5 Kath. studenten van Nederland bijeen te Tilburg >,Vincentiaansch Franco schrijft aan Hitier DEBOMAANSLAGEN TE LONDEN V \V5\ I' II VEEL WETENSCHAP OP DEN TWEEDEN DAG La tie 't ZONDAG 12 FEBRUARI 1939 VAN WEEK TOT WEEK 99 haa, lieS, b«na v«n Hun kindje gedood? Onderzoek naar het verdachte sterfgeval te Rotterdam VERDEDIGINGSMIDDELEN OP CURASAO Vice-admiraal Van Duim naar Amerika Interessante faculteitsvergaderin gen en een cross-country Verbreking van het katholiek isolement Realisatie der ordening Het beroepsgeheim van den arts Het begrip totaliteit Franqois Mauriac als katholiek romanschrijver Brief handelt wellicht over onderhandelingen met Parijs en Londen Ministers te Valencia De avondvergadering Sint Frans van Sales is de patroon van de Journalisten, maar Sint Vincent de Paul is de Cerste heilige, die een krant heeft uitgegeven. Ju dezelfde dertiger jaren van de zeventiende teUw, waarin Théophraste Renaudot zijn „Ga- <ette de France" redigeerde, die hem den eere- "tel bezorgde van vader der periodieke pers, Schreef meneer Vincent geregeld zijn „Magasin ^aritable" vol, dat het verband onderhield tus- ^hen den organisator van de charitas en zijn 'medewerkers in heel Frankrijk. Renaudot, die te ^arUs zijn standbeeld heeft op het naar hem êeneemde pleintje, waar de b'ioemenmarkt wordt ^houden, beoogde met zijn Gazette niets anders öari louter informatieve nieuwsverschaffing; ®*ut Vincent stelde de krant in dienst van een 'öee. Hij zou de vader van de propaganda-pers eu van het journal d'opinion mogen heeten. Lan- ®eU tijd heeft men dit gedeelte van zijn werk trekkelijk veronachtzaamd, maar het nauw keuriger onderzoek onzer eeuw bracht een ken- 6ring in de waardeering teweeg, en tegenwoor dig wordt Vincentius niet alleen gehuldigd als liefdadig man en als maatschappelijk hervor mer. ais maar verwierf hij ook een grooten naam Prozaschrijver. Men wil zelfs, al zijn de bewijzen aan- Vechtbaar, dat Bossuet geschoold zou zijn door öeU stijl en door de ideeën van Sint Vincent de aul. Het is zeker, dat de diepgaande gedachten Vau Bossuet betreffende het probleem der ar moede met de zoogenaamde „sociale ideologie" Vari Sint Vincentius op verscheidene punten tref- j®Ud overeenkomen, en degenen, die nog altijd frhalen, dat Bossuet alleen maar berusting in armoede zou hebben gepredikt en dat hij feitelijk aan de zijde van de bezitters stond, eilnen de teksten van den grooten schrijver S'€cbt! Zelfs is het vatbaar voor bespreking, of 06 sociologie van de katholieke denkers der ze stiende eeuw niet gezonder en effectiever was öaU de hedendaagsche, die grootendeels door S ..dieszeitig" en deswege onvolledig humanis- 1)10 wordt gekenmerkt. Sint Vincentius was ongetwijfeld een huma- ri's'l hij behoort tot de school, waaraan Bre- Snd in een gelukkig oogenblik den naam heeft Seven van „l'humanisme dévot". Het besef der ^eUschelijke waardigheid is onafscheidelijk van 'Ucentius' inzichten betreffende de naasten de. Hij zag in den evenmensch Gods beeld gelijkenis, niet een principieel „verworpene", ^aar een principieel verloste en geroepene. °cstijnvaders-bespiegelingen over de slechtheid "y den mensch bleven hem gelijk trouwens eU meesten woestijnvaders! even vreemd als ^keloos vertrouwen op de aangeboren goedheid ^Uer medemenschen. Hij wist, dat in ieder ensch het vermogen aanwezig is om mede te erken met de genade, en hij wist ook, dat dit ^Uiogen soms door onvrijwillige ellende wordt Proefd, soms erdoor verzwakt. Het ondergaan V°" barre onrechtvaardigheden is niet voor %llA - zielen bevorderlijk. Wanneer de rijken hun ^verantwoordelijkheid voor het lot van de Uien mt het oog verliezen, schaden zij niet een aan de maatschappelijke verhoudingen Öeze tijdelijke samenleving, maar zij schen- 11 