die dakloos zijn De onmisbare in de kleerenkast HET VOGELTJE BON KifEÜ ELIZABETH TURNER'S PRODUCTEN LEKO RIJWIELLAMPEN IN ROME I G. SCHOORL De mantel heeft geen ceintuur en sluit met zes knoopen, die in kleur overeenkomen met hoed en handschoenen Die kunnen ongeacht leeftijd, positie, gezindheid, onderdak vinden in ,,Meisj es stad, het kortelings door zusters Augustinessen geopend tehuis in Utrecht WAS HET NOODIG? WIE KOMEN ER? is de mantel, die even veelzijdig is, als de klap, waarmee men vijf vliegen vangt EEN GERUIT VESTJE ,T0Sh Prijsf2.25 HOORNBRUGLAAN 29 K RIJSWIJK Z. H VAN DEN Dommelstr. Dr. E. HOEKSTRA'» ZAANLANDSCH ZILVER Het wasschen van katoenen en wit-linnen goederen LEKO LICHT - BETER ZICHT VAN RIJN'S MOSTERD UTRECHT DE VROUW EN HAAR TIJD Vxcuiwen Prikkel- draadbarrica- des versperren landwegen, dijken en wei landen, maar het voorjaar stoort zich daar niets aan: pinkster bloem en speenkruid bloeien arge loos met wijd open kelkjes tusschen al die venijnigheid en pollen goudgele dotterbloem spiegelen zich In de sloot; het is immers lente en hun goed recht in volle weelde te staan bloeien. Geen ijzer en staal door menschenhanden gemaakt kan de natuur weerhouden haar bloemen te geven. En onwillekeurig dringt de vergelijking sich aan ons op; evenmin zal de schrikba rende liefdeloosheid en hardheid, die de rnenschen gepantserd tegenover elkaar doet staan, ooit de ware, edele liefdegevoelens kunnen uitroeien, die verborgen in de har ten van eenvoudigen leven en groeien en «en uitweg zoeken bijvoorbeeld in een stichting als „Meisjesstad." Meisjesstad, het tehuis voor daklooze vrou wen en meisjes, Waterstraat 2, Utrecht, waar zusters Augustinessen gastvrouw zijn. Vóór over Meisjesstad vertellen moeten we dan ®°k over de zusters Augustinessen vertellen, «ver deze jonge, moderne congregatie, die zich »biissie"-orde noemt. Voor het missiewerk in eigen land, het ver teederen van het harde, heidensche materialis- tendom, daarvoor zijn rnenschen noodig als zij, «^ield met een onwrikbaar idealisme, maar ook "tet een reëelen kijk op en kennis van het le- ^en, die verbluffend is. Deze eenvoudig geklee- «e jonge religieuzen (op straat zwarte man- en hoed) die in alle stilte, zonder aan den *eg te timmeren, niet anders geven dan daar Vaar het noodig is, de volheid van haar hart haar vrouwelijke capaciteiten, zijn er de le idde manifestatie van, dat er in onzen mo chten tijd, waarin zooveel ten hemel schreit, ?°k uitmuntend goede dingen zijn, te doeltref- "®nder in hun werking naarmate het vrijge- *«chten tijdperk grooter mogelijkheden schept. Gaat het aan van „geëmancipeerde" kloos terlingen te spreken? Zoo ja, dan past, die min «f meer oneerbiedige betiteling op deze volge- j'hgen van de derde orde van Augustinus. De kwalificatie liet me niet los toen ik in de vroo- •Üke, lichtgeschilderde spreekkamer zat te pra ten rnet Priorin Augustina, het blonde haar kortgeknipt, de jonge, forsche gestalte in het Ampele, zwarte ordekleed met leeren riem en baarse das, energiek van gebaar als ze het pe- jorientje opzij wierp in het vuur van haar be- teog. terwijl ze met eenvoudige woorden, waar achter groote bezieling, kloekheid en wijs in- ®teht straalden, vertelde van het werk. Religieuzen, die in 't volleg leven staan, zijn oeze jonge vrouwen, die een actief-contempla- jtef leven leiden en wier actie gestimuleerd en «ezield wordt door deze ééne gedachte; het eiSen geluk doorgeven. Elk mensch zoekt naar geluk, wie anderen JJ'at geluk wil brengen, kan niet beter doen dan bet eigen geluk doorgeven, want wat men zelf biet heeft, kan men moeilijk geven, maar van eigen bezit is het gemakkelijk uitdeelen. ■•Ons innerlijk geluk blijft rijk," zegt priorin Augustina, „in 't contemplatieve leven: de Hei- bge Augustinus heeft immers gezegd; „Ons hart «God is onrustig totdat het zijn rust vindt in Dit geluk