met één hand pianospelen SLAGER KALFSVLEESCH tBa&kwwmk \iL tl X AMSTERDAMSCHE VLEESCHHOUWERIJEN Kavels pianoconcert voor de linkerhand "eb ..mm i.m i pm flinke serieuze jongelui NOORD-HOLLAND Neemt een Hoefijzerbriefje - 26 Maart HACO-trekkïng Geen slaapnummers HET HOEFIJZERKANTOOR HIETGELOOVEN. MAAR ZELF KUKEN NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT HEEMSTEDE TOONEEL, FILM EN MUZIEK VALSTRIKKEN NÖ0RD-H0LLANDSCH DAGBLAD HOFPLEIN 6-ALKMAAR Lichtverteerbaar, smakelijk en gezond VERKOOP GRAMOFOON KRONIEK Itei Verklaring van den componist UIT DEN OMTREK HALFWEG ZAANDAM Vragenbus VERBRANDT SLECHTE BOEKEN DAMMEN KAMPIOENSCHAP VAN HAARLEM EN OMSTREKEN ATHLETIEK H.A.V. Haarlem Voor eenige ONGESLEPEN GESLEPEN VERZILVERD ^Embrandt Telef. 4330 4220 begint de Verkrijgbaar bij meer dan 400 hoofdagenten en agenten en bij den hoofdvertegenwoordiger voor Haarlem Schoterweg 3 t/o Frans Hals-Theater HAARLEM Telef. 13370 GROOTE MOGELIJKHEDEN NUTSSPAARBANK TE HAARLEM FIJNE GEKOOKTE WORST 25 CENT PER STUK ONS SUCCES Kalfsgehakt 35 ct. p.p.; 3 p. voor 1.00 Ossengehakt 35 ct. p.p.; 3 p. voor 1.00 Varkensgeh. 35 ct. p.p.; 3 p. voor 1.00 Gehakt h.o.h. 35 ct. p.p.; 3 p. voor 1.00 DELICATESSEN In Uw eigên belang geef ik U den raad altijd uit te kijken, of de namen Welf en Arch in de etalage staan, wanneer U schoenen wilt koopen, die maximum voet- comfort aan degelijkheid paren. Duizenden en duizenden Welf- en Arch-gebruikers be schouwen den Welfschoen en Arch-shoe als hun kost baarste bezit, dank zij den anatomischen bouw, die het loopen tot een genoegen maakt. De Welfschoen en Arch-shoe zijn gepatenteerd. Kijk naar het merk op de zool. Pavel's beide pianoconcerten, het eene in G, andere, voor de linkerhand alleen, in D. jpden als tweelingen. Ze zijn op hetzelfde i®5enblik geconcipieerd en bijna gelijktijdig vol- ^Xüd. Da comnonist heeft in 1931 aan riczp ee concerten gelijk gewerkt en de muzikale ereld heeft ze met een enorme belangstelling gangen. Verder gaat de overeenkomst dan v, biet. Wil men dan bij den naam tweelingen ,uJVen volharden, dan dient men toch te er- ben dat nooit tweelingen sterker van elkan- V40.U ilOUil/ twccmigcil htClACl VO; IJl CIA hebben verschild dan deze tweelingen, "et verschil begint reeds op het stuk van de r°Pulariteit. Hoewel geen van de beide con- erten bijzonder populair is geworden, kan jbeb toch aan het concert in G een zekere be- endheid en vooral bemindheid niet ontzeggen. u heeft het dit concert ook niet aan reclame btbroken. Het is gelanceerd, onder leiding van ave! zelf, door de pianiste Marguérite Long, parmante Frangaise, om wie men een piano- g°bcert gaarne meer toejuicht dan het verdient. °vendien heeft men het geluk gehad of is men J®? handig geweest aanstonds een zekere popu- 're traditie om dit concert te kweeken. Bij de ereld-première in Parijs werd het derde deei erhaald wegens uitbundig succes en op de ^b'née, die Ravel en Marguérite Long met het ~°bcert maakten, was het succes ook altijd Fr°ttipt zoo uitbundig, dat het derde deel her- ,aald moest worden. Het miste nooit. Ook in histerdam is het destijds zoo geweest. Een con- J~rt, waarvan een deel herhaald moest worden, 5J°et dus wel, naar de opvatting van het groote j kliek, heel mooi geweest zijn. Vandaar dat de °e'b van het pianoconcert steeg. Al dergelijke medewerkende factoren heeft r-t concert voor de linkerhand niet gekend, 'schoon het sensationeel genoeg is een cor.