Krachtige paarden worden paardekrachten De Kruisdood FORELLEN ALLES VOOR UW TUIN Haarlem, 28 Maart 25 CT. PER STUK HET LOUVRE EN ZIJN BEWONERS DINSDAG 28 MAART 1939 Een Passiespel van eenvoud en ontroering Zuivere spelopvatting Gevonden dieren en voorwerpen Bakker's Vischhandel De werkloosheid Een geringe daling HET ZOU WERKELIJK JAMMER ZIJN.... INBRAAK IN DE BROUWER. STRAAT Auto contra motorbakfiets ZAADHANDEX, JAN ROOZEN MUZIEK UIT 'T STOPCONTACT Programma Radio-centrale CANDIDATENLIJST S.D.A.P. Wielrijdster slipte Vischdistributie ,x. Het majesteitelijke gebouwen complex werd eerst eeuwen na de grondlegging voltooid STADSSCHOUWBURG „Menschen van onzen stand" Bijkantoor Haarlem van de Ned. Landbouwbank N.V. Brooden over de straat Alliance Frangaise BURGERLIJKE STAND Een mooie en een minder mooie huid AGENDA Bioscopen 29 Maart Bioscopen Stadsschouwburg Belt en u zal worden opengedaan Zuster Wendelien vijftig jaar portierster STAD Het leven van Jezus is vol van schoone en tragische momenten, die in het Lijdensverhaal Worden opgestuwd tot een onvergetelijke, alles- cmvattende en eindelooze tragiek, waarin de £0011 van God schijnbaar ten onder gaat. doch Waaruit Hij in werkelijkheid bij zijn Opstanding overwinnend te voorschijn treedt. Deze tragiek heeft vanaf de vroegste periode der Christen heid de zielen der geloovigen diep getroffen en vormde daardoor tevens een der eerste uitingen van het Christelijke tooneel. Wij wezen reeds op het verheugende ver- Schijnsel der laatste jaren, dat ons Katholieke volk, wederom grijpt naar het geestelijke spel in ouden of nieuweren vorm om uiting te ge ven aan zijn godsdienstige overtuiging en bo vendien aan den wil om deze overtuiging in klaar besef uit te dragen door middel van het spel. Naast de andere middelen,.die ons ter be schikking staan om in dezen fel-bewogen tijd de Wereld te laten zien en te laten hooren hoe hecht en diep onze Katholiciteit wortelt, biedt het spel, mits gebracht in schoonen vorm en niet diepen inhoud, onbeperkte mogelijkheden. Deze overwegingen mogen zonder eenige be perking in het geding worden gebracht bij de voorstelling van het Passiespel, die door de St. Joseph-Gezellen van het District Haarlem Maandagavond in het Gebouw St. Bavo te Haarlem is gegeven. Al mogen sommige buiten staanders de clubgebouwen der Joseph-Gezellen soms beschouwen als loutere sociëteiten, waar de biljartballen lustig rollen en de kaartclub hevig kaart, zoodra zij een voorstelling hebben bijgewoond van den Kuisdood, zullen sij anders moeten spreken dan zullen zij moeten er kennen, dat ook talloozen onder de Joseph- Gezellen bezield zijn met een innerlijk ideaal, dat zij zullen weten uit te dragen onder hun minder begeesterde mede-leden en verder in de wereld! Want indien dit niet zoo was. dan zou het onmogelijk zijn geweest zulk een door leefde voorstelling te geven als wij Maandag avond hebben aanschouwd. „Kruisdood" is in den zin van meditatieve lijdensoverwegingen geschreven door den jon gen auteur L. v. Tomputte en de eenvoudige opzet van het spel wijst er op, dat deze schrij ver de bedoeling heeft gehad om eenvoud te betrachten in tekst en handeling, waarbij de Voordrager, die de tafereelen met fragmenten Uit het Lijdensverhaal onderling verbindt, een beduidende rol speelt. Hierin schuilt het gevaar, dat het verloop zélf teveel wordt gestuit. De regisseur, Anton Sweers, heeft dit bezwaar blijkbaar ook aangevoeld en ondervangen door het gesproken woord van den Voordrager te la ten accentueeren