Herderlijk schrijven van het
Duitsche Episcopaat
Ontsnapte leeuw
in een kerk
WANDGEDIERTE
„SINT PETRUS"
FELLE AANKLACHT TEGEN
DE VIJANDEN DER KERK
Chineezen melden
successen
Het nieuws van heden
De verbanning van
Mgr. Sproll
DE BAROMETER
VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
MAANDAG 29 AUGUSTUS 1938 - AVONDBLAD
N.V. VERZEKERING MAATSCHAPPIJ
Levensverzekering - Studieverzekering
Lijfrente
Collectieve Pensioenverzekering
DAGBLAD MET OCHTEND- EN AVOND-EDITIE, UITGEGEVEN DOOR DE N.V. DRUKKERIJ DE SPAARNESTAD. HAARLEM
VIER EN ZESTIGSTE JAARGANG No. 21349
„Er wordt ons een catacomben-
leven toegedacht, wat 't begin
van het einde moet zijn
Gebed voor de jeugd
gevraagd
De strijd gaat tegen het
Christendom
mm
Men wil een „Duitschen God"
Een fraai beeld van de auto-racesdie op den Grosz-Glockner zijn gehouden
Katholiek in woord en daad
Het Weer
Paniek onder de geloovigen
der St. Michiels-parochie
te Sittard
Een tegenoffensief ingezet
Geen ongelukken te
betreuren
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TWAALF BLADZIJDEN
Door de Gestapo naar Freiburg
overgebracht
VERDRONKEN
Ernstig vliegongeluk
in Zwitserland
Escadrille vliegt tegen de
bergen te pletter
Vliegtuig door midden
gebroken
„RADICAA L"
MALIEBAAN 50 UTRECHT
HAARLEMSCHE COURANT
Advertentieprijzen: Per lossen regel 30 et., Inoez.
mededeelingen 50 cent; idem op pag. één 65 cent
per regel. Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor
de kleine annonces „Omroepers" zie de rubriek
Zondag werd in alle Diocesen van
Duitschland met uitzondering van het
Diocees Rottenburg, waaruit Mgr.
Sproll qp 24 Augustus op bevel van
de Geheime Staatspolitie van Wür-
temberg, verbannen werd, vanaf den
kansel voorlezing gedaan van het
Gezamenlijk Herderlijk Schrijven, te
Fulda opgesteld op 19 Augustus.
Wij laten hieronder de belangrijkste
passages van dit schrijven volgen:
Wanneer wij, katholieke Duitsche bisschop
pen, ons vanaf het graf van den Heiligen Do-
nifatius in een gemeenschappelijk herderlijk
schrijven tot onze diocesanen wenden, dan
betuigen wij allereerst onze geestelijke een
heid in Christus, wiens mystiek Lichaam ook
de innigste eenheid schept tusschen al Zijn
ledematen.
Wij zenden dan een hartelijken broedergroet
aan het Hoogwaardige Episcopaat en alle ge-
loofsgenooten van het vroegere Oostenrijk. He
laas is het dezelfde geestelijke strijd der we
reldbeschouwingen, die aan deze en gene zijde
van de vroegere grenzen openlijk en in het
verborgen wordt gestreden, en het gelijke
doel, dat onze tegenstanders hier en ginds na
streven, gelijk ook de toegepaste middelen en
strijdwijzen dezelfde zijn.
Wij, katholieke Duitsche bisschoppen, heb
ben dezen strijd, die ons werd opgedrongen,
reeds eerder in herderlijke brieven geken
schetst. Ook nu moeten wij weer uit velerlei
ervaringen vaststellen, dat de aanvallen niet
draaglijker en meer gematigd, maar nog vij
andiger en heftiger, en daarmede natuurlijk
ook nog doelbewuster geworden zijn.
Zij streven naar een verhindering en
aderlating van het katholieke leven; meer
nog: naar de vernietiging van de katholieke
Kerk in ons volk, ja zelfs naar de uit
roeiing van het heele christendom en de
invoering van een geloof, dat met het ware
geloof aan God en het Christelijk geloof
aan een hiernamaals niet het geringste
meer te maken heeft.
