N
ALPENJAGERS OP MANOEUVRE
2J.e VMncL
De film „Levensgang"
1 Onze Omroepers komen in
80.000 gezinnen j
TENNISPANTALONS WASSEN
WASSERIJ KLEVERPARK
FOTO-ENGEL
EXPEDITIE P. J. BOS
V.B.-Corset
ZUIGELIN
WOL 60 CT. WIT 40 GT. Met 24 uur retour
DDAAinif A CT KLUIS- en SAFE-Reparatie
D IlHil UIVAO I en alle soorten SLOTEN,
MATRASSEMHUIS
Joh. van Wunnik
iiiiiHiiiiitnmiimHiiHitniiiHtiiiHiHitiimHHHiHiiwiHiiHffliHmmiiHHmHwmiiimftmimHtiiwifflniw#
ZONDAG 4 SEPTEMBER 1938
mi,SLEUTELS - Deurdrangers
HAARLEMS
van DE GRAAFF
F. C. MISSET JR. - houthandel
SPAARNWOUDERSTR.138
KLEVERPARKWEG 7
CR. HOUTSTRAAT 135 - TELEF. 15499
Verzendt Uw goederen
naar AMSTERDAM per
H.H. MIDDENSTANDERS
SCHRIFTVERBETERING
INST. REIBER-N A N
Derde werk van W. Cox
voor eiken leeftijd zoowel ,voor den
gezonden als zieken zuigeling.
VRAAGT PROSPECTUS AAN
in alle plaatsen vertegenwoordigd
mm
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
in h
üjk
de p
Bchri
ja te
uit h
de d
ter i
heeft
de p
sterk
de v
EOu
een
van
Pers
Pers
niet
stelt,
tedai
land
aan
bij g
tubri
deze
kert,
dagb
belar
eisch
de
Geer
Pers
deze
digd
die i
schot
Dr
heid
bij d
raak.
dien
een
tiOng
Nu
heel.
vakn
°nge;
ters,
ascet
gesel
hieri
die s
den
hebb
ivetet
hiyst
hiees
ben
Belar
La
Zulk
een
zelfs
door
verts
desw
hem
Waar
thaai
bren;
Verh.
bede
2a
ten
len i
gen
Will,
deel,
zich
boek
Ee
gebi,
hiöei
eene
in a:
tech
zal
iüric
stem
Wak:
schr:
Verei
eenv
baar
Uiee:
Wat
een
°hdt
Git
°efe:
artis
kan
hian
^Jh
loos
Dj
deri;
half
zen
keüj
den
den
tiev.
Voor
de v
Wor,
IC
Void
Weir
als
en
ciai,
Wijs
gen,
vak;
Wej
dan
Gee
H
arti
briE
Bar
Asc
BlIIHIIIIIIIIilliilHItlllllllllllHIIHIIIIIIIIIillimHHIIIIIHIHIIUIItllHIIIIIfllllllltllimiMllllitimiHIIHniftWmiHtHlllfllltlttfHtffHflHIHiMflHIIHHIIHHIHIUHfmfHIIUflllllttttHHItHHIIIIIffmtilHIIIIIII
Een die nog heel wat voor den boeg heeft. De 85.000 ton groote
„Queen Elisabeth" van de Cunard-White Star Line sal op 27 Sept.
te water worden gelaten. Een kijkje op het machtige zeekasteel
DE SLOTEN- en SLEUTEL-SPECIALIST r L. VEERSTRAAT 10 - HAARLEM - TEL. 11493
Werkt voor Rijks- en Gem.-Inst. Rep. door h. Nederland. G. B. ALDERs, sloten-expert.
GR. HOUTSTRAAT 103, Tel. 11485
Opmaken van matrassen
NU f 1.50 en f2.—
IN 1 DAG RETOUR.
I T TiTrp^ ASBEST-CEMENT
„ALr 11 producten
zijn concurreerend. De platen zijn mooi van
kleur en zuiver haaksch op de 4 kanten
SCHALKWIJKERSTRAAT 1 - TEL. 10241
Ontwikkelen - Afdrukkén
Vergrooten
Camera's va. 1 2.65
Speciaal MB
adres voor MATRASSEN en BEDDEN
SCHAGCHELSTRAAT 13 TEL. 10285
Repareeren en Bijvullen van Bedden en
Matrassen in één dag retour
Wij maken veerenbedden 3-deelig
reeds tot aankoop van een
Allen zijn eenstemmig in hun
oordeel over de buitengewo
ne kwaliteit en den prettigen
pasvorm. Voordelen die geen
invloed hebben op den prijs.
