GOED LEZEN IS MOEILIJK m VOOR VEEL GESCHIKT EEN TWEELING VAN HOOGEN HUIZE I 1 Met reepen en strepen LEKO STOFZUIGERS Af-1 M Vraagteekens in het dagelijksche leven Toekomen met het gedistribueerde REESINK 4 VAN DEN BRIEL VERSTER INTERN. VROUWENBOND „VOOR VREDE EN VRIJHEID" DE VROUW EN DE UITVERKOOP TWEE RECEPTEN UIT HET BUITENLAND SMYRNA HANDWERK MET DIT MERK - MINDER WERK VOOR ALLE SANITAIR DE VROUW EN HAAR TIJD Om den lezerskring van een dagblad steeds «ctueele en belangwekkende berichten of ar tikelen te serveeren valt soms niet mee. Maar even waar is dat goed lezen ook niet belden moeilijkheden oplevert. Onlangs bleek °ns dit eens te meer uit een schrijven, ont vangen naar aanleiding van onze beschou wingen over „Gebrek aan vertrouwen". Wel is het een lezer en géén lezeres die dit "tezond, maar omdat de krant voor allen is, en P®1 te voorkomen dat mijn artikel tot verder "Misverstand aanleiding zou geven, is er iets voor J*"1 ook hier een naderen uitleg te geven. Want "et onderwerp hééft inderdaad zijn haken en P°gen, zeker als men moeite doet die nog ex- •^a te gaan aanbrengen. Het is tevens een the- ^a. dat in direct verband met het volle leven ®t®at. Wie dan ook schrijft over „moraliteit" „kwaadsprekerij" zal allicht een even aan dachtig als kritisch gehoor vinden. Veel onnoodige kritiek kan echter worden Voorkomen als men weet waarover het gaat. Het blijkt niet overbodig te herinneren aan de waarheid, dat „moraliteit" méér omvat dan alleen het zesde en negende gebod, maar Wijst op alle verplichtingen van den mensch tegenover God, zichzelf of den evenmensch. Als men dit bedenkt krijgt het onderwerp dadelijk een breedere beteekenis. En ik her inner er aan dat mijn schets vooral handel de over de naastenliefde, dus over dat ge bod dat door Christus zelf als één der twee belangrijkste werd aangewezen. &ten kan verder de vraag stellen of het soms pet noodig wordt, of minstens gewenscht is zich ?Mch met de fouten van anderen bezig te hou- ~|eh. Men herinnerde ons aan de schrikbarende Zedenverwildering, die des zomers overal ^baamteloos zichtbaar wordt. Het is zeker waar ®at ieder verplicht is deze naar best vermogen .d op de juiste wijze te helpen bestrijden. Vraag r* echter, wat „de juiste wijze" genoemd moet Worden. Waar het openbare gevaren betreft kan djeh zich altijd wenden tot bevoegde, burgerlijke kerkelijke instanties, en meestal zullen deze wel doen wat binnen hun macht ligt. Of daarnaast particuliere actie nog nuttig en ge- Wenscht is, hangt af van velerlei omstandighe- 5®n. Maar wel wijzen wij er op dat sommige jdoreeie excessen nu eenmaal getolereerd dienen Worden, omdat we nu eenmaal niet in een idaatschappij met louter fatsoenlijke menschen even. De beste bestrijding van zulke, niet meer doeltreffend door verordeningen e.d. te bestrij en uitwassen blijft altijd het goede voorbeeld, dat stilletjes zijn eigen, maar verheven weg *>aat. En de kracht van zulk een voorbeeld wordt Vaak alleen maar verzwakt als het gepaard *aat met uitvoerige jammerklachten over „die pochte wereld", of uitvoerig bespreken van din- ?erM die eigenlijk meer buiten onze belangstel- ddg dienden te vallen. Hiermede hoop ik mijn standpunt in deze Voldoende duidelijk te hebben gemaakt. Wel licht heeft het ook zijn nut nadere toe lichting te geven bij de regels, die wij schre den over de verhouding tot niet-katholieken. ^ant het is soms moeilijx op dit punt zoo te schrijven dat men niet wordt misverstaan. Nog moeilijker evenwel is het de echt chris- jplijke houding aan te nemen, waarbij men de échten der waarheid ten volle handhaaft en P® Voorzichtigheid niet vergeet, maar tevens Ppöenkt dat de naastenliefde boven alles dient Worden geprezen en beoefend. Wij