Strijkkwartet van Max Reger
Het Limburgsch
Dagblad
Pastol
W
AANKOMEND BEDIENDE
as
SPAARNEKERK
Familieberichten
f
KUNSTGEBITTEN
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
Gramofoonkroniek
Brahm's Alt-Rhapsodie en
de Vierde van Schubert
Tragisch geval
IJsprinses
NET MEISJE en een LEERLING gevraagd
HEEREN-MODEARTIKELEN
RÊGËNfiOr,
GROOTE OPENBARE NOVENE
is voor publiciteit in
de rijke Mijnstreek
bet aangewezen blad
blanke tanden!
PRIVÉ-DANSLES
DANSINSTITUUT Th. v. d. MOOLEN
een Nederlandsche huisvrouw -
De fynste Geldersche rookworst
die er maar gemaakt kan worden
Max Reger
Marion Anderson
Retraitehuis te Bergen
RIJKSVISCH AFSLAG
STAAT VAN BESOMMINGEN
H. WARMERDAM, Dir.
In verband mei de bij zelling van
wijlen den Heer A. H. G. FOKKER
op Zaterdag 3 Februari a.s. zullen onze fabriek
en kantoren dien dag GESLOTEN zijn.
N.V. NEDERLANDSCHE VLIEG-
TUIGENFABRIEK FOKKER
WASSCHERIJ „VEST EN DIJK", Scheepmakersdijk 55, Haarlem.
Gevraagd per i of 15 Maart
voor de afdeeling
leeftijd 18 a 20 jaar. Sollicitatie schriftelijk met opgave
van godsdienst, leeftijd en verlangd salaris aan
BISCHOFF - ZAANDAM
OFFICIEELE PUBLICATIE
van het Departement van
Economische Zaken
TE KOOP
VERLOREN
ACTENTASCH met inhoud. Eer
lijke vinder kan op goede be
looning rekenen. Adres: Ged.
Oude Gracht 58', Haarlem.
Ver. Tandheelk. Praktijken
Frans Halsplein 8
FEBRUARI
Dames- of Heeren
Regen- of Winterjas
Vraagt gratis proefnummers
aan de administratie te Heerlen
ONZEN OMROEPER
H.K.B.-GEBOUW
ZALEN TE HUUR
VERPLEEGSTER
één van de bijna twee millioen,
die uit ervaring hebben geleerd aan welke ver-
eischten een goede Geldersche rookworst
moet voldoen. Als zij aan haar gezin rook
worst voorzet, dan moet die malsch zijn
door gebruik van het sappigste vleesch en
geurig door aromatische kruiden. Als zin
delijke Hotlandsche huisvrouw staat ze er op,
dat bij de fabricage de uiterste hygiëne in
acht wordt genomen. En de ervaring heeft
haar in de allereerste plaats geleerd, dat met
de wijze van rooken de kwaliteit staat of valt.
Men kan het beschouwen als een teeken
jan de oplevende belangstelling, die Max
«eger ondervindt, dat ook de gramofoon er
Weer eens toe is overgegaan een werk van
Reger te publiceeren. His Master's Voice
Raf op vier dubbelzijdige platen, de num
mers EH 1264-67, het strijkkwartet in Es
aur op. 109 in het licht, gespeeld door het
Strub-kwartet, een in ons land nog onbe
kend ensemble, dat een ook in ons land
vrijwel onbekend werk vertolkte.
De belangstelling, die voor Reger den laat-
"ten tijd baan breekt, is nog niet zoo ver gevor
derd, dat zij reeds aan het kamermuzikale
oeuvre van den Meininger componist toe is. Die
belangstelling bepaalt zich in hoofdzaak nog
tot het orkestwerk, al mogen wij niet vergeten,
oat de R.K. Oratoriumvereeniging te Amster
dam onder leiding van Theo v. d. Bijl haar tijd
ver vooruit is geweest, toen zij nu alweer jaren
geleden een ontdekkingstocht ondernam op het
gebied van Reger's koorwerken en „Die Non
hen" tot uitvoering bracht, voorbeeld, dat se
dertdien nog door niemand is nagevolgd. Doch
zooals gezegd, het orkestwerk van Reger be-
Stnt naar voren te komen; het is zelfs alsof
de concertinstellingen aanstalten maken om
Reger een jaarlijks weerkeerend nummer op
"Un seizoenprogramma's te maken. De directeur
van het Concertgebouw, dr. Rud. Mengelberg
heeft zelfs openlijk verklaard, dat zijn instel-
hng voornemens is om voor Reger met vast
beradenheid een lans te breken en dat is dan
dok m dit seizoen reeds eenige malen op over
tuigende wijze geschied.
