Voortreffelijke film van Lang Laatste Nieuws B I Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper voor 80.000 gezinnen KATHOLICKGN VOLTOOIT UW CIGGN UNIVGRSITCIT De achtste big Jij en Ik Eere-avond in Den Haag Paarden en muziek De defensie van Frankrijk DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1938 IiiniiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimaiis Een prachtig geslaagde hard draverij met een beetje regen en veel zon KERKCONCERT Werd geboren onder het stoplicht in de Groote Houtstraat 8 pooten, 4 ooren, 2 staarten Graalnieuws CRICKET DERDE KLASSE N.C.B. Rood en Wit IIIHilversum 99 99 In de gevangenis, uit „You and Me" De samenkomst der boeven uit „You and Me" van Frits Lang H. Af. de Koningin en het prinselijk paar woonden de voorstelling van „1813" bij Rijtoer van het prinselijk paar Berichten reeds geplaats in een deel onzer vorige oplaag) De radiorede van de Koningin (Gedeeltelijk gecorrigeerd) Uiteenzettingen van Daladier in de leger commissie der Kamer Britsch-Amerikaansche handelsovereenkomst Onderteekening in de eerstvol gende weken te verwachten Poolsche klacht over Duitschland Verduitsching van de Slavische namen van de minderheid Geen bijeenroeping van Rijksdag DE VLOOT VAN PIET HEIN Bemanning stelt zich voor aan het Rotterdamsch gemeentebestuur jyin;iiiiiiiiiiiiiiiiilililllllllil|||||lllllllllllllllllllll!llllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllll1lllllllllllll!llllll!llllilliy| siiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiH NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT 3 STAD Zus Braun was favoriete gisterenmiddag. Niet de zus Braun van vroeger, van vóór Willy den Ouden en Rie Mastenbroek, maar de Zus Braun van meneer v. d. Sande, die paardeneigenaar is, hetgeen u misschien duidelijk maakt, dat het hier ever de hard draverij op de Dreef gaat, gisteren voor het eerst sinds 1927 te Haarlem gehouden. Doch de favoriete heeft niet gewonnen. Wel wist zij een prijsje in de wacht te sleepen, toch nog een aardig resultaat voor een paard, dat nog niet gehandicapt is. (Voor outsiders zij hier vermeld, dat een paard gehandicapt wordt als het reeds eerder een prijs gewonnen heeft en de handicap bestaat hierin, dat zijn startstreep dan eenige meters verder dan die van zijn tegen stander ligt.) Het is een spannende race geworden over de met zand bestrooide Dreef, die een ideale baan zou zjjn geweest, als daar niet de N.Z.H. trams om de zooveel minuten voorbij kwamen. Nu wer den de paarden daardoor dikwijls min of meer opgeschrikt, wat hun draf niet ten goede kwam. Het bleek niet zoo slecht bekeken van het centrum-comité Koninginnedag om deze hard draverij te organiseeren; achter de touwen stonden de gansche 300 meter lange baan langs duizenden menschen geschaard. De burgemeester, dr. J. E. Baron de Vos van Steenwijk, de gemeente-secretaris mr. Th. Wes- stra. wethouder W. J. B. van Liemt en tal van raadsleden met en zonder hun dames zaten op de stoeltjes voor genoodigden en bleven daar zitten tot het einde. De einduitslag is: le prijs f300 benevens den door de Kon. Mij. voor Landbouw uitgeloofden beker „Zoo-Door- looper", eigenaar van der Pol berijder W. Geer- sen; 2e prijs f125 Aura V, eigenaar Jan Haan, berijder Karei Bakker; 3e prijs f 75 Anzolor, eigenaar en berijder Jan Vliegêr; 4e, 5e en 6e prijs ieder f 10 Welkom van M. J. Kout, berij der K. Schreuder, Princess van M. S. W. van Renswoud, berijder L. Ensingh en Zus Braun, eigenaar v. d. Sande, berijder W. Geersen. In een der bovenzalen van Lido reikte de voorzitter van het Centrum-comité, mr. dr. F. A. Bijvoet, de prijzen, verminderd met hetgeen den fiscus toekwam, aan de verschillende eige naars uit. Hij