H FRANKEN'S BROODFABRIEKEN STOFZUIGERS Haarlem, 18 Nov. ARMENZORG IN HAARLEM KERKLIJSTEN R adio Moors Tijdelijke Aanbieding! PRIMA VOEDING ZATERDAG 18 NOVEMBER 1939 snelle groei van Maatschap pelijk Hulpbetoon LEDENCONCERT H.O.V. Soliste: Willy Fens, piano VILTf 0.75 HAARVILT EN VELOURS f l.OO v. AMEROKGEN's Dameshoedenmag. ANEGANG 24 FRANKESTR. 3-5 «sééMééI - HET REINOLDUSHUIS Frissche kunsthandel op het oude Verwulft R. K. HARMONIE ST. CAECILIA Algemeene Militaire Pensioenbond Haarlem - Heemstede - Bloemendaal Schilderijen zien! Exposities van de werken van Groeneveld en Schrijnder Santpoort Velsen-Noord Vogelenzang Wijk aan Zee STADSSCHOUWBURG „De firma Monestier" De Stofzuiger Centrale Hageman Ged. Oude Gracht 52 - Telef. 12762 AGENDA Bioscopen 19 November Bioscopen 20 November Bioscopen Stadsschouwburg Apotheekdiensten Kruisstraat 38, Tel. 14609 BETERE SERVICE VAKMENSCHEN Ned. Natuurhistorische Vereeniging Kunstkring Heemstede Tuinbouw en Plantkunde HOOFDDORP STAD onzer bloeiendste gemeentebedrijven is ^Setwijfeld de Eienst van Maatschappelijk "'Pbetoon. De klandisie daar Iaat nu letter- niets te wenschen over. Er wordt voor '"'Uioenen omgezet, het aantal ambtenaren Sr°eit er als kool (waarmede niet gezegd wil *0r<len, dat er te veel zouden zijn) en de be wijsvoering" is er Amerikaansch-wetenschap- J*Uik. De directeuren van de instellingen van aatschappelijk Hulpbetoon in de verschillen- steden van ons land houden er een puike e'S«n (vak) vereeniging op na, waar zij een ^htbaar contact met elkaar onderhouden; hebben- een vakorgaan, dat er wezen mag e" alle wetten en Koninklijke Besluiten worden den Dienst hier en bij de Diensten in '"dere gemeenten volgens alle regelen der jj"hst uitgepuzzeld. De omvang der werkzaam- '"«n heeft zich op waarlijk indrukwekkende uitgezet. Wat een verschil met nog maar een goede *1 jaar geleden. Toen hadden wij het Bur- j 'ijk Armbestuur, met aan het hoofd den f^dhartigen en voor zijn taak uitstekend ge- ^hikten heer Bouman. Het werk werd gedaan ?°r de leden van het Burgerlijk Armbestuur. Pas overleden heer W. A. J. v. d. Kamp "side het in dien tijd als zijn grootste glorie, hij geroemd werd als een uitstekend arm- JWeester. De ondersteunde gezinnen werden .°01' de heeren zelf bezocht en het op die wij- 2e ontstane contact met de armen was harte- en vruchtbaar, doch de ruim 4500 perso- <51 die thans door Maatschappelijk Hulpbe- j h op een of andere wijze worden geholpen, °dden moeilijk op dezelfde wijze als twintig 'ar geleden behandeld kunnen worden. De ^Vang der armlastigheid is in onze dagen 1*1 het particulier initiatief ontgroeid en, 5'ais, maar noodgedwongen, in hoofdzaak -rheidstaak geworden. s ^ooals wij hierboven schreven, wordt Maat- .^appelijk Hulpbetoon tegenwoordig op bijna /lerikaansch-wetenschappelijke wijze be- I f«nd. Men staat er als buitenstaander van j* kijken wat er bij dien Dienst te pas kan J*°rden gebracht. Zoo moeten er bijvoorbeeld slotregelen worden uitgedacht om te voor alen, dat de eene bedeelde te veel en de an- leti !feft 6 te weinig zou ontvangen. Wat dat be- zijn de brutaalsten dikwijls den slimsten Ie tor, ais öe: slim af. Een goede controle is daarvoor op allereerste plaats noodig en over wat, daar- *1 vast zit. zouden boekdeelen vol te schrij- a zijn. De Armenraad heeft bijna niet an- I rs te doen. Maar boven dit vraagstuk staat 0(:h nog de moeilijke kwestie hoe de toegesta- steun er toe kan bijdragen om den ge minde op te heffen uit zijn ellende en zoo ^gelijk weer terug te veren tot een zelf- ■andige positie in onze samenleving. Ook *aar0p behoeft een Directeur van Maatsehap- pkjk Hulpbetoon met zijn ambtenaren nooit ''gestudeerd te komen. Van hoeveel belang t!jl in dit verband b.v. de openbare bedelarij 1 de ondersteuning van landloopers en zwer- 6rs; de trek van het platteland naar de stad; Werkverschaffing aan vreemdelingen; de 'g voor onvolwaardige werkkrachten, zoo- blinden. gebrekkigen en zwakken van geest. Se onderwerpen zijn gauw opgenoemd, doch 5 bestudeering er van komt practisch nooit ,'1 haar eind, omdat de maatschappelijke standen