ABR. MEIJER
W.ALPHENAAR
DE GEBROEDERS „GOOCHEM"
^^Hiooa
L
LJrouw
JERSEY JAPONNEN
Voor
21
20
41
ALBERT HEIJWI
Haarlem, 10 April
een
Buitengewone bijeenkomst
haarlemsche smalfilm
industrie
Kruisweg 49
R.K.VOLKSBOND
Op échte
RES A-ARNHEM
WOENSDAG 10 APRIL 1940
be radiopriester H. de Greeve over
het driepunten-ideaal"
Bedrijvigheid in de studio van
den heer Bosse
mièn
Aanrijding op den Jansweg
Ü1TSEMA 5T0FZUIGER
Orgelbespeling in de Groote
of St. Bavokerk
Gr. Houtstraat 16
HAARLEM
vlot en warm
Jaarfeest Lotisicobond
SONATEN-AVOND
Jan Hoeben Jac. Bijster
SHAKESPEARE
HET
ZANDVOORTSCHE
STRAND
Middelbare Technische School
te Haarlem
BELANGRIJKE
EEDENVERGADERING
Expositie bij De Bois
,St.
Reinoldushuis" brengt
bijzonderheid
Causerie door mr. Harrison voor
English Association
Opruimen afdekking watermeter
,DE WITTE NON'
Speciale reductie voor onze lezers!
Champignons
Karry Cross» aa
Blackweli p. flacon 38, Mm O
Cerebos Zout
Chalet Kaas
Edammer Kaas
AGENDA
Bioscopen
11 April
UITBETALING
KOSTWINNERSVERGOEDING
Bioscopen
Apotheekdiensten
WISKUNDE L.O. en M.O. K1
HANDELSKENNIS L.O.
BUITENISSIGE
door.
v. RIJN
STAD
Woensdag 17 April aanvang te 8.15 uur
?al in de groote zaal van hotel ,,De Leeuwerik",
Kruisstraat 30, bovengenoemd onderwerp be
handeld worden.
Naam en persoon van den spreker zijn een
aanbeveling, waaraan niets behoeft te worden
toegevoegd. Het is een voorrecht voor Haarlems
katholieken dat ook onze stad behoort tot de uit
verkoren plaatsen als Den Haag, Rotterdam,
Amsterdam en Leiden, waar dezelfde gevierde
'Preker het driepunten-ideaal zal propageeren.
Introducties zijn verkrijgbaar bij de firma
Anton Bosse, Barteljorisstraat 12.
De Haarlemsche smalfilm-industrie mag
zich in een grooten bloei verheugen. Niet
alleen blijft het werk, ondanks de ongun
stige omstandigheden, reeglmatig doorgaan,
maar zelfs blijkt het, dat er steeds meer
belangstelling komt voor den smallen film
band, die het groote voordeel heeft on
brandbaar te zijn en waarmede thans tech
nisch dezelfde resultaten bereikt kunnen
Worden als met de normaalfilms, zoowel
Wat, de opneming als de montage en de pro
jectie betreft.
Wanneer men spreekt van „smalfilmindus
trie'' denkt men aan een regelmatige productie
®h zoo is het ook inderdaad: Haarlem schijnt
eenige stad in Nederland te zijn, waar de
Zaken groot zi.in aangepakt en dus groote suc
cessen zijn behaald. Over de geheele wereld
bekend is b.v. de heer Mol van Multifilm; deze
heeft zich vooral op de 16 m.m. films gespe
cialiseerd. Er is echter ook de lang verguisde
gehoonde 8 m.m. film. Betweters hebben
vaak beweerd, dat deze alleen geschikt zou zijn
vOor knoeiende amateurs, doch in Haarlem
hacht men er anders over. Het is de Neerlanöia
Smalfilm onder directie van den heer Th. H.
kl- Bosse. die zich op de fabricage van deze
*oort toelegt en daarmede reeds voortreffelijke
'esultaten bereikte. Vorig jaar produceerde de
toen nog pas kort bestaande onderneming de
kinderfilm Jopie Slim en Dikkie Bigmans, die
Overal buitengewoon in den smaak viel. Vele
Plannen wachtten op de afwerking, toen in
September van het vorig jaar met het uitbre
ken van den oorlog en de afkondiging der mo
bilisatie vele problemen rezen. Men is er echter
lö geslaagd de moeilijkheden te boven te ko
elen en in 't gebouw aan de Wilhelminastraat te
Kaarlem heerscht nu weer 'n groote bedrijvig
heid. Momenteel is de heer Bosse bezig met het
Afvaardigen van industriefilms en binnenkort
komt een serie sportfilms aan de beurt, ..shorts"
hie op origineele wijze worden samengesteld.