door een knapenkoor, dat ie dere alleenspraak besloot met een zorgvuldig gekozen zang, terwijl de jongens tijdens de voordracht zelf met beheerschte gebaren rea geerden op het gesproken woord. Voor deze op- Vatting, die behoudens een zekere matheid en te langzaam tempo bij de eerste tafereelen, uit stekend slaagde, kunnen wij slechts lof hebben. Iedere criticus houdt reeds bij voorbaat zijn hart vast, indien hij weet, dat er een Christus figuur moet worden uitgebeeld. Tijdens deze voorstelling der Joseph-Gezellen bleek, dat hiervoor ditmaal geen enkele réden bestand. De keuze van den Christus was uitmuntend; hou ding, gebaar en zegging van dezen jongen man Voldeden aan alle eischen en het hoofd werd niet ontsierd door een keurig verzorgden baard en gekrulde haren. Al deze factoren hebben de Uitbeelding geheven ver boven den middelmaat zij moet den toeschouwer lang bijblijven. De schrijver van deze overwegingen heeft in zijn tekst vooral de figuur van Judas be trokken en daardoor een element in zijn spel gebracht, dat voor leekenspelers in vele geval len een struikelblok kan vormen. Judas staat Veelal alleen op het tooneel om eerst zijn ver langen naar geld en later zijn ontzetting over het gepleegde verraad te spelen. De regisseur Sweers heeft een Gezel kunnen vinden, die er in slaagde deze moeilijke rol te spelen op een v, jjze, waardoor de toeschouwers meeleefden in de zinnelooze bewogenheid van den apostel-ver rader. Onder de verdere figuren ontbraken evenmin spelers, die hun rol uitstekend vertolk ten. Het drietal Annas, Caiphas en Iron, de Joodsche volksleider, wist onophoudelijk den haat te suggereeren, waarvan het Joodsche volk moet zijn vervuld geweest op den dag, dat het hu, bijna tweeduizend jaar geleden, den dood eischte van Gods Zoon. Pilatus, een speler met een uitstekende zeg ging, wekte door houding en gebaar niet den indruk van een voornamen Romeinschen land- Voogd heel het tafereel met dezen Romein' Vertoonde trouwens een tekort aan innerlijke spanning, waarvan de oorzaak moet worden ge zocht in den tekst, die hier niet sterk was. Het tafereel Golgotha toonde ons niet volledig Christus aan het Kruis, doch slechts het onder ste deel van den Kruisbalk, waarop nog juist de voeten van den Verlosser zichtbaar werden, ter- Wijl de soldaten, de drie vrouwen en de hooge- Priester aan den voet stonden. Deze oplossing, Waardoor de regisseur nogmaals het zwaarte punt wilde leggen op de geestelijke beteekenis Van het Lijden, kwam door de beperkte tooneel ruimte niet volledig tot haar recht. Dit is dan tevens het eenige sterke bezwaar, dat tegen de voorstelling kan worden ingebracht de slechte tooneelruimte van het Bavo-ge- bouw. Alles leed hieronder, niet in het minst de zeer verzorgde belichting en het geslaagde, so ber gehouden décor van Gerard van Wayen- burg. Een grootere tooneelruimte had dit alles Veel meer tot zijn recht doen komen. En toch indien we ons houden aan de oud-Holland- sche uitspraak „roeien met de riemen die we hebben", dan wekt de prestatie van de Jo seph-Gezellen onder leiding van Anton Sweers de grootste bewondering; dan vergeet men de enkele tekorten, dan zinkt de onvoldoende ruim te, waarin moest worden gespeeld, in het niet en dan rijst alléén voor den geest op: de schoo- he vertolking van dit Passiespel! Haarlem en omgeving mogen de kans om de herhaling van deze opvoering, die hier en in omliggende plaatsen zal worden gegeven, bij te Wonen, niet overslaan deze voorstelling is een bezoek méér dan waard! PIETER