voortdurend wisselen. i®h zij staan nog maar in verwijderd ver bid met de rechtstreeksche armenzorg, ebals b.v. emigratie, beroepskeuze, werkver- ^baffing en woonwagenvraagstuk. Wel heb- j/b verschillende ambtenaren dagwerK met naspeuren van alles wat verband houdt den alimentatieplicht, het steunen van 'telers door kinderen en van kinderen door j^ers, het verhaalrecht, de verpleging van vtahkzinnigen, het steunen van zieken, het ^'strekken van goedkoope brandstoffen, van l®eren, van levensmiddelen, van schoeisel en O^ing, den ruimeren „armslag", zooals de v 'Steeringen door particuliere liefdadigheids- i6teenig-ingen omschreven worden, enz. enz. Dat 0 aantal bemoeiingen van de Diensten van "Matschappelijk Hulpbetoon niet uitgeput O^t, kan b.v. blijken uit het feit, dat nu eer ergens vacanties zijn georganiseerd voor vrouwen van steuntrekkenden en armlasti- «0. t ^Vie het orgaan van de Vereeniging van Di- O'euren van Maatschappelijk Hulpbetoon 0*1 welke vereeniging de directeur van M. H. Haarlem, de heer de Haas van Dorsser, voor ster is> inziet, krijgt respect voor de deugde- Me en wetenschappelijke wijze, waarop a 0*c vraagstukken door de ambtenaren worden en wetenschappelijke wijze, waarop al *5 eken en tot welk een berg van studie zij lleiding geven. Hiet alleen het aantal ondersteunden is in 6 'aatste jaren voortdurend en onrustbarend ^stegen, ook het werk, dat er aan het hulp- j/^oan vastzit, overtreft wat het voortvarend- l raadslid een jaar of vijftien geleden heeft tehien droomen. 0 Het ig nog heusch zoo lang niet geleden, de bedeelden als brandstoftoeslag per jaar qibderd of tweehonderd turven kregen of een Marmee overeenstemmende hoeveelheid co- j s- Thans wordt er in i-00 tot f 1.30 toeslag tot. den winter per week gegeven. Hit onderstaand staatje is te zien hoe het aal bedrag, dat in Haarlem aan ondersteu- I bg wordt uitbetaald, in de laatste jaren is ogenomen. Daarvoor moet men niet alleen .'ten op het totaal uitgekeerde bedrag, maar op het gemiddeld aantal ondersteunden, blijkt uit onderstaan staatje, dat het ge- 'Ideld aantal ondersteunden van jaar tot d li is toengenomen en dat het uitbetaalde be- Ak. ook relatief, omhoog is gegaan. Steeds H,6®1 werkloozen moesten door den langen h,Ur der werkloosheid naar Maatschappelijk Kj.bbetoon worden overgebracht en half in side of oude menschen, die in normale tijden A wel wat werk of een karweitje konden vin- ijj.11' zijn daar in tijden van slapte geheel van v. besloten. Ook vaklieden, die te lang werkloos 11 of kleine baasjes, die geen werk hebben. zooals in dagen van druk en depressie zoo dik wijls het geval is, versterkten het getal onder steunden van M.H. Verder werd de gemiddelde leeftijd van de menschen hooger en zijn er dus meer oude behoeftige menschen dan vroeger. Steeds hooger worden ook de normen, welke voor de steunuitkeeringen gelden. Dit vindt o.m. zijn oorzaak in de steunuitkeeringen aan werkloozen. Het ligt voor de hand, dat deze ook de uitkeeringen van M.H. omhoog trekken. Het verhaalrecht kan steeds moeilijker worden toegepast; het worde steeds moeilijker, hulp van kinderen voor ouders en omgekeerd te krijgen, daar door de langdurige depressie de welstand en de weerstand van hen, die zouden kunnen geven, sterk zijn aangetast. De kerkelijke armenzorg schrompelt ook, enkele gelukkige uitzonderingen daargelaten, zeer ineen en is mede een reden, waarom de overheidshulp grooter moet zijn. En dan Ko men er voortdurend nieuwe nuttige maatrege len. Zoo b.v. die om voor de bedeelden de zie kenfondspremie te betalen. Het vraagt heele bedragen van de gemeente, doch brengt voor deel op, als het gemeentebestuur bij ziekte van de ondersteunden de geneeskundige hulp niet behoeft te betalen. In den Dienst van Maatschappelijk Hulpbe toon weerspiegelt zich de geest van een nieu wen tijd, een mentaliteit onder de bestuurders van stad en land, die heel anders is dan enkele decennia geleden en het is niet te voorzien, wanneer wij aan het slot der op te lossen vraagstukken zullen zijn gekomen. Een lichtpunt is het intusschen, dat zoo als wij gisteren mededeelden aan de over heveling „van steun naar armenzorg" een ein de gekomen schijnt te zijn. Hopen wij, dat de stilstand van blijvenden aard zal blijken en dat zelfs een beduidende vermindering van het aantal bedeelden in de niet verre toekomst geconstateerd zal mogen worden. 