?e heer Bosse is er van overtuigd, dat ook de
m.m. film het pleit zal winnen.
»De films op 8 m.m. hebben mogelijkheden,
hie men vroeger niet heeft gezien of niet heeft
gillen zien", zoo luidt zijn oordeel. „Er zijn na-
"Wrlijk ook nadeelen aan verbonden, doch
heze wegen niet op tegen de enorme voordeden
b.v. de lage productiekosten. Daardoor wordt
- weg geëffend voor productie en afneming op
ih'oote schaal. Aldus kan in ons land, door de
®f°oter wordende afzetmogelijkheden, nog vee)
bereikt worden."
En dat het geen holle frase is bewijst Neer-
'haia, waar de motor, van de productie op
meds hooger toerental komt. In het bijzon-
er legt de heer Bosse zich ook toe op de z.g
"Stills", de scène-foto's. Hij kan de minuscuie
m.m. beeldjes, dank zij een nieuw, door hem
gevonden procédé, vergrooten tot een for
?aa-t van tien bij vijftien centimeter zonder
at en albums vol foto's bewijzen het de
■S- korrel zichtbaar wordt. Daardoor gaan foto
film hand in hand én wordt het mogelijk
Vpische close-ups en dergelijke op groot for-
b^at af te drukken, wat tot dusver niet gelukte
Ander dat het beeld wazig werd.
En zoo doet zich het merkwaardige verschijn-
voor, dat Haarlem eigenlijk ongemerkt eer.
leuwe en zich steeds uitbreidende industrie
'iker is geworden een industrie voor smalfilms
flii
Ande
e in alle stilte geproduceerd worden en die
"oer Hollywoodsche tam-tam en gala-pre-
ita
'es met klinkende namen verschijnen
ar in ieder geval een industrie die groote
°Selijkheden heeft.
*P de richting station fietsten gisterenmid-
aS omstreeks half vijf twee wielrijders op den
answeg. in dezelfde richting reed ook een
achtuato, die onder toezicht van een drie-en-
eertig-jarigen chauffeur bestuurd werd door
An
g.- achttien-jarigen groentenhandelaar mt
loemendaal. Toen de vrachtauto de twee wiel-
bijde:
m passeerde, werd de acht-en-veertig-ja-
VIBRATOR en vloerlicht
rige N. uit Haarlem door den rechterkant van
den auto geraakt. De wielrijder kwam bij deze
aanrijding te vallen en brak zijn linkerboven
arm. Na door den Ongevallendienst te zijn be
handeld, waarbij geconstateerd moest worden,
dat de 'wielrijder een vleeschwonde aan het
hoofd had opgeloopen en zijn sleutelbeen ont
wricht was, is hij naar de Maria-stichting over
gebracht.
Tegen den drie-en-veertig-jarigen chauffeur,
die bij ondervraging door de politie verklaarde,
niets van deze aanrijding te hebben gemerkt,
is proces-verbaal opgemaakt.
Donderdag 11 April 1940 des namiddags van
34 uur zal door den heer George Robert in
de Groote of St. Bavokerk volgende programma
ten gelioore worden gebracht:
1 Koraal met Variaties: „Meinen Jesum lass
ich nicht", Joh. G. Walther 16841748.
2 „O Lamm Gottes, unschuldig", Joh. Pachel-
bel, 1653—1706.
3 Toccata, G. Muffat, 1635—1704.
4 Partita over het koraal: „Jesu, deine Pas
sion" (gec. 1933), Joh. Weyrauch.
