GEZINS iturgie VROUW DE JURK EN HET BAANTJE ALS HET SNEEUWT IN ROME LEKO VENTILATOREN TWEE GOEDE RECEPTJES wijf VROUW VOOR DE ALLERJONGSTE Wat doen we met resten Huwelijksbemiddeling U kunt ze zelf thuis klaar maken AAN TAFEL MET EN ZONDER GASTEN SJAAN LIJDT GE Dp. E. HOEKSTRA'S BLOEDZUIVERENDE GEZONDHEIDSPILLEN Vraagt Uwen winkelier Een belangrijk boek: FAMKE (A. C. VEEN BRONS) Nieuw Feminisme en belanglooze Een pleidooi voor gezonde gezinsvorming Prijs ing. f 2.25; geb. f 2.90 - omvang 384 bldz. Bewaar deze twee receptjes goed. Ze komen U te pas DE VROUW EN HAAR TIJD Wanneer ik hier neerschrijf, dat er een duidelijk verband bestaat tusschen gezins leven en liturgie, zal menig lezeres dat als een min of meer gezochte bewering be schouwen. En toch bestaat tusschen beide sen zoo diepgaande verwantschap, dat het zeker de moeite loont hieraan nadere aan dacht te wijden. Deze verwantschap zullen wij reeds gemakke- slker begrijpen als wq bedenken, dat al het na tuurlijke, ofschoon in wezen verschillend van et bovennatuurlijke, dat alléén onsterfelijke baarde bezit, toch met het laatste door velerlei geheimzinnige banden samenhangt. Wees Sint ^aulus er niet op, hoe de verhouding tusschen tian en vrouw ons moet herinneren aan die tus sen Christus en Zijn Kerk? Juist het gezins even heeft velerlei aspecten, die als vanzelf °bze gedachten kunnen richten op hoogere gaarden, welke in de liturgie een meer onmid dellijke uitdrukking vinden. Dat zal ook wel de reden vormen voor het Ie*t, dat men van een „gezinsliturgie" zou mo wn spreken. Ieder, die het voorrecht genoot van h een echt katholiek huisgezin op te groeien, ~®-l zonder veel moeite kunnen begrijpen wat p hiermee bedoel. Het gezinsleven immers ver ent een ongedwongen regelmaat evenals een ferbied voor omgangsvormen en vaste gebrui ken, die daaraan een verheven rhythme verlee- als bij het kloppen van een hart, dat levenwekkend bloed voortstuwt. Het volgen der Bewone dagorde in het gezin bezit, ook waar het profane dingen betreft, een soort van „ge heiligde regelmaat", die door allen zooveel mo gelijk zal worden onderhouden, juist omdat men ^grijpt, dat hierdoor zaken van groote waarde borden beschermd. Het moge ten slotte van jhinder belang zijn zelfs op deze pagina durf k dit nog wel neerschrijven welk menu op hen bepaald uur van den dag ter tafel ver fijnt. Maar zeker is het van belang, dat allen tooveel mogelijk aanwezig zijn, zoodra de maal tijd begint met het „Onze Vader", dat maar zei hen schooner klinken kan dan als inleiding van hen gezinsmaaltijd. Zoo ook vertoont geheel het huiselijk leven een „liturgie", die vaak alleen tiaar natuurlijke aspecten vertoont, soms zich hUidelijk tot bovennatuurlijke hoogte verheft, *U steeds schoon en eerbiedwaardig moet wor den genoemd. En nogmaals: het is geen toeval, dat na tuur en bovennatuur in het gezinsleven zoo goed kunnen samengaan, zoo ongedwongen Versmelten als tot een melodie, die uit twee- Stemmig accoord van hoogere en lagere klanken wordt gevormd. Het gaat hier in derdaad om een door God aldus voorbe schikte harmonie, waarin natuurlijke waar den, zooals de liefde tusschen man en vrouw, tusschen ouders en kinderen, de zorg om het dagelijksch brood en de regelmaat van een geordend gezinsleven, het hoogere zeker biet belemmeren, maar juist den vruchtba ren bodem vormen, waarop dit zich verder kan ontwikkelen. Daarom ook mag men Zeggen, dat in een gezin, waar geen echte, Spontane levensblijheid gevonden wordt het genadeleven in de zielen niet tot vollen - bloei kan komen. Dit zijn eenvoudige, maar zeer schoone en hispe gedachten, die zeker nadere overweging vurdienen. Zij zullen ons kunnen helpen; eener- ?