Wat de belemmeringen van het katholieke
leven uit den jongsten tijd betreft, aldus gaat
het schrijven voort, brandt duizenden katho
lieken Duitschen menschen in hun religieuzen
nood de vraag op de lippen, of zij dan, onge
acht de volksgemeenschap en trouw aan den
staat niet meer dezelfde rechten hebben als
de overige volksgenooten en bij beschuldigin
gen geen gehoor noch geloof, geen verdediging
noch verzoening verdienen.
Wanneer men een Duitschen bisschop zelfs
den onbegrfjpelijken eisch gesteld heeft, zijn
bisdom te verlaten, en hem na zijn plichtsge
trouwen terugkeer, zonder dat de overheids
organen ingrepen steeds weer met ongehoord
schandelijke oploopjes en gewelddaden lastig
viel, dan kan het katholieke volk moeilijk de
vrees van zich afzetten, dat wij bisschoppen
binnen afzienbaren tijd alle aan zulke syste
matisch op de been gebrachte massa's worden
overgeleverd.
Tot ons groot leedwezen hebben wij zelfs ge
hoord en ondervonden, dat de persoonlijke eer
van den H. Vader op bijzonder kwetsende wijze
is aangetast. Wij, Duitsche bisschoppen en ka
tholieken, deelen de verontwaardiging der ge-
heele katholieke wereld. Wij staan met des
te meer eendracht en trouw achter Hem, nu
Hij om onzentwil lijdt en bitteren ondank
oogst voor zijn jarenlange, oprechte welwil
lendheid.
Tegenwoordig streeft men op vele plaatsen
de volledige vernietiging van het katholieke ge
loof in Duitschland na.
Men werpe niet op, dat dit een ongegronde
vrees is of zelfs een lasterlijk verwijt, voort
vloeiend uit anti-volksche gezindheid. Toon
aangevende persoonlijkheden hebben het im
mers zelf openlijk voor de massa verkondigd,
dat in den ondergang van het Duitsche katho
licisme het doel hunner wereldbeschouwing
ligt.
Men stelle daar niet tegenover, dat aan
de katholieke godsdienstoefeningen toch
geen enkele belemmering in den weg ge
legd wordt. Over het algemeen is dat nog
wei zoo. In werkelijkheid echter streeft
men ernaar, om de jeugd en hen die in de
kampen verblijven afkeerig te maken van
het kerkbezoek en dit te beletten. Men
streeft ernaar, om alles wat met het ge
loof te maken heeft, te veroordeelen, om
dat het verdeeldheid zou brengen onder
het volk; en al het kerkelijke uit het
openbare leven te verdringen. Daarmee
wordt ons een catacombenleven toegedacht,
dat het begin van het einde zijn moet.
Om dit te motiveeren en te rechtvaardigen,
wordt in de geschiedenis van onze Kerk, (zelfs
in de leermiddelen der school) het groote en
heilige over het hoofd gezien of onderdrukt of
in „rassischen" zin uitgelegd, het afkeurens
waardige en slechte echter wordt in het volle
lichtgeplaatst en opgeblazen, zonder dat het
oordeel der onbevooroordeelde wetenschap ge
vraagd en aan de natuurlijke rechtvaardigheid
voldaan wordt.
Daarnaast speurt men voortdurend en over
al, dikwijls, met toepassing van dubieuze mid
delen enwerktuigen, naar eventueele zeden
misdrijven van geestelijken en religieuzen en
stelt processen, die reeds lang gehouden moes
ten worden, voortdurend uit.
Intusschen verwijt men de Kerk geheime be
trekkingen van persoonlijken en politieken
aard met het Russische bolsjewisme. En men
houdt daar halsstarrig aan vast, ofschoon zoo
wel ,uit de pauselijke encyclieken en toespra
ken en de ondubbelzinnige katholieke geloofs
leer, alsook uit de verklaringen der bolsjewis
ten blijkt, dat hun politiek systeem en hun
wereldbeschouwing geen grooteren en meer on-
verzoenlijken vijand kent dan de Katholieke
Kerk.