5 Preludium en Fuga c.kl.t., J. S. Bach,
1685—1750.
De Lotisicobond, afdeeling Haarlem en Om
streken, hield Dinsdagavond in den H.K.B. het
jaarfeest.
De groote zaal was geheel bezet met de leden
en hunne dames, terwijl de directie, alsook een
deputatie van de besturen uit Den Haag, Bever
wijk en Amsterdam, aan 'n uitnoodiging gehoor
hadden gegeven.
Na het openingswoord van den voorzitter, den
heer C. C. Romijn, bracht de conferencier Ro
land Wagter er direct een gezellige stemming in,
wat buitengewoon door de aanwezigen werd ge
waardeerd.
Tijdens de pauze werden allen onthaald op
versnaperingen en sigaren.
De traditioneele gratis verloting met waarde
volle prijzen maakte weer vele gelukkigen.
Hierna volgde een zeer geanimerd bal onder
leiding van den heer H. v. Meurs, terwijl door
„The Harlem Boys" het muzikale gedeelte tot
volle tevredenheid werd verzorgd
Voor de recitals, welke de violist Jan Hoeben
in samenwerking met den pianist Jacob Bijster
gewoon is te geven, bestaat gemeenlijk nogal
eenige belangstelling. Ook gisterenavond was
dit weer het geval. Want men weet, dat deze
beide hard werkende kunstenaars steeds met
een interessant programma komen, dat zij ook
minder vaak betreden paden kiezen en dat
hun samenspel getuigt van intense studie en
gezonde muzikale opvattingen.
Of het ditmaal echter aan ons lag, of dat
zulks meer aan den druk der omstandigheden
te wijten valt, het wilde ons nochtans voor
komen, dat er een niet geringe mate van on
rust en gejaagdheid hing over het spel der beide
kunstenaars individueel zoowel als in combina
tie. Zelfs de zoo tot het meditatieve neigende
Sonate van César Franck, aan Eugène Ysaye
opgedragen, waarvan we gedurende de tweede
concerthelft een auditie kregen, had onder het
gesignaleerde euvel te lijden. De voor de pauze
geïnterpreteerde nummers, de eendeelige sonate
van M. Talbot-Hodge, de Ballade (op. 73) van
S. Coleridge-Taylor en het Rondeau Brillant
(op. 70) van Fr. Schubert konden, dewijl ze over
het algemeen sterker zijn van motorische be
wogenheid, evenwel wat meer verdragen. Toch
misten we ook hierin sterkere concentratie, een
fijnere kleurenanalyse, een dieper ingaan op
melodische en dynamische détails, verfijning
van het klankbeeld.
Gang zat er steeds voldoende, soms meer dan
voldoende, in, zoodat zelfs de voordracht wel
eens wat onstuimig werd, wat een. enkele maal
leidde tot slordige intonaties. Daar komt dan
nog bij. dat de kleine zaal van het Gemeentelijk
Concertgebouw al heel weinig geschikt is voor
dit genre kamermuziek. Zij mist intimiteit, ook
in het klankeffect, dat spoedig hard wordt en
droog.
Desondanks vermochten beide kunstenaars
ons toch te boeien met hun kernige interpre
tatie van de Ballade van Coleridge, waarin
het gegeven goed gedramatiseerd werd ver
tolkt, en in het inderdaad brillante Rondo van
Schubert, waarin we alleen het tempo wat te
sterk zagen opgevoerd, zoodat het een enkel
oogenblik wat al te snel werd en er weinig ge
legenheid bleef tot een dieper doordringen in
de psyche van het werk.
Zoo hadden we ook in het Ben-moderatodeel
van de Sonate van Franck een wat breeder
uitgezongen Cantilene als welkome afwisseling
begroet. Wat inniger poëzie ware hier volkomen
op haar plaats geweest.
Overigens waren beide kunstenaars uitstekend
op elkaar ingesteld. Maar zij mogen zich er toch
wel voor hoeden, dat hun concerteeren al te
zeer den indruk zou gaan vestigen van een te
vlot musiceeren, met groote kundigheid en tech
nisch vaak verbluffende vaardigheid wel, maar
zonder een rustige, op alle détails bedachte
kunstzinnige concentratie.