öe heilsorde van Christus, waarin de cha- as haar onvervreemdbare plaats heeft. Even gelijk als Bossuet heeft Sint Vincentius er j wezen, dat abnormale levensverhoudingen, °r maatschappelijk onrecht bestendigd, door- c';a"s de zonde meer in de hand werken dan de Öeugc1, en dit naar beide zijden: naar de zij- fJer armen, die tot weerzin tegen het leven 8cdrongen' en naar de zÜde van de rij- die verharden in de gehechtheid aan hun Sit - Ueeii De vraag, waar het geld blijft in deze we- is voor den christen een minder interes- vraag dan de vraag, waar de ziel blijft. 'lr de ziel is bij een onrechtvaardige ver- «Üti, 'kat 'g van het aardsche goed gewoonlijk niet ^'ervan was Sint Vincent zich scherp bewust, h- g "J had zeker niet minder medelijden met - Nken, die hun heil verdeden aan het ver- «i eüjk bezit, dan met de armen, die in de le»ste !gehWi ontbering het mystieke voorrecht ge- den lijdenden Christus levend te ver- °ordigen. Vincentianen mogen dan ook VS| bedenken, dat vincentianisme minder een van maatschappelijke armenzorg dan evangelische zielzorg, die op de allereerste h^3 hun eigen ziel aangaat! De heilige zelf '"hert hen hieraan in een dier nuchtere, fly itonisch-droge opmerkingen, waardoor s^ ^uveel practisch overwicht over de maat- zijner dagen verwierf. Het mooie van tkai W°°rden hgt niet in eenige zwelling van de Vaj ('°or het gemoed gestuwd, maar in de on- cSbare preciesheid, door het gezond ver- Als Sedicteerd. "heneer Le Gras in 1625 sterft, blijft zijn tej. *VG| Louise de Marillac, ontroostbaar ach- bbh h 2(i richt zich zoo verhaalt Leo Weis- c' - tot meneer Vincent „opdat hij haar We^e' bedrukte ziel onder zijn hoede zou hej. n. Zij smeekte haar zielzorger, haar in '°oster te laten gaan. Maar hij droeg haar laVc^'dden m Parijs in haar rijk huis verder te °m haar angstige gedachten Zj baar weg te nemen liet hij haar Dit6,11 bezoeh®n-" k6r, is zuiver Vincentiaansch. Wie de goede jpge 'h alleen beschouwt als goed voor degenen, het 'i' Wie worden ondernomen zooals bij Cec. 6genwoordig hulpbetoon de algemeene ge- ViriCeetlS!mg is begrijpt den geest van Sint 6iih heslist verkeerd. De goede werken fler 1 de sociologie van de katholieke denkers v0orïevenhende eeuw vooral een weldaad Gods dp?onen, die de goede werken bedrijven bi6t contrareformatorische gedachte vond Uqi a]leen der steun in het evangelie en de brie- 'Or aPostelen, maar ze werd nog versterkt de talrijke polemieken over de waarde de aSt}ei,^c goede werken, waartoe de Hervorming ^abbe boriderd jaar had uitgedaagd. Eerst orij-Q er WÜ ze zoo bezien, heeft het zin, een dat 111118 geven van het voornaamste. UHUge "neer Vincent aan charitatieve onderne- ln en tot stand bracht. UiiSSjc 17 hegint hij met het werk der volks- 'l1dSci C''W'Z- de prediking voor de verwaar- hevolking van de landgoederen der grootgrondbezitters. Hierbij is de Gravin Gon- di, de moeder van den lateren Kardinaal de Retz, zijn voornaamste helpster. Hij controleert meteen de rechtspraak in deze districten, want het is hem gebleken, dat het arme volk vaak door een partijdige justitie het hevigst wordt onderdrukt en opgejaagd. In 1618 organiseert hij de zielzorg voor de galeiboeven, en bepleit voor deze veroordeel den een behandeling, die meer overeenstemt met hun ook door de misdaad onschendbare menschelijke waardigheid. Hij sticht in het zelfde jaar de Broederschap van Barmhartig heid, waarin bemiddelde leeken zich vereeni gen om den nood van de armsten te lenigen. In 1625 komt de Congregatie van de missie tot stand, die later naar het moederhuis de Congregatie van de Lazaristen zal worden ge noemd, een priestercongregatie, die tot spe ciale taak heeft, de zielzorg voor de meest ver waarloosden te behartigen. In 1628 begint meneer Vincent