Üds om de hooge waarde van het gezinsleven heter te begrijpen, anderzijds om dieper door te hfingen in de beteekenis van het door velen moeilijk verstane begrip der „liturgie". Want h®Ze laatste vertoont, ofschoon op een hooger blan, eenzelfden eerbied voor het onderhouden zinvolle vormen, voor fijne verzorging van tiet détail juist om het geheel des te schooner maken en eenzelfde begrip voor de waarde ^ah enkele diepe gedachten, die het geheel boeten doordringen en levend maken. Het is ®an ook geen toeval, dat Christus, bij het. in- stellen der hoogste liturgische Offerdaad, een koo „gewoon" maar tevens zinvol gebeuren als ?en gemeenschappelijk maal tot uitgangspunt heeft gekozen. Ook is er één gezin geweest, waar de aan geduide harmonie tusschen natuur en bo vennatuur door geen wanklank werd ver stoord, omdat al het gewone en materieele des dagelijkschen levens in zuiveren, mach tigen, blijden liefdesdrang aan Gods eer dienstbaar was gemaakt. Immers werd te Nazareth op eindeloos Verheven en schoone wijze een dagelijksch levenslied gezongen, waarin natuur en boven natuur tot volmaakt tweestemmig accoord Samenstemden. M. B. Niemand zal ontkennen, dat het moeilijk l°Uüe zijn, om wanneer men van alle tuinen h- hekken wegnam, te voorkomen, dat demen- f en eikaars terrein gingen betreden. Och. ?'e eene stap tot naast mijn buurmans bloe menperk hindert niet met de volgende Jhrede is er iets platgetrapt en voor men het iJGt, is er door de massa een chaos gemaakt. ■7aht wanneer de hekken, die de grenzen be dien zijn weggenomen, worden er inzicht en jtiibeheersching van den mensch geëischt, om Jet méér te nemen dan het hem toegewezene. 1 hel gemakkelijker is het echter, maar mee te ti)pen en te doen zooals alle anderen. Voor de vrouw van nu zijn al vele jaren de fhhen weggebroken, die vroeger haar bestaan hisloten. Ze heeft er dankbaar gebruik van ^blaakt, maar ze maakt er ook misbruik van. is het domein van den man binnengedron- r;n> ten koste van haar eigen terrein, dat werd „h wordt verwaarloosd. En het bedenkelijke is, O Ze zelf zoo weinig inziet, dat dit mee een u* oorzaken is van de ontreddering van de bidige wereld, waar ze zelf ach en wee over °ept. t Dod, die de vrouw zoo heel anders, zoo veel U^der maakte dan den man, bedoelde dat zij J-'1 andere plaats in het leven zou innemen; 5j. zij het complement van den man zoude Hi met de fijne veelzijdigheid van haar vrou- C|G''.ikheid. 'Indien echter de omstandigheden V huidige vrouw noodzaken, de door haar Q gangsters bevochten vrijheid te gebruiken, JJ1 een plaats in te nemen buiten het gezin, ha n°g moet haar allereerste zorg zijn, van ar vrouwelijkheid niets prijs te geven. 'Jgen de nivelleering der sexen, de gelijk- aking van man en vrouw geformuleerd als ontvrouwelijking der vrouw, trekt in haar Jr verschenen boek: ..Nieuw Feminisme" Vv?egeven b'i Veen, Amsterdam, mevrouw Brons, beter bekend als Famke, te vel- Evenals haar vorig boekwerk: „De triomf van het Huwelijk'' is „Nieuw Feminisme en be- langelooze huwelijksbemiddeling" een verza meling van door deze pionierster in den loop van een aantal jaren uitgegeven brochures en gehouden lezingen, waaromheen zij nog eenige beschouwingen groepeert. Famke is een eerlij ke, warmvoelende vrouw, die de dingen open en onomwonden zegt en die zich niet laat te- neerslaan door den granietharden tegenstand, waarop zij is gestuit. Zooals alle idealisten, die wars van zelfbelang, met enthousiasme vech ten voor hun ideaal, prompt voor „onmoge lijk" en onreëel uitgemaakt worden, heeft ook Famke tegenstand en niet begrijpen, zelfs haat en velerlei spot te verduren. Dat haar idealisme haar soms wat ver voert en dat haar streven naar belangelooze huwe lijksbemiddeling om de ongehuwde vrouw, die geen gelegenheid heeft met huwoare mannen in aanraking te komen, een eerlijke kans te geven wat