Vanwaar die plotselinge belangstelling voor
öen Meininger muziekprofessor? Men zou beter
doen met eerst te vragen: vanwaar die voort
durende verwaarloozing, waaraan zijn werk
Jteeds ten prooi is geweest? Die vraag volledig
beantwoorden is niet de taak van den schrij
ver van een gramofoonkroniek. Het zou ver
buiten het bestek van dit artikel gaan, maar
Jh het kort gezegt komt de kern van de kwes
tie hierop neer; Reger is zijn tijd ver vooruit
Seweest. Hij nam chronologisch een tusschen-
Positie in, naar de jaren behoorde hij tot de
Generatie der neo-romantici, en hij heeft met
de middelen van zijn tijd in het idioom van zijn
tijd moeten werken, doch naar den geest heeft
hij reeds behoord tot een volgende generatie,
die de generatie van de twintigste eeuw is en
eigenlijk nu pas tot gelding komt. In Reger
heeft zich van al zijn tijdgenooten de breuk
tusschen de negentiende en de twintigste eeuw
het sterkst geopenbaard. Bruckner, deze ver
traagde middele'euwer, bleef er onberoerd door,
Mahler en Strauss beteekenen niet een breuk, zij
staan niet voor een deel in de negentiende en
foor een deel in de twintigste eeuw, zij be
teekenen een einde. Reger begint bij het einde,
®h eindigt bij het begin. Hij berust naar zijn
geboorte in de generatie der laat-romantici,
biaar naar het wezen van zijn streven genomen
behoort hij tot onzen tijd. Hij was, wat behalve
Bruckner geen van zijn tijdgenooten was, een
absolute muzikant; hij heeft eerder dan wie
ook begrepen, dat de muziek omwille van haar
kartering en haar behoud, dat daarvan afhing,
terug moest naar de zuivere bronnen der toon
kunst. Hij heeft begrepen, dat de muziek weer
3>Wlzelf moest worden, en hij heeft ook gewe
ten, hoe zij dit kon bereiken.
Het laat zich begrijpen, dat Reger het moei
lik heeft gehad, niet alleen met de wereld, die
niet rijp was om hem te doorgronden en hem
aanzag voor een fugasmid en een technischen
knutselaar zonder inspiratie, maar ook met
zichzelf. Hij had weinig of geen steunpunten
om zich heen, de bouwstof voor het idioom, dat
hij noodig had, vloeide hem niet toe uit het
werk van zijn tijdgenooten, zijn eigen afkomst,
de geest van zijn tijd werkten hun invloed op
hem uit, hij heeft met veel tegenwerkende fac
toren moeten strijden en het is daarom mis
schien wel, dat hü vooral in den eersten tijd
zich met een zekere nadrukkelijkheid aan de
techniek, aan de wetten van het handwerk heeft
moeten vasthouden. Hij heeft zich dan ook met
een enorme vlijt op het handwerk toegelegd
en hij heeft het geleerd zooals weinigen, hij
heeft met de muzikale bouwstof kunnen doen
wat hij wilde, en dit heeft bijv. den muzikalen
chroniqueur van „De Nieuwe Eeuw", Wouter
Paap, wel eens bewogen Reger's compositori
sche gesteldheid te typeeren met het woord
„technische fantasie", een woord, dat minder
typeerend was voor Reger dan wel voor de hou
ding, die velen tegenover zijn werk aannamen.