met de reor ganisatie van de seminarie-opleiding, om dat hij bij den priesterstand zijner dagen eer. tekort aan levensdiepte waarneemt. De groo- te man van deze reorganisatie is meneer Olier en het zou onjuist zijn, diens verdiensten aan Sint Vincent toe te schrijven, maar het staat vast, dat Sint Vincent veel werk heeft ge maakt van de retraites voor wijdelingen en het is niet uitgesloten, dat hij het eerst dit mid del tot heiliging van den priesterstand in Frankrijk heeft toegepast. In 1632 geeft hij zijn genoemd „Magasin charitable" uit, een orgaan, dat de organisa tie van de naastenliefde in Parijs en allengs in heel Frankrijk verbreidt. In 1633 begint hij met het werk der priester- conferenties, waarbij hij den vollen nadruk legt op de bovennatuurlijke begrippen, die de maatschappelijke functie van den priester die nen te beheerschen. In hetzelfde jaar sticht hij de Congregatie van de Zusters van Barmhartigheid of Zus- terkens der armen, wier liefdadig hulpbetoon zich uitstrekt tot alle werken van barmhartig heid, zoodat zij nog heden in Frankrijk, naast de ziekenzorg en de zorg voor verwaarloosde kinderen, de zorg voor de vrouwelijke gevange nen en voor de gevallen meisjes behartigen. Noemen wij nog, in de twintiger jaren, de organisatie van de zorg voor de christenslaven in Noord-Afrika, waarvan Vincentius er tij dens zijn leven twaalfduizend wist vrij te koo- pen. In 1635 organiseert Vincentius de zorg voor de emigranten uit Lotharingen, verdreven door de krijgsverrichtingen van Gustaaf Adolf. „Men zag rondzwervende benden van ellendigen die trachtten door den muur van soldaten heen te breken en al deze menschen stroomden naar Parijs en bevolkten de binnenplaatsenen de zalen van St. Lazare. Een heel volk vluchtte in de armen van één enkelen mensch, meneer Vincent," verhaalt Weismantel. Tengevolge der godsdienstoorlogen onder Cromwell kwamen hier nog bij de tallooze emigranten uit Enge land, Schotland en Ierland. Om al deze vluch telingen te herbergen en verplegen, sloot me neer Vincent een verbond van den Franschen adel, dat de benoodigde gelden bijeenbracht. In 1643 staat hij Lodewijk XIII bij tijdens diens laatste levensuren, en wordt lid van den „Conseil de Conscience" van de koningin-re gentes Anna van Oostenrijk, in welke functie hit aandringt op de behartiging van de belan gen des volks, tegen den politicus Mazarin, die slechts met de belangen van de dynastie, re kende, hetgeen op den duur de dynastie, na een hooge opvlucht onder Lodewijk XIV, ten val zou brengen bij de Fransche Revolutie. In 1649 laat hij de lijken van tweeduizend gesneuvelde Spanjaarden begraven door zijn missiepaters, om aldus de epidemieën iii de nabijheid van het slagveld van Rethel te on derdrukken. Huizen, waar besmettelijke ziekte had geheerscht, liet hij stelselmatig uitrooken. Tenslotte het werk, dat hem het meest ter harte ging: hij organiseerde de zorg voor de vondelingen, die hij aan de Zusterkens der armen toevertrouwde, bij wie ze bleven, tot ze opge groeid waren en hun eigen brood konden ver dienen. Dit bracht mede, dat hij zich moest bezighouden met de zorg voor het volksonder wijs, waarbij hij zocht naar doelmatiger en practischer methoden. Zijn staat van dienst is zeer onvolledig weer gegeven in deze lijst, die uiteraard alle parti culiere daden van charitas verzwijgt. Maar een indruk van hetgeen hij tot stand bracht, krijgt me» nu toch. Df meeste dezer werken bestaan nog heden, vrijwel of geheel in den vorm, dien Sint Vincentius eraan gaf. Hij stierf op 27 September 1660, half vijf in den morgen. Maar„armen zult gij a 11 ij d bij u hebben". „Het geduld van de armen zal niet teloor gaan" zegt de Psalmist. „Patientia 'pau- perum non peribit." A. v. D. Politie en justitie te