wilden er vah ook alleen op wijzen dat de deugd van vele rave menschen haar eigen eenzijdigheden kan ®rtoonen, wat hun werken voor de goede zaak 0tïMs onvruchtbaar maakt, waar een beetje meer «^Vervalschte liefde wonderen zou doen. In de /t'ddeleeuwen waren er soms geloovigen, die jenden aan de Kerk een dienst te bewijzen Jkw Joden te vervolgen. Ieder katholiek zal j"ans zulk een bekrompen „ijver" veroordeelen. r*«ar toch verdient het voor sommigen aanbe- ,eUng om na te gaan, of zij met volle be- JMhd van de rechten der waarheid soms niet at welwillender tegenover niet-katholieken "üden kunnen handelen. Het gaat er hier dus «11, lep een om de juiste wijze van persoonlijk optre- te vinden. En als men over deze zaken dieper na denkt kan men tot de verrassende conclusie tomen, dat een zekere liefdeloosheid of on beholpenheid in de verhouding tot anders denkenden vaak voortkomt uit een nog niet *°t volle rijpheid en vastheid gekomen ge loof. Want alleen hij, die dit ten volle bezit, tan zonder angst-, en in echt evangelische Welwillendheid allen tegemoet treden, voor Wie toch ook eens de Verlosser zooveel lij— den heeft doorstaan. M. B. fen effen gebreide wollen jumper, die wat saai vinden, kan vroolijker ge maakt worden door er kleine, uit stof Geknipte bloemen op te naaien. Alle materiaal van crêpe georgette tot vilt komt hiervoor in aanmerking Wij hier in Holland dragen over het alge meen zelden avondkleeding. Ik bedoel avond- kleeding in den strengsten zin des woords, dus een japon van zijde of een andere kostbare stof, van een snit zooals dat nu eenmaal voor feesttooi gebruikelijk is, een zeer uitgebreiden rok en een minder uitgebreid bovenstuk. En fin, u weet wel wat ik bedoel. Menigeen ziet met leede oogen zoo'n toilet in haar kleerkast hangen. Het is eens een enkelen keer gedra gen, het wordt eens opgestreken en eens uit gehangen. Echter veel emplooi is er niet voor. Wij denken er dan wel eens over, de avond jurk maar te verbouwen tot iets bruikbaar dere, doch dat kunnen wij toch ook niet over ons hart verkrijgen. Je kan immers nooit we ten Dit seizoen echter komt de mode heel aar dig aan dat bezwaar te gemoet. De avondklee ding is op het oogenblik van dien aard, dat een japon van dat soort meer dienst kan doen, dan alleen bij de allerfeestelijkste gelegenhe den. De rok is nog steeds lang, maar de mouw is dat ook geworden en de hals heeft op zijn hoogst een V-vormige of vierkante zeer be scheiden uitsnijding. Zwart is de kleur, die het meest en vogue is, met daarnaast andere donkere, gedekte tin ten. Zoo'n jurk staat zeer gekleed en zeer waardig. Maar er is meer aan de markt. Wanneer deze waardigheid u niet ligt, dan kunt u zich nog een ander soort gekleede jurk aanschaf fen, zonder buiten de door de mode aangege ven lijnen te vallen. Van zoo iets is het ge waad op de photo een goed voorbeeld. Heeft u ooit zoo'n practische jurk gezien? U kunt er mee naar een feestje gaan, u kunt er gerust EINDHOVEN Dommelstr. 2 DE LINNENWEVERS SINDS 1847 -Levering rechtstreeks aan particulieren van complete HUWELIJKSUITZETTEN en ook van kleine aanvullingen voor Uw linnenkast Vraagt vryblyvend stalencollectie en reizigersbezoek aan huis Heeft u ooit zoo'n practische avondjurk gezien? U kunt er in dineer en of dansen. U kunt er ook den aanstaanden zomer in voor den dag komen bij een officieele gelegenheid in gaan dineeren of dansen. En door de ietwat klassieke snit den wijden rok en de bolero kunt u er van den zomer bij officieele gele genheden zelfs overdag mee voor den dag ko men. Volgens het model is de tafzijde groen, rood en wit geruit, maar niets belet u die ruit naar keuze te varieeren. De blouse is van voile met smalle, eenvoudige maar