Vrouwen van Zweden VIJF ONGEWONE EEN TWEELING VANHOOGEN HUIZE VOOR DE LAATSTE WINTER-WEKEN LEKO RIJWIELLAMPEN 1 DE VORST EN DE HUISVROUW HELPEN DEN STRIJDENDEN Flï? HANDEN EN SCHAATSENRIJDEN NIEUWE BOEKEN SANITAIR HET EI VAN COLUMBUS Een nieuw recept tegen hoest, verkoudheid en influenza SMYRNA HANDWERK LEKO LICHT - BETER ZICHT VOOR ALLE door het maken van de witte kleeren, die over de uniform gedragen worden n U kunt het zelf klaar maken» ZUTPHEN - ROTTERDAM (Leüvehaven 12*7) AMSTERDAM /Afd. v d. Berg A Co's Metaalhandel 1 Prins Hendrikkade 162 DE VROUW EN HAAR TIJD kraag zijn van breitschwanz. Kunt u er echter niet op bogen, tot het rijzige type te hooren, dan dóet u beter, deze ingezette bontreep over het voorpand te laten vervallen. Overmaat van garneering is voor een kleine gestalte nimmer flatteus. „Wolta", Ieplaan 25, Haag. Deventer Smyrna* wol, gegar. kleurecht, loopt niet plat. Ruim® keuze patr. Stramien in alle br. inl. en lev. d. geh. Nederland. (Adv.' Van de oudste en meest bekende fabriek in Nederland. Pr. fabrik. VRAAGT UWEN WINKELIER ge moeder en ook den geestelijke een paar handschoenen te geven. Dit gebruik heeft zich zeer lang weten te handhaven. In 1874 was 't nog in Dresden de gewoonte, dat de peetoom op den doopdag aan de meter een korfje met een paar glacé-handschoenen zond. De handschoenen waren ook het symbool der koninklijke waardigheid en van het recht. De handschoen beteekende de hand, de macht des konings. In het beroemde Rolandslied wordt verhaald, dat keizer Karei de Groote aan Ro land, die tegen de heidenen ten strijde trekt, zijn handschoen meegeeft. De keizer, zoo luidt de legende, had door middel van een engel niet alleen zwaard en hoorn van God gekre gen, maar ook een handschoen. Als nu Roland bij Ronceval doodelijk ge troffen neerstort, geeft hij den engel dit tee- ken der macht terug. De handschoen, welken de koning had ge zonden, bewees overal, dat zijn macht en zijn wil heerschten. Verzocht een stad om een markt op te rich ten of vroeg men het recht om munt te slaan, dan zond de keizer zijn rechterhandschoen. Zoolang als de vergunning duurde was hij aan een speer bevestigd. Hield de concessie op, dan werd hij er weer afgehaald. Waar de handschoen in het leven der men- schen zoo'n groote beteekenis kreeg, baart het geen verwondering, dat dit modieuze kleeding- stuk ook gebruikt werd als geleide, dat men meekreeg om ongedeerd en beschermd door 't prestige van dengene, van wien de handschoen was, ergens door te dringen. Men voelt wel aan, wat een gerustheid in een dergelijk geval de aanwezigheid van dezen eharmanten reisge zel gaf. Vanzelf kent de geschiedenis ook trouw breuk, zoodat men aan zijn zorgvuldig be waarden handschoen toch niets had. Dat was dan dikwijls een middel om iemand in de val te lokken. Op een dergelijke perfide wijze zou ook in den lateren tijd Konjngin Jo hanna van Navarra door de sluwe en slang achtige Catharina de Medici naar Parijs ge lokt zijn, om hier wederom door een paar handschoenen, welke door den parfumeur Re- né waren vergiftigd, nog vóór het aanbreken van den bloednacht, bekend onder den naam van den Bartholomaeusnacht, een ellendigen dood te sterven. Ook in de rechtzaal had de handschoen een merkwaardige beteekenis. Alvorens de rechter zijn oordeel ging vellen, bood men hem een paar handschoenen aan. Zij waren het symbool van de scherpzinnigheid en onkreuk baarheid, waarmede de president van het ge rechtshof zijn uitspraak moest doen. Wanneer een koning of keizer werd ge kroond, werden hem zeer kostbare handschoe nen ten geschenke gegeven. Nog tot 1796 be vonden zich onder de koninklijke kleinoodiën van het Duitsche rijk in de schatkamer der H. Geestkerk in Neurenberg twee kostbare handschoenen uit de twaalfde eeuw. Het wa ren de kroningshandschoenen