Rotterdam hebben een onderzoek ingesteld naar aanleiding van het overlijden van een kindje van 6 maanden van het echtpaar v. d. S. in de Zoutziederstraat al daar, dat in zijn bedje gestikt is. De politie heeft de ouders in het bureau Oos- tervantstraat, na verhoor, voorloopig vastgehou den. Zij ontkennen, dat het kindje een geweld- dadigen dood is gestorven. Op het lijkje zal sectie worden verricht De gepensionneerde vice-admiraal M. H. van Duim is, naar de Telegraaf ter oore komt, ver gezeld van eenige deskundigen, scheep gegaan naar Amerika, in verband met eventueele maat regelen, rakende de verdedigingsmiddelen op Curagao. T* v V- i 't 99 f99 Een K.S.D. is geen louter feestelijkheid. De katholieke student weet maat te houden, hij weet dat er naast de genoegens van het leven ook een plaats behoort te worden in geruimd aan den ernst en zoo hebben de organisatoren van de Tilburgsche Studen tendagen er voor gezorgd, dat de deelnemers ruimschoots gelegenheid krijgen hun ver stand te scherpen en hun levensblik te ver ruimen. De tweede dag van de K.S.D. stond zoodoende in het teeken van de wetenschap en reeds in de vroege ochtenduren hebben vele sprekers op voortreffelijke wijze verscheidene zeer interes sante onderwerpen belicht. Voor de economis ten en juristen sprak Drs. Frans Gijzeis over het onderwerp: „Naar practische realisatie van de corporatieve ordening in Nederland." Na een uiteenzetting van de in Quadragesimo Anno gegeven aanwijzingen voor de beëindiging van den klassenstrijd door de vorming van krach tige organen in 't lichaam der Mij., met name de bedrijfsschappen, wijdt spr. 'n beschouwing aan de maatregelen, die in de laatste jaren in Nederland door particulieren en organisaties daarvan en door den Staat genomen zijn. Spr. gaat verder de ontwikkeling der vakorganisaties van werkgevers en werknemers na. Het instituut der collectieve arbeidsovereenkomst wordt uit voerig uiteengezet, alsmede de daardoor bereikte resultaten, waarbij het collectief contract der typografie als voorbeeld wordt gesteld. De vakvereenigingen zullen op grond van prac tische overwegingen, ingeschakeld moeten wor den bij den opbouw der bedrijfsorganisaties hier te lande. De collectieve arbeidsovereenkomst biedt nu ruime perspectieven, doordat de mogelijkheid van wettelijke verbindendverklaring is gescha pen. De bedrijfsradenwet, waarin de verorde nende bevoegdheid in uitzicht is gesteld, wordt door spr. behandeld en als basis beschouwd voor 'n bedrijfsgewijze organisatie binnen de gemeen schap. Voor de toepassing is echter vereischt, dat er 'n samenwerking tusschen belanghebben den in de practijk gegroeid is. Behalve de C.A.O. biedt hier de ondernemersovereenkomst en de verbindendverklaring daarvan 'n mogelijkheid. Als consequentie van het ordeningsstreven ziet spr. de noodzakelijkheid van 'n nationalistische economische politiek ook t.o.v. 't buitenland. Met betrekking hiertoe zal vooralsnog de Staat een belangrijke functie te vervullen hebben. Het beschikbare apparaat, crisiswetten bedrijfsver- gunningswet enz. worden nagegaan. Tenslotte wijdt spreker enkele piëteitvolle .woorden aan de nagedachtenis van Paus Pius XI, wiens ideeën zullen moeten doordringen in de harten der menschen, om tot een nieuwe gemeenschap te komen. I Terzelfdertijd werd een faculteitsvergadering gehouden voor de medici, waarbij de heer E. Geelen het beroepsgeheim van den arts behan delde. Spreker onderwierp daarbij allereerst de theo logische zijde van dit vraagstuk aan een be schouwing. Na te hebben vastgesteld, dat soms het particulier of algemeen belang den arts van den plicht tot geheimhouding kan ontheffen, ging hij dit voor verschillende gevallen na. Ten slotte behandelde spreker de verhouding van medicus en