VAN DER VALK uws Inlichtingen aan het Bureau van Politie, Smedestraat, uitsluitend tusschen 11 en 13 uur: Kerkboek: Bureau van Politie, Smedestraat. Notitieboekje: Derks, Harmenjansstraat 39. Das: Tollenaar, Rijksstraatweg 99. Etui inh. schrijf behoeften: Bureau van Politie, Smedestraat. ®tui inh. schoolbehoeften: Bommezijn, Rijks straatweg 451, Geldstuk: Weggemans, Spaarn- damscheweg 68. Hond: Breure, Wagenweg 23. fcen paar gymnastiekschoenenBewaarder Isr. Begraafplaats, Amsterdamschevaart. Armband horloge: Woud, Prof. v. d. Waalsstraat 21. Nummerbord: Bureau van Politie, Smedestraat. Kinderoverall: v. Sprang, Dunklerstraat 16. Passer: Nieuwenhuis, Wilhelminapark 37. Por- temonnaie met inhoud: Klopper, Bilderdijkstr. 14. Portemonnaie met inhoud: v. Bilderbeek, Allanstraat 89. Hondenpenning: Bureau van Politie, Smedestraat. Rozenkrans: Breure, Wa genweg 23. Rijwielbelastingplaatje: Springveld. Schoterweg 220. Babyschortje: Kemper. Den nenstraat 8. Tasch met inhoud: Hangoor, Bo- terstraat 8. Actentasch: Bureau van Politie, Smedestraat. ALLEEN BIJ ONS Gr. Houtstr. 154, Tel. 17951 - Haarlem Machinaal dun gesneden gerookte ELFT Thans zijn aan de Arbeidsbeurs 5570 werkzoe kenden ingeschreven; vergeleken met verleden week beteekent dit een daling van 17. Aan het feit, dat dit laatste getal niet grooter is, zal de koude van de laatste dagen wel niet vreemd zijn. Er zijn hans 152 werkloozen minder dan in 1938, 656 minder dan in 1937, 1049 minder dan in 1936 en 139 minder dan in 1935. wanneer U, Katholieke werknemende Midden stander, de nader aan te kondigen vergadering zoudt missen. Wat een werknemende middenstander is? Een intellectueele arbeider, dus iemand, die meer met geestes- dan met handenarbeid zijn brood verdient. Alle maatschappelijke groepen der Katholie ken hebben nu een eigen standsorganisatie. De sta.ndsorganisaties zijn de bolwerken van de Kerk; iedere Katholiek verschanse zich dus in een dezer fortificaties. Blijft H er buiten dan bent U of een waaghals of iemand, die geen deel durft te nemen aan de katholieke actie. En wat zijn de werknemen de middenstanders geen voorname kampers in den strijd tegen ongeloof, haat en ongerechtig heden? Ze staan als ware buffers tusschen ka pitaal en arbeid, tusschen gezag en onderdaan, tusschen leverancier en cliënt, tusschen ouders en kinderen, tusschen baas en lager personeel, enz. enz. Hier is ook eenheid kracht en verdeeldheid verzwakking. Waarom zullen de hoofdarbeiders het voorbeeld niet volgen van de handarbeiders met hun inzet van de actie naar de nieuwe ge meenschap, de commercieele middenstanders niet evenaren met hun actie tegen het kapita lisme, de land- en tuinbouwers niet volgen met hun eerste definitieve proeven van ordening? Moge deze kleine beschouwing alle Katho lieke werknemende middenstanders er toe be wegen de vergadering te bezoeken, welke de afdeeling Haarlem van den W. M. Donderdag 30 Maart half negen belegt in Hotel Royal, Sta tionsplein. Nogmaals, het zou werkelijk jammer zijn, wanneer U deze bijeenkomst liet passeeren. Een bewoonster van de Brouwerstraat heeft aangifte gedaan van diefstal van een bedrag, dat ongeveer 25 gulden groot was, uit een busje in de kast van haar woning. Tevens vermist zij een koralen beurs met zilveren knip, die twee of vier gulden inhield. Vermoedelijk is de dader Zondagavond met een valschen sleutel binnen gedrongen. Sporen van braak zijn niet gevonden. Maandagmiddag om 6 uur reden in het Ke naupark bij de Parklaan een personenauto en