Die tijd begint voorbij te raken. Wouter Paap
is niet lang geleden op dit woord terug geko
men en velen, die zich eenigszins met Reger
nader hebben ingelaten, zullen het ongetwij
feld met hem eens zijn, dat het niet langer
houdbaar is,
Komen wij thans in aanraking met Reger's
oeuvre, dan hooren wij een muziek, die ons
zeer verstaanbaar en uitermate genietelijk in
de ooren klinkt, al moeten wij inderdaad in
sommige zijner werken nog wel eens door ber
gen noten worstelen, alvorens wij tot den geest
kunnen doordringen. Reger is een groot muzi
kant geweest, man van voornamen geest en
onuitputtelijke inventie, die oorspronkelijkheid
genoeg bezat om buiten Wagner om zichzelf te
blijven.
Het onderhavige kwartet, dat door het Strub-
kwartet zoo uitmuntend werd vertolkt, kan men
zonder eenige aarzeling onder zijn meesterwer
ken rangschikken. Het toont ons Max Reger
in de kracht van zijn jaren, nog vóór hij die
hoogst merkwaardige zwenking in de richting
van het Fransche impressionisme maakte. Het
is een Duitsche muziek in den besten zin van
dit woord, dat van oudsher een zoo goeden
klank heeft, een Duitsche muziek in de kracht
van haar factuur, in haar doorwrochtheid, in
haar bizarre mengeling van goede, degelijke
vormtechniek en haar visioenaire fantastische
uitwijkingen. Men luistere eens aandachtig
naar zoo'n finale, een fuga en op wat voor
een thema met alle kunstigheid geschreven,
waarover de meester Reger kon beschikken.
Maar het zal voor velen een openbaring zijn te
bemerken, dat Reger zoo subtiel, zoo licht en
doorzichtig een fuga kon schrijven. Daar is een
kort Larghetto, dat in bezonkenheid en diepte
van gevoel voor een Bruckneriaansch Adagio
nauwelijks behoeft onder te doen, een voorbij
flitsend Scherzo, waarvan het middendeel een
magisch geluid doet hooren, het toont dui
delijk zijn verwantschap met het Scherzo uit
de Romantische suite en waar vindt dit Scher
zo-type anders zijn traditie dan in de geniale
scherzi van Mendelssohn? Men ziet in het breed
aangelegde eerste deel onmiskenbaar de voort
zetting van de lijn van Beethoven's rijpste
kwartet-satzen, maar men herkent in iedere
maat de hand van Reger. Dit kwartet is nu
waarlijk een muziek, die de toekomst nog voor
zich heeft, al is zij reeds vele jaren oud. Een
kostelijke opname aldus, die men den liefheb
bers slechts van harte kan aanbevelen.
Een interessante opname gaf ons ook His
Master's Voice met Brahms' Alt-rhapsodie,
welke onder de nummers DB 3837 en Da 1700
een groote en een kleine plaat in beslag neemt.
Het orkest is het Philadelphia-Orkest onder
leiding van Eugène Ormandy en de altsoliste
is de beroemde negerzangeres Marion Anderson.
Het zware donkere timbre van haar stem leent
zich uitnemend voor deze partij, de voordracht
is bezield en warm bewogen, het zou een voor
treffelijke opname zijn, indien het orkest
acoustisch beter tot zijn recht ware gekomen.