rechtspraak, waarbij hij ook enkele gedachten wijdde aan den beroepseed. Voor de natuurphilosofen sprak Dr. Th. van der Bom over de totaliteitsgedachte in natuur- en geesteswetenschap. Prof. dr. v. d. Bom begint zijn voordracht met er op te wijzen, dat er bepaalde begrippen en opvattingen zijn, welke het geheele denken van een of ander tijdvak beheerschen. Zoo meen de de wetenschap van de vorige eeuw, dat eik ding volkomen was verklaard, wanneer men zijn deelen en onderdeden kende en wist op welke wijze deze waren samengevoegd. Voor het geheel als geheel had men geen oog. In tegen stelling met deze mechanistische denkwijze spreekt men thans op allerlei wetenschappelijk gebied over totaliteiten. De spreker gaat ver volgens na, hoe in de wetenschappen van het levenlooze het begrip totaliteit wordt toegepast op atomen, moleculen en kristallen. Deze le venlooze vormingen zouden volgens het oordeel van verschillende moderne natuurgeleerden op gevat moeten worden als dingen, die meer en anders zijn dan de som van hunne samenstel lende deelen. Een dergelijke totaliteit is volgens nieuwer inzicht ook het levende geheel ten opzichte van zijn samenstellende deelen: organen, weef sels, cellen en celdeelen. Heeft men eenmaal ingezien, dat het levend wezen een totaliteit is, dan komt men zonder veel moeite tot het in zicht, dat de levende totaliteit in tegenstelling met de levenlooze zelfwerkzaam is en men trekt een scherpe scheidingslijn tusschen leven en niet-leven. Na in 't kort te hebben aangetooryl dat de totaliteitsgedachte zich ook toegang wist te verschaffen tot het gebied der psychologie, op voedkunde, taalwetenschap, economie en socio logie, betoogt de spreker, dat het begrip tota liteit dezelfde elementen bevat als het aristote- lisch-thomistisch wezensbegrip en de daar mee verwante idee „forma", hij betreurt het echter, dat 't weinigen nog buiten onze kringen het onderscheid hebben ontdekt tusschen sub- stantieele en accidenteele formae; vandaar vele dwalingen vooral op sociologisch gebied. Wie eenmaal het begrip totaliteit heeft aanvaard, staat midden op het gebied der finaliteit. Men moet dan wel van doel en doelmatigheid spre ken. Spreker toont dit aan en besluit zijn voor dracht met de bemerking, dat, zoo ooit de tijd rijp is om onze aristotelisch-thomistische in zichten uit te dragen in de wereld, dan is het wel nu, in deze totalitair-finalistisch denkenden tijd. In de vergadering der litteratoren belichtte Pa ter J. van Rijckevorsel S. J. Francois Mauriac als katholiek romanschrijver. Na in groote lijnen den levensloop van Mau riac te hebben geschetst, en den nadruk te heb ben gelegd op de te groote godsdienstige ge voeligheid, die de opvoeders van Mauriac bij hem hadden ontwikkeld, liet Pater van Rijcke vorsel zien, hoe de romanschrijver, heidei schouwend in hetgeen er in hem omging, eerlijk tegenover zichzelf, moest komen staan voor het probleem: hoe het uitbeelden van den strijd in een zondige ziel te schetsen zonder ergernis te geven. Met alle kracht hecht Mauriac zich aan de gedachte, dat alle waarheid heilig is, ook de „éléments impurs", die een katholiek roman schrijver evengoed als een romanschrijver „tout court" heeft te aanvaarden. Maar de katholieke romanschrijver heeft een bevoorrechte plaats, hij alleen ziet het leven in zijn volheid: „ne truquez done pas le réel' vraagt Mauriac; eerbiedig de volle realiteit, ook de reëele verlossingsgenade, die inwerkt op de menschelijke ziel. Maar aangezien wij alleen zoeken en vinden wat wij reeds in ons omdra gen, is het noodig dat wij voor ons zelf door zichtig zijn in ons zieleleven, eerlijk in ons ge loof.s beleven, den geest, die in ons bidt, gastvrij bejegenen en beluisteren. Het probleem ligt dus niet in den roman, maar