- ej't voor de linkerhand te schrijven, zijn de mo etheden van zulk een onderneming nog al ,ePerkt. Er was ook geen Marguérite Long om j?' te spelen, doch slechts een eenarmige pia- 'st' de oorlogsinvalide Paul Witgenstein, voor leb Kavel het geschreven heeft. Maar diens ®'orie duurde niet lang, want Paul Witgenstein ,chijnt het concert niet erg fraai gespeeld te b®bben. Zijn techniek was niet toereikend om ongehoorden moeilijkheden van deze piano- Eart'i de baas te kunnen worden En er zijn 'bdsdien ook nog maar zeer weinig pianisten =cWeest, die het waagstuk hebben aangedurfd Werk bij hun repertoire te nemen. zijn echter wel diepere oorzaken, die geleid ^hben tot de achteruitstelling van het concert. J/ muziekminnaars hebben er niet direct raad geweten, hetgeen men hun waarlijk niet Jbtalijk behoeft te nemen. Want is het al zeer Jhoeilijk om den vorm te doorgronden, dan is minstens even moeilijk om contact te krij- ®pb met den geestelijken inhoud van deze mu- 'ek. Het is een zeer ongewone Ravel, die ons ■bt deze partituur tegemoet treedt, bizar, grotesk r"bs en smartelijk bewogen; eigenschappen die •h®b in de lucide muziek, welke Ravel gewend *as te schrijven, doorgaans niet, maar zeker n°bit in dezen graad heeft ontdekt. Ravel's werkmethode Een zeer persoonlijke bekentenis mag men deze muziek wel zien, ofschoon de uiterlijke "inleiding tot het ontstaan van dit werk schijn- heel weinig met Ravel's geestesleven te {baken heeft gehad. Hij schreef het immers op stelling. Maar Ravel heeft bijna nooit anders geschreven dan onder den druk van een uiter- wke aanleiding, hetzij dat deze bestond in den i°rm van een opdracht ofwel als een practische behoefte, die zich deed gelden. Het pianoconcert Maurice Ravel in G schreef Ravel, omdat hij persoonlijk een pianoconcert noodig had voor 'n groote tournée. die hij in Amerika ging maken. Dit plan is niet doorgegaan, aangezien ander werk, de sonate voor viool en piano en het ballet „L'Enfant et les sortilègês," den voorrang eischte. Amerika kreeg Ravel zonder pianoconcert, dat hij overi gens aanvankelijk had gedacht als een Bas- kische rhapsodie voor piano en orkest. Terug uit Amerika, liet de componist het denkbeeld om een Baskische Rhapsodie te schrijven ver vallen, om het te vervangen door het plan een concert te maken. Ook daarvan droomde hij het zelf te spelen, maar Ravel was verre van een volmaakt pianist. Dat werd hem duidelijk, toen hij zich aan de studie zette van Chopin's en Liszt's études en tevergeefs zich afbeulde op de technische moeilijkheden van deze stukken Op aanraden van een vriend zag hij tot zijn spijt af van zijn voornemen, om zijn eigen uit voerder te zijn. Hij zal er wel nooit over gedacht hebben om het pianoconcert voor de linkerhand te spelen. Alle practische overwegingen, die bij. Ravel den doorslag gaven om te besluiten een werk te gaan componeeren, hebben hem nooit belet om zeer geïnspireerde muziek te schrijven, het geen ook alweer verwonderlijk is, wanneer men zijn cerebraal schijnende werkwijze kent. Hij be gon niet met een thema, een melodie uit te vinden, om daarop te componeeren. Eerst stelde hij het grondplan van zijn bouwsel samen. Men kan zelden zeggen dat hij het geraamte volledig optrok, zonder dat er nog een noot aan te pas was gekomen. Hij ontwierp het plan van de compositie, stelde er