DRUKTE IN DE VEENDERIJEN
552b
ÉI
Onze Omroepers komen in
90.000 gezinnen
Wmm.
k r*
■Hi
Over den muzikalen
smaak
Wasseherij „KLEVLIIIMKK'
KOE IN HUIS
FOTO-ENGEL
Al. FIT"
Joh. van W unnik
ZONDAG 21 JULI 1940
De groote waarde Van het
Gregoriaansch
iioteertvoorhet LANGE JASSEN 20 ct.
WASSt HEN en en
STRIJKEN van KORTE JASSEN 15 ct.
F. G. J. REERKENS
TRIPLEX
HENRI BENDE
INST. REISER-NAN
Geopend
Moderne Kunst
LAAT UW GRAFWERK
t
r f
mWie in een glazen huisje woont". De
ruitenbeschermingspuzzle van een warenhuis
te Heerlen
In de veenderijen van de Peel nabij Helenaveen in Noord-Brabant wordt nu de turf ge
stoken, welke een kostbare vervanging van steenkool voor den komenden winter beteekent.
Uitgespreid wordt het product gedroogd en opgestapeld om verzonden te worden.
Zorg voor mo paard, nu de motor voor velerlei
transport is uitgeschakeld en de trouwe viervoeter
de helper in den nood is
l^»S—i
e
liKill
F i
Groote vacantie beteekent voor de jeugd een heelè maand van vrijheid, en waar zou jong Amsterdam zich beter ^en bewoner van de Nieuwe Laan te Delft plantte zeven jaar
.7 7, ,7» geleden eenige mandarijnenpitten in een bloempot en later in
kunnen vet maken dan op den beroemden „apenboom van het Vondelpark den vollen grond. Thans is een rijpende vrucht het resultaat
Het koren is rijp en de landman is
tevreden over den oogst
Sanipoortersiraat 41
FIJNHOUT- FIV TBIPLEXHANDEL
Nog geen distributie van Melk.
MELK MAAKT U ZELF MET
KRAUSE VOLLE MELKPOEDER
0.85 per half Kilo
ZURE melk meer.
Een uitkomst voor elke huisvr.
Nu geen DOORGELOOPEN of
ZURE melk mear.
Het is geen hamsteren indien
U eenige voorraad neemt.
NUmag het nog verkocht
worden.
ZIJLSTRAAT 84 - HAARLEM
TELEF. 10542
Onderschrift: 'n Ideaal product.
Volledig oplosbaar in water.
Billijk-Voedzaam.
Ontwikkelen Afdrukken
Vergrooten
Camera's v.a. ƒ2.50
SPECIAAL
SCHAGCHELSTRAAT 13 TEL. 10286
Repareeren en Bijvullen van Bedden
en Matrassen, in één dag retour
J de opvoeding Uwer studee-
VUQCrS rende kinderen vraagt ooKj
dat zij zich een degelijk en vlug handschrift
hebben eigen gemaakt. Inlichtingen en aaö'
melden dagelijks:
Ao. 1899 - Kleine Houtweg 8 Tel. 17653
Thans gevestigd:
RIJKSSTRAATWEG 281
niil I ICTTIi van Uw PLATEN en FOTO'9
UmLIüOICn VOORDEELIGST ADRES-
GIERSTRAAT 53 HAARLÊ^
ASBEST-CEMEfï
3LJLUM. M.JL PRODUCTEN
zijn concurreerend. De platen zijn mooi ?ah
kleur en zuiver haaksch 'op de 4 kantel
F. C. MISSET JR. houthandel
VERVAARDIGEN BIJ
C. A. SWAALF
Dii garandeert
prima uil
voering, in alle
prijzenl
Toonzaaj Electr. Steenhouwerij
Haarlem. Judith Leysterstraat 1923
Telefoon 1029?