1) En wat 1931 en '32 betreft ook aan werk loozen. 2) Aangezien over 1931 en 1932 geen aantee- keningen over het gemiddeld aantal onder steunden zijn bijgehouden en evenmin in die jaren een splitsing werd gemaakt tusschen armlastigen en gesteunden volgens de steun regeling, zijn geen vergelijkbare cijfers over die jaren beschikbaar. Voordat het eigenlijke concert begon, herdacht de Haarlemsche Orkestvereeniging haar dezer dagen te Batavia overleden oud-dirigent Nico Gerharz met een fragment uit de Peer Gynt- suite van Edw. Grieg, het altijd indrukwekkend plechtige „Aases Tod". Eenige oogenblikken ge dacht men daarna staande den overledene, in hem huldigend den man, die door zijn harde werken en artistieke prestaties gedurende vele jaren, de H.O.V. heeft weten te brengen op een hooger plan. Niet minder dan twee noviteiten prijkten dezen avond op het programma, van twee Nederland- sche componisten nog wel. De eerste was de Suite voor strijkorkest en piano van Guillaume Landré, met sterk moderne klankkleur en rhyth- me in het Allegro giocoso'en 't slotdeel „Vivace" en met een meer romantischen, elegischen in slag geschreven middendeel. Ofschoon Toon Verhey de beide snellere deelen ondanks hun pluritonaliteit en gecompliceerd rhythme door zichtig wist te houden, pakte het Molto Adagio ons toch het sterkste aan. Deze doodenklacht, zoo zou men haar kunnen noemen, der gedach tenis aan den tragischen dood van wijlen ko ningin Astrid gewijd, met haar typische, als een vraagteeken zonder oplossing klinkende sluiting, is zwaar van weemoed en waarlijk indrukwek kend. De gecompliceerde vorm van de beide andere deelen maakt ze bij eerste auditie minder toegankelijk voor den hoorder, en al zijn er, volgens de toelichting door den auteur, geen be paalde problemen of principes in behandeld, ze vereischen toch een zeer bijzondere instelling op rhythme en samenklank bij deze muziek van absolute geaardheid, waarin de melodische lijn zoo sterk verbrokkeld en verhakt is. Hoewel bijna dertig jaar ouder dan de com ponist van het eerste werk, is de compositie- trant van Henri Zagwijn niet minder modern van allure. We zouden zeggen: integendeel. De pianopartij, welke in het werk van Landré met het orkest versmolten is Jan Rozenkrans speelde zijn partij met groot aanpassingsvermo gen en goede kleurverdeeling krijgt in het werk van Zagwijn, het Concertante voor piano met orkest, een meer zelfstandige rol te vervul len, door het verwerken van een eigen, met dat van het orkest contrasteerend thema, een thema dat in zijn naar het visionnaire strevend effect, onwezenlijk aandoet en vreemd. De sterk door gevoerde pluritonaliteit geeft aan de kleur van het geheel vaak een exotisch, soms zelfs bizar, en grillig karakter, maakt het echter vaak hard en stug. De technische moeilijkheden zijn, zoo wel voor de obligate pianopartij, door Willy Fens met veel beheersching gespeeld, als voor het orkest zeer groot. Doch de dirigent Toon Verhey wist, zoowel in dit opus als in het eerstgenoemde van Landré, met zijn musici de moeilijkheden glansrijk te overwinnen. De beide componisten werden, op het podium geroepen, door het pu bliek hartelijk gehuldigd, de soliste Willy Fens kreeg bloemen en dirigent Verhey werd met zijn musici zeer terecht in de hulde betrokken. De derde Symphonie van Bruckner vulde de tweede concerthelft met haar verheven, plech tige klanken. Bruckner, die bij het schrijven van dit opus op de volle hoogte stond van zijn kunstenaarschap, geeft ons hier te genieten van een prachtige instrumentatie, een niet minder schitterende uitwerking van zijn muzikale mo tieven en thema's, van een bovenaardsche innig heid en wijding, men denkt hierbij vooral aan zijn gevoelig Adagio, van een boertige, landelijke blijdschap men denkt aan zijn Scherzo en van een door strijd en worsteling