willen we uitdeelen in het actie le. in ons werk. Sinds de zes jaar, dat onze «ongregatie bestaat, werken we aan de gezins- k°rg, hoofdzakelijk door het Franciscus Liefde werk; we hebben twee eigen scholen, bezocht «°or de kinderen van gezinnen, waarmee we ««ntact hebben, verder is het werk „hulp in de buishouding" in onze handen. Maar met één Bzoote categorie hadden we geen contact, een fAtegorie, die de aanraking met het „ware" ge- bik, met werkelijke, offerende liefde even noo dig, zoo niet nóg noodiger heeft; de alleen staande, de- onbeschermde, soms de uitgestoo- vrouw." Meer dan honderd vrouwen zwerven er al- te**1 al in een stad als Utrecht des nachts dak mos rond. Of een tehuis voor vrouwen-zonder- «nderdak zijn nut zou hebben? Het dertigtal zusters, dat na een verbouwing het pand hoek Oude Gracht, Waterstraat, Waar de centrale van al haar uiteenloopende Werkzaamheden gevestigd is, „Meisjesstad" zes maanden geleden openden, meenden ongetwij- feld. dat menige vrouw, die voor den nacht geen onderdak had, er zou komen aanbellen en «m opname vragen. En .dat moge dan al ge beurd zijn, toch is gebleken, dat Meisjesstad v«orziet in de behoefte van eigenlijk meer een soort „geestelijk doorgangshuis" te zijn, waar ^rouwen, die op straat stonden omdat ze wa- 'en gedwongen, om welke reden dan ook, haar domicilie te verlaten, een toevlucht vonden. Van welken godsdienst men is, van welken •eeftijd, welk verleden men heeft of wat voor even men leidt, welke de oorzaak moge zijn, dat men verstooten is, waar men vandaan komt, bet doet er niet toe: de deur van Meisjesstad Raat, ook midden in den nacht, wijd open voor *'e er aanklopt. Een bed in een helder ka- Jbertje wacht, een plaats aan tafel in de vroo- bebte eetzaal en de liefdevolle belang- e'ling en warme zorg van de zusters, die ten rbaichte van haar gasten slechts één wensch 'pbbenhun wat geluk en levensblijheid te ge- eb op haar verderen levensweg. Ik zou Meisjesstad willen noemen een groot Rezeiifg huis met een warme sfeer, die tot in kleinste hoeken dringt, waar een uiteenloo- Peud gezin huisvest onder de milde zorgzaam- p'd van de Augustinessen, die evenzoovelc toe- rfWijde moeders zijn. Zelf leven zij het vol maakte gezinsleven, dat is: 't dagelijksch leven, aarin de onderlinge liefde zoo volmaakt mo- gehjk beoefend wordt; het schept in huis een hef6r' een balsem is voor elkeen, die door et leven hard werd behandeld. ^zelfsprekend moet degene, die in Meis- tiA 0 °m onderdak aanklopt, gedurende den r'eri van baar verblijf daar (en dit is tot er 'n «Gelijke oplossing is gevonden) zich houden n de regels van het huis, dat beteekent, dat moet helpen om het huis te onderhouden, Ve *rvoor dan wekelijks een klein zakgeld als rsoeding wordt gegeven. Twee middagen in week is men vrij. Als Meisjesstad er niet geweest was, wat zou dan gebeurd zijn met de vrouw, moeder van «r kinderen, die door haar man, ow overi- pns zeer begrijpelijke redenen, het huis uit ,rrj_ Bejaagd? In Meisjesstad vond ze een tij- (Ike toevlucht; het leven daar en de omgang tei i.de. zust;ers was voor haar een soort gees- vA e mkeer; in de weken van haar afwezig- m bekoelde de rechtmatige toorn van haar man, die ten slotte zijn vrouw, na haar ernstige belofte van beterschap, weer bij zich terug nam. Had Meisjesstad haar niet op genomen, wat was er dan ge worden van de jonge vrouw, die men bewus teloos langs den weg vond en die nu met haar kindje daar woont, tot ze een betrkeking heeff gevonden, of een echtgenoot. Huwbare meisjes en ongehuwde moeders zijn door haar verblijf in dit tehuis allerminst van de kans verstoken een goed huwelijk te sluiten. Aan de stichting is ook 'n huwelijksbureau verbonden. In een kraakhelder bedje in een huiselijke kamer (geen zaal) ligt het kindje en lacht ons met wijdopen oogjes tegen. Een jonge zuster knielt voor het bedje om een