plaats ein digde. De wereldkampioen Jef v. d. Vijver reed ditmaal weer met overtuiging als in zijn beste dagen en in zijn rit tegen Ooms gaf hij een. uit stekend staaltje van sprinterstalent. Bovendien deed zijn snelheid in dezen rit 12 seconden voor de laatste 200 meter het beste hopen voor de komende wedstrijden om het wereldkam pioenschap. Doch ook de Alkmaarder Derksen toonde opnieuw met recht Hollands hope ge noemd te worden. Zoo prachtig was zijn aanzet en zoo soepel spurtte hij, dat het geen ver wondering behoefde te wekken, dat ook Ooms voor hem buigen moest. De Limburger Smits reed goed, doch werd in alle ritten met klein verschil geslagen. In den wedstrijd over 12 K.M. met klassemen ten speelde H. Hoek een groote rol en met flink puntenverschil eindigde hij op de eerste plaats. De stayers de Graaf en Domhof, die voor de verandering eens op de tandem waren geklom men, lieten zien, dat zij ook dit werk naar be- hooren kunnen verrichten. Zij wonnen den wed strijd gemakkelijk vóór Kramerv. d. Voort, WestbroekBuis en RoesSnoek. Na de pauze speelde zich het groote duel af tusschen Cor Wals en den jongen Amsterdam mer Dirk Groenewegen. Evenals bij achtervol gingswedstrijden had men de renners -tegen over - elkaar, ieder op een recht baangedeelte,, laten starten en de concurrenten konden el kander dus uitstekend in het oog houden. En dat bleek ook noodig, want de renners schenen vastbesloten zich tot het uiterste te geven. Zij liepen direct hard van stapel en in een zeer hoog tempo werden de eerste kilometers afge legd. Groenewegen, die rustig en gemakkelijk Wiersma volgde, ging iets vlugger over de baan dan Wals, die Kaser tot gangmaker had en het duurde niet lane; of Groenewegen zag Wals reeds op den rug. Doch de zesdaagsche-renner voelde er niets voor zich te laten passeeren en ook hij versnelde, waardoor Groenewegen terug liep. Intusschen bleek het tempo van Groe newegen zoo hoog te zijn, dat het record over 10 K.M., dat sinds 9 Mei 1929 op naam van John Schlebaum stond, er aan moest gelooven. Van 8 min. 31 sec. bracht Groenewegen het op 8 min. 25 sec. Vanzelfsprekend bracht deze re cordverbetering het noodige enthousiasme en luide werd de Amsterdammer aangemoedigd. Kranig hield hij vol en tactisch bleef hij Wals als een schaduw volgen. Enkele malen pro beerde hij met een onverwachten aanval Wals te passeeren, doch de Tilburgenaar was op zijn hoede en wees steeds weer Groenewegen terug Het tempo verslapte nu en de renners bleven ronden lang vlak achter elkaar rijden. De Am sterdammer had de leiding en hij zat in eer zeer gunstige positie. Versnelde Wals dan was Groenewegen direct klaar zijn tegenstander te volgen. Met nog circa tachtig ronden te rijden deed Wals een nieuwe poging om te vluchten. Hij ging er snel vandoor en binnen enkele ron den had hij een behoorlijken voorsprong. Doch toen liet Groenewegen zien wat hij kon. Prachtig liep hij in en vóór men het wist zat hij reeds weer vlak achter Wals En toen gebeurde er iets dat leven in de brouwerij bracht. Wiersma's motor raakte de fect en met een schitterende kans tot passee ren moet Groenewegen zijn gangmaker los laten. Direct versnelde Wals om gebruik te kunnen maken van de pech van Groenewegen. Een niet direct sympathieke geste, die dan ook de verontwaardiging opwekte van het publiek, dat floot en floot en alleen nog maar oog had voor den Amsterdammer. Direcht