veroverde zege, en dan klinkt de triomfante fanfare van het stralende koper u in dc ooren. Er waren enkele rhythmische oneffenheden zoowel by de strij kers als" bij de blazers, een voorbijgaande inzin king in de finale, doch over het algemeen kwe ten de musici zich met toewijding en technische beheersching van hun niet gemakkelijke taak de leden der Weensche Philharmonie beweerden aanvankelijk dat het werk niet speelbaar was! doch dat was in de tachtiger jaren en dirigent Verhey beheerschte het geheel voortreffelijk en voerde ons mee tot op de toppen van een bij zondere muzikale schoonheid. Hem en het orkest Uitkeeringen aan Uitkeeringen aan invalide armlast. valide armlast. (1 l«b 1931 1932 1933 1255 1934 1291 1935 1380 1936 1492 1937 1606 1938 1718 alfj.1939 gem. aant. u„dra[, Sem- aant. per jaar ocarag per jaar f 303.617.14 f 300.484.23 (2 376.658.27 882.107.39 (2 463.886.56 827 430.571.39 482.980.07 762 409.412.53 510.312.32 851 .475.149.90 583.250.22 1221 661.668.47 633.615.96 1185 628.980.94 712.232.09 1195 660.985.63 359.049 26 335.432.97 Steunuitk. a. valide werklooz. d. Maat- Totaal schappel. Hulpbet. ;em. aam. b d gem. aant. bedragsem' ,aaut- bedrag per jaar oearag pcr Jaar oearag jaar 1468 f 820.000.— 1398 750.000.— 1637 890.023.16 3868 1761 1.060.466.02 4474 1906 1.145.237.49 1760 1.091.415.20 518.445.16 3550 3451 4697 4552 f 604.101.37 1.258.765.66 1.714.457.95 1.642.392.60 1.875.485.38 2.305.384.71 2.407.834.39 2.484.632.92 1.212.927.39 Laat nu Uw OUDE HOEDEN vervormen. Gedurende 14 dagen, tot 27 November, VERVORMEN wij, op vertoon van deze annonce in ELK GEWENSCHT MODEL die staande door de aanwezigen werden ge huldigd hiervoor nog van deze plaats hulde en dank. J. S. Als de heer en mevrouw Maas in de toekomst evenveel belangstelling voor hun nieuwe zaak blijven ondervinden als den eersten dag der opening, dan mogen ze zich met de verhuizing van de Emmastraat naar het Verwulft-hoek- Koningstraat gelukkig prijzen. Het St. Reinol- dushuis is voor vele stadgenooten een open baring geworden en wie winkelde, werd vanzelf naar de frissche, artistieke en tegelijk prac- tische étalages getrokken. In de breede scha duw van het warenhuis ligt daar de rustige kunstzaak met haar weldadige intimiteit. Het interieur van den winkel is grondig gewijzigd. De heer Maas bracht er 4 pilasters aan met de beeltenissen van St. Reinoldus (patroon der beeldhouwers), St. Lucas (patroon der schilders) en St. Bernulphus (patroon der architecten). In vitrines met glas in lood-d-euren zijn de vele schatten ondergebracht. Religieuze beelden naar eigen ontwerpen, artistieke scheppingen als St. Willibrordus, St. Anthonius, O. L. Vrouw van ïleauraing, St. Bavo etc. Een bijzonder fijne kerstgroep trekt de aandacht, geen import, maar eigen ontwerp, dat zelfs in het buitenland be langstelling trok. In de étalages kan men verder een uitgebreide collectie Delftsch Aardewerk, Italiaansch hout snijwerk en Hummlfiguren bewonderen. De vele bloemstukken, die vrienden uit het ge- heele land zonden, brachten in den herfst den zomer in huis. Dat er zegen moge rusten op deze onder neming! De R. K. Harmonie vereeniging St. Caecilia te Haarlem-Noord, directeur S. A. Noom, geeft morgenavond in de groote zaal van St. Bavo, Smedestraat, een uitvoering, die om acht uur begint. Medewerking wordt verleend Hoor de tooneelvereeniging Vita-Nova, die „Arme Rij ken", een klucht in één bedrijf, zal opvoeren. Na afloop is er een gezellig samenzijn. Dinsdag 2*1 November zal door den Algemee- nen Militairen Pensioenbond in de zaal van den heer Burgers Zocnerstraat 2, des avonds om 8 uur een vergadering worden gehouden, waarbij de heer D. F. Brandwijk zal spreken over den nood van den gepensionneerde in de zen tijd. Ons Haarlem, men kan hef steeds lezen, Wordt als stad ver in het ronde geprezen. En wie men ontmoet Zegt: „Men éét er ook goed". Daar zal ons brood óók wel „schuldig aan wezen! De nieuwe burgemeester van Abcoude is Vrijdag geïnstalleerd. Voor het raadhuis te Abcoude-Baambrugge werd den nieuwen burgervader een zanghulde gebracht In de vriendelijke kunstzaal