bracht talrijke bedankjes aan overheidsinstanties en aan den heer A. Blom, voorzitter der Beverwijksche Harddraverij Ver- eeniging „Prins Bernhard". die als algemeen voorzitter had gefungeerd, aan den starter A. Commijs, aan den rechter Joh. v. d. Stad en aan alle anderen, die medewerking verleenden. Ook was aanwezig de nestor der pikeurs, de heer Bas Schippers, die op zijn 77- ste jaar nog prijzen heeft gewonnen. Het verder programma van den middag kun nen wij in enkele woorden samenvatten. Er waren tal van muzikale rondwandelingen het is ongeloofelijk zooveel muziek onze ooren kun nen verdragen en zooveel centen als we vinden in ons colbertzakje er waren vlot verloopen kinderspelen aan de Lijsterstraat en het op na tionale feestdagen periodiek terugkeerende op treden van een hoogdraadkunstenaar in Haar lem-Oost. Tenslotte hebben velen genoten van een con cert op het Stationsplein. Moeten we nog iets van de kermisvermake lijkheden zeggen? Ze waren nog in vollen gang, toen we deze copie verzonden. Het traditioneele kerkconcert had, evenals gewoonlijk, op het meest stille uur van den feestdag plaats. Desondanks was de groote Bavokerk matig bezet. Wellicht moet de oor zaak hiervan worden gezocht in het feit, dat H. M. de Koningin even te voren voor de radio had gesproken en bijna een ieder op dit moment zich nog thuis bevond. Jammer dat deze twee onderdeelen van dezen nationalen feestdag elkander pal opvolgden, want vele oranjegezinden hebben daardoor het concert gemist en door de niet groote opkomst kwam de koorzang van de Koninklijke Lieder tafel „Zang en Vriendschap" niet goed tot zjjn recht. De acoustiek der oude Bavo doet den klank, vooral bij legato-zang, sterk ineenvloeien, ten schade van de duidelijkheid, bijzonder van den gefigureerden stemmenloop; b.v. zooals die in dc door Duvosel bewerkte Valeriusliederen. Bovendien zingt het dan iets moeilijker, wat soms tot forceeren leidde (bas I, laatste cou plet van „Bede"). Het best waren de meer kloek en eeniger- mate gemarkeerd gezongen nummers of on derdeelen. b.v. het eerste couplet van her- Wilhelmus, de climax in Palestrina's „O bone Jesu" en de imponeerende hoogtepunten in Roeske's „Bede". Organist Georg Robert speelde tusschen de koornummers: een drietal oud-Fransche, kleine nummers van Couperin, Marchand en Lebégue, onderling zeer varieerend (Benedictus, Plein Jeu en Les Cloches) en oorspronkelijk van ge dachte. Verder Bach's Preludium en Fuga in a moll, dat door gedegen vorm, hoogst logischen gedachtengang en algemeen kerkelijk karakter het centrale punt van het programma vormde. Tot slot speelde onze stadsorganist de Varia ties op het mooie geestelijk lied „Heer Jezus heeft een hofken" van Flor Peeters. Dit werk hooren wij ter wille van moderner getinte orgel timbres liever op ons concertzaalorgel. Het concert werd o.a. bijgewoond door der. edelachtbaren heer burgemeester De Vos var. Steenwijk en wethouder W. van Liemt O. K. Een veevervoerder had order gekregen om een zeug van een boerderij in de Haarlem mermeer naar een boer te brengen. En aan gezien het vervoeren van zeugen, varkens, schapen en koeien in alle grootten en zwaar- ten dagelijks op het programma van een veevervoerder staat, waren zijn gedachten min der bij de zeug dan bij de komende feestelijk heden Doch de zeug scheen dat niet te kunnen zet ten. En toen de chauffeur stoppen moest voor de verkeerslichten in de Groote Houtstraat, maakte het beest een zoo geweldig kabaal, dat hij wel verplicht was te blijven stoppen, ook toen het licht weer groen werd. Er kwam po litie bij te pas, maar de chauffeur hield voet bij stuk en beweerde, dat hij zijn varken toch niet in de knel kon laten zitten. Hij opende de deur van