Ook ieder vriendelijk woord of iedere door
het politiek fatsoen en de traditie vereischte
of door de godsdienstige tijdsomstandigheden
ingegeven houding en handeling van het Op
perhoofd onzer Kerk tegenover andere staten
en volken wordt als een partij-kiezen tegen
Duitschland en zelfs als een geheim bondge
nootschap met zijn tegenstanders uitgelegd.
Binnen de Duitsche grenzen worden bewe
gingen opgezet en bevorderd, die ten doel heb
ben de menschen te bewegen, uit de Kerk te
treden en trouw-katholieke ambtenaren, be
dienden en de katholieke studenten van mid
delbare en hoogescholen worden in steeds ster
kere mate met economische benadeeling be
dreigd en een en ander wordt zelfs met alle
hardheid uitgevoerd.
In de huwelijkswetgeving wordt een princi-
pieele opvatting gehuldigd, die wy zonder ge
meenschappelijk plechtig probest niet kunnen
aanvaarden. In de motiveering van de wet over
testamentsopmaking werd zelfs over de geld
zuchtige erfenisjagerij der geestelijkheid met
schandelijke uitbuiting van den doodsnood ge
sproken.
In zooverre men misschien beweert, dat veel
van datgene, wat wij tot nog toe beklagen en
dulden moeten, slechts een door eigen schuld
veroorzaakte reactie en afweermaatregel is, om
dat wij, Duitsche bisschoppen en katholieken,
geen zuivere houding ten opzichte van het nieu
we rijk hebben gevonden, antwoorden wij het
volgende
Wij Duitsche bisschoppen hebben her
haalde malen en op ondubbelzinnige en
oprechte wijze onze trouw aan volk en
vaderland ook in zijn nieuwen vorm betuigd
en wij hebben onze burgerlijke plichten
nauwgezet vervuld.
Wij voegen er echter ook vrijmoedig aan toe,
dat het met het voortschrijden der wereldbe
schouwelijke beweging steeds duidelijker schijnt
te worden, dat zelfs leidende kringen geen
ware en blijvende overeenstemming met ons en
de katholieke kerk willen.
Dit echter zij nu eens en voor altijd met
alle beslistheid gezegd, dat wjj, Duitsche
bisschoppen, de welwillende houding of
zelfs het feit van geduld-worden en onge-
m oei d-gelaten-worden noch door eenigen
afstand van ons religieus geloofsgoed, noch
door prijsgeving van kerkelijke rechten,
noch door verlies van persoonlijken moed
of karakter willen koopen.
i
Dat de strijd echter niet alleen tegen de
Kerk, maar tegen het christendom als zoodanig
gaat, hebben wederom ondubbelzinnige verkla
ringen bewezen. Dit blijkt reeds uit de ver
werping van het Oude Testament. Daarbij
heeft men het christendom een vergrijsd ver
kalkt overblijfsel van een verouderde periode
en absoluut waardeloos en machteloos voor den
tegenwoordigen tijd genoemd.
Afgezien daarvan werd door de theorie van
ras en bloed beweerd, dat de persoonlijkheid
en het leven van Jezus Christus in tegenspraak
zijn met den aard van den Duitschen mensch,
zooals ook de voornaamste leerpunten van het
door Hem verkondigde geloof, in het bij zonde:
het dogma van de erfzonde en de Verlossing,
van loon en straf na den dood, Voor-Aziatisch
bijgeloof zouden zijn, dat men aan de Ger-
maansche stammen heeft opgedrongen, toen
men ze op achterbaksche wijze overviel.
Ook de zedelijke christelijke beginselen en
voorschriften worden voor ouderwetsch en
krachteloos uitgemaakt.
boor zulke opvattingen gedreven gingen in
sommige streken vooral jeugdige personen ertoe
over, de kruisbeelden, onverschillig of zij hooge
kunstwaarde bezaten of niet als kenteekenen
In Oost-Europa heeft men op vele plaat sen van hoog water te lijden. Een kijkje
in het plaatsje Glatz (Silezië)
van den christelijken godsdienst uit het open
bare leven te verwijderen of zelfs tot bitter
leedwezen van het christelijk volk te vernieti
gen.