mooie kant gegar neerd. Een garneering, die aan de mouwen en onder aan den rok terugkomt. De soutache langs den rokzoom en langs de bolero is zwart. Laat u die vooral niet weg, want dat is nu weer zoo'n kleinigheid die een jurk het cachet geeft. CLARA. Het leven is moeilijk, wie zal het ontkennen. Zelfs op een onbewoond eiland heeft de mensch, om zichzelf in stand te houden, ge haspel en getob. Hoe veel moeilijker dan op een onbewoond eiland is het veeleischende leven tusschen de menschen, met al z'n ge schreven en ongeschreven wetten, die als even- zoovele loten ontspruiten aan de boomen. Wel levendheid, Gemanierdheid, Etiquette. Hoe onwetend, dom, weifelend, stoethaspelig, staan legio menschen, die het beter behoorden te weten, niet tegenover de gewone beleefd heidsvormen, hoe weinig weten ze, wat cor rect is, zoodra ze even buiten hun daagsche kringetje komen. Het handboek der welgema nierdheid en goede omgangsvormen, getiteld „Hoe hoort het eigenlijk?", kortgeleden ver schenen (bij H. J. W. Becht te Amsterdam), en samengesteld door Mevrouw Groskampten Have, zal dan ook door menigeen met belang stelling bestudeerd worden. Mevrouw Groskamp, die haar vrij willekeurig gekozen onderwerpen alfabetisch ordent (aandienen, advertenties, aan welken kant, aanzoek doen, autobezitters), geeft blijk te weten, wat de struikel blokken zijn van zeer velen. Zij hoort dage lijks, hoe vreemde woorden verhaspeld worden. Zij weet, hoe weinig volmaakte gastvrouwen er zijn; hoe veel Hollanders in het buitenland de gewoonste aanspraakvormen maltraiteeren en hoe er altijd nog bruiden zijn, die niet weten of de bruidegom in gestreepte of in donkere broek moet verschijnen. Zij heeft ervaren, dat er mevrouwen zijn, die maar niet inzien, dat een verpleegster in huis geen werkster is, dat men den dokter het verschuldigde met niet méér takt voldoet dan den bakkersjongen aan de deur het afgeleverde brood, en dat er nog massa's restaurantbezoekers zijn, die de op merkzaamheid van den kellner trekken, door tegen hun glas te tikken. Ja maar, hoe hoort het dan eigenlijk? vragen zoo velen in verschillende kringen zich af. Zij hebben het alfabetisch register in deze uitgave slechts na te gaan om een geheel of gedeelte lijk bevredigend antwoord te vinden. Hoe menigmaal zullen ook degenen, die zich dit vrij lijvige boek hebben aangeschaft, de uitgebreide titulatuurlijst raadplegen, waarin o.a. een vrij volledige opsomming van aan- spraaktitel en aanhef bij schrijven aan geeste lijken in hun verschillende ambten en rangen. Het Is o.i. juist, dat in dit boek ook het ceremonieel beschreven is bij Israëlietisch huwe lijk en begrafenis, alsmede bij Katholieken doop en huwelijk, omdat het voorkomt, dat anders denkenden, die op een dergelijke plechtigheid genoodigd zijn, zich uit onwetendheid anders gedragen dan het behoort. Het behoeft wel nauwelijks gezegd, dat de redenen tot echtscheiding en tot scheiding van tafel en bed, in het hoofdstuk Formaliteiten genoemd, ontleend zijn aan het burgerlijk wet boek en voor de Kerkelijke wet, waar Katho lieken onder vallen, niet van kracht zijn. i 1. Poolsche bruidshandschoen uit Elfhon Valkeniershandschoen uit de middeleeuw knecht uit Negenhonderd. 5. IJzeren ridd Finsche jachthandscho derd. 2. Eskimo-handschoen. 3. Lederen en. 4. Gevechtshandschoen voor wapen erhandschoen uit de middeleeuwen. 