in den roman s c h r ij v e r „II faut purifier la source," dan zullen wij Gods genadewerking ook in anderen ontwaren en daarentegen afleggen alle verstandhouding met het kwaad, die glans en charme geeft aan de beschrijving van de zonde. Hoe Mauriac deze theorie heeft toegepast, liet spreker zien in eenige passages van „le noeud de vipères." Wat zou een K. S. D. zijn zonder meisjes? Zij vormen steeds een groot en fleurig con tingent onder de deelnemers en zij weten door hun aanwezigheid een sfeer van op gewekte charme te geven, waardoor deze dagen een aangenaam en stijlvol aspect krijgen. De dames-studenten hebben zoo hun eigen problemen en het is goed en verstandig, dat zij samen in onderling overleg deze vraagstukken bekijken. Daarom vergaderden zij onder leiding van haar praeses, mej. Lucy Bartels, waarbij zij zich lieten voorlichten door mej. mr. C. van den Dungen, die de taak en de verantwoordelijk heid van de meisjes-studente ten opzichte van haar later leven breedvoerig en helder uiteen zette. Het is begrijpelijk, dat na al deze leerrijke doch inspannende vertoogen de geest vermoei^ raakt en daarom had men voor gezonde en ori- gineele ontspanning gezorgd. De nog zeer jon ge, maar niet weinig actieve Tilburgsche Stu- aenten-rijvereeniging „Gleipniz" had een prach tige cross-country georganiseerd, waarbij meer dan veertig ruiters in een prachtige omgeving elkaar op sportieve wijze bekampten. De Rielsche heide is wel bij uitstek ge schikt voor chevalereske capriolen en zoo wel deelnemers als bezoekers hebben dan ook ruimschoots kunnen genieten van de hippische prestaties, die met veel élan wer den ten toon gespreid. Tijdens een geanimeerden borrel werden de prijzen uitgereikt, waarbij bleek, dat de heer BERLIJN, 11 Febr. (Reuter) De ambas sadeur van het rechtsche Spanje heeft rijkskanselier Hitier een persoonlijk schrij ven van Franco overhandigd. Men gelooft, dat dit schrijven betrek king heeft op den toestand in Spanje. Mo gelijk stelt Franco den Rijkskanselier in dit schrijven in kennis van den stan.d der on derhandelingen met Frankrijk en Engeland. Volgens het Spaansche persbm-eau te Lon den, hebben de rechtsche autoriteiten de haven van Barcelona vrjj voor alle scheepvaart ver klaard. Naar Reuter uit Madrid verneemt, is gedu rende een luchtaanval op Valencia het Britsche stoomschip „Lucky" getroffen en gedeeltelijk ge zonken. De „Standford" werd beschadigd. In de havenwijk zijn twintig menschen omgekomen en 45 gewond. De minister van Verkeer. Hospitaiet, de mi nister van Financiën, de Los Rios, en minister zonder portefeuille, Mendez Aspe, zijn vanoch tend te Valencia aangekomen. Volgens Havas hebben zij direct een bespreking gehad met de ministers Negrin en Del Vayo. Del Vayo heeft tegenover de pers verklaard, dat de andere ministers achtereenvolgens zou den aankomen, üribe, minister van Landbouw, is om 13 uur aangekomen. Alle ministers zijn in het kabinet van den minister-president bijeen. Del Vajfc heeft in den ministerraad van vandaag gezegd, dat zich naar schatting 400.000 Catalaansche vluchtelingen in Frankrijk op houden. Duizenden soldaten en burgers aldus meldt Havas uit Toulouse van wie men dacht, dat zij door de rechtsche troepen bij Andorra inge sloten waren, zijn in het departement Ariège over de grens gekomen en naar concentratie kampen gebracht. De Fransche generaals Duffieux, Tillion, Duval en kolonel Segonne, die te zamen een reis door Noord-Oost Spanje hebben gemaakt, hebben tegenover Havas verklaard, dat zij nergens spo ren van offensieve of defensieve voorbereidingen hebben gezien op de wegen, die naar de Fran sche grens leiden. Over de internationale brug te Hendaye zijn 8.861 Catalaansche miliciens, die den wensch te kennen hadden gegeven naar