de tijdelijke gevangenis van de schreeuwende zeug en kwam toen tot de won derlijke ontdekking, dat het beest gezelschap had gekregen. Daar zwermden om haar heen met minder dan zeven piepjonge biggetjes, die het eerste levenslicht hadden aanschouwd door de reten van den vrachtwagen. Maar de achtste scheen geen belang te stellen in het licht. En er was heel wat moeite voor noodig om dit biggetje zoover te krijgen, dat het zich uit kon spreiden op het stroo. Want er zat een schaduw zijde aan zijn bigzijn en misschien aarzelde het den volke zijn bijzonderheden te toonen. Deze laatstgeborene was een zeer bijzon der biggetje. Niet alleen, dat het twee staarten had, maar er waren ook acht pooten, waarvan er twee uit zijn rug staken. En als kroon op de eigenaardig heden stond er op zijn hoofd een propeller, tenminste de vier ooren, die op hetzelfde punt begonnen, leken er veel op. Het prettige voor de big is, dat de acht poo ten haar niet in den weg zitten. Zij heeft twee voorpooten, twee achterpooten en twee midden- pooten, die ook gewoon dienst doen. De andere twee zijn er alleen als versiering. Zij staan op haar rug met een keurigen knik in de knieën. Doch men moet niet denken, dat het beestje nu ook met evenveel gemak op zijn rug kan loopen. De pooten steken onbeweeglijk de hoogte in. De achtste big was een hopeloos raar geval. De chauffeur zat er wat mee en waarschuwde een veearts. De veearts vond de achtste big een machtig interessant geval en hij waarschuwde een collega en samen gingen ze de acht pooten na en de twee staarten en de propeller en ze waren eenparig van meening, dat het best met al zijn uitsteeksels en aanhangsels misschien nog langer zal leven dat zijn zeven broertjes en zusjes. En omdat zij zoo een heel bijzondere big was, werd zij vanmorgen naar de Artsenij kundige Kliniek in Utrecht vervoerd. Zoodat zij op haar tweeden levensdag al heel wat kilometertjes heeft afgelegd. Alleen de Bloemendaalsche boer was erg in den put toen hij zijn nieuwe bezit aanschouwde. „Dat me dat nu juist moet gebeuren op den dag voor Koninginnedag," jammerde hij en hij kreeg visioenen van afgebrande boerderijen en ziekte onder zijn vee en van nog meer ijse- lijke dingen. Want hij was zeer bijgeloovig. Maar toch is hij vastbesloten geld uit deze wonderlijke big te slaan. Daar zijn trouwens de ergste dingen op deze wereld nog goed ge noeg voor. De meest sensationeele gebeurtenissen be ginnen, zooals duizend andere dingen beginnen. Ook dit verhaal brengt in den aanvang niets bijzonders. Alle geüniformde leden (lila-paars en groen- groen) worden Donderdagavond 1 Septembei om 7.15 op het Stationsplein verwacht voor de opstell"* g, om daarna op te marcheeren naar de Groote Markt en aldaar een haag te vormen om de diverse zangvereenigingen. Gewonnen door Rood en Wit III met innings. Rood eri Wit III 167 voor 7. Hilversum 35 en 67. Er zjjn vrijwel geen filmers en zeker niet in de industrie van wie men met meer belangstelling een nieuw werk tegemoet ziet dan de boeiende figuur van Fritz Lang, aan wiens ontwikkeling men om zoo te zeggen de geheele geschiedenis der filmkunst kan aflezen. Terwijl een man als Walter Ruttmann van zijn eersten meter film tot zijn laatsten die onfeilbare zekerheid van filmen aan den dag heeft gelegd en tot „a thing of beauty" maakt, wat hij aan raakt, is Fritz Lang ouder dan Ruttmann en in de eerste jaren zijn chef alleen met schade en schande wijs geworden. Zjjn eerste film als b.v. „Der müde Tot", bij ons vertoond onder den titel „De dood en het meisje", zwom in de vaagheid en een zoogezegd mysticisme, dat vergeefs naar een vorm zocht, en met iedere nieuwe film zag men Lang worstelen met zijn stof en zijn instrument, zoekend