6. en uit Twaalfhonderd De Internationale Vrouwenbond Voor Vrede en Vrijheid, die, midden in den wereldoorlog, in 1915, onder, voorzitterschap van de Amerikaan- sche vrouw Jane Addams, werd gesticht, bevestigde in haar zoo juist beëindigde internationale be- stmirevergadering te Genève opnieuw, dat zij, on danks den tegenwoordigen chaos voortgaat, aan de waardigheid en het verstand van de mensch- heid te gelooven, en er van overtuigd is, dat slechts redelijke middelen de politieke, econo mische en sociale conflicten kimnen oplossen en de menschenrechten kunnen rédden. Het bestuur wendde zich tot de neutrale staten, met het verzoek, steeds weer met geduld en vol harding bemiddelingspogingen te willen onderne men. Het verzocht president Roosevelt en de regeeringen van alle neutrale staten, den oor logvoerenden voorstellen te doen tot beëindiging van het conflict, op zoodanige grondslagen, dat een rechtvaardige en duurzame vrede zeker heid wordt. De bereidwilligheid der regeeringen om 'n deel van haar souvereiniteitsrechten op te geven en in het algemeen belang concessies te doen, zelfs wanneer dit schijnbaar nationale belangen in den weg staat wordt beschouwd als voor waarde tot het ontstaan van een ware volkeren gemeenschap. Scherp protest werd aangeteekend tegen de barbaarsche gedwongen deportaties en verhuizin gen van volksgroepen voor politieke doeleinden, en de hoop werd uitgesproken, dat de regeering van Groot-Brittannië, overeenkomstig de door Britsche staatslieden erkende grondbeginselen van rechtvaardigheid en vrijheid, Indië spoedig als gelijkberechtigde in de volkerengemeenschap zal opnemen. Als ge niets noodig hebt, ga dan ook niet kijken. Als ge alleen maar wilt gaan kijken, neem dan niet méér geld mee dan twee maal elf cent voor de tram. Wanneer ge een artikel geprijsd ziet voor de helft van het normale bedrag, waar een ostentatieve streep door is gegeven, koop het dan niet ómdat het zoo goedkoop is. Waarschijnlijk moet ge u zelf eerlijk bekennen, dat ge het heelemaal niet noodig hebt. Als ge in den uitverkoop werkelijk een en ander moet aanschaffen, ga dan winkelen, ge wapend met een lijstje, waarop ge uw bood schappen hebt aangeteekend. Anders is de kans groot, dat ge thuis komt, beladen met pakjes, inhoudend geheel andere artikelen dan ge noo dig hebt. Want daar zijt ge vrouw voor. WIENER MÉLANGE „Wiener melange" al zou de naam het misschien doen denken is geen tractatie. die bepaald gebonden is aan de hoofdstad van het voormalige Oostenrijk. Al de ingrediënten, die voor de bereiding noodig zijn, kunnen we hier even goed tot onze beschikking hebben: de kof' fie, de eieren, de suiker, de melk en den room. Ons uitgangspunt zal zijn voor vijf personen een kwart liter geurig, vrij sterk koffie-extract verkregen door het „filtreeren" van honderd gram fijngemalen koffie. Terwijl de koffie „door loopt", kloppen we vier eierdooiers met honderd gram suiker goed schuimig; verder brengen we een kwart liter melk aan de kook en -kloppen we een dl. slagroom stijf. We mengen nu eerst de heete koffie door de geklopte dooiers en daarna de kokende melk, steeds flink kloppende om het mengsel schui mig te houden vervolgens gieten we de „me lange" over in hooge glaasjes, limonade-tum blers bijvoorbeeld, en maken vlug elk glaasje af door er een lepel geslagen room op te leggen Vlug afwerken is een hoofdzaak, want de uit- heemsche koffiedrank behoort goed warm te worden rondgediend. WELSH RAREBIT De Engelsche keuken is vindingrijk op het gebied van „hartige hapjes", zoogenaamde „savouries die bij lunch of souper uitstekend op hun plaats zijn en die wij dus graag voor onze Hollandsche tafel overnemen. Zonder twijfel zal de huisvrouw er succes mee behalen. Een van de allerbekendste gerechten op dit gebied is de Welsh rarebit", waarin gesmolten kaas de hoofdrol speelt en waarin we de in Engeland gebruikelijke Cheddar-kaas met veel succes kunnen vervangen door een van onze beroemde Hollandsche soorten de volvette Goudsche of de veertig plus Edammer, beide liefst „belegen". Het recept