de modulaties van vast en het harmonische systeem en pas daarna ont wierp hij de thema's en vulde hij dus als het ware het schema in tot het een levend afgerond kunstwerk werd. Het is een hoogst eigenaardige werkwijze, die den componist ontstellend vee! hoofdbrekens heeft gekost en die er dan ook wel voor een groot deel de oorzaak van zal zijn. dat zijn oeuvre niet heel omvangrijk is gewor den. Maar men ziet hier tevens een treffend bewijs van Ravel's ambachtelijke kundigheid die spot met alle naïef sentimenteele voorstel lingen van de manier, waarop een kunstenaar werkt. De inspiratie in den zin van een boven- aardsche ingeving, die den kunstenaar als in trance bevangt, was voor Ravel van niet heel veel beteekenis. Hij werkte koel en ambachtelijk hij kon ook gemakkelijk schrijven op bestelling zonder ooit behoefte te hebben aan het beroep op het gelegenheidskarakter van zijn werk. Eb is tusschen de manier waarop Ravel zijn vak opvatte en die van de oude klassieke meesters een merkwaardige overeenkomst. Ook zij wacht ten niet op de komst van de heilige inspiratie, maar konden componeeren wanneer zij wilden, omdat zij een vak verstonden. Alleen tusschen hun werkmethode en die van Ravel is een groot verschil, maar toch heeft Ravel een heel weinig romantische houding tegenover zijn werk aan genomen. Ravel's werkmethode maakt het ook verklaar baar waarom wij bij het luisteren naar zijn werk zoo sterk de economie der middelen en de uiter ste doelmatigheid van den vorm ervaren. Er is geen noot te veel in zijn muziek, er zijn geen muzikale uitweidingen ontstaan onder de op welling van het oogenblik, misschien heel mooi maar tot den vorm en inhoud van het werk niet terzake dienend; integendeel, bij Ravel ervaart men altijd zeer sterk de heerschende gedachte de ordenende idee, waaraan het heele wérk on derworpen is. Dit is ongetwijfeld het gevolg van Ravel's architectonische manier van werken Men heeft wel van hem gezegd dat hij kolom men oprichtte, om daarop zijn bouwsel te doen steunen. Was het bouwsel eenmaal af, dan liet hij de kolommen eenvoudig verdwijnen en het leek alsof er een onstoffelijk visioen in de lucht bleef zweven. Inderdaad, Ravel had iets van een jongleur. Hij droeg ook het risico van een jong leur. Ieder kunststuk kan eens een keer mis lukken, tot schade van de schoone illusie. Ook in Ravel's oeuvre zijn momenten te vinden waarin hij er niet in geslaagd is het schema, het cerebrale element te rechter tijd heelêmaal te doen verdwijnen. Dat verklaart het verschil in kwaliteit tusschen het pianoconcert voor twee handen en dat voor dé linkerhand. In het éérste is de truc niet heelemaal gelukt, in het tweede wel. Het pianoconcert voor de linkerhand is een meesterwerk. Heel veel van de bedoelingen, die Ravel met dit concert heeft gehad, is niet bekènd gewor den. Hij heeft er zich zeer weinig over uitgela ten, maar aan een interview, dat hij gegeven heeft aan een verslaggever van de „Daily Tele graph", danken wij toch eenige uitspraken. Zoo heeft hij gezegd dat hij in tegenstelling tot hei concert in G geenszins de bedoeling heeft ge had een licht klankweefsel te maken, maar in tegendeel den indruk wilde vestigen alsof de pianopartij voor twee handen (men kan wei zeggen voor twee volle handen) geschreven was Bij het lezen van de partituur voelt men zelis de vraag opkomen waarom Ravel het concert maar niet voor