idealistisch is opgezet, valt niet tegen te spreken. Maar laten we de bijzaken van de hoofdzaken onderscheiden. De klanken, die ze slaat uit het aambeeld, waar zij als aan voerster en met haar de Nieuw Feministen op hameren, verdienen met véle echo's ver door te klinken. Famke ziet. hoe de oorspronkelijke vrou wenbeweging, het oud-Feminisme, zooals ze t noemt, dat de vrouw de vrijheid gebracht heeft, thans, nu de vrouw vrijgemaakt is, bij door drijving een groot gevaar beteekent, niet .al leen voor de vrouw zelf, maar óók voor den man, ook voor het gezin, dus voor de geheele maatschappij. Het Nieuw Feministisch streven voor juis te huwelijksbemiddeling, gezinsbescherming en tegen sexen-nivelleering dat dit gevaar van algeheele ontwrichting der verhoudingen, waar wij misschien onbewust het onze toe bij dragen, wil stuiten, verdient dan ook ieders aandacht. Wij zeggen met opzet onbewust, want hoevelen, hoe veel vrouwen laten het leven langs zich heengaan, zonder zich bewust te zijn van de groote geestelijke waarden, die zij hoog hebben te houden en onaangetast aan haar kinderen hebben over te dragen. Het is goed, dat dezulken door Famke's stem, die 't: vrouw, blijf toch vrouw hartstochtelijk bepleit, worden wakker geschud. Wie Famke's beschouwingen, in voor ieder verstaanbare taal geschreven, gaat lezen, wordt vanzelf meegesleept door den warmen, overtuigenden toon, waarmee ze haar inzichten bepleit. Famke is vóór haar huwelijk zelf wer kende vrouw geweest. Famke is echtgenoote en moeder: zij gelooft, dat er een God is, die de menschheid leidt, maar zij ziet, hoe vér de menschheid van nu afdwaalt van Gods wij ze en heilige bedoelingen, toen Hij hen Man en Vrouw maakte. „Nieuw Feminisme" is niet een boek, dat men op de huiskamertafel late liggen; daarvoor spreekt Famke te openhartig en te onomwon den over de dingen, die in de huiskamer ple gen verzwegen te worden, maar die in elkmen- schenbestaan zeer veel te zeggen hebben. Bovendien behandelt deze zeer geloovige, maar niet katholieke schrijfster uitermate pré caire ondeiwerpen: als een zekere mate van geboorteregeling door zelfbeheersching en het vaak bepleite, maar katholiek niet te aanvaar den zoogenaamde „recht" van de vrouw, zelfs de niet-gehuwde op het kind, te zeer van uit sluitend humaan standpunt; het is aan den lezer met inzicht, om het door haar opgewor- pene in te schakelen in zijn geloof aan de ge nadeleer, welke den mensch méér krachten geeft dan de louter natuurlijke. Dit boek, mits gelezen door menschen, die vast in hun schoenen staan in de katholieke leer omtrent de punten, die buiten de katho lieke kringen betwist worden, maar in de ka tholieke leer voor alle tijden zijn beslist en vaststaan, kan, door het vele natuurlijk goede en gezonde van zijn inhoud, nut stichten, ook onder de katholieken, die den zin voor het na tuurlijk goede helaas al te zeer verloren moch ten hebben. A. Bgl. Mevrouw VeenBrons, beter bekend onder den naam Franke Voor de werkende vrouw kan de kleeding soms een probleem zijn. De eischen toch, die aan haar uiterlijk gesteld worden, zijn velerlei en soms met elkaar in strijd. In de eerste plaats moet zij zoo netjes mogelijk verschijnen, terwijl zij het aan zichzelf verplicht is om ook zoo aardig mo gelijk gekleed te gaan. Dan moet haar kleeding op een zekere doelmatigheid kunnen bogen, zon der ook weer van pure degelijkheid vervelend te worden. Dit alles te combineeren is voorwaar geen eenvoudige taak en de vrouw, die in staat is er in haar werkkring altijd gesoigneerd uit te zien zonder overdrijving, kan zichzelf een pluim op de muts steken. Bij de keuze van de stof moet zij er aan den ken, dat het materiaal wat men noemt tegen een stootje kan. De stof moet niet te snel gaan glimmen of slijten op de