naar expres sies, die hem pas jaren later zouden geopen baard worden. Na „De Nibelungen" (waarin Ruttmann in een historisch geworden fragment het geheim verried), na Metropolis en de eerste Mabuse-films en zelfs pas na Spione kwam Fritz Lang tot een stijl, die zijn eigen stijl ge bleven is en waarin het geluid hem als het ware van zijn vroegere dwalingen heeft verlost. Lang vond zijn weg in de geluidsfilm, nadat hij in iedere stomme film een stap dichter tot zijn doel was gekomen, en het lijkt wel, alsof het geluids element hem de mogelijkheden van een bezielde filmdynamiek aan de hand heeft gedaan. Hoe dit ook zij, met de film „M" heeft Lang zich voor goed een plaats veroverd onder de eerste filmers van zijn tijd, een plaats die bevestigd werd door zijn Amerikaan- sche films „Fury" en „You only live once". Dat wij „Fury" als de gaafste en menschelijkste film van Fritz Lang beschouwen, belet ons niet ook voor zijn jongste film „You and me" be wondering te gevoelen, zij het om niet geheel dezelfde redenen. In beide films intusschen wordt het leed der misdaad aan de orde gesteld, zoo als dit eveneens geschiedt in „You only live once" die in zekeren zin een schakel vormt tus schen beide andere films en op haar beurt weer groote overeenkomst vertoont met Lang's jong ste film door het onderwerp der reclasseering, dat de stof voor beide films leverde. Terwijl echter in Lang's voorlaatste film de tragische oorzaken worden aangegeven, waardoor een reclasseering van misdadigers mislukken kan, zoekt de jongste film naar de middelen, die tot een doeltreffende reclasseering kunnen leiden en hier ligt nu, als we goed zien, de groote ver dienste van Lang's jongste werk, waarin be toogd wordt, dat het herstel van den misdadiger, zijn terugkeer in een geregelde maatschappij, niet alleen van socialen, doch ook van moree- len aard is. Wil de ex-gevangene zich sociaal rehabiliteeren- dan zal hij moeten beginnen met een herstel van zijn eigen moreel evenwicht. Dat Lang deze tendenz aan zijn film heeft willen geven, blijkt overduidelijk uit den titel „You and me", die het drama der reclasseering terugbrengt op zijn eenvoudigste basis, op zijn oervorm: de individueele bekeering van den mis dadiger en in dit licht moet men den titel voortreffelijk noemen. Wanneer Joe en Helen, de twee hoofdfiguren vari het drama, tot het inzicht gekomen zijn, dat zij het eerst met zichzelf en met elkaar in orde moeten maken, alvorens zich sociaal te kunnen reclasseeren, dan geldt deze overweging voor alle Joe's en alle Helens. De erkenning van dezen eenvoudig-menschelijken factor is het 'gevolg Van een dramatische bezinning, die zich zelden laat gelden in de filmerij, doch er toe zal meewerken, dat wellicht de filmdrama- tiek in de naaste toekomst een verdieping zal ondergaan. Bij Lang geschiedt dit althans en daarmede toont hij zich, waarlijk niet voor het eerst, een filmkunstenaar, die zich vernieuwt en de consequenties van deze vernieuwing aan durft. Een van deze consequenties zou namelijk kunnen zijn, dat Lang in gebreke bleef te vol doen aan bepaalde verwachtingen, die het avantgardisme van hem heeft, maar dan toch het avantgardisme, dat zich gaarne verlustigt in gedurfde vormgevingen, die dan desnoods maar niet door een geestelijken of artistieken invloed worden verantwoord. Het is dus voornamelijk het snobbisme, dat tegen deze film in verzet zal komen, waar de menschelijkheid er bij win nen zal. Wij willen hiermede niet betoogen, dat Lang doorloopend de krachtige en gave expressie van „Fury" heeft hervonden, doch tegenover dit verlies staat een winst aan dramatiek, die men niet onderschatten mag. Overigens toont de kunstenaar ook hier weer Ter gelegenheid van Haar