De aanwezigen bleken nochtans ten zeerste
ingenomen met het gehoorde op dezen avond
en beloonden beide kunstenaars na elk werk
met een hartelijk en dankbaar applaus. Wat ze
voor hun ingespannen en verdienstelijken ar
beid dan ook terecht hadden verdiend.
J. S.
Gisteren is het Zandvoortsche strand voor-
loopig en gedeeltelijk vrij gegeven. Men is reeds
begonnen met het plaatsen van de badstoelen
tegen den duinreep. Een 10-tal strandpachters
wachten nog een nadere beslissing af omtrent
het toelaten van hun consumptietenten op het
zeestrand.
In vasten dienst bij de M.T.S. te Haarlem
zijn aangesteld: als leeraar in de bouwkunde
en aanverwante vakken ir. J. H. van Epen. voor
heen in tijdelijken dienst, en als leeraar in de
werktuigbouwkunde en aanverwante vakken ir.
H. G. van Welsenes, thans leeraar aan de
M.T.S. te Leeuwarden.
Donderdag 11 April a.s., des
avonds 8 uur, in het gebouw
„St. Bavo"
w.o. zal besproken worden:
Propaganda-aetie, zeer belang
rijke mededeelingen en verder
de agenda voor de centrale
raadsvergadering. Opkomst
zeer dringend verzocht van alle
leden van den Kath. Volksbond
HET BESTUUR
In den kunsthandel van De Bois aan den
Kruisweg zal van 1030 April een tentoon
stelling van schilderijen en teekeningen van
Han Boskamp worden gehouden. De expositie
is op alle werkdagen van 10—5 uur geopend.
De étalages van den kunsthandel „St. Rei
noldushuis" aan het Verwulft trekken op het
oogenblik de aandacht door een bijzondere
expositie van een collectie teekeningen, vervaar
digd door Jan Wiegman.
Des avonds zullen bij kunstlicht schaduw
beelden te zien zijn van het schimmenspel
„Jesus' leven."
„Dit briefje is van den man met het lapje voor zijn oog," zoo
lazen zij. „Jullie zijn op een Chineesch piratenschip", stond er
verder op het briefje. „Ik ben zelf al jarenlang een gevangpene.
Denk er om, dat het zeer gevaarlijk is aan boord. Ik zal over
jullie waken." Éénoog.
„Dat is wat anders dan met een brandglas door de stad loe
pen," zei Pit. „Ik begrijp niet, dat we zoover van land af zijn.
Maair je moet niet denken, dat ik me zoo maar gevangen geef.
Ik ga vannacht op onderzoek uit." „Als jij maar begrijpt, dat
ik niet meega," bibberde Pat.
In de. „Kerkuil" aan de Nieuwe Gracht sprak
gisterenavond de bekende Shakespeare-kenner,
Mr. Harrison, voor de leden van English Associa
tion over de interessante figuur Shakespeare. Mr.
Harrison, die verscheidene uitgaven van dezen
schrijver heeft verzorgd en de geheele Shake-
speariaansche sfeer beheerscht, spak in zijn cau
serie voornamelijk over Engeland in den tijd van
den grooten meester. Hij beschreef de toestanden
in een stad als Londen, waar meer dan 250.000
menschen woonden en de hygiënische toestanden
veel te wenschen overlieten. In den tijd van Sha
kespeare braken dan ook verscheidene epide
mieën uit, die een vierde van het volk naar het
graf sleurden. Uitvoerig besprak hij de regeering
van Koningin Elisabeth, die volgens de Engel-
sche opvatting een directe afgezante van God
was. De aantasting van de vorstelijke macht
stond dan ook gelijk met een openlijk verzet te
gen God. Deze opvatting zal men telkens in zijn
werken weervinden. Na de kerkelijke en politieke
toestanden te hebben besproken, gaf spreker ons
nog een kijkje in het gezinsleven uit die dagen,
waarin absoluut geen genegenheid bestond tus-
schen ouders en de kinderen, maar door de laat-
sten werden geen besluiten genomen van wel
ken aard ook zonder daarin eerst den vader
te kennen.