Het maakt den indruk, alsof men zooveel aan
dacht aan de altsoliste besteed heeft, dat er
voor de rest het orkest en het mannenkoor
weinig meer overbleef. Daardoor is niet al
leen de klank niet onbedenkelijk geschaad, maar
ook het werk feitelijk uit zijn verband getrok
ken. De Alt-rhapsodie is niet een werk voor
alt met begeleiding van orkest en koor, het is
een werk voor een ensemble van deze partijen
en met name het orkest is zeker niet minder
belangrijk dan de alt. Maar hoe dan ook, voor
bewonderaars van Marion Anderson is dit een
unieke gelegenheid om haar op haar fraaist in
een groot werk te hooren. Op H.M.V. DB 3838
kan men Marion Anderson nog hooren zingen
eenige liederen van Brahms, n.l. „Immer leiser
Johannes Brahms
wird mein Schlummer" en op de keerzijde
„Dein blaues Auge" en „Der Schmied". Ook
dit is een opmerkelijke prestatie, al blijft men
toch eenige bezwaren tegen Marion Anderson
als zangeres van het westersch kunstlied voelen
Voor Schubert heeft His Master's Voice weer
eens op overtuigende wijze een lans gebroken
met een opname van diens vierde symphonic
bijgenaamd de „Tragische symphonie", die bij
nader inzien in het geheel niet zoo tragisch is
als haar bijnaam zegt. Het is nog het werk var>
een jongen man en nog geenszins bevrijd van
het voorbeeld van Beethoven, maar het is niet
temin een prachtig stuk muziek, dat in een
klankrijke en forsche lezing gespeeld door het
Philharmonic Orchestra of New-York onder
leiding van John Barbirolli alweer aantoont,
hoeveel werk van Schubert tot schade der
menschheid irt de bibliotheek ligt te verstoffen
De nummers van deze opname zijn DB 3826-29
Tot besluit enkele lichte nummers: op
H.M.V. ,C 3121 Ambroise Thomas' bekende
én geliefde ouverture „Mignon" door het
Boston Promenade Orkest onder leiding van
Arthur Fiedler perfect gespeeld, alsmede een
klein plaatje van H.M.V. EG 6911, waarop
Barnabas von Géczy en zijn orkest twee
stukken spelen van Haydn, de bekende se
renade uit het strijkkwartet op. 3 No. 5 en
een Rondo alia Ongarese. Barnabas von
Géczy's orkest is een zoogenaamd amuse
mentsorkest, maar zijn leider weet, dat lie
den als Haydn geenszins vervelende heeren
waren, maar makers van de amusantste
muziek ter wereld. Men luistere en amuseere
zich.
L. H.
De „Nederlander" beschrijft het volgende
tragische geval:
Onlangs kwam ons een finantieel blad
onder oogen, waarin steeds worden opge
nomen crediteurenlijsten in faillissementen,
waaraan dan een korte omschrijving van
den gang van zaken in het beöriif van den
gefailleerde, die tot de débècle leidde,
voorafgaat.
Wij laten hier die omschrijving volgen,
uiteraard met gefingeerden naam, data enz.
„A. B. Casperse, geboren te X op 1 Fe
bruari 1909 is een gehuwd man. Hij was
als bakker in dienst bij de firma D. te IJ.
en kwam Mei 1936 naar Z. om aan boven
staand adres een bakkerij te openen. De
zaak lag gunstig en scheen ondanks de vele
concurrentie wel te marcheeren. De mobili
satie werd echter noodlottig voor C., daar
ook hij onder de wapenen werd geroepen
en het bedrijfje aan zijn echtgenoote moest
overlaten. Deze trachtte dit met behulp
van een knecht gaande te houden, doch
mocht hierin niet slagen. Den 23sten No
vember 1939 volgde faillissement met be
noeming van mr. E. tot curator."
Waarop dan een crediteurenlijst volgt met
slechts weinig bedragen van eenig belang.
Het grootste wordt nog gevormd door den
post achterstallige huur
In zoo'n nuchtere weergave van de feiten
in dit finantieele blad ligt toch wel een
groot stuk tragiek verborgen.
Misschien jarenlang knecht geweest en
dan eindelijk de vervulling van een illusie:
samen met je vrouw een eigen bedrijfje op
bouwen.
En 't lukt. 't Is hard sjouwen, maar de
zaak marcheert.
Tot de mobilisatie komt. Een betaald»
kracht, die niet in die mate vècht voor de
zaak als de baas zelf, moet in dienst worden
genomen. Schade naar twee kanten dus!
En langzaam loopt de omzet terug, ter
wijl de onkosten juist toenemen. Een wissel
moef worden uitgesteld. Nog een en nog
een. Dan geeft een crediteur laten wij
hopen, dat hij 't slechts deed, omdat hij
't zelf niet kon missen zijn vordering
„uit handen".
Een of meer „advocatenbrieven":
„mitsdien noodig ik u uit, vóór den lsten
November a.s. voornoemd bedrag te mijn?n
kantore te storten, bij gebreke waarvan ik
genoodzaakt zal zijnenz.
Dan volgt het faillissement.
Een lijst van crediteuren, och, alles te
zamen voor een heusch niet zoo groot be
drag te boek staande.
Maar toch te groot om door de baten te
worden gedekt.
Want de nuchtere omschrijving, die wij
al citeerden, vermeldt ook nog: „De baten
bedragen f 236.zijnde huisinventaris.''