De garantie van den specia
list is voor U een waarborg!
Opgericht 1855
SPAARNWOUDERSTRAAT 30 - TEL. 11726
I volgt onzen cursus in
Het komt U en Uw zaak ten goede.
Inlichtingen en aanmelden dagelijks
privé- en Clublessen. Dag- en Avondlessen I
Telefoon 17655
Kleine Houtweg 8 Ao. 1899 Haarlem
Ben telefoonpost tijdens de training De kleine Prins Edward en prinses Alexandra, de kinderen van den Tijd voor het eten. De hoornblazer Engelsche soldaten verleenden hulp bij een strijd
voor de wedstrijden om den „Grooten hertog en de hertogin van Kent, bij hun terugkeer te Londen na hun geeft het signaal tijdens de ma- tusschen een Chineesch bataljon en Russische
Prijs van Duitschland" verblijf te Sandringham noeuvres der Fransche Alpenjagers leden van de intern, nederzetting te Sjanghai
De fourage vormt als steeds een der voornaamste onderdeden van de
interne organisatie tijdens de uitgebreide oefeningen der Fransche
Alpenjagers in de omgeving van Flangebouche
dat de omstandigheden, waaronder we de
film geprojecteerd zagen, niet al te gun
stig en min of meer improvisatorisch zijn
geweest, zoodat de fouten sterker opvielen
dan anders zou geschied zijn, doch dit mag
ons niet beletten de tekortkomingen te
signaleeren.
Het voornaamste gebrek van de film lijkt
ons haar traagheid, vermoedelijk wel ver
oorzaakt door een te gelijkmatig tempo,
zonder versnellingen en ralenti's, alsmede
door een te zuinige camera-instelling, te
weinig variatie in de beweging der camera
en te weinig verband tusschen deze bewe
gingen onderling.
Bij al deze bezwaren, die moesten neer
geschreven worden, is nochtans de alge-
meene conclusie gemotiveerd, dat W. Cox
met zijn „Levensgang" aan den Bond voor
Groote Gezinnen een film heeft afgeleverd,
die om haar onderwerp en haar uitwerking
interessant genoeg is om de leden van den
Bond te kunnen boeien en die tegelijkertijd
een ernstig werker als Cox zich op zijn
tekortkomingen zal laten bezinnen zonder
zijn zuiver talent te willen miskennen. Een
goed en serieus werker leert bij iederen
stap, ook bij iederen misstap, al realiseert
hij zich nog zoo scherp de omstandigheden,
waaronder hij werken moest en de zeer
moeilijke opdracht, die het onderwerp zelf
hier heeft verschaft.
Een der groote schroeven
wordt gemonteerd van de
Queen Elizabeth", 't nieuwe-
Engelsche mailschip, dat
binnen enkele weken te
water zal worden gelaten
Een leutig
groepje op de
j aarlijksche
klompenten
toonstelling,
welke te St.
Oedenrode ge
houden is
het gezin en eindigt in het gezin en in
voortdurend gezinsverband verloopt. Pa
rallel aan dit verloop ziet men in de film
diverse symbolen van leven en sterven in
de natuur, welke den levensgang van den
mensch van tijd tot tijd accentueeren.
Deze methode van filmen kan alleen
aangewend worden door hem, die de ge
heimen van het vak kent of bezig is te
leeren kennen en in zooverre moet men
Cox het compliment geven, dat hij op een
juiste manier heeft gemanoeuvreerd. De
filmbeelden spreken hun eigen taal en zijn
niet al te zeer afhankelijk van een ver
haal, waarvan het verloop zich wel gissen
laat. Men kan dan ook de intrige van de
film, haar feitelijken inhoud niet naver
tellen en dit beteekent op z'n minst, dat
er meer een filmtaal dan een literaire taal
wordt gesproken.