VOOR CHEMISCH REINIGEN KIEST MEN
AMSTERDAM
V. Baerlcstraat 19, Telef^7368
HAARLEM
Plein 22 Telefoon 16761
HILVERSUM
's Gravenl.weg 29, Telef. 8704
Ook gevestigd te
OEN HA A 6, BEVERWIJK
en LEIOEN.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
VLUG EN ALS NIEUW TERUG
piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinriiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
IllllllllllllllllllllllllllllllUllllllllllilllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
s x ':>N -A - V
V&MXv.-Z:
In „Caeciha en ae Muziek" neemt Willem
Landré voor de vacantie afscheid van zijn le
zers Het is een afscheid, dat Ietwat in mineur
gestemd is. al komt hij tegen het einde van
zijn Deschouwing toch weer tot een ietwat hoop
voller toon Hi) stelt vast. dat het publiek weer
het eerst bezuinigt op de uitgaven onder net
hoofd „Toonkunst" muzieklessen worden opge
zegd. voorloopig gaat men niet meer naar con
certen of opera s enz. Er zal wel iets van waar
zijn. maar ais men gelooft, dat Lar.tire gelijk
heeft, dan kan men den verbazingwekkenden
toeloop naar het Concertgebouw en de opera-
en ballet-voorstellingen te Amsterdam in het
geheel niet meer verklaren
Deze enorme belangstelling is een niet te ont
kennen feit, dat niet te rijmen valt met den
nadruk, waarmede Landré spreekt van tal van
lieden, die ronduit bekennen dat zij er geen zin
meer in hebben dat zij, indien eenigszins mo
gelijk, bij voorkeur een beetje vroolijkheid, wat
gemakkelijke ontspanning zoeken ook daar zaï
wei lets van waar zyn. hier en daar zuilen er
inderdaad wel menschen zijn, die zooais Landré
het beschrijft reageeren op dezen tijd. maar net
tegenovergestelde verschijnsel doet zich tien
keer sterker gelden. Dit gemakkelijk afglijden
naar banale ontspanning was veeleer een ver
schijnsel van den ietwat landerigen tijd, die
achter ons ügt Op het oogenblik komen er an
dere krachten los ln ons volk
En daarom lijkt het ons ook maar zeer oe
vraag of het nog wel opgaat, maar weer eens
opnieuw vast te stellen, dat het radio-iuiste-
rende publiek slechts belangstelling neelt voor
amusementsmuziek van het laagste allooi en oe
radio afzet, wanneer er goede muziek wordt
aangeheven Zoo zullen er ongetwijfeld nog al
tijd wel genoeg zijn. maar men komt niet ver
der met daarover te olijven klagen Beter is
het het licht te ontsteken over verheugender
symptomen en te wijzen op de groote waarde
die de waarlijk verheven muziek bezit en op den
goeden invloed, dien zij thans vooral weer blijkt
uit te oefenen.
Dit doet Theo v. d. Bijl in een stukje, dat hij
„Troost en kracht der muziek" noemt en waar
mee de jongste aflevering van „De wereld der
muziek" opent. Hij gaat uit van de op zich zeer
juiste klacht, geuit in het vorige nummer van
het blad, dat in de oorlogsdagen de walglijkste
amusementsmuziek den dood begeleidde van
duizenden, en op de opwekking van den redac
teur, dr Bernet Kempers, om vast te blijven
houden aan onze groote cultuurwaarden, aan
Palestrina, Bach en Beethoven, antwoordt v. d.
Bijl: „accoord," maar hij wil nog wat verder
gaan en wijst ons op het Gregoriaansch. waar
bij hij als practisch muzikant van zijn eigen
ervaringen in die dagen uitgaat.
„Den dag na de overgave, op Woensdag
morgen 15 Mei, dirigeerde ik, met slechts
enkele zangers, het gregoriaansche Requiem
voor een overledene, die mij wegens een ja
renlange vriendschap na aan het hart lag
en die den Zaterdag tevoren, tusschen twee
luchtalarmen in, in mijn armen op straat
een beroerte had gekregen. Een hartlijden
had,- door de opwindende gebeurtenissen
van den oorlog, ook hier een slachtoffer
geëischt.
En nu zongen we, den dag na de capitu
latie, het Requiem voor den overledene
envoor ons arme vaderland.