Was „tragiek" een te groot woord?
Wij hebben dit simpele geval, zooals er
heusch wel meer zullen zijn aan te wijzen,
eens even in het volle licht geplaatst, omdat
er mede wordt aangetoond hóe noodig het
is, dat op dit gebied iets gedaan wordt.
Natuurlijk beseffen wij heel goed, dat er
door duizenden landgenooten zware offers,
die onvermijdelijk zijn. worden gebracht.
Maar dit volledig erkennende zij
toch met grooten nadruk vastgesteld, dat
allen, die iets kunnen doen in welk op
zicht ook, zullen hebben te zoeken naar
wegen om die offers tot het waarlijk on
vermijdelijke te beperken.
Als bijdrage tot dit streven plaatsen wij
hieronder een beschouwing over faillisse
mentsaanvragen tegen gemobiliseerden, die
met onze reeds eerder verschenen be
schouwing over herplaatsing na demobili
satie stimuleerend moge werken op hen,
die op deze punten initiatief kunnen
némen.
JUBILEUM 121/2-JARIG BEgTAAN
Februari
Dinsdag 3023 Verloofden (Dames).
Maart
Zondag 3—6 Heeren Vlncentianen.
Zaterdag 3—6 Mannen L. T. B.
Dinsdag 69 Meisjes. Leden v d. Graal.
Vrijdag 9—12 Mannen en Jongelingen R K.
Rijwielclubs.
Dinsdag 1316 Heeren Kerkzangers en
Kosters.
Zaterdag 1720 K.J.M.V„ Afdeeling L. T., ook
militieplichtigen.
Zaterdag 2427 Verloofden (Heeren)
Dinsdag 27—1 Maart Gehuwde vrouwen.
FEBRUARI
Zaterdag 3—6: Mannen L.TJ.
Dinsdag 69: Meisjes, leden van de Graal.
Vrijdag 9—12: Mannen en Jongelingen R.K
Rijwielclubs.
Dinsdag 13—16: Heeren kerkzangers en kosters
Zaterdag 17—20: KJ.M.V. afdeeling L. F.
ook militieplichtigen
Dinsdag 2023: Verloofden (dames).
Zaterdag 24—27: Verloofden (heeren).
Dinsdag 27—1 Maart: Gehuwde vrouwen.
MAART
Zondag 3—6: Heeren Vincentianen,
Woensdag 69: Middelb. Meisjesschool A'dam
Dinsdag 12—15: Verloofden (dames).
Zaterdag 1619: Heeren gegoede stand (Goede
Week).
In „de Limburger Koerier" schrijft pater
Rongen O.CR.:
Als een nymph zoo licht en sierlijk
zweefde Sonja Henie, de dochter van een
rijk koopman uit Oslo, over het gladde ijs.
Zij schaatste in de Scandinavische landen,
zij schaatste op alle Europeesche banen,
zij schaatste in de Vereenigde Staten, tot
ze terecht kwam in Hollywood. Haar
schaatskunst was niet van zakelijke be
koorlijkheid ontbloot geweest, maar in de
filmstad werd ze een ware goudmijn, ook
al omdat Sonja niet tevergeefs de dochter
van een koopman was. Hollywood betaalde
haar 250.000 dollar voor de twee films, die
ieder jaar met haar in de hoofdrol ge
draaid werden. Kaar films liepen uitmun
tend en Sonja profiteerde er van door haar
weekloon op 12.500 dollar te brengen. Hier
mee was ze nog niet tevreden. In 1936 be
gon ze haar jaarlijksche tournee door de
Staten; het eerste jaar was de opbrengst
327.000 dollar, het tweede jaar 800.000 en
het derde jaar, zegt men, twee millioen
dollar.
Sonja Henie verdiende haar vorstelijk
vermogen met de attractie van de ijs-
sport. Maar weet ze wel, dat het ijs niet
voor alle menschen dezelfde betoovering
bezit? Weet ze ook. dat, waar ijs is, kou ge
leden wordt en honger op den koop toe?
Weet ze ook. dat in vele werklooze gezin
nen de linnenkast al jaren leeg is en dat
er de dekens tot op den draad versleten
zijn? Weet ze ook, dat vrieskou alles be
halve leuk en gezellig is, als de kachel niet
wil branden, ojndat de steenkool te duur is?