Bij het beschouwen van Shakespeare's werken
zoo besloot mr. Harrison zijn voordracht, moeten
wij bedenken, dat zij geschreven zijn tegen een
achtergrond van den grooten oorlog, waarin En
geland toendertijd gewikkeld was.
In het najaar maakten wij, op verzoek van
den Directeur van het Waterbedrijf Haarlem,
onze lezers tijdig attent op de maatregelen,
welke toen genomen moesten worden tegen het
bevriezen van den watermeter.
Thans, nu geen vorst van beteekenis meer te
verwachten is, is de tijd aangebroken om de
bedekking van den watermeter te verwijderen
en den meterput schoon te maken.
Alle zakken, stroo, oude dekens en dergelijke
dienen derhalve nu uit den meterput gehaald
te worden, opdat de meteropnemers behoorlijk
hun werk kunnen doen. Deze zijn geenszins
verplicht de bedekking van den watermeter te
verwijderen, integendeel zij kunnen vorderen,
dat dit terstond door of vanwege den bewoner
geschiedt. Indien een en ander niet tijdig op
geruimd wordt is er groote kans dat er door
rotting een vieze boel met ongedierte in den
watermeterput ontstaat, welke daar in geen
geval geduld kan worden.
Indien men overeenkomsig het advies van de
Waterleiding den watermeter tegen vorst be
schermt door het aanbrengen van een houten
tusschendeksel met handvat, behoorlijk slui
tend op halve hoogte in den meterput aange
bracht, dan moet ook dit tusschendeksel thans
verwijderd en opgeborgen worden.
Dit tusschendeksel kan het volgende jaar we
derom dienst doen en is op den duur niet al
leen veel goedkooper. doch vooral veel zindelij-
ker en gemakkelijker dan zakken, stroo, oude
dekens of andere materialen die in den vochti-
gen meterput aan verrotting onderhevig zijn
Zondagavond 14 April, aanvang 8.15 uur, zal
het Groot Nederlandsch Volkstooneel (hetzelf
de gezelschap, dat zooveel lauweren oogstee
met „Het Biechtgeheim") in de Gem. Concert
zaal te Haarlem op veler aanvraag één enkele
opvoering geven van het meest aangrijpende
tooneel-épos van den laatsten tijd „De Witte
Non", naar den veelgelezen roman.
De Witte Non behandelt den vreeselijken
strijd van een jonge vrouw, die in het leven
alles moet verliezen.
Moet zij haar roeping verloochenen?
Een waarlijk grootsch gegeven over liefde en
gelofte
Voor onze lezers is voor deze buitengewone
voorstelling een groote reductie op de toegangs
prijzen verkregen: tegen inlevering van de in
dit blad afgedrukte advertentie. Op vertoon
hiervan betalen zij slechts 60 cent bij den rang
van f 1— of 75 ct. bij den rang van f 1.50. Men
knippe dus dezen bon uit en voorzie zich vooral
tijdig van plaatsbewijzen, daar de toeloop groot
zal zijn. De plaatsbespreking vangt aan Vrijdag
12 April, 11 uur 's morgens.
per blik55, 31,
per bus40,
per doos 6 12 porties 43,
et.
11
J»
per heele Kaas
Voordeligste Kruideniers be drijf
in Nederland
Stadsschouwburg: Vereeniging „Voor de
Kunst": Nieuw Hongaarsch Strijkkwartet, 8.15
uur.
Brinkmann, Groote Markt: Vereeniging
„Haarlem": Voordracht met lichtbeelden, 8 uur.
Gem. Concertzaal: Propaganda-avond voor
mooi België Felix Timmermans, 8.15 uur.
Gebouw St. Bavo; Dameskoor St. Caecilia, 8
uur proza, 8 uur Bestuur Grafische Bond,
8 uur Bestuur Bouwvakbond. 8 uur Be
stuur Bakkers, 6.30 uur en St. Marcus, 8 uur.
Cinema-Palace: „Volledige Bekentenis", voor
volwassenen, 2 en 8.15 uur.