twee handen gemaakt heeft want in ieder geval kan het werk slechts ge speeld worden door een pianist, die de kunst verstaat van één hand een rechter en een iinkei te maken. Verder verklaarde Ravel dat hij dit concert niet heeft willen schrijven in een diver- teerenden, objectieven trant, maar veeleer in een vorm, welke het traditioneele, romantische pianoconcert veel meer nabij kwam. Nu zijn er in dit concert twee sterk uiteen- loopende gevoelswerelden met elkaar in scherpe tegenstrijdigheid. Het hoofdthema wordt ge vormd door een sombere sarabande, die nu eens episch, dan weer fel dramatisch tot geweldige hoogtepunten stijgt. Daarop volgt een fijn ge zangthema van lichte melancholie. Tegenover deze groepen staat een uitvoerige passage in jazz-trant, waarin al deze thema's onbarmhar tig worden gecaricaturiseerd, een wild spel waarin het lijkt alsof men uit een baaierd ge drochtelijke grimassen ziet opduiken en weer verdwijnen. Tenslotte keert de sarabande-achtige themagroep terug, waar piano en orkest twee motieven tegen elkaar in tot een scheurenden climax ontwikkelen, die op zijn hoogtepunt om slaat in vijf jazz-maten, die het werk als met een duivelschen grijns besluiten. Het is geen aangename muziek, dit pianocon cert. Zij is misschien hier en daar een tikje vulgair, haar middelen zijn verre van fijn zoo nu en dan, en Ravel heeft tamelijk ruim ge leend bij de stijlvoorbeelden, die hij bij meesters als Liszt en Chopin vond, nog daargelaten dat zijn jazz-adaptaties toch niet meer dan enkele uiterlijke kenmerken van de jazz overnemen, waardoor het caricaturale karakter van deze fragmenten het groteske benadert. Dit alles is misschien heel waar, maar als deze muziek on aangenaam, bijtend, cynisch is, dan lijkt net toch, alsof zij opzettelijk, bewust onaangenaam klinkt. Het is het werk van een tragisch ge troffen geest, die uit de serene hoogte van de vooroorlogsche periode was neergevallen in een onschoone werkelijkheid, waarin tevens, dit moeten wij niet vergeten, de schemering over dit leven begon aan te breken. In dien tijd schreef Ravel twee pianoconcerten, het eene in den helderen objectief musiceerenden trant, die het ideaal van de toekomst lijkt, het andere in den grooten romantisch pathetischen stijl van het verleden. Men kan daarin een beeld zien van de stijlloosheid, die onzen tijd kenmerkt Ravel kon naar de. toekomst en naar het ver leden werken en hij deed het ironisch of sar castisch, eenigszins hautain gedistantieerd brillant en charmeerend, maar de indruk, die u bijbjijft is een mengeling van melancholie en ontgoocheling Als cultuurdocument spreekt het pianoconcert voor de linkerhand boekdeelen en het is daar om verheugend, dat His Master's Voice- op de platen DB 3885—86 de magistrale reproductie die Alfred Cortot en het orkest van het Con servatoire onder leiding van Charles Miincn gaven, heeft vereeuwigd. Cortot speelt het con cert in den grooten romantischen stijl, die hem kenmerkt, geladen soms tot bezetenheid toe Dit concert kan deze voordracht verdragen en aan pianistiek geeft deze opname, die ook uitmunt in klankkwaliteit, wonderbaarlijke prestaties te genieten. Ook de verstandhouding tusschen di rigent en solist laat niets te wenschen over waarmee een andere factor van groot belang in dit werk, dat een organische eenheid tusschen solo-instrument en orkest oplevert, -vervuld is Het is een