veertigjarige regeering heeft het gemeentebestuur van 's Gravenhage Woensdag een eere-avond aan H. M. de Koningin aangeboden in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen. Tusschen half acht en acht uur vulde de zaal zich met een uitgelezen gezelschap. Op het frontbalcon waren de rijen stoelen verwijderd en hier waren drie zetels geplaatst, bestemd voor H. M. de Koningin, H. K. H. Prin ses Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard. In de koninklijke loge waren Perzische ta pijten op den grond gelegd en van het plafond van de loge hing een in den vorm van een baldakijn gedrapeerd ivoorkleurig doek af. De balustrade van het eerste balcon was ver sierd met guirlandes en doeken, bevattende de wapens van Nederland en de elf provinciën. Naast de plaatsen van den burgemeester van Den Haag en mevrouw De Monchy, ter linker zijde van de koninklijke loge, waren gezeten de voorzitters van de beide Kamers der Staten- Generaal. In de loges, ter linkerzijde van het eerste balcon, hadden plaats genomen de mi nister-president, dr. H. Colijn en mevrouw Co- lijn, de leden van het Kabinet met uitzondering van de ministers Slotemaker de Bruine en Romme, de ministers van Staat prof. Aalberse, jhr. Van Karnebeek en jhr. De Geer, de vice- president van den Raad van State, de presi dent van en de procureur-generaal bij den Hoogen Raad, de voorzitter van de Algemeene Rekenkamer, de gouverneur der residentie, de chefs van den generalen staf en van den ma rinestaf, de kanselier der Nederlandsche orden, oud-minister prof. Kraus en verschillende In dische sultans. Ter rechterzijde van de hofloge waren de plaatsen van den minister van Buitenlandsche Zaken en mevrouw Patijn, den deken en de leden van het corps diplomatique. Nog vele andere hooge autoriteiten waren aanwezig, onder wie mr. D. Fock, oud-Gouver neur-Generaal, de leden van den Raad van State, Indische prinsen van den bloede.en ver schillende oud-ministers. In" totaal waren er ongeveer 2000 genoodig den. Precies te acht uur nam de voorstelling een aanvang. Het symphonie-orkest van de Ko ninklijke Militaire kapel, onder leiding van ka pitein dr. C. L. Walther Boer speelde de ouver ture Egmont van L. van Beethoven. Het applaus na deze uitvoering getuigde van groote waar deering. Onmiddellijk daarna begon de voor stelling van „1813", een tooneelspel in vier be drijven, dat leden van het gezelschap „Het Residentietooneel" opvoerden. Na het eerste bedrijf, te tien minuten over negen, betraden H. M. ae Koningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard de hof- loge. De kapel zette het Wilhelmus in en de aanwezigen zongen het Volkslied staande mede. H. M. de Koningin was gekleed in een robe van blauw brocaat, waarover H. M. het Groot kruis van den Nederlandschen Leeuw droeg. De Koningin had een diadeem in het haar. De Prinses droeg een blauwe fluweelen japon en eveneens het Grootkruis van den Nederland schen Leeuw. Ook H. K. H. droeg een diadeem. Prins Bernhard was gekleed in het groottenue van ritmeester van de rijdende artillerie en droeg eveneens het Grootkruis van den Neder landschen Leeuw. Nadat de Koningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard en de leden van het gevolg hun plaatsen hadden ingenomen, werd het tweede bedrijf en daarna het derde bedrijf van het tooneelstuk opgevoerd. Na het derde bedrijf was er een pauze van ongeveer 20 minuten, gedu rende welken tijd de vorstelijke personen in hun loge ververschingen gebruikten. Tijdens de pauze heeft H. M. de Koningin in Haar loge ontvangen mevrouw Bets Ranucci Beekman en Johan de Meester, de schrijvers van het stuk en ook Dirk Verbeek, die de hoofdrol van Gijsbert Karei van Hogendorp in „1813" speelde. De