van de oude Duitsche keizers. Een paar daarvan gemaakt uit fijn leder met paarlen bestikt en met vio- letblauwe zijde aan den onderkant is spoor loos verdwenen. Het andere paar werd tot voor kort bewaard in Weenen in het keizerlijke mu seum. Ze zijn nu weer teruggebracht naar Neu renberg. Dit paar is van purperen zijde ge maakt. Men moet ze gezien hebben om de on- geëevenaarde schoonheid ervan ten volle te kunnen waardeeren. Ze zijn rijkelijk met too- verachtige sieraden bewerkt en kwistig met paarlen van de edelste soort versierd. Fijn gouddraad snoert den handschoen aaneen, in het midden aan den buitenkant bevinden zich kostbare plaatjes van zeer fijn bladgoud. Deze unieke en buitengewoon merkwaardige hand schoenen zijn een sprekend getuigenis van een prachtlievenden tijd. Zoo zien wij, hoe men in den ouden tijd de sierlijkheid en schoonheid van den handschoen wist te waardeeren. Steeds meer wordt nu de handschoen een voorwerp van verfijning en goeden smaak en naarmate dit meer het geval wordt, wint dit kleedingstuk de sympathie der dames. Nooit echter verloochent de handschoen zijn karakter. Zijn beteekenis blijft altijd nauw verbonden met een van de edelste deelen van het menschelijk organisme, de hand. Het ac centueert haar schoonheid en stille taal. A. DE WOLF. Het kan zijn, dat de voorraad aardappelen, zonder bepaald be vroren te zijn, toch door de vorst is aangetast, wat merkbaar is, na l het koken, door den zoetigen i smaak. Het euvel wordt verholpen, f door den aardappelvoorraad eenige dagen in kamertemperatuur te 4 houden. Bij het koken voegt men t iets meer zout toe en opdat de j zoutsmaak niet te sterk ivordt, laat men een stuk brood in het water 4 meekoken. j Prei, peterselie en selderij zijn uit den bevroren grond moeilijk los te 4 4 krijgen en worden dus kort na een f vorstperiode schaarsch. De huis- J I vrouw kan dan haar toevlucht ne- 4 4 men tot gedroogde soepgroenten, in j f blikjes verkrijgbaar. Deze moeten voor het gébruik gewasschen wor- 4 4 den, met de keuken-schaar fijn ge- j j knipt, geweekt en met het weekwa- J t ter aan de soep toegevoegd. 4 4 Uien, die bevroren zijn geweest, verliezen hun smaak niet, maar J moeten spoedig opgebruikt wor- 4 den, daar ze eerder aan bederf on- derhevig zijn. Van kool, ivaar de vorst overheen 4 is gegaan, worden de buitenste bla- deren zwart en gaat bij het schoonmaken dus iets meer verlo- 4 ren. Spruitjes groeien na een vorst- periode weer opnieuw aan en zul len dus slechts tijdelijk schaarsch f 4 zijn. Commissie tot Voorlichting op Huishoudelijk gebied nóg ligt de volmaaktheid in ver verschiet, want nog honderdduizenden woningen zijn er, waarin donkerte heerscht, overdag en bij avond!Daarom is het zoo goed, dat u thans uw keuze richt op een lichtkleurig behang voor die groote wandvlakken in uw kamers. Wat zal dat een kolossale ver andering geven! Dat maakt heel de woon sfeer blijmoediger, daar klinkt de stem wel- luidender, daar is onze oogopslag vreugdi- gei, daar ziet ge warme, levendige kleu ren, waar anders een doodsche verflaag troonde. Noemen we als laatste voorbeeld uit vele: Als gij een man zijt, één vraag: Is uw huis een „station?" Als een secondenhalte in het moderne bliksemverkeeruitstap pen en voort....? Thuiskomen, schielijk eten, radio luisteren, krant lezen, slapen, opstaan, eten en weg? Dan is het ook geen wonder, dat u het aanzicht van uw eigen wooninterieur niet meer kendet. Kom, maak van uw woning geen vluchtig tus- schenstation, geen kortstondige pleister plaats, doch een blijvende oase, een liefe lijke plek temidden van het massa-sleurle- ven van allen dag. Uw levensvreugd is het overwaard, dat ge wat besteedt aan uw woning en welk 'n ontzaggelijke verande ring bereikt ge reeds met een nieuw be hang! Laat haar daarom kiezen, uw vrouw, iets moois en iets goeds, want zij waardeert een gezellig huis nog zooveel meer dan de man.... Dit behang, eenvoudig, strak van weefsel met. 