draad, die het losgetrokken heeft, uit z'n garnalenvingertjes te peuteren. De moeder, die overdag buitenshuis werkt, slaapt hier bij haar kindje, zoo is het immers ook in het gezin. En ik vraag me af, wat er in de moeder omgaat, of het niet wel milde, welwillende gedachten moeten zijn, als ze des avonds in deze omgeving terugkeert, waar ze, volkomen belangeloos, is opgenomen als één, die alleen omdat ze mensch is, van zelfsprekend recht heeft op liefde, op meele ven, op belangstelling en hulp, op een beetje geluk Hier zijn geen groote zalen, geen aaneenge- rijde bedden, maar voor ieder is er een eigen kamertje; er is geen massageest, geen uniform. Het driejarig Paultje (de moeder werkt in huis) ligt tusschen het speelgoed z'n middag slaapje te doen op een laag rustbedje in z'n eigen blauw broekje en wit truitje. Hier is geen dwang, geen geduld worden, niets van een ge stichtsgeest; het is slechts een trachten met kleine, eenvoudige, eigenlijk zoo grootsche mid delen, wat geluk, wat levensblijheid te bren gen in levens, die dat ontbeerden en er mis schien daarom andere dingen voor in de plaats zochten. Eens werd er een vrouw in Meisjesstad ge bracht door haar eigen man, die haar niet langer bij zich wilde hebben, nadat ze hem bedrogen had. Door haar de straat op te ja gen, begreep hij, wat er van haar zou worden. Een bijzonderheid is dit geval waaróm de man z'n vrouw verstootte, helaas, niet het bijzondere is echter, dat dan een tehuis als Meisjesstad haar deur openstelt, waar niet slechts materieele verzorging wacht, maar waar overal in huis de edele, heelende sfeer van liefde heerscht, die de zusters er door haar onderling leven brengen en vanzelf dóórgeven aan degenen, die met haar onder één dak wo nen. m Wie heeft leeren inzien, dat liefdeloosheid en hardheid van rnenschen onder elkaar de schuld kunnen zijn van veel kwaad, van strie mend leed en van groote ellende, die begrijpt, dat daartegenover ook allesgevende, belange- looze, in God gegrondveste liefde, die vanzelf sprekend in den omgang wordt gelegd, won deren ten goede kan uitrichten. Degenen, die Meisjesstad verlaten na er tijdelijk onderge dompeld te zijn geweest in een goede bejege ning en een edele gezindheid, nemen in het leven, dat ze opnieuw gaan opbouwen 'n stukje mee van het goede, dat haar dichter kan bren gen bij het ware geluk. Dat is het positieve goed, dat Meisjesstad doet, naast het negatieve: het tegenhouden van moreel kwaad, dat zich opdringt aan een vrouw, die geen huisvesting heeft. Zeker, er zijn meerdere tehuizen, waar dak- loozen liefderijk worden opgenomen zoowel van andere gezindte als neutrale. Meisjesstad van de Augustinessen van Sint Monica is het eer ste en eenige katholieke. Daarom verdient het onze warme belangstel ling en den steun van allen, die èn het houvast van het geloof bezitten èn de bescherming van het gezin en moeilijk kunnen realiseeren, wat het zeggen wil, van het laatste, of erger, van beide verstoken te zijn. A. Bgl. De zomermantel-mode is ditmaal al zeer elastisch: er is de martiale swagger, breed van schouder en breed van zwier bij het gaan; er is de aangesloten mantel, die tailleurwerk ver raadt; er is het gekleede genre, veelal met doorstikwerk versierd en er is de sportieve jas, die een grootere of kleinere gelijkenis vertoont met de hier afgebeelde, het model, dat véél gedragen zal worden, omdat liet makkelijk is. Wij Hollandsche vrouwen geven bij den aan schaf van een nieuw stuk voor de kleerenkast over het algemeen eerder de voorkeur aan het „gemakkelijke" dan aan het geraffineerde en coquette, dat immers van geheel onze persoon lijkheid: haar, gelaat, schoeisel, tasch enz. een veel grootere gesoigneerdheid vraagt. En de mantel, dien u hier gedragen ziet door de vrouw, die juist afscheid neemt en daarmee al iets van het aanstaande reis-seizoen suggereert, is van de soort, die