des heeren de Bois, aan den Kruisweg, zijn de werken tentoon gesteld van den schilder Th. Groeneveld. Deze werkte in de laatste jaren véél in Lim burg en België. Vooral van het eigen land heeft hij de schoon heid opnieuw ontdekt en weergegeven. Noemen we b.v. het groote doek, voorstellende 't panorama van Gulpen. De visie is hoogst poëtisch, de schildering frisch, blank en kleurig. Men ziet het dorpje daar bouwdoosachtig lig gen, omgeven door bosschen en bouwland, dat in kleurige strooken wordt aanschouwd. Onwillekeurig denken we aan de woorden uit Gorter's prachtige „Mei": „Ook lag een dorpje in het dal. waar rook fijn wemelde omheen van schouwen. Ook het kerkje en 't klooster van Wittem, waar onze edele Kardinaal van Rossum rust, werd fleurig en stemmig op 't doek gebracht. De schilder houdt van een schoonen, vreugde vollen toon, van de intimiteit van het landschap en waar kan hij dan beter terecht dan in mooi Limburg! We noteerden nog een landschap met knotwilg, in welke schilderij hij tevens het sprookjeselement onbewust bracht. De schilderijen: „Wilde Roos" en „Perenbloe sem" dienen geprezen om den adel van gemoed en den nauwkeurigheid der techniek. Christus Kruis in de wei werd met piëteit gegeven. Gelukkig het land, dat den Christus overal wil zien. Fijn van toon is voorts een sneeuwlandschap; bijzonder edel de bloemenschildering. Hier bereikte hij bijna de teederheid en kracht en het meesterschap der ouden. De werken van Groeneveld doen over 't al gemeen wel denken aan die grootsche uit vroe ger tijden. Ze zijn echter naar 't decoratieve, gobelin-aehtige. In zoover wijken ze van die der oude meesters af. Met vreugde en waardeering hebben we de collectie beschouwd en er een zeker meesterschap in gewaardeerd, een bepaalden stijl, een gelukgevende sfeer. Hierop zijn we naar Leffelaar s Kunsthandel getogen, aan den Wagenweg 102. Daar exposeerde een burgemeester-schilder een veertigtal kloeke doeken. Het eerst noemen we het portret van H. M. Koningin Wilhelmina, een doek van respectabele afmetingen. Onze be minde Koningin werd in een waarlijk koninklijke pose gegeven, met sierlijk gewaad en tegen een fascineerenden achtergrond. Het doek heeft zeker schilderswaarde en zal een groot vertrek op luisterend vullen. Er zijn nog enkele andere portretten („Twee lingen"; mevrfS.), die niet van verdiensten ont bloot genoemd mogen worden. Toch is de schilder misschien het best in zijn landschappen en in de twee werken, waarop hij ZONDAG 19 Nov.: H. Elisabeth. Stille H.H. Missen te 7 en 11 uur, Hoogmis te 9 uur. Com munie-uitreiken te half negen. Te half een voorbereiding voor de plechtige Doopbeloften. Te 7 uur Lof met Te Deum tot sluiting van de Jubiléviering van St. Willibrord. MAANDAG 20 Nov.: te half acht Mariacon- gregatie voor de meisjes (le afd.). DINSDAG 21 Nov.: te half acht Maviacongre- gatie voor de meisjes (2e afd.), daarna zang en turnlessen. WOENSDAG 22 Nov.: te half acht H. Familie (afd. jongemannen) en te 8 uur H. Familie (afd. mannen). DONDERDAG 23 Nov.: te 8 uur vergadering van de Derde Orde in de Parochiezaal. VRIJDAG 24 Nov.: te half acht Lof ter eere van de H. Liduina. ZATERDAG 25 Nov.: van 59 uur biecht gelegenheid. ZONDAG: sluiting van het Jubilé ter eere van den H. Willibrordus. Na de Hoogmis „Te Deum". De H.H. Missen te half 7, kwart voor 8, 9 uur en te kwart over 10 de Hoogmis. Onder de H.H. Missen collecte voor de sieraden van kerk en altaar. Te 12 uur Katechismus voor de pi. H. Communie; te half 7 Lof ter eere v.d. H. Joseph. DINSDAG-avond half 8 Maria-Congregatie gregatie voor de meisjes van 17 jaar en ouder. WOENSDAG-avond 7 uur H. Familie afd. vrouwen, 8 uur Maria-Congregatie voor de jon gelingen tot 17 jaar. DONDERDAG-avond half 8 H. Familie afd. mannen. VRIJDAG 7 uur Gezongen Requiem voor de overl. leden der H. Familie afd. vrouwen ZATERDAG biechthooren van 5—half 8 en van 8—9 uur. ZONDAG 19 Nov. 7.30 uur voor de overl. fam. v. d. Swan; 8.30 voor de parochie; 10 uur voor de intentie van het collectantencollege. MAANDAG 7 uur voor Maria Roozen—Smit; 8 uur voor de geloovige zielen. DINSDAG 7 