plaatsen, die daarvoor in aanmerking komen, aan rok, mouwen en der gelijke. Verder moet zij bestand zijn tegen veel vuldig oppersen, want daar men in sommige beroepen verplicht is lang in één houding, bij voorbeeld zittend, door te brengen, heeft de klee ding neiging vlug haar model te verliezen. In den zomer is dat nu niet zoo'n bezwaar, maar met de winterkleeding is dat wel zoo. Een andere moeilijkheid is om de jurk frisch te houden. Niet iedereen beschikt over voldoende middelen om haar kleeding steeds weer naar de stoomerij te zenden. En nu heeft een behoorlijke stof dikwijls de eigenschap, dat hij met wat kennis van zaken en voorzichtigheid heel behoorlijk te wasschen is. Men doet dus goed ook daarop te letten en desnoods aan hals en bovenrug een voerinkje te naaien, dat zoo nu en dan wordt opgefrischt. De meest geschikte „bedrijfskleeding". om het zoo maar eens te noemen, is wel de blouse en rok. De blouse kan naar hartelust gevarieerd worden, een dikkere of een dunnere, een vroolijke of een sombere, enz., enz. Deze blouse moet na tuurlijk wel een tamelijk groote mate van cor rectheid hebben en vooral niets flodderigs of „gekleeds". Echter niet iedereen draagt graag blouse en rok. En voor haar, die aan deze wijze van klee- den het land hebben, zijn er tallooze practische jurkjes ontworpen. De teekening hierboven geeft er een aardig voorbeeld van. Het bovengedeelte heeft een goede lijn en de geschulpte knoopslui- Ook den eersten voorjaarsdag, die misschien niet eens zoo heel ver in het verschiet ligt, is dit wollen vakje met halflange mouwen geschikt om in te wandelen geeft het een zekere vlotheid, zonder in ver siering te vervallen. Een gezellig knoopje is hier aangewezen. Voor wie veel moet zitten is de plooi aan de achterzijde wellicht minder practisch. maar het lijkt mij niets geen bezwaar, die zelfde plooi aan den voorkant aan te brengen. De kleur? Och, daar is ieder vrij in, als het maar iets ge matigds is, vanwege den ernst van het werk. CLARA Het is u misschien nog nooit ingevallen, dat u een kinderlakentje met appliquéwerk zou kun nen versieren. We geven dadelijk toe, dat het een uiterst helder en appetijtelijk gezicht is, wanneer het schoongewasschen kindje in een smetteloos wit bedje wordt gelegd en een Fran- sche moeder, die zeer veel werk maakt van haar baby-uitzet zal ook zeker de voorkeur geven aan witte lakentjes met kant en borduurwerk. Maar wij, met onzen ietwat rustieken aanleg, brengen graag wat kleur in het kindergoed en wellicht verkiezen we een vroolijk bont patroontje boven het teere van kant en ajourwerk. Voor het hier bedoelde appliquéwerk kiezen we resten waschechte katoenen lapjes, waarvan we figuurtjes knippen naar onze eigen fantasie, ofwel uit een geliefkoosd prentenboek. We rang- (Van onze correspondente! In Rome is een wonder gebeurd. Wel niet zoo groot als het wonder van het jaar 352, toen op 5 Augustus de Esquilijnsche heuvel met sneeuw lag en Paus Liberius op deze plaats een kerk liet bouwen, nu de Santa Maria Maggiore, maar tocheen heel klein won der was het wel, nu na acht jaar de zeven heuvelen van Rome weer onder de sneeuw be dolven lagen. En niet maar zoo'n laagje, dat je met één vinger kunt wegstrijken, doch een tapijt, waar je tot 'n flink stuk boven je enkels inzakte, waar de boomen, die er al te veel van op hun groene bladerkruin kregen, van af knapten, waar de telefoondraden van splitsten, waar het heele Romeinsche verkeer in bleef steken. Immers, de straatreinigingsdienst, die zich overigens met scrupuleuze zorg van zijn taak kwijt, was op dergelijke verrassingen niet voorbereid. Er werden wel in een ommezientje 4000 man gemobiliseerd om te ruimen, maar de blanke sneeuw is voor hen 'n beetje onwen nig goedje. Het is daarbij koud spul