PINKSTEREN feest van vreugde PINKSTER- RECLAME! DUIJN-KLOES Citroën Symbolische gebruiken uit den tijd der Middeleeuwen Folklore, welke verdween SPECIALE AANBIEDING! DE GLOBE Profiteert van deze Pinkster-Reclame! Likdoorn J. Slot t OOK VOOR KINDERKLEEDING FIRMA VAN VASTENHOVEN FIJNPROEVERS? SPATADEREN RUIM HONDERDVIJFTIG JAAR A. J. VAN DER PIGGE. GIERSTR. 3 NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT WOENSDAG 24 MEI 1939 mÊÊÊmÊmsm WINKELS: VOOR DE PINKSTERDAGEN STAMENZO-SIGAAR fa.J. P.STAM DE OUWE GAPER WIJ HEBBEN 4-deurs sedan f 1625. Benzineverbruik 1 op 10 EET U DAN ASPERGES MET: Origineele Westfaalsche of Ardenner RAUWE HAM W. C. BERGISCH, BANDAGIST DE SUJMP1LLEN VAN DE ERVEN G. METZ Het woord Pinksteren Pinkster gebruiken in de kerk Brooduitdeeling in Ootmarsum Kinderen van het eiland Marken op hun „Pinksterbest" uitgedost! Op Marken Luilakslaapzak" De Drentsche luilak Ringrijden op Walcheren AFD. MEUBELEN AFD. TAPIJTEN met ritssluiting, dubbele spiegel sn portemonnaie in wit, havanna blauw, bordeau AFD. BEDDEN Q» J'mkster-ürie" worden op Walcheren ringrijderijen gehouden, welk, oud volksspel steeds meer in eere wordt hersteld ALLE MOTTEN MOTTEN MORTIBVS! U zegt: „MOTTEN MOTTEN VLIEGEN". SPAANDER, voor heen KLINKSPOOR zegt: „Alle MOTTEN MOTTEN MORTI, vóór de eitj'es zijn gelegd!" Het middel, dat hij tegen motten steeds verkoopt is zeer PRO BAAT! Zijn adres is: KAMPERSINGEL OP DEN HOEK DER KAMPERSTRAAT - HAARLEM TEL. 16074 ZIET DE ETALAGES! Julianapark 58-60-62 - Tel. 13661 Westergracht 79 - Telef. 13292 DE ZAAK WAAR MEN SLAAGT!! VERHOOGT UW VACANTIEGENOT Kwaliteit in eiken prijs gegarandeerd en Eelt-tinctuur per fl. 25 ct. Speksteenpoeder per ons 5 ct. Motballen per pond 20 ct. Insectendood per flacon 25 ct. Zonriebruin per flacon 25 ct. Vermageringsthee p. ons 25 ct. Elast. Kous, sterk 2.50, 1.95 Ook dunne Zomerkousen, Buikbanden, Breukbanden, Paskamer - Damesbediening De nieuwste collecties in dames zijden en Interlock Camisoles, Directoires en Onder jurken in diverse kleuren Groote sort, in Dames- en Kinderkousen, Babyjurkjes, Pakjes enz. in wol en zijde Ruime keuze in Dames- en Kinderpyama's en -Nachthemden, welke ook zonder prijs- verhooging op maai worden geleverd TELEFOON 11658 JANSSTRAAT 16 Agent v. Haarlem en Omstreken PARKLAAN 26 - TELEF. 14163 SLAAGT V BI] ONS! BLOUSES voor Jongens en Meisjes Broekjes - Rokjes Pullovers - Vestjes Regencapes SpQrtkleeding Ostadestraat 4 Tel. 10413 - Sinds 1898 dat is een VERFIJND gerecht! GR HOUT5TR 89 MISVORMEN DIKWIJLS HET BEEN! worden in Haarlem verkocht ZIJ ZIJN BEKEND ALS EEN ZACHT EN UITSTEKEND WERKEND LAXEERMIDDEL. In doosjes van 40 stuks 35 cent Het Pinksterfeest, een Hoogfeest der Kerk, Wordt helaas vaak te weinig als zoodanig ge waardeerd. Dat blijkt althans op vele plaatsen Uit de betrekkelijk geringe belangstelling, welke Uan de voorbereiding wordt geschonken. Voor Velen gaat het feest van de nederdaling van den H. Geest over de Apostelen schier ongemerkt Voorbij voor wat de kerkelijke viering betreft en de beide Pinksterdagen worden als een welkome korte vacantie benut en uitgebuit. Wat een ver schil met vroeger, toen tot drie dagen toe de kerkelijke viering voortduurde met algemeene deelneming van het volk, opdat naar waarde het Renade-geheim van de nederdaling van den H. Geest herdacht kon worden. Wanneer er echter een feest is, dat reden tot Vreugde geeft, dan is het zeker wel het Pinkster- leest. Is Paschen het feest der vreugde, de da- Ben die tusschen Paschen en Pinksteren vallen, sijn van oudsher, ook in de Kerk, dagen van Vreugde geweest. Het „Alleluja" is er het sym bool van. Deze vreugde uit zich niet alleen in de kerk, hiaar heeft zich ook in den loop der eeuwen Ufgeteekend in de folklore. Hier hebben zich