Luxor: „Tropennacht in Saigon", voor volwas
senen, 2.30. 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „De Planeet Mars" en „De Helle-
veeg".
Moviac: „De zilveren kogel", boven IS Jaar,
8.15 uur.
Frans Hals: „Ik ben Sebastian Ott", voor 18-
jarigen, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Stadsschouwburg: 7.15 uur leerlingenuitvoe
ring voor Muziekschool Toonkunst.
St. Bavo-kerk: Orgelconcert George Robert,
34 uur.
Brinkmann: Tentoonstelling en causerie Ver.
voor Vakonderwijs in de Illustratiebedrijven.
8 uur.
Gebouw St. Bavo: Ledenvergadering R. K.
Volksbond, 8 uur; Bestuur Spoorweg-personeel,
8 uur; R.K. Bevolkingsbureau, 8 uur; Kern
groep Bouwvakbond, 8 uur en R.K. Caféhou
ders, 7.30 uur.
Kunsthandel J. H. de Bois: Expositie Han
Boskamp, 10—5 uur.
(Ingezonden Mededeeltngt
De Burgemeester van Haarlem maakt be
kend, dat de uitbetaling van kostwinners
vergoeding aan de verwanten van gemobili
seerde dienstplichtigen in het vervolg zal
plaats hebben 's Zaterdags in het gebouw
„St. Bavo" aan de Smedestraat, alhier.
De uren van uitbetaling zijn niet gewijzigd.
Cinema-Palace: „Volledige Bekentenis", voor
volwassenen, 2 en 8.15 uur.
Luxor: „Tropennacht in Saigon", voor volwas
senen, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „De Planeet Mars" en „De Helle
veeg."
Moviac: „De zilveren kogel", boven 18 jaar,
8.15 uur.
Frans Hals: „Ik ben Sebastian Ott", voor 18-
jarigen, 2.30. 7 en 9.15 uur.
De Zondag- en avonddiensten der apotheken
zullen tot en met Vrijdagavond worden waar
genomen door de volgende apotheken: Bosch en
Vaart-apotheek, Bosch en Vaartstraat 26, tel.
13290; H. Remmers en Zn., Kruisstraat 6, tel.
10354; Noorderapotheek, Jan Gijzenkade 181,
tel. 23821.
4'raagt ons Trospectus
(Bekende Schriftelijke Cursus)
Eusebiusbuitensingel 16
van het oogenblik af, dat ze oud genoeg wass
®|n te gaan begrijpen, dat handelslui er op ge
steld zijn, betaald te krijgen, wat ze geleverd
"ebben, had Doris Carlington het stille ver
goeden gekoesterd, dat haar moeder een dwaze
Vrouw was. Want wie kon zich nu toch ver
beelden, in staat te zijn, een huis met veertien
hamers in Parijs, een flat van zes kamers in
L°nden en een villa in Monte Carlo te hebben
te onderhouden, zonder inkomen van eenige
j*5teekenis, dan alleen een dwaas, een doorge
fourneerde dwaas?
jVTe anders zou zich hebben kunnen ver-
poelöen, dat de compagnons uit Wallstreet
an wijlen den heer Frank Carlington op slag
genegen zouden zijn, tot in het oneindige toe,
"e grillen van diens weduwe te bevredigen? En
ra.t enkel en alleen omdat indertijd, vijftien jaar
Beieden, „die goeie ouwe Frank" hun huid had
®?red, door gewillig het land te verlaten en
c" in het buitenland te vestigen, in plaats van
als getuige op te treden voor een al te
nieuwsgierige Senaats-commissie.
Wie, dan alleen een warhoofd, kon op het
idee zijn gekomen, om bijna geheel de nalaten
schap van haar in verbanning levenden echt
genoot te versmijten aan een zeewaardig
pleizierjacht, een frisch opgeverfd onding, dat
in een droogdok te Monte Carlo gedurende de
laatste tien jaar had liggen rotten, om de een
voudige reden, dat het een bemanning van drie
en veertig koppen en een onderhoudsbedrag van
vijftigduizend dollar in het jaar vereischte?