Dit alles valt dus in het voordeel van
„Levensgang" te zeggen en ook dit
maal toont Cox zich een man van
zuiver inzicht en talent, zooals hij ook in
zijn eerste films reeds blijk gaf met vaar-
Dit tracht Cox in zijn derde film te doen,
door zich reeds een zekere vrijheid voor
te behouden in den aard van het gegeven.
Er waren allerlei mogelijkheden denkbaar
geweest, die het doel, propaganda te ma
ken voor de idee van den R. K. Bond voor
Groote Gezinnen, zouden kunnen dienen.
Men had een speelfilm kunnen opzetten,
waarin het groote gezin met a! z'n zor
gen en groote vreugden zich kon mani
festeeren; men had een objectieve docu
mentaire film kunnen maken, waarin het
doen en laten mitsgaders de desiderata van
Titelbeeld van de film Levensgang
Deze bezwaren gelden veel minder voor
de eerste dan voor de tweede helft van de
film. In de eerste helft treft de belang
stellende toeschouwer herhaaldelijk frap
pante vormen aan, die alle goeds voor het
verdere verloop doen verwachten. Lang
zaamaan echter zwakt de film eenigszins
af en dit is mede te wijten aan een spreek
stem, die al te nadrukkelijk soms en te
langzaam haar veelvuldige teksten zegt.
Ook hier geldt het bezwaar, dat deze tek
sten te egaal van toon en kleur zijn en te
weinig ups and downs vertoonen om blij
vend te boeien.
Propaganda voor den Bond voor
Groote Gezinnen
Dat de R. K. Bond voor Groote Gezin
nen een eigen propagandafilm heeft
doen vervaardigen, legt nog eens den
nadruk op de groote mogelijkheden van
de film als propagandamiddel, mogelijk
heden, die men meer en meer gaat erken
nen. Dat het bestuur van den Bond zich
met zijn opdracht heeft gewend tot een
van onze bekwame en belovende filmers,
die Juist van zulke opdrachten de ontwik
keling van hun talent moeten verwachten,
is verheugend.
W. Cox Jr., de leider van Zuiderfilm,
heeft met „Levensgang" zijn derde film
achter den rug. Uitvoerig hebben wij des
tijds melding gemaakt van zijn eerste
films „Wij maken een krant" ^en „Venlo",
twee documentaire werken, die reeds on
middellijk een frisch talent toonden en
getuigden van een vaardigheid en vakkun
digheid, welke men zelden bij beginnelin
gen aantreft. Intusschen waren deze beide
onderwerpen een vrije keuze geweest, ont
staan uit den lust tot filmen en zonder
den dwang, die een concrete opdracht toch
altijd min of meer oplegt en de fantasie
van den filmer op meer dan één punt. aan
banden poogt te leggen, waarbij alleen de
bekwame vakman aan den dwang der om
standigheden zal weten te ontkomen.
den Bond aan de orde kwamen, doch de
grootste vrijheid van handelen kon gega
randeerd worden door een scenario, dat
zich niet al te zeer aan het te propageeren
object hjndt en deze methode, die zeker
niet de slechtste is, heeft Cox gekozen. Hij
kon daarbij de noodige vrijheid laten aan
zijn film en z'n toevlucht nemen tot sym
bolen uit de natuur, die een voldoend
heldere taal spreken om de bedoeling dui
delijk te maken.
Zoo ziet men in de film Levensgang
niet een regelmatige voorstelling van
zaken, waaruit men het doen en laten
van het groote gezin kan aflezen, noch een
intrige, die tot doel heeft het groote gezin
den lof toe te zwaaien waar het recht op
heeft. Er komt alleen aan de orde het gezin
met enkele van zijn aspecten, als daar zijn
de zorgen der ouders, hun vreugden, de
godsdienstzin die van het gelukkig gezin
de basis vormt enz. enz. en dit alles in de
verschillende stadia van het leven. Tus
schen geboorte en dood ligt het leven van
den mensch, het leven dat aanvangt in
digheid te kunnen filmen. Doch we zouden
overdrijven en niemand een dienst bewij
zen, indien we de film „Levensgang" vol
komen geslaagd zouden noemen. Misschien,
Werkfoto uit de film UL evensgang" van W. Cox