een motorbakfiets tegen elkaar. De bakfiets werd aan de bovenzijde totaal vernield. Ook de auto werd zwaar beschadigd. De oorzaak van de bot sing is nog onbekend. In verband daarmede worden eventueele getuigen verzocht zich aan het bureau van politie te willen melden. in het kort noemen wij: Zaden, Bloembollen, Heesters, Vaste plan ten, gereedschap en bestrijdings middelen, alles in de ruimste zin van het woord. SPEKSTRAAT 5 - TEL. 16061 - HAARLEM. WOENSDAG 29 MAART Programma I: Jaarsveld. Programma II: Hilversum I en II. Programma III: Keulen 8.00—9.20; Parijs 9.209.30; Diversen 9.30—10.00; Parijs 10.00—10.40; Radio P.T.T. Nord 10.40—11.20; Keulen 11.20—12.20; Ned. Brussel 12.202.20; Danmarks Radio 2.202.40; Radio PTT Nord 2.40—3.20; Keulen 3.20—4.20; Radio PTT Nord 4.20—4.45; Londen 4.455.20; Ned. Brussel 5.206.05; Fransche Brussel 6.05— 6.20; Londen 6.20—7.20; Keulen 7.20—8.20; Di versen 8.209.40; Boedapest 9.4010.00; Lon den 10.00—10.20; Ned. Brussel 10.20—10.30: Keulen 10.30—12.00. Programma IV: Ned. Brussel 8.009.20; Diversen 9.2010.35; Londen 10.3512.20; Droitwich 12.201.35; Pa rijs 1.352.20; Londen 2.204.20; Droitwich 4.20—12.00. Programma V: 8.007.00 Diversen; 7.008.00 Eigen gramo- foonplatenconcert; 8.0012.00 Diversen. Zaterdagmiddag heeft een commissie uit de Federatie van de SDAP den uitslag opgemaakt van de stemming voor de candidatenlijst voor den gemeenteraad, aldus Het Vol*. Medegedeeld kan worden, dat de uitslag niet afwijkt van het advies, dat door de Federatievergadering aan de leden was gegeven. De definitieve lijst, die in alle drie de kieskringen is ingediend, is dus ge lijkluidend aan de door ons reeds afgedrukte candidatenlijst. Hedenmorgen om tien minuten voor nejfen is op de Groote Houtbrug een 19-jarige wielrijd ster uit Bloemendaal met haar fiets in de tram rails geslipt en gevallen. Met een schaafwond aan de kin en een lichte hersenschudding werd zij na door den Ongevallen Dienst behandeld te zijn naar het Groote Gasthuis vervoerd, waarna zij per taxi naar huis gebracht kon worden. Wegens te geringen aanvoer, zal op Woensdag 29 Maart a.s., geen gebakken visch ten behoeve van werkloozen en armlastigen worden gedis tribueerd. Ingebroken, man gestoken, cijns ontdoken, hoe het zwaar delict ook heet; Dienders jagen. Hinderlagen; slag geslagen: de recherche pakt ze beet. Groene wagen. Onbehagen. Wil niet vragen naar dien jammer en dat leed. Weeë magen. Celle-dagen. Onrustvlagen als hij naar den koepel reed. Langs de wegen straat en stegen komt ge 'm tegen als hij weer zijn plichten deed. Dertig negen kreunbewegen „afgelegen" daar 't voertuig vrees'lijk sleet. Na gedegen wikken, wegen dievenAUTO thans gekregen. Paarden slaken laatsten kreet. WIL TINOT Dr. ir. J. H. Plantenga, directeur der Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag, heeft gisteravond in de aula van Teyler's Museum voor de leden der Ver- eeniging „Voor de Kunst" een interessante voordracht gehouden over de geschiedenis van het Louvre te Parijs en die van zijn bewoners. Aan de hand van lantaarnplaatjes vertelde hij de geschiedenis van het majesteitelijke Louvre-complex, dat in den loop der eeuwen gegroeid is tot wat het nu is: een van de aller grootste bouwwerken en met een zeer bewo gen geschiedenis. - Voor het ontstaan dient men zich te verplaat sen in het Frankrijk van den 100-jarigen oor log, dat door Jeanne d'Arc werd bevrijd. In de jaren, die daarop volgden, trok Frankrijk door huwelijken en uitstervende geslachten weer alle leenen