3-e "J&ugzL
I
Onze Omroepers komen in J
I 90.000 gezinnen
m
Annie van Ees in
een nieuwe rol
FOTO-ENGEL
V. B.-CORSET
VaChcL iB.UÓ
schriftverbetering
Wasscherij „KLEVERPARK
I
ft
CRAMAi
SMyRIN/ö
WERK
I
I
DE GRIEKSCHE CULTUUR
Joh. van Wunnik
JAN FORTGENS
BEUN'S
LOEMENMACAZIJN
INST. REIBER-NAN
noteert voor het LANGE JASSEN 20 et
WASSI HEN en en
STRIJKEN van KORTE JASSEN 15 et
I
ZONDAG 6 OCTOBER 1940
MmmimtfflmiHMttHmfmtmtmmmnmfwmiwMfmmmmtHimiiitimHiimiiiiiiinimiiiiiiiimnmtmg
-* r '«Cri*'-'
-
mmw&
S. VOOR
GROOTE HOUTSTRAAT 135
TELEFOON 15499
C. EN A. SWAALF
VOOR BLOEMEN:
RADIO-INSTITUUT
„KENNEMERLAND"
VOLGT NU DEN CURSUS
VOOR:
RADIO-MONTEUR
-TECHNICUS
-TELEGRAFIST
Op gemakkelijke voorwaarden
kunt U bezitter worden van een
eigen huis. U kunt b.v. een
huis koopen of er
—1een laten bouwen.
ON INGKANTOOR]
i. ILDV1EIRVraagt inlichtingen
Jansstr.73,Haarlem,Tel.18730,bij geen gehoor27032
1
VOOR CHEMISCH REINIGEN-KIEST MEN
AMSTERDAM
v.Baerlestraat 19, Telef. 27368
HAARLEM
Plein 22 Telefoon 16761
HILVERSUM
's Graven!.weg 29, Telef. 8704
Ook gevestigd te
DEN HAAG, BEVERWIJK
en LEIDEN.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
i
iittttiiitttl
VLUG EN ALS NIEUW TERUG
v'.
Ë&&BhSËH&
mmmmm
Mestvoor den oogst van 1941. De modder,
ivelJce uit de slooten is opgebaggerd en in schui
ten verzameld is, wordt op het land uitgespreid,
waardoor weer vruchtbare grond ontstaat
(Foto Pax-Holland))
Waar men om denken moet. Alvorens uit
te gaan, onderzoekt de secure huisvrouw nog
even, of zij haar identiteitskaart bij zich heeft
(•Foto Fax-Hofland)
W-
Op weg naar vijandelijk gebied. Duiische gevechts
machines gezien uit een der toestellen van het eskader
tijdens de vlucht boven de Noordzee
(Foto WeltWId)
Knikkertijd in Spakenburg.
belangstelling van de jeugd
Het spel heeft de onverdeelde Zonnepitten zijn in deze dagen een dankbare aan- De ,JjOrelcy", een der grootste schepen van de moderne handelsvloot, werd tijdens den oorlog afgebouwd en dezer dagef
in dit typisch visschersdorp vulling van de etenswaar voor het pluimvee onder groote belangstelling te water gelaten. Het oogenblik, waarop het vaartuig zijn element bereikt
(Foto Pax-Holland) (Foto Fax-Holland) (Foto Weltbild)
s
Eei
detiis
heilig
*nen
doem
het
ling
lijke
tuigd
overe
den
dat -
diet
een,
eelijk
Poi
adeis
di aak
Toe
dat i
diaak
siJn
de we
De
Weest
door
d°g
woest
dei>gc
ten c
Woest
chrtsi
zou g
Uit t,
Wane
de n
dieuv
van 1
Pot
durer
deern
fusah
boord
Da;
hwaa
6Ch(jt
Pu v
leven
zich
porpo
het e
heid,
volg
De z
zich
Me:
genas
mach
heers
Wordt
Wem
Woest
ding
deme
Beestt
kome
Om
heelt
make
houn
die o
heelt
Wijdii
gehot
omstj
Van i
In
sterv,
sterk:
Werd
hart®
tituei
hedet
Over
ten
caai-,
dentt
tussc
°ns i
in dn
Was -
temp
stral,
Voch
schaj
essec
men;
Wape>
In
werd
buite
hij v
en z
8emt
ioovi.