en alles wat met koud water in verband staat is hier überhaupt uit den booze. Zoo kwam het dan ook. dat de straten on begaanbaar bleven, dat de parken onder hun witte vacht bleven liggen, dat dienstmeisjes en heeren met bolhoeden zich ongemoeid op straat bewogen en dat bakvisschen niet het twijfel achtige genoegen mochten smaken van inge wreven te worden. De sneeuw is voor de Zuid- Italianen 'n buitengewoon ornament, doch zij weten eigenlijk niet goed, wat zij er mee aan moeten. De kinderen raken het witte goedje schuw met een vingertje aan, de straatjongens gooien zoo nu en dan een balletje naar elkaar, om na vijf minuten door moeder binnen ge roepen te worden met het traditioneele„Moet je 'n longontsteking op je hals halen?" Alleen op het St. Pietersplein hielden seminaristen een compleet sneeuwgevecht, doch wij zijn er van overtuigd, dat dit Hollanders of minstens vreemdelingen waren. De jongemeisjes trokken hun ski-pakje aan. Het is ongetwijfeld vreeselijk leuk om je be halve in de officieele wintersportplaatsen ook eens in de stad te laten zien met je ski-panta lon, je kleurige trui, met den modernen capu chon om je opgemaakte snuitje en de ski's over je schouder. Natuurlijk skiën ze ook.... Zelfs over de Piazza San Pietro en de Via Im periale en wie een bobslee van de wintersport heeft meegebracht, glijdt daarmee van de Monte Mario en Monte Verde. Doch wat wij Hollanders misten in deze wit te stad was het sneeuwvermaak, de uitbun dige vreugde van de jeugd, de sleeën, de glij banen, de sneeuwpoppen, de bekogelde hoe den, de roode neuzen en de verkleumde han den van de jongens en de gloeiende „ingewre ven" wangen van de meisjes. Een Hollandsche jongen immers stoeit en buitelt in de sneeuw, hij wentelt er zich in als in een veeren bed. hij kan er niet genoeg van krijgen. De Italia nen vonden het een waardige omlijsting voor hun oudejaarsavondviering, maar de aardig heid was er al gauw af. De heeren konden niet op tijd op kantoor komen, omdat de trams het spoor bijster waren, de autobussen niet tegen de helling op konden en de taxi's over de bevroren sneeuw slingerden. De dames hadden huisarrest, omdat ze haar opengewerkte schoentjes er niet aan wilden wagen. De leveranciers lieten haar in den steek: de melk jongen kon zijn fiets niet de hoogte in krijgen, de bakker had een welkom excuus, nu hij zooals gewoonlijk 't brood ver gat te bezorgen. De huisvrouwen kregen dus niet de voldoening van den laatkomers de huid vol te schelden, in één woord: men was uit z'n gewone doen. De vreugde om het wonder van de sneeuw was zeer gemengd bij de Italianen, maar stra lend en eenstemmig bij de Hollanders in Rome. C. PjD. schikken en rijgen de uitgeknipte lapjes vast op 't laken en festonneeren de contouren daarna om. Vanzelfsprekend dat dit werkje met zorg moet gebeuren, omdat het lakentje tegen her haaldelijk wasschen bestand dient te zijn. Ook over figuren van dierenvriendjes uit de kmderkamer-boeken. die op deze wijze zijn bedje versieren, zal een drie-of vierjarige kraaien van plezier. En de moeder van de drie- of vierjarige, die zoo'n lakentje cadeau krijgt, zal de vlijtige geefster haar spontane blijdschap niet ont houden. A. Met gasten, die onverwachts komen, als de pannen niet al te gevuld zijn. kunnen we den maaltijd, zonder dat we daarvoor extra ingre diënten in huis hoeven te hebben, uitbreiden met een voedzaam voorgerecht, waardoor we bovendien het maal wat feestelijk maken We bedoelen gevulde flensjes. Het bakken van flens jes kost niet zoo heel veel tijd. Het vulsel be reiden we volgens onderstaand recept: Voor vier personen nemen we twee en een halve d.L. melk. een lepel boter, twee lepels bloem, een bouillonblokje, een kwart ons oude kaas, een half ons jonge kaas. De boter smelten, de