de draagster op dit punt wei nig hooge eischen stelt. Deze jas van een grijze of beige of nog teer dere tint het bovenste van den room die 'n dag gestaan heeft als u wilt in vischgraat- patroontje is sportief, maar maakt naarmate de coupe perfecter is, een gekleederen indruk. Het eenigszins stijve van'den klassieken redin- got-mantel is ondervangen door de soepele halsafwerking Korte film van Meisjesstad. Boven: rustkamer; midden: een der Zusters bij moeder en kind.; onder: de Zusters in de kapel Het bewijst alweer, hoe de mode er dit jaar op uit is, zonder het sportieve te la ten varen, door zachtere lijnen, het vrouwelijke in onze kleeding weer meer naar voren te ha len. De insteekzak schaadt de onberispelijke lijn niet en verschuilt zich min of meer in den zijnaad, maar mag nauwelijks gebruikt worden, want de aangesloten snit tolereert geen enkele oneffenheid. Dat een dergelijke jas practisch is omdat men zich 'er bij veel verschillende gelegenheden in kan toonen, zal niemand ontkennen. Het is het kleedingstuk voor het tusschenseizoen, om dat het noch bij een grijzen, noch bij een stra lend blauwen hemel misstaat, omdat men er evengoed een wol als een dun zijden jurkje on der kan dragen, omdat men er, naar gelang hoed en handschoenen gekozen zijn. een zeer sportieven of een gekleederen indruk mee kan maken. Bovendien is zoo'n mantel onmisbaar in het reisseizoen, als we ons per trein, auto of boot doen vervoeren. Het mag echter niet ontkend, dat dit model, wil het tot z'n recht komen, aan de jeugdigen en slanken moet blijven voorbehouden. Troost u echter, die zich niet onder deze categorie kan rekenen: ook voor degenen, die daar buiten vallen geeft de mode keuze aan modellen te over. die u of op maat kunt laten maken, of uit de confectie kunt kiezen. A. Het vogeltje neemt ongetwijfeld een groote plaats in in het hart en, al lijkt dit nu lijn rechte tegenspraak, ook in de maag van den Italiaan. Wie Axel Munthe's „San Michele" gelezen heeft, denkt natuurlijk, dat het nu voorgoed gedaan is met de vogeljacht in Ita lië. Dit is echter alleen maar het geval op het eiland Capri. Op het vaste land is de jacht op lijsters, leeuweriken, merels, zelfs op dood gewone musschen nog een geliefde bezigheid. Het heeft voor iemand, wien geen jagersbloed door de aderen vloeit, iets lachwekkends, de heeren krijgshaftig aangedaan tegen die kleine, teere diertjes te zien optrekken. En dan is het nog niet eens een strijd met open vizier, want er bestaan allerlei middeltjes, om de beestjes in een hinderlaag te lokken. En die zijn voor elk soort gevogelte verschillend. De leeuweri ken, die een hooge vlucht hebben, worden ge troffen in hun zwakke punt: de nieuwsgierig heid. De jager zet 'n levenden of een opgezet ten uil op een niet te hoogen stok. De eerste gaat natuurlijk ten bewijze van protest flad deren en de laatste wordt kunstmatig in be weging gebracht. Als de vogels daar een van hun soortgenooten grimassen zien maken, gaan ze er op af om te zien, wat er nu eigemijk mee aan de hand is. Van de gelegenheid, dat de leeuweriken zoo ongeveer op manshoogte rond vliegen, maakt de jager gebruik om te schie ten. „Een klein kunstje", zult u wellicht zeg gen. 'n Soortgelijke truc bestaat uit een rond spie geltje, dat allerlei lichtflitsen op de omgeving toovert. Ook op dit buitengewone verschijnsel komen de leeuweriken haastig af. De merels worden getroffen in hun snoeplust. Als in 't voorjaar de klimopplanten hun tros sen zwarte besjes dragen, bouwt de „moedi ge" jager een hutje, waarin hij 'n paar schiet gaten laat. Veilig achter deze verschansing bestookt hij de merel, die rustig van de bes jes smult. Stellig hoort er 'n zekere geoefend heid toe, om het toch altijd zeer schrikachtige vogeltje 'te treffen en hierin schuilt dan ook het genoegen voor den echten jager. Heeft hij het ontzielde lichaampje