volmaakte reproductie. L, H. R. K. school Per 31 Maart a.s. gaat de heer J. R. Kuypers, hoofd van de R. K. school, alhier, het onderwijs met pensioen verlaten. Vanaf de oprichting der school heeft hij hier, nu zestien jaren, gewerkt om zoo zijn rijken staat van dienst te completeeren. In menig oud-leerling-oor zal het pittige, kernachtige woord van dezen opvoeder-onder wijzer naklinken en misschien na jaren nog richtinggevend zijn. Wat wist hij groot en klein te boeien met zijn levendige vertellingen. Wat wist hij begeeste ring te wekken voor Kerk of Paus. Wat was de geschiedenisles, zonder den dwang van een as. examen, zonder de rim-ram van jaartallen, rijk, levend en vormend. Velen zullen hem dankbaar gedenken nu hij een welverdiende rust tegemoet gaat. Ook uit de kringen der diverse vereenigin- gen, waarin hij steeds een wakend en werkend aandeel had en nog heeft, zal hem een welge meend „nog vele jaren" van harte worden toe- gewenscht. Ontspanningsmiddag voor de Wcrkloozcn. Door het algemeen comité voor werkloozen was Dinsdag een ontspanningsmiddag georga niseerd, waarvan talrijke werkloozen en velen hunner vrouwen hebben gebruik gemaakt. Het lokaal was dan ook bijna geheel gevuld, waar onder ook vele comitéleden met hun dames be hoorden. De voorzitter, wethouder C. A. M. Jonckbloedt, opende de bijeenkomst met een woord van welkom. De heer Nolles weet al direct met zijn goo cheltoeren de aanwezigen te boeien. Vcor velen, die nu niet zoo dikwijls in de gelegenheid zijn dergelijk werk te zien, ging de handigheid van hem ver boven hun begripsvermogen. En de sprekende pop deed den lach gedurig door de zaal daveren. Vol bewondering was men ook voor het werk van den kunstenaar Jan Wieg man. De heer Jonckbloedt was dan ook zeker de tolk van allen, toen hij de beide kunstenaars dankte voor den genotvollen middag en ook den heer Bulten, secretaris van het Algemeen Co mité dankte voor de voortreffelijke organisatie van dezen middag. Wij hebben, aldus de heer Jonckbloedt, wêer eens den echten gezonden lach gehoord, die in deze donkere tijden te veel achterwege blijft. Tijdens de pauze werden de aanwezigen ge- tracteerd op thee en sigaren. Kinderfonds F. X. T. Dezer dagen zullen de Heemsteedsche brievenbestellers weer aan kloppen om loten te vèrkoopen ten bate van de weldadigheidsverloting van het Kinderfonds P. T. T. De loten zijn tevens te verkrijgen bij den plaat selijken agent L. J. Floris, Kadijk 9, Heemstede. Harddraverij-Vereeniging De Zaandamsche Harddraverij-vereeniging hield Dinsdagavond in Hotel „Het Wapen van Zaandam" haar jaar- lijksche algemeene vergadering. In zijn openingswoord memoreerde voorzitter K. Prins, dat noodgedwongen de draverij tegen het einde, van Augustus in 1939 géén doorgang heeft kunnen vinden, doch spr. hoopte, dat dit maal de toestand toelaat, dat in 1940 de dra- vérijén kunnen worden gehouden. Uit het jaarverslag van den secretaris, den heer P. Sanders, bleek dat het aantal leden mo menteel circa 400 bedraagt. In de vorige jaar vergadering was besloten een verloting te orga- niseeren, doch om onbekende redenen bleef tot op heden de Koninklijke goedkeuring uit. Het jaarverslag Van den penningmeester, den heer S. Kuyper, wees een batig saldo aan van f 206.59, terwijl de begrooting als eindcijfer no teerde f 2210. Besloten werd de jaarlijksche draverij te hou den op Donderdag 29 Augustus met als