echter vele gebruiken van kerkelijken en heiden- schen oorsprong zoo vermengd, dat in vele ge- Vallen nauwelijks de kerkelijke oorsprong van het Pinksterfeest te onderscheiden is. Daarbij komt nog, dat het Pinkstergebeuren gevierd Wordt juist in de periode, waarin de winter van ons afscheid neemt en het liefelijkste der jaar getijden, de lente, zijn joyeuze entrée maakt! En deze wisseling van de jaargetijden was weer Voor vele volkeren reden tot feestvieren. Aldus Vielen twee vieringen samen, hetgeen vanzelf leidde tot een inniger samensmelting dan an ders wellicht het geval zou zijn geweest. Denken we bü het lezen van het woord Pink steren onmiddellijk aan de herdenking van het Wondere gebeuren van de Nederdaling van den H. Geest over de Apostelen, het woord Pinkste ren zelf heeft etymologisch een andere beteeke- his. Het is namelijk afkomstig van het Griek- sche woord „Pentekoste", dat „vijftig" beteekent. Het oude woord Sinxen, dat onze voorouders bezigden en dat de Vlamingen nog zeggen, is een Verbastering van het Fransche woord Cin- Ruième, dat weer een afkorting is van het Latijnsche Quinquagesima en beteekent „vijf- Hgste", waarmede bedoeld wordt de vijftigste dag na Paschen, de dag waarop het kerkelijk feest gevierd wordt. De vormen, waarin het Pinksterfeest gevierd Wordt, zijn wel zoo talrijk, dat een volledige op somming der gebruiken, zoo niet onmogelijk, ban toch in ieder geval zeer eentonig zou wor den. We zullen daarom volstaan met slechts en kele aan de vergetelheid te ontrukken. Zoo bestond in den tijd der Middeleeuwen het zinnebeeldig gebruik op Pinksteren dui ven in de kerk te laten rondvliegen. Dit werd gedaan ter herinnering aan de nederdaling van den H. Geest onder de gedaante van een duif- Ook liet men wel in sommige plaatsen roode rozeblaadjes, hoog vanuit de gewel ven van het kerkgebouw, op de geloovigen neerdalen onder het zingen van het „Veni Creator". De roode rozeblaadjes warer. dan een zinnebeeldige voorstelling van de vurige tongen, onder welke gedaante de H. Geest over de apostelen is neergedaald. Een dergelijke rozenregen daalde in vroeger ®euwen te Rome op Hemelvaartsdag op de ge- oovigen neer. In andere plaatsen verzamelde jben rozeblaadjes van zeven verschillende bloemsoorten, welke dan op het Pinksterfeest Jhtgestrooid werden en welke symboliseerden de "®ven gaven van den H. Geest. In Ootmarsum worden nog vele oude gebrui ken in eere gehouden en een der minst bekende biervan is de brooduitdeeling in den Angeler- sch, welke ieder jaar op Maandag na Pinksteren Plaats vindt. In al zijn eenvoud heeft dit meer **'t karakter van een vrome plechtigheid. .Elk jaar op Maandag na Pinksteren komen de "ewoners van de erven Groot en Klein Angelen P een open plek in den „Esch de Boaken" ge meen in den „Boamschen diek" en door kreu pelhout begrensd, om aan de armen van Oot- bbrsum roggebrooden uit te deelen. Met dit de doel hoopt men Gods zegen te verkrijgen over de oogsten, opdat de rogge van vorst en hagel gevrijwaard moge blijven. Op dien dag begeven de armen zich naar den „Boaken"; moeders van groote gezinnen nemen al haar kinderen mee, want ieder krijgt een brood. Langs verschillende paden komen de boeren met de roggebrooden aan lange stokken over den schouder naar den „Boaken", ofwel zij stel len het brood beschikbaar bij een bakker in het dorp. Een der oudste boeren neemt de leiding op zich en roept: „Eerst bidden jongens!" en de boeren knielen met ontbloot hoofd langs den weg. Wanneer het gebed is afgeloopen, telt men hoeveel liefhebbers er zijn en vervolgens worden de brooden verdeeld. Zoo noodig snijdt men de brooden met een zakmes aan stukken, opdat ieder zijn deel krijgt en als alles is verdeeld, knielt men opnieuw neer en een oogenblik heerscht er een