'n bewegelijke schakeering van zachte kleuren. Nu wordt heel uw woonka mer anders, lichter, ruimer, straks ziet u uw wanden weer, uw schilderijen, uw meu bel? enu bent weer thuis! Het leven gaat zijn gewonen gang. En zoo moet het ook. Menschen moeten eten, zich kleeden, wonen en dit laatste is héél belang rijk. Het ligt geheel in de lijn van onzen volks aard, dat de Nederlandsche huisvrouwen straks ook nu heel gewoon haar kamers weer onder handen zullen nemen. Dat zij temeer in dezen tijd, waarin weliswaar veel wankelt en onze ker is, doch waarin het persoonlijk bezit, de woning ook al is zij gehuurd, toch onzegbaar veel aan ideëele waarde wint al datgene aan haar huis zullen doen en besteden wat met goeden smaak en weinig kosten verworven kan worden: lichtere wanden, meer gezellig heid binnenshuis. Juist nu, nu licht „contra bande" schijnt, doch het in werkelijkheid geenszins behoeft te zijn. Het is goed, dat de roep naar meer licht zich allerwegen vermeere, ook op het terrein van t wonen. Méér licht in donkere woningen, méér licht in donker omwolkte harten. Dan zal het vertrouwen winnen, dat hier donker wijken gaat! Dat zoo velen de zegswijze: „Achter ds wolken schijnt de zon!" mogen vervoegen al dus: minstens wil ik wonen in zonnig en licht behangen kamers! Het Zweedsche vrouwen-weekblad Husmodern (de huismoeder), heeft in het laatst versche nen nummer een dringenden oproep gericht tot alle lezeressen, om mee te helpen met het vervaardigen van de witte „sneeuwpakken" zooa's men ze in net Zweedsch noemt voor de Finsche soldaten. Boven het artikel staat in eenvoudige be woording: „Met eigen handen kunt u, in let terlijken zin. het Finsche leven, het Finsche gezin, het Finsche kind redden." „Er zijn zooveel vrouwen in Zweden", lezen wij dan. „die zich met den dag dringender af vragen: wat zou ik nu toch voor Finland kun nen doen? Het zijn diegenen, die noch over al hun tijd. noch over veel geld beschikken, maar die zich gedreven voelen om iets van haar energie en haar vrije uren te geven om den nood van het broedervolk te helpen lenigen. En na gepleegd overleg met de verschillen de bevoegdheden is gebleken, dat de Zweed- gche vrouwen op het oogenblik geen beter werk voor Finland kunnen doen dan mee te helpen aan de vervaardiging van de witte bescher- mingskleereTl Een sneeuwpak, dus een soort witte ver kleeding, om hem onzichtbaar te maken in 't witte terrein, is voor den Finschen soldaat een der meest noodzakelijke onderdeelen van zijn uitrusting. Moeilijk is zoo'n pak niet te maken, van gewoon wit katoen en volgens het stan daardmodel, dat na verschillende experimenten het meest practische gebleken is. Maar wat wij hier niet realiseeren, als we die witgekleede mannen Zien op de plaatjes in de krant en dat wel romantisch vinden in 't prachtige sneeuw landschap, Is de hoeveelheid extra werk, die daarin gaat zitten! Want langer dan hoogstens acht dagen kan de witte kleeding niet gebruikt worden. Het leven van den soldaat en de ac commodatie in zijn kamp is er niet naar, dat hij zijn kleeren wit als sneeuw kan houden. Na een week dienst gedaan te hebben is de kieedü zoo bezoedeld en smoezelig, dat de ge stalte niet meer geheel onzichtbaar zou zijn tegen het smettelooze van de blinkend witte sneeuwvlakten. En van wasschen is geen spra ke door het gebrek aan zeep; bovendien zou den de vuile kleeren dan eerst getransporteerd moeten worden naar een stad of dorp, want hoe is er in het vrije veld voldoende sneeuw te smelten, om genoeg wasch- en spoelwater te krijgen voor tobben vol met dergelijke groote stukken waschgoed. Elke acht dagen moet dus de Fin aan het front van een spiksplinternieuw