Alles tezamen een buitengewoon droevig beeld
vol tegenstellingen! Terwijl het katholieke
Spanje zich in heldhaftigen strijd den onover-
winbaren vijand van den bolsjewlstlschen anti
christ toont; terwijl de christenen en katholie
ken in Duitschland hun plichten als burgers
en soldaten in nauwgezette trouw vervullen en
de hun aangedane beleedigingen en het aan
gedane leed aan de volksgemeenschap steeds
weer vergeven en vergeten, trachten niet wei
nigen in het Duitsche volk het geloof aan
Christus als zijnde vijandig aan het volk te on
dermijnen en in doelbewuste, niets ontziende
afbraak te vernietigen.
Daartegenover leggen wij allen waarheidslie-
venden volksgenooten, die nog kunnen denken
de volgende vragen ter beantwoording voor:
Of men zichzelf niet logenstraft, wanneer
men van den eenen kant beweert, dat het
christendom in Duitschen bodem heelemaal
niet meer verworteld is, maar door den stroom
des tyds werd onderspoeld, door den bliksem
van het Duitsche geloof vernietigd werd en tot
in het diepste merg verrot is, en toch van den
anderen kant een ontzaglijke macht bijeen-
trommelt, om dezen vermolmden ceder van den
Libanon te vellen?
Of het verder niet tot nadenken stemmen
moet, dat millioenen en millioenen, waaronder
eminente denkers en exegeten, bijna vijftien
eeuwen lang nooit gevoeld hebben, dat het
christendom en zyn goddelijke Stichter geheel
vreemd waren aan onzen volksaard, maar het
veeleer beschouwden als geheel overeenkomstig
onzen volksaard en als de laatste, gelukkige
vervulling van hun diepste godsdienstige ver
langen naar waarheid en verlossing?
Of het niet een onwrikbaar vaststaand feit is,
dat christendom en Germanendom de Duitsche
hoog-cultuur van de Middeleeuwen in geeste
lijke gemeenschap schiepen?
Of het niet evident is, dat ook de huidige
Duitsche cultuur tot in haar uiterste vertak
king niet alleen uit „rassische", maar op de
eerste plaats uit christelijke wortels opbloeide?
Denkt men soms, dat de christenen en ka
tholieken zoo kortzichtig en ouderwetsch zijn,
dat zij, als lichtgeloovige kinderen, de leer
stukken van hun godsdienst als onderhoudende
bakersprookjes aanvaarden of zelfs in den ban
van toovenaars en medicijnmannen liggen,
evenals de primitieve volken van onbeschaafde
werelddeplen?
Zien degenen, die do Kerk vervolgen in hun
hartstocht misschien niet, dat de strijd om het
christendom nu reeds een angstwekkende split
sing van het Duitsche volkswezen ten gevolge
heeft gehad, die het tegendeel van volks
gemeenschap beteekent en allesbehalve opbou
wend werkt?
Is men werkelijk zoo verdoofd en verblind,
dat men denkt de christelijke zon in het Duit
sche volk spoedig geheel te kunnen uitdooven
door dictaten en machtsmiddelen?
Men moet om de veroudering van het chris
tendom te bewijzen, niet alleen wijzen op ge
bieden, die het christendom in sommige deelen
der aarde verloor, maar ook op datgene, wat
deze landen met het christendom verloren.
Men vergete daarbij ook niet, dat tegenover den
betreurenswaardigen afval in Duitschland ook
Duitschers staan, die tot den Verlosser terug
keerden.
