SIBELIUS ALS SYMPHONICUS 3-e V.hüuL i'Bus Onze Omroepers komen in I 90.000 gezinnen L 4 HAT l®i B LG1 Werkt IJ mede aan den opbouw'? ips Bouwbedrijf Haarlem-Santpoort doet het ook! WAAROM ZOEKT GIJ FOTO-ENGEL Wa«»c*herij „KLEVEHPAHK" PIUS-ALMANAK Óixifd mitdemTode ZONDAG 16 JUNI 1940 mm Utgfi mÊÊËm Vraagt prijsopgave voor landhuizen en werkzaamheden: TWIJNDERSLAAN 9 TELEFOON 16902 HAARLEM Gramofoonkron iek De eigenaardigheden van onze symphonische cultuur SCHRIFTVERBETERING INST. REIBER-NAN Joh. van Wunnï1* BEUN'S LOEM EN MAC AZIJN V.B.-CORSET I890-I94Q JRfiR noteert voor het LANGE JASSEN 20 et. WASSI HEN en STRIJKEN van en KORTE JASSEN 15 ct. DROGISTERIJ HENRI BENDE LAAT UW GRAFWERK HAARLEMS MATRASSENHUIS Het eenigste werk HOF 6 - ALKMAAR mwmm, mm: -- m* D«r Water voor den „haver-motor". Een welkome verfrissching voor den trouwen viervoeter, die ons thans weer uitnemende diensten bewijst en derhalve recht heeft op een goede verzorging GIERSTRAAT 75 - TELEFOON 14858 HAARLEM Vakwerk 't kenmerk H.K.B.-GEBOUW ZALEN TE HUUR SPAARNWOUDERSTR 63 KLEVERPARKWEG 7 GROOTE HOUTSTRAAT 135 TELEFOON 15499 flnTH0niESTR:59 H PPRLEm CARRIERS Santpoorterstraat 41 VERVAARDIGEN BIJ C. A. SWAALF A ft E It E t i\ I I 1% „ST. CAELILIA" van DE GRAAFF Opmaken van matrassen NU 11.50 en 12 waarin U alle gegevens uitgebreid vermeld vindt betreffende hei katholieke leven is en blijfi hei katholieke-adressenboek, de jaarboek voor de Kaiholieken van Nederland, waar van dezer dagen de uitgave 1940, de 66sie jaar gang, is verschenen. Zoo U zich hei bezit van deze onmisbare gegevens bron nog niet hebt verzekerd, zorgt dan per om gaande daarvoor I Uw bestelling wordt gaarne in gewacht bij Uw boekhandelaar en bij de uitgeefster: Gironummer 1048 63 Ondanks de verhoogde prijzen van papier en an dere hulpstoffen, zijn de prijzen nog dezelfde, n.1. f4.50 gebonden en f3.50 ingenaaid; franco per posl respectievelijk f 4.80 en f 3.80 VOOR CHEMISCH REINIGEN KIEST MEN AMSTERDAM v.Baerlestraat 19,Telef.27368 HAARLEM Plein 22 Telefoon 16761 HILVERSUM 's Gravenl.weg 29, Telef. 8704 Ook gevestigd te: DEN HAAG, BEVERWIJK en LEIDEN. NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT VLUG EN ALS NIEUW TERUG iiminiimniiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiniiiiiiiiiiiiuiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii 9 Een aantal Rotterdamsche geëvacueerden in Den Haag is door het Mobilisatie Comité Breit allen meein staat gesteld, wollen kleeding te vervaardigen Bij het graf van den Onbekenden Soldaat te Brussel Leden van de Duitsche Weermacht brengen een bezoek aan het oorlogsmonument in de Belgische hoofdstad De krijgsverrichtingen ter zee. Een Duitsche mijnenlegger op weg vooK het leggen van versperringen -■ La Nation Beige is het eenige dagblad, dat op het oogenblik in Brussel verschijnt. De krantenverkoopers vervoegen zich aan het gebouw, om een vergunning te krijgen voor het verkoopen der edities Het reeds lang afgedankte station netje Lent is nieuw leven ingeblazen. Een nood-restauratie verleent er zelfs een kleurig cachet aan Plundering ivordt met den dood gestraft. Deze ernstige waarschuwing heeft ook in België er toe bijgedragen, dat het eigendom van de geëvacueerden geëerbiedigd wordt Selfs In een beschouwing, die wij al eens eerder naar aanleiding van