scho
zijn
hielc:
daar
ken,
haar
Sint
Mar;;
tenk:
ees
Dg
voor
voe<|
Plicis
len.
als
ofsc
biss»
dier
van
Wer:1
h«
hy
juis
geve
here!
bint
Sedert Cor van der Lugt Melsert zijn
(nieuw) Neder landsch Tooneel stichtte, heelt
zijn echtgenoote mevrouw Annie van der
Lugt Melsert-van Ees (laten we haar kort
heidshalve Annie van Ees mogen blijven
noemen) ons geen groote rollen meer ge
bracht. Het oude verwijt, dat tooneeldirec-
teuren hun echtgenooten de beste rollen ge
ven, ging bij Cor van der Lugt Melsert in de
latere jaren in het geheel niet op integen
deel scins hebben we bij ons zelf we) eens
den wensch geuit: was deze rasechte artiste
maar geen directeursvrouw, dan zouden we
ongetwijfeld meer creaties nog van haar
krijgen
Thans is deze tooneelkunstenaresse weer voor
ons opgetreden en heeft ook aan de hoofdstad
de première gebracht van „De getrouwde
vrouw" dat door haar echtgenoot Cor van der
Lugt Melsert voortreffelijk is geregisseerd En
deze nieuwe rol van Annie van Ees zoowel als
heel de geestige en fijnzinnige opvoering zelf
is tot een kostelijke tooneelwinst geworden voor
gerijpteren in denken
Annie van Ees heeft voor ons in de groote
lijn zoowel als in elk klein detail, in een bewe
ging, een oogopslag, de vrouw doen leven die
haai man zielsliefheeft. plotseling voor het barre
feit van zijn ontrouw komt te staan en dan,
even verbluffend als psychologisch verantwoord,
voor haar huwelijksgeluk gaat vechten niet om
den man tegen eiken prijs naast zich re houden
maar om zijn beste wezen weer voor zich te
herwinnen, om hèm (alléén omwille van en loor
haar zelf als vrouw) in liefde aan zich te bin
den Zoo is dit boeiend soms humoristisch en
steeds gevoelig tooneelwerk van den Hongaar
Johann Bokay ook ln deze voortreffelijke Ne-
derlandsche vertooning geworden tot een fijn
zinnig ultgaansverrr.aak van innerlijk gehalte:
een pleidooi voor het huwelijk
Het is waar de situatie ts tn het begin précair
en wanneer we de inleiding van het programma
boekje nalezen schudden we even het hoofd,
denkend met zoo'n ouderwetschen tooneeldrle-
hoek te doen te hebben Maar het begin dat
overigens sober en zonder raffinement wordt ge
geven. is slechts noodig om er het huwelijks-
pleidooi op uit te werken
,,De vrouw van Peter (Anna) wordt 's nachts
in haar wonina opgebeld met de boodschap, dat
haar man plotseling ongesteld is geworden en
dat zij verzocht wordt, direct naar een bepaald
adres te komen Als ze eenige oogenblikken la
ter daar aankomt blijkt, dat haar man ten
huize van een haar onbekende vrouw een dui
zeling heeft gekregen, nu weer opgeknapt is,
maar geen verklaring weet te geven waarom
hij zich in deze woning bevindt. Een huisvriend
van hem, die in zijn kwaliteit van dokter ge
roepen werd, redt de pijnlijke situatie door te
doen voorkomen, of hij (de dokter) eeri verhou
ding heeft met de vrouw, die Anna door de
telefoon waarschuwde. Zonder te laten merken,
dat zij alles begrijpt, speelt Anna de naïeve en
noodigt de vriendin van haar man bij zich."
Aldus de program-inleiding.
Het spel is echter fijnzinniger dan deze situa-
tie-verslaggeving doet vermoeden.
De inhoud is niet een uiteenrafeling van een
echtbreuk, maar de vrouwelijke worsteling om
de liefde van den man harer keuze, alsmede
de werkelijke behoefte van den man aan de
vrouw die zijn eerste liefde had en ondanks
alles ook behield.
