De icoon in het Rusland der Czaren Csen)- slot Defect? Tel. 11493 Haarlem, 15 Febr. 4eheid" ^ninklijke liedertafel OPRICHTING De Sleutelspecialist-L. Veerstr. 10 Op bezoek bij 'n Overveensch verzamelaar WOENSDAG 15 FEBRUARI 1939 fynjar} uat\ VüJojftawnri De bonnetjes van de politie 1938 minder gebruikt dan het jaar daarvoor BLOEMISTEN-P ATROONS- VEREENIGING ^Idiging 100ste lid en bespreking Pachtwet Jat >eï '<ANG EN VRIENDSCHAP" Gouden huwelijksfeest Sleepen en bouwen in 1939 FEESTAVOND ST. ODILIA N.Z.H. EN VAKORGANISATIES TUINBOUW EN PLANTKUNDE R.K. DAMES-ZANGVEREENIGING Oprichting R.K. Dames- zangvereeniging De Narcissententoonstelling te Sassenheim is gisterenmiddag geopend. V.l.n.r. met liun prijzen de heer en T. Vos, War naar, G, Zandbergen en Frijlink AGENDA Bioscopen 16 Februari Bioscopen SCHEEPVAARTVERKEER Faillissement J. Winkel Vereeniging R.K. Raadsleden Nam belangrijk af in het afgeloopen jaar „Zang en Vriendschap" Haarl. weer- en sterrenkundige kring Faillissement J. F. Goebel Gemeentelijke Radio-centrale jgllpfj STAD uws VeT6gens overtredingen van de arbeids- en ^«gheidswet maakte de politie in het afge !°Pen jaar 311 processen-verbaal op tegen 233 bin 7' ^r°0r overtredingen drankwet, motor- en ielwet, winkelsluitingswet en overige wetter. Ve verordeningen waren deze cijfers respectie- W i9 tegen 6' 7773 tesen 7881, 142 tegen 131 en tegen 1708. C} aantal misdrijven nam lichtelijk af en aic»e van 2040 tot 1946. gisteravond i ^ajfeu€en ^enigszins feestelijk aanzien had, daar het 100ste lid (het ledental is inmiddels xj.yisteravc hield deze vereeniging in „de een druk bezochte ledenvergadering tot 109 gestegen) een geschenk overhan- i,Öe ZOu wor(ien, bestaande uit een boekwerk Tuinbouw t0 zaal had door enkele palmen van de firma pej en een bloemstuk van de firma Carl v. Em- een feestelijk aanzien en meer aan 60 jJO waren aanwezig. 8Uce Voorzitter feliciteerde ook de leden met het sU(£es> dat de ledenwerving gehad heeft, een es dat bereikt is met veler medewerking en zijn weerklank heeft gevonden in Leiden, ee^?senaar, Alkmaar en in het Gooi, waar ver- lgbigen opgericht zijn met hetzelfde doel en staat Haarlemsche bestuur mee in contact voorlezing van de notulen heette de voor- ji e r den spreker van dezen avond, den heer (W Roozen, secretaris van de Tuinbouw-On- Ojbng^ Ujt Bloemendaal, die sprak over het j^'Werp: „de Pachtwet", welkom. sWrt6 Wet' aldus sPr-' is in de eerste pluats tot 'lUü gek;omen tot bulp aan de vele pachters of kir ers van Iand en tuinen. De term „huurders, en verhuren" is in de wet niet gebruikt, '"et deze *Rrm vervallen is. Verder geldt de eu biet voor oppervlakten kleiner dan H.A. j)Vab een pachtprijs beneden f 50. W°0r verschillende bepalingen zijn cok vele W aan ben grondeigenaar gewaarborgd, '%t, de wet den nadruk gelegd heeft op de 'en van de pachters. ?nbien door onverwachte oorzaken buiten de Ir 'r dat jaar vermindering van pacht toege- v^d van den pachter misgewas optreedt, kan D^^-kamer met als hoogste instantie ad worden. In ieder arrondissement is een 1 latkamer in Arnhem. tie e duur van de nieuw te sluiten pachttermij- l(j^ Zal voor 10 jaar moeten zijn en schrifte- overeenkomsten zijn verplicht. Dli ,a de io jaar pacht is een opzeg-termijn ver- jdt van 11-2 jaar. temissie-wet houdt in dat de verpachten kgp Pachters kunnen dwingen om de gewassen nv*b schade te doen verzekeren tegen hagel, i'strooming en brand. 