Koningin heeft hun Haar groote ingenomenheid met den inhoud van het spel uitgesproken. Tegen half twaalf was de voorstelling, welke met het Wilhelmus gesloten werd, ten einde. De zaal bracht den vorstelijken personen eenige langdurige ovaties. Precies half twaalf reed de Koningin met Prinses Juliana en Prins Bernhard weg, toegejuicht door honderden en honderden, die op straat stonden opgesteld. Na afloop van den eere-avond hebben Prinses Juliana en Prins Bernhard geheel onverwachts een rijtoer gemaakt door de verlichte residen tie. Te ongeveer half twaalf vertrokken Zij, ge zeten in een gesloten auto, van den Ruigen- hoek naar de binnenstad. Op vrijwel alle gedeelten van dezen tocht werden Prinses en Prins luide toegejubeld door het publiek, dat samenstroomde: de duizend koppige menigte was evenwel van het Lange Voorhout en van den Vijverberg verdwenen, zoo dat Prinses Juliana en Prins Bernhard hier in den vroegen morgen van den dag, welke volgde op den luisterrijken verjaardag van H. M. de Koningin, op rustige wijze konden genieten van de versieringen en de verlichtingen, waarmede gemeente, Rijk en particulieren hulde hebben willen betuigen aan Koningin Wilhelmina. De verlichting van sommige gebouwen, welke al reeds in duisternis gehuld waren, werd zoo snel mogelijk aangestoken, toen men hoorde van dezen avondlijken rit van het Prinselijk Faar. zijn weergalooze drift en filmvaardigheid in enkele fragmenten, die naast de beste stukken uit „Fury" mogen gesteld worden. Zoo is daar de inzet, waarin op suggestieve muziek van Kurt Weill (men denke aan Dreigroschenoper!) een documentair overzicht gegeven wordt van de goede dingen der aarde, welke men alleen ver krijgen kan, als men er voor betaalt en waarvan de inbezitneming onherroepelijk wordt gestraft. Nochtans kan een bezoekster van Morris' wa renhuis haar handen niet thuis houden en zij wordt betrapt door de winkeljuffrouw Helen, die haar met een uitbrander „reclasseert". Waarom? Deze Helen we zitten onverwacht midden in de handeling heeft eveneens voor diefstal drie jaar achter den rug en is op eere woord vrijgelaten, dank zij den heer Morris, die een sociaal voelend mensch is en onder zijn talrijk personeel een aantal ex-gevangenen heeft rondloopen, wier verleden aan de collega's on bekend is. Onder hen is ook de vroegere bende leider Joe, die Helen zijn verleden heeft bekend en haar trouwt zonder haar geheim te kennen. Om twee redenen zwijgt Helen, ten eerste omdat Joe haar gezegd heeft geen vertrouwen te kun nen hebben in een ex-gevangene en tweedens omdat Helen krachtens haar strafbepalingen nog niet trouwen mag in tegenstelling met Joe. wiens straftijd om is. Het conflict breekt plotseling uit: Joe, die vergeefs door vroegere kameraden tot zijn oude beroep wordt uitgenoodigd, krijgt het verwijt, dat Helen hem onder den duim houdt uit angst, dat zij zelf weer bezwijken zal en daar verneemt Joe dus het geheim, dat Helen in een onbe waakt oogenblik bevestigt. Hij verlaat haar, zoekt zijn oude makkers op en beraamt met hen een inbraak inMorris' warenhuis. He len, gewaarschuwd, zet alles op het spel om Joe en zichzelf te redden en midden in den nacht, als de inbrekers in het warenhuis rond sluipen, staan zij plotseling in het volle licht tegenover Helen, Morris en detectives met drei gende snelvuurgeweren. Morris pakt uit en stelt de heeren voor de keuze: gevangenis of hervat ting van het werk en dit laatste onder voor waarde, dat zij rustig' zullen luisteren naar Alleen gelaten met de boeven entameert zij een Alleen gelaten met de boeven extameert zij een rekensom op een kinderbord in de speelgoed- afdeeling en betoogt aan de hand van nuchtere cijfers, dat de misdaad niet eens