En welke vrouw, dan alleen iemand van de
mentaliteit van Helen Parker Carlington, kon
het gezegde, bestemd om Doris als een nacht
merrie te kwellen, tot het hare gemaakt heb
ben: „We hebben niets te eten in huis, kind
lief. De slager is een lomperd en de kruidenier
ook. Laten we in Ritz gaan lunchen. Ik kan er
voor teekenen."
„Ik kan er voor teekenen!" Nu, onderteekenen
kon ze goed. Ze onderteekende de haar voorge
legde rekeningen in hotel Ritz te Parijs. Ze
onderteekende bij Ciro in Monte Carlo. Ze
onderteekende in het Excelsior Hotel op het
Lido. Ze onderteekende in de Bar Basque te
Biarritz. Ze onderteekende in het Adlon Hotel in
Berlijn. Ze onderteekende in Hotel Impérial in
Weenen.
Haar onderteekenen was een kunst op zichzelf.
Reeds heel spoedig was ze tot de ontdekking
gekomen, dat men nooit, maar dan ook nooit,
een ober ongerust moest maken door een te be
scheiden bestelling. Als je van zins was, door te
gaan met onderteekenen, dan moest je de
duurste, de bijna onverkrijgbare, de meest
buitenissige dingen bestellendingen, die den
indruk wekten, dat je aan het allerbeste ge
wend was en niet gaf, om wat het kosten moest.
Ze was zoo dom niet om te zeggen: „Och, ik
heb eigenlijk niet veel trek. Een vxtor roereieren
en een glas melk is wel voldoende." Trek of geen
trek, ze bestudeerde het menu zoowat tien
minuten op z'n minst en zei dan: „Hoe komt
het toch, dat jullie hier nooit eens iets bijzonders
te offreeren hebben?"
Dan kreeg de maitre d'hotel een kleur. „Maar
madame kan toch alles krijgen, wat madame
verlangt? Madame behoeft totaal geen rekening
te houden met het menu." Dat deed ze dan ook
nooit. Ze bestelde een soep, die er niet op stond
en waarvan de bereiding den chef de cuisine
minstens een half uur kostte. Ze bestelde asper
ges, als het aspergesseizoen al lang voorbij was
en ze zoo goed als niet te krijgen waren. Ze
bestelde Zeeuwsche oesters in Frankrijk en
Fransche oesters in Holland. Ze wilde beslist
in Berlijn Italiaanschen wijn drinken en Rijnwijn
in Italië. Bijna onveranderlijk stuurde ze het
voorgerecht weg. Het was óf te slecht, óf te goed
klaargemaakt naar haar zin.
En wanneer de maalijd dan was afgeloopen
Doris kon er maar nooit achter komen, wat je
eraan had, een groot deel van den achtermiddag
te besteden met het terugsturen van gebraden
vleesch en het ruiken aan kurken loosde ze
meestal een diepen zucht en wenkte den beang
stigden maitre dTiótel: „L'addition!" De manier,
waarop ze dat doodgewone Fransche woord uit
sprak, zou de grootste tragédienne van haar tijd
beschaamd hebben. Noch Sarah Bernhardt, noch
Eleonora Duse, noch Elisabeth Bergner zou in
staat zijn geweest, zooveel bekommernis, zooveel
afmatting, zooveel teleurstelling in één enkel
woord te leggen.
„Was madame tevreden over haar lunch?"
„Och, het was heel goed, Olivier. Heb je soms
even een potlood?"
Elke maitre d'hótel was „Olivier" voor haar,
niet omdat ze hun werkelijken naam niet kende,
maar omdat ze ervan overtuigd was, dat ze
hen vleide, door hen aan te zien voor den be
roemden Olivier van het Ritz Hotel. De eenige
maitre d'hótel, dien ze nooit met „Olivier" aan
sprak, was Olivier zelf. Hij was „mijn vriend!"
En dan kwam het potlood te voorschijn en
weid er weer een rekening versierd met „Helen
Parker Carlington" geschreven in een forschen
krabbel. Onveranderlijk ging die vergezeld van
een fooi van vijf en twintig percent niet in
contanten, want vaak had ze geen cent op zak,
maar op schrift.