tot zich, tot het een geheel werd, dat door de tragische figuur van koning Karei den achtsten, die grootsche plannen koesterde in Italië, nog met Italiaansch grondgebied zou worden utgebreid. Land mocht hij daar echter niet veroveren, doch wel kwam hij door zijn ver blijf daar, te midden van de prachtige omgeving, waarin royale paleizen, tot de conclusie, dat schoone bouwwerken in den renaissance-stijl, ook in Frankrijk, waar alle kasteelen tot dan toe slechts op verdediging waren ingericht, niet zouden misstaan. Van den grooten voorraad materialen, die hij naar zijn land wilde voeren, kwam door een strijd tusschen hem en Ita- liaansche vorsten, een bedroevend schijntje de grens over. En eerst Koning Frans I zou een aantal kost bare nieuwe paleizen kunnen laten bouwen, ter wijl tijdens zijn regeering ook tal van be staande kasteelen werden verbouwd. Op de plaats, waar thans het Louvre is, stond destijds een vierkant kasteel. Frans I wilde deze ver sterkte veste verbouwen tot een voor een koning waardig verblijf en in 1548 begint men met de verbouwing, die door Hendrik II werd voortgezet- Diens echtgenoote, Catharina de Medici, wilde een buitenverblijf. De Tuilerieën verrezen. En omdat het voor de koningin zoo ongemakkelijk was als zij van het Louvre in de openlucht naar haar buitenverblijf moest wandelen, werd een verbindingsgalerij langs de Seine gebouwd, die honderden meters lang was. Hendrik II, Hendrik IV, Maria de Medici, Richelieu, zij legden allen hun steentje bij tot de voltooiing van het Louvre en Lodewijk de Dertiende vaardigde zelfs een bouwverbod uit voor het uitgestrekt plein tusschen de Tuile rieën en den voorgevel van het Louvre, waar aan zich, blijkens de prenten uit de jaren, die daarop volgden, niemand heeft gehouden. Er verrezen zelfs twee kerkjes tusschen de door de galerij met elkaar verbonden vorste lijke verblijven. Het zou Lodewijk XIV zijn, le roi soleil, de koning, de die groote kunstenaars van zijn tijd rond zich vereenigde, die de verdere voltooiing en vooral de innerlijke verfraaiing terdege ter hand zou nemen. Als jongeling woonde hij in het groote gebouw en achtte het. niet mooi genoeg. De Italiaansche bouwmeester Bernini moest komen om het gebouw een koning waar dig te maken. Volgens diens inzicht moesten, de huidige vleugels, maar weer met den grond worden gelijk gemaakt, waarna op dezelfde plek een ander zou verrijzen. Veel verder dan teekenir.gen is het echter niet gekomen. En omdat Louis XIV zich toen allengs meer en meer ophield te Versailles en Bernini weer naar Italië vertrok, schonk men niet veel aan- nacht meer aan het gebouw. Het werd lang zamerhand bevolkt door artisten, die het zoo nauw niet namen en het best konden redden in de vleugels, waarvan er twee waren zonder dak! Omdat het groote bouwwerk toch maar leeg stond, werd het gebruikt als munt; de eer ste Fransche krant werd er ook gedrukt. Onder Lodewijk XVI wordt het idee geopperd het Louvre als museum in te richten. Doch de koning wordt vermoord en eerst Nopoleon op wien in een van de straatjes op het voorplein een aanslag wordt gepleegd, werkte weer ver der aan de voltooiing. De artisten, waarvan velen met behulp van wat zwarte aarde, tuintjes hadden gemaakt tus schen de pilaren, werden uit de vleugels ver dreven. Talrijke verbouwingen volgden. Van Napoleon is ook het denkbeeld, om aan de andere zijde van den gevel eveneens een galerij naar de Tuilerieën te bouwen. Toen kwam de tocht naar Rusland, en tenslotte Waterloo en liet werd 1850 en