hoofd prijs een bedrag van f 400. De aftredende bestuursledén P. Sanders en J. van Lienen werden bij acclamatie herkozen. Het bestuursvoorstel om vrij mandaat over een bedrag van f 300 voor het uitloven van prij zen en dekking van kosten voor het houden van wedstrijden op de schaats tijdens een evén- tueelen strengen winter ontlokte eenige discus sie over de vraag of zulks niet in strijd is met de statuten. Bij stemming verkreeg het bestuur de gevraagde goedkeuring. De voorzitter deed mededeeling dat burge meester mr. Dr. J. in 't Veld bereid is gevonden op te treden als beschermheer van de vereeni ging. Aan het einde van de vergadering sprak de inspecteur van politie, de heer A. J. van Doorn een propagandistisch woord namens de Neder- landsche Vereeniging voor Luchtbescherming. Na een korte rondvraag sloot voorzitter Prins deze geanimeerde vergadering. Aanrijding Onder het viaduct aan de Oostzijde ontstond Maandagmiddag een botsing tusschen een tweetal luxe auto's. Een der inzit tenden brak zijn neusbeen en liep een bloeden de hoofdwonde op. De beide auto's werden zwaar beschadigd. Mevr. S. te Haarlem: Wij raden u aan de schapenvacht af te nemen met een papje van magnesia en tetra. Zoodra de tetra geheel verdampt is, kunt u het overtollige poeder uit borstelen. Mej. N. te Haarlem: De Perlvlekken in uw tafzijden j\irk kunt u verwijderen met eèn doekje met alcohol. Weest u voorzichtig dat er geen kringen in het goed achterblijven. Zit het goed vol vlekken, dan kimt u de jurk het beste wasschen in een lauw sopje van een goede zeepsoort. U spoelt met lauw water en appre teert het goed daar in een oplossing van 3 gram Arabische gom per liter water. U maakt de gom aan met een scheutje koud water en giet er daarna zooveel koud water bij tot het goed er gemakkelijk doorgehaald kan worden. Direct na het apprêteeren strijkt u de japon droog. Mevr. E. L. H. te Noordwljkcrhout: De lijm- Van het verblijf van Paulus te Efese wordt o.a verhaald: -Anderen, die met tooverkunsten had den omgegaan, brachten de boeken er verbrandden ze voor aller ooger.; de waarde ervan werd op een bedrag van vijftig duigend zilverstukken geschat" ongeveer twintig duizend gulden) Handelt evenzoo en verwijst slechte boeken naar den brandstapel opdat zii hun vergif niet verder verspreiden. Heden, Woensdag 6 Maart, zullen bovenge noemde wedstrijden een aanvang nemén. De eer ste ronde wordt gespeeld bij Damclub Haarlem in de Spekstraat én luidt als volgt: GroepA: K. OlyJ. W. v. Dartelen; A. Miéde- maJ. v. Pelt; Th. SchijvenaarIJ. de Jong. Groep B: A. de JongJ. P. Eijk; P. H. Meun Th. Tolenaars; H. LunenburgP. L. Schrij- nemakers. Onder voorzitterschap van den heer van der Mey hield dé H.A.V. Haarlem in de „Leeuwerik" haar jaarlijksche algemeene vergadering. De voorzitter constateerde, dat niettegenstaande de mobilisatiemoeilijkheden, 't de H.A.V. Haar lem goed gaat. Dat de H-A.V. Haarlem tot dé drie sterkste athletiekvereenigingen gerekend mag worden, stemt tot dankbaarheid. Nadat de heer G. Rinkel tot lid van verdien ste was benoemd, werd tot uitreiking der di verse bekers overgegaan. De heer W. Duiker ontving voor één jaar den Paulen-beker. De Kreigsmanbeker mocht Koopman in ontvangst nemen voor zijn uitstekende prestatie te Rot terdam, waar hij de 3000 Meter in 9 min. 8,2 sec. liep. De Roode legde beslag op den Van Mus- scher-beker voor zijn goeden tijd van 2 min. 1,4 sec. op de 800 meter. De H.A.V. Haarlem hoopt dit jaar het 20- jarig bestaan te vieren, waarvoor reeds meer dere plannen in voorbereiding zijn. Er bestaat een goede kans, dat de bekende P.H.