beschermings- pak voorzien, worden. Zijn leven kan er im mers van afhangen van deze mimicry, die hem, precies zooals een hermelijn of een sneeuw hoen in den winter de kans moet geven, in het witte bosch aan zijn vijanden te ontko men. De Finsche vrouwen, die op het oogen blik even bewonderenswaard zijn als de Fin sche mannen en die, wat werken betreft, voor de mannen niet onder doen, kunnen echter onmogelijk ook nog voldoende witte legerklee- dingstukken maken. Vergeten we niet. dat Fin land een relatief zeer kleine bevolking heeft. Practisch is het idee dus ongetwijfeld van het Zweedsche weekblad, dat een zeer grooten le zerskring heeft, om zijn lezeressen te bewegen, zich onmiddellijk aan het werk te zetten, ten einde binnen korten tijd eenige duizenden pak ken naar het front te kunnen zenden. Patronen zijn gratis aan het bureau van t blad verkrijgbaar en de genaaide kledingstuk ken worden er in ontvangst genomen. I Voorts geeft het blad een gedetailleerde be schrijving van zoo'n pak, bestaande uit wijde broek, recht los jasje met knoopsluiting en openingen om bij de zakken in het uniform te kunnen komen. Aan het jasje wordt een wij de capuchon geknipt, waar bontmuts of helm onder past Een aparte overtrek wordt aan den rug gezet voor den rugzak. Ongetwijfeld dat dit nobele voorstel in den Zweedschen lezerskring gedaan, om de taak van de Finsche vrouwen te verlichten, alge- meenen bijval vindt. De Zweedsche vrouwen zijn als echte Scandinaviërs zeer hulpvaardig en wat hier evenveel waard is, uiterst handig met de naald. En wie kan per slot niet het kleine bedrag missen, dat neergeteld moet worden voor vijf meter witte katoen. Het is een wereld vol tegenstrijdigheden, waar we in leven; haat en afkeer en botsing aan den eenen kant, maar daarnaast is er een hulpvaardigheid en een offerzin, welke bij na ontroert. Ook deze goede dingen moeten we ervaren, het houdt ons geschokt gevoelsle ven in evenwicht. A.^Bgl. Wanneer men van alle markten thuis is en zelf z'n trap wil schilderen of beitsen, kan men het lastige euvel, dat de trap eenige da gen niet te beloopen is, vermijden, door niet trede na trede met den verfkwast te bewerken, maar de treden om en om te beschilderen. Zijn deze treden geheel droog, zoodat ze beloopen kunnen worden, dan krijgen de overige hun beurt. De trap kan op die wijze door haar met twee treden tegeliik te beloopen in ge bruik blijven. Gewasschen kousen kannen in vijf minuten gedroogd worden door den stofzuiger als Föhn te gebruiken. Men laat den luchtstroom eerst door het voetgedeelte gaan en geeft dan de geheele kous een beurt. Binnen vijf minu ten is de kous geheel droog. Wat te pas kan komen aan degene, die niet zoo heel dik in haar kousenvoorraad zit. DEN UTRECHTSCHEN DAMES onze hartelijke dank voor de mededeeling, dat uit hygiënsch oogpunt Jozo öf Nezo on ontbeerlijk geacht wordt voor het zouten der spijzen. Er bestaat dan ook geen zuiverder zout. (Adv.) weet, hoe diep u in uw jas zult wegduiken als verweer tegen vorst en koude en daarbij reali seert, dat het in Maart, ja zelfs in April, soms nog kan sneeuwen. ^ixidia ae voist m de ïucht zit, is het een getob om onze handen er even verzorgd te doen uitzien als anders. De huid is schraler en ruwer, ongerechtigheden en stof hebben er meer vat op vooral aan de vingertoppen en bij het was schen houden we de handen liefst geen tel lan ger dan noodig onder het ijskoude water. Schaatsenrijden geeft echter aan de gesoigneer de hand den nekslag. Bent U niet wel eens ge schrokken van uw eigen handen als U, van het ijs thuiskomend, uw wollen wanten uitdeed? Het is mij altijd weer een raadsel, waarom 's men schen vingeren er na ijspleizier zoo barbaarsch uit moeten zien. Men heeft ze immers voor niets anders gebruikt dan om de schaatsen mee aan te binden, een Amsterdamsch korstje te eten of een kop warme chocolade te drinken: men heeft zijn partner de hand gereikt om een baantje te rijden en de ijskoude wind heeft er teen vat op gehad, want door wol (behalve on- ontvette) blaast eigenlijk alles heen. Maar goed. 