het Louvre was nog niet af. Napoleon III voteerde 25.000.000 voor den af bouw. Toen het gebouwencomplex voltooid was, waren 36.000 000 verbruikt. In 1871, na den Fransch-Duitschen oorlog, brak in Parijs een opstand uit. De Tuilerieën werden in brand gestoken en brandden tot den grond af. Zoo ontstond het Louvre in zijn huidigen vorm, een geweldig complex, dat in den loop der eeuwen wat aan schoonheid mag hebben ingeboet, doch dat van een bijna niet te evenaren majesteitelijkheid is. Van één kant bezien is dit nieuwerwetsche blijspel van St. John Ervine toch wel een ouder - wetsch tooneelstuk. De gebeurtenissen wenden zich in hoofdzaak om het standpunt van Sheila March, die als dochter van Sir George March haar maatschappelijke positie op peil moet hou den, die als acht-en-twintigjarig en zelfverze kerd meisje gaarne getrouwd wil zijn, en die de toekomst wil ingaan met een slagerszoon. Deze energieke jongeman zal straks apothe ker-drogist worden en het laat zich aanzien, dat hij het verder zal brengen dan de kinderen uit een voornaam, doch gedegenereerd geslacht. Als burgerjongen is hij evenwel in de hooghar tige familie niet acceptabel, en dus volgt er een strijd tusschen de harmonieerende jongelui aan den eenen kant en de weigerachtige ouders aan de andere zijde. Die strijd wordt ten slotte gewonnen door de jonge generatie, omdat deze een middel te baat neemt, dat in een cynische voorstelling akelig modern aandoet, maar dat toch niet onbekend is uit den tijd, dat een eigenzinnig paartje zich met „schaken" redde. In zooverre is het geval dus allesbehalve nieuw. Maar deze geschiedenis is in den tegenwoor- digen tijd verplaatst, omdat de schrijver de be doeling had, de mentaliteit van de hedendaag- sche jeugd te schetsen, voornamelijk ten op zichte van het huwelijksvraagstuk. Die menta liteit fs het tegenovergestelde van opwekkend, omdat er voor die jonge menschen zoo weinig goede kansen zijn, èn omdat zij de kwestie bar realistisch beschouwen, hetgeen bij den zooge naamd eerlijken, doch inderdaad lompen toon der conversatie, wel erg duidelijk uitkomt. In wezen is dit blijspel dus wel zeer pessimis tisch, al houdt de auteur van een luchtige, gees tige woordkeus, die vaak een lach oproept. Maar onze bril behoeft niet te donker te zijn. Terwijl die jeugdige mannen en vrouwen op het tooneel zoo harteloos nuchter te keer gaan, zitten in de zaal de voormalige eigenaressen van jongens koppen al weer volop in de sierlijke krullen en voelen ze zich in haar bonte japonnetjes met kant en strooken al weer veel prettiger dan in de kille dracht, die bij de cynische „menschen van onzen stand" past. Er is hier meer sprake van mode dan van een duurzaam levensbeeld. Tegenover de brutale aanslagen op conventie en standsgevoel heeft een oud-officier als sir George March het natuurlijk hard te verant woorden. Maar het is aan Oscar Tournaire toe vertrouwd om die pijnlijke situatie zóó weer te geven, dat de humor den boventoon voert. Hij vindt daarbij een voortreffelijke partner in Mien Duymaer van Twist, die als Lady March een kostelijke verschijning is. Als gewoonlijk in een stuk van dezen aard hangen de principen van de ouderwetsche lui erbarmelijk los in de lucht zou de moeder anders aan het slot behoeven te zuchten, dat de ouders bij de ontwikkeling van hun kinderen niets méér kunnen doen dan lijdelijk toezien? en dat geeft aanleiding tot menige sarcastische uiting, waarmee deze er varen acteurs een vroolijke noot in hun levens- getrouwe uitbeelding