0)5 aten ze dit na, dan missen ze ook het recht eductie op den pachtprijs bij catastrophes. tie a deze inleiding werden vele vragen gesteld kt I®ar>twoord werden door den heer VVesterdijk Haag, ambtenaar bij het Centraal Be- V^aruit bleek wel hoe noodig een inleiding °ver dit onderwerp. De e voorzitter stelde toen de rondvraag aan rde, die nog gedurende anderhalf uur gevuld ta. met vragen en wenschen van de leden, i6tlrdit wel bleek dat er nog zeer veel te sanee rt in het hoveniersbedrijf. ifpi ,,jj 1 eerste concert in dit seizoen van onze 5|s binklijke" bracht zoowel inzake koorzang itiU0'istische medewerking een belangrijk en essant programma. 8kiïi°a^s gebruikelijk ving het concert met een VojJb'hgsvoIle inleiding aan. Deze werd ge- §6(j d door een tweetal Palestrijnsche gezan- U' vervolgens kwamen de grootere koorwer ken® keuze was ditmaal gevallen op drie wer- een tijdperk, waarin de mannenzang Öij>e opbloeide, ja, in vele landen een gewel kt Vlucht nam. Dit was voor een groot deel schrijven aan die (z.g.) verderflijke zang en, riJden, waarvan er vele zeer goed geor- k^^^d'd waren en waarvoor intusschen toch kt-lr. bienig echt-muzikaal koorwerk is ge- Veb (in Holland vooral door de Brandts alien verschillen' en we kunnen best be- vihi?' da*" in de jonge generatie zich personen kiej ben, die opgaan in moderne werken en k(>ei,0l niet ten volle kunnen genieten van de i)jtr°mantiEcl1 getinte werken, zelfs niet van "Weekend geschreven werken van compo- die thans op het programma voorkwa- be'r ^-egar en Riga. t® a;fel^ke Personen schrijven dit gewoonlijk wkstv be volgens hun meeniog mindere 'Jltijp. aarde van het oudere genre. In werke- V°k pb het hoofdzakelijk een gemis aan ge- begrip voor den romantischen stijl. Het b- Een goed, romantisch lied schenkt hun dt0a' evenmin voldoening. U te voldoening schenken genoemde wer- ®Ch zangers en toehoorders, mits ze tech- en stijlvol worden gezongen. Stijlvol! t0®', rirotnantische muziek overheerscht het ge- chyrt.0°h men mag zich niet aan overdrijving lg maken. f. b'anissimo, elk lyrisch melodietje behoeft IqU "bet een ziekelijke sentimentaliteit, ■tui- "tissimo, 'n gemarkeerde passage nog niet ?oQ zWollen pathos te worden gezongen. Ntr .l.ets gebeurt nog maar al te dikwijls, bet bij onze Z. en V. „Germinal" boeide jbCfQj, e§int tot 't einde door sterk-doorvoelde ö®9 \^.acbt. De geweldig dynamische contras- scharfn hier absoluut geen effectbejag, ook V cn tegenstellingen deden muzikaal aan. >r ön v- is een koor, uitmuntend geschikt Ktcischt8eli,'ke werken. Het beschikt over het t,®''uiri materiaal, ontwikkelt een afgerond. ^huThd ban ook gewoonlijk niet alleen om koor- schoots voldaan, bij een eventueele herhaling verwachten we echter een domineeren van het muzikale boven het technische, m.a.w. een niet zoo sterk opvallen der technische moeilijkheden. Van de kleine nummers zij nog vermeld, dat Victoria's „Miserere mei" een gewijd karakter droeg, Palestrina's „Innocentes" te massaal en te ondoorzichtig klonk, waardoor de polyphone schrijfwijze niet voldoende uitkwam. Door de solistische medewerking van de har piste: Rosa Spier hoorde men wederom weinig uitgevoerde nummers, o.a. een Fantasie van Saint-Saëns voor harp en viool. Deze Fantasie is een sierlijk samengaan van twee instrumen ten. De harp treedt niet zoozeer begeleidend op, doch omrankt veelal de melodie, op de viool voorgedragen. Behalve een Rameau- en een Handel-werkje vertolkte Rosa Spier „Die Moldau" van Smetana in de Trnecek-bewerking. Bijzonder in de Moldau-illustreering kon men genieten van het prachtvolle spel op het aloude tokkel-instru- ment. Rosa Spier's spel is immer hoogst afwisse lend door tal van fraaie dynamiek- en kleur verschillen. Bijzonder opvallend zijn bij haar die tusschentinten, die bijna gevoileerde toon- vorming, die wellicht in intieme omgeving nog beter tot haar recht zou komen. De violist Gijs Beths, concertmeester der H.O.V., vergastte de aanwezigen niet alleen op fijn lyrisch spel in Saint-Saëns' Fantasie, doch