luidt dan (voor vier personen) Vier sneden geroosterd brood, een kwart pond ROTTERDAMSCHE DAMES willen ook genoemd worden als verbruiksters van Jozo en Nezo voor alle spijzen. Zuiverder zout bestaat er volgens deze dames niet. ("Adv.) Het is interessant een blik te slaan in het. levensboek van de aristocratische tweelingbroe ders, de handschoenen. Deze voorname hee- ren hebben een avontuurlijk en zeldzaam ro mantisch leven achter zich. Zou men zich de moeite geven om vergeel de blaadjes en oude boekjes, die een plaats vonden op den rommelzolder en die in lang ver vlogen jaren door een of anderen snuffelaar werden geschreven, bijzonderheden op te die pen uit de historie der handschoenen, dan zou men versteld staan, hoe het verleden voor ons geestesoog begon te herleven. Men verdenke er ons niet van, dat wij door over handschoenen te schrijven ineens een ziekelijke vereering hebben opgevat voor deze simpele voorwerpen en op een onzalig oogen blik ineens een soort handschoenen-waanzin hebben gekregen. Gelukkig niet! Het is ook niet zoozeer de handschoen in zich, die ons hoe langer hoe meer begint te boeien, wan neer wij dieper op zijn ontwikkelingsgang in gaan, als wel het intieme leven, de gewoonten en eigenaardigheden uit een tijd, welke ver achter ons ligt. Is het niet het noodlot van ons geschiede nis-onderwijs, dat wij de historie veelal niet anders leeren kennen, dan als een reeks van politieke gebeurtenissen, waarin oorlog en ver nieling de hoofdrol spelen, terwijl vrede een klein bijrolletje krijgt toebedeeld? Is het ons geen behoefte, wat nader te komen tot de menschen uit het verleden, hen meer te leeren kennen uit hun dagelijksche leven, het simpele leven van allen dag? Welnu door iets meer te weten van de in-1 .teressante historie der handschoenen, krijgt tl grijs verleden warmte en kleur. De menschen uit den ouden tijd beginnen voor ons te leven. Wat hadden zij vaak een typische opvattin gen, wat een hooge waarde hechtten zij aan symboliek! Zij hadden er wel slag van om de eentonigheid uit hun leven te bannen door tallooze traditioneele gebruiken in hun handel en wandel in te vlechten. Zij hielden van in drukwekkende plechtigheden en kostbare klee- ren. Er was muziek in hun leven en zij dans ten en Vermaakten zich bij tijd en wijle in vroolijk spel, al hadden zij geen radio, geen pingpong of contract bridge. Zij hadden hun vergeeflijke ijdelheid, waar het mooie kleeren en een sierlijken opsmuk betrof. Vooral met den handschoen heeft men altijd op een voet van intieme vertrouwelijkheid geleefd. Men wist steeds weer iets nieuws te verzinnen om den kleurenrijkdom en de fijne en gracieuze snit van dit hand bekleedsel maar zoo goed moge lijk te doen uitkomen. Wie zou kunnen den ken, dat de handschoen in vroeger tijd een zoo geliefd kleedingstuk was, dat men hem zelfs als een versiering op den hoed gebruikte. Wij zien onze dames al door de Kalveretraat loo- pen wandelen met een kadotskinhandschoen op haar hoedje! En toch is het een historisch feit, dat zelfs een zoo prozaïsch mensch als Leicester, dien wij allen uit de vaderlandsche geschiedenis althans bij naam kennen, eens een paar kostbare handschoenen van zijn meesteres Koningin Elizabeth ten geschenke ontving, waarvan hij er één vol trots op zijn hoed liet bevestigen. Dit was, kan men wel zeggen, in het bloei tijdperk van den handschoen en alhoewel ook in onzen tijd de handschoen een zeer gewaar deerd luxe-artikel is, heeft men het gebruik er van toch tot redelijke proporties weten te rug te brengen. Staande voor de etalages, waarin hand schoenen van de nieuwste mode kwistig en smaakvol liggen uitgespreid, zou men niet zeg gen, dat hun geschiedenis teruggaat tot in een ver