aanbrengen. Het jonge paar wordt overtuigend voorgesteld door Ank van der Moer en Jacques Snoek; er is een fijn doorwerkt type van Louis van Gas teren: de vader-slager, en voor het overige krij gen we goede actie te zien van verschillende jongere leden van het Nederlandsche Tooneel. De regisseur houdt het geheel in een luchtigen toon, haast zich niet en kleurt de voorstelling zoo beschaafd, als het bij zooveel geestelijk dé faitisme maar mogelijk is. Uit dit alles blijkt wel, hoeveel reserve hier op haar plaats is. Deze zedenschets doet lachen, maar die lach is niet hartelijk, niet verruimend. „Menschen van onzen stand" is geen spel voor jonge menschen, juist omdat het hun tijdge- nooten in zoo'n materialistische levenshouding vertoont. Misschien kunnen zij, die geen betere school kennen, er uit leeren, hoe noodzakelijk een „geestelijke herbewapening" is H. B. v. d. S. Aan de Gedempte Oude Gracht 29 is het bij kantoor Haarlem van de Nederlandsche Land bouwbank N.V. geopend, dat onder directie staat van de heeren P. J. Th. Marres en mr. L. B. J. Leeuwenberg. Het interieur van hét gebouw op den hoek van de Jacobijnestraat werd geheel verbouwd. Een rijkbewerkte bronzen deur ver leent den bezoeker toegang tot de loketten; de practisch ingerichte kantoorruimte getuigt van een doorgevoerde zakelijkheid; een monumen tale, brandvrije kluis waarborgt de veiligheid van de geldswaardige papieren. Decimeters dikke Lips-deuren een kleinere voor het geval, dat men de groote om de een of andere reden niet zou kunnen openen sluiten de kluisruimte af, terwijl de kluisgang door middel van spiegels van buitenaf reeds geheel te bezien is. De talrijke getroffen voorzorgsmaatregelen maken het voor eventueele „zware jongens" al bijna onmogelijk om niet gesnapt te worden. Door een personenauto, waarvan de bestuur der niet voldoende oplette, is gisterenmorgen om kwart over tien op den Kinderhuissingel een stilstaande bakfiets aangereden, die beladen was met brood. Het voertuig werd gedeeltelijk ver nield terwijl de brooden over straat geslingerd werden. Tegen den automobilist is proces-ver baal opgemaakt. Voor de vereenigiiig „Alliance Francaise" zal de heer M. Bernard Frank, officier van de ma rine in Frankrijk, een lezing houden over: Jules Veme. De bijeenkomst zal gehouden worden op Maan dag 3 April, des avonds half negen, in een der zalen van restaurant „Brinkmann". Geboren: 25 Maart: W. van der Meeren Oudshoorn, zoon; 27 Maart A. VroomVan Roon, zoon; 27 Maart; E. MeijerHimmelreich, dochter; 27 Maart A. ,M. GoversDe Keizer, zoon; 28 Maart B. PrinsSchmitz,, zoon; 28 aart C. M. SchipperijnUppelschoten. dochter; 27 Maart J, A. DobbeHeemskerk, dochter; 25 Maart A. C. C. HopsterVan Harreveld, doch ter; 28 Mrt. p. BoschZwart, dochter; 25 Maart H. M. SchoorlHulsebosch, zoon; 26 Maart M. A. ZandvlietHulsebosch, dochter; 26 Maart J. van WijngaardenBreedveld, dochter; 28 Maart M. A. VogelaarRijksen, dochter; 27 Maart J. C. M. KoopmanWeller, dochter. Getrouwd: 28 Maart: J. F. Meijer en L. A. M. Havik. Dverleden: 26 Maart M. E. VinkPeeters, 75 jaar, De Clercqstraat; 26 Maart: F. Smit, 54 jaar, Kennemerstraat; 26 Maart S. J. J., 10 jaar, zoon van T. Smit, Kamperlaan; 27 Maart S. Koelen, 72 jaar, Hazepaterslaan; 26 Maart N. Boter bloem, 70 jaar, Maarten van Heemskerkstraat; 26 Maart A. C. Jongkind—Dorrepool 76 jaar, Zaanenstraat; 27 Maart B. CohenMarchand, 64 jaar, Wilhelminastraat. verschillen in de eerste plaats daarin, dat de eerste vrij is van alle foutjes. Kleine, nauwelijks