bloem er door roeren Bouillonblokje er bij doen. Langzamerhand de melk toevoegen. Zachtjes laten koken tot een gebonden saus is verkregen. De geraspte oude kaas en de blokjes jonge kaas door de saus roe ren. Wat nootmuskaat of aroma toevoegen. Dan de kaasragout midden op een warm flensje leggen en dit oprollen. Op verwarmden schotel presenteeren Hebben we geen gasien en willen we eens een heel eenvoudig ,,éénpot"-gerecht op tafei brengen, dan kunnen we deze nieuwe hutspot eens probeeren, die men geuzenmaal noemt. Voor vier personen heeft men noodig: twee kg. aardappelen, een kg. wortelen, een half pond uien, een ons boter, ongeveer een kwart liter melk, twee ons belegen kaas, een eetlepel zout. Maak de wortelen en de uien schoon en snijd ze fijn. Laat de uien met een deel van de boter tien minuten zachtjes smoren. Doe de wortelen er bij en ruim een kwart liter water. Voeg na tien minuten de aardappelen en het zout bij en laat alles zachtjes gaar koken in ongeveer een half uur. Stamp dan alles door elkaar en maak de stamppot smeuig door toevoeging van de gekookte melk. Voeg ook de rest van de boter toe of maak hiervan, in de koekenpan, bruine bbterjus. Vermeng de stamppot van het vuur met de geraspte kaas. Met een lichtglans in de hel-blauwe staar- oogen zit ze daar. 't blonde kermiskind. Ze luisterten met gretige teugen haalt ze de woorden van het pracht-verhaal naar zich toe. Ze drinkt die in als een dorstige, als een nooit-verzadigde. Dat boek van Jim-Jam - Jopie! o, o, net of ze 't zélf is, dat Kaatje Poef! Kaatje, die op dat bruggetje staat en de wagens ziet: de kermiswagensEn dan die kar van de vijfcentskraamWat zou ze hebben ge holpen Ze hèlpt mee, haar wangen gloeien, haar oogen schitteren. Ze ziét de poppen, ze hóórt de fluitjes, ze voélt al 't kermismoois in haar verlangende handjes. En als dan de wagen het bruggetje af moet en er niet af kan, gilt ze met de mannen mee: „Eén.... twéé.... hüp!' en bij dat „Hüp!" veert ze op, trillend van in spanning, en haar mond, vijd-opengesperd. blijft een oogenblik zoo, tot de lippen zich met vernieuwde kracht op elkander persen, bij 't herhaalde „hüp" van de kermismannen En als het paard de kar voorttrekt, en die met een schok het bruggetje over schiet en alle mannen en kinderen herademen, slaakt ze een zucht van verlichting en haar mond trekt in een breeden lach, die zich langzaam over haar wangen spreidt en eindelijk in de oogen belandt, waar ze een tinteling wekkenheel haar gezicht is één glunderen, één. lach van blijde voldoening, en als een kreet komt het er uit: „Da wis ik wel, juffrouw! En als dan de bel luidt en het boek met een klapje dichtslaat, schrikt ze op. als uit een droom; het starre valt weg van haar gezicht, de oogen zien weer, en met een zucht kijkt ze de klas rond. „Mooi hè, juffrouw! Haar hooge, schelle stem schalt door het lokaal. En als geschrokken van dat geluid, na de roerlooze stilte van zooeven, trekken de schoudertjes zich samen, de armen knijpen stijf in elkaar en het hoofd knikt voorover. Maar niet lang duurt dat! Ze schokt recht, met lach-oogen, als na-genietend van het ver- Kleine resten van stukken toi letzeep, d*e we liefst maar weg doen omdat ze, als ze ontglippen, den afvoer verstoppen, kunnen we ech ter tot het eind hun dienst laten doen, door ze met zeepschuim aan het nieuwe stuk zeep vast te kne den. Ofwel de restanten zeep wor den in een jampotje verzameld, met een laagje warm water overgo ten en goed geschud, waardoor een -vloeibare toiletzeep ontstaat, die aan de waschtafel op velerlei wijze dienst kan doen. Men gebruike restjes toiletzeep, welke eenigszins geparfumeerd zijn, echter nimmer in den zeepklopper voor de om- wasch. Om zeepwater te maken voor het reinigen van vazen, por- célein, vloeren