Deze twee menschen zijn voor elkaar gescha
pen en behoeven elkaar, willen elkaar bleven
van elkander houden. De sleur kwam en de man
werd verblind door liefde-schijn van een
coquette. Een verwijdering ontstond tusschen de
echtgenooten en wanneer dé vrouw zoo plotse
ling en rauw in het holst van den nacht voor
de bittere waarheid komt te staan, blijkt er
natuurlijk veel in haar gebroken. Toch heeft ze
den man nog lief. wil ze om hem vechten met
die andere vrouw, die in zijn leven Kwam En
ze vecht op een heel eigene, listige en toch opene
wijze. Ze wil niet tot eiken prijs naast dezen
mensch blijvei) voortleven, ze wil dat hij haar
weer waard wordt, dat hij haar boven die ander
stelt, dat hij haar weer bemint als vrouw om
haar zelfswil Het bemoedigend einde is dan
ook niet een gewoon happy end van een blij
spel, maar de wil van beiden om een eerlijke
poging te wagen het samen voortaan beter te
doen.
Het is waar: Bokay heeft het haar ietwat
gemakkelijk gemaakt te winnen omdat hij te
genover haar plaatste niet een werkelijk min
nende, offervaardige vrouw, doch een intrigee-
rende coquette. Van die rol heeft Josephine
van Gasteren een brillante vertolking gegeven:
het spel tusschen deze twee voortreffelijke too-
neelkunstenaressen was van groote allure. Zel
den was er zulk uitmuntend samenspel op ons
Leidschepleintooneel in de latere Jaren Twee
vrouwen worstelen om een man; doch het is
geen banale worsteling omdat het van de zijde
der echtgenoote oen strijd is om de ziel.
En het is deze strijd welke ons heel een avond
boeit, welke ons nu eens doet lachen, dan weer
stil doet worden, ons treft en immer pakt door
de voortreffelijke tooneeltjes. de goede dialogen,
de verrassende en toch zielkundig-aannemetijke
oplossingen.
Wanneer de man zijn vrouw vrij plotseling en
ongewild naast de ander ziet staan en er dan
een vergelijking ln hem groeit van twee vrou
wenzielen. wanneer hem de angst bespringt, dat
zijn vrouw den vriend lief heeft, die haar met
zoo groote. eerbiedvolle, stille genegenheid immer
heeft behandeld, dan wordt in hem ook het
verlangen wakker te vechten om deze vrouw te
behouden, om deze vrouw terug te winnen. Die
andere verbleekt voor hem, hoe dieper hij kan
kijken in haar waarachtig innerlijk, dat zoo wei
nig waarde heeft.
Henri Eerens is weer aan het tooneel herge
ven: de greep van de radio heeft 'hem gelukkig
los gelaten en deze zeer begaafde en beschaaf
de speler is weer voor het tooneel nerwonnen.
Welnu, Henri Eerens heeft van dien Peter een
uitstekende beelding gegeven; klein-menschelijk
en toch groot in zijn werkelijke liefde voor „de
vrouw welke God. hem gaf". En Jan van Ees
was de zich voor iiun geluk opofferende vriend-
op-den-achtergrond
Deze vier ras-artisten hebben von Bokay's be
denksel als een brok warme menschelijkheid
voor ons doen leven. Ze hebben nu eens
getweeën, dan weer met hun vieren, heel t too
neel geheel gevuld; ze hebben brillant spel ons
doen genieten, dat tot het beste behoort, dat het
tooneel onzer dagen kan geven. Immers het tin
telend typeerwerk van von Bokay, die ons eer
type's dan karakters eer schitterende tooneel-
figuren dan geheel aanvaardbare menschen
geeft, hebben deze vier artisten tot een brok
wartne menschelijkheid gemaakt, vol pakkende
tafereelen en interessante situaties.
En zoo werd het salon-vuurwerk van den
Hongaar die ons geestig en vermakelijk met
raffinement allergezelligst bezig houdt, door het
weloverwogen, zuivere, doordachte en doorvoelde
spel der vier tot een fijner huweltjkspleidooi dan
de Inzet doet vermoeden.
Gedwongen door de verduisteringsmaatrege
len „hebben wij in de laatste weken een ware
revolutie beleefd ln de theaterwereld" zoo
schrijft Cor Dommelshulzen in „De Tooneei-
spiegel" waarin hij ook het onderwerp behan
delt, dat hier voor enkele weken werd aange
roerd: de vervroeging onzer voorstellingen. Op
hetzelfde oogenblik. dat ik een vroeger schouw
burguur bepleitte gaf Cor van der Lugt Melsert
te kennen daarvoor weinig te voelen maar in-
tusschen heeft de harde praktijk de tooneel-
directies gedwongen te Amsterdam reeds te half
acht. zelfs zeven uur te beginnen opdat de men
schen nog de laatste tram van tien kunnen
halen, terwijl te Den Haag en elders de men
schen zelfs te tien uur niet meer over straat
moeten. We moeten dus wel naar vervroeging
en naar de door mij bepleite middagvoorstellin
gen, welke te Amsterdam goed voldoen. De voor
stellingen vonden in Shakespeare's tijd in den
middag plaats omstreeks 3 uur en Cor Domrrels-
huizen geeft ons voor deze dagen „actueele'
bijzonderheden over het aanvangsuur in vroeger
tijden.