zichtbare oneffenheden zijn voldoende om aan de huid haar matte glans te ontnemen, die men in de jeugdige huid zoo waardeert. Die hinder lijke oneffenheden en foutjes verdwijnen bij regelmatige huidverzorging met het huid-ver nieuwingsmiddel Sulfoderm-poeder. Verkrijgbaar bü alle apothekers en drogisten. Gebouw St. Bavo: St. Caecilia, 8 uur; Rechts kundig bureau, 8 uur. V. D. Groote Houtstraat: Modeshow, half 3. Tempeliersstraat: Jaarvergadering H. K.B., half negen. Gem. Concertgebouw: Concert Haarl. Bach- vereeniging, 8.15 uur. Kunstzaal De Bois: Expositie 105 uur. Kunstzaal Leffelaar: Expositie 105 uur. Rembrandt: „Ochtendpatrouille", 2.30, 7 en. 9.15 uur; Bali 11.30 uur. Cinema: „In den greep der wildernis", „Che- ribibi", 2 en 8.15 uur. Luxor: „De vrouw in het rood", 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Morgen gaat het beter", 2.30, 7 en 9.15 uur. Moviac: „Droomkoninkje", 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Gebouw St. Bavo: Fabrieksarbeiders, 8 uur; Afd. Graf. Bond, 8 uur; Proza, 8 uur; Dameskoor St. Caecilia, 8 uur. „De Leeuwerik", Kruisstraat: dr. P. Julien over „Afrika", 8.15 uur. Kunstzaal De Bois: Expositie 10 tot 5 uur. Kunstzaal Leffelaar: Expositie 10 tot 5 uur. Rembrandt: „Ochtendpatrouille", 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema: „In den greep der wildernis", „Che- ribibi", 2 en 8.15 uur. Luxor: „De vrouw in het rood", 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Morgen gaat 't beter' 2.30. 7 en 9.15 uur. Moviac: „Droomkoninkje", 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Donderdag: „Ik heb den graaf vermoord" (Residentie-tooneel), 8.15 uur. Er zijn zoo van die menschen in onze stad, die midden in het openbare leven staan, ieder een kennen van grootvader en -moeder tot ach terkleinkind, maar meenen, dat zij zelf door niemand herkend zouden worden. Er zijn zoo van die menschen, die zeer een- voudigen arbeid verrichten, maar groote ver diensten voor den Hemel vergaren, omdat sij hun werk met zulke zuivere intenties verrichten. Zuster Wendelien, Franciscanesse van Heyt- huysen, (in de wereld mejuffrouw Anna Wen sing uit Rotterdam) is zoo'n figuur en ieder die geen vreemdeling in onze stad is, zal dit onmid dellijk beamen. Wie bij de Zusters in de Ko ningstraat moet zijn, is verplicht met haar ken nis te maken, want zij is 50 jaar de portierster van de Mariascholen en wanneer zij per dag vijftig maal de deur opent, heeft zij Zondag 2 April niet minder dan 913.100 maal haar plicht gedaan. Rond gezegd dus bijna een miilioen! De aanstaande jubilaresse trad in 1885 in het klooster en op 2 April 1889 werd zij geprofest en als portierster der Mariascholen aangesteld. Zij is nu 76 jaar, maar dag in dag uit is zij nog op haar post en geen onbevoegde zal het wagen de veste te betreden of lar.gs slinksche wegen terwille van een ongewenschte negotie de Moe der-Overste te spreken krijgen. Zuster Wende lien beheerscht de zware deur en zij kan dat nog vele jaren doen, omdat zij nog goed ge zond is. Van verschillende kanten heeft men ore ver zocht oud-leerlingen, leerlingen, vrienden en bekenden op dit jubileum te wijzen. „Dat kan zoo maar niet voorbij gaan" vertrouwde men ons toe. De jubilaresse is het daarmee eens, wanneer de belangstelling beperkt wordt tot een hartelijk gebed, waarvan ze nooit teveel kan hebben. Wij geven haar de verzekering, dat het Zon dag een dag vol zegen voor haar worden zal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1939 | | pagina 5