In den loop der eeuwen is het telkens weer
bewaarheid, dat de afval van het christendom
en de Kerk ook den afval van den waren God
voorbereidt! Dat geldt ook voor den tegenwoor
digen tijd. Men spreekt weliswaar van de „God-
geloovigheid" die voor het Duitsche volk be-
waard moet blijven. Wanneer men echter den
inhoud en de waarde van deze „Godgeloovig-
heid" eens nader onderzoekt, blijkt terstond,
dat deze „God" zelf door een moderne zoo,
door een ander weer anders gedacht wordt, zoo
dat een heele staalkaart van Duitsche Godsbe
grippen ontstaat, die vaak even onverzoenbaar
tegenover elkaar staan als water en vuur.
Men wil den christen-God verdringen en
er een „Duitschen God" voor in de plaats
zetten. Maar wat wil dat eigenlijk zeggen:
„Een Duitsche God"? Verschilt deze God
misschien van den God van andere vol
ken? Zoo ja, dan zijn er evenveel goden als
rassen en volken, dus in den grond geno
men Géén. Want de ware God is slechts
Eén, het volmaaktste aller wezens, de zui
verste Geest, de onbeperkte Heer over alle
volken en tijden, de eeuwige Schepper van
alle dingen en het laatste verlangen van
alles, wat onstoffelijk en God gelijkvormig
is.
In het bewustzijn van onze verantwoordelijk
heid verheffen wij tegen de uitsluitende verma-
terialiseering van den mensch en de loochening
van een voortbestaan van de ziel na den dood
luide onze stem, om ons Duitsche volk voor
zulke noodlottige dwaalleeren te beschermen
en van den ondergang te redden.
Ook hier herhalen wij: Niet tegen volk en
,taat gaat onze strijd, maar vóór den staat
en het volk en daarom tégen hen, die wij met
den moed van het apostolische karakter als
vijanden van ons volk moeten kenmerken. Men
zal ons daarvoor miskennen en smaden. Er is
echter een rechtvaardigheid, die geen rumoerig
slagwoord kan overstemmen en geen overmoed
kan bedwingen.
Wij hebben in apostolische eendracht gespro
ken en verzoeken onze eerwaarde geestelijkheid
en het geheele katholieke volk, onze woorden
met den ernst, dien de tijd van ons eiseht, in
geloofstrouw te aanhooren volgens het woord:
„Wie u hoort, hoort Mij" (Luc. 10, 16).
Wij vragen u, te belijden door het woord
en door de daad, te belijden door een
christelijk voorbeeldig leven, door de chris-
telijk-katholieke opvoeding der jeugd, door
een dapper opkomen voor het christelijk-
katholieke erfgoed. Diep bedroeft het ons,
te weten, hoe geweldig moeilijk dit belijden
voor niet weinige volksgenooten wordt. Wy
roepen daarom op tot katholieke hulp, op
dat geen enkele van onze broeders om wille
van zijn geloof honger moet lijden.
Wy vragen u, in de trouw en liefde voor
volk en vaderland te volharden. Want het on
recht, dat sommigen in ons eigen volk en va
derland ons aandoen, mag het vaderland niet
boeten.
Wij vragen tenslotte om het gebed, om de
christelijke macht, die sterker is dan alle ge
weld. „Veel vermag het krachtdadig gebed van
een rechtvaardige" (Jac. 5, 16).
Wij vragen om het gebed voor onze op
groeiende jeugd, die wordt overgeleverd aan in
vloeden, die het ergste voor het geloof doen
vreezen, voor onze jeugd, die echter ook tot
onze groote vreugde zij het gezegd met vele
duizenden heerlijk trouw en heldhaftig is. Moge
Christus haar zegenen en beschermen, Hij die
de beste jeugdvriend en alleen de waarheid en
eeuwigheid is.
VERWACHTING: Meest zwakke later
tot matig toenemende Oostelijke tot
Noordelijken wind, betrokken tot zwaar 5
of half bewolkt, aanvankelijk regen, later
H opklarend; aanvankelijk weinig veran- j=
dering in temperatuur, later koeler.