het verschijnen van een Sibelius-album aan Jean Sibelius, Finlands nationalen componist wijdden, was weinig ge legenheid om in te gaan op het symphoniscn oeuvre van den man, die de toonkunst van Finland representeert. Dit album bevatte uit sluitend stukken, die andere kanten van dit talent in het licht brachten: symphonische ge dichten en tooneelmuziek, genres, waarin Sibe lius zich altijd wel op de gelukkigste manier schijnt geuit te hebben. Er is echter ook van Sibelius' tamelijk omvangrijk symphonisch oeuvre hij schreef zeven symphonieën in ons land aJ evenmin veel bekend geraakt als van zijn andere werk. B;j een sporadische uit voering van een symphonie is het meestal ge bleven. Ook dat is niet onverklaarbaar: Sibe lius neeit in de eerste plaats in ons land wei nig introductie gevonden, gedeeltelijk zeer ze ker ten onrechte, maar toch niet geheel en al. Het concertwezen van ons land is toegespitst op de symphonische kunst. Onze volksaanleg ls in wezen niet dramatisch, doch vertoont een veel sterkere neiging naar de abstractie. Dat is een en misschien wei de voornaamste reden, waarom het muziekleven zich by ons zoo een zijdig ontwikkeld heeft en bü verregaande ver- waarloozing van de muzikaal-dramatische kunst zich vrywel uitsluitend richtte op de opperste cultiveenng van het symphonie-orkest en zijn repertoire En onder den invloed van deze een- zydige ontwikkeling vertoont ook dit repertoire bepaalde eigenaardigheden, waardoor het zich by ons onderscheidt van dat van andere lan den, waar de muzikaal-dramatische kunst wer kelijk verbreid is Daar ziet men, dat het re- pertoire der symphonie-orkesten veel gemakke lijker wordt aangevuld met programmatische muziek, of muziek, die toch in 't algemeen va* een litteraire of althans buiten-muzikalen im puls uit ontstaan is. Men vergelijke de program ma's van buitenlandsche orkestinstellinsen maar eens met de onze wat iedereen door bestudeering van radiogidser doen kan en men zal zien, dat er in de samenstelling met onbelangryke verschillen te voorschyn komen Dit wil natuuriyk niet zeggen, dat de hiei bedoelde categorieën van muziek bij ons geen burgerrecht hebben verkregen. Integendeel ook in het repertoire van een Nederlandsen symphonie-orkest zijn tal van dergelijk* stuk ken aan te wijzen, die er vaste bestanddee ei; van geworden zijr. en die dan x>k tot het zoo genaamde standaardrepertoire gerekend wor den Toch zou men wel by een dieper gaan.it .- stui ten niet alleen in bet aantal van d'''ij'te werkeh. maar ook in het aantal keeren, dat zy tot uitvoering gebracht worden. Het lijkt heel natuuriyk, dat ia een land als het onze. waar men zich by uitstek heeft toe- gelegd op de cultiveering van de symphonische kunst, dit begrip ook mef een zekere exclusi viteit wordt verstaan. Men mag dan alle mo- gelyke anders geaarde werken daarby spelen de kern van het repertoire is en blyft de sym phonie; de rest blijft minder of meer belang rijke aanvulling, werk, dat voor het repertoire niet van het allereerste belang geacht wordt In deze situatie schuilt ook wel ten deele een verklaring voor de schoorvoetende wyze, waar op onze orkestinstellingen zich by de muziek- productie van na 1920 aanpassen. De hedendaag- sche muziekproductie immers is in wezen niet meer symphonisch. Wat zij wel is, valt moeilyk in één