kwam Sterk» in de baan, maar deze reserve-gangmaker deed het zoo slecht, dat het een wonder mocht hee- ten, dat de renner niet meer achter raakte. Hu bracht Groenewegen achter Wals, maar liét hem even later weer los. Gelukkig kon Wiers ma het euvel herstellen en zijn renner weer overnemen. Toen ging het weer beter en aan gezien de jury allen achterstand vergoedde bleef Groenewegen de leiding behouden. Fel joeg de jeugdige Amsterdammer achter Wals die slechts enkele meters tusschen hem en zijn tegenstander wist te bewaren. Nog in de laat ste ronde moest Wals een aanval weerstaan Hij slaagde er in Groenewegen van zich af te schudden, doch de Amsterdammer won met een halve ronde voorsprong, onder groot enthou siasme van het publiek. De tijden waren: 10 K.M. in 8 min. 25 sec.. 20 K.M. in 16 min. 18 sec., 30 K.M. in 24 min. 31.8 sec., 40 K.M. in 32 min. 56.4 sec., 50 K.M. in 41 min. 23:4 sec., 60 K.M. in 49 min. 5.6 sec.. 70 K.M. in 58 min. 32 sec.. 80 K.M. in 1 uur 6 min. 55 sec., 90 K.M. in 1 uur 15 min. 22.6 sec., 100 K.M. in 1 uur, 23 min.. 34.6 sec. De uitslagen luiden; Tandemwedstrijd voor beroepsrijders en on- afhankelijken: le rit: 1 A. de GraafE). Dom hof; 2 J. WestbroekW. Buis; 3 P. RoesJ. Snoek; 4 Chr. KramerB. v. d. Voort. 2e rit: 1 A. de Graaf—E;. Domhof 11.-3 sec.; 2 Chr. KramerB. v. d. Voort; 3 J. Westbroek W. Buts; 4 P. RoesJ. Snoek. 3e rit: 1 Chr. KramerB. v. d. Voort 12.6 sec; 2 A. de GraafB. Domhof; 3 J. Westbroek W. Buis; 4 P. RoesJ. Snoek. Totaal: 1 A. de GraafB. Domhof 1 pnt.; 2 Chr. KramerB. v. d. Voort 7 pnt.; 3 J. WestbroekW. Etois 8 pnt; 4 P. RoesJ. Snoek 11 pnt. Sprintwedstrijd voor amateurs; le rit; 1 H. Ooms 12.8 sec.; 2 P. Smits; 2e rit; 1 J. v. d. Vijver 12.8 sec.; 2 J. Derksen. 3e rit: 1 J. Derksen 12.6 sec.; 2 H. Ooms. 4e rit: 1 J- v. d. Vijver 12.2 sec.; 2 P. Smits. 5e rit: 1 J. Derk sen 13 sec.; 2 P- Smits; 6e rit; 1 J. v. d. Vijver 12 sec.; 2 H. OOms. Totaal: 1 J. v. d. Vijver 3 pnt., 2 J- Derksen 4 pnt., 3 H. Ooms 5 pnt., 4 P. Smits 6 pnt- Wedstrijd voor amateurs over 12 K.M. met zes klassementen: 1 H. Hoek 15 m. 35.4 sec., 18 pnt.; 2 A. Koopmans, 9 pnt.; 3 Chr. Kropman. 9 pnt.; 4 C. de Best, 8 pnt.; 5 M. Mensen, 8 pnt,; 6 H. Griffioen, 6 pnt.; 7 P- de Heus, 6 pnt. Revanchce-match kampioenschap van Neder land achter motoren; 1 d. Groenewegen (F. Wiersma) 1 uur 23 min. 34.6 sec.; 2 Cor Wals (A. Kaser), op een halve ronde. (Gedeeltelijk gecorrigeerd) LONDEN, 11 Aug. (Reuter.) Minister Malcolm MacDonald heeft vanavond een radio-redevoering gehouden, waarin hij een overzicht gaf van zijn jongste bezoek aan Palestina. Hij verklaarde dat de Britsche Hooge Com' missaris en de Britsche militaire bevelhebber in Pal-estina voor een taak geplaatst staan, moei lijker dan de Britsche autoriteiten in eenig land sinds den oorlog hadden. Hun samenwerking wekt vertrouwen. De Britsche regeering bestuurt, hetgeen haaf is toevertrouwd op de basis van rechtvaardig heid zoowel tegenover de Joden, die er ten langen leste hun nationaal tehuis bouwen, als tegenover de Arabieren, wier aanspraken op hun geboorteland onbetwistbaar zijn. Met Gods hulp zal de vrede in het Heilige Land worden hersteld. MacDonald voegde hieraan toe, dat de werk zaamheden der technische commissie, welke thans een onderzoek instelt naar de bijzonder heden van het deelingsplan, nog eenige weken in beslag' zullen nemen. Dan zullen met de minst