verleden. De aristocratische tweelingbroe ders zien er beslist jonger uit dan zij zijn. Ze hebben heel wat meegemaakt in hun lang en veelbewogen leven. Er waren ups en downs, tij den van grooten voorspoed en verval. De twee lingbroeders hebben er ook niet altijd zoo ge soigneerd uitgezien als foto's van nu en uit vroeger dagen doen vermoeden. In hun jonge jaren waren zij van een voorbeeldigen eenvoud en soberheid, ja er waren vooral in hun prille jeugd periodes, dat zij in lompen gehuld gin gen. Zoo droegen de oude holbewoners een pri mitief soort handschoen, gemaakt van ge droogde huiden, welke met draad en naald dat waren in dien tijd een beenen pen en een pees aan elkaar genaaid waren. Men kan zich voorstellen, wat dat ongeveer voor een handschoen was, vooral als men er rekening mee houdt, dat men toen nog geen notie had van nappa en pigskins en bovendien het ge bruikte materiaal zeer ruw en onbewerkt was. Men kan, met een korreltje zout verstaan, gerust zeggen, dat handschoenen gebruikt zijn sinds het aardsch paradijs. Wie lacht daar? Men moet niet denken, dat hetgeen wij hier neerschrijven slechts praatjes voor de vaak zijn, want men heeft inderdaad op de wan den van een rotshol een afbeelding gevonden, waaruit geleerden met zekerheid meenen te mogen vaststellen, dat de handschoen reeds bekend was duizenden jaren voor onze tijd rekening. Bij eenig nadenken ligt dit ook voor de hand. Immers het is duidelijk, dat de mensch ook in de vroegste tijden zich heeft trachten te beschermen tegen ijzige koude en guur weer. Overigens weten wij ook met zekerheid, dat de Egyptenaren handschoenen droegen. Ko ning Ramsinit had in zijn garderobe een paar lange handschoenen, die werkelijk buitenge woon chique waren. Een afbeelding er van vinden we in steen gebeiteld op een oud ge- denkteeken van den vorst. In het graf van den befaamden Toet-Ank-Amen werden zelfs hand schoenen gevonden, die niet eens meer van gewoon leder waren, maar uit een of ander fijn weefsel waren samengesteld. Dat is dus weer een stap vooruit. Naast lederhandschoe nen nu ook stofhandschoenen. Het zou we! wonder zijn, als het scherpzinnige oude Is raëlitische volk den handschoen niet had ge kend. Als wij hooren dat zij de handschoenen gebruikten tegen besmetting, dan denken wij onwillekeurig aan de gummihandschoenen, wel ke onze chirurgen gebruiken bij operatief in grijpen en wij staan er andermaal verbaasd over, dat er feitelijk niets nieuws is onder de zon. Zooals uit Homerus' Odyssee blijkt, droe gen de oude Grieken handschoenen bij 't eer zame handwerk. Wij zeggen speciaal „eerza me" handwerk, omdat vingerafdrukken in dien tijd nog aan de aandacht van rechercheurs ontglipten. In Griekenland gebruikte men handschoenen voor een doel, waar wij met geen haar van ons hoofd meer aan zouden denken. De schrijver Athenaeus verhaalt in zijn „gastmaal der ge leerden", dat zijn landgenooten bij het eten handschoenen droegen. Oorspronkelijk waren deze van lijnwaad, later van zijde. Die „ar me" menschen hadden geen vorken en mes sen, maar wat wisten ze deze aardig te ver vangen, zoodat men toch „smakelijk" kon eten! Langzamerhand naderen echter de eeuwen, dat de handschoen een luxe artikel wordt. In den tijden van Cicero en Ovidius droeg men in het weelderige Rome handbekleeding, welke tot aan den elleboog reikte en daar wederom omgeslagen was. zoodat zij tegelijk als mof dienst kon doen Met het verval van het Ro- meinsche rijk moest echter ook het weeldekind- je, de handschoen, menige veer laten. Rome dicteerde de mode niet meer.... Een volgenden keer zullen wij zien, hoe in de middeleeuwen een nieuwe glorieuze periode voor onze tweelingbroeders aanbrak en hoe in dien romantischen tijd