enz. kunnen de res ten zeep in een waschhandschoen- tje door warm water worden ge slagen. Voor zuinig gebruik van een stuk toiletzeep legge men dit nim mer in het natde zeepaardaard- jes, ivaarbij het lekwater kan af druipen, voorkomen nuttelooze zeepverspillmr-. Dat men het afvallend brood kruim voor de vogels strooit is bijna een huisvrouwelijke plicht, maar als er heele brokken oud brood naar den „schillenman" gaan, is dat van de huisvrouw grove verspillingRes ten oud brood in den lauwen oven uitgedroogd kunnen weken lang be waard blijven en op geregelde tij den gemalen tot paneermeel. Wie de moeite doet, haar kookboek op te slaan, vindt zeker een recept voor broodpudding of een brood schoteltje met krenten en rozijnen als toespijs en waarom zouden we den kinderen aan hun ontbijt niet eens broodpap van brood met war me melk voorzetten? Van oude sneden wittebrood kun nen wentelteefjes gebakken, of ze kunnen gedroogd, bewaard worden voor het aanmaken van gehakt, dat met wittebrood blanker wordt dan met beschuit. Tenslotte kunnen met hardgeworden wittebroodresten suède schoenen en leeren boekom slagen met succes worden schoon gewreven. Commissie tot Voorlichting op Huishoudelijk Gebied. haal, dat zich onder het bidden door opnieuv voor haar afspeelt. En zoo, met die dichte oogen en dat zaclnc gezicht, krijgt ze iets liefs, dat ze anders mist C. S. aan gevolgen van onvoldoende spijsvertering en onzuiverheden in het bloed? Gebruikt dan Deze pillen werken zacht-laxeerenc en zuiveren het bloed van alle onreinheden zon der hét lichaam te schaden. 55 ct„ 90 ct., 1.56 per doos met gebruiksaanwijzing Ver krijgbaar in Apotheken en Drogisterijen- NEEMT EENS PROEF! Knip deze advert, uit en zend ze met 13 ct. in postzegels aan Mij. Hoekstra, Heerengracht 33, Amsterdam. U ontvangt een doosje inh. 30 pillen, met gebruiksaanwijzing. UIT DE HOFSTAD overvalt ons een lawine van berichten, dat aldaar door de dames uit hygiënisch oogpunt reeds lang óf Jozo óf Nezo voor alle spijzen wordt gebruikt. „Sneewblank zout" is algemeen het oordeel. (Adv.) DE VOLKSVENTILATOR ZONDER CONCURRENTIE PRIJS VOOR ELKE BEURS VAN RUN'S MOSTERD - UTRECHT Dit boek werd aangeboden aan H. M. de Koningin, bet Kroon prinselijk Echtpaar en aan alle fractieleiders der Staten-Gcneraal I Hoestsiroop: Dit nieuwe receptje tegen hoest, ver koudheid en bronchitis zal I U zeker goed doen. U kunt het gemakkelijk zeil :laarmaken. Neem een kwart liter heet water en los hierin op een eetlepel suiker. Voeg hierbij don inhoud van een 30-grams fleschje Vervus (dubbel geconcentreerd), dat U bij eiken apotheker of drogist tegen den vastgestelden prijs van 75 cent kunt koopen. Ma even roeren is Uw kwart liter noestsirocp jereed. Dosis: volwassenen: 1 eetlepel, kinderen van 8 tot 12 jaar een dessertlepel, kinderen van 3 tot 8 jaar een theelepel, na eiken maaltijd en voor het naar bed gaan. Het is een dosl- reffend en zeer voordeelig middeltje Liniment tegen rheumatit., Jm Het tweede receptje, dat U r 00k zelf kunt klaarmaken, is een beproefd middel tegen rheumatiek, spierpijn en stijfheid. U heeft hiervoor 85 gram terpentijn of, indien niet verkrijgbaar 85 gram brandspiritus en 15 gram Rheumagic-olie. Een 15-grams fleschje Rheumagic-olie (geconcentreerd) kost U bij eiken apotheker of drogist 65 cent, dus met de terpentijn of brandspiritus bent U voor ongeveer drie kwartjes klaar. Schud deze twee bestanddeelen in een schoone flesch goed door elkaar en Uw rheumatiek-olie is gereed. Bevochtig de pijnlijke plaatsen er mede niet wrijven of masseeren en de pijn verdwijnt direct. Zelfs wanneer U lang last heeft van rheumatiek is het de moeite waard dit middeltje eens te probeeren. Het zal U goed voldom.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 9