uur voor overleden fam. Rem merswaal en Lazarom; 8 uur voor Francina KroonBrouwer. WOENSDAG 7 uur Jaargetijde voor Petrus Verdegaal; 8 uur voor de zielerust van vyf' over ledenen. DONDERDAG 7 uur voor Agatha Wilson— van Gastel; 8 uur voor Elisabeth Hoffman. VRIJDAG 7 uur voor Gijsbertus Cornehssen en Anthonia Tervoort; 8 uur voor Henricus Kerkvliet en Cath. Verdegaal. ZATERDAG 7 uur voor Maria Jacobs; 8 uur voor Jan Gotting. ZONDAG 26 Nov. 7.30 voor Barbara de Haas, hsv. van Laurentius de Winter; 10 uur voor de parochie. HEDEN 25ste Zondag na Pinksteren, derde Zondag van de maand, Broederschapsdag van O. L. Vrouw van Altijdd. Bijstand, laatste dag voor het verdienen van den Jubilé-aflaat. De Vroegmis is om half 8 en de Hoogmis om 10 uur. De H. Communie wordt uitgereikt om kwart voor 7 uur en om half 9 de H. Mis voor oe pa rochie. Onder de H.H. Missen collecte voor het sieradénfonds, welke zeer bijzonder in uw mild dadigheid wordt aanbevolen. Om 7 uur Lof van de Broederschap. De catechismuslessen zijn deze week des mid dags om half twee. Alleen voor de eerste klas Donderdagmorgen om 9 uur. MAANDAG-avond om 7 uur congregatie voor de jongens. DINSDAG-avond om half 8 congregatie voor de meisjes. ZATERDAG-avond biechthooren van 5 tot 8 uur. Uwe godvruchtige gebeden worden gevraagd voor Arnoldus Mense en Huberdina Goemans— Tettero, die van de H.H. Sacramenten der Ster venden zijn voorzien, alsmede voor Gerardus Stokman, die in den Heer is overleden. ZONDAG: 25ste Zondag na Pinksteren (6e na Driekoningen). H. Communie-uitreiken om 7 uur. H.H. Missen om 7.30 en 9.30 uur Hoog mis. De Hoogmis zal zijn een votiefmis ter eere van den H. Willibrordus tot sluiting van de plechtige viering van zijn 12e eeuwfeest. On der de H.H. Missen schaalcollecte voor onze bewaarschool, welke collecte ten zeerste in uw milddadigheid wordt aanbevolen. Om 7 uur pi. Lof ter eere van den H. Willibrordus met ge beden van den Jubilé-aflaat en de lofzang Te Deum. Na het Lof om 8 uur in café „de Zon" lezing met lichtbeelden door een pater Bene dictijn uit het klooster te Egmond-Binnen over het leven en de werkzaamheden van den H. Willibrordus. Deze lezing is toegankelijk voor de leden van den Kath. Volksbond met hun vrouwen. DINSDAG: Feestdag van Maria Praesenta- tie. Dien dag is er aanbidding bij de Eerw. Zusters van Maris Stella, daarom zal dien dag de H. Mis bij de Eerw. Zusters worden gelezen in plaats van Maandag. WOENSDAG: Feestdag van de H. Caecilia, patrones van het zangkoor. DONDERDAG: 7 uur Congregatie voor de meisjes. VRIJDAG: 3.30 uur biechthooren voor de kinderen van de 2e klasse. ZATERDAG: Feestdag van de H. Catharina. Van 48 uur biechthooren, 7 uur Lof met ro zenhoedje. De opbrengst van de collecte van de feest gave van de leden van de H. Familie is geweest f 16.25. Heiligen weergaf. Zijn „Sint Franciscus" is van een zeer oorspronkelijke compositie. De Heilige spreekt vertrouwelijk met een klein vogeltje, zit tend op een tak. Hij heeft een aureool van regen boogkleuren. Het is den schilder gelukt om een karakteristiek beeld te geven van dezen grooten Dierenvriend, die ook buiten Katholieke kringen zooveel sympathie en belangstelling ondervindt. De „Sint Hubertus" gaf de schilder eveneens in origineel beeld. We zien den Heilige half op zijn rug, terwijl hij in verbazing staart naar het hert, welks ge wei een glanzend kruis is. De entourage is schoon en vol sfeer. Trouwens jachttafereelen, opvlie gende vogels, schijnen den schilder goed te lig gen. Een extra woord van waardeering zouden we gaarne willen wijden aan enkele zijner Peel- landschappen (b.v. de no.'s 1, 3, 9). „Hoe ligt de stille heide daar Gelijk een bloeiend graf; Geen klank, geen lied breekt even maar Het doodsche zwijgen af Zóó zong de dichter en zoo óók zag de dichter lijke schilder zijn Peel. Welk een stilte en weidschreid, welk een mysterie in de kleuren van den avondhemel. Hier bereikte de kunstenaar een bepaald hoogtepunt. Hier is zijn ziel in weer te vinden en daarom moeten deze doeken zeer geprezen worden. Zooals gezegd, is een ander lievelingsonder werp van den