gaf tevens in Tango van Tanga Kreisler en „Zigeunerweisen" van Pabb de Sarasete blijken van zeer knappe techniek. Het was echter verre van een louter pronken met groote technische eigenschappen, het bleef bewonderenswaardig fijn artistiek spel. Emmy van Eden begeleidde met een volg zaamheid en aanpassingsvermogen, die eerbied afdwingen. Dat het succes evenredig was aan de praes- taties, behoeft geen betoog. O. K. De lichtbeelden, die spreker na de pauze ver toonde, demonstreerden zeldzame staaltjes van fotokunst, in het bijzonder wat roofvogels en spechten betreft. Zij deden duidelijk uitkomen, dat, wie een tocht naar ons Nationaal Park onderneemt, daar veel zal genieten. Bij de onderlinge tentoonstelling verwierf de heer J. Hoppenbrouwer 7 punten voor een be plante mand, de heer W. van den Hoek voor zijn fraaie fresia's 10 punten en voor zijn 2 vaasjes Cattleya's 9 punten. De heer H. W. Bra- kel 7 punten voor een mand tulpen en mej. J. van der Hart 8 punten voor een mand hyacin then. Op den 3den Maart hoopt het echtpaar van GeylswykBreure den dag te herdenken, waar op het voor 50 jaar in den echt werd verbonden. De receptie is op Zondag 26 Februari van 24 uur, Bakenessergracht 29. Er werden in 't afgeloopen jaar 72 bouwwer ken gesloopt, maar daartegenover staat, dat er ruim twaalf maal zooveel voltooid werden, na melijk 888. In 1937 werd zevenmaal zooveel vol tooid dan gesloopt, getuige de cijfers 82 en 565. 863 woningen werden voltooid en 13 winkels. Het totaal van de bouwsommen, waarvoor vergunning werd aangevraagd, bedroeg het lieve sommetje van f4.832. 989 (1937 f3.154.436) en dat van de sommen, waarvoor bouwvergunning werd verleend f4.481.570 (f2.609.887). Gisterenavond werd in den Stadsschouwburg door den R.K. Blindenbond ,,St. Odilia" een Kunst-Feestavond gehouden. De blinde voorzitter, de heer F. H. Louman heette alle aanwezigen van harte welkom, en bedankte velen voor den geldelijken steun, wel ken zij den Blindenbond verleenden. Het Blindenwerk is dan ook een prachtige sociale instelling. Talrijke leden bezoeken wekelijks de arme lot- genooten, aanhooren de nooden, geven troost en steun in dien machteloozen strijd naar licht. Met moed en volharding willen wij het werk van St. Odilia voortzetten, maar dan moet gij ons helpen. Sluit uw oogen, een enkel oogenblik, en gij kent de duisternis, waarin wij aitijd leven, al dus de voorzitter. Hoe dankbaar moet gij dan niet zijn alles te kunnen aanschouwen in het wonderbare licht van Gods schepping. Helpt ons daarom in ons verheven werk. Hierna bracht mej. Bartelet, een Fonate van Beethoven ten gehoore, gevolgd door 'n lied van Mendelssohn, hetgeen de zaal met luid handge klap beloonde. Het was dan ook een bijzondere gewaarwording deze blinde pianiste zoo, zuiver te hooren spelen. Mej. G. Ankersmit (blinde zan geres), begeleid door mevr. Paris Coenen, zong eenige liederen, waarvan vooral „Die Nacht" van Strauss op allen een diepen indruk maakte. De wereldberoemde goochelaar Laprette ver raste ons met zijn phenomenale trucs en wist talrijke cigaretten, doosjes en andere snuiste rijen uit de lucht te. grijpen. De avond mag in zijn geheel zeer geslaagd heeten. Dinsdagmiddag heeft het gebruikelijke drie- maandelijksche overleg tusschen de Directie der Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg Maatschappij en de drie Vakorganisaties van haar perso neel plaats gehad. De directie was bereid, de hergroeering van bepaalde groepen van functionnarissen on der de oogen te zien, doch kan ter zake nier de geringste toezegging doen. Een hergroepee ring over het geheel ligt niet in de bedoeling. De aanstelling in vast dienstverband van her z.g- reorganisatie-personeel, kan niet in over