eenmaal op zijn hand. dan heeft het de grootste aantrekkelijkheid voor hem verloren en het gebeurt vaak, dat hij zijn heelen buit achterlaat in een of andere „trottoria" (eethuis). Dan begint de vreugde voor de vogeltjes-eters. Onder deze zijn ware kenners en met zooveel voorzorg en kunstgre pen als het werd geslacht, met evenveel toewij ding wordt het ook bereid. Een lijster bijvoorbeeld geniet een andere toe. bereiding dan een leeuwerik of een musch. De lijster wordt als sandwich-belegging verwerkt. Een lijster, een sneetje brood; een sneetje brood, een lijster etc. Heele guirlandes worden zoo aan het spit gebraden en in de étalage ge hangen. Om de aantrekkelijkheid te verhoogen, zorgt men, dat het kopje en de pootjes aan weerskanten uit de sandwich komen kijken. Een leeuwerik van zijn grauwe veertjes ontdaan is een armzalig cadavertje. Om zijn schamelheid wat te bedekken wordt hij tusschen twee plak jes spek gebonden, krijgt een stukje pikante worst in zijn uitgehold lijfje en een blaadje sali in zijn bek. Zoo toegerust wordt hij zacht jes in boter gaargestoofd en in zijn geheel op gegeten. Als u den Italiaan daar tegenover u met zichtbare voldoening het fijne schedeltje en de dunne pootjes tusschen zijn tanden ziet kraken, qualificeert uw altijd parate critiek hemoogen- blikkelijk als: dierenmishandelaar, doch als u even later een wandeling maakt, ziet u al weer, dat u te vlug bent geweest in uw oordeel. Langs alle balcons hangen vogelkooitjes op een beschut plaatsje of zorgvuldig toegedekt met een doek tegen de al te scherpe zonnestralen. (Het houden van vogels in kooien is volgens ons een andere vorm van dierenmishandeling. Red.). En in het milde voorjaarszonnetje ziet u een grooten auto, geheel volgeladen met vogel kooitjes. Hierin, huizen de meest uitheemsche zangertjes: een Baltische spreeuw, een Japan- sche nachtegaal, een Braziliaansche merel, een paar parkietjes, een colibri, een Amerikaansche toekan (pepervreter), die met z'n enormen sna vel den indruk maakt alsof hij een carnavals- neus heeft opgezet, een kardinaaltje, dat met waardigheid zijn scharlakenrood pakje draagt, een papegaai, een vliegenvangertje en natuur lijk het traditioneele kanarievogeltje. Als er verder nog een plaatsje in het rollende asyl open is, kunt u er een paar tortelduiven vin den, een paar Hollandsche kippen, een aapje of een Perzisch katje. De auto trekt altijd ge weldig veel bekijks en menig Romeinsch huis vader, die op Zondagmorgen uitgaat om wat lekkers voor zijn kinderen te koopen, komt in plaats van met een doosje taartjes met een vogeltje thuis. Zooiets kan echter alleen gebeuren in de len te of in den herfst, want 's zomers verlaat de vogelauto het warme Rome, om ergens langs de kust of in het noorden van Italië zijn geluk te beproeven. C. P.—D. De ruiten stoffen zullen wel nooit geheel uit de stoffen-collecties verdwijnen. De groote ruit, de veelkleurige ruit, de sprekende blok, die het sportief element suggereeren, hebben in de laatste jaren waarin het sportief element in de kleeding hoe langer hoe meer naar vo ren is gekomen, vast burgerrecht verkregen. Voor wie over fantasie beschikt,, zijn de moge lijkheden om met 'n lap.ie van 'n vroolijke, kleu rige ruit wat jurken en rokken op te fleuren, eindeloos. De bijgaande teekening geeft er een voorbeeld van. Het eenvoudige vest, van voren met geprononceerde, aangeknipte punten, die aan het geheel iets kwieks geven, is bedoeld om het blouse-en-rokachtige tot een harmo nisch geheel te smeden. Is 't niet? Dat kan ons op vele uren van den dag te pas komen ofwel omdat we ons wat rillerig voelen in een enkele blouse, zij het dat de zucht om er „eens an ders uit te zien" ons drijft, een zucht, die ons allemaal op z'n tijd wel eens te pakken heeft. Dit vest-ontwerpje volgt het moderne silhouet, met de even ingesnoerde taille en het uitwip