schilder: de jachtvogel. Het is, al schouwende zijn schilderijen, of men met den kunstenaar op de jacht is. Menig tafe reel werd frisch en vol leven weergegeven. Aan de onderwerpen kan men zijn preferenties goed gewaar worden: „Drie woerden", „FasanV', „Houtsnip", „Apporteerende hond", „Korhaan", ^Bergeenden", etc. Voor den jager om te water tanden! Afzonderlijk willen we hierna nog noemen de voortreffelijke werken: „De Palingvisscher", „de Tuba-speler", „Maannacht te Grootebroek", met welk laatstgenoemd schilderij een aardig effect werd verkregen, zij het dan met wat robuste middelen. De doeken van dezen schilder kenmerken zich door talentvolle schildering, die soms echter door verfijning van toon en tint nóg winnen kan in waarde. K. de H De firma Monestier bestaat reeds lang en haar fabriek heeft beteekenis in het industrieele centrum van de provincie. Als zooveel andere heeft zij haar op- en neergang gekend- Als er verlies, misschien ondergang dreigt, zijn de Monestiers hard, keihard. Aan baisse was t te wijten, dat de oudste zoon Henri in het hu welijk trad met de rijke en argelooze Marthe, terwijl zijn hart en zijn zinnen voor een ander waren. Jarenlang ging dat goed, voor het oog van de wereld. Maar als de jonge vrouw ontdekt, dat haar man niet van nature koel is, doch al zijn liefde voor een andere vrouw reserveert, komt de opstand, die het schijnbaar vredige huis on verwacht in beroering brengt. Marthe tracht, met meer geweld dan tact, te winnen wat zij nooit gehad heeft, maar niemand begrijpt haar, niemand komt haar tegemoet, dan alleen de zwager-student, die de geldzucht en de gevoelloosheid van zijn familie veracht. Henri begrijpt haar deerniswekkende overgave niet en wil ze niet begrijpen, zoodat zij ten ein de raad diep beschaamd wegrent uit dit huis van egoïsme en bedrog. Het gegeven is precair en Denys Amiel heeft er niet tegen opgezien, de beklagenswaardige jonge vrouw met haar teerste gevoelens bloot te geven, ,,'t Is pijnlijk, 't is gênant", dat is onge veer alles, waarmee Henri Monistier haar uitin gen van wanhopig strevende liefde weet te be antwoorden, en die onbeholpen karakteristiek kan tevens dienen voor het geheele derde bedrijf. Er wordt te veel uitgesproken. Van een tooneel- schrijver verwacht men andere middelen om de psychologische ontwikkeling duidelijk te maken. Dit stuk is niet „duidelijk", omdat de karak- terteekgning faalt. Alleen de hoofdfiguur staat helder vóór ons, zóó helder zelfs, dat we van den botten Henri weinig meer begrijpen, terwijl zijn ouders die toch de situatie hebben voorbe reid zich aan onze belangstelling onttrekken. Marthe's schoonzuster Hélène is wél scherp ge- teekend en een type als de jongere broer Alain spreekt voor zichzelf. Vera Bondam speelde als een tragidienne van groot formaat de hoofdrol. Vooral in het twee de bedrijf is haar actie als vrouw met ruw wak ker geschudde hartstochten aangrijpend- En met haar fijn, ingehouden spel zou zij het derde bedrijf gered hebben, indien het te redden viel. Jacques de Haas spande zich in om van den jongen fabrikant een aannemelijke verschijning te maken. Het lag vermoedelijk niet aan zijn talent, dat het niet lukte. Philippe la Chapelle, hoe gbed acteur ook, is het type niet voor den harden zakenman; mevrouw RamucciBeek man, die een regie vol sfeer vierde, voldeed wel als Hendri's moeder, en Adrienne Canivez onge twijfeld als de berekende zuster, terwijl de uit vallen van Max Croiset als jongste des huizes zich met plezier lieten aanhooren. Dit is in geen geval een spel voor jonge men schen. Zelfs zullen de meeste ervarenen het met weinig voldoening volgen. Bij een onderwerp als dit, zóó indringend behandeld, mogen hoo- gere beginselen niet genegeerd worden. Vera Bondam werd voor haar groote kunst met bloemen gehuldigd. H. B. v. d. S. 45 bekende merken Ook in huurkoop Haarlem Gebouw St. Bavo: Geel Wit, half zeven; ge wone zittingen, vier en zeven uur. „De Leeuwerik", Kruisstraat: R. K. Gemeen teraadsleden, drie uur. Kunstzaal Dc Bois: Expositie 105 uur. Kunstzaal Leffelaar: Expositie 105 uur. Rembrandt: „Juarez" (boven veertien jaar) 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema: „Wie is de vader", „Doctor Syn", (boven veertien jaar), 2 en 8.15 uur. Luxor: „Tarzans verbanning", (boven veer tien jaar), 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Rue Michel no. 8", (boven 18 jaar), 2.30, 7 en 9.15 uur. Spaame: „De sensatie-ruiter", „Pleegva ders", (alle leeftijden). Gebouw St. Bavo; R.K. Harmonie St. Caeci lia, 8 uur. Gem. Concertgebouw: MIVA-dag: Jeugd voorstellingen, 2 en 4 uur; Eere-avond. 