het rechtsche Spanje te gaan, uit Frankrijk vertrokken. Albers Pistorius de beste prestaties had ge leverd. In de avondvergadering hield de heer G. J. Hammerstein uit Rbtterdam een rede waarvan vooral de slotconclusie een belang rijk nieuw voorstel inhoudt voor de kath. studenten-gemeenschap. Spr. begint met er op te wijzen dat de Paus een levensplan ontvouwd heeft dat bedoeld is voor de geheele wereld. De universaliteit blijkt volgens spreker uit het feit dat de mensch slechts dan zinrijk leeft als hij den wil van den Schepper volbrengt. Alleen door de genade van God kunnen de menschen tot het Godsrijk komen. Dus is Christus de eenfge redding voor persoon en gemeenschap. De genade heeft dus de gezonde natuur als voorwaarde. Dit is van beteekenis, omdat het regelmatig handelen van katholieken niet be antwoordt aan het bovennatuurlijk leven. Verder eischt ook de bovennatuur dat de men schen zich uit alle kracht geven aan het ge meenschapsleven. Dit is de eenige practische manier om het laïcisme en ook het r.ationaal-socialisme onder de knie te krijgen. Tenslotte hebben de katholieken met alle goedwillende andersdenkenden een geeste lijk plafond voor samenwerking. De opzet van de actie voor een nieuwe gemeenschap voldoet aan dit apostolaat. Het theoretisch wereldplan van liefde van den H. Vader geeft den inhoud van onze levens roeping, zooals God deze concreet van ons wil. De taak van den Katholieken Student is: dit plan concreet uit te werken. Primair is de zorg voor het eigen zieleheil. De student heeft een specifieke zielzorg noodig. Het is te betreuren, dat de vereenigir.gsmoderatoren zoozeer bezet zijn met allerlei bijkomstige werkzaamheden, dat voor de studentenzielzorg geen tijd meer overblijft. Ook in verband met de Kath. Actie zijn priesters dringend noodig. Het feit, dat de leiding der K.A. berust bij leeken, wil nog niet zeggen, dat de priesters verwisseld kunnen worden. Wat tegenwoordig aan katholieke beginselen door middel van de R.K.S.P. voor het staat kundig leven van ons volk wordt voorgehouden, zal moeten geschieden door katholieken in hun beroepsstanden. Wil dit niet ontaarden, dan zal daarvoor noodig zijn het organisatorisch kader van de Katholieke Actie. Wat is nu de taak van den katholieken Stu dent t.a.v. het wereldplan? Voorop staat zelfheiliging. Hij moet het eigen wetenschapsterrein puik beheerschen. Hierop moet men wel oppassen voor twee ernstige fou ten: Het positivisme en 't rationalisme in zijn intellectueele vormen. De Student moet trach ten te worden een gespecialiseerde intellectueel: geen louter vakmensch. In de R.K. Studenten-Vereeniging zal de werkzaamheid van ieder voor het algemeen wel zijn scherper op den voorgrond geplaatst moe ten worden. Een andere taak van den R.K. Student is de verbreking van het katholiek isolement. Om tot een goede oplossing te komen, moeten alle plaatselijke R.K. Studenten- vereenigingen op de eerste piaats een ge meenschappelijke lijn trekken. Aan elke Universiteit moet een algemeen corps ge vormd worden, waarvan de verschillende principieele vereeniginger. leden zijn. De huidige corpora zijn op grond van hun ver leden hiertoe niet geëigend. Zij zullen in die te vormen nieuwe algemeene Studen- ten-vereeniging een der or.derafdeelingen zijn. De algemeene Studentenvereeniging zal tot taak hebben de behartiging van het algemeen Studenten-welzijn aan haar Academie. Met een weinig goeden wil zal dit alles gemakkelijk te bereiken zijn. De Paus is gestorven op het veld van eer: „voor God". Zijn werk leeft en moet groeien door den arbeid van alle studenten. Op deze rede volgde een interessant debat terwijl ook na de vergadering de rede druk besproken werd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1939 | | pagina 5