Madame is wel vriendelijk. Ik kan Madame de
verzekering geven, dat zij, een volgenden keer
met
Dan stond ze op en stapte, zonder te letten
op de tallooze verontschuldigingen, het hotel uit,
groot en blond, met flefcs-blauwe oogen, die
schenen te zeggen: „Hoe kon ik.... hoe kon ik
er in vredesnaam toe komen, hierheen te gaan!"
En naast haar liep een donkerharig, donkeroogig
meisje, enkel armen en beenen, dat, beu van
Caviar Malosol Russe en Homard a l'Américaine,
heel diep in haar hartje de hoop koesterde, nog
eenmaal, hoe dan ook, in staat te zijn, een eer
lijk maal te bekomen, zonder de tooneeltrucjes en
het potlood van haar moeder.
Niet dat Doris een afkeer had van caviaar,
of niet van oesters hield. Verre van datMaar
ze had een afschuw van het naspel dier over
dadige, weelderige maaltijden. Ze wist immers,
dat er een berg rekeningen op hen zou liggen
wachten, wanneer ze in hun veertienkamershuis
op de Avenue Henri Martin in Parijs terugkeer
den. Rekeningen van restaurants. Rekeningen
van naaisters en modehuizen. Rekeningen van
handelaren in délicatessen. Rekeningen van
hun huisheeren in Parijs, Londen en Monte
Carlo. Rekeningen van haar Fransche leer
meesters en gouvernantes, die per maand betaald
moesten worden, als verbleven de Carlingtons
nooit langer dan één week per maand in
Parijs. Rekeningen.... rekeningenreke
ningen
En verder die smoezelige briefjes, met een
naam, een adres en het woord „huissier" in den
linkerbovenhoek gedrukt. „Raymond Belforge
Boulevard des Italiens Huissier." „Robert
Dupont Boulevard Montmartre Huissier."
..Gaston Dufarge Rue de la Paix Huissier."
De beteekenis van „huissier" was Doris onbe
kend. Het was nog nimmer in het hoofd van
haar onderwijzeres opgekomen, dat de erfgename
van het fortuin der Carlingtons dergelijke woor
den moest kennen. In het begin, minstens vijf
jaar lang, dacht Doris, dat die beduimelde
papiertjes als visitekaartjes van arme menschen
dienden, die bij haar moeder in de gunst tracht
ten te komen, of die haar iets wilden verkoopen.
„Wat ztjn dat toch voor lui, moeder?"
„Och.... snertlui.... niets dan snert lui."
kreeg ze ten antwoord.
Maar daarna sloot mevrouw Carlington zich in
haar slaapkamer op en kwam er eerst uren later
uit met gezwollen oogen van het huilen. Pas toen
Doris achttien werd, kwam ze van de keuken
meid een ronde frangaise, die een pot een
pot noemde te weten, dat een „huissier" geen
„rondleurende koopman" was, maar niets
anders dan een deurwaarder. En al die lui
lieten hun kaartjes ten huize van mevrouw
Carlington achter, om haar eraan te herinneren,
dat ze failliet verklaard zou worden, als ze niet
binnen vier en twintig uur te hunne kantore
een reeds lang achterstallige schuld had afge
daan. Failliet gaan beteekent in Frankrijk wider
meer, dat elk meubelstuk, uitgezonderd één
bed, alle keukengerei, uitgezonderd éénbraadpaïi
en alle kleeren, uitgezonderd één japon of pak
in beslag kan worden genomen ten huize van
iemand, die failliet verklaard is.
„Daarom heb ik er zoo'n hekel aan, die af
schuwelijke papieren van die lui te ondertee
kenen," riep mevrouw Carlington uit, toen Doris
op naderen uitleg aandrong. „Rekeningen onder
teekenen kan me niet schelen. Het duurt jaren
en jaren, om iemand failliet verklaard te krijgen,
wegens schuldbekentenissen of onderteekende
rekeningen. Maar die wissels, die afgrijselijke
wissels! Ze kunnen je met een week failliet
verklaren, als je dat soort papieren geteekend
hebt."
.(Wordt vervolgd)