-bekerwéd- strijden te Haarlem zullen worden gehouden. De training werd uitvoerig besproken en zal staan onder leiding van de heeren Van der Mey, Hut, Rinkel en Benz. Op 10 Maart begint de training op de smtel- baan van het Amsterdamsche Stadion als ver volg op de buitentraining aan het Brouwers kolkje. In Haarlem staan dezen zomer belangrijke athletiekgebeurtenissen te verwachten. vlekken kunt u verwijderen met een doekje met azijn. Als 't noodig is verwarmt u den azijn eerst. Na het ontvlekken spoelt u met schoon water. Mevr. V. B. te Halfweg: U kunt den bruinen leeren jas met bruine was bijwerken. Er zijn echter ook speciale middelen in den handel. Het leer zelf zwart verven zal zeer moeilijk zijn. Dit is het werk van een vakman. l®efiijd ioi circa 30 jaar, die eenigen aanleg voor htachines hebben en een goed beiaald vak willen leeren is gelegenheid ioi coiion-breier opgeleid ie Voraen. Hei geheele jaar door vasi werk. Aanmel den bij den portier KOUSENFABRIEK HIN N. V., ^ijlweg 142, Haarlem. GLAS Onverschillig voor welk doel D'OUDE zaak in de SCHAGCHELSTRAAT V R IJ D A G MAURICE CHEVALIER ERICH VON STROHEIM 1 II Zoekt U een afdoende en succesvolle reclame in N o o r d-H o 11 a n d boven het IJ? Plaatst Uw advertentiën in het het veelgelezen Dag blad In Noord-Holland boven het IJ. Aanvragen voor adver tentietarieven richte men aan de administratie 99 99 worden U geboden door advertentie- reclame ln de rubriek „Omroepers' laat die U niet ontglippen. De prys kan geen bezwaar zijn. want voor slechts 50 cent per regel komt Uw Zaken-Omroeper onder de aandacht van 90.000 eezlnnen Het mooiste boek met den rijksten inhoud I Schaft het U aan en geeft het Uw geregel de aandacht. Het is een steun in Uw leven I KANTOREN: JANSSTRAAT 19; RIJKSSTRAATWEG 20; PLEIN 7; NAGTZAAMPLEIN 9; en HEEMSTEDE; BINNENWEG no. 2 35 ct. 40 ci. 40 ci. 45 ci. 70 ci. 80 ci. KALFSLAPPEN mei been 25 ci. KALFSCOTELETTEN 30 di. KALFSLAPPEN KALFSLAPPEN, heel mooi KALFSFRICANDEAU KALFSFRICANDEAU, heel mooi KALFSBIEFSTUK KALFSOESTERS en -VINKEN KALFSROLLADE45 ci. VOOR DE SOEP Kalfsvleeschbeenen 3 p. v. 15 ct Kalfsvleeschbeenen met veel vleesch 3 p. v. 25 ct. Kalfspooten 2 voor 5 ct. Kalfsschenkels 2 voor 5 ct. Kalfsschenkels met vleesch 20 ct. p. p. Kalfspoulet en Gehakt 35 ct. p. p. p. voor 70 ci. p. voor 85 ci. p. voor 100 ci. p. voor 110 ci. p. voor 110 ci. p. voor 125 ci. p. voor 200 ci. 125 ci. p.? 3 p. voor VOOR RECLAME Zuiver eigen gesm. rundvet 45 ct. p. p. (geen bak- en braadvet) Dik versch niervet 55 ct. per pond (zooveel als U verlangt) Dik vet gerookt spek 40 ct. per pond (zoolang de voorraad strekt) Mager gerookt spek... 50 ct. per pond Varkenspooten 15 ct. per pond Prima rauwe rookw. 40 ct. per pond Kalfstongcn 25 ct. per stuk Kalfsharten 15 ct. per stuk Kalfsnieren 25 ct. per stel Kalfshersens 10 ct. per stel Kalfslever 10 ct. per ons in A. MEUER's Paul Krugerstraat 15 (n. de Gruyter) Spaarnwouderstr. 69 (n. de Batavier) Leidsehevaart 324 (t/o Schouwtjesbr.) Gedempte Gracht 80 (hk. Botermarkt) Rijksstraatweg 97 (naast Wijnbergh) Binnenweg 117 (n. Dijkstra den bakker) W&VX-.r - SMM.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 7