plechtige stilte temidden van de onafzienbare korenvelden. Tevreden over hun liefdewerk, vertrekken de boeren weer langs de verschillende paden naar hun huis, terwijl de bedeelden met gevulde kin derwagens langs de zandpaden in de richting van Ootmarsum vertrekken. Zeer oude aanteekeningen beschrijven den oorsprong van het gebruik aldus: „In het jaar 1738, den 21en Juny, is er een donderschoer op gekomen uit Zuid-West omtrent vijf uren en is overgekomen te half zes, waaruit zoo een schrik kelijke regen is gevallen met zware donderslagen en ligtingen, dat de huizen beefden en daar is hagel gevallen zoo groot als eendeneyeren, waar van de glazen met de wind werden ingeslagen en vele roggenvelden en andere vrugten rond de stad vernield en verwoest zijn, zoodat het naar was om aan te zien. En is het schoer naar het Noorden overgetrokken. En om zoo'n straf af te weren, beriepen de boerrigters eenen Hölting (een vergadering van alle goedsheeren in de marken) tezamen, om te beraden, wat aan de zaak te doen was en men kwam daarin overeen, om door liefdegiften in den vervolge bevrijd te wezen van onweder en hagelslag". Uit een veel oudere aanteekening blijkt even wel, dat het gebruik reeds voor 1738 moet heb ben bestaan. Want in het oud-archief van Oot marsum komt n.l. voor een „request voor die Borgemeisteren ende Provisoren der Armengilde tot Ootmarsum met beschikking van den Drost van Twenthe van 19 January 1672". Daaruit blijkt het volgende: Een vrouw in Klein-An- gele, Noe Telle genaamd, had aan den Armen gilde 20 daalders vermaakt, staande onder den Brugger (een thans afgebroken boerenhuis) al daar, waarop ook aanspraak werd gemaakt door de Groot Angelen boeren, die onder den boom van den Esch staande, genaamd den Bokum, aan armen brood uitdeelden. Mede in verband met het feit, dat het Pink sterfeest valt in de lente, het jaargetijde van de vernieuwing en herleving der natuur, waarbij de mensch zoo gaarne geneigd is, zich in zijn kleeding aan te passen, was en is het ook heden ten dage nog voor velen een gereede aanleiding om de garderobe aan de laatste voorjaars-mode aan te passen. En met dankbaarheid aanvaar den we de producten, welke door een leger modekunstenaars op elk gebied zijn uitgedacht. Des te typischer is daarom wel het op het eiland Marken gekende gebruik. Want in plaats van zich in nieuwe kleeren te steken, halen de eilandbewoners met Pinksteren de kleeren, wel ke hun voorouders drie eeuwen geleden hebben gedragen, voor den dag, om zich ermede te tooien. De folklorist Ter Gouw vertelt, dat in het jaar 1869 bij een verkooping op Marken een hemd, dat reeds jaren in de famiüe was geweest, voor niet minder dan vijf-en-dertig guldens werd verkocht! Een oud gebruik, dat heden ten dage, zij het in mindere mate in enkele plaatsen van ons land, zooals Amsterdam en Haarlem, nog voort leeft, is het z.g. „luilakken". En het is vooral de jeugd, die zich hierbij op Pinksterzaterdag doet gelden. In Haarlem bijvoorbeeld staat zij vroeg op om dan bij degenen, die nog rustig op één oor liggen, op onzachte wijze aan de bel te trekken. Sommigen gaan zelfs zoover om met wit krijt het woord „luilak" op de deur te schrijven. Bovendien wordt in deze stad een traditioneele bloemenmarkt gehouden, welke Vrijdagavond begint en den geheelen nacht voortduurt tot Pinksterzaterdagmiddag twaalf uur. Tallooze Haarlemmers trekken dan naar deze luilak- markt om beladen met bloemen en planten terug te keeren. De „luilak" intusschen, die niet zoo vroeg op staat als zijn makkers of huisgenooten, moet het dien dag ontgelden. Menigmaal moei" het „slachtoffer" het volgende minder vleiende liedje aanhooren: „Luilak, slaapzak Hij is opgestaan en mag niet meer [naar bed toe gaan!" In Drente „vierde" men het „Luilakkenfeest" anders. Vroeger