't is dus zaak om onzen ontoon bare ledematen zoo spoedig mogelijk weer een gesoigneerd aanzien te geven. We kunnen dit doen door een behandeling, die uit zes onder deelen bestaat: een goede manicure van de (ge wasschen) handen is namelijk de volgende. Na dat we met acetan grondig het resteerende na gellak verwijderd hebben, vijlen we de nagels bij, waarna we de vingertoppen weeken in warm zeepwater of in water, waaraan een scheutje olie is toegevoegd. Met een niet te scherp in strument. -bijv. een houten nagelstokje, de z.g. orangestick. wordt dan de nagelriem losge maakt en teruggeduwd. Nimmer knippe men hieraan. Inwrijven met een vette crème is ech ter noodzakelijk om den nagelband soepel te houden. Wie het er voor over heeft behoorde dit, zeker des winters, eiken avond te herhalen. Met dezelfde orangestick, omwoeld met watten en gedoopt in de reinigingsvloeistof, krijgt nu de binnenzijde der nagels een beurt. Voor we nu de kroon op de behandeling zetten oftewel het lak opleggen, worden de nagels grondig ge borsteld om elk spoor van achtergebleven vette crème te verwijderen, 't Is verder een kwestie van smaak en van gestel, of men de nagels lakt of poiitoert ofwel deze beide glanzingsmethoden combineert. Door de nagels met poeder op te wrijven vóór het lakken, behoedt degene, die last van brekende nagels heeft, ze voor dit eu vel. Politoeren geeft echter bij sommigen witte vlekjes, welke bij een ander, die daar last van heeft, verdwijnen, wanneer ze haar nagels re gelmatig lakt. Nooit lakke men den nagel ge heel tot beneden aan den riem. aangezien het lak den noodigen toevoer aan lucht geheel af sluit, en het maantje de gevoeligste plek van den nagel is. Om uw herboren handen in de» koude fraai te houden is er maar één middel: wrijf ze voor 't naar bed gaan in met glycerine en ga. desnoods met garen handschoenen aan. slapen. Deze „boeken" passen zich bij uitstek aan bij het Hollandsche menschenslag, bij on zen veelgeroemden karaktertrek: nuchterheid. Deze boeken hebben de verdienste, de aan dacht af te leiden van het politiek gebeuren om ons heen. Zij voeren terug naar een andere werkelijkheid, naar blijmoedige ontspanning bij en naar bekoring van den huiselijken haard. Deze boeken rangschikken zich ontegenzeg gelijk onder het cultureele genre, want_ zij brengen de menschen op het idee: hoe ieder voor zich zijn eigen „etiquette-der-woongezel- ligheid" kan samenstellen. En het materiaal, dat hiertoe noodig is, bevindt zich ook in die zelfde boeken, zoodat men desgewenscht dade lijk een keus kan doen. In het voorwoord van het boek „Zon-idyl!e' lezen we: Kent u die innig-tevreden gelaatsuitdruk king van sommige menschendien glans van opgewekte zekerheid, dat ook het don kerste zorgengordijn straks uiteenspat en het vooruitzicht opklaart.... zooals de zon den ochtenddauwsluier doorbreekt met goudig licht? Veel treft men dat aan bij vrouwen en meestal vrouwen, wier aan kleeding der woning getuigt van idyllischen eenvoud en van schoonheid. Als we allen wisten, hoezeer vriendelijke, lichtkleurige wanden de opgewektheid van het gezin gunstig beïnvloeden, zouden we gewis veel vaker ons behang vernieuwen. Want een zonnige woning geeft zonnige gezichten! Voor het dozijn winterweken, dat in het ver schiet ligt, is het zeker nog de moeite waard, zich een nieuwen wintermantel aan te schaf fen of aan te laten meten, vooral wanneer de mantel niet zóó winterseh aandoet, dat we hem ook nog wel kunnen dragen in het meestal min of meer gure voorjaar. Wanneer het met uw oude winterjas