Wat zou Sonja een goed kunnen doen
met al haar film-dollars! Want ook in
Amerika wordt nood geleden, bittere nood.
En als er dan nog wat overbleef, wisten wij
er hier in Europa best weg mee.
Wat wij hier van de Noorsche ijsprinses
zeggen, zouden wij allen willen toeroepen,
die warm in de guldens zitten: Menschen,
denkt aan de kleumers en de koulijders,
aan de stakkers en de hongerlijders; denkt
aan hen. ter liefde Gods. Zet uw safe open,
tornt uw kous af en laat uw geld stroomen,
even vrijgevig als de sneeuwvlokken naar
omlaag dwarrelen.
Denkt aan de vogels, is er gezegd; maar
denkt honderdmaal meer aan de men
schen, die heel den dag door op straat
zijn, die, wanneer ze thuis komen, het
evenmin warm hebben. Uw hart bevriest,
als ge koud blijft voor den nood van an
deren; uw hart wordt warm. als ge uit
deelt van uw overvloed.
IJlftriDEN. 1 Febr. Vereche visch. Tong 1.16
1.90 Heilbot 1 261.30 per kg. Groot? Scho; 22 00
—23. middel Schol 20.00—23. Zetschol 25 00—26
kleine Schol 13.50—28. Bot 8 00—10. Schar 11.50
—16.50. groote Schelvisch 40.0042. middel Schel-
visch 37.0042. kleine middel Schelvisch 26.00
S3, kleine Schelvisch 15.5024.50 groote Gullen
25.0028. Wijting 7.0011. versche Haring 14.00
per 50 kg Kabeljauw 72.00147 per 125 kg. Leng
1.06—2. Kool visch 0.30—1.12 per stuk. Rog 17.00
per koop.
van den heden aangekomen
TRAWLER
Maria van Hattem IJm. 1 560 manden 548a—»
K.W. 103 1450.—.
LOGGER
DEEXSCHE KOTTER
E. 348 1300.—.
HOLLA XT) SCHE KOTTER
H. T>. 108 915.—.
Verloofd:
NELLY v. d. VOORN
en
JAN SELJSENER
Zondag, 4 Febr. 1940.
Rijksstraatweg 43, Bennebroek.
Weeresteinstraat 121, Hillegom.
Heden is, na een lang
durig lijden, in vrede ont
slapen, onze lieve Vrouw
en Moeder
MARGARETHA
BEEKMAN
geb. van den Berg,
in den ouderdom van 60
jaar.
Uit aller naam:
H. BEEKMAN.
Bloemendaal, 31 Jan. 1940.
Bloemendaalscheweg 109.
Op verzoek van de over
ledene geen bloemen.
Liever geen bezoek.
De teraardebestelling zal
plaats hebben op Zater
dag 3 Februari a.s., 's mid
dags 1 uur, op de Nieuwe
Algemeene Begraafplaats
te Bloemendaal.
Heden overleed, tot onze
diepe droefheid, na voor
zien te zijn van de H.H.
Sacramenten der Sterven
den, onze geliefde dochter
en zuster
WILHELMINA JANSEN
in den ouderdom van 44
jaren.
P. JANSEN
M. JANSEN—
v. d. MEER
IDA JANSEN.
Heemstede, 31 Jan. 1940.
Prinsenlaan 48.
De gezongen H. Uitvaart
dienst zal gehouden wor
den in de parochiekerk
van den H. Jozef te Benne
broek op Zaterdag 3 Fe
bruari, te 9 uur, waarna
de begrafenis op het R.K.
Kerkhof, aldaar.
Geen bezoek.
COÖP. RAIFFEISENBANK
TE BENNEBROEK
KENNISGEVING
pe spaarbank- en loop. rek.-
koekjes zijn bijgewerkt en ge
controleerd en kunnen tegen
Afgifte van het ontvangstbewijs
borden teruggehaald.
Enquêteformulieren voor koffie.