materieel voor deel oplevert, terwijl zij tevens zinspeelt op de moreele motieven om de misdaad voor een normaal leven prijs te geven. De heeren komen inderdaad tot andere inzichten met uitzondering van Joe, die zich afwendt en zijn wrok niet overwinnen kan. Is hij eenmaal onder de pres sie van zijn kornuiten tot een milder inzicht gekomen, dan zoekt hij vergeefs naar zijn vrouw, die haar huis verlaten heeft en door de stad zwerft. In zijn verlatenheid roept Joe zijn mak kers te hulp om Helen te gaan zoeken en men vindt haar in een ziekenhuis, waar zoo juist haar zoon geboren werd Wil men met eenigen haast een verwijt tegen de film formuleeren, dan grijpt men allereerst naar de rekensom van Helen, die zeker niet op deze naieve manier boeven moet bekeeren, doch meer dan een naïve teit kan men dit fragment toch niet noemen en men vergeet het gaarne om de verschillende brillante passages, welke de film vertoont. Een van deze passages noemden wij reeds door te wijzen op den aanhef van de film, doch deze staat niet alleen. De feestelijke tocht der jong gehuwden door de restaurants van de stad en het navrante einde van de feestvreugde; de samenkomst der boeven, die herinneringen aan de gevangenis ophalen onder een suggestief ge rucht van kjopgeluiden.ziedaar enkele staaltjes van geluidsfilmkunst, welke men slechts met moeite bij Lang's collega's zal kunnen ont dekken. We staan hier dus voor een film, die de oppervlakkige bioscoopbezoeker zeker niet op haar juiste waarde zal schatten al zal hij er on bewust toch de volle charme van ondergaan maar die in de ontwikkeling van Fritz Lang als filmer en in de evolutie van de filmkunst zelve een niet geringe rol speelt. Redenen, waarom wij van harte de film „You and me" aan lezers boven de achttien jaar aan bevelen. Voor het uitspreken van haar radiorede tot het Nederlandsche volk begaf H. M. de Ko ningin zich gistermiddag 12.30 uur van het Paleis in het Noordeinde naar het gebouw van de P.T.T. aan de Kortenaerkade. Voor den hoofdingang van het gebouw was een baldakijn opgesteld, terwijl een breede looper over het trottoir tot aan de straat was uitgelegd. De duizenden menschen, die in den loop van den morgen langs de touwafzettingen voor het Paleis Noordeinde defileerden om de versiering van het paleis te bekijken en misschien ook in de hoop H. M. de Koningin te zien uitrijden, waren tegen den tijd, dat de Koningin naar ue Kortenaerkade zou rijden, niet van hun plaats te krijgen. Zij bleven zich achter de touwen ver dringen en de pogingen van de politie om be weging in de massa te krijgen, bleven vruch teloos. Om half één reed een hofauto voor en oogenblikkelijk daarna kwam de Koningin naar buiten om plaats te nemen in den wagen, welke haar naar het P.T.T.-gebouw bracht. Bij het gebouw van het hoofdbestuur was de belangstelling enorm en toen de Koningin voor reed, steeg een luid gejuich op. H. M. de Koningin was vergezeld door kapi tein Romswinckel, adjudant van H. M-, en door een hofdame. Zij droeg hetzelfde toilet als des morgens bij de aubade. Aan den ingang van het gebouw werd de Koningin ontvangen door den Minister van Binnenlandsche Zaken, den heer H. van Boeyen, en door den directeur-generaal van de P.T.T. dr. ir. M. H. Damme, terwijl bij deze ontvangst tevens aanwezig waren de algemeen secretaris van de P.T.T. mr. J. F. van Rooyen, de hoofd ingenieur H. J. Boetje en de referendaris der derde afdeeling de heer P. A. Enserinck. PARIJS, 31 Aug. (Havas). De legercom- missie der Fransche Kamer heeft vanmiddag een uiteenzetting van Daladier aangehoord. Vblgens een daarna uitgegeven communiqué heeft Daladier een uiteenzetting gegeven van den internationalen toestand en nauwkeurige inlichtingen