zoo gesteld is, dat u dien niet graag blootstelt aan het onbarmhartige zonlicht van een eersten lentedag en u dus besluit tot het alsnog nemen van een nieuwen wintermantel, dan lijkt ons de hier afgebeelde zeer geschikt. Zwarte wollen stof leverde het materiaal en aangezien zwart voorloopig nog in het modeplan blijft, kunt u die keuze navolgen; tenzij u noch tot het blonde type hoort, noch tot het uitgesproken donkere en zwart u dus niet flatteert, in welk geval u grijs of donkerbruin neemt. Of de ge tailleerde mantel het volgend jaar ook nog wel opgeld zal doen (nietwaar, u schaft zich een dergelijk „groot" stuk aan voor langer dan een seizoen), is een vraag, waarover u zich niet hoeft te verontrusten. De gangbare mode evo lueert in ons land niet zoo snel; wij consta teerden dit onlangs nog op de mode-show van de Nederlandsche Damesconfectie-industrie, waar de getoonde zomermodellen geen spreken de afwijkingen vertoonden 'van hetgeen we dit seizoen zien dragen. De getailleerde mantel zoo wel als de op den rokzoom vallende geheel wijde swagger zullen zich voorloopig wel blij ven handhaven. De breede schouderlijn heeft nog altijd niet Links: Bisschopshandschoen met goudborduursel uit de zeventiende eeuw. Rechts: Jachthandschoen met goud bewerkt uit vijftienhonderd (Foto Laimbóck) De beschermende witte kleedij is hoog stens acht dagen „wit" en moet dan vernieuwd worden lllllllllillllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllNIIIIIII In de middeleeuwen doorleefden onze twee lingbroeders, de handschoenen, een tijd van weelde en groote luxe. Door hun edel voorkomen en hun aangeboren gratie wekten zij de bewon dering op van de menschen uit dien romanti- schen tijd, die verzot waren op warme en spre kende kleuren en die een fijngekozen en smaak volle kleedij op waarde wisten te schatten Hun beteekenis blijft echter niet beperkt tot het modeleven uit die dagen, maar strekte zich veel verder uit. De waarheid van het gezegde, dat handschoenen de graadmeter der cultuur zijn, blijkt duidelijk in de middeleeuwen Het is hoogst merkwaardig te zien, hoe nu de hand schoen, naast zijn beteekenis als noodzakelijk kleedingstuk en modieus luxe-artikel, een nieu we functie krijgt toegevoegd, n.l. als symbolisch teeken van tal van hoogst belangrijke wereld- sche, maar ook kerkelijke zaken. Zoo droegen de geestelijken bij het opdragen der H. Mis handschoenen. Hierbij waren drie kleuren te onderscheiden naar gelang de kerkelijke waar digheid van den celebrant, namelijk wit voor de bisschoppen, violet voor de prelaten en zwart voor de lagere geestelijkheid. In lateren tijd schreef de beroemde Carolus Borromeus voor, dat de liturgische handschoen een witte kleur moest hebben, als teeken van de zuiverheid, waarmee 't H. Offer moet worden opgedragen. Omdat aldus de handschoen werd betrokken in de liturgische handelingen en n groote rol begon te spelen bij de heilige diensten, gingen mon niken, die zooals ons bekend is, tallooze an dere handwerken beoefenden, zich ook toeleg gen op de vervaardiging van handschoenen. Karei de Groote schonk in 790 aan de mon niken van Sithen het onbeperkte jachtrecht. Aldus werden de paters in de gelegenheid ge steld uit de vellen van het door hen neerge legde wild fraaie handschoenen te maken. Het behoeft geen betoog, dat zij de kunst verston den deze fraai te bewerken. Wij hebben alle maal wel eens den diepen kunstzin bewonderd, die spreekt uit de oude miniaturen en kalligrafi sche meesterstukjes van kloosterlingen uit een tijd van hooge cultuur, zooals de Middeleeuwen dat waren. Het was een voorschrift, dat priesters, al vorens Zij de Sacramenten toedienden, eerst handschoenen moesten aantrekken. Zooals de Kerk in den loop van de eeuwen altijd blijk heeft gegeven van een verfijnden smaak, waar het de