werd het vee lederen dag uit de weide naar den stal gebracht voor de mest- vorming, waarbij jongens en meisjes van tien tot dertien jaar als begeleiding dienden. Nu was het vaak een wedstrijd tusschen de kinderen, wie het eerst de koeien op de gemeen schappelijke weide had gebracht, terwijl de laat ste het in den regel moest ontgelden. Vooral op den Tweeden Pinksterdag sloofden de jongens en meisjes zich uit. Voor dag en dauw werd het vee uit de stallen gehaald en hij, die het laatst „op de diek" verscheen, kreeg dien dag den bij naam van „nustekoek", waarbij „nust" nest of bed beteekent, terwijl het woord ,,koek" wel voor zich spreekt! Wanneer de jongens het vee in de weide had den gebracht, wachtten zij den slaapkop op den weg op- De jongens droegen op hun hoofd een eigen gemaakt, uit takken bestaand, hoofddek sel en niet zoodra was de laatste op de plek ver schenen, of hij werd met de takkenhoeden ge slagen, natgegooid en met brandnetels gepijnigd. Vervolgens trok men hem in optocht zingend door het dorp en de (dorpelingen, die plezier in het kwajongensspel hadden, gaven den kinderen geld en lekkernijen. De jongens zongen: „Nustkoek, nustkoek. „Zit zoo diep in de veeren, „Kan het roepen niet heuren „Pinksterhoed, Oranjezoet, „Kan het roepen niet heuren, „Was je eerder opgestaan „Dan had je 't roepen kunnen heuren!" Het geld, dat de kinderen kregen, bleef niet lang in de zakken, want nauwelijks had men de ronde door het dorp gemaakt, of de jongens gingen het geld in snoepgoed omzetten. Het gebruik van den Drentschen langslaper is thans bijna geheel verdwenen. Een bü uitstek Zeeuwsch Pinkstergebruik is wel het ringrijden op Walcheren, welke feeste- lükheid de laatste jaren hoe langer hoe meer weer in eere wordt hersteld. De Vlissingsche dichteres Betje Wolff, die de Pinksterkermis te West-Souburg in haar jeugd wel meerdere malen zal hebben medegemaakt, verhaalt in haar gedicht „Walcheren" uitvoerig over het ringrijden. Vanzelfsprekend zaten de boerenzoons op hun mooist uitgedost te paard, maar ook de Souburgsche meisjes lieten zich niet onbetuigd! En „geen Waterlandertje was ooit zoo punctelü'k dan Souburgs meisjes zijn om 't renperk te vereeren.Wat vragt van goud aan hoofd en hand! Ja, dat is d'opschik van het land!" Dat het er vroolijk toeging, laat zich ge makkelijk indenken. s Eng. Rietfauteuils vanaf 4.75 Eng. Ligfauteuils met kussens vanaf f 11.75 Eng. Salontafels vanaf 5.90 Eng. Boekenkasten vanaf 7.90 Eiken Rookfauteuils met kussens vanaf 6.75 Eiken Salontafels vanaf f 4.90 ENORME SORTEERING SALONS-, HUIS- EN SLAAP- KAMERS Etamine vanaf 7 cent per el Marquisette vanaf 10 cent per el m. Strookje vanaf 14 cent per el Glasgordijnen vanaf V cent per paar Loopers vanaf 29 cent per cl KARPETTEN van 4.90 tot 79. TAFELKLEEDEN van 1.95 tot 19.75 Prima 1-persoons Bedstel met kussen, vanaf 8.90 2-persoons Bedstel, 6-declig, vanaf 16.75 2-persoons Wollen Dekens vanaf 3.90 Molton Dekens vanaf 17 cent SPREIEN, zware handweef, 2-persoons, vanaf 2.90 GROOTE HOUTSTRAAT 10 5 Ook Uw adres voor Parapluies BIJ SOENDAPLEIN een geurige ZIJLSTRAAT 45 hoek Nassaulaan - Tel. 11635 Alle bestellingen franco huis Ass. Apotheker Lange Veerstr. 20 - Tel. 16625 HL tOS67 - IW5* Draagt daarom ELASTIEKEN KOUSEN, welke het been den natuurlijken vorm hergeven en onzichtbaar zijn onder de züden kous. W. C. BERGISCH, Bandagist, is als speciaalzaak hiervoor het aangewezen adres voor onzichtbare en waschbare ELASTIEKEN KOUSEN. Groote sorteering en diverse soorten alleen van gerenommeerde fabrikanten Amerikaansch Duitsch Engelsch Zwitsersch en Belgisch NIEUWE GRACHT 33 TELEFOON 11288 HAARLEM RIJKSSTRAATWEG 86 E TELEFOON 19408 HAARLEM-N.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1939 | | pagina 13