verstrekt over de militaire bedrij vigheid der voornaamste buitenlandsche mo gendheden op het tegenwoordige oogenblik, benevens over den omvang van haar voorraden, haar arbeidskrachten en haar voornaamste industrieën. Tevens definieerde hij de essen- tieele beginselen van de Fransche buitenland sche politiek en toonde hij de resultaten aan van de verrichte krachtsinspanning ter uitvoe ring van de door regeering en parlement aan genomen bewapeningsprogramma's. Hij gaf verklaringen over het tempo der materieel- productie, den staat van vordering der pro gramma's en de maatregelen ten aanzien de»- troepensterkten. WASHINGTON, 31 Aug. (Reuter). Van officieele zijde te Washington wordt ver klaard, dat het Britsch-Amerikaansche handelsaccoord snel zijn voltooiing nadert. Nog slechts drie producten worden bespro ken. De formeele onderteekening van het accoord zal waarschijnlijk in de eerstvolgen de weken geschieden. WARSCHAU, 31 Aug. (Havas). Het Poolsche „Persagentschap van het Westen", de spreek buis van de Poolsche minderheid in Duitsch land, keert zich tegen de kortelings door de Duitsche regeering afgekondigde maatregelen, die een onderscheid maken tusschen Duitsche voornamen en andere. Het persagentschap ver klaart, dat dit wederom een middel is tot ver- duits'ching der Poolsche bevolking in Duitsch land. Op het oogenblik, zoo schrijft het, komt het vaak voor, dat Duitsche ambtenaren van den burgerlijken stand weigeren op de ge boorteregisters de Slavische voornamen in te schrijven van Poolsche kinderen, en dat zij die namen slechts in den Duitschen vorm aan vaarden". BERLIJN, 31 Aug. (Havas). Gezaghebbende Duitsche kringen verklaren niets te weten ten aanzien van het in het buitenland verspreide bericht, volgens hetwelk Hitier den Rijksdag bijeen zou hebben geroepen. Rotterdam heeft, vooral met het oog op de .lUbileumfeesten, zeer veel werk gemaakt van de versiering' der stad en de bevolking is er op uit om bij deze feesten, die de geheele week zullen duren, op zii.n best naar voren te komen. De drukte van Woensdagmiddag, die zelfs voor een drukke stad als Rotterdam op vele plaatsen overstelpend was, concentreerde zich om den Coolsingel, waar de bemanning van de vloot van Piet Hein begroet werd door den loco burgemeester, wethouder A. B. de Zeeuw. Op het bordes van het stadhuis had zich het gemeentebestuur met de leden van den gemeen teraad en hun dames opgesteld, om den beroem den admiraal, later schepen van Rotterdam, te ontvangen. Ongeveer half vijf stelde Piet Hein zich aan het gemeentebestuur van Rotterdam voor met een welkomstrede, waarin hij gewaagde van de vlucht, die Rotterdam als havenstad had geno men. De loco-burgemeester beantwoordde de rede van den admiraal met een geestig speechje, waarin hij een parallel trok tusschen den tijd. vlak na het Twaalfjarig Bestand, toen Piet Hein ais schepen den schepter over Rotterdam zwaaide en den tijd van nu. Volgens spr. verkeeren wij tr.ans .ook in een soort twaalfjarig bestand, een tijdperk, dat geenszins een periode van voor spoed voor Nederland was. Gelijk Piet Hein met zijn medeschepenen de schouders zette onder het werk, zoo hoopte het gemeentebestuur van Rotterdam thans de moeilijkheden te overwin- ngn. Na deze toespraken trok de optocht voorbij. Hij werd gevormd door de geheele bemanning van de vloot van den roemruchtigen admiraal, met allegorische wagens, welke de macht van Neptunus en de zilvervloot voorstelden. Een uitstekende kapel speelde op de trappen van het stadhuis verschillende populaire liederen. 'oven het recht op eigendom gaat het recht op leven en beide rech ten liggen verankerd in de natuurwet.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1938 | | pagina 4