weging genomen worden, omdat de uitkomsten van het bedrijf noodzaken tot het aanstellen van jeugdige arbeidskrachten. Bij wijze van groef wordt binnenkort een gewijzingd systeem van afrekening aan de remise Leidschevaart ingevoerd, tengevolge waarvan het nachtwerk van de afrekenaars komt te vervallen. Slaagt de proef, dan is het voornemen, aan het ge wijzigde systeem uitbreiding te geven. Omtrent de verlofindeeling van het rijdend personeel, werd zeer uitvoerig van gedachten gewiseldé De directie verklaart zich bereid nader met den chef van den Vervoersdienst te overleggen, of alsnog aan het verlangen van het personeel t. d. z. kon worden tegemoet gekomen. De vergoeding, welke wordt gegeven voor het waarnemen van een hoogere functie, gedurende drie of meer achtereenvolgende dagen per week, zei eveneens voor het rijdend personeel voortaan algemeen voor een waar neming per dag worden verleend. Nagegaan zal worden, of zonder bezwaren voor den dienst de gemiddelde arbeidstijd van de haltechefs in Waterland, gelijkgesteld kan worden aan dien van de overige Haltechefs In „Lion d'Or" hield gisteravond de afd Haarlem van de Kon. Ned. Mij. voor Tuinbouw en Plantkunde een vergadering. De leiding was in handen van den voorzitter, J. L. Bouwer, on geveer 125 leden en belangstellenden waren op gekomen om te luisteren naar de boeiende voor dracht, die de heer A. Heikamp hield over de schoonheid van het nationale park „De Hooge Veluwe". Spreker schetste hoe men aan de liefde tot de natuur en het doorzettingsvermogen van twee 'Rotterdamsche kooplieden te dankên heeft, dat dit stuk ongerepte natuur van 6000 h.a. be houden bleef. Zij hebben op allerlei wijzen ge tracht cultuur en kunst te dienen. Het fraaie landhuis, ontworpen door dr. Berlage, staat te midden van schitterende bosschen, waarin edel- wild en gevogelte zich in rijke mate ophoudt „Op den toren", zoo zei spreker, „staat het kruis, dat zich als den wégwij zer naar een beter leven verheft boven de aardsche materie". at)t,7c,nd en zoo noodig flink en kernachtig i'tziij ..Germinal" kreeg ook een strikt- j 6Vatte 6 Vertolking. Vele pakkende fragmenten U de uitvoering. Als geheel voldeed het j-'tg te11061 dan ..Totenvolk", omdat de span- h k d?lotte een weinig verslapte en de koor- llnder slansriik werd (vermoeidheid der reh —*«er glansrijk werd (vermoeidheid der Uet d2angers?). gfrde groote werk „Dem Sönnengott" van U °ntzaglijk zware, technische eischen 2angers. Aan deze eischen werd ruim- Hiermede roept het Bestuur der Mannenzangvereeniging ,,St. Caecilia" DAMES op ter VERGADERING op DONDERDAG 16 FEBR., 'savonds 8 u., in het Gebouw St. Bavo, om te komen tot oprichting eener R.K. Dameszang- afdeeling. Zij, die om 8 uur verhinderd A zijn kunnen om 8.45 uur komen, ^•r BESTUUR ,,ST. CAECILIA" Het bestuur van de R.K. Mannen-zangver- eeniging „St. Caecilia" verzoekt, na de vele in lichtingen welke werden gevraagd, het volgende te willen mededeelen: Morgen, Donderdag, acht uur, wordt in het gebouw St. Bavo de oprichtingsvergadering ge houden. Ieder is daar welkom, die sympathi seert met de oprichting van een R.K. dames- zangvereeniging. Mochten er dames zijn, die niet om acht uur kunnen komen, dan worden zij alsnog verzocht te 8.45 uur in het gebouw- St. Bavo te komen. Gebouw St. Bavo: Personeel Franken, 8 uur; Proza, 8 uur; Gee. Best. R. K. S. P., 8.15 uur. Gem. Concertzaal: H. O. V.