mogelijke vertra ging besluiten moeten worden genomen. De taak der Britsche autoriteiten, de orde te herstellen- zou volgens den minister niet spoedig vervuld zijn. Het zou kunnen zijn. dat zij niet volledig vervuld kan worden aleer de politiek tenslotte is vastgesteld en effect heeft gesorteerd. Onze Rbmeinsche correspondent seint ons d.d- 1.1 Augustus: De National Zeitung heeft een commen taar gepubliceerd op de pauselijke rede, waarin het rassisme werd veroordeeld en Italië imitatie van Duitschland werd ver weten Het blad schreef, dat de H. Vader beide ras- sistische leeren had veroordeeld, terwijl het me' het oog op de Afrikaansche condities evident v/as, dat Italië zijn houding moest bepalen. Dat Italië het Joodsche probleem heeft aan gepakt is niet verwonderlijk, daar het interna tionale Jodendom bp alle mogelijke wijzen tegen het fascistische Italië ageert. De studenten van de Propaganda Fide, tot wie de rede gericht was, werden volgens ge noemd blad niet gebruikt tot verspreiding van het religieuze leven maar ook voor de poli tieke doeleinden van het Vaticaan. De red® vail den H. Vader speelde in de kaart van het internationale Jodendom, dat zich geen beteren propagandist kon wenschen. Het blad verwijst ook naar het weensohe ka tholieke blad: „Katholische Aktion", waarui" bleek, aldus de N. Z., dat de rassenleer ook dooi' hooge kerkelijke dignitarissen werd verdedigd- Het blad eindigt met den wensch, dat- het Va ticaan het gevaar moge inzien, dat Het inter nationale Jodendom met zich brengt voor den wereldvrede. De Italiaansche bladen hebben dit betoo? overgenomen. Graaf Dallatorre, hoofdredacteur van de 0-c" servatbre Romano, schrijft nu, dat geen enke' blad de rede van den H. Vader heeft opgeno men. De H. Vader heeft niet twee onderschei den rassenleeren veroordeeld, noch gesproken over de Afrikaansche condities, noch gezegd- dat Italië Duitschland copieert. Graaf Dalla torre haalt het Freiburgsche blad „La Libert* a.an om de rede van den H. Vader in het lich' te stellen. De rede was religieus en moralis tisch en was volstrekt niet een propaganda voor het internationale Jodendom. Waar Jodendom de macht wil zijn en het egoïsrn® wil botvieren, heeft het de Kerk tegenove' zich, doch waar het Jodendom in ellende lS en op zijn beurt wordt vervolgd, daar vindt- he' a'e Kerk als zijn grootste beschermster. de Katholische Aktion betreft, deze heeft nie' anders te dben dan getrouw te zijn en te ge" hoorzamen. Indien zij anders handelt, died" zij een anti-katholieke actie. Tijdens een kort, hevig onweer, dat boven h®' Oosten van Friesland woedde, werd Donderdag avond de woning van den heer R. Boonstra te Frieschepalen, gemeente Opsterland, door h® hemelvuur getroffen. Het perceel brandde 10 den grond toe af. Er kon niets gered worden. Kort tevoi'en sloeg de bliksem in de boerde1''-' van den heer K. Bron in de Wilp. Aan het door tastend optreden van de brandweer was het hift te danken, dat de gebouwen, hoewel zij a»11 zienlijke brandschade kregen, behouden kond®1' blijven. In 1936 werd door de gemeente Zaandam 111 de Rijkspostspaarbank een 4 1/8 pet. leening sloten waarvan thans nog f 1.501.264 resteert. B. en W. zullen nu dit bedrag aflossen en de Rijkspostspaarbank ditzelfde bedrag leeILi tegen 3% pet. per jaar a 100 pet. De leening aflosbaar zijn in 38 jaar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1938 | | pagina 4