hun populariteit met den dag steeg. A. DE WOLF. 1 In erwtensoep kunnen, bij een tekort aan erwten, de split- of groene erwten gedeeltelijk vervan- jen worden door rijst, rauwe aard appelen of havermout mee te laten koken. Ook kan de soep aange maakt worden met bloem, tevoren met melk aangelengd. Van groene erwten, die we als groentenschotel op tafel willen brengen (waartoe ze den nacht te voren in water geweekt moeten worden) is een smakelijke stamp pot te bereiden met rijst en worst of spek. De huisvrouwen, die tengevolge van onoordeelkundig gébruik met de haar toebedeelde suiker niet uitkomen, wijzen wij nog eens op het gebruik van stroop en honing, waarvan het zoetend vermogen nog grooter is dan van suiker. Ruwe honing, voor de voedselbereiding zeer geschikt, is goedkooper dan slingerhoning. Men vergete ook niet, dat in thee en koffie suiker- vervangingsmiddelen dienst kunnen doen. Ieder neme uit de ruime keu ze naar eigen smaak. Commissie tot Voorlichting op Huishoudelijk gebied. „Wolta", Ieplaan 25, Haag. Deventer Smyrna- wol, gegar. kleurecht, loopt niet plat. Ruime keuze patr. Stramien in alle br. inl. en lev. d. geh. Nederland. (Adv.) belegen Goudsche of Edammer kaas, drie eet lepels melk, een half theelepeltje aangemaakte mosterd, een snuifje peper of paprika, drie af gestreken eetlepels boter. Rasp of maal de kaas en doe ze met de melk, de kruiden en een halve eetlepel van de boter in een pannetje. 3 :r het mengsel op een zacht vuur tot een gladde, gebonden massa. Smeer de warme sneetjes geroosterd brood met de rest van de boter, snijd ze doormidden, schik ze op een verwarmden schotel en bedek ze vlug met het kaasmengsel. Dien de broodjes zoo warm mogelijk op, daar anders de kaas taai wordt. Om dit laatste te voorkomen, is het aan te bevelen om, nadat de kaas gesmolten is, een a tv4»e eierdooiers door het heete mengsel te roeren: het blijft daardoor langer roomig. Mijn vriendin bezit altijd bepaalde kleeren. die ze uiterst geschikt acht om met „de don kere dagen voor Kerstmis" te worden opge dragen. Er zit inderdaad iets in, om bij het scheme rig, grauwe licht van donkere winterdagen een pak of mantel op te dragen, waarin men niet graag op een zonnigen dag z'n beste vriendin zou tegenkomen, maar waarin je je heusch nog wel behaaglijk voelt, zoo lang de barmhartige winterschemering, slfjtageplekken, kaalgewor- den naden en afgeknabbeld (door den tand des tijds) bont verdoezelen wil. Toch is 't een gevaarlijk spelletje. Want mèt den inzet van t nieuwe jaar stijgt de zon eiken dag een stukje en op den eereten zomerschen ochtend, waar op Januari ons pleegt te vergasten, zouden we ons diep ongelukkig voelen. Er zijn mogelijkhe den te over om kaalgesleten naden te camou- fleeren. Er zijn aan den meter zulke aardige versiersels te krijgen, dat wie eens op haar ge mak gaat rondneuzen, zeker met een paar el- lematen bontreepen, soutache of smaakvol vlechtwerk thuiskomt, waarbij ze haar lang- gedragen mantel of mantelpakje een heel an der aanzien geeft. Een geheel afstekende kleur te kiezen, is niet raadzaam. Stijlvoller is het, wanneer een dergelijke versiering niet te veel de aandacht trekt. Ook de twee coquette strikjes op de teeke- ning rechts bovenaan, frisschen een huisjurlr op, die we al maanden en maanden tot verve* lens toe dragen. Uit gouddraad zien we de meest fraaie tressen met blad- en bloemmo tieven geweven. Ze passen goed op uw zwarte jurkje. A. Van de oudste en meest bekende fabriek in Nederland. Prima fabrikaat voor elke beurs VRAAGT UWEN WINKELIER ZUTPHEN - ROTTERDAM (leuvehavtn 127) AM^TFRDAM /AM.» d.BerglCo s Metaalhandel MÏVIC> 1 LnUHm l Print Hendrikkade 162

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 9