-concert, 8.15 uur. Raadzaal Binnenhof: Gemeenteraad, 1.30 uur. Sociëteit „Vereeniging", Zijiweg: Kennèmer- Fotokring, 8.15 uur. Stadsschouwburg: „Sneeuwwitje", 2.15 uur. Frans Halsmuseum: Expositie 105 uur. Rembrandt: „Die verduivelde waarheid", 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema: „Duister Shanghai", „Op glad ijs", 2 en 8.15 uur. Luxor: „Marie Antoinette", 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Mannen met vleugels", 2.30, 7 en 9.15 uur. Moviac: „Ein Lied geht um die Welt", 2.30, 7.15 en 9.15 uur. De Russische- revolutie ligt nog- geen 25 jaren achter ons. En hoewel dus slechts het jongere geslacht den tragischen ondergang van het Czarenrijk en de vestiging van het huidige regime, den communistischen heil staat, niet zelf heeft meegemaakt, is voor de groote massa het Rusland van voor de revolutie onwerkelijkheid geworden, ontast baar en uit een ver verleden. Het Rusland van de Czaren heeft evenveel inspiratie gebracht voor romantisch-fantas- tische tooneelstukken en films, boeken en verhalen, waarin het met de historie niet zoo nauw werd genomen, ais het Egypte van de Pharao's en het Mexico van de Aztheken. Het bestond immers niet meer en het was altijd min of meer in een sluier van geheim zinnigheid gehuld, de mogelijkheden waren er immer schier onbegrensd geweest, zooals het land zelf. Gebouw St. Bavo: R. K. Bevolkingsbureau, 8 uur; Fabrieksarbeiders, 8 uur; Groenten- en Fruithandel, 8 uur; R. K. Smedenpatroons. 8 uur; Com. Arbeidersontwikkeling, 8 uur; St, Caecilia, 8 uur; Centr. Comm. v. Werkloozen, 8 uur. Stadschouwburg: „Zomerzotheid", 8.15 uur. Kathedral, Leidschevaart: Pontificale H. Re quiemmis voor Z. H. den Paus, 9 uur. Raadhuis, Bloemendaal: Gemeenteraad, 2 u. Kunstzaal De Bois: Expositie 9.15 uur. Frans Halsmuseum: Expositie, 10.15 uur. „De Leeuwerik", Kunstzaal: Lourdesfilm, R. K. Vrouwenbond, 8 uur. Rembrandt: „Die verduivelde waarheid", 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema: „Duister Shanghai", „Op glad ijs", 2 en 8.15 uur. Luxor: „Marie Antoinette", 2.30. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: Mannen met vleugels", 2.30, 7 en 9.15 uur. Moviac: „Ein Lied geht um die Welt", 2.30, 7.15 en 9.15 uur. En terwijl in de groote metropolen van West- Europa nog duizenden Russen leven, die in het Witte Leger dienden, die invloedrijke personen waren in het Czarenrijk, grootgrondbezitters, prinsen en prinsessen, maarschalken en gene raals, werden in de bioscopen fantasieën ver toond, in de schouwburgen tragedies opgevoerd, in tijdschriften verhalen gepubliceerd, die slechts historisch gefundeerd waren op de ro mantiek uit het vroegere Czarenrijk. Dit alles is wel te verklaren. In het land zelf moesten onder het nieuwe bewind zelfs de ge dachten aan vroeger gangbare levenswaarden worden uitgebannen hetgeen ten deele wel gelukt is en bovendien was het onmetelijke Czarenrijk door de eeuwen heen min of meer afgesloten geweest, weinig beïnvloed door de Europeesche beschaving en nog minder door den geest van de Westerlingen. Dat laatste tengevolge van het feit, dat Rus land het Christendom in Byzantijnschen vorm ontving op het einde van de tiende eeuw, toen door Wladimir de deels vrijwillige, deels ge dwongen bekeering werd ingeluid van het nog vrijwel heidensche volk. Die Russische godsdienst is onverbrekelijk verbonden met de geschiedenis der Czaren en voor hem, die wat dieper door wil dringen in het- Rusland dér Czaren dan de filmproducers ei. tooneelschrijvers, geeft die godsdienst een schat van studiemateriaal. Wij willen ons hier bepalen tot de icoon, den hoogsten schat eener Russische familie, het kostbaarste bezit ook van de kerken. Het is een op hout geschilderde beeltenis van een vereerden heilige, waaruit duidelijk diens deugden spreken. Op feestdagen werden de iconen in de kerk tentoongesteld, omgeven door bloemen en bestraald door kaarslicht, bij processie wer den zij rondgedragen. Zij waren de troost bij een ziekbed, zij waren het huwelijksge schenk van de ouders bij de bruiloft van hun