woord uit te drukken. Zij beoefent allerlei genres en vormen, waarvan er vele zyn, die uit de samenwerking tusschen tooneel of litte ratuur (zang) en muziek ontstaan zijn, maar waarvan in ieder geval de symphonische vorm wei een der minst gebruikelijke is. Men kan natuurlijk van meening zyn. dat het sympho nie-orkest zich dan maar heeft aan te passen aan den nieuwen tijd en naar andere manieren van musiceeren moet zoeken, doch dit doet mets af aan het psychologische feit. dat een volmaakt gespecialiseerd symphonie-orkest van zijn standpunt ai dergelyke muziek, die niei- sympnonisch is in den letterlyken zin van het woord, ais eenigszins vreemde zaken beschouwt Zoo bezien kan men hierin ook eenigszins een verklaring vinden voor de omstandigheid, dat men ten onzent het orkest-oeuvre van Debus sy niet met even groote overtuigingskracht ge propageerd heeft als de echt symphonische kunst der Duitsche componisten van het laatst der vonge eeuw. Er bestaat in dit eenzydig aanhangen van de symphonie zelfs een zeker formeel conservatis me. Max Reger, die verscheidene zeer belang- ryke en omvangrijke orkestwerken voor groote ensembles schreef en wiens kunst by uitstek abstract van aard is, vond altijd slechts spaar zame uitvoeringen, terwijl hy pas de laatste Jaren, nu de begrippen zich beginnen te ver- breeden, veelvuldiger ten gehoore wordt ge bracht. Mahler daarentegen, die geweldige sympho nieën schreef, vond in het bolwerk der sympho nische kunstbeoefening, het Concertgebouw een dirigent en een publiek bereid om een waren cultus jegens hem te ontketenen Deze verkia ring levert natuurlijk niet de oplossing voot alle kwesties van dezen aard, die men kan op werpen, doch deze verschijnselen mogen toer. wel eens onder de aandacht ;ebracht wordci omdat zij wel degelijk kunnen bydragen tot een beter begrip voor sommige eigenaardighe den van ons concertleven. En nu is het wel merkwaardig, om tot Sibe lius terug te keeren, dat deze componist, auteui van verscheidene belangwekkende werken van programmatische allure of voortgekomen un een buitenmuzikaal uitgangspunt, als sympho- nicus zyn grootste kracht niet bewyst. terwijj als men eens iets van hem uitvoert in ons land daarvoor toch meestal een symphonie wordt gekozen. Men kan over deze symphonieën lange of korte beschouwingen houden, eenvoudig ge zegd vallen zy tegen. Ze zijn niet slecht, maar ze zyn zeker niet op een lyn te stellen met de meesterwerken of ook maar met de goede werken der symphonische litteratuur waarmee wij zoo vertrouwd zyn, dat wij het niet kunnen i laten dit niveau als waardemeter te gebrui ken. Ook de vijfde symphonie in Esmaj, op. 82. waarvan Serge Koussevitzky met net Boston Symphony Orchestra op H. M. V. DB 316871 een voortreffelijk gespeelde vertolking gaf, be wijst toch niet meer dan dat Sibelius een knap man is, maar zy geeft den hoorder, die zijn an der werk niet kent, er geen idee van. dat Sibe lius ook een boeiend muzikant kan zijn en veel meer dan een epigoon, zooals hij zich noga) eens in deze symphonie toont. Een symphonie in den echten zin kan men deze tamelijk rhap- sodisch ontworpen drie deelen feitelijk niet noemen. De gevoelsinhoud van het werk is die van stemmingrijke muziek, welke echter op deze manier haar vorm niet heeft kunnen vin den en wat grauw, onbestemd