8 uur. Rembrandt: „Juarez" (boven veertien jaar), 2, 4.30 en 9.15 uur. Cinema: „Wie is de vader", .Doctor Syn" (volwassenen), 2, 5 en 8.15 uur. Luxor: „De roode Pimpernel", half twaalf; „Tarzan" (boven veertien jaar), 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals; „Rue Michel no. 8" (boven achttien jaar), 2', 4.30, 7 en 9.15 uur. Mcviac: „De Spoorwegen jubileeren", vanaf 2.30 doorloopend. Spaame: „De sensatieruiters", „Pleegvaders" (alle leeftijden). Gebouw St. Bavo: „Haarlem's Zanggenot", 8 uur: R.K. Bevolkingsbureau, 8 uur; Subcom. Militairen, 8 uur; „Nut en Sport", 8 uur; Kap pers, 8.30 uur. Kunstzaal De Bois: Expositie 105 uur. Kunstzaal Leffelaar: Expositie 105 uur. Rembrandt: „Juarez" (boven veertien jaar) 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema: „Wie is de vader", „Doctor Syn" (boven achttien jaar), 2 en 8.15 uur. Luxor: „Tarzan's verbanning" (boven veer tien jaar), 2.30. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Rue Michel no. 8" (boven 18 jaar), 2.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne; „De sensatie-ruiters", „Pleegvaders" (alle leeftijden). Moviac: „De Spoorwegen jubileeren", 2.30, 711 uur. Zondag 19 November, 8.15 uur. Het Centraal Tooneel, „Het is er geen tijd voor". Maandag 20 November, 8.15 uur Fritz Hirsch- operette, „Bel Ami". Dinsdag 21 November, 8.15 uur: Pop. abon nement le serie, het Ruys-Ensemble, „Tour de France". Donderdag 23 November, 8 uur: S. Goldberg, viool, L. Krauss, piano (voor Mij. tot bevord. der Toonkunst). Vrijdag 24 November, 8 uur: „Démasqué" (door Alberdingk Thijm). De Zondags- en avonddiensten der apotheken zullen tot en met Vrijdagavond worden waar genomen door de volgende apotheken: Van Rijn, KI. Houtweg 15; Loomeyer. Zijlweg 34; Schoterbosch-apotheek, Rijksstraatweg 19. Steeds geopend zijn: C. E. Schotman, Bin nenweg 206208; Elswout-apotheek, Bloemen- daalscheweg 341; Aerdenhout-apotheek Zand- voortschelaan, tel. 26772; Heemsteedsche Apo theek, Binnenweg 28, tel. 28127; Bloemendaal- sche Apotheek, Bloemendaalscheweg 85, tele foon 22181. door PHILIPS' nieuwste serie v.a. 92.50 Ook op conditiën Voor de afd. Haarlem der Ned. Nat. Hist. Vereeniging houdt dr. B. K. Boom uit Bos koop op Woensdag 22 November des avonds om kwart over acht in de bovenzaal van Brink- mann een lezing over 'het onderwerp „Naar de cederwouden en dadelplantages van Noord- Afrika". De Kunstkring Heemstede geeft op Woens dag 32 November des avonds om 8.15 uur in het gebouw van den Ned. Protestantenbond de eerste uitvoering van dit seizoen. Solisten zjjn Simon Goldberg (viool) en Felix de Nobel (piano). Uitgevoerd worden werken van Han del, Mendelssohn, Suk en Mozart. od beproeft het «warnet dien het meest bemint De afdeeling Haarlem en Omstreken van de Kon. Ned.* Mij. voor Tuinbouw en Plantkunde heeft op Dinsdag 21 November, des avonds om kwart over 8 in Lion d'Or aan den Kruisweg een vergadering, waarbij een lezing zal wor den gehouden over „Het mooie eiland Texel, zjjn flora en zijn fauna". Ook zal een onderlinge tentoonstelling van chrysanten en cyclame worden gehouden. Uitvoering. A.s. Zondag 19 Nov. geeft de R. K. Damestooneelvereeniging D. I. O. haar eerste uitvoering in dit seizoen in hotel „De Landbouw". Het stuk, dat opgevoerd zal wor den, „Aan t Moederhart", speelt in den Ro- meinschen tijd en zal zeker in den smaak val len. 't Belooft een prachtige avond te worden, welke besloten zal worden met een gezellig sa menzijn; dus mag niemand verzuimen a.s. Zon dag om half acht aanwezig te zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1939 | | pagina 5