kinderen, en zelfs in het stervensuur, wanneer ons, katholieken, het Kruis in han den wordt gegeven, wat de icoon de laat ste steun, die dikwijls mee in het graf ging. De eerbied voor de icoon was zoo groot, dat bij thuiskomst de reiziger de icoon kuste en groette, vooraleer hij door de huis- genooten werd welkom geheeten. Verkleinde modellen van metaal draagt de Rus onder zijn hemd, zooals wij een scapulier dragen en dikwijls ziet men op die metalen ico nen afgesleten plekken, die aan het langdurige dragen en- aan het kussen worden toegeschreven. Door den heer L. J. M. Bouvy uit Overveen, werden wij in de gelegenheid gesteld zijn ver zameling, die een zestigtal iconen omvat waarvan verschillende uit de eerste eeuwen van hun ontstaan te bewonderen. Prachtige schil deringen zij daaronder, die in hun dikwijls kleu- rigen eenvoud van groote devoite getuigen. En deze verzamelaar, die een geheele serre in den loop der jaren heeft omgeschapen in één groote iconosta.se, die een Rus tot ontroering moet brengen en dat dan ook meermalen heeft ge daan, wist ons, dank zij een jarenlange studie, veel van deze iconen te vertellen. Niet over de geschiedenissen van de exem plaren, die de wanden van zijn serre bedekten, geschiedenissen van eeuwen dikwijls, van ge slachten, van leven en dood, van een diep geloof, maar overj de icoon op zich, die voor de Russen, veelal en in de middeleeuwen vrijwel allen an alfabeten, open boeken waren, waaruit zij hun godsdienst leerden. Reeds in de zevende eeuw zei bisschop Leontius van Napolis; wat de schrift is voor den geleerde, is het beeld voor den analfabeet. En zoo is het ook te verklaren, dat men op een icoon geen H. Hostie in dén kelk ziet afge beeld, doch het Kindje Jezus zelf, door dfc consecratie vleesch en bloed geworden. De icoonkunst is oud en zij werd gelijk met bet christendom uit Byzantië naar Rusland gebracht, waar monniken deze1 kunst beoefenden en de hen opvolgende generatie inwijdden in de geheimen van de religieuze schilderkunst. Meestal zijn de schilders onbekend. De monniken werkten slechts ter eere Gods. Ontelbaar zijn de iconen van Christus en van de Madonna, doch ook St. Nicolaas wordt veel vuldig afgebeeld en ook zeer verschillend. Men schilderde op hout, op plankjes linden- bout, die vlak waren of zwak gebogen. Zij wer den bestreken met een wit preparaat, bestaande uit gipspoeder of fijn albast. Dikwijls bedekte men het albast met een laagje bladgoud of zil- ger, g'aaxüopr de kleuren warmte kregen en de Een hoekje uit de kostbare verzameling iconen van den heer Bouvy te Overveen beeltenis immer flonkerde in licht, waardoor ook niet drie of vier kleuren het effect van vele tinten bereikt werd. Pas in de 17e eeuw ongeveer ging men er toe over kostbaar metaal als bedekking te gebruiken. Der gelijke bekleedingen, oklady genaamd, zijn door gaans rijkbewerkt en laten slechts de handen en het gezicht van de icoon vrij. Zooals reeds gezegd stamt de icoonsehilder- l-.unst uit Byzantium. Zij wordt in drie perioden onderscheiden, in welke men uitsluitend litur gische schilderstukken maakte. De eerste loopt van de elfde tot de dertiende eeuw, toen nog weinig nationaal Russische elementen in de af beeldingen gevonden werden. De eigenlijke Russische kunst komt eerst te voorschijn in de tweede periode, die van Novgorod genoemd en ciie tot de vijftiende eeuw voortduurde. De derde de Moscovische periode loopt tot de zeventiende eeuw en hier begint het verval. De icoon verliest zijn traditioneele eigenschappen, van één stuk worden de paneelen verdeeld in een groot aantal beschilderde vakken. Naast uitvoeringen op hout zijn er ook op brons, versierd met wit en blauw email. Kleine bronzen triptieken werden op reis