kleedij van haar bedienaren betrof, zoo waren ook de handschoenen voor liturgisch ge bruik van kostbaar materiaal en een sierlijke snit. De handschoenen van hooge geestelijken waren met goud en paarlen bestikt, terwijl in het midden een gouden kruis was aangebracht. Niemand zal kunnen ontkennen, dat een der gelijke prachtlievendheid en het gebruik van het allerkostbaarste materiaal voor liturgische handschoenen zeer zeker in overeenstemming is met de grootheid van Hem, van Wien alle ware schoonheid komt en tot Wien alle schoon heid weer moet terugkeeren. Maar men moet tenslotte weten, waar een grens is. Jammer genoeg ontaardde het gebruik van handschoe nen in een overdreven luxe en werd hij mis bruikt om de persoonlijke ïjdelheid te streelen. Het gevolg was, dat daartegen strenge maat regelen werden genomen. Zoo bepaalde het Concilie van Aken, dat monniken slechts hand schoenen van schapen en bokkenvelletjes moch ten dragen. Er bestond ook in dezen tijd een gebruik om, wanneer een kindje werd gedoopt, de jon- Er wordt meer gelezen dan vroeger. In het bijzonder boeken op politiek en sociaal gebied zijn zeer gezocht, zegt men. Maar zooveel is zeker, de boeken die we hier bedoelen, zullen in 1940 door de handen gaan van onnoemelijk veel Nederlandsche vrouwen. Het wordt alweer voorjaar, denkt u, als u 's ochtends vroeg vanuit uw warme bed, in de boomen buiten voor het raam, het eerste schuch tere vogelgekwinkeleer hoort. Maar: o, wat kan de winter nog lang duren, is de klacht, die u ontsnapt, wanneer u, buiten gekomen, niet De perfecte snit. het kleine bontkraagje en de bontknoopen geven een zekere chique aan dezen overigens eenvoudigen wintermantel afgedaan, tenminste bij de modéllen van va- derlandsche makelij. Binnenkort zullen wij hoo ren, wat de shows der toonaangevende huizen te Parijs op dit gebied hebben laten zien. De zes knoopen op dezen mantel, de sikkel vormige stukjes op de zakken, het ronde kraag je en de boogvormige versiering onder den En nu weet u het dus meteenhet zijn behan gboeken. Waarom zulks ook verzwe gen? Uitgever is de firma Rath Doodeheef- ver te Amsterdam en alle bovengenoemde nieu we vijf boeken zijn vanaf 1 Januari ter „le zing" en doorzage verkrijgbaar bij iederen bo- nafiden behangerspatroon. Dit zijn inderdaad méér dan gewone stalen- boeken. Naast lezenswaardige, interessante teksten, prachtige natuuropnamen en interi eurafbeeldingen, bevatten deze boeken heel veel practische raadgevingen, vaak leuk en onderhoudend gezegd, bijvoorbeeld: „Moge de waardeering van den Europeaan voor plant en bloem nimmer die mystieke hoogte van natuurbelevenis bereiken als waar mede de Oost-Aziaat een anjer, een roos of chrysant bewonderttóch vormen bloemen voor de meesten onzer ....een symbool van vreugde, van levensbloei, van feest en geluk." En elders lezen we: Wat is noodig om te wonen? Ruimte en licht. Dit laatste het allermeest, want het licht maakt de ruimte zichtbaar. Van spe lonk en grotwoning tot aan het wooncom fort dezer dagen was louter één lange evo- lutieweg van de duisternis tot het licl^t. En Hier volgt een receptje dat snel verlichting zal brengen. Haal bij Uw apotheker of drogist 30 gram Vervus (dubbel geconcentreerd) en vermeng het thuis met een kwart liter heet water en een eetlepel suiker of stroop. Roef het goed door tot het geheel is opgelost. Dosis: volwassenen: 1 eetlepel, kinderen van 8—12 jaar: een dessertlepel, kinderen van 38 jaar' een theelepel. Na de drie voornaamste maal tijden en voor het naar bed gaan. Dit recept is heel gemakkelijk te bereiden en zeer voor- deelig. Vergeet niet een 30 grams-fleschj® Vervus (dubbel geconcentreerd) bij Uw apothe ker of drogist te halen. Knip daarom dit re cept uit en bewaar het zorgvuldig.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 12