En we zongen, misschien beter dan ooit,
hoewel zingen in die omstandigheden eigen
lijk een bovenmenschelijke taak was. Maar
het stond ons allen duidelijk voor oogen.
dat hier slechts één muziek mogelijk was:
het Gregoriaansch
Ik heb me ingedacht, dat we, als het ware
door twee noodlotspijlen getroffen en dus
als de smart werkelijk Je-zelf aangaat, on
mogelijk iets anders zouden kunnen gezon
gen hebben. Denken we in zulke omstandig
heden b.v aan Verdi. aan Mozart en we
zouden moeten zeggen: neen.
Als het waarlijk je-zelf betreft, dan zijn
zelfs Verdi en Mozart met hun groot, uiter
lijk apparaat te klein. Dan rijst het Grego
riaansch in zijn uitdrukkingsvollen eenvoud
voor ons op als de groote, oneindig wijd ge-
spannen objectiviteit, waarin wij veilig onze
eigen nooden kunnen bergen. Het overspant
ons, het neemt ons op. het troost en voert
omhoog en wanneer men dan op het eind,
bij het wegdragen van de baar, moet aan
heffen „In paradisum deducant te Angeli"
(ten paradijze geleiden de Engelen) dan
stemt deze zang in den zevenden kerktoon
met zijn stralend karakter ons in den vol
len zin van het woord: blijde. Heeft men
dan nog eenige moeite met het strotten
hoofd niemand behoeft zich voor een
aandoening te schamen dan voelt en
weet men, dat ons een gesourdineerde blijd
schap overmeestert.
Sedert er aan de conservatoria te Amster
dam en Den Haag eenig onderwijs in het
Gregoriaansch wordt gegeven, is deze kunst,
de oorsprong van de g«heele West-Europee-
sche muziek, geen terra incognita meer voor
den musicus van onzen tijd, doch artistieke
werkelijkheid wordt zij slechts voor degenen,
die haar dagelijks „hanteeren".
Wie van de weinigen, die den cursus van
Arnold Schönberg te Amsterdam volgden,
zich nog herinneren, dat hij steeds zoekt
naar de kiemcel der muziek, weten ook, dat
hjj daarvoor sonates van Beethoven, liede
ren van Schubert analyseerde. Hij zocht niet
om te vinden, doch het zoeken-alleen was
doel. En hij hééft ook niet gevonden. Even
zeer als Matthijs Vermeulen van te voren
wist, dat zijn gedenkwaardige spreekbeurt
bij Stokvis over het „Criterium der Kunst"
halverwege, na eenige stokkingen, moest
eindigen met het gebaar van twee armen in
de lucht: „We weten niet."
Arnold Schönberg had, om dat zoeken-
alleen, nog verder terug moeten gaan dan
Beethoven en Schubert en wel naai het
Gregoriaansch. Wanneer men deze kunst
in haar zuiverste voortbrengselen benaden
en er boven de kunstregelen uit levendig
vertrouwd mede is, dan kan men ook niet
zeggen: „We weten", maar wel: „Het is,
want we leven er in!"
Daarom kan de kerkmuziek door de be
oefening van het Gregoriaansch en de Pa-
lestrijnsche kunst niet alleen troost, maar
vooral ook kracht schenken. Zooals zuivere,
hooge lucht ons bloed sterkt, zoo ontvangt
onze geest kracht door reine, serene kunst,
kracht, die zelfs in de meest tragische
oogen blikken op kan voeren tot stille, blijde
resignatie. Alleen, uitsluitend en alleen, om
dat we daar het aller-dichtst staan bij het
leven-wekkende, doch immer onuitspreke
lijke grqote Geheim der Kunst."
Burgwal 76 Telefoon 10510
Voor Verduistering en tegen
bescherming van Glasscherven is
het aangewezen materiaal
Licht en gemakkelijk te hanteeren
SPAARNWOUDERSTR 63
KLEVERPARKWEG 7
ADRES voor MATRASSEN en BEDPMx
Wij maken veeren hertelen 3 - d p 11 s
99
99 Foto Itiego
9»
99
STAAF- EN ORNAMENTLIJSTEN
ENCADREUR - REPARATEUR
SCHALKWIJKERSTRAAT 1 - TEL. 102<J
té:
«k