meegenomen. Van dit alles geeft de verzameling van den heer Bouvy een juist beeld. De iconen, die daar hangen, brengen een sfeei* van vertrouwelijk heid met groote heiligen, va.n eerbied en van een diep geloof bovenal. Een strijd tusschen eeuwen en jaren is nog nooit door de jaren gewonnen. De Godloozen- propaganda zal het eeuwenoude verankerde ge loof niet uit het Russische volk kunnen bannen. Slechts de eeuwige kerk zal in staat zijn dat geloof in goede banen te leiden en ook de kerk van Rusland weer onder haar vleugelen te brengen. Het weekblad Handelsbelangen neemt o.m. op de crediteurenlijst in het faillissement van J. Winkel, winkelier in damesstoffen te Haarlem Deze lijst telt 48 crediteuren, waarvan 1 met een betwiste vordering. Het totaal passief bedraagt f 46.419.62, waarvan preferent f 32.309.04 en betwist f 95. De baten zijn nog niet volledig bekend. De voornaamste crediteur is: N.V. Le- vensverz. Mij. Holland, le hypotheek, rente en boete preferent f 27.060.77. De vereeniging van R.K. Raadsleden van de kring Haarlem en omstreken houdt op Zater dag 18 Febr. des namiddags 3 uur een leden vergadering in gebouw „St. Bavo", Smedestraat De agenda vermeldt o.a. een lezing van den weled. heer P. J. v. Groeningen, voorzitter van den Prov. kieskring Velsen, met als onderwerp;, Onderwijspolitiek. Uit de cijfers van de doorvaart door de slui zen te Spaarndam, die wij reeds eerder publi ceerden, bleek duidelijk, dat het scheepvaart verkeer in onze stad in ernstige mate afnam. De thans verschenen statistische gegevens geven een duidelijk beeld van die daling. Zij vertellen, dat zoowel ten aanzien van de sche pen, die te Haarlem geladen en gelost hebben, als voor de schepen die slechts door de Haar lemsche wateren zijn doorgevaren de cijfers voor 1938 beduidend kleiner waren dan voor het voorafgaande jaar. Uit Noordelijke richting waren het 7331 schepen tegen 8091 in 1937 en uit Zuidelijke richting 6061 tegen 6458! Op Zaterdag 18 Februari organiseert de Ko ninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap" des avonds om 8 uur in de Gem. Concertzaal een feestavond. Voor de H.W.S.K. zal op Vrijdag 17 Februari, des avonds om 8.15 uur in gebouw Ged. Oude gracht 104, door de nheer T. van Lohuizen ge sproken worden over „Energieverlies van ster ren". Het weekblad Handelsbelangen neemt o.m. op de crediteurenlijst in het faillissement van „Nefana", Ned. Fabriek van Natuurproducten te Bloemendaal. Deze lijst telt 22 crediteuren, waarvan 3 met een betwiste vordering. Het to taal passief bedraagt f 34.976.70 plus een bedrag van f 805.19 van een viertal crediteuren, die op den staat van baten en schulden voorkomen. Preferent is f 1.687.87 en betwist f 856. De baten bedragen f 3.228.50 plus twee pro memorie- posten, bestaande uit voorraad diverse goede ren en inventaris filiaal België en waarde con- signatiègoederen. De voornaamste crediteuren zijn: G. Hurkmans, krachtens acte cessie f 14.752.55; N.V. Philips' gloeilampenfabriek, schadevergoeding f 16.900.34. Programma I: Jaarsveld. Programma II: Hilversum I en II Programma III: 8.00 Keulen; 9.50 Radio PTT Nord; 11.20 Parijs Radio; 12.35 Ned. Brussel; 2.20 Banmarks Radio; 2.35 Parijs Radio; 3120 Keulen; 4.20 diversen; 4.40 London Regional; 5.20 Ned. Brussel; 6.05 Boedapest of diversen; 6.35 Fransch Brussel; 7.20 Keulen; 10.20 Ned. Brussel; 11.20 Danmarks Radio. Programma IV: 8.00 Ned. Brussel; 9.20 Parijs Radio; 9.30 diversen; 10.35 London Regional; 12.05 Droitwich; 2.20 London Regional; 3.35 Droitwich; 6.40 London Regional; 7.00 Droit wich; 8.35 Straatsburg; 9.20 Droitwich. Programma V: 8.007.00 diversen; 7.00&00 gramofoonplaten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1939 | | pagina 5