„Van een avondvoorstelling in den Juisten zin
des woords vernemen wij pas in 1776 Een voor
stelling van „Die Schwiegermutter" in het Na-
tionaltheater te Weenen begint dan om 7 uur.
Het is echter nog geen regel geworden. Ter ge
legenheid van de eerste opvoering van Schil
ler's „Die Rauber" in het fCationaltheater te
Mannheim op 13 Jan. 1782 lezen wij op de bil
jetten „Wegen Lange des Stücks wird heute
pracise 5 Uhr angefangen": en bij de première
van „Faust" te Weimar op 29 Aug. 1829: „An-
fang urn 6 Uhr. Ende nach 9 Uhr". Daaronder
STAAT NUMMER J
KLEINE HOUTSTRAAT 9
HAARLEM
Camera's v.a. f 2.50
SPAARNWOUDERSTR 63
KLEVERPARKWEG 7
Ontwikkelen Afdrukken
Vergrooten
leeft onbezorgd, totdat ze
plotseling bemerkt, dat de
jeugdige charme kwynen
gaat. Dan een
gekocht dat, door z'n
goede pasvorm, U weer 't
pad der charme doet be
treden.
Vakwerk 't kenmerk.
lezen wij dan nog „Die freien Eiitréen sind erst
urn 6 ühr gültig" Niet zonder reden overigens,
want het vrijbiljettensysteem was ln Duitschland
tot een ware plaag uitgegroeid In Nederland
begonnen omstreeks die jaren de voorstellingen
eveneens op genoemden tijd; „Ten zes Ure op
het tooneel" heette het Tegen het einde der
19de eeuw varieerden de aanvangsuren van
half 8 tot 8 uur later zelfs tot 8 uur 15.
Zooals de zaken thans staan is bet aan het
publiek zich van zijn beste zijde te laten kennen.
Er wordt lets van U gevergd? Een vervroegd
diner (eventueel in net geheel geen diner) is
een der voorwaarden tot het tijdig ter Schouw
burg aanwezig zijn. Er bestaan groote plannen
bij de verschillende directies.
Men late zich niet onbetuigd!"
bracht kunstwerken voort, die nimmer zullen verouderen. Hun schoonheid is onvergan
kelijk, en niet gebonden aan plaats of tijd. De in ons atelier ontworpen grafmonumenten
dragen dezelfde karaktertrek, welke hen van andere onderscheidt. Deze gedenkteekens
zullen ook in de verre toekomst hun waarde behouden; zij bezitten blijvende schoonheid.
Toonzaal: Kleverlaan 58 (t/o Stadskweektuin) - Tel. 10293
Electrische SteenhouwerijJudith Leysterstraat 192154
SPECIAAL
ADRES voor MATRASSEN en BEDDEN
SCHAGCHELSTRAAT 13 - TEL. 10286
Repareeren en Bijvullen van Bedden
en Matrassen, in één dag retour
Wij maken veerenbedden 3-d e e 11 a
INKOOP van OUD GOUD,
ZILVER, DIAMANT, enz.
GROOTE HOUTSTRAAT 109
naast Cinema Palace TELEF. 13700
..1111111111== llllllHllli.
GIERSTR. 75 - TELEF. 14858 - HAARLEM
Speciaal voor Volwassenen.
Tien uur thuis! Lange avonden in zich*'
Een mooie gelegenheid om Uw .stijf scho(>>'
schrift te veranderen in vlot' regelmatig
handelssehrift. Voldoening na den CursU^
Beziet resultaten en attesten.
Inlichtingen en aanmelden dagelijks.
Opgericht 1899. Kleine Houtweg 8. Tel. 176^
SPOEDCURSUSSEN
voor H.H. STUURLIEDEN
PROSP. GRATIS
Driehuizerkerkweg 19 - Driehuis
Santpoorters*raat 41