pende op de heup, de zoogenaamde boeren- costuum-lijn. die we ook dezen zomer in ver scheidene modellen terug zullen vinden. A. Etenslucht in hui» Etenslucht is dikwijls moeilijk uit huis te verdrijven. Strooit men echter op de keuken kachel wat poeder van cederhout, dan zal de lucht van het gekookte door den goeden geur van het cederhout overtroffen worden. verwijdert voor altijd met wortel op GEZICHT en LICHAAM, waarbij weder aangroeien uitgesloten. WAARBORG: SCHRIFTELIJKE GARANTIE VRAAGT GRATIS BROCHURE AAN BRIEL eindhoven VERSTER DE LINNEN WEVEBS SINDS 1847 Levering rechtstreeks aan particulieren van complete HUWELIJKSUITZETTEN en ook van kleine aanvullingen voor Uw linnenkast Vraagt vrjjblijvend stalencollectie en reizigersbezoek aan huis Bloedzuiverende Gezondheidspillen Deze pillen hebben een zacht-laxeerende, versterkende kracht en bestrijden de onge makken ontstaan door onregelmatige spijs vertering en onzuiver bloed zonder in het minste te schaden. De werking dezer HOEKSTRA-bloedzuive rende pillen bestaat daarin, dat zij de stof wisseling en de af- en uitscheidingen in het geheele org&Aisme bevorderen. Te gebruiken 3 maal daags 26 stuks. Verkrijgbaar in de meeste Apotheken en Drogisterijen 55 ct., 90 ct., 1.56 per doos, inh. 75, 135, 250 pillen. Neemt eens proef! Zend deze adv. met bij voeging van 16 ct. in postzegels, aan MIJ. HOEKSTRA, Heerengracht 33, Amsterdam. U ontvangt dan 35 pillen, met gebruiksaan wijzing. AMSTERDAM OPGERICHT ROKIN 1868 VOORHEEN KALVERSTRAAT 51 Wie het huishoudgoed thuis wascht, doe het oordeelkundig Van groot belang is het gebruik van zacht water. Wie geen regen water, dat het allerbeste is, kan verkrijgen, voegt wat soda toe aan te hard leidingwater. Men doet eerst de soda en dan pas de zeep in het water, anders lost de soda de zeep op. Zet wit en kleurecht bont goed, voor het wasschen, geruimen iijd in de week en spoel en wring het xoeekwater goed uit. Stoffig goed eerst buiten uit slaan en dan weeken in water met zout, dat neemt ook onaangena me reuken weg. Bit zoute water moet goed uitgespoeld worden voor het goed in 't zeepsop gaat. Los de gebruikte zeepsoort, wel ke ook, volkomen in warm water op vóórdat het waschgoed in het sop gaat. Kook de wasch niet te lang, nog beter dan koken is het de wasch te broeien, dus tegen koken aan te houden. Heeft men gelegenheid om bui ten te bleeken, dan is er geen me thode verkieslijker om een heldere wasch te krijgen; bij kunstmatig bleeken ga men voorzichtig te werk met een van de bekende bleek middelen, waarna héél dikwijls ge spoeld dient te worden. Wanneer er zeep in het goed achterblijft, geeft dit bij het strij ken gele vlekken. In een wringmachine heeft het goed aanmerkelijk minder te lij den dan door wringen met de hand, omdat de weefsels gespaard ivordcn. Noch badhanddoeken noch ander goed van badstof zijn be stand tegen wringen met de hand omdat de draden van dit weefsel daardoor knappen en het doek op den duur gaat scheuren. Het vergemakkelijkt de wasch wanneer men het goed niet te vuil laat worden. Erg vuil babygoed wordt geweekt en uitgespoeld vóór het in de wasch meegaat. Géén scherpe middelen gebruiken bij baby- en kindergoed. Waschgoed van patiënten moet afzonderlijk gehouden worden; bij besmettelijke ziekten raadplege men den geneesheer. Commissie tot voorlichting op huishoudelijk gebied Van de oudste en meest bekende fabriek in Nederland. Pr. fabrik. VRAAGT UWEN WINKELIER DAMES EN MEISJES MAAKT NU ZELF UW KLEEDING Zendt bon en 25 cent aan postzegels bü voorkeur van 3 cent en U ontvangt een mooi boek met ruim 100 maten en modellen en tevens een gratis apparaat om U te laten zien hoe gemakkelijk onze methode is om THUIS alle kleeding te leeren maken en vermaken. Naam: aan INSTITUUT E. N. S. A. I. D. Tolsteegsingel 54 - Utrecht Adres:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 9