S Hoogste barometerstand 767.3
te Vestmanoer
Laagste barometerstand 754.8 te Perpignan
Zon op 6.06 - onder 7.55 - Licht op 8.25
Maan op v.m. 11.18 onder nam. 9.11
1 Sept. E.K.
PillllllilllllilililillillllllliiillliillliiilllliiiiiiinilllllllllllllilllillliiiiliB
TSJOENTKING, 28 Aug. Naar het
Chineesche persbureau meldt, hebben de
Chineesche troepen, die in het Zuid-Westen
van Anhwei opereeren, gisteren een alge
meen tegenoffensief ingezet, de Japanners
bij verrassing aangevallen en de steden
Tsjenssjan en Taihoe na korten strijd her
overd.
De zegevierende Chineesche troepen achter
volgen de Japanners, die zich terugtrekken in
de richting van Wantsjiang en Anking. Het be
richt van deze successen heeft het moreel der
Chineesche troepen aan de andere fronten ge
stimuleerd. De Japanners hebben zeer zware
verliezen geleden.
De Chineesche stellingen in den sector-
Joeitsjang zijn, ondanks de Japansche aanval
len, intact gebleven. Een Japansche poging tot
het bestormen van de stellingen bij Sjaho werd
verijdeld. Japansche vliegtuigen hebben Tehan
ernstig gebombardeerd. Aan het spoorwegfront
hebben de Japanners weer gifgassen gebruikt.
In Sittard wordt op het oogenblik kermis
gehouden, de St. Rosakermis, zoodat de markt
uit den aard der zaak vol met kramen e.d.
staat. Hier is ook het circus „Friso" opgesteld.
Twee uit dit circus ontsnapte leeuwen hebben
Zondagochtend groote consternatie teweeg ge
bracht.
Om half acht was een temmer van het
circus bezig 't hok van twee leeuwen schoon
te maken. Hij had hierbij het hek in de
tralies op een kier laten staan. Hierdoor
wisten beide leeuwen te ontsnappen.
Een van de leeuwen liep het circus in, daar
over de banken, vervolgens kroop hij onder het
doek van het circus door naar buiten en wan
delde op het buitenterrein rond, steeds achter
volgd door den temmer. De leeuw sprong over
een schommel en kroop onder wagens door,
waarna men hem tenslotte met touwen kon
grijpen en hem naar zijn hok terug kon
brengen.
De tweede leeuw is regelrecht de St. Mi
chielskerk, die op de markt staat, ingeloopen.
In deze kerk, die stampvol was, werd juist de
hoogmis gecelebreerd. De leeuw stootte met zijn
kop de menschen opzij, liep eerst naar het
middenschip, toen even naar rechts naar den
kant van den biechtstoel, vervolgens naar het
middenschip terug en zoo naar het altaar en
het koor op, waar hij eenige kandelaars en
kaarsen omstootte.
Begrijpelijkerwijs bracht deze vreemde be
zoeker een groote consternatie teweeg. De men
schen vluchtten de kerk uit.
De geestelijke, die de hoogmis opdroeg,
vluchtte, toen de leeuw in de buurt van het
altaar kwam, de sacristie in.
Ondertusschen hadden menschen van het
circus ook naar dezen leeuw een achtervolging
ingezet en men slaagde erin het dier met tou
wen te grijpen en het zoo uit de kerk te slee
pen, iets wat de vluchteling gewillig toeliet.
Persoonlijke ongelukken deden zich niet
voor. Slechts zijn eenige personen van
schrik flauw gevallen.
Herderlijk schrijven van het Duitsche
Episcopaat.
Runciman heeft wederom een onderhoud
gehad met Henlein; de atmosfeer schijnt
iets verbeterd; Chamberlain confereert
met zijn ministers.
Mgr- Sproll, de verbannen bisschop, is
door de Gestapo naar Freiburg overge
bracht.
Chineezen hebben in Anhwei een tegen
offensief ingezet.
Escadrille Zwitsersche vliegtuigen tegen
de bergen te pletter gevlogen.
Franco verklaarde in een interview, dat
hij de oplossing van» de vrijwilligers-
kwestie niet onmogelijk acht-
Hitier naar N. W. Duitschland om de
manoeuvres bij te wonen en de grensver-
sterkingen te inspecteeren.