Be Minister van Economische Za
ken maakt bekend, dat ter voorbe
reiding* van de maaatregelen tot
vergrooting van het verbruik van
koffie, afkomstig uit de Nederland-
sche Koloniën, alle importeurs, han
delaren en branders van koffie on
verwijld enquêteformulieren dienen
aan te vragen bij de Ncderlandsche
Meelcentrale, Afd. Koffie, Riouw-
straat 178, Den Haag.
Degenen, die een zoodanig formu
lier reeds toegezonden kregen, be
hoeven niet nogmaals een enquête
formulier aan te vragen.
Winkelinstallatie Heeren modemaga
zijn te koop aangeboden te Amster
dam. Te bezichtigen op aanvraag.
Brieven ond nr C. 65472 bur. v/d bl.
In stil gezin gevraagd een net
DAGMEISJE, van 8>/2 tot 3 uur.
Zich a. t. m. bij Mevr. Numan
van Son, Brederodestr. 13, hoek
Verspronckweg, Haarlem.
NET 2e MEISJE GEVRAAGD
van 8.302.30 u. Aanm. Mevr.
Teuden, Houtvaartkade no. 34,
Aerdenhout.
NET DAGMEISJE GEVRAAGD
voor direct, zelfst. kunn. werken
en koken, v.g.g.v. Zondags vrij.
Vleeschhouwerij J. Goossens,
Gen. Cronjéstr. 3, Haarlem-N.
Gevr. door echtp. z. k. tegen
1 Mei een benedenwoning of
le etage te Haarlem. Br. m. opg.
v. cond. en verdere inl. onder
No. 3-13753, bur. van dit blad.
TEGEN ZIEKENFONDS! AEUEVEN
spr.uur 10-3, Maand, en Dond.av. 7-8
Telefoon 15144
Fil.
STOOMEN van:
HEERENHOED
0.75
HEERENCOSTUUM
ƒ190
(inel. waterproof) ƒ1.90
VERVEN van
DAMESMANTEL
In donkerbruin, d'groen,
d'rood, d'blauw J? O "TC
an zwart. .J w.# 9
(Bon) extra)
BARREVOETESTRAAT
Tal. 15900, Haarlem
23
ter eere van O. L. Vrouw van Lourdes, bij de Grot van Lourdes
in de Spaarnekerk, TE BEGINNEN ZATERDAGMIDDAG 3 FEBR.
om half vier. Alle katholieken van Haarlem worden uitge-
noodigd hierbij tegenwoordig te zijn.
Geschreven intenties zenden naar de pastorie, Spaame no. 99.
De intenties worden gelegd op het altaar in de Grot.
PASTOOR DE VLIEGER.
hoort D niet door de radio. Toch
heeft de radio zijn onverflauwde
belangstelling, wenscht 'n radio
toestel te verhandelen? Span onzen
Omroeper er voorl Dageijks bereikt
hH 90.000 gezinnen. Hij zal U dus
zeker van dienst kunnen zijn.
Te koop drie grote Salamander
kachels, No. 5. H. Kamps, Burg
wal 105, Haarlem.
TEMPELIERSSTRAAT 35
TEL. 12693 HAARLEM
Pastol laat ze U behou
den mooie, sterke, blanke
tanden! Neerlands veilig
ste tandmiddel, dat Uw
tanden reinigt zonder schu
ren of krassen en het ge
vaarlijke tandsteen door
oplossing verwijdert!
In tuben van
15, 25 en 40 cent.
Boldoots
NEDERLANDSCH FABRIKAAT
Voor direct gevraagd ongedipl.
in Rusthuis, omg. Haarlem. Brieven met voll. inlichtingen onder
No. 3-13900, bur. van dit blad.
OP ELK VERLANGD UUR
CONDITIES BILLIJK!
KLEINE HOUTSTRAAT 106 TELEF. 15656
HAARLEM
Van dat rooken immers hangt de smaak af!
De Unox-fabrieken hebben het rookprocédé
thans zoozeer geperfectioneerd, dat de worst
die heerlijke zachte rooksmaak krijgt, welke
alle goede eigenschappen van vleesch en
kruiden tot hun volle recht doet komen:
de zachte rooksmaak, waardoor Unox Gel
dersche terecht beroemd is l
Het modelbedrijf der Unox-fabrieken te Oss
is steeds voor belangstellenden te bezichtigen.
Unox
UG-24-091