spanningloos en bijaldien eenigszins vervelend verloopt. In een land met een muziekcultuur als het onze is juist dit symphonische zwak van Sibe lius voor hem, maar ook voor ons, fnuikend ge weest. in menig ander land zou men hem wel licht van een andere zijde, van zijn sterkste zijde n.l.. hebben aangepakt. In ons land heeft een man, die zich aandient als symphonicus en toch geen eerste klas symphonicus blijkt te zijn, snel „versungen und vertan" Zijn andere werk valt niet binnen de te een zijdige belangstelling van de leiders onzer or- kestinstellingen Men acht dit onwillekeurig van minder belang, misschien ook wel van te geringe orde en vreest ietwat voorbarig, dat de rest dan ook wel niet veel zal zijn De sym phonie en de vraag of een componist een sym phonie kan schrijven zijn tengeyolge van onze concertpractijk de maatstaf gaan vormen voor de beoordeeling van een talent Aangenomen dat de symphonie een der hoogste kunstvormen der West-Europeesche muziek is, kan men dezen maatstaf niet foutief noemen, maar zij is we) te hoog en te onpractisch. Zij kan. naar men moet vreezen. ertoe hebben bijgedragen, dat men zich ten aanzien van Sibelius vergist tieeft. Bij Sibelius is stellig veel zeer welkom- er bruikbare muziek te vinden en hij is in ieder geval de maker van het hier reeds vroeger be sproken symphonische gedicht „De Bard" dat een der belangrijkste stukken is uit de impres sionistische periode buiten den Franschen in vloed. Dit stuk wacht in ons land nog altyd op den dirigent, die het zich wil aantrekken om ei net repertoire van zyn orkest weliswaar niet rr.et een symphonie maar wel met een boeietic stuk mee te verrijken. En daarom moet het een concertinstelling tenslotte toch begonnen zijn L. H. Moed en vertrouwen, onze inrichting zal nooit een andere inrichting worden. Wij blijven van ouds het eenig speciaal-adres in handschriftverbeteren. - Wacht niet, maar geeft U op voor een van onze dag- of avondcursussen. Opgericht 1899 Ki Houtweg 8. Tel 17655. Haarlem SPECIAAL ïDKES voor MATRASSEN en. DLl/o. SCHAGCHELSTRAAT 13 - TEL. 10'2Xi Repareeren en Bijvullen van Bedden en Matrassen, in een dag retour Wij maken veerenbedden - d e e 11 e nog langer DAMES, naar iets dat voor de hand ligt? Een is voor U de remedie die de uitkomst brengt TKMPKLIERSSTBAAT 35 TEL. 12693 HAARLEM Ontwikkelen Afdrukken Vergrooten Camera's v.a. ƒ2.50 TELEFOOn I093I Speksteenpoeder Borax Aluin Bleekpoeder Naftaline 10 ct. p. half pond 10 ct. p. half pond 10 ct. p. half pond 6 ct. p. half pond 25 ct. per pond (loco) Karlsbader Zout 10 ct. p. h. w Zuiveringzout 10 ct. p. half pond Zoutzuur p. gr. fles 10 ct. Ammoniak p. gr. fles 10 ct. Mierendood, snelwerk. 40 ct. p. ons Tafel Suikerzoet 2 pakjes 20 ct. ZIJLSTRAAT 84 TELEF 10543 HAARLEM Dil garandeert U prima uit voering, in alle prijzen! roonzaaj Electr. Steenhouwerij Haarlem. Judith Leysterstraat 1921 Telefoon t0295< REPETITIE en OPGAVE VAN üSUt.'- Kinderkoor op Dinsdag 5.30 u contr 5 ct Mannenzangvereemging op Dinsdagavond 8 uur contributie 16 Dameszangvereenlglng op Woensdagavond 8 uur contributie 16 ci De bijeenkomsten hebben Dlaats in bei iEBOTJW ,ST BAVO" SMEDESTKaa HET BEST''''' GR. HOUTSTRAAT 103 TEL 11*85 IN I DAG RETOUR 99 Ons Blad 99 Al he ^0o

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1940 | | pagina 4