In verschillende plaatsen zijn weer ge
vallen van kinderverlamming geconsta
teerd-
De Algemeene Vereeniging voor Bloem
bollencultuur vergaderde te Haarlem.
Jongeman te Reuven pleegde moord
aanslag op zijn moeder, die ernstig ge
wond werd.
Het prinselijk paar te Den Haag; Prin
ses Beatrix bleef te Soestdijk.
Burgemeester van Gouda, de heer E. G.
Gaarlandt, is overleden.
Groote drukte in Den Haag in verband
met het défilé van de Nederlandsche
weermacht voor H. M. de Koningin.
De Volksraad heeft de regelingen in zake
heerendiensten aangenomen.
Jean Batten op Ypenburg geland. Geen
nieuwe recordplannen.
Twee leeuwen uit een circus te Sittard
ontsnapt. Paniek in een kerk.
Benoemingen in het bisdom Haarlem-
Gevallen van dysenterie in Heer-Hugo-
waard
Jef van de Vijver wereldkampioen der
wieleramateurs, Arie van Vliet titelhou
der bij de professionals.
De K.W.P. meldt ons:
In verband met de weigering van Mgr. J. B.
Sproll om zijn diocees te verlaten vernemen wij
nog de volgende bijzonderheden:
In overleg met het Domkapittel was
Mgr. J. B. Sproll besloten om het bevel
niet na te komen. Daarop is Mgr. Sproll
door de Gestapo tegen zijn wil in een auto
geplaatst en op het Münsterplein van
Freiburg i. Br. op straat gezet.
Mgr. Sproll heeft z'n intrek genomen in
het Bisschoppelijk paleis van den Aartsbis
schop van Freiburg en wacht daar op het
bevel van Rome.
Naar verwacht wordt zal Rome Mgr. Sproll
bevel geven naar zijn diocees terug te keeren,
aangezien zijn benoeming destijds eveneens
door het Vaticaan is geschied.
Mgr. Johan Baptist Sproll werd 2 October
1870 in Schweinhausen geboren en is dus thans
bijna 68 jaar.
In 1895 tot priester gewijd werd hy in 1912
tot Domkapitular en een jaar later tot Vicaris-
Generaal benoemd. In 1916 volgde zijn benoe
ming tot Wijbisschop en in 1927 werd hij aan
gesteld om het bisdom Rottenburg, dat 850.000
katholieken, telt, te besturen.
Zondagnacht Is de gepensionneerd machinist
van 't waterschap den Noordt-, Toren-, Oost
en West-Meerenpolder te Zevenbergen op weg
naar zijn woning misgestapt, te water geraakt
en verdronken.
Zondagmorgen heeft men zijn lyk uit het
water opgehaald.
BERN, 28 Aug. (Havas) Gistermiddag is
een escadrille van vijf vliegtuigen, dat op weg
was naar Lugano, waar een luchtvaartdag werd
gehouden, in het kanton Schwyz in een dikken
mist geraakt, ten gevolge waarvan vier der
toestellen tegen de bergen te pletter vlogen. De
zes inzittenden van drie dezer machines werden
gedood en de beide inzittenden van het vierde
toestel ernstig gewond.
Reuter meldt uit Londen, dat de „Albatros",
een vliegtuig dat een tocht over den Atlanti-
schen Oceaan zou maken, vandaag in tweeën
is gebroken bij een daling op het vliegveld
Hatfield. De Albatros had juist de laatste proef
vlucht gemaakt voor een tocht over den Oceaan.
Er zijn geen persoonlijke ongelukken gebeurd.
Het toestel had een lading benzine aan boord,
welke ongeveer het dubbele was van de hoeveel
heid, welke als maximum was toegestaan.
Wij garandeeren U absolute verdelging
onder geheimhouding en schriftel. garantie,
volgens speciale beproefde methode.
ZUIVER1NGSONDERNFM1NG
GEN. CRONJéSXRAAl 135 - TELEF. 11657
HAARLEM
Stand op Maandag 1 uur n.m. 755.4
.Vorige stand: 755.9